Справа № 288/2078/21
Провадження № 2/288/64/22
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
10 червня 2022 року. смт.Попільня
Попільнянський районний суд Житомирської області в складі:
головуючого судді - Рудник М. І.,
за участю секретаря судових засідань - Колодяжної Н.В.,
представника позивача - ОСОБА_1 ,
представника відповідача - Шелест Я.Ю. ,
представника третьої особи - Семенюк О.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в смт.Попільня Житомирської області цивільну справу за позовом ОСОБА_3 до виконавчого комітету Попільнянської селищної ради Житомирського району, Житомирської області, третя особа: служба у справах дітей Попільнянської селищної ради Житомирського району, Житомирської області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_3 (далі - Позивач) звернулась до суду з позовом до виконавчого комітету Попільнянської селищної ради Житомирського району Житомирської області (далі - Відповідач), третя особа: служба у справах дітей Попільнянської селищної ради Житомирського району, Житомирської області (далі - Третя особа) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії в якому з врахуванням уточнених позовних вимог /а.с.64-68/ вказує, що рішенням Попільнянського районного суду Житомирської області позбавлено ОСОБА_4 та ОСОБА_5 батьківських прав відносно Позивача та 01 лютого 2017 року надано Позивачу статус дитини позбавленої батьківського піклування та призначено піклувальника над неповнолітньою дитиною.
30 березня 2021 року Позивач звернулась до Відповідача із заявою про взяття її на квартирний облік при виконавчому комітеті Попільнянської селищної ради, як особи у віці з 18 до 23 років з числа дітей, які у віці до 18 років позбавлені батьківського піклування.
Рішенням виконавчого комітету Попільнянської селищної ради Житомирського району Житомирської області № 129 від 13 серпня 2021 року, Позивачу було відмовлено у взятті на квартирний облік, у зв`язку з тим, що її забезпечено житловою площею. Підставою для відмови стало те, що Позивач згідно договору дарування від 29 грудня 2006 року є власником 32/100 ідеальних частин житлового будинку АДРЕСА_1 , житловою площею 64.9 кв.м.
Позивач зазначає, що зазначене рішення є протиправним та підлягає скасуванню, оскільки вона, як особа з числа дітей позбавлених батьківського піклування, за місцем свого походження хоч і володіє власним житлом, проте воно знаходиться в занедбаному стані і потребує ремонту, що Відповідач не врахував, а тому протиправно відмовив Позивачу у прийнятті на квартирний облік у позачерговому порядку, як особі із категорії «діти-сироти, діти позбавлені батьківського піклування та особи з їх числа», чим порушив її житлові права.
На підставі вищевикладеного Позивач просить визнати протиправним та скасувати рішення виконавчого комітету Попільнянської селищної ради, Попільнянського району, Житомирської області № 129 від 13 серпня 2021 року, яким їй, ОСОБА_3 , відмовлено у взятті на квартирний облік, зобов`язати виконавчий комітет Попільнянської селищної ради Житомирського району Житомирської області взяти її, ОСОБА_3 на квартирний облік складом сім`ї одна особа у позачерговому порядку, як особу із категорії «діти-сироти, діти позбавлені батьківського піклування та особи з їх числа» та включити до списку громадян, які користуються правом позачергового одержання жилих приміщень станом на дату прийняття розпорядження.
Представник Позивача в судовому засіданні позов підтримала, просила його задовольнити.
Представник Відповідача в судовому засіданні позовні вимоги не визнала, просила відмовити у їх задоволенні.
29 листопада 2021 року представник Відповідача надала до суду відзив на первісну позовну заяву в якому вказала, що 30 березня 2021 року Позивач звернулась до Відповідача з заявою в якій просила поставити її на квартирний облік, як дитину, позбавлену батьківського піклування та зазначила, що власного житла не має. Рішенням виконавчого комітету № 129 від 13 серпня 2021 року, відмовлено Позивачу у взятті на квартирний облік у зв`язку з забезпеченням житловою площею достатнього рівня, а саме Позивачу належить 32/100 ідеальних частин житлового будинку загальною площею 119.77 кв.м., житлова площа - 64.9 кв.м. Вказує, що особа звернулась з заявою про взяття її на квартирний облік, як особу, що потребує поліпшення житлових умов, а не соціальний квартирний облік. Порядок взяття на квартирний облік осіб, які потребують поліпшення житлових умов та соціальний квартирний облік є різними видами соціальних послуг, в першому випадку - це надання житлових приміщень у власність (приватизація), а в другому - в користування на підставі договору найму. Враховуючи те, що питання взяття Позивача на соціальний квартирний облік не розглядалося, вона жодним чином не виявила свого бажання взяття її на соціальний квартирний облік та документів в повному обсязі не надала. Таким чином, жодних прав та інтересів Позивача порушено не було, а тому вона не позбавлена права звернутися до виконавчого комітету з відповідним зверненням щодо взяття її на соціальний облік. На підставі вищевикладеного, просить у задоволенні позовних вимог відмовити повністю за безпідставністю. /а.с.15-20/
Представник Третьої особи в судовому засіданні щодо розгляду заявленого позову покладається на розсуд суду.
Суд, вислухавши представників сторін та представника Третьої особи, дослідивши матеріали справи, приходить до наступного висновку.
У відповідності до статті 4 ЦПК України, кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи законних інтересів.
Рішенням виконавчого комітету Попільнянської селищної ради № 129 від 13 серпня 2021 року, затверджено протокол засідання житлової комісії від 09 серпня 2021 року та відмовлено у взятті на квартирний облік ОСОБА_3 , у зв`язку із забезпеченістю житловою площею, а саме: заявниці згідно договору дарування від 29 грудня 2006 року належить 32/100 ідеальних частин житлового будинку номер АДРЕСА_1 , житловою площею 64.9 кв.м. /а.с.3/
Відповідно до Акту обстеження житлового будинку від 09 серпня 2020 року, згідно рішення житлової комісії від 03 червня 2021 року проведено обстеження житлового будинку, який знаходиться по АДРЕСА_1 , за результатами обстеження встановлено, що зовнішні й наружні стіни в тріщинах від полу до стелі від 0.5 до 1.5 см; перекриття в усіх кімнатах має понаднормові прогини; вимощення відсутнє; вікна одинарні, дерев`яні, підлягають заміні; опалення водяне на газу; електрика підключена; дах шиферний, протікає; підлога в 2-х кімнатах полова дошка, а решта кімнат покрита ДВП. Комісією зроблено висновок, що враховуючи вищевикладене в даному стані житловий будинок не придатний для проживання. /а.с.4/
Заочним рішенням Попільнянського районного суду Житомирської області від 12 грудня 2016 року в справі № 288/1259/16-ц, задоволено позов ОСОБА_6 до ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , третя особа: орган опіки та піклування Попільнянської селищної ради про позбавлення батьківських прав, позбавлено ОСОБА_4 та ОСОБА_5 батьківських прав відносно неповнолітньої дитини ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 . /а.с.5-7/
Розпорядженням голови Попільнянської районної державної адміністрації № 40 від 01 лютого 2017 року, надано неповнолітній ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , статус дитини, позбавленої батьківського піклування. /а.с.8/
Згідно розпорядження голови Попільнянської районної державної адміністрації № 41 від 01 лютого 2017 року, призначено ОСОБА_6 , піклувальником над неповнолітньою дитиною, позбавленою батьківського піклування, ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 . /а.с.9/
30 березня 2021 року ОСОБА_3 звернулась до селищного голови Можарівського О.О. з заявою в якій просила поставити її на квартирний облік при виконавчому комітеті Попільнянської селищної ради, як дитину позбавлену батьківського піклування, вказала, що власного житла не має. До заяви додала: - довідку про склад сім`ї; - копію розпорядження від 01 лютого 2017 року; - копію рішення суду від 12 грудня 2016 року; - копію свідоцтва про народження; - копію паспорта. /а.с.21/
Відповідно до витягу з протоколу № 3 засідання житлової комісії Попільнянської селищної ради від 09 серпня 2021 року при розгляді питання про взяття на квартирний облік ОСОБА_3 , встановлено, що ОСОБА_3 на підставі договору дарування є власником 32/100 частин житлового будинку та на даний час в ньому проживають громадяни з метою догляду за майном. В зв`язку з чим, рекомендовано ОСОБА_3 провести поточний ремонт в будинку та утримувати його в належному стані. Вирішено відмовити у взятті на квартирний облік ОСОБА_3 , на підставі статті 34 Житлового кодексу Української РСР, п.13 Правил обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов, і надання їм жилих приміщень в Українській РСР, Постановою виконавчого комітету Житомирської обласної Ради народних депутатів та президії обласної ради професійних спілок від 07 січня 1985 року № 4. /а.с.22-24/
Згідно довідки про склад сім`ї або зареєстрованих у житловому приміщенні/будинку осіб № 244/П-2021 від 10 березня 2021 року, за адресою: АДРЕСА_1 до складу сім`ї/зареєстрованих входять: - ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 ; - ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_2 . /а.с.25/
В Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 24 листопада 2021 року зазначено, що ОСОБА_3 на підставі договору дарування від 29 грудня 2006 року є власником 32/100 житлового будинку за адресою: АДРЕСА_1 . /а.с.26-27/
Відповідно до договору дарування від 29 грудня 2006 року, дарувальник - ОСОБА_5 безоплатно передав у власність обдаровуваної - ОСОБА_3 належні йому на праві приватної власності 32/100 ідеальних частин житлового будинку номер АДРЕСА_1 . /а.с.28/
Рішенням виконавчого комітету селищної ради від 30 травня 2014 року № 50, вирішено створити житлову комісію при виконавчому комітеті Попільнянської селищної ради та затверджено її склад. /а.с.29, 30-33/
Статтею 5 ЦПК України встановлено, що здійснюючи правосуддя, суд захищає права, свободи та інтереси фізичних осіб, права та інтереси юридичних осіб, державні та суспільні інтереси у спосіб, визначений законом або договором.
Згідно статті 12 ЦПК України, цивільне судочинство здійснюється на засадах змагальності сторін. Кожна сторона повинна довести ті обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.
Статтею 13 ЦПК України визначено, що суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках.
Згідно зі статтями 15, 16 ЦК України, кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання, кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу. Способами захисту цивільних прав та інтересів можуть бути припинення дії, яка порушує право, відновлення становища, яке існувало до порушення.
Позивач звернулася до суду з позовом в якому просить визнати протиправним та скасувати рішення Відповідача про відмову у взятті її на квартирний облік, зобов`язати взяти її на квартирний облік у позачерговому порядку та включити її до списку громадян, які користуються правом позачергового одержання жилих приміщень станом на дату прийняття розпорядження з тих підстав, що їй надано статус дитини позбавленої батьківського піклування та оскаржуваним рішенням їй було відмовлено у взятті на квартирний облік, у зв`язку з тим, що вона забезпечена житловою площею так як є власником частини житлового будинку, проте вказаний житловий будинок не придатний для проживання.
Відповідно статті 47 Конституції України, кожен має право на житло. Держава створює умови, за яких кожний громадянин матиме змогу побудувати житло, придбати його у власність або взяти в оренду. Громадянам, які потребують соціального захисту, житло надається державою та органами місцевого самоврядування безоплатно або за доступну для них плату відповідно до закону. Ніхто не може бути примусово позбавлений житла інакше як на підставі закону за рішенням суду.
Правові позиції Європейського Суду з прав людини та пункт 1 статті 8 Конвенції про захист прав людини та основних свобод гарантує кожній особі, окрім інших прав, право на повагу до її житла, що охоплює, насамперед, право займати житло, не бути виселеною чи позбавленою свого житла.
Відповідно до статті 1 Закону України «Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування» № 2342-IV від 13 січня 2005 року (далі - Закон № 2342-IV), діти, позбавлені батьківського піклування, - діти, які залишилися без піклування батьків у зв`язку з позбавленням їх батьківських прав, відібранням у батьків без позбавлення батьківських прав, визнанням батьків безвісно відсутніми або недієздатними, оголошенням їх померлими, відбуванням покарання в місцях позбавлення волі та перебуванням їх під вартою на час слідства, розшуком їх органами внутрішніх справ, пов`язаним з ухиленням від сплати аліментів та відсутністю відомостей про їх місцезнаходження, тривалою хворобою батьків, яка перешкоджає їм виконувати свої батьківські обов`язки, а також діти, розлучені із сім`єю, підкинуті діти, батьки яких невідомі, діти, від яких відмовилися батьки, та безпритульні діти.
Статус дитини-сироти та дитини, позбавленої батьківського піклування, це визначене відповідно до законодавства становище дитини, яке надає їй право на повне державне забезпечення і отримання передбачених законодавством пільг та яке підтверджується комплектом документів, що засвідчують обставини, через які дитина не має батьківського піклування.
Особи із числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування - це особи віком від 18 до 23 років, у яких у віці до 18 років померли або загинули батьки, та особи, які були віднесені до дітей, позбавлених батьківського піклування.
У відповідності до статті 3 Закону № 2342-IV, основними засадами державної політики щодо соціального захисту дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування, а також осіб із їх числа, зокрема, є захист майнових, житлових та інших прав та інтересів таких дітей.
Статтею 4 Закону № 2342-IV встановлено, що заходи соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, а також осіб із їх числа гарантуються, забезпечуються та охороняються державою. Державні соціальні стандарти для дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, а також осіб із їх числа встановлюються незалежно від того, де така дитина або особа перебуває на утриманні та вихованні, на рівні, не меншому за встановлений прожитковий мінімум для осіб відповідного віку. Державні соціальні стандарти і нормативи встановлюються щодо - житлового забезпечення таких дітей після завершення їх виховання в різних формах влаштування після досягнення ними 18-річного віку, якщо вони не мають свого житла відповідно до житлових нормативів або мають житло з характеристиками, нижчими за встановлені житлові нормативи.
Відповідно до частини першої статті 7 Закону № 2342-IV, органи державної влади та органи місцевого самоврядування відповідно до їх компетенції, визначеної законом, забезпечують вирішення питань щодо встановлення опіки і піклування, створення інших передбачених законодавством умов для виховання дітей, які внаслідок смерті батьків, позбавлення батьків батьківських прав, хвороби батьків чи з інших причин залишилися без батьківського піклування, а також для захисту особистих, житлових і майнових прав та інтересів дітей та осіб із числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування.
Згідно частини першої статті 33 Закону № 2342-IV, діти-сироти та діти, позбавлені батьківського піклування, які досягли 16 років, у разі відсутності в таких дітей житла мають право зараховуватися на квартирний облік та соціальний квартирний облік за місцем їх походження або проживання до встановлення опіки, піклування, влаштування в прийомні сім`ї, дитячі будинки сімейного типу, заклади для дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, за заявою опікуна чи піклувальника, прийомних батьків, батьків-вихователів, адміністрації закладу, де проживає дитина, або органу опіки та піклування. Після досягнення 18 років такі діти протягом місяця забезпечуються соціальним житлом до надання їм благоустроєного житлового приміщення для постійного проживання. Після завершення перебування дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, у відповідних закладах для таких дітей, дитячому будинку сімейного типу, прийомній сім`ї або завершення терміну піклування над такими дітьми та в разі відсутності в таких дітей права на житло обласні, Київська та Севастопольська міські, районні державні адміністрації, органи місцевого самоврядування забезпечують дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, а також осіб з їх числа протягом місяця у позачерговому порядку впорядкованим соціальним житлом.
Згідно статті 5 ЖК України, державний житловий фонд перебуває у віданні місцевих Рад народних депутатів, а відповідно до пункту 6 статті 15 ЖК України до компетенції виконкому міської Ради відноситься прийняття рішень про надання жилих приміщень будинках житлового фонду місцевої ради.
Статтею 10 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» визначено, що зокрема міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами. В свою чергу, виконавчими органами сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх створення) рад є їх виконавчі комітети, відділи, управління та інші створювані радами виконавчі органи (стаття 11 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні».
Відповідно до пункту 2 частини першої статті 30 зазначеного Закону, до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать: облік громадян, які відповідно до законодавства потребують поліпшення житлових умов; розподіл та надання відповідно до законодавства житла, що належить до комунальної власності; вирішення питань щодо використання нежилих приміщень, будинків і споруд, що належать до комунальної власності.
Пунктом 3 частини першої статті 247 СК України визначено, що дитина, над якою встановлено опіку або піклування, має право, зокрема, на збереження права користування житлом, у якому вона проживала до встановлення опіки або піклування. У разі відсутності житла така дитина має право на його отримання відповідно до закону.
Як вбачається з матеріалів справи, Позивач, яка є дитиною, позбавленою батьківського піклування, після досягнення нею віку 19 років, звернулась до Відповідача з заявою в якій просила взяти її на соціальний квартирний облік, як дитину, позбавлену батьківського піклування /а.с.21/.
Статтею 1 Порядку взяття громадян на соціальний квартирний облік, їх перебування на такому обліку та зняття з нього, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 23 липня 2008 року № 682 (далі - Порядок № 682) визначено, що взяття громадян на соціальний квартирний облік (далі - облік) здійснюється за рішенням органу місцевого самоврядування за місцем проживання громадян, які мають право на отримання квартир, садибних (одноквартирних) житлових будинків з житлового фонду соціального призначення, після набуття ними повної цивільної дієздатності відповідно до закону. Для взяття на облік громадянин або уповноважена ним особа, що підтверджується завіреною в установленому законом порядку довіреністю, подає письмову заяву. Недієздатні громадяни беруться на облік за заявою опікунів або органів опіки та піклування. Діти-сироти та діти, позбавлені батьківського піклування, які досягли 16 років, особи з числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, беруться на облік відповідними органами місцевого самоврядування за місцем їх походження або проживання до встановлення опіки, піклування, влаштування в прийомні сім`ї, дитячі будинки сімейного типу, заклади для дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування. Взяття на облік дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, які досягли 16 років, здійснюється за заявою піклувальника, прийомних батьків, батьків-вихователів, адміністрації закладу, де проживає дитина, або органу опіки та піклування, а осіб з числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, - за їх заявою. Заява про взяття громадянина на облік подається до органу місцевого самоврядування за місцем проживання/перебування заявника. Якщо зазначеним органом утворено центр надання адміністративних послуг, заява подається виключно через такий центр. Заява може подаватися через центр надання адміністративних послуг, утворений райдержадміністрацією, на основі узгодженого рішення органу місцевого самоврядування та зазначеної адміністрації.
Відповідно до статті 1 Закону України «Про житловий фонд соціального призначення» № 3334-IV від 12 січня 2006 року (далі - Закон № 3334-IV), житловий фонд соціального призначення - сукупність соціального житла, що надається громадянам України, які відповідно до закону потребують соціального захисту; соціальне житло - житло всіх форм власності (крім соціальних гуртожитків) із житлового фонду соціального призначення, що безоплатно надається громадянам України, які потребують соціального захисту, на підставі договору найму на певний строк.
Статтею 10 Закону № 3334-IV визначено, що соціальний квартирний облік здійснюється відповідними органами місцевого самоврядування за місцем проживання громадян (для дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, які досягли 16 років, осіб із числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, - за місцем походження або проживання дітей такої категорії до встановлення опіки, піклування, влаштування в прийомні сім`ї, дитячі будинки сімейного типу, заклади для дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування.
Згідно пункту 7 частини першої статті 11 Закону № 3334-IV, право позачергового отримання квартир або садибних (одноквартирних) жилих будинків із житлового фонду соціального призначення, за наявності в них права на отримання такого житла, мають діти-сироти та діти, позбавлені батьківського піклування, після завершення перебування у відповідних закладах для таких дітей, дитячому будинку сімейного типу, прийомній сім`ї або завершення строку піклування над такими дітьми, а також особи з їх числа у разі відсутності в них житла у власності - протягом місяця. Особи з числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, після досягнення 23 років не втрачають право на позачергове отримання соціального житла, за умови їх перебування у встановленому порядку на соціальному квартирному обліку на момент досягнення 23-річного віку.
Нормами статті 13 Закону № 3334-IV врегульовано порядок взяття громадян на соціальний квартирний облік, а саме взяття громадян на соціальний квартирний облік здійснюється за рішенням органу місцевого самоврядування на підставі їх письмової заяви (частина перша). Взяття на соціальний квартирний облік дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, які досягли 16 років, здійснюється за заявою піклувальника, прийомних батьків, батьків-вихователів, адміністрації закладу, де проживає дитина, або органу опіки та піклування, а осіб з числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, - за їх заявою (абзац 3 частини другої). До заяви про взяття на соціальний квартирний облік додаються документи, які підтверджують обґрунтованість визнання у встановленому порядку громадянина малозабезпеченим та таким, що потребує надання соціального житла. Вичерпний перелік таких документів встановлюється органом місцевого самоврядування, який здійснює взяття на соціальний квартирний облік (частина третя). Рішення про взяття на соціальний квартирний облік або про відмову у взятті на такий облік приймається органом місцевого самоврядування, що здійснює взяття на облік, за результатами розгляду заяви та інших представлених відповідно до частини третьої цієї статті документів не пізніше тридцяти робочих днів від дня подання зазначених документів у даний орган (частина п`ята).
Згідно статті 18 Закону № 3334-IV, відмова у взятті громадянина на соціальний квартирний облік допускається в разі: 1) непредставлення необхідних документів відповідно до частини третьої статті 13 цього Закону; 2) подання документів з виправленнями; 3) подання документів, які не підтверджують можливість визнання у встановленому порядку відповідного громадянина таким, що потребує надання соціального житла; 4) подання документів із заздалегідь неправдивою інформацією, що було встановлено органом, який приймає на соціальний квартирний облік. Рішення про відмову у взятті на соціальний квартирний облік повинне містити підстави відмови з обов`язковим посиланням на порушення, передбачені частиною першою цієї статті. Письмова відповідь з рішенням про відмову у взятті на соціальний квартирний облік видається (направляється) громадянинові, який подав відповідну заяву, не пізніше трьох робочих днів від дня прийняття такого рішення.
Відповідно до частини п`ятої статті 25 Закону України «Про охорону дитинства» - діти-сироти та діти, позбавлені батьківського піклування, які до передачі під опіку чи піклування, влаштування в дитячі будинки сімейного типу, прийомні сім`ї, заклади для дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, не мали впорядкованого житла або вселення яких у приміщення, що зберігалося за ними, неможливе внаслідок його знищення чи пошкодження або з інших поважних причин, що унеможливлюють проживання там цих дітей, забезпечуються позачергово впорядкованим житлом за місцем їх походження або проживання до влаштування в сім`ї громадян, відповідні заклади в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Згідно частини другої статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до частини третьої статті 24 Закону України «Про місце самоврядування в Україні», - органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно-правовими актами Верховної Ради і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції.
Судом встановлено, що Позивач звернулась до Відповідача з заявою про взяття її на соціальний квартирний облік, як дитину позбавлену батьківського піклування так як вона власного житла не має та рішенням Попільнянської селищної ради № 129 від 13 серпня 2021 року їй було відмовлено у взятті на квартирний облік у зв`язку з забезпеченням житловою площею, а саме 32/100 частин житлового будинку /а.с.3/.
Разом з тим, Відповідач приймаючи оскаржуване рішення не врахував, що підставі Акта обстеження житлового будинку від 09 серпня 2021 року визначено, що вищевказана частина житлового будинку, яка належить Позивачу, в даному стані непридатна для проживання, тобто у Позивача відсутнє своє житло, яке відповідає житловим нормативам, так як характеристики вказаного житла є нижчими за встановлені житлові нормативи.
Відповідач при прийнятті оскаржуваного рішення посилається на норми статей 34-50 ЖК України, якими врегульовано підстави та порядок обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов та Правила обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов, і надання їм жилих приміщень в Українській РСР, в той час як Позивач звернулась до Відповідача з заявою про надання їй соціального житла та в заяві не вказувала про те, що вона є особою, яка потребує поліпшення житлових умов, а навпаки зазначила, що власного житла не має.
Таким чином, при прийнятті оскаржуваного рішення, Відповідач не навів підстав, визначених в статті 18 Закону № 3334-IV для відмови у взятті Позивача на соціальний квартирний облік, оскільки рішення про відмову у взятті на соціальний квартирний облік повинне містити підстави відмови з обов`язковим посиланням на порушення, передбачені частиною першою цієї статті, що Відповідачем вказано не було, тобто оскаржуване рішення не містить належного правового обґрунтування правомірності його прийняття, а тому є протиправним та таким що підлягає скасуванню.
Позивач в поданому позові також просить зобов`язати Відповідача взяти її на соціальний квартирний облік та включити її до списку громадян, які користуються правом позачергового одержання жилих приміщень станом на дату прийняття розпорядження, щодо вказаних позовної вимоги суд зазначає наступне.
Вищенаведеними нормами статті 13 Закону № 3334-IV регламентовано порядок взяття громадян на соціальний квартирний облік та визначено документи, які додаються до заяви про взяття на соціальний квартирний облік, перелік яких визначено в пунктах 11, 2 Порядку № 682, проте Позивачем не надано до суду належні підтвердження того, що вона при зверненні до Відповідача з заявою про взяття її на соціальний квартирний облік, надала всі встановлені законодавством документи, а тому вказані вимоги є передчасними та задоволенню не підлягають.
Відповідно до частини першої статті 76 ЦПК України, доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.
Відповідно до частини першої, п`ятої, шостої статті 81 ЦПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи. Доказування не може ґрунтуватись на припущеннях.
Згідно статті 89 ЦПК України, суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.
На підставі вищевказаного, суд приходить до висновку, що заявлені Позивачем вимоги підлягають до часткового задоволення.
Згідно частини шостої статті 141 ЦПК України, якщо сторону, на користь якої ухвалено рішення, звільнено від сплати судових витрат, з другої сторони стягуються судові витрати на користь осіб, які їх понесли, пропорційно до задоволеної чи відхиленої частини вимог, а інша частина компенсується за рахунок держави у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. Якщо обидві сторони звільнені від оплати судових витрат, вони компенсуються за рахунок держави у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Позивач при зверненні до суду звільнена від сплати судового збору, а тому враховуючи часткове задоволення позову, а саме те, що судом задоволено одну позовну вимогу немайнового характеру, з Відповідача підлягає стягненню на користь держави судовий збір в розмірі 908.00 гривень.
Керуючись статтею 19, 47 Конституції України; Порядком взяття громадян на соціальний квартирний облік, їх перебування на такому обліку та зняття з нього, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 23 липня 2008 року № 682; Законом України «Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування» № 2342-IV від 13 січня 2005 року; Законом України «Про житловий фонд соціального призначення» № 3334-IV від 12 січня 2006 року; Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні»; статтями 15, 16 ЦК України; статтями 4, 5, 12, 13, 19, 23, 28, 48, 76, 78, 81, 82, 89, 141, 258, 259, 263-265, 352, 354, 355 ЦПК України, суд -
ВИРІШИВ
Позов ОСОБА_3 до виконавчого комітету Попільнянської селищної ради Житомирського району, Житомирської області, третя особа: служба у справах дітей Попільнянської селищної ради Житомирського району, Житомирської області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії - задовольнити частково.
Визнати протиправним та скасувати рішення виконавчого комітету Попільнянської селищної ради, Попільнянського району, Житомирської області № 129 від 13 серпня 2021 року в частині відмови ОСОБА_3 у взятті на квартирний облік.
Стягнути з Попільнянської селищної ради Житомирської області (код ЄДРПОУ: 04347226, селище Попільня, вулиця Богдана Хмельницького,7, Житомирської області) судовий збір в розмірі 908 гривень 00 копійок, зарахувавши його до спеціального фонду Державного бюджету України.
В задоволенні решти позовних вимог відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається безпосередньо до Житомирського апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Учасник справи, якому повне рішення або ухвала суду не були вручені у день його (її) проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження.
Суддя Попільнянського
районного суду М. І. Рудник