Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
Харків
24 травня 2022 року № 520/27758/21
Харківський окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді Зінченко А.В., розглянувши в порядку спрощеного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , код НОМЕР_1 ) до Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Харків) (вул. Ярослава Мудрого, буд. 16,м. Харків,61002, код ЄДРПОУ43315445) про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,-
ВСТАНОВИВ:
Позивач звернулась до суду з адміністративним позовом, в якому просила суд:
-визнати дії Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Харків) щодо включення у довідку від 13.07.2021 року № 204 про складові заробітної плати для призначення пенсії ОСОБА_1 особі, яка має не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державної служби, і яка на момент виходу на пенсію не займає посади державної служби, складових заробітної плати (у середніх розмірах) відповідно до прирівняної посади штатного розпису Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Харків) - неправомірними.
-зобов`язати Східне міжрегіональне управління Міністерства юстиції (м. Харків) видати довідку про складові заробітної плати за червень місяць 2021 року для призначення пенсії ОСОБА_1 , як особі ,яка має не менш як 20 років стажу роботи на посадах віднесених до категорій посад державної служби, і яка на момент виходу на пенсію не займає посади державної служби, за посадою головний державний виконавець Немишлянського відділу державної виконавчої служби у місті Харкові Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Харків ), розрахувавши ці виплати (надбавки, місячні премії), які зазначаються в середніх розмірах відносно визначених законодавством таких виплат за відповідною (прирівняною) посадою (посадами) за останніммісцем роботи на державній службі за місяць, що передує місяцю звернення за призначенням пенсії, як середній розмір таких виплат головних державних виконавців Немишлянського відділу державної виконавчої служби у місті Харкові Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Харків) за червень місяць 2021 року.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначила, що ОСОБА_1 , працювала на посаді, віднесеній до категорії посад державної служби, з 01.08.1985 року по 12.07,2021 рік (понад 35 років), остання займана посада - головний державний виконавець Немишлянського відділу державної виконавчої служби у місті Харкові Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Харків).
12.07.2021 року була звільнена з займаної посади у зв`язку з виходом на пенсію, з припиненням державної служби, відповідно до частини третьої статті 86 Закону України «Про державну службу» на підставі наказу Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Харків) 22.06.2021 року № 2721/К.
21.07.2021 року Східним міжрегіональним управлінням Міністерства юстиції (м. Харків) позивачу була видана довідка № 204 від 13.07.2021 року за червень місяць 2021 року, що передує місяцю звернення за призначенням пенсії .
Оскільки частиною четвертої Порядку призначення пенсій деяким категоріям осіб, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14 вересня 2016 року № 622 "Деякі питання пенсійного забезпечення окремих категорій осіб" «Пенсія державним службовцям призначається з дати звернення, 23.07.2021 року звернулась до Індустріального об`єднаного управління Пенсійного фонду України м. Харкова із заявою про призначення пенсії за віком відповідно до Закону України «Про державну службу» на підставі у тому числі отриманої довідки Управління від 13.07.2021 року № 204.
Але, з виданою Східним міжрегіональним управлінням Міністерства юстиції (м. Харків) довідкою № 204 від 13.07.2021 року позивач не погодилась, оскільки вона не містила складових заробітної плати, а саме: надбавка за інтенсивність праці (в середніх розмірах), за відповідною посадою за останнім місцем роботи на державній службі (15.02,2021 року переведена на посаду - головний державний виконавець Немишлянського відділу державної виконавчої служби у місті Харкові Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції(м.Харків), а з 12.07.2021 року звільнена з займаної посади у зв`язку з виходом на пенсію).
У зв`язку з цим, 28.07.2021 року звернулась до Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Харків), з заявою про видачу відповідної довідки за червень місяць 2021 року за посадою головного державного виконавця за останнім місцем роботи, а саме: Немишлянський відділ державної виконавчої служби у місті Харкові Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Харків).
Східним міжрегіональним управлінням Міністерства юстиції (м. Харків) за № 30092/59803/23/21/12.3 від 27.08.2021 року відмовлено у наданні відповідної довідки за червень місяць 2021 року за посадою головного державного виконавця за останнім місцем роботи: Немишлянський відділ державної виконавчої служби у місті Харкові Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Харків), та повідомлено, що Довідка від 13.07.2021 року № 204, яка була видана 21.07.2021 року, була нарахована відповідно до прирівняної посади штатного розпису Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Харків).
За таких обставин відповідач вважає, що видача довідки про складові заробітної плати для призначення пенсії особі, яка має не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державної служби, і яка на момент виходу на пенсію не займає посади державної служби, за червень місяць 2021 року за посадою головного державного виконавця Немишлянського відділу державної виконавчої служби у місті Харкові Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Харків), не можлива.
Позивач не згодна зі вказаними діями, а тому звернулась до суду за захистом своїх прав та інтересів.
Надаючи правову оцінку вищенаведеному, суд вказує наступне.
Згідно з частиною 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, а межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України,
Міжрегіональні управління Міністерства юстиції України діють на підставі положення про міжрегіональні управління Міністерства юстиції України затвердженого наказом Мін`юсту від 23.06.2011 № 1707/5, зареєстрованого в Мін`юсті 23.06.2011 за № 759/19497 (далі - Положення № 1707/5).
Відповідно до п. 2 Положення № 1707/5 міжрегіональне управління в своїй діяльності керується Конституцією та законами України, указами Президента України та постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України, актами Кабінету Міністрів України, нормативно-правовими актами Міністерства юстиції України та іншими нормативно-правовими актами.
Закон України «Про державну службу» (далі - Закон) регулює відносини, що виникають у зв`язку із вступом на державну службу, її проходженням та припиненням, а також визначає правовий статус державного службовця.
Матеріалами справи підтверджено, що ОСОБА_1 працювала на посаді головного державного виконавця Немишлянського відділу державної виконавчої служби у місті Харкові Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Харків).
12.07.2021 відповідно до наказу Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Харків) від 22.06.2021 № 2721/К «Про звільнення ОСОБА_1 » Позивача було звільнено у зв`язку з виходом на пенсію, з припиненням державної служби, відповідно до ч. З ст, 86 Закону України «Про державну службу».
Статтею 90 Закону передбачено, що пенсійне забезпечення державних службовців здійснюється відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування».
Згідно із пунктом 10 Розділу XI «Прикінцеві та перехідні положення» Закону державні службовці, які на день набрання чинності Законом займають посади державної служби та мають не менш як 10 років стажу на посадах, віднесених до відповідних категорій посад державних службовців визначених статтею 25 Закону України «Про державну службу» від 16 грудня 1993 року № 3723-ХІІ та актами Кабінету Міністрів України мають право на призначення пенсії відповідно до статті 37 Закону України «Про державну службу» від 16 грудня 1993 року № 3723-ХІІ у порядку, визначеному для осіб, які мають не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державних службовців.
Вказана норма Закону застосовується лише до тих осіб, які станом на 01 травня 2016 року перебували на посадах державної служби та мали 10 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державних службовців.
Відповідно до пункту 12 Розділу XI «Прикінцеві та перехідні положення» Закону для осіб, які на день набрання чинності цим Законом мають не менш як 20 років стажу на посадах, віднесених до відповідних категорій посад державної служби, визначених ст. 25 Закону України «Про державну службу» від 16 грудня 1993 року № 3723-ХІІ та актами Кабінету Міністрів України, зберігається право на призначення пенсії відповідно до статті 37 Закону України «Про державну службу» від 16 грудня 1993 року № 3723-ХІІ у порядку, визначеному для осіб, які мають не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державних службовців.
Згідно із статтею 37 Закону України «Про державну службу» від 16 грудня 1993 року № 3723-ХІІ на одержання пенсії державних службовців мають право особи, які мають не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державних службовців, незалежно від місця роботи на час досягнення відповідного віку встановленого статтею 26 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування».
Отже, до 10-річного та 20-річного стажу роботи, що дають право на призначення пенсії державного службовця, зараховуються періоди роботи лише на посадах, віднесених до категорій посад державних службовців.
До 01 травня 2016 року посади державних службовців було віднесено до відповідних категорій посад статтею 25 Закону України «Про державну службу» від 16 грудня 1993 року № 3723-ХІІ.
У вказаній статті Закону України «Про державну службу» від 16 грудня 1993 року № 3723-ХІІ перелічено посади, які відносилися до відповідної категорії посад державних службовців, та зазначено, що до кожної категорії посад належать також й прирівняні до них посади.
Віднесення наявних посад Державних службовців, не перелічених у цій статті, а також, віднесення до відповідних категорій нових посад державних службовців проводилося Кабінетом Міністрів України за погодженням з відповідним державним органом, тобто шляхом видання відповідного акта Кабінету Міністрів України.
Постановою правління Пенсійного фонду України від 17.01.2017 № 1-3, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 08,02.2017 за № 180/30048, затверджено форми довідок про заробітну плату для призначення пенсії державним службовцям, зокрема і довідки про складові заробітної плати для призначення пенсії особі, яка має не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державної служби, і яка на момент виходу на пенсію не займає посади державної служби, що видається саме для призначення згідно з пунктами 10, 12 розділу XI «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про державну службу» пенсії відповідно до статті 37 Закону України «Про державну службу» від 16 грудня 1993 року №3723-ХІІ.
Крім того, відповідно до Постанови № 1-3 виплати (надбавки, місячні премії) зазначаються в середніх розмірах відносно визначених законодавством таких виплат за відповідною (прирівняною) посадою (посадами) за останнім місцем роботи на державній службі за місяць, що передує місяцю звернення за призначенням пенсії.
Отже, самою формою довідки передбачено зазначення виплат (надбавки, місячні премії) у середніх розмірах за місяць, що передує місяцю звернення за призначенням пенсії за відповідною (прирівняною) посадою (посадами) за останнім місцем роботи.
Таким чином, зважаючи на те, що останнім місцем роботи позивача було Східне міжрегіональне управління Міністерства юстиції (м. Харків), ОСОБА_1 видано довідку про складові заробітної плати для призначення пенсії особі, яка має не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державної служби, і, яка з момент виходу на пенсію не займає посади державної служби від 13.07.2021 № 204, у якій розраховано середній розмір надбавки, премії та інших виплат за посадою головного державного виконавця за червень 2021 року.
На думку суду,Східне міжрегіональне управління Міністерства юстиції (м. Харків) при складанні довідки від 13.07.2021 № 204 діяло виключно відповідно до положень діючого законодавства.
Враховуючи вищенаведене, суд робить висновок, що Східне міжрегіональне управління Міністерства юстиції (м. Харків) позбавлено можливості видати довідку про складові заробітної плати за червень місяць 2021 року для призначення пенсії ОСОБА_1 , як особі, яка має не менш як 20 років стажу роботи на посадах віднесених до категорій посад державної служби, і яка на момент виходу на пенсію не займає посади державної служби, за посадою головний державний виконавець Немишлянського відділу державної виконавчої служби у місті Харкові Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Харків), розрахувавши ці виплати (надбавки, місячні премії), які зазначаються в середніх розмірах відносно визначених законодавством таких виплат за відповідною (прирівняною) посадою (посадами) за останнім місцем роботи на державній службі за місяць, що передує місяцю звернення за призначенням пенсії, як середній розмір таких виплат головних державних виконавців Немишлянського відділу державної виконавчої служби у місті Харкові Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Харків) за червень місяць 2021 року, оскільки, формою довідки затвердженою Постановою № 1-3, що видається для призначення згідно з пунктами 10, 12 розділу XI «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про державну службу» пенсії відповідно до статті 37 Закону України «Про державну службу» від 16 грудня 1993 року № 3723-ХІІ, проведення таких розрахунків не передбачено.
Суд зазначає, що згідно з вимогами ст.2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з ме тою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтер есів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів влад них повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень тау спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5)добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім фор мам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, протягом розумного строку.
Статтею 6 Кодексу адміністративного судочинства визначено, що суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого, зокрема, людина,її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави.
Таким чином, проаналізувавши наведене, суд вважає за необхідне вказати, що позовні вимоги є не обґрунтованими, не підтверджені нормативно та документально, а тому є такими, що не підлягають задоволенню.
На підставі викладеного, керуючись ст. 19 Конституції України, ст.ст. 243, 244, 245, 246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , код НОМЕР_1 ) до Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Харків) (вул. Ярослава Мудрого, буд. 16,м. Харків,61002, код ЄДРПОУ43315445) про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії - залишити без задоволення.
Рішення суду може бути оскаржене в апеляційному порядку шляхом подачі безпосередньо до Другого апеляційного адміністративного суду апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня вручення повного рішення суду у відповідності до ст. 295 цього Кодексу.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого цим Кодексом, якщо таку скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Суддя Зінченко А.В.