open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Єдиний державний реєстр судових рішень

КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

22 квітня 2022 року м. Кропивницький Справа № 340/6250/21

Кіровоградський окружний адміністративний суд у складі головуючого - судді Дегтярьової С.В., розглянув у порядку спрощеного провадження (письмового провадження) адміністративну справу

за позовом: ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 )

до відповідача: Департаменту з питань виконання кримінальних покарань (04050, м. Київ, вул.. Юрія Іллєнка, 81, ЄДРПОУ 43501242)

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача: Головне управління Пенсійного фонду України в Кіровоградській області (25009, м. Кропивницький, вул.. Соборна, 7 а, ЄДРПОУ: 20632802)

про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

Позивач звернувся до суду з позовом, в якому просить:

- визнати протиправними дії Департаменту з питань виконання кримінальних покарань щодо надання недостовірних даних про додаткові види грошового забезпечення, а саме надбавка за вислугу років, надбавку за особливості проходження служби, а також не включення до довідки надбавки за службу в умовах режимних обмежень для здійснення перерахунку основного розміру його пенсії;

- зобов`язати Департамент з питань виконання кримінальних покарань підготувати та надати до Головного управління Пенсійного фонду України в Кіровоградській області нову довідку про розмір його грошового забезпечення станом на 05.03.2019 р. на підставі відомості про нарахування грошового забезпечення співробітника - заступника начальника СІЗО з режиму і охорони Кіровоградського слідчого ізолятору (на даний момент Державна установа «Кропивницький слідчий ізолятор»), а також змінити надбавку за вислугу років з 40% на 45% у відповідності до вимог статей 43 і 63 Закону України від 09.04.1992 №2262-ХІІ «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» , статті 9 Закону України від 20.12.1991 №2011-ХІІ «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» та з врахуванням положень постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 року №704 «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб», із обов`язковим зазначенням відомостей про розміри щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) для здійснення перерахунку основного розміру його пенсії з 01.04.2019 року.

Ухвалою судді Кіровоградського окружного адміністративного суду від 08.10.2021 відкрито провадження у справі та вирішено розгляд справи здійснювати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) (а.с.24-25).

Позов мотивовано тим, що він перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Кіровоградській області і одержує пенсію за вислугу років у відповідності до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб". Зазначає, що вислуга років становить 23 років. Вказує, що з урахуванням рішення у справі №826/3858/18, яким визнано протиправними та нечинними пункти 1, 2 постанови Кабінету Міністрів України №103 "Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб" та зміни до пункту 5 і додатку 2 Порядку №45, звернувся до відповідача із заявою, в якій просив надати оновлену довідку про розмір його грошового забезпечення з обов`язковим зазначенням відомостей про розміри щомісячних додаткових видів грошового забезпечення та премії. На його звернення Департамент з питань виконання кримінальних покарань направив на адресу Головного управління Пенсійного фонду України в Кіровоградській області нову довідку з таким складовими: посадовий оклад - 6410,00 грн., оклад за спеціальним званням - 1410,00 грн., надбавка за вислугу років (40%) - 3128,00 грн., надбавка за особливості проходження служби (41,1%) - 4499,63 грн., премія (72,6%) - 4653,66 грн. Зазначає, що з такими складовими, вказаними у даній довідці, як надбавка за вислугу років у розмірі 40%, надбавка за особливості проходження служби 41,1%, а також не включення надбавки за службу в умовах режимних обмежень в розмірі 15%, він не погоджується. Стверджує, що у нього вислуга років становить 23 років, тому вважає, що згідно з додатком 16 до Постанови КМУ від 30.08.2017 №704, якщо вислуга років становить від 20 до 25 років, то встановлюється набавка за вислугу років в розмірі 45%, а не 40%. Крім того, вказує, що даною постановою передбачено надбавку за службу в умовах режимних обмежень у розмірі 15 %, а у довідці, наданої відповідачем, вказана надбавка відсутня.

Від відповідача до суду надійшов відзив на позовну заяву із запереченнями проти позову. Відповідач стверджував, що позивач отримує пенсію на теперішній час згідно довідки від 05.03.2018 року №3.3/2270/Ярм де вислуга років у позивача встановлено 40%. Достовірність даних стосовно встановленої у 40% надбавки за вислугу років позивачем раніше під сумнів не ставилась, тобто він погоджувався з її розміром та звертався до відповідача лише у зв`язку з невключенням додаткових видів грошового забезпечення. Надбавка за особливості проходження служби у розмірі 41,1 % зазначена відповідачем у новій довідці відповідно до Інформації щодо середнього розміру окремих видів грошового забезпечення за посадами осіб рядового і начальницького складу установ виконання покарань та державних підприємств, слідчих ізоляторів, які фактично виплачені за березень 2019 року, за встановленими Міністерством юстиції України розмірами, визначеними у листі від 22.03.2021 р. №2336/16.3.2/32-21. Стосовно не включення до нової довідки про розмір грошового забезпечення позивача надбавки за роботу в умовах режимних обмежень, відповідач зазначає, що позивачем до позовної заяви не надано доказів, що позивач будь-коли отримував зазначену надбавку. Згідно довідки ГУ ПФУ в Кіровоградській області від 12.07.2021 р. №1100-0307-8/29598, яку позивач додав в якості доказу зазначено, що його грошове забезпечення на день звільнення складалося з посадового окладу, підвищення до посадового окладу, окладу за військове звання, надбавки за вислугу років (30%) та середньомісячної суми додаткових видів грошового забезпечення за 24 місяці. Конкретного виду та розміру надбавки за роботу у мовах режимних обмежень даною довідкою не визначено.

Позивачем надана до суду відповідь на відзив, в якій він повністю не погоджується з доводами відповідача (а.с.49-50).

Представник третьої особи - Головного управління Пенсійного фонду України в Кіровоградській області подав до суду пояснення щодо позову (а.с.32-33), в якому зазначено, що правові підстави для направлення Департаментом з питань виконання кримінальних покарань до Головного управління нової довідки про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій, з зазначенням складових, на яких наполягає позивач, наразі відсутні, оскільки після 01.03.2018 року грошове забезпечення військовослужбовців не підвищувалось, а Кабінетом Міністрів України не приймались інші рішення щодо перерахунку пенсій військовослужбовців. Тому на думку третьої особи, позовні вимоги позивача є такими, що не ґрунтуються на вимогах норм чинного законодавства України, а тому не підлягають задоволенню.

Розглянувши справу в порядку спрощеного (письмового) провадження, суд установив такі обставини та дійшов до таких висновків.

ОСОБА_1 перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Кіровоградській області та отримує з 2011 року пенсію за вислугу років відповідно до Закону України „Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" від 09.04.1992 за №2262 у розмірі 59% відповідних сум грошового забезпечення (а.с.55).

Згідно протоколу про призначення пенсії надбавка за вислугу років позивача становила 30%. При цьому вказано, що вислуга років 23 роки (а.с.55). У поданні про призначення пенсії позивачу зазначена вислуга років для призначення пенсії та складає 23 років 04 місяців 11 днів (а.с.58).

У зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців Південним міжрегіональним управлінням з питань виконання кримінальних покарань та пробації Міністерства юстиції, з метою перерахунку пенсії позивача, складена та направлена до ГУ ПФУ в Кіровоградській області довідка №3.3/2270/Ярм від 05.03.2018 про розмір грошового забезпечення позивача, що враховується для перерахунку пенсій, в якій зазначено, що розмір посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням, відсоткової надбавки за вислугу років за відповідною посадою, за нормами, чинними на 01.03.2018 становить 10948,00 грн.: посадовий оклад - 6410,00 грн., оклад за військовим званням - 1410,00 грн., надбавка за вислугу років 40 % - 3128,00 грн. (а.с.61).

На підставі цієї довідки ГУ ПФУ в Кіровоградській області здійснено у квітні 2018 року перерахунок пенсії, призначеної позивачу за вислугу років відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" та основний розмір визначено 59% грошового забезпечення. (а.с.60).

Позивач звернувся до Департаменту з питань виконання кримінальних покарань із заявою, в якій просив підготувати та подати до пенсійного органу нову довідку про розмір грошового забезпечення, станом на 05.03.2019, із включенням до неї додаткових видів грошового забезпечення та премії.

Департаментом з питань виконання кримінальних покарань складено та направлено на адресу Головного управління Пенсійного фонду України в Кіровоградській області нову довідку від 13.07.2021 р. №9/3-212 з такими складовими: посадовий оклад - 6410,00 грн., оклад за спеціальним званням - 1410,00 грн., надбавка за вислугу років (40%) - 3128,00 грн., надбавка за особливості проходження служби (41,1%) - 4499,63 грн., премія (72,6%) - 4653,66 грн. (а.с.10).

Позивач не погодившись з складовими вказаними у новій довідці в частині розміру надбавки за вислугу років та відсутності надбавки за службу в умовах режимних обмежень, звернувся до суду з даним позовом.

Відповідно до частин 1, 2 статті 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

Це право гарантується загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням за рахунок страхових внесків громадян, підприємств, установ і організацій, а також бюджетних та інших джерел соціального забезпечення; створенням мережі державних, комунальних, приватних закладів для догляду за непрацездатними.

Так, Законом України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" від 09.04.1992 р. №2262-ХІІ (далі за текстом - Закон №2262-ХІІ) визначені умови, норми і порядок пенсійного забезпечення громадян України із числа осіб, які перебували на військовій службі, службі в органах внутрішніх справ, Національній поліції, Службі судової охорони, осіб начальницького і рядового складу Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України, державній пожежній охороні, Державній службі спеціального зв`язку та захисту інформації України, органах і підрозділах цивільного захисту, податковій міліції чи Державній кримінально-виконавчій службі України, та деяких інших осіб, які мають право на пенсію за цим Законом.

Відповідно до ч.ч.1, 3 ст.11 Закону №2262-ХІІ законодавство про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, базується на Конституції України і складається з цього Закону, Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" та інших нормативно-правових актів України, прийнятих відповідно до цих законів.

Зміна умов і норм пенсійного забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, здійснюється виключно шляхом внесення змін до цього Закону та Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування".

Відповідно до ч.ч.3, 18 ст.43 Закону №2262-ХІІ пенсії особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей обчислюються з розміру грошового забезпечення, враховуючи відповідні оклади за посадою, військовим (спеціальним) званням, процентну надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

У разі якщо на момент призначення або виплати пенсії відбулася зміна розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення та/або були введені для зазначених категорій осіб нові щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії у розмірах, встановлених законодавством, пенсія призначається з урахуванням таких змін та/або нововведень, а призначена пенсія підлягає невідкладному перерахунку.

Статтею 51 Закону №2262-ХІІ визначено, що при настанні обставин, які тягнуть за собою зміну розміру пенсій, призначених військовослужбовцям строкової служби та їх сім`ям, перерахунок цих пенсій провадиться відповідно до строків, встановлених частиною четвертою статті 45 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування".

Перерахунок пенсій, призначених особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей, провадиться з першого числа місяця, що йде за місяцем, в якому настали обставини, що тягнуть за собою зміну розміру пенсії. Якщо при цьому пенсіонер набув права на підвищення пенсії, різницю в пенсії за минулий час може бути виплачено йому не більш як за 12 місяців.

Перерахунок пенсій у зв`язку із зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на такий перерахунок згідно з цим Законом, або у зв`язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством, не проведений з вини органів Пенсійного фонду України та/або державних органів, які видають довідки для перерахунку пенсії, провадиться з дати виникнення права на нього без обмеження строком.

Відповідно до частин 1, 2 ст.63 Закону №2262-ХІІ перерахунок раніше призначених пенсій військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей у зв`язку із введенням в дію цього Закону провадиться за документами, що є у пенсійній справі, а також додатковими документами, поданими пенсіонерами на час перерахунку.

Якщо пенсіонер згодом подасть додаткові документи, які дають право на подальше підвищення пенсії, то пенсія перераховується за нормами цього Закону. При цьому перерахунок провадиться за минулий час, але не більш як за 12 місяців з дня подання додаткових документів і не раніше, ніж з дня введення в дію цього Закону.

Згідно з ч.4 ст.63 Закону №2262-ХІІ усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим із служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій.

Таким чином, підвищення грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за Законом №2262-ХІІ є підставою для перерахунку пенсії. Водночас, слід враховувати, що підставою для перерахунку пенсії є як зміна розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення, так і введення для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) і премій у розмірах, встановлених законодавством. При цьому умови, порядок та розміри перерахунку пенсій передбачаються Кабінетом Міністрів України.

Так, постановою Кабінету Міністрів України "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб" від 30.08.2017 р. №704 (далі за текстом - Постанова №704) затверджено тарифні сітки розрядів і коефіцієнтів посадових окладів, схеми тарифних розрядів, тарифних коефіцієнтів, додаткові види грошового забезпечення, розміри надбавки за вислугу років, пунктом 2 якої установлено, що грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу складається з посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням, щомісячних (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премії) та одноразових додаткових видів грошового забезпечення.

На підставі ч.4 ст.63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" Кабінетом Міністрів України прийнято постанову "Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб" від 21.02.2018 р. №103 (далі за текстом - Постанова №103).

Пунктом 1 Постанови №103 постановлено перерахувати пенсії, призначені згідно із Законом України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" до 1 березня 2018 р. (крім пенсій, призначених згідно із Законом особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції) та поліцейським), з урахуванням розміру окладу за посадою, військовим (спеціальним) званням, відсоткової надбавки за вислугу років за відповідною або аналогічною посадою, яку особа займала на дату звільнення із служби (на дату відрядження для роботи до органів державної влади, органів місцевого самоврядування або до сформованих ними органів, на підприємства, в установи, організації, вищі навчальні заклади), що визначені станом на 1 березня 2018 р. відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 р. №704 "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб".

З огляду на зміст п.7 Постанови №103 постановлено уповноваженим органам після набрання чинності цією постановою забезпечити оформлення та подання до органів Пенсійного фонду України довідок про розміри грошового забезпечення, визначені в пункті 1 цієї постанови, відповідно до Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13 лютого 2008 р. №45.

Відповідно до п.п.2, 3 Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 р. №45 (далі за текстом - Постанова №45), Пенсійний фонд України після прийняття Кабінетом Міністрів України рішення щодо перерахунку пенсій та отримання відповідного повідомлення від Мінсоцполітики повідомляє своїм головним управлінням в Автономній Республіці Крим, областях, мм. Києві та Севастополі (далі - головні управління Пенсійного фонду України) про підстави для проведення перерахунку пенсій та про необхідність підготовки списків осіб, пенсії яких підлягають перерахунку (далі - списки), та надсилає відповідну інформацію Міноборони, МВС, Національній поліції, Мін`юсту, Мінінфраструктури, СБУ, Службі зовнішньої розвідки, ДФС, Управлінню державної охорони, Адміністрації Держспецзв`язку, Адміністрації Держприкордонслужби, ДСНС, Службі судової охорони (далі - державні органи).

Головні управління Пенсійного фонду України у десятиденний строк з моменту надходження зазначеного повідомлення складають списки за формою згідно з додатком 1 та подають їх органам, які уповноважені рішеннями керівників державних органів (далі - уповноважені органи) видавати довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії.

На підставі списків уповноважені органи готують довідки про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій, для кожної особи, зазначеної в списку, за формою згідно з додатками 2 і 3 (далі - довідки) та у місячний строк подають їх головним управлінням Пенсійного фонду України.

Довідки видаються державним органом, з якого особи були звільнені із служби, якщо інше не передбачено цим Порядком.

Отже, з набранням чинності 01.03.2018 року Постановою Кабінету Міністрів України №704 у позивача виникло право на перерахунок пенсії з 01.01.2018.

Відповідно до п.3 Постанови Кабінету Міністрів України №45 Південним міжрегіональним управлінням з питань виконання кримінальних покарань Міністерства юстиції видано довідку №3.3/2270/Ярм від 05.03.2018 про розмір грошового забезпечення позивача, що враховується для перерахунку пенсій згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 №103. До вказаної довідки, з огляду на п.1 Постанови №103, включено розмір посадового окладу, розмір окладу за військовим званням та відсоткову надбавку за вислугу років за відповідною посадою.

Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 12.12.2018 р. у справі №826/3858/18, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 05.03.2019 р., визнано протиправними та нечинними пункти 1, 2 постанови Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 року №103 "Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб" та зміни до пункту 5 і додатка 2 Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військ служби, та деяких інших осіб", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13 лютого 2008 року №45 "Про затвердження Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб".

Таким чином, з 05.03.2019 - з дня набрання чинності судовим рішенням у справі №826/3858/18 виникли підстави для перерахунку пенсій, призначених згідно із Законом №2262-ХІІ, з урахуванням розміру посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням та відсоткової надбавки за вислугу років, а також додаткових видів грошового забезпечення, оскільки з цієї дати особа має право на отримання пенсії, виходячи з розміру складових, розрахованих згідно з постановою №704 у відповідності до вимог статей 43 і 63 Закону №2262-ХІІ та статті 9 Закону №2011-ХІІ.

Так, суд зазначає, що відповідачем було виготовлено та направлено до Пенсійного фонду нову довідку від 13.07.2021 р. №9/3-212, в яку включено і додаткові складові грошового забезпечення позивача. При цьому, вказана довідка не містить надбавки за службу в умовах режимних обмежень, а надбавка за вислугу років визначена у розмірі 45%. (а.с.10)

Щодо надбавки за вислугу років, суд зазначає наступне.

Відповідно до пунктів "а"-"б" частини 1 статті 17 Закону №2262-ХІІ особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби і військової служби за контрактом, іншим особам, зазначеним у пунктах "б"-"д" статті 1-2 цього Закону, які мають право на пенсію за цим Законом, до вислуги років для призначення пенсії зараховуються: військова служба; служба в органах внутрішніх справ, поліції, Службі судової охорони, державній пожежній охороні, Державній службі спеціального зв`язку та захисту інформації України, органах і підрозділах цивільного захисту, податковій міліції, Державній кримінально-виконавчій службі України на посадах начальницького і рядового складу з дня призначення на відповідну посаду.

Так, на час звільнення зі служби та призначення пенсії позивачу, його грошове забезпечення визначалося відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 07.11.2007 №1294 "Про упорядкування структури та умов грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб" (далі Постанова №1294), яка установлювала, що грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу складається з посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням, щомісячних (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премії) та одноразових додаткових видів грошового забезпечення.

Відповідно до додатку 29 Постанови №1294 (в редакції чинній на час призначення позивачу пенсії) встановлені розміри надбавки за вислугу років військовослужбовцям (крім військовослужбовців строкової служби), особам рядового і начальницького складу, зокрема від 15 до 20 років - 30% посадового окладу з урахуванням окладу за військовим (спеціальним) званням, від 20 до 25 років - 35%, 25 і більше - 40 %.

Як вбачається з матеріалів пенсійної справи позивача, надбавка за вислугу років становила 30%, яка станом на 29.08.2021 року визначена 23 роки 03 місяців (а.с.56-57).

У поданні про призначення пенсії позивачу вже зазначена й вислуга років у пільговому обчисленні саме для призначення пенсії, яка складає 23 років 04 місяців 11 днів (а.с.58) та яка визначалася відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 17 липня 1992 р. №393 "Про порядок обчислення вислуги років, призначення та виплати пенсій і грошової допомоги особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ, поліцейським та членам їхніх сімей" .

Кабінетом Міністрів України прийнято постанову "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб" від 30.08.2017 р. №704, набрала чинності з 01.03.2018 (далі за текстом - Постанова №704), якою зокрема затверджено тарифну сітку розрядів і коефіцієнтів посадових окладів, додаткові види грошового забезпечення та розміри надбавки за вислугу років, у тому числі військовослужбовців з числа осіб рядового, сержантського і старшинського складу, офіцерського складу.

Додатком 16 до Постанови №704 визначені розміри надбавки за вислугу років військовослужбовцям (крім військовослужбовців строкової військової служби), особам рядового і начальницького складу, які порівняно з додатком 29 Постанови №1294 змінено (збільшено розмір надбавки). Так, за вислугу років від 15 до 20 років розмір надбавки 40%, від 20 до 25 років - 45%, 25 і більше - 50%.

Отже, відповідачем у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення військовослужбовців, у відповідності до Постанови №704, складена та направлена до ГУ ПФУ в Кіровоградській області довідка №3.3/2270/Ярм від 05.03.2018 про розмір грошового забезпечення позивача, що враховується для перерахунку пенсій, за нормами чинними на 01.03.2018 в якій зазначено, розмір посадового окладу, оклад за військовим (спеціальним) званням та відсоткова надбавка за вислугу років за відповідною посадою - 40% (а.с.61).

В подальшому, у зв`язку з визнанням протиправними та нечинними пунктів 1, 2 постанови КМУ від 21.02.2018 року №103 та зміни до пункту 5 і додатка 2 Порядку №45, та на підставі рішення суду від 02.09.2021 №340/3539/21, відповідачем у відповідності до Постанови №704, за нормами чинними на 05.03.2019, складена та направлена до ГУ ПФУ у Кіровоградській області довідка від 13.07.2021 №9/3-212, в яку включені додаткові види грошового забезпечення позивача, які враховуються для перерахунку пенсії (а.с.10). При цьому надбавка за вислугу років визначена у розмірі 40%.

Отже, враховуючи наведене, суд дійшов висновку, що відповідачем у відповідності до Постанови №704 помилково вказана надбавка в розмірі 40% замість 45%, оскільки пільговий стаж позивача становить 23 роки.

Щодо надбавки за особливості проходження служби в розмірі 41,1%.

Відповідно до п.5 Постанови №704 надано право керівникам державних органів у межах асигнувань, що виділяються на їх утримання, зокрема, установлювати надбавку за особливості проходження служби військовослужбовцям (крім військовослужбовців строкової військової служби) та особам рядового і начальницького складу в розмірі до 100 відсотків посадового окладу з урахуванням окладу за військовим (спеціальним) званням та надбавки за вислугу років.

Судом встановлено, що надбавка за особливості проходження служби зазначена відповідачем у новій довідці відповідно до Інформації щодо середнього розміру окремих видів грошового забезпечення за посадами осіб рядового і начальницького складу установ виконання покарань та державних підприємств, слідчих ізоляторів, які фактично виплачені за березень 2019 року, за встановленими Міністерством юстиції України розмірами, визначеними у листі від 22.03.2021 № 2336/16.3.2/32-21 за посадою чергового помічника начальника установи, яку позивач обіймав на день звільнення. Дана інформація доведена до відому керівників та повинна була використовуватись при нарахуванні грошового забезпечення (а.с.45).

Так, в довідці позивачу визначено надбавку за особливості проходження служби за посадою "заступник начальника установи, слідчого ізолятора (директор підприємства) в розмірі 41,1 %. Оскільки позивач займав до звільнення посаду заступника начальника СІЗО, відповідачем визначено розмір надбавки у відповідності до вимог закону та вказаної Інформації, а тому посилання позивача на зворотне є безпідставним.

Щодо надбавки за службу в умовах режимних обмежень.

Суспільні відносини, пов`язані з віднесенням інформації до державної таємниці, засекречуванням, розсекречуванням її матеріальних носіїв та охороною державної таємниці з метою захисту національної безпеки України регулює Закон України від 21 січня 1994 року № 3855-ХІІ «Про державну таємницю» (далі - Закон № 3855-ХІІ).

Відповідно до частини першої статті 23 Закону № 3855-ХІІ залежно від ступеня секретності інформації встановлюються такі форми допуску до державної таємниці: форма 1 - для роботи з секретною інформацією, що має ступені секретності «особливої важливості», «цілком таємно» та «таємно»; форма 2 - для роботи з секретною інформацією, що має ступені секретності «цілком таємно» та «таємно»; форма 3 - для роботи з секретною інформацією, що має ступінь секретності «таємно», а також такі терміни дії допусків: для форми 1 - 5 років; для форми 2 - 10 років; для форми 3 - 15 років.

Відповідно до частини четвертої статті 22 Закону № 3855-ХІІ допуск до державної таємниці керівникові органу державної влади, органу місцевого самоврядування, підприємства, установи, організації надається наказом чи письмовим розпорядженням посадової особи, що призначає його на посаду, а у разі, коли орган державної влади, орган місцевого самоврядування, підприємство, установа, організація не підпорядкована іншому органу державної влади, органу місцевого самоврядування, підприємству, установі, організації або не належить до сфери їх управління, допуск до державної таємниці надається зазначеному керівникові наказом чи письмовим розпорядженням керівника органу державної влади, органу місцевого самоврядування, підприємства, установи, організації, яка є замовником робіт, пов`язаних з державною таємницею. Керівникам центральних органів виконавчої влади, які призначаються на посаду Кабінетом Міністрів України, до державної таємниці надається розпорядженням Кабінету Міністрів України.

Відповідно до частини сьомої статті 22 Закону № 3855-ХІІ надання допуску передбачає: визначення необхідності роботи громадянина із секретною інформацією; перевірку громадянина у зв`язку з допуском до державної таємниці; взяття громадянином на себе письмового зобов`язання щодо збереження державної таємниці, яка буде йому довірена; одержання у письмовій формі згоди громадянина на передбачені законом обмеження прав у зв`язку з його допуском до державної таємниці; ознайомлення громадянина з мірою відповідальності за порушення законодавства про державну таємницю.

Відповідно до статті 30 Закону № 3855-ХІІ у разі коли за умовами своєї професійної діяльності громадянин постійно працює з відомостями, що становлять державну таємницю, йому повинна надаватися відповідна компенсація за роботу в умовах режимних обмежень, види, розміри та порядок надання якої встановлюються Кабінетом Міністрів України.

На виконання зазначених вимог закону Кабінет Міністрів України постановою від 15 червня 1994 року № 414 затвердив Положення про види, розміри і порядок надання компенсації громадянам у зв`язку з роботою, яка передбачає доступ до державної таємниці, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 15 червня 1994 року № 414 (далі - Положення).

У пункті 1 Положення зазначено, що воно визначає види, розміри і порядок надання компенсації працівникам органів законодавчої, виконавчої та судової влади, органів прокуратури, інших органів державної влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій, які за умовами своєї професійної діяльності постійно працюють з відомостями, що становлять державну таємницю (далі - особи, які працюють в умовах режимних обмежень).

Згідно з пунктом 2 Положення особам, які працюють в умовах режимних обмежень, установлюється надбавка до посадових окладів (тарифних ставок) залежно від ступеня секретності інформації: відомості та їх носії, що мають ступінь секретності «особливої важливості», - 20 відсотків; відомості та їх носії, що мають ступінь секретності «цілком таємно», - 15 відсотків; відомості та їх носії, що мають ступінь секретності «таємно», - 10 відсотків.

Відповідно до пункту 5 Положення такими, що постійно працюють з відомостями, що становлять державну таємницю, вважаються особи, які за своїми функціональними обов`язками або на час виконання робіт згідно з укладеними договорами займаються розробленням, виготовленням, обліком, зберіганням, використанням документів, виробів та інших матеріальних носіїв державної таємниці, приймають рішення з цих питань або здійснюють постійний контроль за станом захисту державної таємниці.

Згідно з пунктом 6 Положення персональний склад осіб, які працюють в умовах режимних обмежень, та розмір надбавки визначаються керівником відповідного органу законодавчої, виконавчої та судової влади, органу прокуратури, інших органів державної влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органу місцевого самоврядування, підприємства, установи та організації, де працюють ці особи.

Надбавка до посадових окладів (тарифних ставок) виплачується лише за наявності дозволу на провадження діяльності, пов`язаної з державною таємницею, наданого відповідно до законодавства про державну таємницю.

Умови, за яких державні органи, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи, організації можуть отримати дозвіл на провадження діяльності, пов`язаної з державною таємницею, встановлено у статті 20 Закону № 3855-ХІІ.

Надбавка за службу в умовах режимних обмежень установлюється особам рядового і начальницького складу за займаною посадою наказом про особовий склад на підставі мотивованих рапортів керівників структурних підрозділів, погоджених з режимно-секретним підрозділом, що відповідає вимогам Інструкції про порядок виплати грошового забезпечення особам рядового і начальницького складу органів внутрішніх справ, затвердженої наказом Міністерства внутрішніх справ України від 31.12.2007 № 499.

Надання допуску до державної таємниці, передбачає визначення необхідності роботи громадянина із секретною інформацією. Зокрема, така необхідність виникає, якщо виконання службових/посадових обов`язків вимагає доступу до державної таємниці.

Тобто, якщо обсяг функціональних обов`язків за певною посадою, зокрема в державному органі, передбачає, що під час їх виконання в особи виникне чи може виникнути необхідність доступу до державної таємниці (як-от ознайомлення з документами та/чи іншими матеріальними носіями інформації, засекреченими у встановленому законодавством порядку), така особа з огляду на таку службову необхідність повинна отримати у встановленому порядку допуск до державної таємниці відповідної форми, яка відповідно до статті 22 Закону № 3855-ХІІ залежить від ступеня секретності.

Відсутність у посадової особи допуску до державної таємниці (встановленої форми) унеможливлює виконання нею посадових обов`язків, відтак і саме перебування на посаді, яка за обсягом покладених на неї завдань вимагає доступу до державної таємниці і умовою призначення на яку (перебування на якій) є наявність/необхідність оформлення допуску до державної таємниці.

Робота в умовах режимних обмежень покладає на особу, якій у встановленому порядку надано допуск до державної таємниці встановленої форми, певні зобов`язання та обмеження. Якщо така робота зумовлена виконанням професійних обов`язків (зокрема за відповідною посадою у державному органі), це означає, що в умовах режимних обмежень особа працює постійно, у зв`язку з чим у неї відповідно до статті 30 Закону № 3855-ХІІ виникає право на отримання компенсації.

За змістом пункту 2 Положення, компенсація надається у виді надбавок до посадових окладів (тарифних ставок) у відсотковому відношенні, розмір якого залежить від ступеня секретності інформації, до якої оформлено допуск. Зокрема, за допуск до відомостей та їх носіїв, що мають ступінь секретності «таємно» встановлюється десятивідсоткова надбавка.

Виплата надбавки у відповідному розмірі до посадового окладу особі, яка працює в умовах режимних обмежень, здійснюється на підставі наказу керівника відповідного органу, у якому особа працює/проходить службу. Водночас умови, за яких особа має право на отримання такої надбавки, а також її розмір визначають Закон № 3855-ХІІ та прийняте урядом на його виконання Положення.

Положення статті 30 Закону № 3855-ХІІ, пунктів 2, 5 Положення слід розуміти так, що необхідною умовою отримання компенсації у зв`язку з виконанням робіт, які передбачають доступ до державної таємниці, є наявність в особи допуску до державної таємниці (на підставі якого надається доступ до державної таємниці), а також виконання робіт/завдань та/або посадових обов`язків, які вимагають доступу до державної таємниці чи з огляду на поставлені завдання передбачають виникнення необхідності у такому доступі.

Якщо особа отримала у встановленому порядку допуск до державної таємниці, працює, зокрема, в державному органі, і характер умов її праці, з огляду на займану посаду, передбачає режимні обмеження, пов`язані з доступом до державної таємниці, керівник відповідного органу зобов`язаний призначити їй надбавку у розмірі, визначеному Положенням, про що видати відповідний розпорядчий документ.

Матеріали справи містять довідку Управління пенсійного забезпечення ГУ ПФУ в Кіровоградській області від 16.06.2021 року, зі змісту якої встановлено, що грошове забезпечення ОСОБА_1 на день звільнення включало, в тому числі, середньомісячну суму додаткових видів грошового забезпечення за 24 місяці, що становили - надбавку за особливо важливі завдання, надбавку за роботу з таємними документами, надбавку за виконання спецзавдань, надбавку за оперативно-розшукову діяльність (а.с.8).

Дані обставини свідчать про те, що позивач на день звільнення отримував надбавку за роботу з таємними документами оскільки працював з документами, що містять державну таємницю.

У відзиві на позов відповідач не вказав суду того, що позивач на день звільнення такої надбавки не отримував. Він лише зазначив, що позивач не надав таких доказів, а довідка Управління ПФУ в Кіровоградській області, яку він додав до позову, містить лише середньомісячний показник суми додаткових видів грошового забезпечення за 24 місяці.

Ухвалами від 08.10.2021 року, від 22.03.2022 року суд витребовував у відповідача довідку про склад грошового забезпечення за посадою позивача. Відповідач від виконання вимог ухвали ухилився.

З огляду на те, що даний спір є публічно-правовим спором, в якому фізична особа є більш вразливою в порівнянні з суб`єктом владних повноважень, в тому числі, і у наданні відповідних доказів у справі, якими володіє суто такий суб`єкт, враховуючи невиконання вимог ухвал суду з боку відповідача, з урахуванням інформації третьої особи про склад грошового забезпечення ОСОБА_1 на момент звільнення, яке включало надбавку за роботу з таємними документами, суд вважає, що така надбавка належна до врахування для перерахунку пенсії позивача на підставі відповідної довідки відповідача.

Відповідно до частини першої, другої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

З огляду на викладене, позов підлягає частковому задоволенню.

Згідно ч.1, 3 ст.139 КАС України суд стягує на користь позивача пропорційно до задоволених вимог витрати по сплаті судового збору у розмірі 454,00 грн., за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.

Керуючись ст.ст.132, 139, 242-246, 255, 293, 295-297, 382 КАС України, суд, - ВИРІШИВ:

1.Адміністративний позов - задовольнити частково.

2. Визнати протиправними дії Департаменту з питань виконання кримінальних покарань щодо включення до довідки від 13.07.2021 року №9/3-212 невірних даних про розмір надбавки за вислугу років, а також не врахування в довідці від 13.07.2021 року №9/3-212 надбавки за службу в умовах режимних обмежень для здійснення перерахунку основного розміру його пенсії.

3. Зобов`язати Департамент з питань виконання кримінальних покарань підготувати та надати до Головного управління Пенсійного фонду України в Кіровоградській області нову довідку про розмір його грошового забезпечення станом на 05.03.2019 р. на підставі відомості про нарахування грошового забезпечення співробітника - заступника начальника СІЗО з режиму і охорони Кіровоградського слідчого ізолятору (на даний момент Державна установа «Кропивницький слідчий ізолятор») з вказанням надбавки за вислугу років у розмірі 45% із обов`язковим зазначенням відомостей про розміри щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) за посадою, яку позивач займав до звільнення, для здійснення перерахунку основного розміру його пенсії з 01.04.2019 року.

4. В задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Стягнути на користь ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) понесені ним судові витрати у розмірі 454,00 грн. за рахунок бюджетних асигнувань Департаменту з питань виконання кримінальних покарань (ЄДРПОУ 43501242).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі його апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення суду може бути оскаржено в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення за правилами, встановленими ст.ст.293, 295 - 297 КАС України.

Копію рішення суду надіслати учасникам справи.

Суддя Кіровоградського

окружного адміністративного суду С.В. Дегтярьова

Джерело: ЄДРСР 104060889
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку