open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Єдиний державний реєстр судових рішень

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

07 липня 2022 року м. Дніпросправа № 340/513/22

Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого - судді Лукманової О.М. (доповідач),

суддів: Божко Л.А., Дурасової Ю.В.,

розглянувши у порядку письмового провадження у м. Дніпро апеляційну скаргу Маловисківського відділення Управління виконавчої дирекції фонду соціального страхування України у Кіровоградській області на рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 21.03.2022 року (суддя Жук Р.В., м. Кропивницький, повний текст рішення складено 21.03.2022 року) в справі №340/513/22 за позовом ОСОБА_1 до Маловисківського відділення Управління виконавчої дирекції фонду соціального страхування України у Кіровоградській області, Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Кіровоградській області про визнання протиправними рішень та постанови та зобов`язання вчинити певні дії,-

в с т а н о в и в:

13.01.2022 року ОСОБА_1 (далі по тексту позивач) звернулась до суду з позовом до Маловисківського відділення Управління виконавчої дирекції фонду соціального страхування України у Кіровоградській області (далі по тексту відповідач-1), Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Кіровоградській області (далі по тексту відповідач-2) в якому просила визнати протиправним та нечинним з моменту прийняття рішення Управління виконавчої дирекції фонду соціального страхування України у Кіровоградській області оформлене у вигляді листа від 23.11.2021 №01-11/М-163з/360 про відмову їй у відшкодуванні 124384 грн. 94 коп., як суми витрат на лікування професійного захворювання її чоловіка ОСОБА_2 , який помер ІНФОРМАЦІЯ_1 ; визнати протиправним та нечинним з моменту прийняття рішення Маловисківського відділення Управління виконавчої дирекції фонду соціального страхування України у Кіровоградській області оформлене у вигляді постанови від 03.12.2021 №35011/10026377/1/2 «Про відшкодування витрат на поховання потерпілого на виробництві» в частині розміру суми витрат на поховання потерпілого на виробництві; зобов`язати відповідача-2 прийняти рішення про відшкодування 124384 грн. 94 коп., як суми витрат на лікування професійного захворювання її чоловіка ОСОБА_2 , який помер ІНФОРМАЦІЯ_1 ; зобов`язати відповідача-1 прийняти рішення про доплату їй 19036 грн., як суми понесених витрат на поховання її чоловіка ОСОБА_2 , який помер ІНФОРМАЦІЯ_1 .

Рішенням Кіровоградського окружного адміністративного суду від 21.03.2022 року позовні вимоги задоволено частково; визнано протиправною та скасовано постанову Маловисківського відділення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Кіровоградській області від 03.12.2021 №35011/10026377/1/2 «Про відшкодування витрат на поховання потерпілого на виробництві» в частині розміру суми витрат на поховання потерпілого на виробництві; зобов`язано Маловисківське відділення Управління виконавчої дирекції фонду соціального страхування України у Кіровоградській області не пізніше 14 днів з дня набрання законної сили рішення суду, повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 24.11.2021 року про відшкодування витрат на поховання та заяву від 05.11.2021 року про відшкодування витрат на самостійну оплату лікування професійного захворювання, з урахуванням висновків суду, та прийняти відповідні рішення.

Не погодившись з рішенням суду першої інстанції Маловисківське відділення Управління виконавчої дирекції фонду соціального страхування України у Кіровоградській області подало апеляційну скаргу, в якій просило скасувати рішення та прийняти нове, яким в задоволенні позовних вимог відмовити у повному обсязі. Свої вимоги обґрунтувало тим, що судом не надано належної оцінки нормам чинного законодавства, висновки суду не відповідають обставинам справи, що призвело до прийняття невірного рішення. Апелянт вказував, що сам потерпілий ОСОБА_2 із заявою про нарахування йому 124384,94 грн., як суми відшкодування вартості самостійно придбаних лікарських засобів до робочого органу виконавчої дирекції Фонду не звертався, тому і відсутні підстави для нарахування та виплати таких коштів. Одержання страхових виплат (відшкодування коштів за лікування) має особистий характер, оскільки виникає у чітко визначеної особи і має на меті забезпечити наявність засобів існування конкретних осіб, зі смертю одержувача цих коштів правовідносини щодо їх сплати припиняються. Апелянт вказував, що відповідно до пунктів 3, 4 частини 1 статті 1219 ЦКУ не входять до складу спадщини права та обов`язки, що нерозривно пов`язані з особою спадкодавця, зокрема, право на відшкодування шкоди, завданої каліцтвом або іншим ушкодженням здоров`я; право на аліменти, пенсію, допомогу або інші виплати, встановлені законом. Тобто суми відшкодування коштів на лікування можливо розглядати як суму спадщини, що нерозривно пов`язана з спадкодавцем, однак не переходять у спадщину також цивільні права і обов`язки, нерозривно пов`язані з особистістю спадкодавця, котрі він не міг би нікому передати і за життя, право на отримання або перерахунок страхових виплат, відшкодування коштів за лікування має особистий характер, оскільки стосується соціального захисту конкретних осіб. До складу спадкового майна входить лише уже призначена сума відшкодування, а право на призначення та виплату не може бути включено до складу спадщини. Право на звернення до Фонду про відшкодування 124384,94 грн., як суми витрат на самостійну оплату лікування професійного захворювання мав саме ОСОБА_2 , тому що саме він був застрахованим. Апелянт вказував, що згідно п. 7 ч. 42 Закону № 1105, у разі смерті потерпілого від негласного випадку або професійного захворювання витрати на його поховання несе Фонд згідно з порядком, визначеним Кабінетом Міністрів України. Розмір і процедура проведення та обліку витрат на поховання та пов`язаних з цим ритуальних послуг встановлюються правлінням Фонду для обласних управлінь його виконавчої дирекції на диференційній основі відповідно до фінансових можливостей та місцевих умов за поданням виконавчої дирекції Фонду, при цьому проводяться витрати на: саме поховання; придбання одягу, взуття, інших предметів для похорону; організацію поминального обіду; релігійні обряди; виготовлення і встановлення пам`ятників та огорож тощо. Витрати на поховання проводяться робочими органами виконавчої дирекції Фонду страхувальнику або сім`ї застрахованого чи іншій особі, яка здійснювала поховання у разі його смерті, що настала за обставин, за яких настає страховий випадок державного соціального страхування громадян від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, перелік яких визначено Кабінетом Міністрів України. Витрати на поховання та пов`язані з цим ритуальні послуги проводяться тільки за наявності документів (довідок, рахунків тощо), що підтверджують відповідні витрати на день поховання, які зазнані страхувальником, сім`єю потерпілого або іншими особами, але не вище розмірів витрат на поховання потерпілого та пов`язаних з цим ритуальних послуг для управлінь виконавчої дирекції Фонду в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі. Апелянт вказував, що за зверненням ОСОБА_1 прийнято рішення про відшкодування витрат на поховання та пов`язані з цим ритуальні послуги у розмірі 1564,00 грн., тобто у розмірі не вище розміру витрат на поховання потерпілого та пов`язаних з цим ритуальних послуг визначених додатком до постанови правління Фонду 03.10.2008 року № 45 для Кіровоградської області. Апелянт вказував, що постанова від 03.12.2022 року № 35011/10026377/1/2 прийнята у відповідності до норм чинного законодавства, а саме Закону № 1105, Порядку КМУ № 826 та Постанови правління Фонду № 45, з перевіркою комплектності документів та здійсненням арифметичної перевірки суми витрат на поховання.

Перевіривши матеріали справи, законність і обґрунтованість рішення суду в межах доводів апеляційної скарги, а також правильність застосування судом норм матеріального і процесуального права та правової оцінки обставин у справі, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню.

Суд першої інстанції задовольняючи позовні вимоги частково, виходив з того, що нормами Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування», Положенням про організацію лікування, медичної реабілітації та забезпечення потерпілих внаслідок нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання лікарськими засобами та виробами медичного призначення, затвердженим постановою Правління Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України №18 від 09.06.2010 року передбачено, що відділення Фонду на виконання владних управлінських функцій або в порядку надання адміністративних послуг, який стосується прав або інтересів визначеної в акті особи або осіб, приймає рішення. Лист відповідача-1 від 23.11.2021 року №01-11/М-163з/360 не створює конкретних правових наслідків для позивача, а носить лише інформаційний характер, оскільки не породжує виникнення, зміну або припинення прав, обов`язків, а містить виключно роз`яснювальну позицію на поставлене питання. Оскаржуваний лист відповідача-1 не приймався з метою реалізації положень нормативного чи індивідуального акта, не містить обов`язкових правил поведінки та безпосередньо не породжує правових наслідків для позивача, не обов`язковий для виконання, це спростовує доводи позивачки про те, що оскаржуваний лист є індивідуальним актом суб`єкта владних повноважень. Відповідь, викладена у листі, містить правову позицію суб`єкта владних повноважень з конкретного кола питань, носить інформаційний характер та не створює для позивача чи інших осіб певних правових наслідків, відповідно, не порушує права та інтереси позивачки, тому позовні вимоги в даній частині задоволенню не підлягають. Рішення щодо відмови у компенсації позивачу витрат на лікування потерпілого не приймалось. Суд першої інстанції вказував, що страховий випадок за соціальним страхуванням від нещасних випадків є нещасним випадком на виробництві або професійне захворювання (у тому числі встановлене чи виявлене в період, коли потерпілий не перебував у трудових відносинах з підприємством, на якому він захворів), що спричинили застрахованому професійно зумовлену фізичну чи психічну травму; нещасний випадок або професійне захворювання, яке сталося внаслідок порушення застрахованим нормативних актів про охорону праці. Фонд зобов`язаний, зокрема забезпечувати фінансування та виплачувати матеріальне забезпечення, страхові виплати і надавати соціальні послуги та Фонд несе відповідальність згідно із законом за шкоду, заподіяну з його вини застрахованим особам внаслідок несвоєчасної або неповної виплати матеріального забезпечення, страхових виплат, ненадання або несвоєчасне надання соціальних послуг. Фонд фінансує витрати на медичну та соціальну допомогу, у тому числі на додаткове харчування, придбання ліків, спеціальний медичний, постійний сторонній догляд, побутове обслуговування, протезування, медичну реабілітацію, санаторно-курортне лікування, придбання спеціальних засобів пересування тощо, якщо потребу в них визначено висновками МСЕК та індивідуальною програмою реабілітації особи з інвалідністю. Постановою правління Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України від 09.06.2010 року №18, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 08.07.2010 року за №489/17784, затверджено Положення про організацію лікування, медичної реабілітації та забезпечення потерпілих внаслідок нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання лікарськими засобами та виробами медичного призначення та передбачено, що фінансуванню підлягають витрати у разі надання потерпілим медичної допомоги у стаціонарах закладів охорони здоров`я (у тому числі спеціалізованих), реабілітаційних послуг у закладах охорони здоров`я (у тому числі спеціалізованих), санаторно-курортних, реабілітаційних закладах (відділеннях) та надання медичної допомоги в амбулаторних умовах під час тимчасової непрацездатності до встановлення МСЕК ступеня втрати професійної працездатності у відсотках або одужання. Встановлено, що у разі самостійної оплати лікування, медичної реабілітації їх вартість компенсується виконавчою дирекцією Фонду, робочими органами виконавчої дирекції Фонду потерпілим чи законним представникам потерпілих, роботодавцям за умови перебування потерпілого на обліку на підставі виданих лікарями рецептів, санаторно-курортних карток, довідок або рахунків, оригіналів розрахункових документів, що підтверджують їх витрати. З оглядку на приписи Положення №18, фінансування витрат на лікування потерпілих здійснюється за наслідками страхового випадку, передбачено відшкодування витрат потерпілим у разі самостійної оплати лікування. Суд першої інстанції вказував, що розмір і процедура проведення та обліку витрат на поховання та пов`язаних з цим ритуальних послуг встановлюються правлінням Фонду для обласних управлінь його виконавчої дирекції на диференційній основі відповідно до фінансових можливостей та місцевих умов за поданням виконавчої дирекції Фонду. Передбачено проведення компенсації витрат на саме поховання, придбання одягу, взуття, інших предметів для похорону, організацію поминального обіду, релігійні обряди, виготовлення і встановлення пам`ятників та огорож тощо. Витрати на поховання проводяться робочими органами виконавчої дирекції Фонду страхувальнику або сім`ї застрахованого чи іншій особі, яка здійснювала поховання у разі його смерті, що настала за обставин, за яких настає страховий випадок державного соціального страхування громадян від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, перелік яких визначено Кабінетом Міністрів України. Маловисківським відділенням Управління виконавчої дирекції фонду соціального страхування України у Кіровоградській області при розгляді заяви позивачки не перевірено комплектності документів доданих до заяви, відповідність їх вимогам законодавства, не надано проведеної арифметичної перевірки суми відшкодування витрат на поховання з розмірами для управлінь виконавчої дирекції Фонду. Суд першої інстанції прийшов до висновку, що, приймаючи постанову від 03.12.2021 року №35011/10026377/1/2 «Про відшкодування витрат на поховання потерпілого на виробництві» Маловисківське відділення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Кіровоградській області в частині відшкодування розміру витрат на поховання діяло не на підставі та не у спосіб, що визначений Законом №1105, непропорційно та необґрунтовано, тобто без урахування усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення, а тому така постанова в частині встановлення розміру відшкодування підлягає визнанню протиправною та скасуванню. Суд першої інстанції вказував, що з метою повного та ефективного поновлення прав позивача, суд вважає за необхідне зобов`язати Маловисківське відділення Управління виконавчої дирекції фонду соціального страхування України у Кіровоградській області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 24.11.2021 року про відшкодування витрат на поховання та розглянути заяву від 05.11.2021 року про відшкодування витрат на самостійну оплату лікування професійного захворювання (як належному суб`єкту розгляду даної заяви), і прийняти відповідні рішення. Під час розгляду заяв ОСОБА_1 відповідач не може відмовляти у її задоволенні з тих самих підстав, що були зазначені у листа від 23.11.2021 року №01-11/М-163з/360 та постанові від 03.12.2021 року №35011/10026377/1/2 та зобов`язаний перевірити комплектність документів, доданих до заяви і відповідності їх вимогам законодавства, а також провести арифметичну перевірку суми відшкодування витрат на лікування та поховання.

Матеріалами справи встановлено, що ОСОБА_2 пропрацював на Смолінській шахті ДП «Східний гірничо-збагачувальний комбінат» в шкідливих умовах праці із джерелом іонізуючого випромінювання, під впливом шкідливих виробничих факторів радіаційної природи родону і дочерних продуктів розпаду, довгоіснуючих радіонуклідів урану, зовнішнього гамма-випромінювання. Рішенням лікарської експертної комісії Українського науково-дослідного інституту промислової медицини від 24.04.2007 року захворювання ОСОБА_2 було визнано захворюваннями, які є професійними і виникли в результаті роботи на Смолінській шахті ДП «Східний гірничо-збагачувальний комбінат».

З 25.06.2007 року ОСОБА_2 перебував на обліку у Маловисківському відділенні Управління виконавчої дирекції фонду соціального страхування України у Кіровоградській області та отримував страхові виплати за наслідками професійного захворювання відповідно до акту П-4 від 13.06.2007 року. Діагноз: радикулопатія шийна та попереково-крижова з вираженим статико-динамічними порушеннями, стійким больовим і периферичними синдромами, нейродистрофією у вигляді двустороннього плечелопаткового періартрозу, деформуючого артрозу ліктьових і колінних суглобів та трофічними порушеннями на кистях та травмою на виробництві відповідно до акту Н-1 від 18.09.1989 р., діагноз: травматична ампутація І фаланги 4 пальця лівої кисті.

Встановлено, що висновком огляду медико-соціальною експертної комісії м. Кропивницький від 17.08.2010 року ОСОБА_2 було встановлено третю групу інвалідності та 65% втрати працездатності. Висновком огляду медико-соціальної експертної комісії м. Кропивницький від 13.04.2021 року ОСОБА_2 було встановлено першу групу інвалідності.

Медичним висновком клініки професійних захворювань ДУ «Інституту медичної радіології та онкології ім. С.П. Григорьєва» від 13.05.2021 року №1 встановлено захворювання центральної бронхокарциноми верхньої частки лівої легені, метастази в печінку, лівий наднирник, над- та піюключичні лімфовузли середостіння визнанні професійними.

ІНФОРМАЦІЯ_1 ОСОБА_2 помер, що підтверджується свідоцтвом про смерть від 20.04.2021 року № НОМЕР_1 .

14.09.2021 року медико-соціальною експертною комісією м. Кропивницький було надано висновок у вигляді довідки серії 10ААА № 001700 про встановлення причинного зв`язку смерті ОСОБА_2 із професійними захворюваннями вказаними у медичному висновку клініки професійних захворювань ДУ «Інституту медичної радіології та онкології ім. С.П. Григорьєва» від 13.05.2021 року №1.

Встановлено, що ОСОБА_2 проходив лікування різного характеру під час боротьби з хворобами, лікування професійного захворювання ОСОБА_2 було проведено за спільні кошти його та його дружини ОСОБА_1 . Всього було витрачено з грудня 2020 року по квітень 2021 року 124384 грн. 94 коп., що підтверджується актами та квитанціями.

Відповідно до матеріалів справи, 05.11.2021 року ОСОБА_1 , як дружина померлого чоловіка, звернулась до відповідачів з заявами про компенсацію витрат на лікування, які були понесені в результаті лікування професійного захворювання її чоловіка ОСОБА_2 за період з грудня 2020 року по квітень 2021 року 124384 грн. 94 коп. та витрат на поховання у розмірі 20600 грн. До заяв долучила докази витрат на лікування: фіскальні чеки, акти надання послуг №50238 від 30.12.2020 року, медичні направленнями від 01.03.2021 року №2091116; від 04.03.2021 року №2093814; від 06.03.2021 року №2095525; від 08.03.2021 року №2095785; від 09.03.2021 року №2096399; від 07.04.2021 року №2117622; від 08.04.2021 року №2118610; 09.04.2021 року №2120152; від 12.04.2021 року №2121420; від 13.04.2021 року №2123170; від 15.04.2021 року №2124153; епіркиз №276 про лікування за період з 01.03. по 09.03.2021 року, епікриз №386 про лікування за період з 22.03. по 26.03.2021 року, посмертний епікриз №463 та протокол патолого-анатомічного дослідження №18 від 15.04.2021 року.

Відповідно до заяви ОСОБА_1 від 05.11.2021 року та доданих до заяви підтверджуючих документів, нею було здійснено самостійну організацію поховання померлого чоловіка, було витрачено кошти на поховання чоловіка. Поховання виконав фізична особа-підприємець « ОСОБА_3 » (Код: НОМЕР_2 ). Надано акт надання послуг від 16.04.2021 року №25 та розрахункову квитанцію серії ЛЛКД №63513 від 16.04.2021 року на суму 20600,00 грн., як оплату послуг з поховання.

Управління виконавчої дирекції фонду соціального страхування України у Кіровоградській області листом від 23.11.2021 року №01-11/М-163з/360 повідомило ОСОБА_4 про відмову у компенсації витрат на лікування померлого її чоловіка.

Маловисківське відділення Управління виконавчої дирекції фонду соціального страхування України у Кіровоградській області постановою від 03.12.2021 року №35011/10026377/1/2 «Про відшкодування витрат на поховання потерпілого на виробництві» відшкодувало ОСОБА_4 витрати на поховання у розмірі 1564,00 грн.

Згідно ч. 1 ст. 4 Закону України Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування» Фонд соціального страхування України є органом, який здійснює керівництво та управління загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та медичним страхуванням, провадить акумуляцію страхових внесків, контроль за використанням коштів, забезпечує фінансування виплат за цими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування та здійснює інші функції згідно із затвердженим статутом.

Згідно ч. 1 ст. 16, ч. 1 ст. 19, ч. 1 ст. 20 Закону України Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування» застраховані особи мають право на, зокрема, отримання у разі настання страхового випадку матеріального забезпечення, страхових виплат та соціальних послуг, передбачених цим Законом; оскарження дії страховика, страхувальника-роботодавця щодо надання матеріального забезпечення, страхових виплат та соціальних послуг. Право на матеріальне забезпечення та соціальні послуги за страхуванням у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності мають застраховані особи - громадяни України, іноземці, особи без громадянства та члени їх сімей, які проживають в Україні, якщо інше не передбачено міжнародним договором України, згода на обов`язковість якого надана Верховною Радою України. За страхуванням у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності надаються такі види матеріального забезпечення та соціальних послуг: зокрема, допомога на поховання (крім поховання пенсіонерів, безробітних та осіб, які померли від нещасного випадку на виробництві); оплата лікування та/або реабілітаційної допомоги у відділеннях санаторно-курортного закладу після перенесених захворювань і травм.

Згідно частин 1, 3 ст. 38, ч. 3 ст. 42 Закону України Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування» страховими виплатами є грошові суми, які Фонд виплачує застрахованому чи особам, які мають на це право, у разі настання страхового випадку. Підставою для оплати потерпілому витрат на медичну допомогу, проведення реабілітації у сфері охорони здоров`я, професійної та соціальної реабілітації, а також страхових виплат є акт розслідування нещасного випадку або акт розслідування професійного захворювання (отруєння) за встановленими формами. Фонд фінансує витрати на медичну та соціальну допомогу, у тому числі на додаткове харчування, придбання ліків, спеціальний медичний, постійний сторонній догляд, побутове обслуговування, протезування, реабілітацію у сфері охорони здоров`я, санаторно-курортне лікування, придбання спеціальних засобів пересування тощо, якщо потребу в них визначено висновками МСЕК та індивідуальною програмою реабілітації особи з інвалідністю (у разі її складення). Фонд організовує цілеспрямоване та ефективне лікування потерпілого у власних спеціалізованих лікувально-профілактичних закладах або на договірній основі в інших лікувально-профілактичних закладах з метою якнайшвидшого відновлення здоров`я застрахованого. Витрати на ліки, лікування, протезування (крім протезів з дорогоцінних металів), придбання санаторно-курортних путівок, предметів догляду за потерпілим визначаються на підставі виданих лікарями рецептів, санаторно-курортних карток, довідок або рахунків про їх вартість.

Відповідно до п. 6 розділу ІІ, пунктів 1, 2, 3, 4 розділу ІІІ Положення про організацію лікування, медичної реабілітації та забезпечення потерпілих внаслідок нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання лікарськими засобами та виробами медичного призначення, затвердженого постановою Правління Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань від 09.06.2010 року № 18, фінансування витрат на лікарські засоби, вироби медичного призначення у разі амбулаторно-поліклінічного лікування здійснюється виконавчою дирекцією Фонду, робочими органами виконавчої дирекції Фонду відповідно до чинного законодавства шляхом відшкодування витрат аптечним закладам (постачальникам, виробникам) згідно з укладеними договорами. Підставою для фінансування витрат на лікування потерпілих, їх медичну реабілітацію є акт розслідування нещасного випадку або акт розслідування хронічного професійного захворювання за формами, наведеними у додатках до Порядку проведення розслідування та ведення обліку нещасних випадків, професійних захворювань і аварій на виробництві, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 листопада 2011 року N 1232, висновок МСЕК про ступінь втрати професійної працездатності та потребу потерпілого у такій допомозі. Під час тимчасової непрацездатності до встановлення МСЕК ступеня втрати професійної працездатності у відсотках або одужання підставою для фінансування витрат на надання медичної допомоги в амбулаторних та стаціонарних умовах, медичної реабілітації потерпілих є висновок ЛКК закладу охорони здоров`я. Фінансуванню підлягають витрати у разі надання потерпілим медичної допомоги у стаціонарах закладів охорони здоров`я (у тому числі спеціалізованих), реабілітаційних послуг у закладах охорони здоров`я (у тому числі спеціалізованих), санаторно-курортних, реабілітаційних закладах (відділеннях) та надання медичної допомоги в амбулаторних умовах під час тимчасової непрацездатності до встановлення МСЕК ступеня втрати професійної працездатності у відсотках або одужання. Фінансування витрат на лікування, медичну реабілітацію потерпілих здійснюється виконавчою дирекцією Фонду, робочими органами виконавчої дирекції Фонду шляхом відшкодування відповідно до укладених договорів із закладами охорони здоров`я, зазначеними у пункті 2 розділу I цього Положення, за рахунок коштів Фонду в межах асигнувань, передбачених бюджетом Фонду на ці цілі. їх вартість компенсується виконавчою дирекцією Фонду, робочими органами виконавчої дирекції Фонду потерпілим чи законним представникам потерпілих, роботодавцям за умови перебування потерпілого на обліку на підставі виданих лікарями рецептів, санаторно-курортних карток, довідок або рахунків, оригіналів розрахункових документів, що підтверджують їх витрати. Рішення про відшкодування витрат потерпілим, законним представникам потерпілих, роботодавцям приймається протягом 10 днів з дня отримання всіх документів, що підтверджують їх витрати.

Встановлено, що з 25.06.2007 року ОСОБА_2 перебував на обліку у Маловисківському відділенні Управління виконавчої дирекції фонду соціального страхування України у Кіровоградській області та отримував страхові виплати за наслідками професійного захворювання відповідно до акту П-4 від 13.06.2007 року, Діагноз: радикулопатія шийна та попереково-крижова з вираженим статико-динамічними порушеннями, стійким больовим і периферичними синдромами, нейродистрофією у вигляді двустороннього плечелопаткового періартрозу, деформуючого артрозу ліктьових і колінних суглобів та трофічними порушеннями на кистях та травмою на виробництві відповідно до акту Н-1 від 18.09.1989 р., діагноз: травматична ампутація І фаланги 4 пальця лівої кисті. Висновком огляду медико-соціальною експертної комісії м. Кропивницький від 17.08.2010 року ОСОБА_2 було встановлено третю групу інвалідності та 65% втрати працездатності. Висновком огляду медико-соціальної експертної комісії м. Кропивницький від 13.04.2021 року ОСОБА_2 було встановлено першу групу інвалідності. Мішаткін ОО. ІНФОРМАЦІЯ_1 ОСОБА_2 помер, що підтверджується свідоцтвом про смерть від 20.04.2021 року № НОМЕР_1 .

ОСОБА_4 відповідно до свідоцтва про шлюб від 10.08.2021 № НОМЕР_3 є дружиною померлого ОСОБА_2 .

ОСОБА_4 вказує, що під час лікування чоловіка використано власні кошти, та вона як дружина померлого, член сім`ї померлого, просить на пісдтаві п. 4 розділу ІІІ Положення про організацію лікування, медичної реабілітації та забезпечення потерпілих внаслідок нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання лікарськими засобами та виробами медичного призначення, затвердженого постановою Правління Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань від 09.06.2010 року № 18, відшкодувати кошти витрачені на лікування та реалібілатцію померлого потерпілого. Звернулась до Маловисківського відділення Управління виконавчої дирекції фонду соціального страхування України у Кіровоградській області та Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Кіровоградській області з відповідними заявами. На підтвердження дійсності понесення витрат на лікування ОСОБА_2 надала підтверджуючі акти надання послуг, фіскальні чеки, епікризи, направлення на лікування.

Листом від 23.11.2021 року №01-11/М-163з/360 Управління відмовило ОСОБА_4 у компенсації витрат на лікування померлого її чоловіка, у зв`язку з тим, що ОСОБА_2 як потерпілий повинен був самостійно звернутись з відповідною заявою про відшкодування витрат на лікування. Довіреність на дружину на представництво інтересів не оформлював, і навіть якби оформлював, з його смертю, довіреність на представництво інтересів втратила б чинність; дружина не може звертатись з такими заявами, оскільки не є застрахованою особою.

Пунктом 4 розділу ІІІ Положення про організацію лікування, медичної реабілітації та забезпечення потерпілих внаслідок нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання лікарськими засобами та виробами медичного призначення, затвердженого постановою Правління Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань від 09.06.2010 року № 18 передбачено, що у разі самостійної оплати лікування, медичної реабілітації їх вартість компенсується виконавчою дирекцією Фонду, робочими органами виконавчої дирекції Фонду потерпілим чи законним представникам потерпілих, роботодавцям за умови перебування потерпілого на обліку на підставі виданих лікарями рецептів, санаторно-курортних карток, довідок або рахунків, оригіналів розрахункових документів, що підтверджують їх витрати. Тобто профільний пункт передбачає звернення до виконавчої дирекції Фонду, робочого органу виконавчої дирекції Фонду з заявою про компенсації витрат на лікування, медичної реабілітації не тільки самого потерпілого а й законного представника, роботодавцям.

Згідно п. 14 ч. 1 ст. 1 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування» суб`єкти соціального страхування - застрахована особа, члени її сім`ї або інша особа у випадках, передбачених цим Законом, страхувальник та страховик.

Фонд соціального страхування чи його робочий орган може розглянути питання про право дружини померлого чоловіка на отримання компенсації витрат на лікування професійного захворювання потерпілого.

Суд апеляційної інстанції звертає увагу, що Положення про організацію лікування, медичної реабілітації та забезпечення потерпілих внаслідок нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання лікарськими засобами та виробами медичного призначення, разом як і Закон України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування» не містять вичерпних підстав для відмови особи, яка звернулась з заявою про компенсацію витрат на лікування.

Суд апеляційної інстанції вказує, що у питанні наданні або не наданні компенсації витрат на лікування, повинне бути прийняте рішення у формі постанови, чого відповідачами не здійснено. Фактично, питання відшкодування суми витрат на лікування професійного захворювання чоловіка ОСОБА_4 не розглянуто.

Згідно ст. 44 вищевказаного Закону Фонд розглядає справу про страхові виплати на підставі заяви потерпілого або заінтересованої особи за наявності усіх необхідних документів і приймає відповідні рішення у десятиденний строк, не враховуючи дня надходження зазначених документів. Рішення оформляється постановою, в якій зазначаються дані про осіб, які мають право на страхові виплати, розміри виплат на кожного члена сім`ї та їх строки або обґрунтування відмови у виплатах; до постанови додаються копії необхідних документів.

Відносно питання про компенсацію витрат на поховання, колегія суддів вказує наступне.

Встановлено, що ОСОБА_1 звернулась до Маловисківського відділення з заявою про відшкодування витрат на поховання, оскільки нею було здійснено самостійну організацію поховання померлого чоловіка, було витрачено кошти на поховання чоловіка. Поховання виконав фізична особа-підприємець « ОСОБА_3 » (Код: НОМЕР_2 ). Надано акт надання послуг від 16.04.2021 року №25 та розрахункову квитанцію серії ЛЛКД №63513 від 16.04.2021 року на суму 20600,00 грн., як оплату послуг з поховання. Маловисківське відділення Управління виконавчої дирекції фонду соціального страхування України у Кіровоградській області постановою від 03.12.2021 року №35011/10026377/1/2 «Про відшкодування витрат на поховання потерпілого на виробництві» вирішило відшкодувати ОСОБА_4 витрати на поховання у розмірі 1564,00 грн.

Згідно ч. 1 ст. 27, ст. 28 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування» допомога на поховання надається у разі смерті застрахованої особи, а також членів сім`ї, які перебували на її утриманні: 1) дружини (чоловіка); 2) дітей, братів, сестер та онуків, які не досягли 18 років або старших цього віку, якщо вони стали особами з інвалідністю до 18 років (братів, сестер та онуків - за умови, що вони не мають працездатних батьків), а студентів та учнів середніх професійно-технічних та вищих навчальних закладів з денною формою навчання - до 23 років; 3) батька, матері; 4) діда та баби за прямою лінією спорідненості. Допомога надається застрахованій особі, члену її сім`ї або іншим юридичним чи фізичним особам, які здійснили поховання. Допомога на поховання застрахованої особи або особи, яка перебувала на її утриманні, надається в розмірі, що встановлюється правлінням Фонду, але не менше розміру прожиткового мінімуму, встановленого законом.

Відповідно до пунктів 2, 6 Порядку проведення витрат на поховання у разі смерті потерпілого від нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.07.2001 року № 826, витрати на поховання провадяться у разі смерті потерпілого, що настала за обставин, за яких настає страховий випадок державного соціального страхування громадян від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, перелік яких визначено Кабінетом Міністрів України. Розмір і процедура проведення та обліку витрат на поховання та пов`язаних з цим ритуальних послуг встановлюються правлінням Фонду для обласних управлінь його виконавчої дирекції на диференційній основі відповідно до фінансових можливостей та місцевих умов за поданням виконавчої дирекції Фонду. При цьому проводяться витрати на: саме поховання; придбання одягу, взуття, інших предметів для похорону; організацію поминального обіду; релігійні обряди; виготовлення і встановлення пам`ятників та огорож тощо.

Згідно з пунктами 1, 3, 4, 6 постанови Правління фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань від 03.10.2008 року № 45, установлено розміри витрат на поховання та пов`язаних з цим ритуальних послуг у разі смерті потерпілого від нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання для управлінь виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі згідно з додатком. Витрати на поховання проводяться робочими органами виконавчої дирекції Фонду страхувальнику або сім`ї застрахованого чи іншій особі, яка здійснювала поховання у разі його смерті, що настала за обставин, за яких настає страховий випадок державного соціального страхування громадян від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, перелік яких визначено Кабінетом Міністрів України. Витрати на поховання та пов`язані з цим ритуальні послуги проводяться тільки за наявності документів (довідок, рахунків тощо), що підтверджують відповідні витрати на день поховання, які зазнані страхувальником, сім`єю потерпілого або іншими особами, але не вище розмірів витрат на поховання потерпілого та пов`язаних з цим ритуальних послуг для управлінь виконавчої дирекції Фонду в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі. Якщо фактично зазнані витрати на поховання є нижчими за розміри, установлені цією постановою, то відшкодування проводиться тільки за фактичними витратами. При цьому кошти, що залишилися невикористаними на конкретний вид ритуальної послуги, не можуть бути використані на іншу ритуальну послугу. Виконавчій дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України забезпечити державну реєстрацію цієї постанови в установленому законодавством порядку.

Маловисківське відділення Управління виконавчої дирекції фонду соціального страхування України у Кіровоградській області постановою від 03.12.2021 року №35011/10026377/1/2 «Про відшкодування витрат на поховання потерпілого на виробництві» відшкодувало ОСОБА_4 витрати на поховання у розмірі 1564,00 грн., не дивлячись на надані нею підтвердження витрат на поховання у розмірі 19036 грн. (у заяві від 05.11.2021 року вказувала суму витрат 20600 грн.). Вказує, що розмір відшкодування витрат на поховання затверджений постановою Правління фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань від 03.10.2008 року № 45 та визначений у додатку.

Отже, згідно додатку до постанови Правління фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань від 03.10.2008 року № 45 витрати на поховання потерпілого та пов`язаних з цим ритуальних послуг у Кіровоградській області складають 5589 грн.

Суд апеляційної інстанції вважає, що Маловисківське відділення Управління виконавчої дирекції фонду соціального страхування України у Кіровоградській області при винесенні постанови від 03.12.2021 року №35011/10026377/1/2 «Про відшкодування витрат на поховання потерпілого на виробництві» невірно застосувало постанову Правління фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань від 03.10.2008 року № 45, не перевірило подані ОСОБА_4 документи, підтверджуючі понесення витрат на поховання, оскільки, постанова Правління фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань від 03.10.2008 року № 45 не забороняє відшкодовувати витрати на поховання у більшому розмірі, ніж визначено у додатку, проте, вказує на обов`язковість перевірки робочим органом Фонду поданих підтверджуючих документів.

Згідно п. 4 ч. 2, ч. 4 ст. 245 КАС України у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії. У випадку, визначеному пунктом 4 частини другої цієї статті, суд може зобов`язати відповідача - суб`єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд.

Згідно ч. 2 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: зокрема, 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії) тощо.

Засіб юридичного захисту має бути ефективним, як на практиці, так і за законом, при розгляді справи було б неприйнятно враховувати право на ефективний засіб захисту, а саме, запобігання порушенню або припиненню порушення з боку суб`єкта владних повноважень, а так само встановлення механізму відновлення, поновлення порушеного права, без його практичного застосування.

Згідно ч. 1, ч. 6 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа. Суд апеляційної чи касаційної інстанції, не повертаючи адміністративної справи на новий розгляд, змінить судове рішення або ухвалить нове, він відповідно змінює розподіл судових витрат.

Не передбачено повернення судового збору суб`єкту владних повноважень у тому числі й при відмові у задоволенні апеляційної скарги.

Колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції та вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, рішення суду першої інстанції слід залишити без змін, як таке, що прийняте з додержанням вимог матеріального та процесуального права.

Керуючись статтями 242, 314, 315, 316, 321, 322 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

п о с т а н о в и в:

Апеляційну скаргу Маловисківського відділення Управління виконавчої дирекції фонду соціального страхування України у Кіровоградській області - залишити без задоволення.

Рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 21.03.2022 року в справі №340/513/22 залишити без змін.

Постанова Третього апеляційного адміністративного суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня її проголошення у порядку ст.ст. 328 329 КАС України.

Головуючий - суддяО.М. Лукманова

суддяЛ.А. Божко

суддяЮ. В. Дурасова

Джерело: ЄДРСР 105201250
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку