open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
Справа № П/857/8/22
Моніторити
Ухвала суду /23.11.2022/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Постанова /15.09.2022/ Касаційний адміністративний суд Постанова /15.09.2022/ Касаційний адміністративний суд Постанова /15.09.2022/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /03.08.2022/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /03.08.2022/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /18.07.2022/ Касаційний адміністративний суд Рішення /20.06.2022/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /20.06.2022/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Рішення /20.06.2022/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /16.06.2022/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /16.06.2022/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /16.06.2022/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /16.06.2022/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /16.06.2022/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /14.06.2022/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /14.06.2022/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /14.06.2022/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /13.06.2022/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /23.05.2022/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /23.05.2022/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /20.05.2022/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /20.05.2022/ Восьмий апеляційний адміністративний суд
emblem
Справа № П/857/8/22
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Ухвала суду /23.11.2022/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Постанова /15.09.2022/ Касаційний адміністративний суд Постанова /15.09.2022/ Касаційний адміністративний суд Постанова /15.09.2022/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /03.08.2022/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /03.08.2022/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /18.07.2022/ Касаційний адміністративний суд Рішення /20.06.2022/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /20.06.2022/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Рішення /20.06.2022/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /16.06.2022/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /16.06.2022/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /16.06.2022/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /16.06.2022/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /16.06.2022/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /14.06.2022/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /14.06.2022/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /14.06.2022/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /13.06.2022/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /23.05.2022/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /23.05.2022/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /20.05.2022/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /20.05.2022/ Восьмий апеляційний адміністративний суд
Єдиний державний реєстр судових рішень

ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

УХВАЛА

з питань забезпечення позову

20 травня 2022 рокуЛьвівСправа № П/857/8/22 пров. № П/857/8/22Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі:

Головуючого судді Сеника Р.П.,

суддів Онишкевича Т.В., Судової-Хомюк Н.М.,

розглянувши у порядку письмового провадження в залі суду в м. Львові заяву Міністерства юстиції України про забезпечення позову в адміністративній справі за позовом Міністерства юстиції України до Політичної партії «Опозиційна платформа - За життя», третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача Служба безпеки України про заборону діяльності політичної партії,-

В С Т А Н О В И В:

Міністерство юстиції України звернулося до Восьмого апеляційного адміністративного суду із адміністративним позовом до Політичної партії «Опозиційна платформа - За життя», третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача Служба безпеки України, в якому просить:

- заборонити діяльність політичної партії «Опозиційна платформа - За життя» (вул. Велика Васильківська, 23Б, м. Київ, ідентифікаційний код юридичної особи: 21709375);

- призначити комісію з припинення (ліквідаційну комісію) політичної партії, її структурних утворень, які мають статус юридичної особи;

- передати майно, кошти на інші активи політичної партії, її обласних, міських, районних організацій, первинних осередків та інших структурних утворень у власність держави.

Разом з позовною заявою позивач подав до Восьмого апеляційного адміністративного суду заяву про забезпечення позову, в якій просить:

- вжити заходи забезпечення позову шляхом заборони Національному агентству з питань запобігання корупції здійснення перерахування бюджетних коштів політичній партії «Опозиційна платформа - За життя» (вул. Велика Васильківська, 23Б, м. Київ, ідентифікаційний код юридичної особи: 21709375) на виконання її статутної діяльності - до вирішення справи по суті.

Заява про забезпечення позову обгрунтована тим, що Указом Президента України від 19.03.2022 № 153/2022 введено в дію рішення Ради національної безпеки і оборони України від 18.03.2022 «Щодо призупинення діяльності окремих політичних партій».

Вказане рішення прийняте в умовах прямої військової агресії з боку Російської Федерації, з урахуванням антиукраїнської політичної та організаційної діяльності, пропаганду війни, публічні заяви та заклики до зміни конституційного ладу насильницьким шляхом, реальні загрози порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підриву її безпеки, а також дії, спрямовані на незаконне захоплення державної влади, демонстрацію проявів колабораціонізму, насильства, зважаючи на програмні та статутні цілі, що містять антиукраїнську позицію, поширення відомостей про виправдовування, визнання правомірною, заперечення збройної агресії Російської Федерації проти України окремими політичними партіями.

Так, пунктом 2 вказаного рішення Міністерству юстиції України доручено вжити в установленому порядку вичерпних заходів щодо заборони діяльності політичних партій, зазначених у пункті 1 цього рішення, зокрема політичної партії «Опозиційна платформа - За життя».

В обґрунтування необхідності вжиття заходів забезпечення позову та обраних заходів забезпечення позову позивач зазначає, що предмет та підстави даного позову стосуються заборони Партії з огляду на її очевидну антиукраїнську політичну та організаційну діяльність, пропаганду війни, реальні загрози порушення суверенітету і територіальної цілісності держави.

Відповідно до статті 17-1 Закону України «Про політичні партії в Україні» за рахунок коштів державного бюджету:

1) фінансується статутна діяльність політичних партій, не пов`язана з їхньою участю у виборах народних депутатів України, виборах Президента України і місцевих виборах, у тому числі оплата праці працівників статутних органів політичної партії, її місцевих організацій в порядку, передбаченому законодавством;

2) відшкодовуються витрати політичних партій, пов`язані з фінансуванням їхньої передвиборної агітації під час чергових та позачергових виборів народних депутатів України.

Законом України «Про Державний бюджет України на 2022 рік» затверджено видатки на фінансування статутної діяльності політичних партій на загальну суму 885 572,89 тис. грн, з яких 132 862,50 тис. грн розподілено на фінансування статутної діяльності ПП «ОПЗЖ».

На сьогодні діяльність ПП «ОПЗЖ» зупинена рішенням Ради національної безпеки і оборони України від 18.03.2022 «Щодо призупинення діяльності окремих політичних партій», введеним в дію Указом Президента України від 19.03.2022 № 153/2022.

Незважаючи на це члени Партії продовжують вести політичну діяльність, спрямовану, зокрема, на порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, пропаганду війни, насильства, на розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров`я населення з одночасним поширенням відомостей, що містять виправдовування, визнання правомірною, заперечення збройної агресії Російської Федерації проти України.

На думку Позивача, порушення вимог законодавства у діяльності Партії є очевидними, а тому її фінансування з Державного бюджету України є поза всяким сумнівом неприпустимим та таким, що не відповідає запиту українського суспільства.

Обов`язковою умовою для застосування судом заходів забезпечення позову є наявність хоча б однієї з таких обставин: очевидність небезпеки заподіяння шкоди правам, свободам та інтересам позивача до ухвалення рішення в адміністративній справі; доведення позивачем того, що захист його прав, свобод та інтересів стане неможливим без вжиття таких заходів, або для їх відновлення необхідно буде докласти значних зусиль та витрат; очевидність ознак протиправності рішення, дії чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень.

Невжиття заходів забезпечення адміністративного позову у спосіб заборони Національному агентству з питань запобігання корупції до винесення рішення у справі по суті здійснення перерахування бюджетних коштів на виконання статутної діяльності політичній партії «Опозиційна платформа - За життя» може мати наслідком заподіяння шкоди правам, свободам та інтересам держави, а саме Партією та її членами можуть бути використані кошти платників податків України на проведення антиукраїнської, диверсійної, колаборантської діяльності членів Партії, які не тільки виправдовують російське вторгнення, але й всіляко сприяють окупаційним військам у знищенні Української держави та її населення

Крім того позивач вказує не тільки про порушення інтересів держави, представником якої у даних правовідносинах є Мін`юст, але й про можливість настання невідворотних наслідків у вигляді втрат Державного бюджету на суму 132 862,50 тис. грн, оскільки чинне законодавство не визначає правового механізму повернення коштів, виділених для державного фінансування статутної діяльності Партії, у зв`язку із її забороною у судовому порядку.

Спосіб забезпечення позову, про який просить позивач, є співмірним з предметом позову, адекватним та обґрунтованим і вжиттям заходів забезпечення позову шляхом заборони здійснення перерахування бюджетних коштів не порушуватимуться права осіб, що не є учасниками справи.

При постановлені ухвали судом враховано наступне:

Згідно ст. 150 КАС України, суд за заявою учасника справи або з власної ініціативи має право вжити визначені цією статтею заходи забезпечення позову.

Забезпечення позову допускається як до пред`явлення позову, так і на будь-якій стадії розгляду справи, якщо:

1) невжиття таких заходів може істотно ускладнити чи унеможливити виконання рішення суду або ефективний захист або поновлення порушених чи оспорюваних прав або інтересів позивача, за захистом яких він звернувся або має намір звернутися до суду; або

2) очевидними є ознаки протиправності рішення, дії чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень, та порушення прав, свобод або інтересів особи, яка звернулася до суду, таким рішенням, дією або бездіяльністю.

Ухвалу про забезпечення позову постановляє суд першої інстанції, а якщо розпочато апеляційне провадження, то таку ухвалу може постановити суд апеляційної інстанції.

Подання позову, а також відкриття провадження в адміністративній справі не зупиняють дію оскаржуваного рішення суб`єкта владних повноважень, якщо суд не застосував відповідні заходи забезпечення позову.

Згідно ст. 151 КАС України, позов може бути забезпечено:

1) зупиненням дії індивідуального акта або нормативно-правового акта;

2) забороною відповідачу вчиняти певні дії;

3) встановленням обов`язку відповідача вчинити певні дії;

4) забороною іншим особам вчиняти дії, що стосуються предмета спору;

5) зупиненням стягнення на підставі виконавчого документа або іншого документа, за яким стягнення здійснюється у безспірному порядку.

Суд може застосувати кілька заходів забезпечення позову. Заходи забезпечення позову мають бути співмірними із заявленими позивачем вимогами. Суд також повинен враховувати співвідношення прав (інтересу), про захист яких просить заявник, із наслідками вжиття заходів забезпечення позову для заінтересованих осіб.

Згідно ст. 154 КАС України, заява про забезпечення позову розглядається судом, у провадженні якого перебуває справа або до якого має бути поданий позов, не пізніше двох днів з дня її надходження, без повідомлення учасників справи.

Суд, розглядаючи заяву про забезпечення позову, може викликати особу, яка подала заяву про забезпечення позову, для надання пояснень або додаткових доказів, що підтверджують необхідність забезпечення позову.

У виняткових випадках, коли наданих заявником пояснень та доказів недостатньо для розгляду заяви про забезпечення позову, суд може призначити її розгляд у судовому засіданні з повідомленням заінтересованих сторін у встановлений судом строк.

Залежно від обставин справи суд може забезпечити позов повністю або частково.

Про забезпечення позову або про відмову у забезпеченні позову суд постановляє ухвалу.

В ухвалі про забезпечення позову суд зазначає вид забезпечення позову та підстави його обрання. Суд може також зазначити порядок виконання ухвали про забезпечення позову.

Суд, встановивши, що заяву про забезпечення позову подано без додержання вимог статті 152 цього Кодексу, повертає її заявнику без розгляду, про що постановляє ухвалу.

Ухвалу про забезпечення позову або про відмову у забезпеченні позову може бути оскаржено. Оскарження ухвали про забезпечення позову не зупиняє її виконання, а також не перешкоджає подальшому розгляду справи.

Суд відзначає, що забезпечення адміністративного позову це вжиття судом, у провадженні якого знаходиться справа, до вирішення адміністративної справи визначених законом заходів щодо створення можливості реального виконання у майбутньому рішення суду, якщо його буде прийнято на користь позивача. Заходи забезпечення позову мають бути співмірними із заявленими позивачем вимогами. Суд також повинен враховувати співвідношення прав (інтересу), про захист яких просить заявник, із наслідками вжиття заходів забезпечення позову для заінтересованих осіб.

Згідно зі статтею 21 Закону України «Про політичні партії в Україні» (далі - Закон) у разі виявлення порушення вимог щодо створення і діяльності політичних партій, встановлених Конституцією України, цим Законом та іншими законами України, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації (легалізації) об`єднань громадян, інших громадських формувань, невідкладно звертається до суду з адміністративним позовом про заборону політичної партії, у тому числі в разі виявлення фактів вчинення політичною партією дій, спрямованих на:

ліквідацію незалежності України, зміну конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, незаконне захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства, на розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров`я населення;

порушення рівноправності громадян залежно від їх раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, етнічного та соціального походження, майнового стану, місця проживання, за мовними або іншими ознаками;

поширення відомостей, що містять виправдовування, визнання правомірною, заперечення збройної агресії Російської Федерації проти України.

Відповідно до абзацу 2 частини першої статті 289-3 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) право звернутися з адміністративним позовом про заборону політичної партії має центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації (легалізації) об`єднань громадян, інших громадських формувань.

Підпунктом 83-15 пункту 4 Положення про Міністерство юстиції України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 02.07.2014 №228 (далі - Положення), встановлено, що Міністерство юстиції України, зокрема, вживає визначених законом заходів у разі порушення політичними партіями Конституції та законів України, звертається до суду з поданням про анулювання реєстраційного свідоцтва політичної партії або про заборону політичної партії.

Указом Президента України від 19.03.2022 № 153/2022 введено в дію рішення Ради національної безпеки і оборони України від 18.03.2022 «Щодо призупинення діяльності окремих політичних партій».

Міністерством юстиції України подано позов до політичної партії «Опозиційна платформа - За життя» (далі також - Партія, ПП «ОПЗЖ») про заборону діяльності політичної партії.

Предмет та підстави даного позову стосуються заборони Партії з огляду на її очевидну антиукраїнську політичну та організаційну діяльність, пропаганду війни, реальні загрози порушення суверенітету і територіальної цілісності держави.

Відповідно до статті 17-1 Закону за рахунок коштів державного бюджету:

1) фінансується статутна діяльність політичних партій, не пов`язана з їхньою участю у виборах народних депутатів України, виборах Президента України і місцевих виборах, у тому числі оплата праці працівників статутних органів політичної партії, її місцевих організацій в порядку, передбаченому законодавством;

2) відшкодовуються витрати політичних партій, пов`язані з фінансуванням їхньої передвиборної агітації під час чергових та позачергових виборів народних депутатів України.

Частиною першою статті 17-3 Закону передбачено, що політична партія має право на отримання державного фінансування її статутної діяльності, якщо на останніх чергових або позачергових виборах народних депутатів України її виборчий список кандидатів у народні депутати України у загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі отримав не менше 5 відсотків голосів виборців від загальної кількості голосів виборців, поданих за всі виборчі списки кандидатів у народні депутати України у загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі.

Законом України «Про Державний бюджет України на 2022 рік» затверджено видатки на фінансування статутної діяльності політичних партій на загальну суму 885 572,89 тис. грн, з яких 132 862,50 тис. грн розподілено на фінансування статутної діяльності ПП «ОПЗЖ».

Відповідно до пунктів 8-1, 8-2 частини першої статті 11 Закону України «Про запобігання корупції» державний контроль, зокрема, за дотриманням встановлених законом обмежень щодо фінансування політичних партій, законним та цільовим використанням політичними партіями коштів, виділених з державного бюджету на фінансування їхньої статутної діяльності, у порядку та в межах, визначених законом, а також затвердження розподілу коштів, виділених з державного бюджету на фінансування статутної діяльності політичних партій, відповідно до закону, здійснює Національне агентство з питань запобігання корупції.

Таким чином, Національне агентство з питань запобігання корупції, наділений повноваженнями на затвердження розподілу коштів, виділених з державного бюджету на фінансування статутної діяльності політичних партій.

Суд звертає увагу, що діяльність ПП «ОПЗЖ» зупинена рішенням Ради національної безпеки і оборони України від 18.03.2022 «Щодо призупинення діяльності окремих політичних партій», введеним в дію Указом Президента України від 19.03.2022 № 153/2022.

Заявник звертає увагу суду на те, що, незважаючи на зупинену діяльність, члени Партії продовжують вести політичну діяльність, спрямовану, зокрема, на порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, пропаганду війни, насильства, на розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров`я населення з одночасним поширенням відомостей, що містять виправдовування, визнання правомірною, заперечення збройної агресії Російської Федерації проти України

Суд приймає до уваги те, що чинне законодавство не визначає правового механізму повернення коштів, виділених для державного фінансування статутної діяльності Партії, у зв`язку із її забороною у судовому порядку.

В свою чергу, згідно з пунктом 4 частини першої статті 17-8 Закону заборона діяльності політичної партії у встановленому законом порядку є підставою для припинення державного фінансування її статутної діяльності.

Відтак твердження заявника про те, що невжиття заходів забезпечення позову призведе до порушення прав та інтересів держави та про можливість настання невідворотних наслідків у вигляді втрат Державного бюджету на суму 132 862,50 тис. грн є підставними.

Суд вважає, що наведені позивачем у заяві про забезпечення позову доводи свідчать про наявність законних та переконливих підстав для вжиття заходів забезпечення позову, передбачених статтею 151 КАС України.

Також суд зазначає, що згідно рішення від 31 липня 2003 року у справі Дорани проти Ірландії Європейський суд з прав людини зазначив, що поняття ефективний засіб передбачає запобіганню порушенню або припиненню порушення, а так само встановлення механізму відновлення, поновлення порушеного права.

В той же час, як наголошується у рішенні Європейського суду з прав людини у справі Салах Шейх проти Нідерландів ефективний засіб - це запобігання тому, щоб відбулося виконання заходів, які суперечать Конвенції, або настала подія, наслідки якої будуть незворотними.

При вирішенні справи Каіч та інші проти Хорватії в рішенні від 17 липня 2008 року, Європейський суд з прав людини вказав, що для Конвенції було б неприйнято, якби стаття 13 декларувала право на ефективний засіб захисту але без його практичного застосування.

Вказане, в свою чергу, також дає підстави для задоволення заяви позивача про вжиття заходів забезпечення позову.

Враховуючи вищевикладене, суд вважає за необхідне вжити заходи забезпечення позову, шляхом заборони Національному агентству з питань запобігання корупції здійснення перерахування бюджетних коштів на виконання статутної діяльності політичній партії «Опозиційна платформа - За життя» на виконання її статутної діяльності - до набрання рішенням у справі законної сили.

Керуючись статтями 150-154, 248, 256, 289-3, п. 4, підп.15.5 п.15 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України, суд,

УХВАЛИВ :

Заяву Міністерства юстиції України про забезпечення позову задовольнити.

Забезпечити позов Міністерства юстиції України про заборону діяльності політичної партії «Опозиційна платформа - За життя» шляхом:

заборони Національному агентству з питань запобігання корупції здійснення перерахування бюджетних коштів політичній партії «Опозиційна платформа - За життя» (вул. Велика Васильківська, 23Б, м. Київ, ідентифікаційний код юридичної особи: 21709375) на виконання її статутної діяльності - до набрання рішенням у справі законної сили.

Повідомити Міністерство юстиції України про постановлену ухвалу для невідкладного опублікування оголошення у порядку, передбаченому ч. 5 ст. 289-3 КАС України.

Невідкладно надіслати копії матеріалів справи в електронному вигляді до суду апеляційної інстанції.

Ухвала в частині вжиття заходів забезпечення адміністративного позову підлягає негайному виконанню.

Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання та може бути оскаржена до Верховного Суду в складі колегії Касаційного адміністративного суду протягом десяти днів з дня її оприлюднення відповідно до ч. 5 ст. 289-3 КАС України шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до суду апеляційної інстанції.

Головуючий суддя Р. П. Сеник судді Онишкевич Т. В. Судова-Хомюк Н. М.

Джерело: ЄДРСР 104400813
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку