open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Єдиний державний реєстр судових рішень

Справа № 686/21761/21

Провадження № 2/686/1911/22

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

12 травня 2022 року м. Хмельницький

Хмельницький міськрайонний суд Хмельницької області

в складі : головуючого судді - Заворотної О.Л.,

секретаря судового засідання - Сікори Ю.В.

з участю представників позивача ОСОБА_1 , ОСОБА_2

представника відповідача ОСОБА_3

представника відповідача ОСОБА_4

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Хмельницькому цивільну справу за позовом ОСОБА_5 до ОСОБА_6 , Управління житлової політики і майна Хмельницької міської ради, третя особа без самостійних вимог на стороні відповідача Філія Хмельницьке обласне управління Акціонерного товариства «Державний ощадний банк» про визнання протиправним та скасування розпорядження, свідоцтва, скасування державної реєстрації, припинення права власності,

встановив:

В вересні 2021 року ОСОБА_5 звернулась до Хмельницького міськрайонного суду Хмельницької області із позов до ОСОБА_6 , Управління житлової політики і майна Хмельницької міської ради, третя особа без самостійних вимог на стороні відповідача Філія Хмельницьке обласне управління Акціонерного товариства «Державний ощадний банк» про визнання протиправним та скасування розпорядження, свідоцтва, скасування державної реєстрації, припинення права власності, в обґрунтування якого вказала, що позивач є наймачем житлового приміщення площею 12,2 кв.м у гуртожитку, що знаходиться за адресою АДРЕСА_1 , власником іншої частини блок-секції № 411 є відповідач ОСОБА_6 , якій на підставі розпорядження № 7372 від 03.08.2020 було видано свідоцтво про право власності від 03.08.2020 на 60/100 частки в блок-секції № 411 у гуртожитку. Із плану блок-секції № 411 у гуртожитку та експлікації приміщень 60/100 в блок-секції № 411 що є складовою частиною технічного паспорту вбачається, що у загальному користуванні перебувають приміщення, а саме коридор площею 3,5 кв.м., ванна площею 1,6 кв.м. та туалет площею 1,1 кв.м. Проте згідно розпорядження № 7372 від 03 серпня 2020 та свідоцтва про право власності від 03.08.2020 року загальна площа приміщення, що перейшла у приватну власність ОСОБА_6 складає 24,3 кв.м., тобто до загальної площі включено коридор площею 3,5 кв.м., ванна площею 1,6 кв.м. та туалет площею 1,1 кв.м., що суперечить Закону України "Про приватизацію державного житлового фонду" та ставить позивача як наймача суміжних приміщень у вкрай невигідне становище, адже у позивача фактично відсутній доступ до приміщень, які мають бути у спільному користуванні, та по суті є життєво необхідними для нормального проживання у гуртожитку. Відповідачка ОСОБА_6 постійно вчиняє дії, спрямовані на перешкоджання позивачу та членам її сім`ї у користуванні загальними приміщеннями, крім того неправильно порахована площа при приватизації ОСОБА_6 своєї частки в блок-секції № 411 у гуртожитку, що розташований за адресою АДРЕСА_2 фактично унеможливить майбутню приватизацію тієї частини, яку займає ОСОБА_5 , у зв`язку з чим просить визнати протиправним та скасувати розпорядження Управління комунального майна Хмельницької міської ради № 7372 від 03 серпня 2020 року про передачу ОСОБА_6 60/100 блоку/секції № 411 загальною площею 24,3 кв.м в приватну власність, визнати протиправним та скасувати свідоцтво про право власності від 03.08.2020, видане Управлінням комунального майна Хмельницької міської ради ОСОБА_6 на 60/100 блок/секції № 411, що знаходиться за адресою АДРЕСА_2 , повернути ОСОБА_6 на приватизаційний депозитний рахунок суму житлового чеку - 4,20грн., скасувати державну реєстрацію права власності ОСОБА_6 на 60/100 блоку/секції № 411, що знаходиться за адресою АДРЕСА_2 , припинити право власності ОСОБА_6 на 60/100 блоку/секції № 411, що знаходиться за адресою АДРЕСА_2 , стягнути з відповідачів судові витрати.

В судовому засіданні представники позивача позовні вимоги підтримали та просили задовольнити в повному обсязі з підстав викладених у позовній заяві.

Представник відповідача Управління житлової політики і майна Хмельницької міської ради Шинкарчук Л.В. в судовому засіданні позов не визнала, надала відзив на позов де зазначила, що позивач повинен довести, що він має законний інтерес і є потерпілим від порушення цього інтересу з боку суб`єкта владних повноважень, позивачем не зазначено, які саме права, свободи та інтереси є порушеними. Приватизація ОСОБА_6 частки блок-секції № 411 у гуртожитку ніяким чином не унеможливлює в подальшому приватизацію позивачем своєї частки, позивачем не доведено неправильність порахованої площі, просить в позові відмовити.

Представник адвокат Адамчук Л.В. діючи в інтересах відповідачки ОСОБА_6 в судовому засіданні позов не визнала, надала відзив на позов де зазначила, що жодних доказів того, що ОСОБА_6 були незаконно приватизовані приміщення загального користування не надано, так само відсутні будь-які докази того, що вказана приватизація порушує права позивачки та відповідачка перешкоджає у доступі позивачці та членів її сім`ї до приміщень загального користування, аргументи позивачки стосовно неправильності обчислення площі при приватизації відповідачкою житлового приміщення жодним чином не обґрунтовані, а аргументи про те, що в подальшому це унеможливить майбутню приватизацію позивачкою тієї частини яку вона займає не можуть братись до уваги, оскільки на час подання позову та на час розгляду справи позивачка не набула права на приватизацію, вважає, що позивачка не довела порушення її прав, та обраний спосіб захисту не є ефективним.

Представник третьої особи Філії Хмельницьке обласне управління Акціонерного товариства «Державний ощадний банк» в судове засідання не з`явився, подав клопотання про розгляд справи за відсутності представника, подав пояснення на позовну заяву де зазначив, що із архівних документів вбачається, що установою Ощадбанку було отримано приватизаційне платіжне доручення від 13.08.2020, виписане органом приватизації - Управлінням комунального майна Хмельницької міської ради на здійснення установою Ощадбанку переказу коштів в сумі 4,20грн. на позабалансовий рахунок виконкому Хмельницької міської ради. Спеціальний приватизаційний рахунок ОСОБА_6 було відкрито відповідно до додаткового списку на гр. ОСОБА_6 , яка проживає по АДРЕСА_1 та має право на отримання приватизаційних паперів, складений Управляючою муніципальною компанією "Південно-Західна". В списку наявні відмітка банку про списання 13.08.2020 з приватизаційного депозитного рахунку ОСОБА_6 вартості житлового чеку 4,20грн., тобто повної номінальної вартості житлового чеку. В разі скасування судом рішення про приватизацію житла та скасування свідоцтва про право власності на приватизоване житло, вирішенню підлягає питання повернення на приватизаційний депозитний рахунок ОСОБА_6 суми житлового чеку, яка була списана установою банку. Тобто отримані кошти за приватизацію житла одержувач коштів повинен повернути в установу банку для зарахування їх на приватизаційний депозитний рахунок ОСОБА_6 .

Суд, заслухавши пояснення учасників судового розгляду, дослідивши докази у справі, встановив наступні обставини справи та відповідні правовідносини.

ТОВ «Хмельницькхліб» видано ОСОБА_5 ордер № 26 від 10.12.2019 на право заняття житлової площі в гуртожитку по АДРЕСА_1 , в розмірі 12,2 кв.м.

Відповідно до договору найму житлового приміщення від 16.03.2020 ОСББ «Весна-2020» надано ОСОБА_5 та членам її сім`ї житлове приміщення площею 12,2 кв.м. у гуртожитку по АДРЕСА_1 , загальною площею 36,5 кв.м.

Розпорядженням управління комунального майна Хмельницької міської ради від 03.08.2020 № 7372 ОСОБА_6 передано у приватну власність 60/100 блоку/секції 411 по АДРЕСА_2 , загальною площею 24,3 кв.м.

Згідно свідоцтва про право власності від 03.08.2020 виданого Управлінням комунального майна Хмельницької міської ради 60/100 блок/секції № 411, що знаходиться за адресою АДРЕСА_2 , загальною площею 24,3 кв.м. належить ОСОБА_6 . Вказані 60/100 блок/секції в гуртожитку приватизовано згідно з Законом України «Про забезпечення реалізації житлових прав мешканців гуртожитків».

Відповідно до ч.1 ст. 1 Закону України «Про приватизацію державного житлового фонду», приватизація державного житлового фонду (далі - приватизація) - це відчуження квартир (будинків), житлових приміщень у гуртожитках, призначених для проживання сімей та одиноких осіб, кімнат у квартирах та одноквартирних будинках, де мешкають два і більше наймачів, та належних до них господарських споруд і приміщень (підвалів, сараїв і т. ін.) державного житлового фонду на користь громадян України.

Відповідно до ч.1 ст. 2 Закону України «Про приватизацію державного житлового фонду», до об`єктів приватизації належать квартири багатоквартирних будинків, одноквартирні будинки, житлові приміщення у гуртожитках (житлові кімнати, житлові блоки (секції), кімнати у квартирах та одноквартирних будинках, де мешкають два і більше наймачів (далі - квартири (будинки), які використовуються громадянами на умовах найму.

Відповідно до п.5 ч. 1 ст. 1-1 Закону України «Про забезпечення реалізації житлових прав мешканців гуртожитків», жилий блок чи жила секція у гуртожитку - жиле приміщення у гуртожитку, що складається з декількох (двох і більше) жилих кімнат, мешканці яких мають змогу користуватися допоміжними приміщеннями у гуртожитку. Належність відповідних приміщень до жилого блоку чи жилої секції визначається проектною документацією на гуртожиток;

Відповідно до п.3, ч.1 ст. 1-1 Закону України «Про забезпечення реалізації житлових прав мешканців гуртожитків», допоміжні приміщення у гуртожитку - приміщення у гуртожитку, призначені для забезпечення експлуатації гуртожитку як житлового комплексу та побутового обслуговування і задоволення санітарно-гігієнічних потреб його мешканців (кухні, санвузли, сходові клітки, вестибюлі, перехідні шлюзи, позаквартирні (позакімнатні) коридори, колясочні, кладові, сміттєзбірні камери, горища, підвали, шахти і машинні відділення ліфтів, вентиляційні камери та інші технічні приміщення);

Відповідно до ч.2 ст. 10 Закону України «Про забезпечення реалізації житлових прав мешканців гуртожитків», власники квартир багатоквартирних будинків та житлових приміщень у гуртожитку є співвласниками допоміжних приміщень у будинку чи гуртожитку, технічного обладнання, елементів зовнішнього благоустрою і зобов`язані брати участь у загальних витратах, пов`язаних з утриманням будинку і прибудинкової території відповідно до своєї частки у майні будинку чи гуртожитках. Допоміжні приміщення (кладовки, сараї і т. ін.) передаються у власність квартиронаймачів безоплатно і окремо приватизації не підлягають.

Відповідно до ст. 3 Закону України «Про приватизацію державного житлового фонду», передача у власність громадян житлових приміщень у гуртожитках здійснюється з одночасною передачею їм у спільну сумісну власність допоміжних приміщень (приміщень загального користування).

Відповідно до п.7 ч. 1 ст. З Закону України «Про забезпечення реалізації житлових прав мешканців гуртожитків», допоміжні приміщення у гуртожитках передаються у спільну сумісну власність власникам житлових приміщень у таких гуртожитках безоплатно і окремо приватизації не підлягають;

Відповідно до ч.1-2 ст. 6 Закону України «Про забезпечення реалізації житлових прав мешканців гуртожитків», власники житлових приміщень у гуртожитку є співвласниками допоміжних приміщень у гуртожитку і зобов`язані брати участь у загальних витратах, пов`язаних з утриманням будинку і прибудинкової території, відповідно до своєї частки у майні гуртожитку. Допоміжні приміщення у гуртожитку передаються у спільну сумісну власність безоплатно і окремо приватизації не підлягають. Співвласники допоміжних приміщень у гуртожитку зобов`язані не перешкоджати іншим особам у правомірному користуванні такими приміщеннями.

Згідно технічного паспорту на 60/100 частки в блок-секції № 411 у гуртожитку по АДРЕСА_2 , виготовленого ФОП ОСОБА_7 вбачається, що вказана частка складається із 24,3 кв.м., в т.ч. житлова площа 18,1 кв.м., площа в загальному користуванні 6,0 кв.м. (коридор 3,5 кв.м., ванна 1,6 кв.м., туалет 1,1 кв.м.).

З інформаційної довідки ФОП ОСОБА_7 про площу блок-секції в гуртожитку від 17.08.2020 вбачається, що станом на 17.08.2020 загальна площа блок-секції становить 36,5 кв.м., житлова площа 30,3 кв.м., в загальному користуванні коридор 3,5 кв.м., ванна 1,6 кв.м., туалет 1,1 кв.м.

ОСОБА_5 користується житловою кімнатою площею 12,2 кв.м, ОСОБА_6 користується житловою кімнатою 18,1 кв.м., площа підсобних приміщень блок/секції 411 загального використання становить 6,2 кв.м.

Згідно висновку експерта № 28/21 від 23.11.2021 частка ОСОБА_5 становить 2/5 частки а частка ОСОБА_6 - 3/5 частки, відповідно до проведеного розрахунку ідеальної частини співвласників блок-секції № 411 площею 36,5 кв.м. наступні : ОСОБА_5 площа відповідно до ідеальної частки складає 14,7 кв.м., ОСОБА_6 площа відповідно до ідеальної частки складає 21,8 кв.м.

Свідок ФОП ОСОБА_7 в судовому засіданні пояснила, що за замовленням ОСОБА_6 виготовляла технічну документацію щодо приватизації частки у блок-секції АДРЕСА_3 , при цьому нею було допущено помилку при розрахунку загальної площі, при виявленні помилки вона пропонувала ОСОБА_6 виправити помилку, але остання відмовилась.

Згідно з ч. 1 ст. 321 ЦК України, право власності є непорушним. Ніхто не може бути протиправно позбавлений цього права чи обмежений у його здійсненні.

Відповідно до ч. 1 ст. 15 ЦК України, кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання.

Згідно з ч. 2 ст. 13 ЦК України, при здійсненні своїх прав особа зобов`язана утримуватися від дій, які могли б порушити права інших осіб.

Враховуючи вищевикладене, оскільки при прийнятті розпорядження № 7372 від 03 серпня 2020 року про передачу ОСОБА_6 60/100 блоку/секції № 411 загальною площею 24,3 кв.м в приватну власність, до загальної площі включено коридор 3,5 кв.м., ванна 1,6 кв.м., туалет 1,1 кв.м., що суперечить Закону України «Про приватизацію державного житлового фонду» та Закону України «Про забезпечення реалізації житлових прав мешканців гуртожитків», вказане розпорядження підлягає скасуванню та відповідно видане на підставі розпорядження, свідоцтво про право власності від 03.08.2020.

Відповідно до пунктів 1, 2, 3 частини третьої статті 26 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» (у редакції, чинній із 16 січня 2020 року) відомості про речові права, обтяження речових прав, внесені до Державного реєстру прав, не підлягають скасуванню та/або вилученню. У разі скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав на підставі судового рішення чи у випадку, передбаченому підпунктом «а» пункту 2 частини шостої статті 37 цього Закону, а також у разі визнання на підставі судового рішення недійсними чи скасування документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, скасування на підставі судового рішення державної реєстрації прав, державний реєстратор чи посадова особа Міністерства юстиції України (у випадку, передбаченому підпунктом «а» пункту 2 частини шостої статті 37 цього Закону) проводить державну реєстрацію набуття, зміни чи припинення речових прав відповідно до цього Закону. Ухвалення судом рішення про скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав, визнання недійсними чи скасування документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, а також скасування державної реєстрації прав допускається виключно з одночасним визнанням, зміною чи припиненням цим рішенням речових прав, обтяжень речових прав, зареєстрованих відповідно до законодавства (за наявності таких прав).

Статтею 5 Закону України «Про приватизацію державного житлового фонду» установлено, що кожний громадянин України має право приватизувати займане ним житло безоплатно в межах номінальної вартості житлового чеку або з частковою оплатою один раз.

Житлові чеки - це приватизаційні папери, які можуть одержати всі громадяни України і використати для одержання у власність займаного державного житла (стаття 1 Закону України «Про приватизацію державного житлового фонду»).

Відповідно до пунктів 3 та 4 постанови Кабінету Міністрів України від 26.04.1993 р. № 305 «Про випуск в обіг приватизаційних житлових чеків» Кабінет Міністрів України постановив, що Ощадному банку України необхідно забезпечити відкриття громадянам України іменних приватизаційних депозитних рахунків на повну вартість житлового чека - 12 тис. крб. окремо від приватизаційного депозитного рахунку майнового сертифіката за умови надання громадянином України приватизаційних платіжних доручень, виданих органами приватизації, що свідчать про набуття громадянином статусу потенційного покупця об`єктів приватизації; списання частки або всієї вартості житлового чека за поданням органу приватизації державного житлового фонду.

Підставою для здійснення операцій з приватизаційними платіжними дорученнями є списки громадян, які мають право на одержання приватизаційних паперів (відкриття приватизаційних депозитних рахунків), а також відповідна відмітка органу приватизації державного житлового фонду у паспорті про право на безоплатну приватизацію житла у відповідному для даного громадянина обсязі.

Відповідно до Положення про порядок відкриття приватизаційних депозитних рахунків і здійснення з них платежів, затвердженого наказом Правління Національного банку України від 15.03.1993 № 30 (із змінами та доповненнями), передбачено, що випуск приватизаційних паперів здійснюється у формі безготівкових розрахунків. Для цього громадянам України за місцем прописки установами Ощадбанку України відкриваються приватизаційні депозитні рахунки.

Депозитні рахунки відкриваються на суму номінальної вартості житлового чека - 12 тис. карбованців. Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України № 248 від 27.04.1994 р. «Про індексацію номінальної вартості житлових чеків» установлено коефіцієнт індексації номінальної вартості житлових чеків і розміру їхньої загальної емісії 35 та номінальну вартість житлових чеків у сумі 420 тис. карбованців.

Відділеннями банку депозитні рахунки відкриваються при наявності приватизаційного платіжного доручення.

Приватизаційне платіжне доручення підтверджує, що громадянин України або особа, яка має на це необхідні повноваження, доручає відділенню банку здійснити переказ належної суми зі свого рахунку на рахунок відповідного позабюджетного фонду приватизації або фінансового посередника.

Приватизаційне платіжне доручення виписується відповідним органом приватизації або уповноваженим ним органом, який веде їх облік, у трьох примірниках - при розрахунках у межах даного міста і у чотирьох, - якщо банк платника і банк одержувача розташовані у різних містах. Перший і другий примірники завіряються підписами відповідальних осіб та печаткою органу приватизації.

Списки громадян, які мають право на відкриття приватизаційних депозитних рахунків, подаються районними комісіями по складанню та уточненню списків відділенням банку.

Відкриття приватизаційного депозитного рахунку здійснюється у присутності громадянина України, який має право на одержання житлових чеків. Для відкриття приватизаційного депозитного рахунку клієнт повинен пред`явити паспорт або документ, що його замінює, та приватизаційне платіжне доручення, оформлене належним чином.

Установою Ощадбанку отримано приватизаційне платіжне доручення від 13.08.2020, виписане органом приватизації - Управлінням комунального майна Хмельницької міської ради на здійснення установою Ощадбанку переказу коштів в сумі 4,20 грн. на позабалансовий рахунок виконкому Хмельницької міської ради. Спеціальний приватизаційний рахунок ОСОБА_6 було відкрито відповідно до Додаткового списку на гр. ОСОБА_6 , яка проживає по АДРЕСА_1 та має право на отримання приватизаційних паперів, складений Управляючою муніципальною компанією «Південно-Західна». В списку наявна відмітка банку про списання 13.08.2020 р. з приватизаційного депозитного рахунку ОСОБА_6 вартості житлового чеку 4,20 грн., тобто повної номінальної вартості житлового чека.

Факт використання ОСОБА_6 житлового чеку вартістю 4,20 грн. підтверджується також записом в журналі відкриття приватизаційних депозитних рахунків, зробленим працівником банку та в касовому журналі (операційному щоденнику).

Оскільки рішення про приватизацію житла та свідоцтва про право власності на приватизоване житло, підлягають скасуванню, то відповідно Управлінням комунального майна Хмельницької міської ради на приватизаційний депозитний рахунок ОСОБА_6 підлягає поверненню сума житлового чеку, яка була списана установою банку.

Враховуючи вищевикладене, позов ОСОБА_5 підлягає задоволенню в повному обсязі.

Відповідно до ст. 141 ЦПК України судовий збір в розмірі 2724,00грн., сплачений позивачем ОСОБА_5 підлягає стягненню на її користь з відповідачів в рівних частках по 1 362,00 грн. з кожного.

Керуючись ст.ст. 2, 12, 13, 76, 81, 133, 137, 141, 142, 206, 258, 259, 263-265 ЦПК України, ст. 15,16,328 ЦК України, Законом України «Про приватизацію державного житлового фонду», Законом України «Про забезпечення реалізації житлових прав мешканців гуртожитків», суд -

вирішив:

Позов задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати розпорядження Управління комунального майна Хмельницької міської ради № 7372 від 03 серпня 2020 року про передачу ОСОБА_6 60/100 блоку/секції № 411 загальною площею 24,3 кв.м в приватну власність.

Визнати протиправним та скасувати Свідоцтво про право власності від 03.08.2020, видане Управлінням комунального майна Хмельницької міської ради ОСОБА_6 на 60/100 блок/секції № 411, що знаходиться за адресою АДРЕСА_2 , повернути ОСОБА_6 на приватизаційний депозитний рахунок суму житлового чеку - 4,20грн.

Скасувати державну реєстрацію права власності ОСОБА_6 на 60/100 блоку/секції № 411, що знаходиться за адресою АДРЕСА_2 .

Припинити право власності ОСОБА_6 на 60/100 блоку/секції № 411, що знаходиться за адресою АДРЕСА_2 .

Стягнути з ОСОБА_6 , Управління житлової політики і майна Хмельницької міської ради на користь ОСОБА_5 судовий збір в розмірі 2724,00 грн., по 1 362,00 грн. з кожного.

Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Хмельницького апеляційного суду через Хмельницький міськрайонний суд шляхом подання в 30-ти денний строк з дня проголошення рішення апеляційної скарги.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Рішення набуває законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним судом.

Позивач : ОСОБА_5 , РНОКПП НОМЕР_1 , АДРЕСА_1 .

Відповідач : ОСОБА_6 , РНОКПП НОМЕР_2 , АДРЕСА_1 .

Відповідач : Управління житлової політики і майна Хмельницької міської ради, код ЄДРПОУ 26381695, м. Хмельницький, вул. Проскурівська, 1.

Дата складання повного тексту рішення : 16.05.2022

Суддя:

Джерело: ЄДРСР 104334838
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку