open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

29 червня 2022 р. № 400/9768/21 м. Миколаїв

Миколаївський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Лебедєвої Г.В., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження в порядку письмового провадження справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Миколаївській області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИВ:

До Миколаївського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява ОСОБА_1 (надалі-позивач) до Головного управління Пенсійного фонду України в Миколаївській області (надалі-відповідач) про:

- визнання протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Миколаївській області щодо не проведення ОСОБА_1 перерахунку розміру грошового забезпечення для перерахунку основного розміру пенсії з 11.09.2020 року у відповідності до вимог статей 43 і 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", статті 9 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" та з урахуванням положень постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 року №704 "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб", із обов`язковим урахуванням відомостей про розміри щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії, відповідно до довідки Миколаївського обласного територіального центру комплектування та соціальної підтримки від 09.09.2021 року № 9/1/1449 про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсії відповідно до Закону "Про прокуратуру" від 14.10.2014 року та довідки Спеціалізованої прокуратури у військовій та оборонній сфері об`єднаних сил від 12.08.2021 року №14-274вих.21 про розмір заробітної плати за нормами, чинними станом на 11.09.2020 року за посадою заступника начальника відділу військової прокуратури об`єднаних сил;

- зобов`язання Головного управління Пенсійного фонду України в Миколаївській області провести ОСОБА_1 перерахунок розміру грошового забезпечення для перерахунку основного розміру пенсії з 11.09.2020 року у відповідності до вимог статей 43 і 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", статті 9 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" та з урахуванням положень постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 року №704 "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб", із обов`язковим урахуванням відомостей про розміри щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії, відповідно до довідки Миколаївського обласного територіального центру комплектування та соціальної підтримки від 09.09.2021 року № 9/1/1449 про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсії відповідно до Закону "Про прокуратуру" від 14.10.2014 року та довідки Спеціалізованої прокуратури у військовій та оборонній сфері об`єднаних сил від 12.08.2021 року №14-274вих.21 про розмір заробітної плати за нормами, чинними станом на 11.09.2020 року за посадою заступника начальника відділу військової прокуратури об`єднаних сил;

- зобов`язання Головного управління Пенсійного фонду України в Миколаївській області прийняти відповідне рішення (розпорядження) про проведення перерахунку розміру грошового забезпечення ОСОБА_1 і виплачувати йому пенсію з 11.09.2020 року у відповідності до вимог статей 43 і 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", статті 9 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" та з урахуванням положень постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 року №704 "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб", із обов`язковим урахуванням відомостей про розміри щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії, відповідно до довідки Миколаївського обласного територіального центру комплектування та соціальної підтримки від 09.09.2021 року № 9/1/1449 про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсії відповідно до Закону "Про прокуратуру" від 14.10.2014 року та довідки Спеціалізованої прокуратури у військовій та оборонній сфері об`єднаних сил від 12.08.2021 року №14-274вих.21 про розмір заробітної плати за нормами, чинними станом на 11.09.2020 року за посадою заступника начальника відділу військової прокуратури об`єднаних сил;

- зобов`язання Головного управління Пенсійного фонду України в Миколаївській області виплатити ОСОБА_1 з 11.09.2020 року у відповідності до вимогстатей 43 і 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", статті 9 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" та з урахуванням положень постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 року №704 "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб", із обов`язковим урахуванням відомостей про розміри щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії, відповідно до довідки Миколаївського обласного територіального центру комплектування та соціальної підтримки від 09.09.2021 року № 9/1/1449 про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсії відповідно до Закону "Про прокуратуру" від 14.10.2014 року та довідки Спеціалізованої прокуратури у військовій та оборонній сфері об`єднаних сил від 12.08.2021 року №14-274вих.21 про розмір заробітної плати за нормами, чинними станом на 11.09.2020 року за посадою заступника начальника відділу військової прокуратури об`єднаних сил, з урахуванням раніше виплачених сум, однією сумою.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що він отримує пенсію за вислугу років відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб". Миколаївським обласним територіальним центром комплектування та соціальної підтримки виготовлено довідку ОСОБА_1 від 09.09.2021 року № 9/1/1449 для перерахунку його пенсії. Крім того, Спеціалізованою прокуратурою у військовій та оборонній сфері об`єднаних сил виготовлено довідку ОСОБА_1 від 12.08.2021 року №14-274вих.21 для перерахунку його пенсії. Вказані довідки позивачем надано відповідачу. Проте, Головним управлінням Пенсійного фонду України в Миколаївській області позивачу відмовлено в перерахунку пенсії. Повідомлено, що після визнання протиправними та скасування пунктів 1,2 постанови Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 року №103 інших рішень Уряду про умови і порядок проведення перерахунку пенсії не приймалось, підстав для перерахунку позивачу пенсії не має, що у свою чергу і стало підставою для звернення позивача до суду з відповідним позовом.

Ухвалою від 25.10.2021 року Миколаївський окружний адміністративний суд відкрив провадження у справі № 400/9768/21 та ухвалив розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін (у письмовому провадженні) відповідно до ст. 262 КАС України.

03.02.2022 року за вх. № 682/22/06-45 до канцелярії Миколаївського окружного адміністративного суду від Головного управління Пенсійного фонду України в Миколаївській області надійшов відзив на позовну заяву, в якому він просив відмовити у задоволенні позову в повному обсязі. Заперечуючи проти позову, відповідач послався на те, що вчиненню Головним управлінням ПФУ в Миколаївській області передбачених постановою №45 дій щодо перерахунку пенсій передує повідомлення Пенсійним Фондом України про підстави для проведення перерахунку пенсій та про необхідність підготовки списків осіб, пенсії яких підлягають перерахунку, однак на тепер таке повідомлення не надходило. Також, відповідач зазначив, що посилання позивача на рішення Окружного адміністративно суду міста Києва від 12.12.2018 року по справі №826/3858/18 та правовий висновок Верховного Суду у справі №160/8324/19, як на підставу для здійснення йому перерахунку пенсії відповідно до положень Закону №2262 є безпідставним, оскільки перерахунок пенсії позивачу на підставі Постанови №103 взагалі не здійснювався. Крім того, довідки Миколаївського обласного територіального центру комплектування та соціальної підтримки від 09.09.2021 року № 9/1/1449 та Спеціалізованої прокуратури у військовій та оборонній сфері об`єднаних сил від 12.08.2021 року №14-274вих.21, видані станом на 11.09.2020 року, включають в себе ідентичні складові та розміри грошового забезпечення.

07.02.2022 року до канцелярії Миколаївського окружного адміністративного суду від ОСОБА_1 надійшла відповідь на відзив, в якій позивач вказав, що відповідно ч. 8 ст. 79 КАС України, докази, не подані у встановлений законом або судом строк, до розгляду судом не приймаються, крім випадку, коли особа, що їх подає, обгрунтувала неможливість їх подання у вказаний строк з причин, що не залежали від неї. Разом з тим, відповідач надав відзив на позовну заяву з пропуском строку, визначеного в ухвалі суду про відкриття провадження у справі, без надання будь-яких доказів поважності пропуску вказаного строку.

Розглянувши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.

ОСОБА_1 з 11.09.2020 року перебував на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Миколаївській області та отримував пенсію по інвалідності відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб".

Листом від 25.03.2021 року № 0531-04-9/6338 Управління Пенсійного фонду України у м. Краматорську Донецької області повідомило відповідача про те, що на виконання рішення Донецького окружного адміністративного суду від 07.10.2020 року у справі №200/4573/20-а позивачу Управлінням Пенсійного фонду України у м. Краматорську Донецької області з 23.10.2019 року призначено пенсію за вислугу років відповідно до ч. 1 ст. 86 Закону України "Про прокуратуру".

На підставі вказаного листа ГУ ПФУ в Миколаївській області з 01.04.2021 року припинено виплату ОСОБА_1 пенсії по інвалідності на підставі Закону №2262.

31.05.2021 року позивач звернувся до ГУ ПФУ в Миколаївській області з заявою про переведення його з пенсії за вислугу років відповідно до Закону України "Про прокуратуру" на пенсію по інвалідності відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб".

Згідно протоколу про перерахунок пенсії ОСОБА_1 з 31.05.2021 року переведено на пенсію по інвалідності відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб".

Спеціалізованою прокуратурою у військовій та оборонній сфері об`єднаних сил виготовлено довідку ОСОБА_1 від 12.08.2021 року №14-274вих.21 для перерахунку його пенсії.

Окрім того, Миколаївським обласним територіальним центром комплектування та соціальної підтримки виготовлено оновлену довідку про грошове забезпечення ОСОБА_1 від 09.09.2021 року №9/1/1449 для перерахунку його пенсії.

Позивач звернувся до Головного управління Пенсійного фонду України в Миколаївській області з заявою щодо проведення перерахунку його пенсії відповідно до довідки Миколаївського обласного територіального центру комплектування та соціальної підтримки від 09.09.2021 року № 9/1/1449 та Спеціалізованої прокуратури у військовій та оборонній сфері об`єднаних сил від 12.08.2021 року №14-274вих.21 та виплати перераховану пенсію у належному розмірі.

Листом від 24.09.2021 року Головне управління Пенсійного фонду України в Миколаївській області повідомило позивачу про те, що ч. 4 ст. 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб", визначено, що усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим законом, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України. Умови проведення перерахунку відповідно до постанови КМУ від 30.08.2017 року №704 Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб були передбачені пунктами 1 та 2 постанови Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 року №103 Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби та деяким іншим категоріям осіб. Після визнання протиправними та скасування пунктів 1, 2 Постанови №103 та змін до п. 5 і додатку 2 Порядку № 45 інших рішень Уряду про умови та порядок проведення перерахунку пенсій не приймалося.

Не погодившись з відмовою Головного управління ПФУ в Миколаївській області в проведенні перерахунку пенсії, позивач звернулася до суду із даною позовною заявою.

Вирішуючи даний публічно-правовий спір, що виник між сторонами, суд виходить з наступного.

На час вступу позивача на службу у військову прокуратуру (2003 р.), діяв Закон України "Про прокуратуру" від 5 листопада 1991 р. № 1789-XII.

Стаття 46-1 цього Закону визначала, що військовими прокурорами і слідчими призначаються громадяни України з числа офіцерів, які проходять військову службу або перебувають у запасі і мають вищу юридичну освіту. Військовослужбовці військових прокуратур у своїй діяльності керуються Законом України "Про прокуратуру" і проходять службу відповідно до Закону України "Про загальний військовий обов`язок і військову службу" та інших законодавчих актів України, якими встановлено правові та соціальні гарантії, пенсійне, медичне та інші види постачання і забезпечення, передбачені законодавством для осіб офіцерського складу Збройних Сил України. 15 липня 2015 р. набрав чинності Закон України "Про прокуратуру" від 14 жовтня 2014 р. № 1697-VII.

Відповідно до ст. 27 ч. 4 цього Закону, яка має назву "Вимоги до кандидатів на посаду прокурора", військовими прокурорами призначаються громадяни з числа офіцерів, які проходять військову службу або перебувають у запасі і мають вищу юридичну освіту.

Порядок зайняття посади прокурора визначається Положенням про проходження військової служби у військовій прокуратурі.

В окремих випадках за наказом Генерального прокурора України на посади прокурорів та слідчих військової прокуратури можуть бути призначені особи, які не є військовослужбовцями і не перебувають у запасі та відповідають вимогам частин першої та п`ятої цієї статті.

Військовослужбовці військової прокуратури у своїй діяльності керуються Законом України "Про прокуратуру" і проходять військову службу відповідно до Закону України "Про військовий обов`язок і військову службу" та інших законодавчих актів України, якими встановлено правові та соціальні гарантії, пенсійне, медичне та інші види забезпечення, передбачені законодавством для осіб офіцерського складу Збройних Сил України.

Вищі офіцерські звання військовослужбовцям військової прокуратури присвоюються Президентом України, інші військові звання - відповідно до встановленого законодавством порядку проходження військової служби.

Посади військових прокурорів та відповідні їм військові звання включаються в переліки військових посад.

Військові звання офіцерів військової прокуратури відповідають класним чинам працівників прокуратури. При звільненні офіцерів військової прокуратури (до полковника включно) з військової служби і призначенні на посади прокурорів в територіальні чи спеціалізовані прокуратури їм присвоюються відповідні їх військовим званням класні чини, а при прийнятті на військову службу у військову прокуратуру прокурорів, які мають класні чини (до старшого радника юстиції включно), їм присвоюються відповідні військові звання згідно із законодавством.

25 вересня 2019 р. на підставі Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо першочергових заходів із реформи органів прокуратури" відбулась ліквідація військових прокуратур та скорочення штату всіх військових прокурорів.

Таким чином, весь термін служби позивача в органах військової прокуратури, на рівні закону, до військового прокурора існувала загальна вимога про наявність офіцерського звання та проходження чинної військової служби або військової служби в запасі.

З аналізу вищезазначених норм можна зробити висновок про те, що військовий прокурор має подвійний правовий статус: з одного боку, така особа є працівником спеціалізованого органу прокуратури, на яку розповсюджуються приписи Закону України "Про прокуратуру", а з іншого боку військовий прокурор, як наведено вище, обов`язково повинен мати статус військовослужбовця і в цій частині до нього застосовуються приписи Закону України "Про загальний військовий обов`язок і військову службу".

Згідно з частиною четвертою статті 27 Закону України "Про прокуратуру" від 14 жовтня 2014 року №1697-VII (чинною на час проходження служби) військовослужбовці військової прокуратури у своїй діяльності керуються Законом України "Про прокуратуру" і проходять військову службу відповідно до Закону України "Про військовий обов`язок і військову службу" та інших законодавчих актів України, якими встановлено правові та соціальні гарантії, пенсійне, медичне та інші види забезпечення, передбачені законодавством для осіб офіцерського складу Збройних Сил України.

Відповідно до частини 4 статті 83 Закону України "Про прокуратуру" від 14 жовтня 2014 року №1697-VII на військовослужбовців військової прокуратури поширюються усі передбачені Законом України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" та іншими законодавчими актами про військову службу соціальні і правові гарантії.

Грошове забезпечення військовослужбовців, які проходять службу в органах прокуратури на прокурорсько-слідчих посадах, складається з посадового окладу та інших виплат, встановлених цим Законом (ч. 8 ст. 81 Закону України "Про прокуратуру").

Згідно ч. 1 ст. 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" перерахунок раніше призначених пенсій військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом та членам їх сімей у зв`язку із введенням в дію цього Закону провадиться за документами, що є у пенсійній справі, а також додатковими документами, поданими пенсіонерами на час перерахунку.

Частиною 2 вказаної статті встановлено, що у випадку коли пенсіонер подасть додаткові документи, які дають право на подальше підвищення пенсії, то пенсія перераховується за нормами цього Закону. При цьому перерахунок провадиться за минулий час, але не більш як за 12 місяців з дня подання додаткових документів і не раніше, ніж з дня введення в дію цього Закону.

Згідно п. 1 Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13 лютого 2008 року № 45 передбачено, що пенсії, призначені відповідно до ЗУ "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію згідно із Законом, перераховуються на умовах та в розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України.

Згідно з абзацами другим та четвертим пункту 2.6 Інструкції з організації роботи із соціального забезпечення осіб, звільнених з військової служби у Збройних Силах України, та членів їх сімей у Міністерстві оборони України, затвердженої наказом Міністерства оборони України від 31 грудня 2014 року № 937, на обласні військові комісаріати покладаються: оформлення та подання до органів, що призначають пенсії, документів для призначення за Законом пенсій особам, звільненим з військової служби, та членам сімей померлих військовослужбовців і осіб, звільнених з військової служби; визначення розміру грошового забезпечення для обчислення і перерахунку пенсій органами, що призначають пенсії, відповідно до Закону № 2262-ХІІ, Постанови Кабінету Міністрів України від 17 липня 1992 року № 393 "Про порядок обчислення вислуги років, призначення та виплати пенсій і грошової допомоги особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ, поліцейським та членам їх сімей" (зі змінами) та Порядку № 45 і Порядку № 3-1. У разі якщо розмір грошового забезпечення на день призначення пенсій особам, звільненим з військової служби, та членам їх сімей змінився, обласний військовий комісаріат складає довідку про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсій згідно з нормами, що діють на день призначення пенсії за відповідною посадою.

Тобто на Миколаївський обласний територіальний центр комплектування та соціальної підтримки Міністерства оборони України покладено функції зі складання довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсій у разі прийняття Кабінетом Міністрів України рішення про зміну розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення для визначених осіб або про введення для них нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, установлених законодавством після надходження від територіального пенсійного органу списків осіб, пенсії яких підлягають перерахунку за формою згідно з додатком 1 до Порядку № 45.

Судом встановлено, що ОСОБА_1 11.09.2020 року Головним управлінням Пенсійного фонду України в Миколаївській області призначена пенсія по інвалідності відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб".

Перерахунок пенсії позивачу відповідно до Постанови №103 не здійснювався, оскільки позивач станом на день проведення такого перерахунку на обліку в Головному управлінні як отримувач пенсії згідно Закону №2262 не перебував, оскільки пенсію призначено з 11.09.2020 року.

Суд не приймає до уваги посилання позивача на рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 12 грудня 2018 року, у справі № 826/3858/18, яким визнано протиправними та нечинними пункти 1, 2 постанови Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 року № 103, а також зміни до пункту 5 і додатку 2 Порядку № 45, оскільки пенсію позивачу призначено вже після прийняття Окружним адміністративним судом м. Києва рішення.

З 5 березня 2019 року - з дня набрання чинності судовим рішенням у справі № 826/3858/18 виникли підстави для перерахунку пенсій, призначених згідно із Законом № 2262-ХІІ, з урахуванням розміру посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням та відсоткової надбавки за вислугу років, а також додаткових видів грошового забезпечення, для осіб, яким пенсія була призначена, до 5 березня 2019 року на час діі постанови Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 року № 103.

Відповідно до пункту 4 Порядку № 45 перерахунок пенсії здійснюється на момент виникнення такого права і проводиться у строки, передбачені частинами другою і третьою статті 51 Закону.

Згідно із частинами другою і третьою статті 51 Закону № 2262-ХІІ перерахунок пенсій, призначених особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом та членам їх сімей, провадиться з першого числа місяця, що йде за місяцем, в якому настали обставини, що тягнуть за собою зміну розміру пенсії.

З 11.09.2020 року Кабінетом Міністрів України не приймалось рішень про зміну розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення або про введення нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій особам за відповідною або аналогічною посадою, яку позивач займав на дату звільнення із служби.

Разом з тим, як вже зазначалось вище, військовий прокурор має подвійний правовий статус: з одного боку, така особа є працівником спеціалізованого органу прокуратури, на яку розповсюджуються приписи Закону України "Про прокуратуру", а з іншого боку військовий прокурор, обов`язково повинен мати статус військовослужбовця і в цій частині до нього застосовуються приписи Закону України "Про загальний військовий обов`язок і військову службу".

Умови пенсійного забезпечення відповідних категорій прокурорсько-слідчих працівників до 15 липня 2015 року визначалися Законом України "Про прокуратуру" від 05.11.1991 №1789-ХІІ (далі - Закон №1789-ХІІ).

З 15.07.2015 набрав чинності Закон №1697-VII "Про прокуратуру" від 14.10.2014 (далі Закон №1697-VII), який містить положення щодо пенсійного забезпечення працівників прокуратури (стаття 86).

Згідно з ч. 13 ст. 86 Закону №1697-VII пенсії за вислугу років відповідно до цієї статті призначаються, перераховуються і виплачуються уповноваженими на це державними органами.

Відповідно до ч. 20 ст. 86 Закону №1697-VII (в редакції Закону України "Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких законодавчих актів України" від 24.12.2014 №76-VIII) умови та порядок перерахунку призначених пенсій працівникам прокуратури визначаються Кабінетом Міністрів України.

Разом з тим, Рішенням Конституційного Суду України (другий сенат) від 13.12.2019 №7-р(II)/2019 за конституційними скаргами ОСОБА_2 та ОСОБА_3 щодо відповідності Конституції України (конституційності) положення ч.20 ст. 86 Закону України "Про прокуратуру" від 14.10.2014 №1697-VII, визнано таким, що не відповідає Конституції України (є неконституційним), положення ч.20 ст. 86 Закону України "Про прокуратуру" від 14.10.2014 №1697-VII зі змінами, яким передбачено, що умови та порядок перерахунку призначених пенсій працівникам прокуратури визначаються Кабінетом Міністрів України.

Відповідно, вказане положення ст. 86 Закону України "Про прокуратуру" від 14.10.2014 №1697-VII зі змінами, визнане неконституційним, втрачає чинність з дня ухвалення Конституційним Судом України цього Рішення.

Так, Конституційний Суд України у пункті 3 резолютивної частини Рішення № 7- р(ІІ)/2019 установив такий порядок його виконання: частина двадцята статті 86 Закону України "Про прокуратуру" від 14 жовтня 2014 року № 1697-VII зі змінами не підлягає застосуванню з дня ухвалення Конституційним Судом України цього Рішення; частина двадцята статті 86 Закону України "Про прокуратуру" від 14 жовтня 2014 року № 1697-VII підлягає застосуванню в первинній редакції: Призначені працівникам прокуратури пенсії перераховуються у зв`язку з підвищенням заробітної плати прокурорським працівникам на рівні умов та складових заробітної плати відповідних категорій працівників, які проходять службу в органах і установах прокуратури на момент виникнення права на перерахунок. Перерахунок призначених пенсій проводиться з першого числа місяця, наступного за місяцем, в якому настали обставини, що тягнуть за собою зміну розміру пенсії. Якщо при цьому пенсіонер набув право на підвищення пенсії, різницю в пенсії за минулий час може бути виплачено йому не більш як за 12 місяців. Пенсія працюючим пенсіонерам перераховується також у зв`язку з призначенням на вищу посаду, збільшенням вислуги років, присвоєнням почесного звання або наукового ступеня та збільшенням розміру складових його заробітної плати в порядку, передбаченому частинами другою, третьою та четвертою цієї статті, при звільненні з роботи або за кожні два відпрацьовані роки.

У своєму рішенні від 13 грудня 2019 року №7-р(ІІ)/2019 Конституційний суд України зазначив, що працівник прокуратури, який досяг передбаченого законом віку для припинення повноважень після здійснення професійної діяльності протягом визначеного строку, набуває право на отримання пенсії. Пенсійне забезпечення таких працівників здійснюється відповідно до статті 86 Закону.

Отже, Закон України "Про прокуратуру" № 1697-VII з 13 грудня 2019 року не містить вимоги про необхідність визначення умов та порядку перерахунку призначених пенсій працівникам прокуратури Кабінетом Міністрів України.

Після ухвалення Рішення Конституційного Суду України від 13.12.2019 року № 7-р (II), підставою для перерахунку пенсій працівникам прокуратури є підвищення заробітної плати відповідних категорій працівників прокуратури після 13.12.2019 року.

В подальшому Законом України від 19.09.2019 року №113-ІХ "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо першочергових заходів із реформи органів прокуратури", який набрав чинності 25.09.2019 року, створено підґрунтя для реформування системи органів прокуратури.

Згідно з наказом Генерального прокурора від 08.09.2020 року №414 "Про день початку роботи обласних прокуратур" 11.09.2020 року визначено днем початку роботи обласних прокуратур, тому саме із зазначеної дати здійснюється оплата праці прокурорів обласних прокуратур та спеціалізованих прокуратур у військовій та оборонній сфері (на правах обласних прокуратур). відповідно до статті 81 Закону України "Про прокуратуру" № 1697-УІІ від 14.10.2014 року.

Вказаним Законом, зокрема, змінено редакції статей 7, 10 Закону України "Про прокуратуру" (№ 1697-VІІ), положення яких в редакції Закону № 113-ІХ визначають, що систему прокуратури України становлять: 1) Офіс Генерального прокурора; 2) обласні прокуратури; 3) окружні прокуратури; 5) легалізована антикорупційна прокуратура (частина 1 статті 7); у системі прокуратури України діють обласні прокуратури, до яких належать прокуратури областей, прокуратура Автономної Республіки Крим та міста Севастополя, Київська міська прокуратура (частина 1 статті 10).

Стаття 81 Закону України "Про прокуратуру" в редакції Закону від 19.09.2019 № 113- ІХ аналогічним чином визначає порядок обрахунку заробітної плати для працівників Офісу Генерального прокурора, обласних, окружних прокуратур.

Відтак, з 11.09.2020 положення статті 81 Закону № 1697-VІІ почали застосовуватись до прокурорів, що працюють у обласних прокуратурах.

Суд зауважує, що, підставою для проведення перерахунку пенсій працівників прокуратури є підвищення заробітної плати прокурорським працівникам на рівні умов та складових заробітної плати відповідних категорій працівників, які проходять службу в органах і установах прокуратури на момент виникнення права на перерахунок.

З урахуванням зазначеного, право на перерахунок пенсії працівники органів прокуратури набули з 01.10.2020 року.

Зважаючи на те, що розмір посадового окладу позивача був значно збільшений, Спеціалізованою прокуратурою у військовій та оборонній сфері об`єднаних сил надано позивачу довідку для перерахунку пенсії.

Матеріалами справами підтверджено, що Спеціалізованою прокуратурою у військовій та оборонній сфері об`єднаних сил видано довідку від 12.08.2021 року за №14-247вих.21 про розмір грошового забезпечення за нормами чинними на 11 вересня 2020 року за посадою заступника начальника відділу військової прокуратури об`єднаних сил, що становить 72835,00 грн., відповідно до рішення Конституційного Суду України від 26.03.2020 №6- р/2020, статті 81 Закону України від 14.10.2014 року № 1697-VII "Про прокуратуру".

Окрім того, Миколаївським обласним територіальним центром комплектування та соціальної підтримки виготовлено оновлену довідку про грошове забезпечення ОСОБА_1 від 09.09.2021 року №9/1/1449 для перерахунку його пенсії.

Як вбачається з довідки Миколаївського обласного територіального центру комплектування та соціальної підтримки про грошове забезпечення ОСОБА_1 від 09.09.2021 року №9/1/1449 для перерахунку його пенсії, вона видана відповідно до Закону України "Про прокуратуру" та довідки Спеціалізованої прокуратури у військовій та оборонній сфері об`єднаних сил від 12.08.2021 року №14-274вих.21.

Таким чином, оскільки позивач має подвійний правовий статус, був працівником спеціалізованого органу прокуратури, на якого розповсюджуються приписи Закону України "Про прокуратуру", то настали обставини, що тягнуть за собою зміну розміру пенсії.

З огляду на викладене, суд дійшов висновку, що позивач має право на перерахунок пенсії відповідно до статті 86 Закону №1697-VII на підставі довідки Миколаївського обласного територіального центру комплектування та соціальної підтримки про грошове забезпечення ОСОБА_1 від 09.09.2021 року №9/1/1449 з 01.10.2020 року, а спірне рішення про відмову у перерахунку пенсії є протиправним та підлягає скасуванню.

Разом з тим, судом встановлено, що в період з 01.04.2021 року по 31.05.2021 року позивач отримував пенсію за вислугу років відповідно до ч. 1 ст. 86 Закону України "Про прокуратуру".

З урахуванням вищевикладеного, суд дійшов висновку, що оскільки позивач обрав пенсію по інвалідності відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" та звернувся за перерахунком пенсії у відповідності до вимог статей 43 і 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", статті 9 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" та з урахуванням положень постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 року №704 "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб", то він не має права на перерахунок пенсії за період з 01.04.2021 року по 31.05.2021 року, оскільки в той час отримував пенсію за вислугу років відповідно до ч. 1 ст. 86 Закону України "Про прокуратуру".

На підставі вищевикладеного, суд доходить висновку про відсутність підстав для задоволення позову в цій частині.

Питання щодо подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону № 2262-ХІІ, крім пенсій військовослужбовцям строкової служби та членам їх сімей, регулює Порядок № 3-1.

Відповідно до п. 23 Порядку № 3-1 перерахунок раніше призначених пенсій проводиться органами, що призначають пенсії, в порядку, установленому статтею 63 Закону № 2262-ХІІ. Пенсіонери подають органам, що призначають пенсії, додаткові документи, які дають право на підвищення пенсії.

Згідно п. 24 Порядку № 3-1 про виникнення підстав для проведення перерахунку пенсій згідно зі статтею 63 Закону № 2262-ХІІ уповноважені структурні підрозділи зобов`язані у п`ятиденний строк після прийняття відповідного нормативно-правового акта, на підставі якого змінюється хоча б один з видів грошового забезпечення для відповідних категорій осіб, або у зв`язку з уведенням для зазначених категорій військовослужбовців нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством, повідомити про це орган, що призначає пенсії.

Органи, що призначають пенсії, протягом п`яти робочих днів після надходження такого повідомлення подають до відповідних уповноважених структурних підрозділів списки осіб, яким необхідно провести перерахунок пенсії (додаток 5).

Після одержання списків осіб уповноважені структурні підрозділи зазначають у них зміни розмірів грошового забезпечення для перерахунку раніше призначених пенсій і в п`ятиденний строк після надходження передають їх до відповідних органів, що призначають пенсії.

Таким чином, підставою для вчинення дій, спрямованих на перерахунок раніше призначених пенсій, може бути як відповідна заява пенсіонера та додані до неї документи, так і рішення, прийняте Кабінетом Міністрів України, про що державні органи, визначені Порядком № 45, повідомляють орган ПФУ.

Аналогічний правовий висновок міститься в постанові Верховного Суду України від 22.04.2014 року по справі № 21-484а13 та в постанові Верховного Суду від 10.10.2019 року по справі № 553/3619/16-а.

З урахуванням вищевикладеного, суд дійшов висновку, що відповідачем, протиправно відмовлено позивачу в перерахунку пенсії в період з 01.10.2021 року по 01.04.2021 року та починаючи з 31.05.2021 року.

Щодо вимоги позивача про здійснення виплати однією сумою з урахуванням раніше виплачених сум суд зазначає що відповідно до ст.1 Закону України від 09.07.2003 №1058-IV "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" (далі Закон - №1058) пенсія - щомісячна пенсійна виплата в солідарній системі загальнообов`язкового державного пенсійного страхування, яку отримує застрахована особа в разі досягнення нею передбаченого цим Законом пенсійного віку чи визнання її особою з інвалідністю, або отримують члени її сім`ї у випадках, визначених цим Законом.

Отже, пенсія є періодичним платежем, виплата якої не обмежена у часі. Підвищення до пенсії, яке є додатковою виплатою особі, яка визнана такою, що має на нього право, нерозривно пов`язано з виплатою пенсії і також має не визначений у часі граничний термін виплати. При цьому, при вирішенні питання про зобов`язання нарахувати та виплатити відповідний періодичний платіж, відсутні підстави для обмеження органу, що відповідальний за здійснення таких платежів, певним часовим проміжком.

Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного суду України від 08.07.2014 по справі №21-222a14.

Отже, підстави для проведення виплат невідкладно та однією сумою перерахованого розміру пенсії з 11.04.2021 на підставі вищезазначених довідок відсутні.

Крім того, позивач заявив клопотання про звернення до негайного виконання рішення суду для здійснення перерахунку та виплати пенсії відповідачем.

Дане клопотання задоволенню не підлягає.

Пунктом 2 частини 1 ст. 371 КАС України передбачене негайне виконання рішення про присудження виплати заробітної плати, іншого грошового утримання у відносинах публічної служби - у межах суми стягнення за один місяць. Рішення суду у даній справі носить зобов`язальний характер та в ньому не вирішується питання про стягнення коштів з відповідача, тому дія п. 2 ч. 1 ст. 371 КАС України на дані правовідносини не розповсюджується.

Оцінюючи правомірність дій та рішень органів владних повноважень, суд керується критеріями, закріпленими у ст. 2 КАС України, які певною мірою відображають принципи адміністративної процедури.

Відповідно до ч. 1 ст. 72 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Частиною 1 ст. 77 КАС України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.

Частиною 2 ст. 77 КАС України передбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Згідно із ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Враховуючи вищевикладене, відповідно до основних засад адміністративного судочинства, вимог законодавства України, що регулює спірні правовідносини, суд вважає, що позивач навів законні й обґрунтовані підстави для перерахунку та виплати йому пенсії на підставі довідки Миколаївського обласного територіального центру комплектування та соціальної підтримки №9/1/1449 від 09.09.2021 року, а тому наявні правові підстави для часткового задоволення позову.

Відповідно до ч.3 ст. 139 КАС України частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.

Судові витрати по справі відсутні.

Керуючись статтями 2, 9, 72, 76, 77, 78, 80, 120, 139, 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

Позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 ) до Головного управління Пенсійного фонду України в Миколаївській області (вул. Морехідна, 1, м. Миколаїв, 54020, ідентифікаційний код 13844159) про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити частково.

Визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Миколаївській області щодо не проведення ОСОБА_1 перерахунку розміру грошового забезпечення для перерахунку основного розміру пенсії у відповідності до вимог статей 43 і 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", статті 9 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" та з урахуванням положень постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 року №704 "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб", із обов`язковим урахуванням відомостей про розміри щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії, відповідно до довідки Миколаївського обласного територіального центру комплектування та соціальної підтримки від 09.09.2021 року № 9/1/1449 з 01.10.2021 року по 01.04.2021 року та з 31.05.2021 року.

Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Миколаївській області провести ОСОБА_1 перерахунок розміру грошового забезпечення для перерахунку основного розміру пенсії у відповідності до вимог статей 43 і 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", статті 9 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" та з урахуванням положень постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 року №704 "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб", із обов`язковим урахуванням відомостей про розміри щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії, відповідно до довідки Миколаївського обласного територіального центру комплектування та соціальної підтримки від 09.09.2021 року № 9/1/1449, з 01.10.2021 року по 01.04.2021 року та з 31.05.2021 року.

Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Миколаївській області прийняти відповідне рішення (розпорядження) про проведення перерахунку розміру грошового забезпечення ОСОБА_1 і виплачувати йому пенсію у відповідності до вимог статей 43 і 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", статті 9 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" та з урахуванням положень постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 року №704 "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб", із обов`язковим урахуванням відомостей про розміри щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії, відповідно до довідки Миколаївського обласного територіального центру комплектування та соціальної підтримки від 09.09.2021 року № 9/1/1449, з 01.10.2021 року по 01.04.2021 року та з 31.05.2021 року.

Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Миколаївській області виплатити ОСОБА_1 у відповідності до вимог статей 43 і 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", статті 9 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" та з урахуванням положень постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 року №704 "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб", із обов`язковим урахуванням відомостей про розміри щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії, відповідно до довідки Миколаївського обласного територіального центру комплектування та соціальної підтримки від 09.09.2021 року № 9/1/1449, з урахуванням раніше виплачених сум з 01.10.2021 року по 01.04.2021 року та з 31.05.2021 року.

В решті позовних вимог відмовити.

В задоволенні звернення до негайного виконання рішення суду для здійснення перерахунку та виплати пенсії відповідачем - відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подання апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частину рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Повний текст рішення складено та підписано суддею 29.06.2022 року.

Суддя Г.В. Лебедєва

Джерело: ЄДРСР 105021399
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку