open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Єдиний державний реєстр судових рішень

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Вінниця

09 червня 2022 р. Справа № 120/15954/21-а

Вінницький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Мультян М.Б., розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Тульчинської міської ради, Тульчинського міського голови Весняного Валерія Михайловича про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

До Вінницького окружного адміністративного суду звернувся ОСОБА_1 до Тульчинської міської ради, Тульчинського міського голови Весняного Валерія Михайловича з позовною заявою, в якій просить:

- визнати протиправними дії Тульчинської міської ради, Тульчинського міського голови Весняного Валерія Михайловича щодо припинення виплати заробітної плати у повному обсязі з усіма складовими в період з березня по травень 2020 року;

- стягнути з Тульчинської міської ради на користь ОСОБА_1 недоотриману у повному обсязі заробітну плату в розмірі 31042,88 грн.

Позовна заява мотивована тим, що 17.08.2017 рішенням Тульчинської міської ради № 582 позивача затверджено на посаду Першого заступника міського голови. 16.03.2020 розпорядженням Тульчинського міського голови № 08-03-39 відносно позивача призначено службове розслідування та відсторонено його від здійснення повноважень за посадою. В період відсторонення він не отримував заробітну плату у повному обсязі.

04.06.2020 рішенням Тульчинської міської ради № 1725 його звільнено з посади Першого заступника Тульчинського міського голови за порушення Присяги.

16.11.2020 рішенням Вінницького окружного адміністративного суду у справі № 120/3219/20-а визнано протиправним звільнення та негайно поновлено позивача на посаді. Рішення суду набрало законної сили.

Вважаючи, що існують підстави для стягнення на його користь недоотриманої заробітної плати за період з 16.03.2020 по 27.03.2020, а з квітня по травень 2020 року премії та надбавки за високі досягнення у праці, позивач звернувся до суду.

Ухвалою від 24.11.2021 відкрито провадження в адміністративній справі та вирішено розгляд справи проводити в порядку спрощеного позовного провадження без проведення судового засідання (у порядку письмового провадження).

21.03.2022 відповідачем 1 подано відзив на позовну заяву. У відзиві відповідач просив відмовити у задоволенні позовних вимог повністю. Обґрунтовуючи підстави відзиву відповідач зіслався на те, що на вимогу позивача за розпорядженям Тульчинського міського голови від 16.03.2020 №08-03-39 було призначено службове розслідування з відстороненням позивача від здійснення повноважень за посадою без збереження заробітної плати у відповідності до абзацу 4 пункту 1 Порядку проведення службового розслідування стосовно осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, та осіб, які для цілей Закону України "Про запобігання корупції" прирівнюються до осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.06.2000 №950, в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 13.09.2017 №691. Дане розпорядення було прийнято міським головою за наданими йому повноваженнями як керівнику органу, в якому проводиться службове розслідування, з одночасним вирішенням питанням про виплату заробітної плати.

При цьому, представник відповідача зазначив, що рішення Тульчинського міського голови про відсторонення позивача від здійснення повноважень на період проведення службового розслідування спочатку без збереження заробітної плати, а потім із її збереженням не оскаржувалося, тому підстав для виплати позивачу заробітної плати за час відсторонення від здійснення повноважень без збереження заробітної плати немає.

Крім того, представник відповідача зазначив, що преміювання та встановлення надбавки за високі досягення у праці є правом міського голови і здійснюється за його розпорядженням. Оскільки за період з 30.03.2020 по 01.06.2020 позивач не виконував повноважень за посадою, підстав для нарахування та виплати йому премій та надбавок не було.

Також, відповідач зазначив, що норми частини 4 статті 72 Закону України "Про державну службу" не поширюються на посадових осіб місцевого самоврядування.

Надавши оцінку аргументам сторін, та доказам, що подані разом із заявами по суті справи, суд встановив таке.

Рішенням Тульчинської міської ради 7 скликання 6 сесії № 452 від 23.05.2017 затверджено ОСОБА_1 заступником міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради.

Рішенням Тульчинської міської ради 7 скликання 10 сесії № 582 від 17.08.2017 затверджено ОСОБА_1 першим заступником міського голови.

У березні 2020 року депутати (у кількості 18) Тульчинської міської ради звернулися з ініціативою про звільнення ОСОБА_1 з посади першого заступника Тульчинського міського голови на підставі абз. 2 ч. 1 ст. 20 Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування» за порушення посадовою особою місцевого самоврядування Присяги посадової особи місцевого самоврядування, передбаченої статтею 11 Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування», в частині зловживання законами України, нехтування сприяння втілення їх у життя та обов`язком їх неухильного дотримання. В ініціативі зазначено про порушення ОСОБА_1 ч.3 ст.47 та ст.51 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні».

12.03.2020 ОСОБА_1 подав заяву міському голові Весняному В.М., у якій просив провести повне та неупереджене службове розслідування щодо обставин, зазначених у проекті рішення Тульчинської міської ради «Про звільнення ОСОБА_1 з посади першого заступника Тульчинського міського голови» та ініціативи депутатів про звільнення ОСОБА_1 з вказаної посади.

16.03.2020 Тульчинським міським головою видано розпорядження № 08-03-39 «Про проведення службового розслідування на вимогу першого заступника Тульчинського міського голови ОСОБА_1 та відсторонення його від здійснення повноважень за посадою», у якому, зокрема вирішено: провести службове розслідування на вимогу першого заступника ОСОБА_1 ; створити комісію з проведення службового розслідування та затверджено її персональний склад; визначити предметом службового розслідування дотримання ОСОБА_1 під час перебування на посаді заступника з одночасним перебування у статусі депутата міської ради вимог ч. 3 ст. 47 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», ч.ч. 3, 7, 9 ст. 51 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», ст. 34 Закону України «Про запобігання корупції»; встановити строк проведення службового розслідування десять робочих днів, з 16.03.2020 року по 27.03.2020 року включно; відсторонити першого заступника ОСОБА_1 від здійснення повноважень за посадою за час проведення службового розслідування починаючи з 16.03.2020 року без збереження заробітної плати; виконання обов`язків першого заступника Тульчинського міського голови на час проведення службового розслідування покласти на заступника міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради ОСОБА_2 .

17.03.2020 ОСОБА_1 подано заяву про внесення змін до розпорядження Тульчинського міського голови від 16.03.2020 №08-03-39 в частині відсторонення від посади, шляхом виключення пункту 6 Розпорядження: відсторонити першого заступника Тульчинського міського голови ОСОБА_1 від здійснення повноважень за посадою за час проведення службового розслідування починаючи з 16.03.2020 року без збереження заробітної плати, та пункту 7 Розпорядження: виконання обов`язків першого заступника Тульчинського міського голови на час проведення службового розслідування покласти на заступника міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради ОСОБА_2 .

30.03.2020 Тульчинським міським головою видано розпорядження про продовження строку проведення службового розслідування на вимогу першого заступника Тульчинського міського голови ОСОБА_1 та відсторонення його від здійснення повноважень за посадою, продовжено строк проведення службового розслідування за розпорядженням міського голови від 16.03.2020 №08-03-39 на десять робочих днів з 30 березня 2020 року по 10 квітня 2020 року включно, з відстороненням першого заступника ОСОБА_1 від здійснення повноважень за посадою за час проведення службового розслідування починаючи з 30 березня 2020 року по 10 квітня 2020 року включно з збереженням заробітної плати. Виконання обов`язків першого заступника Тульчинського міського голови на час проведення службового розслідування покласти на заступника міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради ОСОБА_2 .

13.04.2020 Тульчинським міським головою видано розпорядження № 08-03-82 про продовження строку проведення службового розслідування на вимогу першого заступника Тульчинського міського голови ОСОБА_1 та відсторонення його від здійснення повноважень за посадою, продовжено строк проведення службового розслідування за розпорядженням міського голови від 16.03.2020 №08-03-39 на десять робочих днів з 13 квітня 2020 року по 24 квітня 2020 року включно, з відстороненням першого заступника ОСОБА_1 від здійснення повноважень за посадою за час проведення службового розслідування починаючи з 13 квітня 2020 року по 24 квітня 2020 року включно з збереженням заробітної плати. Виконання обов`язків першого заступника Тульчинського міського голови на час проведення службового розслідування покласти на заступника міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради ОСОБА_2 .

Розпорядженням від 23.04.2020 №08-03-93 внесено зміни до розпорядження від 13.04.2020 № 08-03-82, де в пункті 1 слова "з 13 квітня 2020 року по 24 квітня 2020 року" замінено на "з 13 квітня 2020 року по 27 квітня 2020 року".

28.04.2020 Тульчинським міським головою видано розпорядження № 08-03-102 про продовження строку проведення службового розслідування на вимогу першого заступника Тульчинського міського голови ОСОБА_1 та відсторонення його від здійснення повноважень за посадою, продовжено строк проведення службового розслідування за розпорядженням міського голови від 16.03.2020 №08-03-39 на десять робочих днів з 28 квітня 2020 року по 15 травня 2020 року включно, з відстороненням першого заступника ОСОБА_1 від здійснення повноважень за посадою за час проведення службового розслідування починаючи з 28 квітня 2020 року по 15 травня 2020 року включно з збереженням заробітної плати. Виконання обов`язків першого заступника Тульчинського міського голови на час проведення службового розслідування покласти на заступника міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради ОСОБА_2 .

Комісією з проведення службового розслідування складено акт службового розслідування від 02.06.2020 року, у якому зроблено висновки та вказано, що комісія має достатні підстави стверджувати, що в ході службового розслідування знайшло своє підтвердження здійснення першим заступником міського голови ОСОБА_1 діяння у вигляді порушення присяги, що полягає в зловживанні законами України, нехтування сприянню втілення їх у життя та обов`язком їх неухильного дотримання, що завдали шкоди змісту роботи органів місцевого самоврядування та її посадових осіб у правовому полі, суперечать інтересам служби в органах місцевого самоврядування їх авторитету, призводить до приниження авторитету органу місцевого самоврядування та інтересам місцевого самоврядування загалом, підриваючи довіру до неї як носія влади.

04.06.2020 на 51 (позачерговій) сесії, розглянувши внесену пропозицію 1/3 депутатів міської ради з ініціативою про звільнення із займаної посади першого заступника Тульчинського міського голови ОСОБА_1 , відповідно до ст. ст. 11, 25, ч. 4 ст. 42, п. 2 ст. 47, ст. 51,74,75,76 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», ст. ст. 3, 4, 8, 11, 12-1, абз. 2 ч. 1 ст. 20 Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування», керуючись ч. 9 ст. 80 Регламенту Тульчинської міської ради 7 скликання, Тульчинська міська рада прийняла рішення № 1725 та вирішила підтримати ініціативу депутатів міської ради про звільнення із займано посади першого заступника Тульчинського міського голови ОСОБА_1 ; припинити службу в органах місцевого самоврядування та звільнити ОСОБА_1 з посади першого заступника Тульчинського міського голови 04 червня 2020 року згідно абз. 2 ч. 1 ст. 20 Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування» за порушення посадовою особою місцевого самоврядування Присяги посадової особи місцевого самоврядування, передбаченої статтею 11 Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування», а саме, зловживання законами України, нехтування сприяння втілення їх у життя та обов`язком їх неухильного дотримання, що завдали шкоди змісту роботи органів місцевого самоврядування та її посадових осіб у правовому полі, суперечать інтересам служби в органах місцевого самоврядування та інтересам місцевого самоврядування загалом, підриваючи довіру до неї як носія влади.

На виконання рішення Тульчинської міської ради 7 скликання № 1725 від 04.06.2020, міським головою прийнято розпорядження № 08-03-143 від 04.06.2020 про звільнення ОСОБА_1 , першого заступника Тульчинського міського голови, з 04.06.2020 за порушення Присяги посадової особи місцевого самоврядування, абз. 2 ч. 1 ст. 20 Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування».

Вважаючи рішення про звільнення його з посади протиправним та такими, що підлягає скасуванню, позивач звернувся до суду за захистом своїх прав.

Рішенням Вінницького окружного адміністративного суду від 16.11.2020 позов задоволено частково, ухвалено:

- визнати протиправним і скасувати рішення 51 позачергової сесії 7 скликання Тульчинської міської ради №1725 від 04 червня 2020 року «Про звільнення ОСОБА_1 з посади першого заступника Тульчинського міського голови»;

- визнати протиправним і скасувати розпорядження Тульчинського міського голови Весняного Валерія Михайловича №08-03-143 від 04 червня 2020 року «Про звільнення ОСОБА_1 »;

- поновити ОСОБА_1 на посаді першого заступника Тульчинського міського голови з 05 червня 2020 року;

- стягнути з Тульчинської міської ради на користь ОСОБА_1 середній заробіток за час вимушеного прогулу у розмірі 196 007,24 грн;

- стягнути з Тульчинської міської ради на користь ОСОБА_1 моральну шкоду в розмірі 10 000 грн;

- у решті позовних вимог відмовити;

- рішення в частині поновлення ОСОБА_1 на посаді першого заступника Тульчинського міського голови з 05 червня 2020 року допустити до негайного виконання;

- рішення в частині стягнення з Тульчинської міської ради на користь ОСОБА_1 середній заробіток за час вимушеного прогулу допустити до негайного виконання у межах суми стягнення за один місяць, а саме 34598 грн;

- стягнути на користь ОСОБА_1 судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 840,80 грн за рахунок бюджетних асигнувань Тульчинської міської ради.

Постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 22.04.2021 апеляційні скарги Тульчинської міської ради Вінницької області, Тульчинського міського голови Весняного Валерія Михайловича задоволено частково. Рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 16 листопада 2020 року змінено в частині мотивів його ухвалення з урахуванням мотивів цієї постанови, в іншій частині залишено без змін.

Рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 16.11.2020 набрало законної сили.

Проте, вважаючи, що припинення йому виплати заробітної плати за період з 16.03.2020 по 27.03.2020, а з квітня по травень 2020 року премії та надбавки за високі досягнення у праці, було здіснено Тульчинським міським головою поза межами повноважень, позивач звернувся до суду з вимогою про стягнення недоотриманих сум.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам та встановленим обставинам справи, суд керується такими мотивами.

Частиною 2 статті 19 Конституції Україні передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Загальні засади діяльності посадових осіб місцевого самоврядування, їхній правовий статус, порядок і правові гарантії перебування на службі в органах місцевого самоврядування визначено в Законі України від 07.06.2001 №2493-III «Про службу в органах місцевого самоврядування» (далі - Закон №2493-III).

Відповідно до статті 1 Закону №2493-III служба в органах місцевого самоврядування - це професійна, на постійній основі діяльність громадян України, які займають посади в органах місцевого самоврядування, що спрямована на реалізацію територіальною громадою свого права на місцеве самоврядування та окремих повноважень органів виконавчої влади, наданих законом.

Статтею 2 Закону №2493-III визначено, що посадовою особою місцевого самоврядування є особа, яка працює в органах місцевого самоврядування, має відповідні посадові повноваження щодо здійснення організаційно-розпорядчих та консультативно-дорадчих функцій і отримує заробітну плату за рахунок місцевого бюджету.

Одним із основних принципів служби в органах місцевого самоврядування, закріплених у статті 4 Закону №2493-III, є персональна відповідальність за порушення дисципліни і неналежне виконання службових обов`язків.

Приписами частини третьої статті 7 Закону №2493-III визначено, що на посадових осіб місцевого самоврядування поширюється дія Закону України «Про запобігання корупції» та законодавства України про працю з урахуванням особливостей, передбачених цим Законом.

У свою чергу, статтею 19 цього Закону визначено, що особливості дисциплінарної відповідальності посадових осіб місцевого самоврядування забезпечуються у порядку, передбаченому законом. Водночас, відповідний порядок притягнення посадових осіб місцевого самоврядування до дисциплінарної відповідальності не прийнято.

Згідно статті 23 Закону №2493-III особи, винні у порушенні законодавства про службу в органах місцевого самоврядування, притягуються до цивільної, адміністративної або кримінальної відповідальності згідно із законом.

Порядок проведення службового розслідування стосовно осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, та осіб, які для цілей Закону України "Про запобігання корупції" прирівнюються до осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 13.06.2000 №950 (далі - Порядок).

Пунктом 1 Порядку передбачено, що відповідно до цього порядку стосовно осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, та осіб, які для цілей Закону України "Про запобігання корупції" (далі - Закон) прирівнюються до осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, може бути проведено службове розслідування, зокрема у разі недодержання посадовими особами місцевого самоврядування законодавства про службу в органах місцевого самоврядування, антикорупційного законодавства.

Рішення щодо проведення службового розслідування приймається керівником органу, в якому працює особа, уповноважена на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, або особа, яка для цілей Закону прирівнюється до особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, стосовно якої планується проведення службового розслідування (далі - особа, стосовно якої проводиться службове розслідування) (пункт 2 Порядку).

Згідно статті 3 Порядку, рішенням щодо проведення службового розслідування визначаються голова комісії з проведення службового розслідування, інші члени комісії, предмет і дата початку та закінчення службового розслідування. Строк службового розслідування не може перевищувати двох місяців. Члени комісії з проведення службового розслідування у разі виникнення в них реального чи потенційного конфлікту інтересів зобов`язані письмово повідомити про це керівникові органу.

Відповідно до пункту 4 Порядку службове розслідування проводиться з відстороненням особи, стосовно якої проводиться службове розслідування, від здійснення повноважень на посаді або без такого відсторонення. Рішення про відсторонення приймається керівником органу.

У разі закриття провадження у справі про адміністративне правопорушення, пов`язане з корупцією, у зв`язку з відсутністю події або складу адміністративного правопорушення відстороненій від здійснення повноважень особі відшкодовується середній заробіток за час вимушеного прогулу, пов`язаного з таким відстороненням.

Отже, за змістом абзацу 4 пункту 4 Порядку № 950 заробітна плата не виплачується лише особі, уповноваженій на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, відносно якої здійснюється провадження у справі про адміністративне правопорушення, пов`язане з корупцією.

Разом із тим, як встановлено матеріалами справи, службове розслідування проводилося на вимогу позивача з метою зняття, на його думку, звинувачень або підозри щодо порушення ним як посадової особи місцевого самоврядування Присяги посадової особи місцевого самоврядування, передбаченої статтею 11 Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування», в частині зловживання законами України, нехтування сприяння втілення їх у життя та обов`язком їх неухильного дотримання.

Отже, стосовно ОСОБА_1 здійснювалося дисциплінарне провадження, не пов`язане з корупцією, відтак підстав для невиплати заробітної плати на період відсторонення його від здійснення повноважень за посадою з 16.03.2020 по 27.03.2020 у відповідча не було.

Щодо позовних вимог в частині неправомірного не нарахування відповідачем та невиплати позивачу щомісячної премії, суд зазначає наступне.

Згідно з статтею 94 КЗпП України заробітна плата - це винагорода, обчислена, як правило, у грошовому виразі, яку власник або уповноважений ним орган виплачує працівникові за виконану ним роботу.

Розмір заробітної плати залежить від складності та умов виконуваної роботи, професійно-ділових якостей працівника, результатів його праці та господарської діяльності підприємства, установи, організації і максимальним розміром не обмежується.

Питання державного і договірного регулювання оплати праці, прав працівників на оплату праці та їх захисту визначаються цим Кодексом, Законом України "Про оплату праці" та іншими нормативно-правовими актами.

Статтею 98 КЗпП України визначено, що оплата праці працівників установ і організацій, що фінансуються з бюджету, здійснюється на підставі законів та інших нормативно-правових актів України, генеральної, галузевих, регіональних угод, колективних договорів, у межах бюджетних асигнувань та позабюджетних доходів.

Відповідно до статті 1 Закону України "Про оплату праці" від 24.03.1995 № 108/95-ВР(далі - Закон № 108/95-ВР) заробітна плата - це винагорода, обчислена, як правило, у грошовому виразі, яку за трудовим договором роботодавець виплачує працівникові за виконану ним роботу.

Розмір заробітної плати залежить від складності та умов виконуваної роботи, професійно-ділових якостей працівника, результатів його праці та господарської діяльності підприємства.

Статтею 2 Закону № 108/95-ВР визначено, що основна заробітна плата - це винагорода за виконану роботу відповідно до встановлених норм праці (норми часу, виробітку, обслуговування, посадові обов`язки). Вона встановлюється у вигляді тарифних ставок (окладів) і відрядних розцінок для робітників та посадових окладів для службовців.

Додаткова заробітна плата. Це - винагорода за працю понад установлені норми, за трудові успіхи та винахідливість і за особливі умови праці. Вона включає доплати, надбавки, гарантійні і компенсаційні виплати, передбачені чинним законодавством; премії, пов`язані з виконанням виробничих завдань і функцій.

Інші заохочувальні та компенсаційні виплати. До них належать виплати у формі винагород за підсумками роботи за рік, премії за спеціальними системами і положеннями, виплати в рамках грантів, компенсаційні та інші грошові і матеріальні виплати, які не передбачені актами чинного законодавства, або які провадяться понад встановлені зазначеними актами норми.

Відповідно до статті 13 Закону № 108/95-ВР оплата праці працівників установ і організацій, що фінансуються з бюджету, здійснюється на підставі актів Кабінету Міністрів України в межах бюджетних асигнувань.

Обсяги витрат на оплату праці працівників установ і організацій, що фінансуються з бюджету, затверджуються одночасно з бюджетом.

Згідно з статтею 21 Закону № 108/95-ВР працівник має право на оплату своєї праці відповідно до актів законодавства і колективного договору на підставі укладеного трудового договору.

Розмір заробітної плати може бути нижчим за встановлений трудовим договором та мінімальний розмір заробітної плати у разі невиконання норм виробітку, виготовлення продукції, що виявилася браком, та з інших, передбачених чинним законодавством причин, які мали місце з вини працівника.

Забороняється будь-яке зниження розмірів оплати праці залежно від походження, соціального і майнового стану, расової та національної належності, статі, мови, політичних поглядів, релігійних переконань, членства у професійній спілці чи іншому об`єднанні громадян, роду і характеру занять, місця проживання.

Відповідно до пункту 2 Постанови Кабінету Міністрів України від 09.03.2006 № 268 «Про упорядкування структури та умов оплати праці працівників апарату органів виконавчої влади, органів прокуратури, судів та інших органів» керівникам органів, зазначених у пункті 1 цієї постанови надано право, у межах затвердженого фонду оплати праці:

1) установлювати:

а) керівникам підрозділів, спеціалістам і службовцям посадові оклади відповідно до затверджених цією постановою схем посадових окладів;

в) надбавку за високі досягнення у праці або за виконання особливо важливої роботи:

керівникам структурних підрозділів, їх заступникам, спеціалістам - у розмірі до 50 відсотків посадового окладу з урахуванням надбавки за ранг державного службовця, посадової особи місцевого самоврядування (дипломатичний ранг, кваліфікаційний клас, спеціальне звання) та надбавки (винагороди) за вислугу років; керівним працівникам і спеціалістам департаментів, управлінь, відділів, інших структурних підрозділів, які безпосередньо займаються розробленням проектів нормативно-правових актів, проводять експертизу проектів таких актів (якщо положеннями про підрозділи передбачено виконання такої роботи); керівним працівникам і спеціалістам структурних підрозділів органів Державної фіскальної служби, які забезпечують адміністрування податків, зборів, митних платежів, єдиного внеску, протидію контрабанді та порушенню митних правил, особам начальницького складу податкової міліції, які здійснюють оперативно- розшукову діяльність та досудове розслідування кримінальних правопорушень; керівним працівникам і слідчим органів Національної поліції, посади яких віднесені до відповідних категорій посад державних службовців і які здійснюють досудове розслідування кримінальних правопорушень, - у розмірі до 100 відсотків посадового окладу з урахуванням надбавки за ранг державного службовця (дипломатичний ранг, кваліфікаційний клас, спеціальне звання) та надбавки (винагороди) за вислугу років.

службовцям - у розмірі до 50 відсотків посадового окладу з урахуванням надбавки за вислугу років.

У разі несвоєчасного виконання завдань, погіршення якості роботи і порушення трудової дисципліни зазначена надбавка скасовується або розмір її зменшується;

2) здійснювати преміювання працівників відповідно до їх особистого вкладу в загальні результати роботи, а також до державних і професійних свят та ювілейних дат у 2006 році в межах коштів, передбачених на преміювання у кошторисі відповідного органу, та економії коштів на оплату праці, а починаючи з 1 січня 2007 р. - у межах фонду преміювання, утвореного у розмірі не менш як 10 відсотків посадових окладів та економії фонду оплати праці.

Конкретні умови, порядок та розміри преміювання працівників визначаються у положенні про преміювання відповідного органу.

Відповідно до статті 21 Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування» джерелом формування фонду оплати праці посадових осіб місцевого самоврядування є місцевий бюджет.

Фонд оплати праці посадових осіб місцевого самоврядування формується за рахунок коштів місцевого бюджету, а також коштів, які надходять до місцевого бюджету.

З вищевикладеного вбачається, що, зокрема, здійснення преміювання є правом (а не обов`язком) керівника відповідного органу, яке він реалізує, в свою чергу, у межах затвердженого фонду оплати праці.

В Положенні про порядок преміювання та надання матеріальної допомоги керівництву міської ради, посадовим особам відділів апарату міської ради, структурних підрозділів виконавчого комітету та виконавчих органів ради, службовцям та робітникам, зайнятих обслуговуванням міської ради у 2020 році (додаток №1 до рішення Тульчинської міської ради №1557 від 20.12.2020) зазначено наступне:

- преміювання керівництва міської ради, посадових осіб відділів апарату міської ради, структурних підрозділів виконавчого комітету та виконавчих органів ради, службовців та робітників, зайнятих обслуговуванням міської ради здійснюється відповідно до їх особистого вкладу в загальний результат за підсумками роботи у звітному періоді з урахуванням фактично відпрацьованого часу;

- преміювання керівництва міської ради, посадових осіб відділів апарату міської ради, структурних підрозділів виконавчого комітету та виконавчих органів ради, службовців та робітників, зайнятих обслуговуванням міської ради здійснюється у межах коштів, передбачених на преміювання в кошторисі на 2020 рік та економії фонду оплати праці, на підставі розпорядження міського голови.

Пунктом 2.1 Положення визначено, що премія - це грошова виплата /винагорода/ працівнику за умови відсутності порушень норм чинного законодавства та даного положення за виконання основних показників роботи структурного підрозділу та особистий вклад у загальні результати роботи; відсутність порушень чинного законодавства; бездоганне і вчасне виконання планів роботи, розпорядчих документів, протокольних доручень та завдань керівництва; дотримання трудової та виконавчої дисципліни; своєчасний розгляд листів установ, організацій, звернень громадян; постійне вдосконалення організації своєї роботи і підвищення професійної кваліфікації.

Розмір премії залежить від виконання показників, зазначених в п.2.1. Положення та особистого внеску в загальні результати роботи.

Відповідно пункту 2.8. Положення премії не виплачуються за час всіх видів відпусток, передбачених чинним законодавством, тимчасової непрацездатності.

Працівникам може бути зменшено розмір премії частково або повністю за невчасне, неналежне виконання показників зазначених у додатку 3, відповідно доповідної записки (пункт 4.1. Положення).

Відповідно до пункту 4.2. Положення працівник, який допустив порушення і притягнутий до дисциплінарної відповідальності, позбавляється премії на термін дії дисциплінарного стягнення.

Із наведених правових приписів вбачається, що преміювання є заходом заохочення працівника та залежить від виконання завдань під час виконання обов`язків державної служби, від його вкладу в загальний результат роботи, якості роботи та результатів, оцінка щодо чого здійснюється за сукупністю вищевикладених критеріїв встановлених Положенням про преміювання.

Тобто, щомісячна премія посадової особи місцевого самоврядування - це необов`язкова складова заробітної плати, яка встановлюється за рішенням відповідного керівника за результатами оцінки його роботи протягом відповідного місяця. По суті премія надається за визначні та суттєві досягнення, а не лише за само по собі перебування на службі. Встановлення такої надбавки (премії) як виду заохочення є правом, а не обов`язком керівника, та застосовується ним з метою стимулювання посадовців до результативної та ініціативної роботи.

Як встановлено судом, відповідно до розпоряджень Тульчинського міського голови від 16.03.2020 №08-03-39, від 30.03.2020, від 13.04.2020 №08-03-82 та від 28.04.2020 №80-03-102 позивач був відсторонений від виконання повноважень за посадою, тобто у період з 16.03.2020 по 15.05.2020 повноважень за посадою позивач не здійснював, показників, зазначених в п.2.1. Положення не виконував та особистий внесок в загальний результат роботи не вклав.

На підставі вищевикладеного, суд приходить до висновку, що відповідач при не виплаті позивачу премії за період березня-травня 2020 діяв у межах своїх повноважень та у спосіб, визначений Законом, у тому числі Постановою № 268.

Щодо позовних вимог в частині неправомірного не нарахування відповідачем та невиплати позивачу надбавки за березень-травень 2020 року у попередньо встановленому розмірі 50%, суд зазначає наступне.

Як було зазначено вище, пунктом 2 постанови № 268 надано право керівникам органів, зазначених у п. 1 цієї постанови (в тому числі місцевих державних адміністрацій та їх структурних підрозділів), у межах затвердженого фонду оплати праці: 1) установлювати надбавку за високі досягнення у праці або за виконання особливо важливої роботи керівникам структурних підрозділів, їх заступникам, спеціалістам - у розмірі до 50 відсотків посадового окладу з урахуванням надбавки за ранг державного службовця, посадової особи місцевого самоврядування (дипломатичний ранг, кваліфікаційний клас, спеціальне звання) та надбавки (винагороди) за вислугу років.

Відповідно до розпорядження Тульчинського міського голови від 08.01.2019 №02-05-03 ОСОБА_1 установлено надбавку за високі досягнення в праці у розмірі 50% посадового окладу з урахуванням надбавки за ранг посадової особи місцевого самоврядування та ндбавки за вислугу років.

Розпорядженням Тульчинського міського голови від 19.12.2019 №02-05-221 внесено зміни до розпорядження від 08.01.2019 №02-05-03, в саме в назві розпорядження та в пункті 2 слова "на 2019 рік" виключено.

Відповідачем, в свою чергу не надано до суду обґрунтувань не нарахування або причини позбавлення позивача щомісячної надбавки за високі досягнення у праці у березні-травні 2020 року. Чинних рішень, розпоряджень про застосування до позивача дисциплінарних стягнень за порушення трудової дисципліни та відповідних наказів, що можливо було би оцінити як підставу позбавлення надбавки відповідачем суду не надано.

Також, із наданих доказів вбачається, що накази про позбавлення позивача надбавки за високі досягнення у праці або за виконання особливо важливої роботи у березні-травні 2020 року відповідачем не приймались, доказів відповідачем не надано.

Факт не нарахування та не виплати позивачу за березень-травень 2020 року надбавки за високі досягнення у праці визнається відповідачем.

Тому, з огляду на вказані обставини та з урахуванням наведених норм права, суд погоджується з позицією позивача, що відповідач безпідставно не нарахувавши щомісячні надбавки за високі досягнення у праці ОСОБА_1 у березні-травні 2020 року, діяв не на підставі, не у межах повноважень та не у спосіб, що визначені Конституцією та законами України.

З урахуванням наведеного, суд доходить висновку про те, що відповідач діяв не на підставі, в межах повноважень, у спосіб та у строки, що передбачені чинним законодавством України, що виразилось у бездіяльності щодо не здійснення нарахування та виплати позивачу заробітної плати за період з 16.03.2020 по 27.03.2020 та надбавки за високі досягнення у праці у розмірі 50% у березні-травні 2020 року, а тому вимоги позовної заяви в цій частині підлягають задоволенню, шляхом визнання вказаної бездіяльності протиправною.

Зважаючи на те, що під час судового розгляду встановлено факт протиправної бездіяльності відповідача, тому належним способом захисту прав та інтересів позивача буде зобов`язання відповідача вчинити належні дії, а саме нарахувати та виплати позивачу заробітну плату за період з 16.03.2020 по 27.03.2020 та надбавку за високі досягнення у праці у розмірі 50% у березні-травні 2020 року.

Водночас суд не вбачає достатніх підстав для зазначення у рішенні конкретної суми, що підлягає виплаті позивачу, адже, на думку суду, ці питання охоплюються процедурою виконання рішення суду, в разі набрання ним законної сили, та належить до дискреційних повноважень відповідача, який уповноважений здійснювати розрахунок та виплату позивачу заробітної плати та надбавки за високі досягнення у праці. Отже, позовні вимоги в цій частині є передчасними та не можуть бути задоволенні.

Відповідно до частини 1 статті 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку (частини 2 статті 2 КАС України).

В силу приписів частини 2 статті 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Перевіривши доводи сторін та оцінивши зібрані у справі докази в їх сукупності, суд приходить до переконання, що заявлений позов належить задовольнити частково.

Оскільки позивач звільнений від сплати судового збору, а витрат, пов`язаних з розглядом справи, судом не встановлено, питання про розподіл судових витрат у цій справі не вирішується.

Керуючись ст.ст. 73-77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, суд -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов задовольнити частково.

Визнати протиправною бездіяльність Тульчинської міської ради щодо не здійснення нарахування та виплати ОСОБА_1 заробітної плати за період з 16.03.2020 по 27.03.2020 та надбавки за високі досягнення у праці у розмірі 50% у березні-травні 2020 року.

Зобов`язати Тульчинську міську раду нарахувати та виплати ОСОБА_1 заробітну плату за період з 16.03.2020 по 27.03.2020 та надбавку за високі досягнення у праці у розмірі 50% за березень-травень 2020 року.

У задоволені решти позовних вимог відмовити.

Рішення суду першої інстанції набирає законної сили в порядку, визначеному статтею 255 КАС України.

Відповідно до статті 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 )

Тульчинська міська рада (вул. Миколи Леонтовича, 1, м. Тульчин, Вінницька область, код ЄДРПОУ 04051141)

Тульчинський міський голова Весняний Валерій Михайлович (вул. Миколи Леонтовича, 1, м. Тульчин, Вінницька область)

СуддяМультян Марина Бондівна

Джерело: ЄДРСР 104738785
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку