open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Єдиний державний реєстр судових рішень

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01054, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 284-18-98, E-mail: inbox@ki.arbitr.gov.uaРІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Київ

15.06.2022Справа № 910/2361/22

Господарський суд міста Києва у складі судді Пукшин Л.Г., за участі секретаря судового засідання Зайченко О.Г., розглянувши у відкритому судовому засіданні матеріали господарської справи

за позовом Акціонерного товариства "Київгаз" (01103, м. Київ, вул. Михайла Бойчука, буд. 4Б)

до Управління освіти Подільської районної в місті Києві державної адміністрації (04071, м. Київ, вул. Введенська, буд. 35)

про стягнення 12 784,18 грн

за участю представників

від позивача: Шимко Л.М.

від відповідача: не з`явились

У судовому засіданні 15.06.2022, в порядку ст. 240 ГПК України, було проголошено вступну та резолютивну частини рішення.

ОБСТАВИНИ СПРАВИ:

На розгляд Господарського суду міста Києва передано позовну заяву Акціонерного товариства "Київгаз" до Управління освітою Подільської районної в місті Києві державної адміністрації про стягнення 12 784,18 грн.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що протягом січня 2021 року відповідач не санкціоновано відібрав з газорозподільної системи позивача 690 куб. м. природного газу, внаслідок чого виникла заборгованість у розмірі 12 784,18 грн.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 21.02.2022 суд прийняв позовну заяву до розгляду, відкрив провадження у справі №910/2361/22 та вирішив розглядати справу в порядку спрощеного позовного провадження з викликом сторін у судовому засіданні 23.03.2022.

Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» №64/2022 від 24.02.2022, затвердженого Законом України від 24.02.2022 №2102-IX, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України «Про правовий режим воєнного стану» в Україні введено воєнний стан із 05 год. 30 хв. 24.02.2022 строком на 30 діб, у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України.

Указами Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» №133/2022 від 14.03.2022 та №259/2022 від 18.04.2022 продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 год. 30 хв. 26.03.2022 строком на 30 діб та з 05 год. 30 хв. 25.04.2022 строком на 30 діб, у зв`язку з триваючою широкомасштабною збройною агресією Російської Федерації проти України.

Судове засідання 23.03.2022 не відбулось у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України та активними бойовими діями у Київській області та місті Києві.

Суд зазначає, що навіть в умовах воєнного стану конституційне право людини на судовий захист не може бути обмеженим.

Відповідно до ст. 26 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» правосуддя на території, на якій уведено воєнний стан, здійснюється лише судами. Скорочення чи прискорення будь-яких форм судочинства забороняється.

За таких обставин, ухвалою суду від 03.05.2022 призначено наступне судове засідання у справі №910/2361/22 на 08.06.2022.

У судове засідання 15.06.2022 з`явився представник позивача, який підтримав позовні вимоги та надав пояснення по суті спору.

Представник відповідача в судове засідання не з`явився, про причини неявки суд не повідомив, хоча про дату, час та місце розгляду справи був повідомлений належним чином.

Згідно з ч. 1, 3 ст. 202 Господарського процесуального кодексу України неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час та місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті.

Якщо учасник справи або його представник були належним чином повідомлені про судове засідання, суд розглядає справу за відсутності такого учасника у разі повторної неявки в судове засідання учасника справи (його представника) незалежно від причин неявки.

Розглянувши подані документи і матеріали, заслухавши пояснення представника позивача, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив.

Між Акціонерним товариством "Київгаз" (далі - позивач, Оператор ГРМ) та Управлінням освіти Подільської районної в місті Києві державної адміністрації (далі - відповідач, Споживач) укладений договір розподілу природного газу шляхом підписання відповідачем заяви-приєднання до умов Типового договору розподілу природного газу, затвердженого постановою НКРЕКП від 30.09.2015 №2498 (далі - Договір), який розміщений на офіційному сайті AT «Київгаз» за адресою: https://www.kyivgaz.ua/ofitsijna-informatsiya3/publichnij-dogovir.html.

Пунктом 1.1. договору встановлено, що цей типовий договір розподілу природного газу є публічним та регламентує порядок і умови забезпечення цілодобового доступу Споживача до газорозподільної системи, розподіл (переміщення) природного газу газорозподільною системою з метою його фізичної доставки до межі балансової належності об`єкта Споживача та переміщення природного газу з метою фізичної доставки Оператором ГРМ обсягів природного газу до об`єктів споживачів, а також правові засади санкціонованого відбору природного газу з газорозподільної системи.

Відповідно до пункту 1.4. договору терміни, що використовуються в цьому договорі, мають такі значення:

підтверджений обсяг природного газу - об`єм (обсяг) природного газу, винений постачальником для потреб Споживача, з яким укладено договір постачання природного газу на відповідний розрахунковий період, підтверджений Оператором ГТС (включений до підтвердженої номінації) та доведений Оператору ГРМ у порядку, визначеному Кодексом газотранспортної системи, затвердженим постановою Регулятора від 30.09.2015 №2493.

Реєстр споживачів постачальника - це перелік споживачів, які в установленому Кодексом газотранспортної системи порядку закріплені в Інформаційній платформі Оператора газотранспортної системи (Оператором ГТС) за певним постачальником у розрахунковому періоді;

Споживач - фізична або юридична особа чи фізична особа - підприємець, об`єкт якої підключений до газорозподільної системи Оператора ГРМ.

Відповідно до п. 2.3 договору при вирішенні всіх питань, що не обумовлені цим договором, сторони зобов`язуються керуватися Законом України «Про ринок природного газу» та Кодексом газорозподільних систем, затвердженим постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 30 вересня 2015 року № 2494 (далі - Кодекс газорозподільних систем).

Відповідно до п. 3.1. договору споживач має право здійснювати відбір/споживання природного газу з газорозподільної системи за умови включення його до Реєстру споживачів будь-якого постачальника у періоді фактичного відбору/споживання природного газу, що в установленому Кодексом газотранспортної системи порядку підтверджується Оператором газотранспортної системи до початку такого періоду. Наявність підтвердженого обсягу природного газу Споживача (його постачальника) доводиться до відома Оператора ГРМ у встановленому законодавством порядку Оператором ГТС, а до відома Споживача - його постачальником.

Згідно даних Інформаційної платформи Оператора ГТС станом на 04.01.2021 Управління освіти Подільської районної в місті Києві державної адміністрації не було включено до Реєстру споживачів жодного з постачальників природного газу.

З огляду на встановлені обставини, позивач надіслав відповідачу вимогу № 1 від 04.01.2021 про самостійне припинення споживання природного газу та повідомлення № 1 від 04.01.2021 про припинення (обмеження) газопостачання.

За доводами позивача, протягом січня 2021 року відповідачем було несанкціоновано відібрано з газорозподільної системи позивача 690 куб.м. природного газу, внаслідок чого виник неврегульований небаланс, який Оператором ГТС - ТОВ «Оператор газотранспортної системи України» віднесено на Оператора ГРМ - AT «Київгаз».

23.02.2021 та 24.11.2021 позивач звертався до відповідача з вимогами №527/20 та №4069/09-3 щодо сплати вартості обсягу фактично спожитого у січні 2021 року природного газу у розмірі 12 784,18 грн. В додатках до вищевказаних вимог позивачем було долучено Акт-розрахунок компенсації вартості обсягу фактично спожитого природного газу за січень 2021 року, рахунок на оплату №251570 від 31.01.2021 та розрахунок вартості обсягу фактично спожитого природного газу за січень 2021 року.

Листом від 14.12.2021 № 10652-2063 відповідач повідомив, що не погоджується з вказаною вимогою, оскільки за аналогією 2020 року та попередньою домовленістю з інспектором, а також у зв`язку з незавершеною тендерною процедурою закупівлі природного газу, на адресу AT «Київгаз» було направлено гарантійний лист від 16.01.2021 № 10652-75 з проханням віднесення на нового постачальника обсяг природного газу, використаний закладами освіти з 01 січня 2021 року. Новим постачальником, з яким укладено відповідний договір є ТОВ «КиївоблгазЗбут».

Також, відповідачем було додатково направлено лист № 10652-377 від 16.03.2021 з проханням про те, щоб обсяг природного газу, використаний закладами освіти у січні-лютому 2021 року, включити в розрахунок за березень 2021 року.

Звертаючись з позовом до суду позивач зазначає, що Оператор ГТС при забезпеченні заходів балансування за підсумками січня 2021 року за процедурою, визначеною Кодексом ГТС, відніс обсяги фактично спожитого відповідачем природного газу (неврегульований небаланс) на позивача, а тому Управління освіти Подільської районної в місті Києві державної адміністрації зобов`язано компенсувати Акціонерному товариству «Київгаз» вартість спожитого газу у розмірі 12 784,18 грн.

Оцінюючи подані докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді всіх обставин справи в їх сукупності, та враховуючи, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, суд вважає, що вимоги позивача підлягають задоволенню з наступних підстав.

Пунктом 1 глави 1 розділу VІ Кодексу газорозподільних систем суб`єкти ринку природного газу (у тому числі споживачі), які в установленому законодавством порядку підключені до газорозподільних систем, мають право на отримання/передачу природного газу зазначеними газорозподільними системами за умови дотримання ними вимог цього Кодексу та укладення договору розподілу природного газу.

Відповідно до п.п. 1, 3, 4, 7 глави 3 розділу VІ Кодексу газорозподільних систем договір розподілу природного газу має бути укладений оператором ГРМ з усіма споживачами, у тому числі побутовими споживачами, об`єкти яких в установленому порядку підключені до/через ГРМ, що на законних підставах перебуває у власності чи користуванні оператора ГРМ.

Споживачі, у тому числі побутові споживачі, для здійснення ними санкціонованого відбору природного газу з ГРМ та можливості забезпечення постачання їм природного газу їх постачальниками зобов`язані укласти договір розподілу природного газу з оператором ГРМ, до газорозподільної системи якого в установленому законодавством порядку підключений їх об`єкт.

Здійснення відбору (споживання) природного газу споживачем за відсутності укладеного договору розподілу природного газу не допускається.

Договір розподілу природного газу є публічним та укладається з урахуванням статей 633, 634, 641, 642 Цивільного кодексу України за формою Типового договору розподілу природного газу.

Договір розподілу природного газу між оператором ГРМ та споживачем укладається шляхом підписання заяви-приєднання споживача до умов договору розподілу природного газу, що відповідає Типовому договору розподілу природного газу, розміщеному на офіційному веб-сайті Регулятора та оператора ГРМ та/або в друкованих виданнях, що публікуються на території його ліцензованої діяльності з розподілу газу, і не потребує двостороннього підписання сторонами письмової форми договору.

Фактом приєднання споживача до умов договору розподілу природного газу (акцептування договору) є вчинення споживачем будь-яких дій, які засвідчують його бажання укласти договір розподілу природного газу, зокрема повернення підписаної заяви-приєднання, сплата рахунка оператора ГРМ та/або документально підтверджене споживання природного газу.

Судом встановлено, що між Акціонерним товариством «Київгаз» та Управлінням освіти Подільської районної в місті Києві державної адміністрації був укладений договір розподілу природного газу (для споживача, що не є побутовим) шляхом підписання заяви-приєднання.

Відповідно до п. 1 глави 5 розділу VІ Кодексу газорозподільних систем споживання (відбір) природного газу з газорозподільної системи за наявності укладеного договору розподілу природного газу між споживачем та оператором ГРМ здійснюється за умови включення споживача до Реєстру споживачів будь-якого постачальника на відповідний розрахунковий період.

Порядок включення споживача до Реєстру споживачів постачальника визначається відповідно до вимог Кодексу ГТС.

Кодекс газорозподільних систем надає визначення, що Реєстр споживачів постачальника - це перелік споживачів, які в установленому Кодексом ГТС порядку закріплені в інформаційній платформі оператора газотранспортної системи за певним постачальником у розрахунковому періоді.

Як встановлено судом, за умовами договору споживач має право здійснювати відбір/споживання природного газу з газорозподільної системи за умови включення його до Реєстру споживачів будь-якого постачальника у періоді фактичного відбору/споживання природного газу, що в установленому Кодексом газотранспортної системи порядку підтверджується Оператором газотранспортної системи до початку такого періоду. Наявність підтвердженого обсягу природного газу Споживача (його постачальника) доводиться до відома Оператора ГРМ у встановленому законодавством порядку Оператором ГТС, а до відома Споживача - його постачальником (п. 3.1 договору).

Згідно з п. 3.2 договору розподілу за умови включення споживача до Реєстру споживачів будь-якого постачальника у розрахунковому періоді та відсутності простроченої заборгованості за цим договором оператор ГРМ забезпечує розподіл природного газу, що належить споживачу, до межі балансової належності його об`єкта з дотриманням належного рівня надійності, безпеки, якості та величини тиску природного газу.

Відповідно до п. 3 глави 5 розділу VІ Кодексу газорозподільних систем за відсутності у споживача діючого постачальника (якщо споживач не включений до Реєстру споживачів будь-якого постачальника) у відповідному розрахунковому періоді споживач не має права здійснювати відбір/споживання природного газу з газорозподільної системи та має подати до оператора ГРМ письмову заяву про припинення розподілу природного газу на його об`єкт.

Пунктами 3, 5 частини 2 статті 13 Закону України "Про ринок природного газу" визначені обов`язки споживача, зокрема, не допускати несанкціонованого відбору природного газу; припиняти (обмежувати) споживання природного газу відповідно до вимог законодавства та умов договорів.

З матеріалів справи вбачається, що станом на 04.01.2021 відповідач не був включений до Реєстру споживачів жодного з постачальників природного газу, що стало підставою для направлення позивачем вимоги №1 від 04.01.2021 та повідомлення №1 від 04.01.2021 про припинення (обмеження) газопостачання у термін до 07:00 год. 07.01.2021.

Судом встановлено, що у січні 2021 року відповідач не припинив газопостачання та несанкціоновано відібрав з газорозподільної системи Позивача 690 куб.м. природного газу, внаслідок чого виник неврегульований небаланс, який Оператором ГТС - ТОВ «Оператор газотранспортної системи України» віднесено на Оператора ГРМ - AT «Київгаз».

Відповідно до п.п. 5 п. 7.4 договору розподілу споживач зобов`язався не допускати несанкціонованого відбору природного газу.

Відповідно до Кодексу газотранспортної системи несанкціонований відбір природного газу - відбір природного газу за відсутності споживача в Реєстрі споживачів постачальника будь-якого постачальника протягом розрахункового періоду; без укладення відповідного договору з постачальником; шляхом самовільного під`єднання та/або з навмисно пошкодженими приладами обліку природного газу або поза охопленням приладами обліку; шляхом самовільного відновлення споживання природного газу.

За умовами пункту 3.3 договору розподілу споживач, що не є побутовим, зобов`язаний самостійно контролювати власне газоспоживання та для недопущення перевищення підтвердженого обсягу природного газу здійснити разом зі своїм постачальником заходи з коригування в установленому порядку підтвердженого обсягу або заходи із самостійного та завчасного обмеження (припинення) власного газоспоживання.

У разі порушення або невиконання своїх обов`язків споживач несе відповідальність згідно із законом (ч. 3 ст. 13 Закону України "Про ринок природного газу").

Відповідно до п.п. 2 пункту 1 глави 7 Розділу VI Кодексу газорозподільних систем оператор ГРМ в установленому законодавством порядку має право припинити/обмежити газопостачання (розподіл природного газу) на об`єкт споживача (у тому числі побутового споживача) з дотриманням ПБСГ та нормативних документів, що визначають порядок обмеження/припинення природного газу, зокрема у випадку, відсутності споживача в Реєстрі споживачів будь-якого постачальника у відповідному розрахунковому періоді.

Згідно пункту 4 глави 5 розділу VI Кодексу газорозподільних систем, якщо за результатами споживання природного газу у період відсутності споживача в Реєстрі споживачів будь-якого постачальника (несанкціонований відбір природного газу) оператор ГТС при забезпеченні заходів балансування за підсумками газового місяця за процедурою, визначеною Кодексом ГТС, віднесе такі обсяги (неврегульований небаланс) на оператора ГРМ, тоді споживач має компенсувати оператору ГРМ вартість таких обсягів, що розраховується за формулою:

В = Vф х Ц х К, де

В - вартість природного газу, яка компенсується Оператору ГРМ;

Vф - об`єм (обсяг) природного газу, фактично спожитий споживачем за період відсутності споживача в Реєстрі споживачів будь-якого постачальника;

Ц - ціна закупівлі природного газу Оператором ГРМ для покриття втрат і виробничо- технологічних витрат природного газу в ГРМ у відповідний період. Оператор ГРМ щомісячно публікує на своєму веб-сайті інформацію про таку ціну та період її дії;

К - коефіцієнт компенсації, який визначається на рівні 1,5.

При цьому якщо неврегульований небаланс станеться внаслідок невиконання споживачем письмової вимоги Оператора ГРМ самостійно припинити (обмежити) споживання природного газу, коефіцієнт компенсації має становити 2.

З наявного у матеріалах справи акту приймання-передачі послуг з розподілу природного газу газорозподільною системою від 31.01.2021 вбачається, що фактичний обсяг (Уф) природного газу, який спожитий відповідачем у січні 2021 року по даним вузлів обліку, становить 0,690 тис.куб.м.

Ціна (Ц) закупівлі природного газу позивачем для покриття втрат і виробничо- технологічних витрат природного газу в ГРМ у січні 2021 року становить 7719,909 грн. за 1000 м3 (без ПДВ), про що свідчить Акт №2 від 31.01.2021, який був підписаний Акціонерним товариством «Київгаз» та Товариством з обмеженою відповідальністю «КиївГазТрейд» з огляду на укладений між сторонами договір №КГТ/Д-02/04/20-1 від 02.04.2020.

Коефіцієнт (К) компенсації визначається на рівні - 2.

Таким чином, компенсація вартості обсягу фактично спожитого природного газу відповідачем за січень 2021 року становить: 0.690 тис.куб.м. х 7719.909 грн х 2 = 10 653,47 грн (без ПДВ) з ПДВ 12 784,18 грн.

Судом встановлено, що у лютому та листопаді 2021 року позивач звертався до відповідача з вимогами №527/20 та №4069/09-3 щодо сплати вартості обсягу фактично спожитого у січні 2021 року природного газу у розмірі 12 784,18 грн та надавав відповідно Акт-розрахунку компенсації вартості обсягу фактично спожитого природного газу за січень 2021 року, рахунок на оплату №251570 від 31.01.2021 та розрахунок вартості обсягу фактично спожитого природного газу за січень 2021 року.

Факт отримання вказаних документів від позивача відповідачем не заперечується.

Відповідно до ч.ч. 1, 2 ст. 193 ГК України суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться.

Проте, матеріали справи не містять жодних належних та допустимих доказів відповідно до статей 76, 79 Господарського процесуального кодексу України на підтвердження сплати відповідачем грошових коштів позивачу у розмірі 12 784,18 грн.

Отже, суд зазначає, що відповідач в порушення вищезазначених норм законодавства не здійснив перерахування грошових коштів за фактично спожитий природній газ, тобто не виконав свої зобов`язання належним чином, а тому позовні вимоги щодо стягнення 12 784,18 грн є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

Відповідно до ст. 13 Господарського процесуального кодексу України судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

Відповідно до ст. 86 Господарського процесуального кодексу України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Відповідачем не спростовано належними засобами доказування обставин на які посилається позивач в обґрунтування своїх позовних вимог.

З огляду на вищезазначене, приймаючи до уваги встановлені судом обставини, суд дійшов висновку про наявність правових підстав для задоволення позовних вимог Акціонерного товариства "Київгаз" в повному обсязі.

Відповідно до статті 129 Господарського процесуального кодексу України, витрати по сплаті судового збору покладаються на відповідача.

Керуючись ст. 129, 236-238, 240 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

1. Позов задовольнити повністю.

2. Стягнути з Управління освіти Подільської районної в місті Києві державної адміністрації (04071, м. Київ, вул. Введенська, буд. 35, ідентифікацій код 37393777) на користь Акціонерного товариства "Київгаз" (01103, м. Київ, вул. Михайла Бойчука, 4-Б, ідентифікаційний код 03346331) заборгованість у розмірі 12 784 грн 18 коп. та судовий збір у розмірі 2 481 грн 00 коп.

3. Після набрання рішенням законної сили видати наказ.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Повний текст рішення складено 16.06.2022

Суддя Л. Г. Пукшин

Джерело: ЄДРСР 104787539
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку