open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Єдиний державний реєстр судових рішень

Дата документу 29.06.2022

Справа № 501/207/22

2-а/501/3/22

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

29 червня 2022 року м. Чорноморськ Одеської області

Іллічівський міський суд Одеської області в складі:

головуючої судді Смирнова В.В.,

за участю секретаря судового засідання Кочкіної О.В.,

розглянувши у письмовому провадженні в приміщенні Іллічівського міського суду Одеської області адміністративну справу № 501/207/22

за позовом ОСОБА_1 , місце проживання за адресою: АДРЕСА_1

до

відповідача: Головного управління ДЕРЖПРОДСПОЖИВСУЖБИ в Одеській області, місцезнаходження: 65042, Одеська область, м. Одеса, вул. 7-а Пересипська, буд. 6,

відповідача: В.о. начальника Головного управління ДЕРЖПРОДСПОЖИВСУЖБИ в Одеській області Гіска Володимира Яковлевича, місцезнаходження: 65042, Одеська область, м. Одеса, вул. 7-а Пересипська, буд. 6,

предмет тапідстави позову: про скасування постанови про адміністративне правопорушення,

учасники справи - не з`явилися

негайно після закінчення судового розгляду, перебуваючи в нарадчій кімнаті, ухвалив рішення про наступне:

ВСТАНОВИВ:

І. Виклад позиції позивача та відповідача.

20.01.2022 року позивач звернувся до суду із вказаним позовом у якому просив скасувати постанову начальника Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області Гіска В.Я. по справі про адміністративне правопорушення № 1596 від 28.12.2021 року про притягнення ОСОБА_1 до адміністративної відповідальності та накладення адміністративного стягнення у вигляді штрафу в розмірі 850,00 грн.; та скасувати справу про адміністративне правопорушення від 28.12.2021 року про визнання ОСОБА_1 винним у скоєнні адміністративного правопорушення, відповідальність за яке передбачена ст.188-3Кодексу Українипро адміністративніправопорушення та накладення штрафу в розмірі 850,00 грн..

Свій позов обґрунтовував тим, що 06.03.2020 року Головним управлінням Держпродспоживслужби в Одеській області з питань формування, встановлення та застосування державних (регульованих) цін/тарифів на житлово-комунальні послуги видане припис № 261 про здійснення в місячний термін перерахунку споживачам зайво нарахованої плати за послуги з вивезення побутових відходів на суму 40291,57 грн., згідно з актом перевірки, усунувши допущені порушення при застосуванні державних регульованих тарифів, та в шестимісячний термін сформувати економічно обґрунтовані тарифи на послуги з вивезення побутових відходів.

Проте виконавти вказані вимоги відповідача у встановлені строки ОСОБА_1 не мав фізичної можливості, оскільки граничний термін виконання вимог становить 06.04.2020 року та 06.09.2020 року, тоді як позивач ОСОБА_1 був призначений на посаду начальника КП «Автотранссервіс» та приступив до виконання обов`язків 19.04.2021 року, тобто більше ніж через рік після складання припису.

Крімс того, відповідачем не вживалось своєчасних заходів щодо притягнення до адміністративної відповідальності керівника підприємства, під керівництвом якого перебувало КП «Автотранссервіс» у період закінчення строків на виконання вимог припису.

Листом начальника КП «Автотранссервіс» Манітенко С.В. № 120 від 09.04.2020 року відповідач повідомлявся про здійснення перерахунку споживачам нарахованої плати за послуги з вивезення побутових відходів на суму 40291,57 грн., та від відповідача зауважень не надходило.

Позивач ОСОБА_1 на посаді начальника КП «Автотранссервіс» вживає всі можливі заходи направлені на розроблення та подальше затвердження економічно обґрунтованих тарифів на послуги з вивезення побутових відходів.

З зазначених обставин позивач змушений звернутись до суду, та просить суд:

Поновити строк для оскарження постанови по справі про адміністративне правопорушення, як пропущеного з поважних причин.

Постанову по справі про адміністративне правопорушення №1596 від 28.12.2021 року про стягнення до адміністративної відповідальності ОСОБА_1 на накладення на ОСОБА_1 адміністративного стягнення у вигляді штрафу 850,00 грн. прийняту в.о. начальником Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області Гіска Володимиром Яковичем скасувати.

12.04.2022 року представник відповідача Дундер А.В. надала до суду відзив, просила суд відмовити в задоволенні позовних вимог (а.с. 37-39).

ІІ. Заяви ( клопотання) учасників справи.

Позивач в судове засідання не з`явився, сповіщався належним чином (а.с. 27, 36).

Відповідач в судове засідання не з`явився, про дату, час та місце розгляду справи повідомлений належним чином, надав відзив на позов, що не перешкоджає розгляду справи відповідно до положень ст. 268 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС).

ІІІ. Інші процесуальні дії у справі.

Ухвалою Іллічівського міського суду Одеської області від 01.02.2022 року відкрито провадження по справі (а.с. 26).

Ухвалою Іллічівського міського суду Одеської області від 14.04.2022 року в задоволенні клопотання про зупинення провадження по справі відмовлено (а.с. 35).

Судом на підставі ч.4 ст. 229 КАС України у зв`язку з неявкою у судове засідання у судове засідання всіх учасників справи, фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалось.

ІV. Обставини, встановлені Судом, та зміст спірних правовідносин.

Судом встановлено, що постановою № 1596 від 28.12.2021 року позивача ОСОБА_1 , начальника КП «Автотранссервіс» притягнуто до адміністративної відповідальності за ст.188-3КУпАП та накладено адміністративне стягнення у виді штрафу у розмірі 850,00 грн..

Відповідно наказу № 93-к від 16.04.2021 року ОСОБА_1 вступив на посаду начальника КП «Автотранссервіс» (а.с. 10).

Згідно розпорядження міського голови Білгород-Дністровської міської ради від 16.04.2021 року № 150-к ОСОБА_1 призначений на посаду начальника КП «Автотранссервіс» (а.с. 11).

Відповідно договору № 312/2021 про надання послуги, ОСОБА_1 уклав зазначений договір з Одеським національним економічним університетом та технічне завдання для створення наукової продукції (а.с. 16-20).

Згідно рішення ВК Білгород-Дністровської міської ради № 555 від 29.12.2021 року встановлено тарифи на послуги з поводження з побутовими відходами для КП «Автотранссервіс» на 2022 рік (а.с. 21-22).

Відповідно акту №658 від 28.02.2020 року за підписом начальника КП «Автотранссервіс» Манітенко С.В. про проведення відповідачем перевірки щодо формування, встановлення та застосування регульованих цін (а.с. 41-47).

Згідно припису № 261 від 06.03.2020 року про виконання законних вимог щодо усунення порушень порядку формування, формування, встановлення та застосування регульованих цін відповідач виніс щодо КП «Автотранссервіс» з зазначенням керівника ОСОБА_2 (а.с. 48).

Відповідно листа № 120 від 06.04.2020 року начальник КП «Автотранссервіс» Манітенко С.В. на адресу відповідача направив повідомлення про те, що від 31.03.2020 року проведено перерахунок споживачам зайво нарахованої плати за послуги з вивезення побутових відходів. (а.с. 49).

Згідно наказу № 3942 від 21.12.2021 року в період з 23.12.2021 року по 24.12.2021 проку провести позапланову перевірку КП «Автотранссервіс» (а.с. 50-51).

V. Оцінка Суду.

Згідно з ч. 2 ст.19Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначає Закон України"Проосновні засадидержавного нагляду(контролю)у сферігосподарської діяльності" (далі також - Закон № 877-V).

Так, за визначенням ст. 1 цього Закону, заходи державного нагляду (контролю) - планові та позапланові заходи, які здійснюються у формі перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та в інших формах, визначених законом.

Згідно з абз. 5 ч. 1 статті 6 Закону № 877-V, підставами для здійснення позапланових заходів є звернення фізичної особи (фізичних осіб) про порушення, що спричинило шкоду її (їхнім) правам, законним інтересам, життю чи здоров`ю, навколишньому природному середовищу чи безпеці держави, з додаванням документів чи їх копій, що підтверджують такі порушення (за наявності). Позаплановий захід у такому разі здійснюється територіальним органом державного нагляду (контролю) за наявністю погодження центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у відповідній сфері державного нагляду (контролю), або відповідного державного колегіального органу.

Головному управлінню підпорядковуються установи та організації, що належать до сфери управління Держпродспоживслужби та розташовані на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці.

Повноваження Головного управління поширюються на територію відповідної області, міста Чорноморськ.

Згідно з пп. 11 п. 4 Положення, Головне управління відповідно до покладених на нього завдань забезпечує реалізацію державної політики, а саме: у сфері дотримання вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін:

- здійснює державний нагляд (контроль) за дотриманням вимог формування, встановлення та застосування державних регульованих цін;

- здійснює державний нагляд (контроль) за достовірністю інформації, зазначеної у документах про формування, встановлення та застосування державних регульованих цін;

- приймає рішення про застосування адміністративно-господарських санкцій за порушення вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін;

- надає органам виконавчої влади, органам місцевого самоврядування, суб`єктам господарювання обов`язкові для виконання приписи про усунення порушень вимог законодавства щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін.

Основні засади цінової політики і регулює відносини, що виникають у процесі формування, встановлення та застосування цін, а також здійснення державного контролю (нагляду) та спостереження у сфері ціноутворення визначає Закон України"Проціни іціноутворення" (далі також - Закон № 5007-VI).

Правилами статті 17 Закону № 5007-VI, основними функціями уповноважених органів є: 1) виконання контрольно-наглядових функцій за дотриманням вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін; 2) здійснення державного спостереження у сфері ціноутворення; 3) запобігання порушенням у сфері ціноутворення.

Положеннями статті 18Закону №5007-VI встановлено, що уповноважені органи мають право:

1) проводити у суб`єктів господарювання в установленому порядку планові та позапланові перевірки:достовірності зазначеної у документах інформації про формування, встановлення та застосування державних регульованих цін; бухгалтерських книг, звітів, кошторисів, декларацій, показників реєстраторів розрахункових операцій та інших документів незалежно від способу подання інформації, пов`язаних з формуванням, встановленням та застосуванням державних регульованих цін; наявності виписки або витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, а також документів, що посвідчують особу, в посадових осіб;

2) одержувати відповідно до законодавства у письмовій формі пояснення, довідки і відомості з питань, що виникають під час проведення перевірки;

3) одержувати безоплатно від суб`єктів господарювання, що перевіряються, копії документів та інші відомості, необхідні для здійснення державного нагляду (контролю) за дотриманням вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін, документів, що можуть підтверджувати їх порушення, платіжних доручень, квитанцій, що підтверджують факт перерахування до бюджету коштів у разі застосування адміністративно-господарських санкцій, а також довідки, підготовлені суб`єктами господарювання на їх вимогу;

4) робити запити та одержувати від органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування в повному обсязі інформацію та документи, необхідні для виконання покладених на них функцій;

5) вимагати від суб`єктів господарювання, що перевіряються, усунення виявлених порушень вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін;

6) приймати рішення про застосування адміністративно-господарських санкцій за порушення вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін;

7) надавати органам виконавчої влади та органам місцевого самоврядування, суб`єктам господарювання обов`язкові для виконання приписи про усунення порушень вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін;

8) звертатися до суду з позовами про стягнення до бюджету коштів у разі прийняття рішення про порушення вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін.

Статтею 11Закону №877-V встановлено, що суб`єкт господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) зобов`язаний: допускати посадових осіб органу державного нагляду (контролю) до здійснення заходів державного нагляду (контролю) за умови дотримання ними порядку здійснення державного нагляду (контролю), передбаченого цим Законом;виконувати вимоги органу державного нагляду (контролю) щодо усунення виявлених порушень вимог законодавства;надавати документи, зразки продукції, пояснення в обсязі, який він вважає необхідним, довідки, відомості, матеріали з питань, що виникають під час державного нагляду (контролю), відповідно до закону;одержувати примірник акта та/або припису органу державного нагляду (контролю) за результатами здійсненого планового чи позапланового заходу.

Відповідно ст. 188-3 КУпАП невиконання законних вимог посадових осіб центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику з контролю за цінами, щодо усунення порушень порядку формування, встановлення та застосування цін або створення перешкод для виконання покладених на них обов`язків - тягне за собою накладення штрафу на посадових осіб від тридцяти до п`ятдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Вищевказаними нормами законодавства передбачено відповідальність посадової особи за невиконання вимог контролюючих органів, що реалізує державну політику з контролю за цінами, щодо усунення порушень порядку формування, встановлення та застосування цін або створення перешкод для виконання покладених на них обов`язків, отже, в межах спірних правовідносин необхідно становити, чи було позивачем виконано вимоги запитів Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області в порядку та у строки визначені чинним законодавством.

Матеріали справи не містять належних та допустимих доказів того, що вимоги Головного управління про надання документів (інформації) необхідних для проведення перевірки були виконані позивачем, у тому числі у строки, визначені у запитах.

Отже, надаючи відповідь на запит Головного управління, без додавання відповідних документів, довідок, відомостей та матеріалів з питань визначених у запиті та направленні, позивачем не було в повному обсязі виконано вимоги контролюючого органу, що стало підставою для прийняття оскаржуваного рішення.

Відповідно до ч. 1 ст. 11 Закону України "Про державне регулювання у сфері комунальних послуг", державний нагляд (контроль) за діяльністю суб`єктів господарювання на ринку комунальних послуг здійснюється шляхом перевірки стану виконання суб`єктами природних монополій та суб`єктами господарювання на суміжних ринках вимог закону та/або ліцензійних умов відповідно до порядку контролю за дотриманням ліцензійних умов.

Тобто, дія Закону України"Продержавне регулюванняу сферікомунальних послуг" як спеціального закону визначена чіткими рамками щодо державного нагляду (контролю) у сфері комунальних послуг.

Таким чином, дія Закону №877-V не поширюється на відносини, що виникають під час здійснення саме Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг заходів державного нагляду (контролю) за дотриманням суб`єктами господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, законодавства у сферах енергетики та комунальних послуг.

При цьому, Закон України"Проціни іціноутворення" визначає основні засади цінової політики і регулює відносини, що виникають у процесі формування, встановлення та застосування цін, а також здійснення державного контролю (нагляду) та спостереження у сфері ціноутворення.

Встановлення ціни - затвердження (фіксація) рівня ціни; застосування ціни - продаж (реалізація) товару за встановленою ціною; формування ціни - механізм визначення рівня ціни товару (стаття 1 Закону України "Про ціни і ціноутворення").

Статтею 17Закону України"Проціни таціноутворення" передбачено, що основними функціями уповноважених органів є:

-виконання контрольно-наглядових функцій за дотриманням вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін;

-здійснення державного спостереження у сфері ціноутворення;

-запобігання порушенням у сфері ціноутворення.

Повноваження та порядок діяльності уповноважених органів, права та обов`язки їх посадових осіб, які здійснюють державний контроль (нагляд) за дотриманням суб`єктами господарювання вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін та державне спостереження у сфері ціноутворення, визначаються цим Законом, Законом України"Проосновні засадидержавного нагляду(контролю)у сферігосподарської діяльності" та іншими законами (стаття 16 Закону України "Про ціни ціноутворення").

Відповідно до п. 1 ч. 1 ст.18Закону України"Проціни таціноутворення" уповноважені органи мають право проводити у суб`єктів господарювання в установленому порядку планові та позапланові перевірки.

Згідно п. 10 ч. 4 Положення про Головне управління Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів в області, в місті Києві, затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 02.04.2017 № 209 (далі - Положення), Головне управління Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів в місті Києві, відповідно до покладених на нього завдань, забезпечує, реалізацію державної політики, зокрема, у сфері дотримання вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін:

-здійснює державний нагляд (контроль) за дотриманням вимог формування, встановлення та застосування державних регульованих цін;

-здійснює державний нагляд (контроль) за достовірністю інформації, зазначеної у документах про формування, встановлення та застосування державних регульованих цін;

приймає рішення про застосування адміністративно-господарських санкцій за порушення вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін;

-надає органам виконавчої влади, органам місцевого самоврядування, суб`єктам господарювання обов`язкові для виконання приписи про усунення порушень вимог законодавства щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін.

Таким чином, Держпродспоживслужба України та її територіальні органи, зокрема, Головне управління Держпродспоживслужби в Одеській області як органи, які реалізують державну політику у сфері ціноутворення, здійснюють державний контроль (нагляд) за дотриманням суб`єктами господарювання вимог формування, встановлення та застосування державних регульованих цін.

Відносини, що виникають у процесі надання споживачам послуг з управління багатоквартирним будинком, постачання теплової енергії, постачання гарячої води, централізованого водопостачання, централізованого водовідведення та поводження з побутовими відходами, а також відносини, що виникають у процесі надання послуг з постачання та розподілу електричної енергії і природного газу споживачам у житлових, садибних, садових, дачних будинках, - є предметом регулювання Закону України "Про житлово-комунальні послуги" від 09.11.2017 року № 2189-VIII.

Відповідно до ч.1 ст.10Закону України"Прожитлово-комунальніпослуги" Ціни (тарифи) на житлово-комунальні послуги встановлюються за домовленістю сторін, крім випадків, коли відповідно до закону ціни (тарифи) є регульованими. У такому разі ціни (тарифи) встановлюються уповноваженими законом державними органами або органами місцевого самоврядування відповідно до закону.

Враховуючи вище викладене, можна дійти висновку, що здійснення державного нагляду (контроль) у сфері ціноутворення, тобто за дотриманням вимог порядку формування, встановлення та застосування державних регульованих цін не є здійсненням державного нагляду (контролю) у сферах енергетики та комунальних послуг, оскільки мають різний предмет, характер перевірки та регулюються різним нормами спеціального законодавства.

Частинами 1, 2 ст.77КАС України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Згідно зі ст.72КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: письмовими, речовими і електронними доказами, висновками експертів, показаннями свідків.

На підставі вищевикладеного, враховуючи вище наведені норми, встановлені обставини, суд дійшов висновку, що позовні вимоги є необґрунтованими та спростовуються зібраними у справі доказами, а тому в задоволенні позову слід відмовити.

Керуючись ст.ст. 2, 5, 6, 72-77, 241, 242, 246, 255, 286, 295, 297, Кодексу адміністративного судочинства України,суд,

УХВАЛИВ:

В задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 до Головного управління ДЕРЖПРОДСПОЖИВСУЖБИ в Одеській області, В.о. начальника Головного управління ДЕРЖПРОДСПОЖИВСУЖБИ в Одеській області Гіска Володимира Яковлевича про:

Поновлення строку для оскарження постанови по справі про адміністративне правопорушення, як пропущеного з поважних причин.

Скасування постанови по справі про адміністративне правопорушення №1596 від 28.12.2021 року про стягнення до адміністративної відповідальності ОСОБА_1 на накладення на ОСОБА_1 адміністративного стягнення у вигляді штрафу 850,00 грн. прийняту в.о. начальником Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області Гіска Володимиром Яковичем - відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Учасник справи, якому повне рішення не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Строк на апеляційне оскарження може бути також поновлений в разі пропуску з інших поважних причин.

Суддя Іллічівського міського суду

Одеської області В.В. Смирнов

Джерело: ЄДРСР 105012298
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку