open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
Справа № 300/1362/22
Моніторити
Ухвала суду /29.12.2023/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /04.12.2023/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /10.11.2023/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /09.10.2023/ Івано-Франківський окружний адміністративний суд Івано-Франківський окружний адміністративний суд Ухвала суду /02.10.2023/ Івано-Франківський окружний адміністративний суд Івано-Франківський окружний адміністративний суд Ухвала суду /22.09.2023/ Івано-Франківський окружний адміністративний суд Івано-Франківський окружний адміністративний суд Рішення /07.07.2022/ Івано-Франківський окружний адміністративний суд Івано-Франківський окружний адміністративний суд Ухвала суду /31.05.2022/ Івано-Франківський окружний адміністративний суд Івано-Франківський окружний адміністративний суд Ухвала суду /19.04.2022/ Івано-Франківський окружний адміністративний суд Івано-Франківський окружний адміністративний суд Ухвала суду /19.04.2022/ Івано-Франківський окружний адміністративний суд Івано-Франківський окружний адміністративний суд Ухвала суду /24.03.2022/ Івано-Франківський окружний адміністративний суд Івано-Франківський окружний адміністративний суд
emblem
Справа № 300/1362/22
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Ухвала суду /29.12.2023/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /04.12.2023/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /10.11.2023/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /09.10.2023/ Івано-Франківський окружний адміністративний суд Івано-Франківський окружний адміністративний суд Ухвала суду /02.10.2023/ Івано-Франківський окружний адміністративний суд Івано-Франківський окружний адміністративний суд Ухвала суду /22.09.2023/ Івано-Франківський окружний адміністративний суд Івано-Франківський окружний адміністративний суд Рішення /07.07.2022/ Івано-Франківський окружний адміністративний суд Івано-Франківський окружний адміністративний суд Ухвала суду /31.05.2022/ Івано-Франківський окружний адміністративний суд Івано-Франківський окружний адміністративний суд Ухвала суду /19.04.2022/ Івано-Франківський окружний адміністративний суд Івано-Франківський окружний адміністративний суд Ухвала суду /19.04.2022/ Івано-Франківський окружний адміністративний суд Івано-Франківський окружний адміністративний суд Ухвала суду /24.03.2022/ Івано-Франківський окружний адміністративний суд Івано-Франківський окружний адміністративний суд
Єдиний державний реєстр судових рішень

ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"07" липня 2022 р. справа № 300/1362/22

м. Івано-Франківськ

Івано-Франківський окружний адміністративний суд у складі судді Чуприни О.В., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 , треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача: Акціонерне товариство "Оператор газорозподільної системи "Івано-Франківськгаз", Товариство з обмеженою відповідальністю "Прикарпатенерготрейд", Комунальне підприємство "Водоканал" Долинської міської ради, комунальне підприємство "Комунгосп" Долинської міської ради, до Управління соціального захисту Калуської районної державної адміністрації про визнання протиправною бездіяльність та зобов`язання здійснити нарахування і виплату пільги, з 27.03.2020, -

В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1 (надалі по тексту також позивач, ОСОБА_1 ) звернувся в суд з адміністративним позовом до Управління соціального захисту Калуської районної державної адміністрації (надалі по тексту також відповідач, Управління), треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача: Акціонерне товариство "Оператор газорозподільної системи "Івано-Франківськгаз", Товариство з обмеженою відповідальністю "Прикарпатенерготрейд", Комунальне підприємство "Водоканал" Долинської міської ради, Комунальне підприємство "Комунгосп" Долинської міської ради (надалі по тексту також треті особи) про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання здійснити нарахування і виплату пільги, з 01.07.2015.

Позовні вимоги мотивовано тим, що ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 відповідно до пункту 6 частини 1 статті 6 Закону України "Про статус ветеранів військової служби, ветеранів органів внутрішніх справ, ветеранів Національної поліції і деяких інших осіб та їх соціальний захист" користується 50-ти відсотковою знижкою вартості оплати житлово-комунальних послуг. Також позивач є ветераном війни учасником війни, на якого поширюються пільги, визначені Законом України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", що підтверджується відповідним посвідченням від 27.01.2005. Враховуючи вказане, на думку ОСОБА_1 , відповідач зобов`язаний забезпечувати реалізацію відповідних пільг у встановленому законом порядку. Втім через бездіяльність Управління соціального захисту Калуської районної державної адміністрації щодо нарахування пільг у позивача виникла заборгованість по оплаті за послуги з розподілу (доставку) природного газу, постачання електроенергії, водопостачання, вивезення твердих побутових відходів. Так, з метою з`ясування обставин та причин не надання і не перерахування в повному обсязі 50% знижки на оплату комунальних послуг у грошовій безготівковій формі, визначених пунктом 6 частини 1 статті 6 Закону України "Про статус ветеранів військової служби, ветеранів органів внутрішніх справ, ветеранів Національної поліції і деяких інших осіб та їх соціальний захист" представник позивача звернувся із запитом до Міністерства соціальної політики України. Листом від 10.09.2021 за №12 Міністерство надало відповідь, зміст якої, згідно аргументів позивача, зводилась тільки до роз`яснення норм чинного законодавства у сфері соціального захисту і нарахування пільг та перенаправило запит до Управління соціального захисту населення Управління соціального захисту Калуської районної державної адміністрації. В свою чергу, останнє листом від 04.10.2021 за №2772/1-05 повідомило про користування позивачем пільгами у розмірі 50% знижки на оплату за житлово-комунальні послуги на дві особи, як ветеран військової служби. За доводами позивача, він має одночасне право на пільги встановлені як Законом України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", так і Законом України "Про статус ветеранів військової служби, ветеранів органів внутрішніх справ, ветеранів Національної поліції і деяких інших осіб та їх соціальний захист". До складу сім`я позивача входять тільки непрацездатні особи, тобто він і його непрацездатна дружина. Починаючи з 27.03.2020 відповідачу була відома вся необхідна інформація для встановлення позивачу подвійної опалювальної площі (42 м2 опалювальної площі на одну особу, яка має право на знижку плати, і додаткової 21 м2 на сім`ю) для розрахунку соціальної норми житла у разі використання природного газу для індивідуального опалення та розрахунку 50% пільги від даної площі відповідно до абзацу 2 пункту 2 постанови Кабінету Міністрів України "Про встановлення державних соціальних стандартів у сфері житлово-комунального обслуговування" від 06.08.2014 за №409. Однак відповідач неправомірно здійснив обрахунок 50% пільги виходячи із розрахунку 21 м2 опалювальної площі на одну особу та додатково 10,5 м2 метра на сім`ю, що ОСОБА_2 вважає грубим порушенням його права на належний соціальний захист, закріплений статтею 46 Конституції України. Просив позов задовольнити в повному обсязі.

Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 19.04.2022 визнано неповажними причини пропуску ОСОБА_1 строку звернення в суд із адміністративним позовом до Управління соціального захисту Калуської районної державної адміністрації в частині вимог про поновлення і захист порушеного права за період з 01.07.2015 по 27.03.2020, та повернуто позивачу позовну заяву з усіма доданими до неї матеріалами в частині вимог про визнання протиправною бездіяльність та зобов`язання здійснити нарахування і виплату пільги за період 01.07.2015 по 27.03.2020 (а.с.55-56).

За наслідками виконання позивачем ухвали про залишення позовної заяви без руху від 25.03.2022 (а.с.37-38), Івано-Франківським окружним адміністративним судом ухвалою від 19.04.2022 (а.с.58-59) відкрито провадження в адміністративній справі за позовом ОСОБА_1 в частині позовних вимог про визнання протиправною бездіяльність та зобов`язання здійснити нарахування і виплату пільги, з 27.03.2020, за правилами спрощеного позовного провадження без проведення судового засідання і повідомлення (виклику) сторін за наявними матеріалами.

На виконання вимог ухвали суду від 19.04.2022 відповідач 04.05.2022 електронним зв`язком, після чого 09.05.2022 поштовим зв`язком, направив суду додаткові пояснення з приводу обставин справи і витребувані судом докази на їх підтвердження (а.с.67-73, 76-79).

Відповідач скористався правом на подання відзиву на позовну заяву від 11.05.2022 за №1042/01-04, який надійшов на поштову адресу суду 16.05.2022 (а.с.90-100). Також Управління направив 24.05.2022 на електронну адресу суду додаткові докази (а.с.101-102).

Відповідач не погоджується з доводами позивача, викладеними у позовній заяві, та вказує на їх безпідставність і необґрунтованість з огляду на наступні обставини. Зокрема зазначено, що ОСОБА_1 являється учасником війни і ветераном органів внутрішніх справ та відповідно до пункту 6 Положення про Єдиний державний автоматизований реєстр осіб, які мають право на пільги, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.01.2003 за №117, як пільговик, який має право на конкретну пільгу згідно із кількома законами України, включений до Реєстру в статусі пільговика, що користується цією пільгою згідно з одним Законом України за його вибором. За заявою позивача від 02.08.2010, ОСОБА_1 отримував пільги на житлово-комунальні послуги, як учасник війни відповідно до статті 14 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту". А саме: 50-процентна знижка плати за користування житлом (квартирна плата) в межах норм, передбачених чинним законодавством (21 м2 загальної площі житла на кожну особу, яка постійно проживає у житловому приміщенні (будинку) і має право на знижку плати, та додатково 10,5 м2 на сім`ю); 50-процентна знижка плати за користування комунальними послугами (газом, електроенергією та іншими послугами) та скрапленим балонним газом для побутових потреб в межах середніх норм споживання. При цьому, площа житла, на яку надається знижка, при розрахунках плати за опалення становить 21 м2 опалювальної площі на кожну особу, яка постійно проживає у житловому приміщенні (будинку) і має право на знижку плати, та додатково 10,5 м2 на сім`ю. Для сімей, що складаються лише з непрацездатних осіб, надається 50-процентна знижка за користування газом для опалювання житла на подвійний розмір нормативної опалювальної площі (42 м2 на кожну особу, яка має право на знижку плати, та м2 на сім`ю).

Законом України від 28.12.2014 за №76-VIII "Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких законодавчих актів України" статтю 14 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" доповнено частиною 6 такого змісту: "Установити, що пільги, передбачені пунктами 1, 2, 4, 5, 6 та 18 частини першої цієї статті, надаються за умови, якщо розмір середньомісячного сукупного доходу сім`ї в розрахунку на одну особу за попередні шість місяців не перевищує величини доходу, який дає право на податкову соціальну пільгу у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.". Такі зміни в частині врахування середньомісячного сукупного доходу сім`ї при наданні пільг набули чинності з 01.07.2015. Враховуючи те, що сукупний дохід ОСОБА_1 з 01.07.2015 перевищував податкову соціальну пільгу, позивачу з 01.07.2015 призначено пільги на житлово-комунальні послуги відповідно до пункту 6 Закону України "Про статус ветеранів військової служби, ветеранів органів внутрішніх справ, ветеранів Національної поліції і деяких інших осіб та їх соціальний захист". Даною нормою закону передбачено надання такої пільги, як 50-відсоткова знижка плати за користування житлом (квартирної плати) та плати за комунальні послуги (водопостачання, газ, електрична, теплова енергія та інші послуги), користування квартирним телефоном ветеранами військової служби, ветеранами органів внутрішніх справ, ветеранами Національної поліції, ветеранами податкової міліції, ветеранами державної пожежної охорони, ветеранами Державної кримінально-виконавчої служби України, ветеранами служби цивільного захисту, ветеранами Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України і членами їх сімей, які проживають разом з ними, в жилих будинках усіх форм власності в межах норм, передбачених законодавством. Постановою Кабінету Міністрів України від 06.08.2014 за №409 "Про встановлення державних соціальних стандартів у сфері житлово-комунального обслуговування" установлено соціальну норму житла, в межах якої держава надає громадянам пільги на оплату житлово-комунальних послуг, зокрема, для оплати житлової послуги: послуги з управління багатоквартирним будинком; витрат на управління багатоквартирним будинком - 21 м2 загальної площі на одну особу та додатково 10,5 м2 на сім`ю.

З урахуванням наведених обставин, відповідач вважає правомірним встановлення позивачу пільги відповідно до пункту 6 Закону України "Про статус ветеранів військової служби, ветеранів органів внутрішніх справ, ветеранів Національної поліції і деяких інших осіб та їх соціальний захист", у зв`язку з чим просив відмовити в задоволенні позовних вимог.

Треті особи на стороні позивача не скористалися правом подання пояснень щодо позову.

Івано-Франківський окружний адміністративний суд ухвалою від 31.05.2022 витребував з власної ініціативи в Управління соціального захисту Калуської районної державної адміністрації необхідні докази для вирішення даного спору (а.с.103-104).

На виконання коментованої ухвали суду від 31.05.2022 відповідач направив поштовим зв`язком письмові пояснення від 08.06.2022 за №1246/01-04 і витребувані докази, які зареєстровані в канцелярії суду 13.06.2022 (а.с.115-118, 119-130).

Розглянувши у відповідності до вимог статті 262 КАС України справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи, вивчивши позовну заяву, відзив на позов і додаткові пояснення, дослідивши і оцінивши зібрані по справі докази, в їх сукупності, проаналізувавши зміст норм матеріального права, які врегульовують спірні правовідносини, суд встановив наступні обставини.

ОСОБА_1 є ветераном війни учасником війни і має право на пільги, встановлені законодавством України для ветеранів війни учасників війни, що засвідчується наявною в матеріалах справи копією посвідчення серії НОМЕР_1 від 27.01.2005 (а.с.12).

Також ОСОБА_1 згідно посвідчення № НОМЕР_2 від 30.04.2003 (а.с.12) є ветераном органів внутрішніх справ і має право на пільги, встановлені законодавством України для ветеранів органів внутрішніх справ.

Позивач, разом зі своєю дружиною ОСОБА_3 , яка є пенсіонером згідно посвідчення № НОМЕР_3 від 23.12.1999 (а.с.53), зареєстрований і проживає за адресою АДРЕСА_1 , свідченням чого є довідка про склад сім`ї №387 від 09.06.2010, виданою Новичківською сільською радою Долинського району Івано-Франківською області, а також інформацією із будинкової книги (а.с.48, 49, 85-88).

Так, згідно відомостей із будинкової книги і титульного аркуша Персональної облікової картки № НОМЕР_4 , ОСОБА_1 є власником будинку, що знаходиться по АДРЕСА_1 , площа якого становить:

- 142,8 м2, житлова, за даними житлової книги (а.с.48);

- 82,1 м2, загальна/опалювальна, за даними персональної облікової картки (а.с.82).

На момент розгляду даної справи, згідно пояснень відповідача від 04.05.2022 за №1001/01-04, що не заперечується позивачем, ОСОБА_1 перебуває на обліку в Єдиному державному автоматизованому реєстрі осіб, які мають право на пільги як учасник війни відповідно до Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" і як ветеран органів внутрішніх справ згідно із Законом України "Про статус ветеранів військової служби, ветеранів органів внутрішніх справ, ветеранів Національної поліції і деяких інших осіб та їх соціальний захист" (а.с.76).

Так, ОСОБА_1 відповідно до поданої заяви від 02.08.2010 отримував до 01.07.2015 пільги на житлово-комунальні послуги у розмірі 50% знижки на їх оплату, як учасник війни відповідно до статті 14 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", що підтверджується Персональною обліковою карткою ОСОБА_1 №14338 від 02.08.2010 (а.с.82).

Втім, у зв`язку із тим, що розмір середньомісячного сукупного доходу сім`ї пільговика в розрахунку на одну особу за попередні шість місяців перевищував величину доходу, який дає право на податкову соціальну пільгу, починаючи із 01.07.2015 відповідно до Закону України від 28.12.2014 за №76-VIII "Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких законодавчих актів України" ОСОБА_1 отримує пільги на житлово-комунальні послуги як ветеран органів внутрішніх справ відповідно до пункту 6 частини 6 Законом України "Про статус ветеранів військової служби, ветеранів органів внутрішніх справ, ветеранів Національної поліції і деяких інших осіб та їх соціальний захист".

Як слідує із матеріалів справи, позивач звертався до Управління соціального захисту населення Долинської районної державної адміністрації із заявою від 25.05.2020 щодо поновлення пільг, передбачених статтею 14 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" (а.с.120).

У відповідь на звернення ОСОБА_1 , Управління соціального захисту населення Долинської районної державної адміністрації листом від 09.06.2020 за №М-161 повідомило позивача про надання останньому пільг в розмірі 50% знижки плати за житлово-комунальні послуги з 01.07.2015, як ветерану органів внутрішніх справ згідно Закону України "Про статус ветеранів військової служби, ветеранів органів внутрішніх справ, ветеранів Національної поліції і деяких інших осіб та їх соціальний захист" (а.с.121).

На запит представника позивача №12 від 10.09.2021 щодо виплати ОСОБА_1 у 2020 і 2021 роках пільг на оплату житлово-комунальних послуг, які надавалися у грошовій безготівковій формі, Міністерство соціальної політики України листом від 21.09.2021 за №16313/0/2-21/56 надало відповідні роз`яснення і направило коментований запит до Управління соціального захисту населення Управління соціального захисту Калуської районної державної адміністрації для розгляду за належністю (а.с.20-22, 125).

В свою чергу, Управління соціального захисту Калуської районної державної адміністрації листом від 04.10.2021 за №2772/1-05 повідомило про користування позивачем пільгами у розмірі 50% знижки на оплату за житлово-комунальні послуги на дві особи, як ветеран військової служби (а.с.23-26).

Окрім вказаного, Департамент соціальної політики Івано-Франківської обласної державної адміністрації листом від 12.07.2021 за №М-2042/06-21 повідомив ОСОБА_1 про надання йому пільг як ветерану військової служби у розмірі 50% знижки на оплату за житлово-комунальні послуги в межах затверджених норм, передбачених чинним законодавством, а саме: 245,07 куб. метра на газопостачання, 100 кВт на електропостачання, 245,07 куб. метра на розподіл газу, 7,2 куб. метра на водопостачання холодної води, для користування послугами з поводження з твердими побутовими відходами 16 гривень (а.с.15-16).

За доводами позивача, суми, які вказані відповідачем за оплату послуг у листі від 04.10.2021 за №2772/1-05 відрізняються від реальних сум оплати послуг, які виставлені постачальниками послуг згідно відповідей ТОВ "Прикарпатенерготрейд" від 11.08.2021 за №04/35 (а.с.27, 28), довідки про суму збитків, що підлягають відшкодуванню у зв`язку з наданням пільг в оплаті за спожиту електроенергію (а.с.29), відповіді Долинського відділення АТ "Івано-Франківськгаз" від 20.08.2021 (а.с.30-31), виписки Комунального підприємства "Водоканал" Долинської міської ради за період з 01.01.2020 по 31.07.2020 (а.с.32) і довідки Комунального підприємства "Комунгосп" Долинської міської ради №152 від 03.08.2021 (а.с.33).

Таким чином, за переконанням позивача, відповідач протиправно здійснює нарахування і виплату йому пільги у розмірі меншому ніж 50% знижки на оплату комунальних послуг, визначеної статтею 6 Закону України "Про статус ветеранів військової служби, ветеранів органів внутрішніх справ, ветеранів Національної поліції і деяких інших осіб та їх соціальний захист". Разом з тим, позивач вказує на протиправну бездіяльність відповідача щодо проведення розрахунку соціальної норми житла у розмірі меншому ніж 42 м2 опалювальної площі на одну особу і додатково 21 м2 на сім`ю, відповідно до якої проводиться розрахунок 50% знижки оплати комунальних послуг.

Вважаючи таку бездіяльність Управління соціального захисту Калуської районної державної адміністрації протиправною, ОСОБА_1 звернувся до суду з метою захисту своїх порушених прав на належний розмір пільги, встановлений законом.

Надаючи правову оцінку публічно-правовим відносинам, суд виходить із наступних підстав та мотивів.

У відповідності до вимог пункту 3 частини 1 статті 244 КАС України, визначаючи яку правову норму слід застосувати до спірних правовідносин суд зазначає, що при вирішенні даної справи керується нормами Законів та підзаконних нормативно-правових актів в тій редакції, яка чинна на момент виникнення чи дії конкретної події, обставини і врегулювання відповідних відносин.

Відповідно до статті 17 Конституції України держава забезпечує соціальний захист громадян України, які перебувають на службі у Збройних Силах України та в інших військових формуваннях, а також членів їхніх сімей.

Статтею 19 Конституції України передбачено, що правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Правовий статус ветеранів війни, забезпечення створення належних умов для їх життєзабезпечення, сприяння формуванню в суспільстві шанобливого ставлення до них визначається Законом України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" від 22.10.1993 за №3551-ХІІ (надалі по тексту також Закон №3551-ХІІ).

В силу вимог статті 1 Закону № 3551-ХІІ цей Закон спрямований на захист ветеранів війни шляхом: створення належних умов для підтримання здоров`я та активного довголіття; організації соціального та інших видів обслуговування, зміцнення матеріально-технічної бази створених для цієї мети закладів і служб та підготовки відповідних спеціалістів; виконання цільових програм соціального і правового захисту ветеранів війни; надання пільг, переваг та соціальних гарантій у процесі трудової діяльності відповідно до професійної підготовки і з урахуванням стану здоров`я.

Ветеранами війни є особи, які брали участь у захисті Батьківщини чи в бойових діях на території інших держав. До ветеранів війни належать: учасники бойових дій, особи з інвалідністю внаслідок війни, учасники війни (стаття 4 Закону №3551-ХІІ).

Статтею 8 Закону №3551-ХІІ визначено, що учасниками війни визнаються військовослужбовці, які в період війни проходили військову службу у Збройних Силах колишнього СРСР, трудівники тилу, а також інші особи, передбачені цим Законом.

Згідно преамбули до Закону України "Про статус ветеранів військової служби, ветеранів органів внутрішніх справ, ветеранів Національної поліції і деяких інших осіб та їх соціальний захист" від 24.03.1998 за №203/98-ВР (надалі по тексту також Закон №203/98-ВР), цей Закон встановлює зокрема статус ветеранів військової служби, органів внутрішніх справ, ветеранів Національної поліції та членів їх сімей, визначає гарантії, які забезпечують їм гідне життя, активну діяльність, шану та повагу в суспільстві.

Відповідно до частини 1 статті 1 вказаного Закону державна політика стосовно ветеранів органів внутрішніх справ здійснюється в рамках обов`язкових цільових державних і місцевих програм соціального захисту ветеранів органів внутрішніх справ спрямованих на забезпечення реалізації гарантій та пільг, встановлених цим Законом та іншими нормативно-правовими актами для ветеранів органів внутрішніх справ та членів їх сімей.

За змістом статті 3 Закону №203/98-ВР держава гарантує кожному ветерану органів внутрішніх справ рівні з іншими громадянами можливості в економічній, соціальній, політичній сферах щодо задоволення різноманітних життєвих потреб, а також подає різні види допомоги.

Ветерани органів внутрішніх справ та члени їх сімей нарівні з іншими громадянами користуються всіма соціально - економічними правами і свободами, закріпленими Конституцією України, законами та іншими нормативно-правовими актами України.

Ветерани органів внутрішніх справ при наявності у них підстав, визначених законодавством України, визнаються також ветеранами війни та ветеранами праці.

Забезпечення виконання цього Закону, інших нормативно-правових актів щодо соціального захисту ветеранів органів внутрішніх справ та членів їх сімей, згідно з статті 4 вказаного Закону, покладається на органи державної влади та органи місцевого самоврядування.

Перелік пільг викладений в статті 6 цього Закону, як соціальний захист ветеранів органів внутрішніх справ та членів їх сімей, зокрема передбачає: 50-відсоткову знижку плати за користування житлом (квартирної плати) та плати за комунальні послуги (водопостачання, газ, електрична, теплова енергія та інші послуги), користування квартирним телефоном ветеранами військової служби, ветеранами органів внутрішніх справ, ветеранами Національної поліції, ветеранами податкової міліції, ветеранами державної пожежної охорони, ветеранами Державної кримінально-виконавчої служби України, ветеранами служби цивільного захисту, ветеранами Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України і членами їх сімей, які проживають разом з ними, в жилих будинках усіх форм власності в межах норм, передбачених законодавством.

В той же час, за приписами пункту 5 частини 1 статті 14 Закону №3551-ХІІ учасникам війни (статті 8, 9) надаються, зокрема, такі пільги: 50-процентна знижка плати за користування комунальними послугами (газом, електроенергією та іншими послугами) та скрапленим балонним газом для побутових потреб в межах середніх норм споживання.

Площа житла, на яку надається знижка, при розрахунках плати за опалення становить 21 м2 опалювальної площі на кожну особу, яка постійно проживає у житловому приміщенні (будинку) і має право на знижку плати, та додатково 10,5 м2 на сім`ю.

Для сімей, що складаються лише з непрацездатних осіб, надається 50-процентна знижка за користування газом для опалювання житла на подвійний розмір нормативної опалювальної площі (42 м2 на кожну особу, яка має право на знижку плати, та 21 м2 на сім`ю).

Враховуючи наведені правові норми Закону №3551-ХІІ і Закону №203/98-ВР, держава забезпечує соціальний захист як учасників війни, так і ветеранів органів внутрішніх справ, і членів їх сімей, шляхом надання відповідних пільг, зокрема, в частині оплати житлово-комунальних послуг.

Повертаючись до фактичних обставин справи, встановлених вище по тексту судового рішення, ОСОБА_1 являється ветераном війни учасником війни та ветераном органів внутрішніх справ, про що свідчать наявні в матеріалах справи копії посвідчення серії НОМЕР_1 від 27.01.2005 і посвідчення № НОМЕР_2 від 30.04.2003 (а.с.12), а отже одночасно має право на пільги, встановлені двома вище коментованими законами для визначеного кола осіб.

До 01.07.2015 ОСОБА_1 отримував пільги на житлово-комунальні послуги у розмірі 50% знижки на їх оплату, як учасник війни відповідно до статті 14 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", а після 01.07.2015 у зв`язку із внесеними Законом України від 28.12.2014 за №76-VIII "Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких законодавчих актів України" (надалі по тексту також Закон №76-VIII) зміни до Закону №3551-ХІІ позивач отримує пільги на житлово-комунальні послуги як ветеран органів внутрішніх справ відповідно до пункту 6 частини 6 Законом України "Про статус ветеранів військової служби, ветеранів органів внутрішніх справ, ветеранів Національної поліції і деяких інших осіб та їх соціальний захист".

Як з`ясовано судом Законом №76-VIII (підпункт 1 пункту 9 розділу I Закону №76-VIII) статтю 14 Закону № 3551-ХІІ було доповнено частиною шостою такого змісту: Установити, що пільги, передбачені пунктами 1, 2, 4, 5, 6 та 18 частини першої цієї статті, надаються за умови, якщо розмір середньомісячного сукупного доходу сім`ї в розрахунку на одну особу за попередні шість місяців не перевищує величини доходу, який дає право на податкову соціальну пільгу у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Підпункт 1 пункту 9 розділу I Закону №76-VIII набрав чинності з 01.01.2015, норми цього Закону в частині врахування середньомісячного сукупного доходу сім`ї при наданні пільг - з 01.07.2015.

У зв`язку з прийняттям Закону №76-VIII постановою Кабінету Міністрів України №389 від 04.06.2015 затверджено "Порядок надання пільг окремим категоріям громадян з урахуванням середньомісячного сукупного доходу сім`ї" (надалі по тексту також Порядок №389).

Даним Порядком №389 визначено механізм реалізації права на отримання пільг з оплати послуг за користування житлом (квартирна плата, плата за послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій), комунальних послуг (централізоване постачання холодної води, централізоване постачання гарячої води, водовідведення, газо- та електропостачання, централізоване опалення, вивезення побутових відходів), паливом, скрапленим газом, телефоном, а також послуг із встановлення квартирних телефонів (надалі по тексту також пільги) залежно від середньомісячного сукупного доходу сім`ї осіб, які мають право на пільги згідно із законодавчими актами.

За приписами пункту 3 Порядку №389 пільги, зазначені у пункті 1 цього Порядку, надаються за рахунок субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам за умови, що середньомісячний сукупний дохід сім`ї пільговика в розрахунку на одну особу за попередні шість місяців не перевищує величини доходу, який дає право на податкову соціальну пільгу.

Згідно із пунктами 9, 12 Порядку №389 структурні підрозділи з питань соціального захисту населення протягом десяти днів з дня отримання інформації, зазначеної у пунктах 6-8 цього Порядку, визначають середньомісячний сукупний дохід сім`ї в розрахунку на одну особу шляхом ділення загальної суми грошових доходів кожного члена сім`ї пільговика за попередні шість місяців на 6 і на кількість членів сім`ї. У разі коли середньомісячний дохід сім`ї пільговика в розрахунку на одну особу перевищує величину доходу, який дає право на податкову соціальну пільгу, структурний підрозділ з питань соціального захисту населення письмово інформує пільговиків про те, що вони не мають права на отримання пільг.

Водночас рішенням Конституційного Суду України від 18.12.2018 за №12-р/2018 у справі за конституційним поданням 50 народних депутатів України щодо відповідності Конституції України (конституційності) пункту 9 розділу I Закону №76-VIII (справа про соціальний захист ветеранів війни та членів їхніх сімей) визнано такими, що не відповідають Конституції України (є неконституційними), зокрема: підпункт 1 пункту 9 розділу I Закону №76-VIII; частину шосту статті 14 Закону №3551-ХІІ.

Так, у рішенні від 18.12.2018 за №12-р/2018 Конституційний Суд України зазначив, що встановлення пільг ветеранам війни, особам, на яких поширюється чинність Закону №3551-ХІІ, є одним із засобів реалізації державою конституційного обов`язку щодо забезпечення соціального захисту осіб, які захищали Батьківщину, її суверенітет і територіальну цілісність, та членів їхніх сімей. Держава не може в односторонньому порядку відмовитися від зобов`язання щодо соціального захисту осіб, які вже виконали свій обов`язок перед державою щодо захисту її суверенітету і територіальної цілісності. Невиконання державою соціальних зобов`язань щодо ветеранів війни, осіб, на яких поширюється чинність вказаного Закону, підриває довіру до держави.

Конституційний Суд України вважає, що соціальний захист ветеранів війни, осіб, на яких поширюється чинність Закону №3551-ХІІ, спрямований на забезпечення їм достатнього життєвого рівня. Обмеження або скасування пільг для ветеранів війни, осіб, на яких поширюється чинність Закону №3551-ХІІ без рівноцінної їх заміни чи компенсації є порушенням зобов`язань держави щодо соціального захисту осіб, які захищали Вітчизну, та членів їхніх сімей. У разі зміни правового регулювання набуті вказаними особами пільги чи інші гарантії соціального захисту повинні бути збережені із забезпеченням можливості їх реалізації. Обмеження або скасування таких пільг, інших гарантій соціального захисту можливе лише у разі запровадження рівноцінних або більш сприятливих умов соціального захисту.

Відповідно до частини другої статті 152 Конституції України закони, інші акти або їх окремі положення, що визнані неконституційними, втрачають чинність з дня ухвалення Конституційним Судом України рішення про їх неконституційність, якщо інше не встановлено самим рішенням, але не раніше дня його ухвалення.

У рішенні від 18.12.2018 за №12-р/2018 вказано, що Конституційний Суд України виходить із того, що для відновлення попереднього рівня соціального захисту учасників війни, осіб, на яких поширюється чинність Закону №3551-ХІІ, осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною, або встановлення альтернативних варіантів компенсації скасованих пільг потрібно передбачити кошти у Державному бюджеті України, внести відповідні зміни до законів України.

Отже, встановивши невідповідність Конституції України (неконституційність) абзацу другого підпункту 1, абзацу другого підпункту 2, абзаців другого, третього, четвертого підпункту 3 пункту 9 розділу I Закону №76-VIII, частини шостої статті 14, частини другої статті 16 Закону №3551-ХІІ, Конституційний Суд України вважає за доцільне відтермінувати втрату чинності цими положеннями на три місяці з дня ухвалення Конституційним Судом України рішення про їх неконституційність.

Пункт 2 резолютивної частини цього Рішення передбачає, що положення Закону №76-VIII та Закону №3551-ХІІ, які визнані неконституційними, втрачають чинність через три місяці з дня ухвалення Конституційним Судом України цього Рішення.

Отже, у зв`язку із прийняттям Конституційним Судом України рішення від 18.12.2018 №12-р/2018 положення частини шостої статті 14 Закону №3551-ХІІ (у редакції Закону №76-VIII) втратили чинність з 18.03.2019 та застосуванню до спірних правовідносин не підлягають.

Крім того, на думку суду, у зв`язку із втратою чинності з 18.03.2019 положень частини шостої статті 14 Закону №3551-ХІІ (у редакції Закону №76-VIII), не підлягають також застосуванню приписи Порядку №389, які передбачають надання деяких пільг учасникам війни за умови, що середньомісячний сукупний дохід сім`ї пільговика в розрахунку на одну особу за попередні шість місяців не перевищує величини доходу, який дає право на податкову соціальну пільгу.

Таким чином, з 19.03.2019 застосуванню підлягають положення частини першої статті 14 Закону №3551-ХІІ в редакції, чинній до внесення змін Законом №76-VIII.

Відтак, з 19.03.2019 позивач має право на пільги, передбачені статтею 14 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту".

Попри вказане, незважаючи на наявність в матеріалах справи звернення позивача від 25.05.2020 щодо поновлення пільг, передбачених статтею 14 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", яке, на думку суду, залишено відповідачем без належного реагування, спірним у розглядуваному випадку є надання (нарахування і виплата) позивачу соціальної пільги, визначеної пунктом 6 частини 1 статті 6 Закону України "Про статус ветеранів військової служби, ветеранів органів внутрішніх справ, ветеранів Національної поліції і деяких інших осіб та їх соціальний захист".

Розглядаючи вимогу позивача, зафіксовану ним в прохальній частині адміністративного позову, про визнання протиправною бездіяльність відповідача щодо нарахування і виплати останньому пільги у розмірі меншому ніж 50% знижки на оплату житлово-комунальних послуг, та зобов`язання здійснити нарахування і виплату у належному розмірі, суд виходить із на наступного.

В обґрунтування такої вимоги ОСОБА_1 вказує на невиконання Управління соціального захисту Калуської районної державної адміністрації обов`язку щодо забезпечення реалізації відповідних пільг, у зв`язку з чим у позивача виникла заборгованість по оплаті за послуг:

- з розподілу (доставки) природного газу в розмірі 3 819,10 гривень, згідно листа Долинського відділення АТ "Івано-Франківськгаз" від 20.08.2021 (а.с.30-31);

- з постачання електроенергії в розмірі 939,68 гривень, згідно відповіді ТОВ "Прикарпатенерготрейд" від 11.08.2021 за №04/35 (а.с.27, 28) і довідки про суму збитків, що підлягають відшкодуванню у зв`язку з наданням пільг в оплаті за спожиту електроенергію (а.с.29);

- з водопостачання в розмірі 201,55 гривень, згідно виписки Комунального підприємства "Водоканал" Долинської міської ради за період з 01.01.2020 по 31.07.2020 (а.с.32);

- із вивезення твердих побутових відходів в розмірі 90,00 гривень, згідно довідки Комунального підприємства "Комунгосп" Долинської міської ради №152 від 03.08.2021 (а.с.33).

В свою чергу, відповідач стверджує про нарахування ОСОБА_1 50 відсоткової пільги на оплату житлово-комунальних послуг в межах затверджених норм, затверджених чинним законодавством.

Позивачем і відповідачем долучено до матеріалів справи лист Управління соціального захисту населення Управління соціального захисту Калуської районної державної адміністрації від 04.10.2021 за №2772/1-05, за змістом якого ОСОБА_1 , як ветерану військової служби нарахована 50 відсоткова знижка на оплату за житлово-комунальних послуг на дві особи, а саме: у 2020 році 7 912,75 гривень; у січні 2021 року 1 639,36 гривень; у лютому 2021 року 890,07 гривень; у березні 2021 року 1 247,61 гривень; у квітні 2021 року 739,66 гривень; у травні 2021 року 243,36 гривень; у червні 2021 року 243,36 гривень; у липні 2021 року 243,36 гривень; у серпні 2021 року 243,36 гривень (а.с.17-19).

Отож, виходячи зі змісту коментованого листа, Управлінням соціального захисту Калуської районної державної адміністрації здійснювалось нарахування 50 відсоткової знижки на оплату за житлово-комунальних послуг позивачу. У такому листі мова не йдеться про виплату, а тільки про нарахування.

З 01.10.2019 пільги на оплату житлово-комунальних послуг нараховуються управлінням праці та соціального захисту населення згідно постанови Кабінету Міністрів України від 17.04.2019 за №373 "Деякі питання надання житлових субсидій та пільг на оплату житлово-комунальних послуг", якою затверджено Порядок надання пільг на оплату житлово-комунальних послуг, придбання твердого палива і скрапленого газу у грошовій формі (надалі по тексту також Порядок №373).

Відповідно до пункту 6 Порядку №373, структурні підрозділи з питань соціального захисту населення на підставі даних Реєстру та інформації, отриманої відповідно до пункту 5 цього Порядку, розраховують щомісяця до 25 числа суму пільги: на оплату житлово-комунальних послуг виходячи з розміру знижки, на яку пільговик має право згідно із законом, кількості членів сім`ї, які мають таке право відповідно до законодавчих актів, зазначених у пункті 3 цього Порядку, та визначені статтею 51 Бюджетного кодексу України, та з урахуванням встановлених цін/тарифів (внесків) і державних соціальних нормативів у сфері житлово-комунального обслуговування.

Пунктом 7 Порядку 373 визначено, що виплата розрахованої суми пільги здійснюється у грошовій безготівковій формі шляхом перерахування коштів на рахунок Мінсоцполітики в АТ Ощадбанк на підставі укладеного між Мінсоцполітики та АТ Ощадбанк договору (надалі по тексту також - рахунок для виплати пільг).

За заявою пільговика, поданою структурному підрозділу з питань соціального захисту населення до 15 жовтня (15 травня), у якій зазначаються виплатні реквізити, виплата пільги здійснюється у грошовій готівковій формі з початку опалювального (неопалювального) сезону. У разі подання заяви після 15 жовтня (15 травня) протягом опалювального (неопалювального) сезону пільга надається у грошовій готівковій формі шляхом перерахування коштів на рахунок пільговика в уповноваженому банку з місяця, що настає за місяцем подання заяви.

У спірному випадку виплата ОСОБА_1 розрахунок суми пільги здійснюється у грошовій безготівковій формі шляхом перерахування коштів на рахунок Мінсоцполітики в АТ Ощадбанк, який веде у відповідних автоматизованих системах обліку банку персоніфікований облік пільговиків та здійснює переказ коштів на рахунки виконавців комунальних послуг.

Про вказану обставину зазначено відповідачем у листі від 04.10.2021 за №2772/1-05 (а.с.126-127), і не заперечується позивачем.

Із заявою про виплату пільги у грошовій готівковій формі позивач до структурного підрозділу з питань соціального захисту населення, не звертався.

Структурні підрозділи з питань соціального захисту населення надають щомісяця до 27 числа управителям, об`єднанням, виконавцям комунальних послуг списки пільговиків, яким нараховано пільгу на оплату житлово-комунальних послуг у поточному місяці, у яких зазначається форма отримання пільги, та дані про облікові записи пільговиків, що ведуться АТ Ощадбанк відповідно до пункту 9 цього Порядку.

Згідно із пунктом 9 Порядку №373, АТ Ощадбанк веде у відповідних автоматизованих системах обліку банку персоніфікований облік пільговиків та коштів, які надходять на рахунок для виплати пільг, в розрізі кожного пільговика. АТ Ощадбанк здійснює переказ коштів на рахунки управителів, об`єднань, виконавців комунальних послуг на підставі договорів, що укладаються між АТ Ощадбанк (його установами) та управителями, об`єднаннями, виконавцями комунальних послуг.

Пунктом 11 Порядку №373 визначено послідовність фінансування та перерахування пільг у грошовій безготівковій формі та передбачено наступне:

1) структурні підрозділи з питань соціального захисту населення формують та передають щомісяця Мінсоцполітики захищеними каналами зв`язку реєстри нарахованих пільг у поточному місяці за формою, встановленою договором між Мінсоцполітики та АТ Ощадбанк, які Мінсоцполітики після перевірки подає до 27 числа АТ Ощадбанк;

2) АТ Ощадбанк інформує не пізніше ніж протягом наступного робочого дня Мінсоцполітики про можливість подальшої обробки отриманих реєстрів нарахованих пільг;

3) Мінсоцполітики формує протягом трьох робочих днів узагальнений реєстр нарахованих пільг, який подає АТ Ощадбанк, та протягом наступних п`яти робочих днів здійснює переказ коштів на рахунок для виплати пільг для відображення таких коштів в автоматизованих системах АТ Ощадбанк за обліковими записами пільговиків. Форма узагальненого реєстру нарахованих пільг установлюється договором між Мінсоцполітики та АТ Ощадбанк. Якщо загальна сума за поданими структурними підрозділами з питань соціального захисту населення реєстрами нарахованих пільг перевищує наявні фінансові призначення, черговість фінансування таких реєстрів визначає Мінсоцполітики на підставі пропозицій, поданих утвореною ним робочою групою. При цьому інформація про загальні суми коштів у реєстрах нарахованих пільг, що підлягають фінансуванню, відображається в узагальненому реєстрі нарахованих пільг;

4) АТ Ощадбанк перевіряє наявність розбіжностей між сумою перерахованих Мінсоцполітики коштів і сумою в узагальненому реєстрі нарахованих пільг і в разі відсутності розбіжностей не пізніше ніж протягом наступного робочого дня здійснює зарахування коштів на рахунок для виплати пільг та відображає такі суми коштів в автоматизованих системах АТ Ощадбанк за обліковими записами пільговиків. У разі виявлення розбіжностей між сумою перерахованих Мінсоцполітики коштів і сумою в узагальненому реєстрі нарахованих пільг АТ Ощадбанк повертає Мінсоцполітики узагальнений реєстр нарахованих пільг та перераховані кошти. Мінсоцполітики усуває не пізніше ніж протягом наступного робочого дня виявлені розбіжності, повторно надсилає АТ Ощадбанк виправлений узагальнений реєстр нарахованих пільг та здійснює перерахування відповідних коштів;

5) за результатами виконання дій, визначених підпунктом 4 цього пункту, АТ Ощадбанк передає не пізніше ніж протягом двох робочих днів Мінсоцполітики узагальнений реєстр нарахованих пільг та реєстри нарахованих пільг із зазначенням в них інформації про суми зарахованих коштів і коштів, що не зараховані і підлягають поверненню Мінсоцполітики, а також про причини їх незарахування, та повертає загальну суму незарахованих коштів на рахунок Мінсоцполітики. Мінсоцполітики перевіряє протягом одного робочого дня відповідність загальної суми перерахованих коштів інформації АТ Ощадбанк, що зазначена в узагальненому реєстрі нарахованих пільг та реєстрах нарахованих пільг, сумам зарахованих та незарахованих коштів, а також сумі повернутих Мінсоцполітики незарахованих коштів. У разі виявлення невідповідності таких сум Мінсоцполітики повертає АТ Ощадбанк узагальнений реєстр нарахованих пільг та реєстри нарахованих пільг, а також суму повернутих Мінсоцполітики незарахованих коштів для уточнення відповідних даних в одноденний строк;

6) Мінсоцполітики передає не пізніше ніж протягом наступного робочого дня отримані від АТ Ощадбанк дані про зараховані/незараховані суми пільг структурним підрозділам з питань соціального захисту населення;

7) структурні підрозділи з питань соціального захисту населення уточнюють інформацію, що унеможливила зарахування суми пільг, і включають незараховані суми коштів до реєстрів нарахованих сум пільг наступних періодів.

Перерахування коштів з рахунка для виплати пільг на рахунки управителів, об`єднань, виконавців комунальних послуг здійснюється АТ "Ощадбанк".

Отже, наведені вище норми, дозволяють дійти висновку, що структурні підрозділи соціального захисту лише розраховують суму пільги та складають списки осіб, які мають право на пільги.

Таким чином до повноважень Управління соціального захисту Калуської районної державної адміністрації належить тільки нарахування пільги, що в даному випадку виконано відповідачем.

Факт надання відповідачем позивачу пільги у безготівковій формі, як уже відзначалось судом, підтверджено листом відповідача від 04.10.2021 за №2772/1-05, а також листом Департаменту соціальної політики Івано-Франківської обласної державної адміністрації листом від 12.07.2021 за №М-2042/06-21 (а.с.15-19).

Суд наголошує, що у випадку позивача, якому виплата розрахованої суми пільги здійснюється у грошовій безготівковій формі, частину платежів здійснює АТ "Ощадбанк", а частину пільговик повинен сплатити самостійно.

Виходячи із поданих позивачем документів слід констатувати, що дійсно в графах «безготівкова пільга», «профінансовано з державного бюджету», «сума до відшкодування (компенсація)», «пільги» довідок, виданих постачальними підприємствами, не міститься даних про щомісячне нарахування/зарахування платежів. І при цьому, в таких листах довідка наявна інформація про заборгованість по оплаті за послуги: 3 819,10 гривень (постачання/розподіл природнього газу), 939,68 гривень (споживання електроенергії), 201,55 гривень (водопостачання), 90,00 гривень (вивезення твердих побутових відходів).

Разом з тим, позивач не навів розрахунок, відповідно до якого суд може встановити обставину, із якої б слідували дані про:

1) вартість нарахований послуг за конкретний період;

2) розрахунок пільги у грошовому і відсоткову значенні, встановленої чинним законодавством (50% знижки плати за користування житлом (квартирної плати) та плати за комунальні послуги);

3) внесені позивачем кошти постачальному підприємству.

Без даних значень, визначених вище за номерами « 2» і « 3», неможливо досліджувати і перевірки причину утворення коментованої вище заборгованості. Принаймні таких вихідних даних суду позивач, як власні розрахунку, суду не надав.

ОСОБА_1 , стверджуючи, що відповідач не виконує свої обов`язки із фактичного перерахунку пільг, не надав суду жодних належних та допустимих доказів сплати ним за спірний період частини необхідної суми платежів на рахунки постачальників комунальних послуг в межах отриманих (спожитих) комунальних послуг, за винятком 50% знижки плати за користування житлом (квартирної плати) та плати за комунальні послуги, визначених пунктом 6 статті 6 Закону №203/98-ВР і пунктом 5 частини 1 статті 14 Закону №3551-ХІІ.

Таким чином, суд вважає недоречним посилання ОСОБА_1 на наявність заборгованості по оплаті таких послуг саме з вини відповідача. Без таких доказів суд позбавлений можливості перевірити повноту виконання власного обов`язку як позивачем, так і відповідачем.

За встановлених у справі обставин суд вказує на недоведеність позивачем обставини, що заборгованість по оплаті житлово-комунальних послуг, на яку посилається ОСОБА_1 в обґрунтування позовних вимог, безпосередньо пов`язана з діями або бездіяльністю Управління соціального захисту Калуської районної державної адміністрації, а тому відсутні підстав для задоволення в цій частині позовних вимог.

Досліджуючи наявність правових підстав в частині нарахування ОСОБА_1 пільги у розмірі 50% знижки оплати за користуванням газом для опалювання із врахуванням подвійної соціальної норми житла, яка становить 42 м2 опалювальної площі на одну особу та додатково 21 м2 на сім`ю, судом враховано слідуюче.

Так, за приписами пункту 5 частини першої статті 14 Закону №3551-ХІІ, як уже відзначалось судом, учасникам війни (статті 8, 9) надаються, зокрема, такі пільги: 50-процентна знижка плати за користування комунальними послугами (газом, електроенергією та іншими послугами) та скрапленим балонним газом для побутових потреб в межах середніх норм споживання.

Площа житла, на яку надається знижка, при розрахунках плати за опалення становить 21 м2 опалювальної площі на кожну особу, яка постійно проживає у житловому приміщенні (будинку) і має право на знижку плати, та додатково 10,5 м2 на сім`ю.

Для сімей, що складаються лише з непрацездатних осіб, надається 50-процентна знижка за користування газом для опалювання житла на подвійний розмір нормативної опалювальної площі (42 м2 на кожну особу, яка має право на знижку плати, та 21 м2 на сім`ю).

За змістом положень статті 1 Закону України №2017-ІІІ від 05.10.2000 "Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії" (надалі по тексту також Закон №2017-ІІІ) державні соціальні стандарти - встановлені законами, іншими нормативно-правовими актами соціальні норми і нормативи або їх комплекс, на базі яких визначаються рівні основних державних соціальних гарантій; соціальні норми і нормативи - показники необхідного споживання продуктів харчування, непродовольчих товарів і послуг та забезпечення освітніми, медичними, житлово-комунальними, соціально-культурними послугами.

Відповідно до статті 9 вказаного Закону державні соціальні нормативи у сфері житлово-комунального обслуговування встановлюються з метою визначення державних соціальних гарантій щодо надання житлово-комунальних послуг та розмірів витрат на найм житла, управління житлом і оплату комунальних послуг, які забезпечують реалізацію конституційного права громадянина на житло.

До державних соціальних нормативів належать: гранична норма витрат на управління житлом, оплату комунальних послуг, передбачених Законом України "Про житлово-комунальні послуги", залежно від отримуваного доходу; соціальна норма житла та соціальні нормативи користування комунальними послугами, з оплати яких держава надає пільги та встановлює субсидії громадянам; показники якості управління багатоквартирним будинком і надання комунальних послуг.

Приписами статті 5 цього Закону визначено, що державні соціальні стандарти і нормативи формуються, встановлюються та затверджуються у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України за участю та погодженням з іншими сторонами соціального партнерства, якщо інше не передбачено Конституцією України та законами України.

Постановою Кабінету Міністрів України від 06.08.2014 за №409 "Про встановлення державних соціальних стандартів у сфері житлово-комунального обслуговування" (далі по тексту Постанова №409) встановлені соціальні нормативи, в межах яких держава надає громадянам пільги або субсидії на оплату житлово-комунальних послуг, витрат на управління багатоквартирним будинком.

Пунктом 2 Постанови №409 установлено соціальну норму житла, в межах якої держава надає громадянам пільги на оплату житлово-комунальних послуг, витрат на управління багатоквартирним будинком для:

1) оплати житлової послуги - послуги з управління багатоквартирним будинком; витрат на управління багатоквартирним будинком - 21 м2 загальної площі на одну особу та додатково 10,5 м2 на сім`ю;

2) оплати комунальних послуг - послуг з постачання теплової енергії для потреб централізованого або автономного опалення, з постачання та розподілу природного газу або постачання та розподілу електричної енергії для індивідуального опалення незалежно від джерела та виду енергії - 21 м2 опалюваної площі на одну особу та додатково 10,5 м2 на сім`ю.

Для сімей ветеранів війни, жертв нацистських переслідувань, що складаються лише з непрацездатних осіб (статті 12, 13, 14 і 15 Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту та статті 6-1, 6-2, 6-3, 6-4 Закону України Про жертви нацистських переслідувань), у разі використання природного газу для індивідуального опалення (до 01.11.2020 - у разі користування газопостачанням) зазначена норма становить 42 м2 опалюваної площі на одну особу, яка має право на знижку плати, та додатково 21 м2 на сім`ю.

З огляду на вказані положення закону, пільги у розмірі 50% знижки оплати за користуванням газом для опалювання із врахуванням подвійної соціальної норми житла, яка становить 42 м2 опалювальної площі на одну особу та додатково 21 м2 на сім`ю, надається тільки для сімей ветеранів війни, жертв нацистських переслідувань, що складаються лише з непрацездатних осіб, і тільки у разі використання природного газу для індивідуального опалення.

Відповідачем не заперечується, що до складу сім`ї позивача входять тільки непрацездатні особи, а саме ОСОБА_1 та його дружина - ОСОБА_3 , яка є пенсіонером згідно посвідчення № НОМЕР_3 від 23.12.1999 (а.с.53).

Аналізуючи зміст статті 6 Закону України "Про статус ветеранів військової служби, ветеранів органів внутрішніх справ, ветеранів Національної поліції і деяких інших осіб та їх соціальний захист", відповідно до якої позивач користується 50-ти відсотковою знижкою вартості оплати житлово-комунальних послуг, остання не передбачає надання ветеранам органів внутрішніх справ пільги у розмірі 50% знижки оплати за користуванням газом для опалювання із врахуванням подвійної соціальної норми житла, яку просить застосувати позивач у спірних правовідносинах.

Разом з цим, як свідчить зміст відзиву на позов і матеріали справи, відповідач доводить до відома суд, що хоча ОСОБА_1 і є ветераном війни, втім з 01.07.2015 йому, в зв`язку із дією положень підпункту 1 пункту 9 розділу I Закону №76-VIII і доповненої частини 6 статті 14 Закону №3551-ХІІ, не нараховуються пільги, визначені пункту 5 частини 1 статті 14 Закону №3551-ХІІ.

Вище по тексту судового рішення вже відзначено, що рішенням Конституційного Суду України від 18.12.2018 за №12-р/2018 визнано з 19.03.2019 неконституційними положення підпункту 1 пункту 9 розділу I Закону №76-VIII і частини шосту статті 14 Закону №3551-ХІІ.

Незважаючи на такі зміни правового регулювання досліджуваних відносин, як на день подання адміністративного позову, так і при вирішенні спору по суті, відповідач так і не відновив позивачу його гарантовану законом пільгу, свідченням чого є заява ОСОБА_1 від 26.05.2021 і відповідь відповідача від 09.06.2020 за №М-161 (а.с.120).

Відтак, враховуючи те, що ОСОБА_1 є ветераном війни, до складу сім`ї якого входить непрацездатна дружина, обставина з приводу чого не заперечується відповідачем, беручи до уваги норму Закону №203/98-ВР, згідно якої ветерани органів внутрішніх справ при наявності у них підстав, визначених законодавством України, визнаються також ветеранами війни, а найголовніше - відновлення у позивача з 19.03.2019 права на пільги, передбачені статтею 14 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", суд дійшов висновку про наявність у позивача права на пільгу у розмірі 50% знижки оплати за користуванням газом для опалювання із врахуванням подвійної соціальної норми житла, яка становить 42 м2 опалювальної площі на одну особу та додатково 21 м2 на сім`ю.

Адміністративний суд не обмежений у виборі способів відновлення права особи, порушеного владними суб`єктами, а вправі обрати найбільш ефективний спосіб відновлення порушеного права, який відповідає характеру такого порушення.

Завдання правосуддя полягає не у забезпеченні ефективності державного управління, а в гарантуванні дотримання вимог права, інакше порушується принцип розподілу влади. Принцип розподілу влади не допускає надання адміністративному суду адміністративно-дискреційних повноважень - єдиним критерієм здійснення правосуддя є право. Тому завданням адміністративного суду є контроль за легітимністю прийняття рішень.

Отже, беручи до уваги встановленні обставини справи, суд приходить до висновку про наявність правових підстав для виходу за межі позовних вимог відповідно до частини 2 статті 9 КАС України та визнання протиправною бездіяльність відповідача щодо проведення ОСОБА_1 розрахунку соціальної норми житла у розмірі меншому ніж 42 м2 опалювальної площі на одну особу та додатково 21 м2 на сім`ю, відповідно до якої проводиться розрахунок 50% знижки оплати за користуванням газом для опалювання, та зобов`язання відповідача здійснити такий розрахунок, з 27.03.2020.

Відповідно до частин 1, 2 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

В той же час, в адміністративному судочинстві діє принцип офіційності, який полягає в активній позиції суду щодо з`ясування всіх обставин у справі (пункт 4 частини 3 статті 2, частини 2, 4 статті 9, частина 3 статті 77, частина 6 статті 94 КАС України).

Суд вжив всіх заходів на з`ясування обставин, які мають значення для даної справи, в тому числі витребував додаткові пояснення і докази з власної ініціативи.

З огляду на викладене, оцінюючи зібрані у справі докази в сукупності та мотиви суду щодо кожної з позовних вимог, суд дійшов переконання, що позов слід задовольнити частково.

Щодо розподілу судових витрат суд відзначає, що позивач на підставі пункту 8 частини 1 статті 5 Закону України "Про судовий збір" звільнений від сплати судового збору під час розгляду справи (а.с.12).

Згідно вимог абзацу 2 частини 5 статті 139 КАС України, якщо сторону, на користь якої ухвалено рішення, звільнено від сплати судових витрат, з іншої сторони стягуються судові витрати на користь осіб, що їх понесли, пропорційно до задоволеної чи відхиленої частини вимог, а інша частина компенсується за рахунок коштів, передбачених Державним бюджетом України, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Аналіз вказаної правової норми свідчить, що основною умовою для стягнення судових витрат з іншої сторони на користь особи, є понесення таких витрат особою.

Суд не стягує з відповідача витрати по сплаті судового збору так як останні позивачем фактично не понесені.

До витрат, пов`язаних з розглядом справи, належать, серед інших, і витрати на професійну правничу допомогу (частина 3 статті 132 КАС України).

Позивач в адміністративному позові вказує на попередній розмір витрат на правову допомогу в сумі 8 000,00 гривень, які очікує понести, та просить їх стягнути із відповідача.

Відповідач, в свою чергу, не заперечив щодо стягнення судом таких витрат.

Компенсація витрат на професійну правничу допомогу здійснюється у порядку, передбаченому статтею 134 КАС України.

За змістом пункту 1 частини 3 статті 134 КАС України розмір витрат на правничу допомогу адвоката, серед іншого, складає гонорар адвоката за представництво в суді та іншу правничу допомогу, пов`язану зі справою, включаючи підготовку до її розгляду, збір доказів тощо, які визначаються згідно з умовами договору про надання правничої допомоги та на підставі доказів щодо обсягу наданих послуг і виконаних робіт та їх вартості, що сплачена або підлягає сплаті відповідною стороною або третьою особою.

Окрім зазначеного, частиною 4 статті 134 КАС України встановлено, що для визначення розміру витрат на правничу допомогу та з метою розподілу судових витрат учасник справи подає детальний опис робіт (наданих послуг), виконаних адвокатом, та здійснених ним витрат, необхідних для надання правничої допомоги.

Відповідно до частиною 7 статті 139 КАС України розмір витрат, які сторона сплатила або має сплатити у зв`язку з розглядом справи, встановлюється судом на підставі поданих сторонами доказів (договорів, рахунків тощо).

Такі докази подаються до закінчення судових дебатів у справі або протягом п`яти днів після ухвалення рішення суду за умови, що до закінчення судових дебатів у справі сторона зробила про це відповідну заяву.

За відсутності відповідної заяви або неподання відповідних доказів протягом встановленого строку така заява залишається без розгляду.

Згідно приписів частини 3 статті 143 КАС України, якщо сторона з поважних причин не може до закінчення судових дебатів у справі подати докази, що підтверджують розмір понесених нею судових витрат, суд за заявою такої сторони, поданою до закінчення судових дебатів у справі, може вирішити питання про судові витрати після ухвалення рішення по суті позовних вимог.

З урахуванням вказаного, та відсутності в матеріалах справи жодних належних документів щодо понесення позивачем витрат на правничу допомогу, суд дійшов висновку про відсутність станом на 07.07.2022 правових підстав для вирішення питання про їх відшкодування на користь ОСОБА_1 .

Сторонами справи не подано до суду будь-яких доказів про понесення ними інших витрат, пов`язаних з розглядом справи, відтак у суду відсутні підстави для вирішення питання щодо їх розподілу

На підставі статті 129-1 Конституції України, керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Позов задовольнити частково.

Визнати протиправною бездіяльність Управління соціального захисту Калуської районної державної адміністрації щодо проведення ОСОБА_1 розрахунку соціальної норми житла у розмірі меншому ніж 42 м2 опалювальної площі на одну особу та додатково 21 м2 на сім`ю, відповідно до якої проводиться розрахунок 50% знижки за користуванням газом для опалювання житла, з 27.03.2020.

Зобов`язати Управління соціального захисту Калуської районної державної адміністрації здійснити з 27.03.2020 нарахування та виплату ОСОБА_1 пільги у розмірі 50% знижки за користуванням газом для опалювання житла із врахуванням подвійного розміру нормативної опалювальної площі, яка становить 42 м2 на особу, яка має право на знижку плати ( ОСОБА_1 ) та додатково 21 м2 на сім`ю ( ОСОБА_3 ).

У задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку.

Відповідно до статей 255, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на рішення суду подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення рішення в повному обсязі.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження рішення суду, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Строк на апеляційне оскарження також може бути поновлений в разі його пропуску з інших поважних причин, крім випадків, визначених частиною другою статті 299 цього Кодексу.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Учасники справи:

позивач ОСОБА_1 (реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_5 ), АДРЕСА_2 ;

відповідач Управління соціального захисту Калуської районної державної адміністрації (ідентифікаційний код юридичної особи 03193436), вул. Чорновола, 12, м. Калуш, Калуський район, Івано-Франківська область, 77300;

треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача:

Акціонерне товариство Оператор газорозподільної системи Івано-Франківськгаз (ідентифікаційний код юридичної особи 03361046), вул. Ленкавського, 20, м. Івано-Франківськ, Івано-Франківська область, 77610;

Товариство з обмеженою відповідальністю Прикарпатенерготрейд (ідентифікаційний код юридичної особи 42129720),вул. Надрічна, 4-Б, м. Івано-Франківськ, Івано-Франківська область, 77616;

Комунальне підприємство Водоканал Долинської міської ради (ідентифікаційний код юридичної особи 03361626), вул. Б.Хмельницького, 57, м. Долина, Калуський район, Івано-Франківська область, 77500;

Комунальне підприємство Комунгосп Долинської міської ради (ідентифікаційний код юридичної особи 34535962), вул. Б.Хмельницького, 57, м. Долина, Калуський район, Івано-Франківська область, 77500.

Суддя Чуприна О.В.

Джерело: ЄДРСР 105155748
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку