open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Єдиний державний реєстр судових рішень

ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

14 квітня 2022 року ЛуцькСправа № 140/2537/22

Волинський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого - судді Лозовського О.А.,

розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження (у письмовому провадженні) адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України у Волинської області про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1 , позивач) звернувся з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України у Волинській області (далі - ГУ ПФУ у Волинській області, відповідач) про визнання протиправними дій відповідача щодо відмови у переведенні на пенсію за віком відповідно до Закону України «Про державну службу» з 21.01.2022 та зобов`язання відповідача зарахувати до стажу державної служби ОСОБА_1 періоди роботи з 07.09.1981 по 04.11.1981 на посаді інженера технічного нагляду Управління капітального будівництва Луцького міськвиконкому; з 10.11.1981 по 27.04.1983 - служба в армії; з 07.06.1983 по 17.02.1985 - на посаді старшого інженера технічного нагляду Управління капітального будівництва Луцького міськвиконкому; з 18.02.1985 по 29.12.1987 - на посаді старшого інженера технічного відділу Управління капітального будівництва Луцького міськвиконкому; з 04.07.2001 по 10.05.2006 на посаді заступника міського голови; з 26.03.2020 по 06.08.2020 на посаді першого заступника голови Волинської обласної державної адміністрації та здійснити переведення на пенсію за віком відповідно до Закону України «Про державну службу» з часу звернення із заявою - з 21.01.2022, з урахуванням довідок про складові заробітної плати для призначення пенсії державного службовця, виданих Департаментом інфраструктури Волинської обласної державної адміністрації від 21.01.2022 №139/1.3.8 та №140/1.3.8.

Свої вимоги обгрунтовує тим, що з 13.02.2017 перебуває на обліку в ГУ ПФУ у Волинській області як одержувач пенсії за віком відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» від 09.07.2003 №1058-IV (далі - Закон №1058). Позивач вказує, що 21.01.2022 звернувся до ГУ ПФУ у Волинській області із заявою про перехід з пенсії згідно Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» від 09.07.2003 №1058-IV на пенсію за віком відповідно до Закону України «Про державну службу». Проте відповідач відмовив в задоволені поданої заяви, оскільки станом на 01.05.2016 позивач не працював на посаді, віднесеній до категорії державних службовців, та у ОСОБА_1 відсутні 20 років стажу на посадах, віднесених до відповідних категорій посад державної служби, визначених статтею 25 Закону України «Про державну службу» від 16.12.1993 №3723-ХІІ (далі - Закон №3723-ХІІ), відтак право на пенсію за віком відповідно до Закону України «Про державну службу» від 10.12.2015 №889-VIII (далі - Закон №889-VIII) відсутнє. При цьому, до стажу державної служби відповідач зарахував лише періоди роботи з 30.12.1987 по 03.07.2001 (дата набрання чинності Законом України від 07.06.2001 №2493 «Про службу в органах місцевого самоврядування»), з 17.08.2010 по 31.12.2013 та з 02.01.2014 по 25.03.2014. Проте, до стажу державної служби відповідачем не зараховано періоди: з 07.09.1981 по 04.11.1981 на посаді інженера технічного нагляду Управління капітального будівництва Луцького міськвиконкому; з 10.11.1981 по 27.04.1983 - служба в армії; з 07.06.1983 по 17.02.1985 на посаді старшого інженера технічного нагляду Управління капітального будівництва Луцького міськвиконкому; з 18.02.1985 по 29.12.1987 на посаді старшого інженера технічного відділу Управління капітального будівництва Луцького міськвиконкому; з 04.07.2001 по 10.05.2006 на посаді заступника міського голови; з 26.03.2020 по 06.08.2020 на посаді першого заступника голови Волинської обласної державної адміністрації.

Позивач вважає такі дії відповідача протиправними, оскільки п. 10, 12 розділу XI «Прикінцеві та перехідні положення» Закону №889-VIII передбачено, що державні службовці, які на день набрання чинності цим Законом займають посади державної служби та мають не менш як 10 років стажу на посадах, віднесених до відповідних категорій посад державних службовців, визначених статтею 25 Закону №3723-ХІІ та актами Кабінету Міністрів України, мають право на призначення пенсії відповідно до ст. 37 Закону № 3723-ХІІ у порядку, визначеному для осіб, які мають не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державних службовців. Для осіб, які на день набрання чинності цим Законом мають не менш як 20 років стажу на посадах, віднесених до відповідних категорій посад державної служби, визначених статтею 25 Закону №3723-ХІІ та актами Кабінету Міністрів України, зберігається право на призначення пенсії відповідно до статті 37 Закону №3723-ХІІ у порядку, визначеному для осіб, які мають не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до і категорій посад державних службовців.

Тобто, за наявності в особи станом на 01.05.2016 певного стажу державної служби (10 років для осіб, що на зазначену дату займали посади державної служби, або 20 років незалежно від того, чи працювала особа станом на 01.05.2016 на державній службі така особа зберігає право на призначення пенсії відповідно До такої умови: у порядку, визначеному для осіб, які мають не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державних службовців.

З огляду на вказане, позивач звертає увагу, що його стаж роботи на посадах, віднесених до відповідних категорій посад державної служби, на день набрання чинності Законом №889-VIII - 01.05.2016, становив більше 20 років, що дає право на призначення пенсії відповідно до Закону України «Про державну службу» №889-VIII з урахуванням довідок Департаменту інфраструктури Волинської обласної державної адміністрації від 21.01.2022 №139/1.3.8 та №140/1.3.8.

З наведених підстав просить позов задовольнити.

Ухвалою судді Волинського окружного адміністративного суду від 28.02.2022 відкрито спрощене позовне провадження у справі без проведення судового засідання та виклику сторін.

У відзиві на позовну заяву відповідач заперечує заявлені позовні вимоги.

Свою позицію обгрунтовує тим, що пунктом 2 Порядку призначення пенсій деяким категоріям осіб, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 14.09.2016 № 622, яким визначено порядок призначення пенсії згідно Закону України «Про державну службу» встановлено, що згідно з пунктами 10 і 12 розділу XI «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України № 889 на призначення пенсії відповідно до статті 37 Закону України №3723 мають право особи, які на день набрання чинності Законом України від 10.12.2015 №889 «Про державну службу»: 1) мають не менш як 20 років стажу на посадах, віднесених до відповідних категорій посад державної служби, визначених статтею 25 Закону та актами Кабінету Міністрів України; 2) займають посади державної служби та мають не менш як 10 років стажу на посадах, віднесених до відповідних категорій посад державних службовців, визначених статтею 25 Закону та актами Кабінету Міністрів України.

Статтею 25 Закону України №889 визначено, що основними критеріями класифікації посад державних службовців є організаційно-правовий рівень органу, який приймає їх на роботу, обсяг і характер компетенції на конкретній посаді, роль і місце посади в структурі державного органу, визначено сім категорій посад державних службовців.

Слід розрізняти стаж державної служби для встановлення надбавки за вислугу років (стаття 46 Закону України №889) та стаж державної служби на посадах, віднесених до відповідних категорій державних службовців, що дають право на призначення пенсій (постанова Кабінету Міністрів України від 25.03.2016 №229).

Пунктом 8 Прикінцевих та перехідних положень Закону України № 889 законодавець передбачив, що стаж державної служби за періоди роботи (служби) до набрання чинності цим Законом обчислюється у порядку та на умовах, установлених на той час законодавством. Такий порядок був встановлений постановою Кабінету Міністрів України від 03.05.1994 №283 (втратила чинність на підставі постанови Кабінету Міністрів України від 25.03.2016 №229).

Постановою №283 було передбачено зарахування до стажу державної служби періоду роботи на посадах в органах місцевого самоврядування, передбачених у статті 14 Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування», а також на інших посадах, не зазначених у цій статті, віднесених Кабінетом Міністрів України до відповідної категорії посад в органах місцевого самоврядування, проте із застереженням зазначеним в пункті 5 розділу Прикінцеві та перехідні положення Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування», тобто до 04.07.2001 (дата набрання чинності вказаного закону) посади працівників місцевих рад народних депутатів та їх виконавчих комітетів відносились до відповідних категорій посад державних службовців їм присвоювались ранги державних службовців, після цієї дати на вказаних осіб положення Закону України «Про державну службу» не поширюються.

Крім цього, Закон України №889 регулює відносини, що виникають у зв`язку із вступом на державну службу, її проходженням та припиненням, визначає правовий статус державного службовця, статтею 4 встановлено, що дія цього Закону не поширюється на посадових осіб місцевого самоврядування.

Відповідач зазначає, що період перебування ОСОБА_1 після 04.07.2001 на посадах першого заступника міського голови та першого заступника голови Волинської обласної державної адміністрації з 26.03.2020 по 06.08.2020 не підлягає зарахуванню до стажу державної служби відповідно до названих норм чинного законодавства. Періоди роботи позивача в Управлінні капітального будівництва Луцького міськвиконкому підлягають зарахуванню до стажу державної служби, який становить -12 років.

З врахуванням наведеного, ОСОБА_1 станом на 01.05.2016 не працював на посадах віднесених до категорій посад державних службовців та не має 20 років стажу роботи на посадах віднесених до відповідних категорій посад державної служби, визначених статтею 25 Закону України «Про державну службу» №3723 від 16.12.1993, а отже не має права на пенсію за нормами Закону України №889.

Щодо порядку звернення із заявою, представник ГУ ПФУ у Волинській області звертає увагу суду, що ОСОБА_1 не звертався за перерахунком пенсії до відповідача згідно Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» від 09.07.2003 №1058, норми якого є обов`язковими для всіх видів пенсійного забезпечення, а відповідь-роз`яснення органу Пенсійного фонду України не є актом, який в розумінні приписів пункту першого частини першої статті 19 КАС України може бути оскаржено до суду, а отже відповідь на звернення від 16.03.2020 не є рішенням по суті питання.

Таким чином, відповідач вважає позов ОСОБА_1 безпідставним та необгрунтованим, а дії відповідача щодо розгляду його звернення про призначення пенсії за віком відповідно до Закону України «Про державну службу» не можна вважати неправомірними, оскільки він діяв виключно в межах, визначених нормами чинного законодавства.

З наведених підстав просить в задоволенні позову відмовити повністю.

Дослідивши письмові докази та письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, суд встановив наступне.

Як вбачається з матеріалів справи, позивач перебуває на обліку в ГУ ПФУ у Волинській області та отримує пенсію за віком відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» з 13.02.2017.

21.01.2022 ОСОБА_1 звернувся до ГУ ПФУ у Волинській області із заявою про перехід з пенсії по віку, яка призначена йому на підставі Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» від 09.07.2003 №1058-IV, на пенсію за віком відповідно до Закону України «Про державну службу».

Проте, відповідач відмовив в задоволені поданої заяви, оскільки станом на 01.05.2016 позивач не працював на посаді, віднесеній до категорії державних службовців, та у ОСОБА_1 відсутні 20 років стажу на посадах, віднесених до відповідних категорій посад державної служби, визначених статтею 25 Закону України «Про державну службу» від 16.12.1993 №3723-ХІІ (далі - Закон №3723-ХІІ), відтак право на пенсію за віком відповідно до Закону України «Про державну службу» від 10.12.2015 №889-VIII (далі - Закон №889-VIII) у позивача відсутнє.

Вважаючи такі дії відповідача протиправним, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Принципи, правові та організаційні засади забезпечення державної служби, зокрема порядок реалізації права на пенсійне забезпечення державних службовців, визначається Законом України «Про державну службу» від 10.12.2015 №889-VIII (далі - Закон №889-VIII).

Відповідно до пункту 2 розділу XI «Прикінцеві та перехідні положення» Закону №889-VIII з 1 травня 2016 року втратив чинність Закон України «Про державну службу» від 16.12.1993 №3723-XII (далі - Закон №3723-XII), крім статті 37, що застосовується до осіб, зазначених у пунктах 10 і 12 цього розділу.

Відповідно до частини першої статті 37 Закону України «Про державну службу» від 16.12.93 №3723-ХІІ на одержання пенсії державних службовців мають право чоловіки, які досягли віку 62 роки, та жінки, які досягли пенсійного віку, встановленого статтею 26 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», за наявності страхового стажу, необхідного для призначення пенсії за віком у мінімальному розмірі, передбаченого абзацом 1 частини першої статті 28 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», у тому числі стажу державної служби не менш як 10 років, та які на час досягнення зазначеного віку працювали на посадах державних службовців, а також особи, які мають не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державних службовців, незалежно від місця роботи на час досягнення зазначеного віку. Пенсія державним службовцям призначається в розмірі 60 відсотків суми їх заробітної плати, з якої було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, а особам, які на час звернення за призначенням пенсії не є державними службовцями, - у розмірі 60 відсотків заробітної плати працюючого державного службовця відповідної посади та рангу за останнім місцем роботи на державній службі, з якої було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування.

Аналіз наведеної норми дає підстави вважати, що необхідною умовою для наявності у осіб, які мають не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державних службовців, права на пенсію відповідно до згаданої статті є досягнення такими особами певного віку та наявність страхового стажу, передбаченого абзацом 1 частини першої статті 28 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування».

При цьому, вік особи визначається статтею 26 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» і складає 62 роки для чоловіків і 60 років для жінок.

Страховий стаж передбачений абзацом 1 частини першої статті 28 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» і складає 35 років для чоловіків і 30 років для жінок.

Стаж державної служби для тих хто на час досягнення зазначеного віку працював на посадах державних службовців становить не менш як 10 років, та не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державних службовців, незалежно від місця роботи на час досягнення зазначеного віку.

Після 01.05.2016, відповідно до статті 90 Закону України «Про державну службу» від 10.12.2015 №889-VIII, пенсійне забезпечення державних службовців здійснюється відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування».

При цьому, відповідно до пункту 10 Прикінцевих та перехідних положень Закону України «Про державну службу» від 10.12.2015 № 889-VІІІ державні службовці, які на день набрання чинності вказаним Законом займають посади державної служби та мають не менш як 10 років стажу на посадах, віднесених до відповідних категорій посад державних службовців, визначених статтею 25 попереднього Закону та актами Кабінету Міністрів України, мають право на призначення пенсії відповідно до статті 37 Закону України «Про державну службу» від 16.12.1993 №3723-ХІІ у порядку, визначеному для осіб, які мають не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державних службовців.

Згідно із пунктом 12 Прикінцевих та перехідних положень Закону України «Про державну службу» від 10.12.2015 №889-VІІІ для осіб, які на день набрання чинності вказаним Законом мають не менш як 20 років стажу на посадах, віднесених до відповідних категорій посад державної служби, визначених у статті 25 Закону України «Про державну службу» від 16.12.1993 №3723-ХІІ та актами Кабінету Міністрів України, зберігається право на призначення пенсії відповідно до статті 37 Закону України «Про державну службу» від 16.12.1993 №3723-ХІІ в порядку, визначеному для осіб, які мають не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державних службовців.

Тобто, Прикінцевими та перехідними положеннями Закону України «Про державну службу» від 10.12.2015 №889-VIII передбачено, що за наявності у особи станом на 1 травня 2016 певного стажу держслужби (10 років для осіб, що на зазначену дату займали посади державної служби, або 20 років стажу держслужби незалежно від того, чи працювала особа станом на 1 травня 2016 на держслужбі), така особа зберігає право на призначення пенсії відповідно до статті 37 Закону України «Про державну службу» від 16.12.1993 №3723-XII, але за певної додаткової умови: у порядку, визначеному для осіб, які мають не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державних службовців. Такими умовами є вік та страховий стаж.

Статтею 46 Закону України «Про державну службу» від 10.12.2015 №889-VІІІ визначені особливості стажу державної служби, зокрема у пункті 2 зазначено, що до стажу державної служби зараховуються, зокрема, час перебування на посадах в органах місцевого самоврядування, передбачених Законом України «Про службу в органах місцевого самоврядування».

Відповідно до пункту 6 Порядку обчислення і стажу державної служби, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.03.2016 №229, стаж державної служби за періоди роботи (служби) до набрання чинності Законом України «Про державну службу» від 10.12.2015 №889-V1II обчислюється відповідно до пункту 8 розділу XI Прикінцевих та перехідних положень Закону України «Про державну службу» від 10.12.2015 889-VIII

У пункті 8 розділу ХІ Прикінцевих та перехідних положень Закону України «Про державну службу» від 10.12.2015 №889-VIII зазначено, що стаж державної служби за періоди роботи (служби) до набрання чинності вказаним Законом обчислюється у порядку та на умовах, установлених на той час законодавством.

Відповідно до пункту 2 Порядку обчислення стажу державної служби, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.05.1994 №283, який діяв на час проходження позивачем служби в органах місцевого самоврядування, до стажу державної служби зараховується робота (служба), зокрема, на посадах в органах місцевого самоврядування передбачених статтею 14 Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування».

Статтею 14 Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування» встановлено, що в органах місцевого самоврядування встановлюються такі категорії посад:

- перша категорія - посади Київського міського голови, голів обласних рад та Севастопольського міського голови;

- друга категорія - посади Сімферопольського міського голови, міських (міст - обласних центрів) голів; заступників голів обласних рад та Севастопольського міського голови, заступника міського голови - секретаря Київської міської ради;

- третя категорія - посади перших заступників та заступників міських голів (міст - обласних центрів) з питань діяльності виконавчих органів ради; секретарів міських (міст - обласних центрів та міста Сімферополя) рад, міських голів (міст обласного і республіканського в Автономній Республіці Крим значення, крім міст - обласних центрів), голів районних, районних у містах рад

четверта категорія - посади голів постійних комісій Київської та Севастопольської міських рад (у разі коли вони основі), керівників управлінь і відділів виконавчого апарату! обласних, Севастопольської міської та секретаріату Київської міської рад, секретарів; міських (міст обласного і республіканського в Автономній Республіці Крим значення) рад, заступників міських (міст обласного і республіканського в Автономній Республіці Крим значення) голів з питань діяльності виконавчих органів ради, керуючих справами (секретарів) виконавчих комітетів, директорів, перших заступників, заступників директорів департаментів міських (міст обласного і республіканського в Автономній Республіці Крим значення) рад, міських (міст районного значення) голів, селищних і сільських голів, посади заступників голів районних рад;

п`ята категорія - посади керуючих справами виконавчих апаратів районних рад, керуючих справами (секретарів) виконавчих комітетів районних y містах рад, помічників голів, радників (консультантів), спеціалістів, головних бухгалтерів управлінь і відділів виконавчого апарату обласних, секретаріатів Київської та Севастопольської міських рад, керівників управлінь, відділів та інших виконавчих органів міських (міст обласного і республіканського в Автономній Республіці Крим значення) рад та їх заступників, керівників відділів (підвідділів) у складі самостійних управлінь, відділів виконавчих органів міських (міст обласного значення) рад, посади заступників міських (міст районного значення), сільських, селищних голів з питань діяльності виконавчих органів ради, секретарів міських (міст, районного значення), сільських, селищних рад, старост;

шоста категорія - посади керуючих справами (секретарів) виконавчих комітетів міських (міст районного значення), сільських, селищних рад, керівників структурних підрозділів виконавчого апарату районних та секретаріатів районних у містах Києві та Севастополі рад та їх заступників, керівників управлінь, відділів та інших структурних підрозділів виконавчих органів міських (міст районного значення), районних у містах рад та їх заступників, помічників голів, радників, консультантів, начальників секторів, головних бухгалтерів, спеціалістів управлінь, відділів, інших структурних підрозділів виконавчих органів міських (міст обласного значення та міста Сімферополя) рад;

сьома категорія - посади радників, консультантів секретаріатів районних у містах рад, спеціалістів виконавчих органів районних у містах, міських (міст районного значення) рад, спеціалістів виконавчих органів сільських, селищних рад.

Згідно з пунктом 4 Порядку №229 до стажу державної служби зараховується, зокрема, час перебування на посадах в органах місцевого самоврядування, передбачених Законом України «Про службу їв органах місцевого самоврядування».

Відповідно до записів у трудовій книжці ОСОБА_1 серії НОМЕР_1 вбачається наступне:

- в період з 07.09.1981 по 04.11.1981 позивач працював на посаді інженера технічного нагляду Управління капітального будівництва Луцького міськвиконкому;

- з 10.11.1981 по 04.1983 проходив військову службу;

- з 07.06.1983 прийнятий на посаду старшого інженера технічного нагляду Виконкому міської ради народних депутатів;

- 18.02.1985 переведений на посаду старшого інженера технічного відділу Виконкому міської ради народних депутатів;

- 30.12.1987 переведений на посаду начальника управління капітального будівництва Виконкому міської ради народних депутатів;

- 01.08.1994 позивача затвердженого заступником голови міськвиконкому;

- 08.04.1998 - заступником міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради;

- 26.04.2002 затверджено заступником міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради;

- 10.05.2006 ОСОБА_1 звільнено з посади у зв`язку із закінченням строку повноважень виконавчого комітету виконавчого комітету міської ради;

- з 17.08.2010 призначено на посаду начальника головного управління промисловості та розвитку інфраструктури Волинської обласної державної адміністрації;

- 02.01.2013 переведено на посаду начальника управління інфраструктури та туризму облдержадміністрації;

- 31.12.2013 звільнено із займаної посади по переведенню у департамент інфраструктури та туризму;

- з 02.01.2014 по 25.03.2014 позивач займав посаду директора департаменту інфраструктури та туризму Волинської обласної державної адміністрації;

- з 26.03.2020 по 06.08.2020 працював на посаді першого заступника голови Волинської обласної державної адміністрації.

Також, в трудовій книжці містяться відомості про складення 04.05.1994 ОСОБА_1 присяги державного службовця та 17.05.2004 присяги посадової особи місцевого самоврядування на підставі Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування».

Щодо зарахування до стажу державної служби строку проходження військової служби, суд зазначає наступне.

Згідно з частиною першою статті 8 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» від 20.12.1991 №2011-XII час перебування громадян України на військовій службі зараховується до їх страхового стажу, стажу роботи, стажу роботи за спеціальністю, а також до стажу державної служби. Час проходження строкової військової служби та військової служби за призовом осіб офіцерського складу, а також час проходження військової служби в особливий період, що оголошується відповідно до Закону України «Про оборону України», зараховуються до стажу роботи, що дає право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах, якщо на момент призову на строкову військову службу, військову службу за призовом осіб офіцерського складу, військову службу в особливий період, що оголошується відповідно до Закону України «Про оборону України», особа навчалася за фахом у професійно-технічному навчальному закладі, працювала за професією або займала посаду, що дає право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах. Час навчання в професійно-технічному навчальному закладі, час проходження строкової військової служби, а також час проходження військової служби в особливий період, що оголошується відповідно до Закону України «Про оборону України», які зараховуються до стажу роботи, що дає право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах, не повинні перевищувати наявного стажу роботи, що дає право на пенсію за віком на пільгових умовах. Час проходження військовослужбовцями військової служби в особливий період, що оголошується відповідно до Закону України «Про оборону України», зараховується до їх вислуги років, стажу роботи, стажу роботи за спеціальністю, а також до стажу державної служби на пільгових умовах у порядку, який визначається Кабінетом Міністрів України.

Також відповідно до положень Порядку № 283 до стажу державної служби зараховується,, зокрема, час строкової служби, робота на посадах керівних працівників та спеціалістів у виконавчих комітетах місцевих Рад депутатів трудящих, Рад народних депутатів, їх управліннях, самостійних відділах, інших структурних підрозділах.

Аналогічні приписи викладені у частині першій статті 2 Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу» від 25.03.1992 №2232-XII.

У зв`язку з цим, строк перебування позивача на строковій службі з 10.11.1981 по 27.04.1983, що підтверджується військовим квитком серії НОМЕР_2 , має бути зарахований до стажу державної служби.

Отже, вказане вище свідчить про те, що станом на 01.05.2016 позивач займав відповідну посаду, віднесену до відповідних категорій посад державної служби, та стаж його роботи на вказаних посадах державної служби станом на 01.05.2016 становив більше 20 років, що дає право на пенсію відповідно до Закону України «Про державну службу».

При цьому суд зазначає, що право на призначення пенсії відповідно до статті 37 Закону України «Про державну службу» від 16.12.1993 №3723-XII зберігає особа за наявності у неї станом на 01.05.2016 певного стажу держслужби (10 років для осіб, що на зазначену дату займали посади державної служби, або 20 років стажу держслужби незалежно від того, чи працювала особа станом на 1 травня 2016 на держслужбі), а тому юридичне значення у даному спорі для захисту прав позивача має саме питання щодо наявності підстав для зарахування до стажу державної служби періодів роботи позивача з 07.09.1981 по 04.11.1981 на посаді інженера технічного нагляду Управління капітального будівництва Луцького міськвиконкому; з 10.11.1981 по 27.04.1983 - служба в армії; з 07.06.1983 по 17.02.1985 - на посаді старшого інженера технічного нагляду Управління капітального будівництва Луцького міськвиконкому; з 18.02.1985 по 29.12.1987 - на посаді старшого інженера технічного відділу Управління капітального будівництва Луцького міськвиконкому; з 04.07.2001 по 10.05.2006 на посаді заступника міського голови; з 26.03.2020 по 06.08.2020 на посаді першого заступника голови Волинської обласної державної адміністрації.

За вказаних обставин суд вважає, що відповідач без належного обгрунтування відмовив позивачу у переведенні на пенсію відповідно до Закону України «Про державну службу» з посиланням на відсутність у позивача станом на 01.05.2016 стажу роботи на посадах, віднесених до відповідних категорій посад державних службовців, визначених Законом України «Про державну службу», а тому дії ГУ ПФУ у Волинській області щодо відмови у переведенні на пенсію за віком відповідно до Закону України «Про державну службу» слід визнати протиправними, а період роботи позивача . з 07.09.1981 по 04.11.1981 на посаді інженера технічного нагляду Управління капітального будівництва Луцького міськвиконкому; з 10.11.1981 по 27.04.1983 - служба в армії; з 07.06.1983 по 17.02.1985 - на посаді старшого інженера технічного нагляду Управління капітального будівництва Луцького міськвиконкому; з 18.02.1985 по 29.12.1987 - на посаді старшого інженера технічного відділу Управління капітального будівництва Луцького міськвиконкому; з 04.07.2001 по 10.05.2006 на посаді заступника міського голови; з 26.03.2020 по 06.08.2020 на посаді першого заступника голови Волинської обласної державної адміністрації підлягають зарахуванню до стажу державної служби.

А тому позовні вимоги про визнання протиправними дій відповідача щодо відмови у переведенні на пенсію за віком відповідно до Закону України «Про державну службу» з 21.01.2022 та зобов`язання відповідача зарахувати до стажу державної служби ОСОБА_1 періоди роботи з 07.09.1981 по 04.11.1981 на посаді інженера технічного нагляду Управління капітального будівництва Луцького міськвиконкому; з 10.11.1981 по 27.04.1983 - служба в армії; з 07.06.1983 по 17.02.1985 - на посаді старшого інженера технічного нагляду Управління капітального будівництва Луцького міськвиконкому; з 18.02.1985 по 29.12.1987 - на посаді старшого інженера технічного відділу Управління капітального будівництва Луцького міськвиконкому; з 04.07.2001 по 10.05.2006 на посаді заступника міського голови; з 26.03.2020 по 06.08.2020 на посаді першого заступника голови Волинської обласної державної адміністрації підлягають задоволенню.

Стосовно позовних вимог щодо здійснення переведення ОСОБА_1 на пенсію за віком відповідно до Закону України «Про державну службу» з часу звернення із заявою - з 21.01.2022, з урахуванням довідок про складові заробітної плати для призначення пенсії державного службовця, виданих Департаментом інфраструктури Волинської обласної державної адміністрації від 21.01.2022 №139/1.3.8 та №140/1.3.8, суд зазначає наступне.

Відповідно до статті 83 Закону України «Про пенсійне забезпечення» пенсії призначаються з дня звернення за пенсією. Переведення з одного виду пенсії на інший провадиться з дня подання відповідної заяви з усіма необхідними документами.

При цьому статтями 80-85 Закону України «Про пенсійне забезпечення» у процедурі забезпечення громадян пенсіями прямо передбачені такі механізми як призначення пенсії та виплата пенсії. Ці ж самі механізми згадані законодавцем і у приписах статтями 44-47 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування».

Відповідно до частин третьої, п`ятої статті 45 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» переведення з одного виду пенсії на інший здійснюється з дня подання заяви на підставі документів про страховий стаж, заробітну плату (дохід) та інших документів, що знаходяться на час переведення з одного виду пенсії на інший в пенсійній справі, а також додаткових документів, одержаних органами Пенсійного фонду. Документи про призначення (перерахунок) пенсії розглядає територіальний орган Пенсійного фонду та не пізніше 10 днів з дня їх надходження приймає рішення про призначення (перерахунок) або про відмову в призначенні (перерахунку) пенсії.

Частиною 1 статті 9 КАС України передбачено, що розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до статті 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Згідно статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Таким чином, враховуючи вищенаведене, позивач довів суду ті обставини, на які він посилався в обґрунтування позовних вимог, а відповідач не надав суду належних доказів на підтвердження правомірності своїх дій.

Згідно з частиною другою статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Повноваження суду при вирішенні справи визначені статтею 245 КАС України. Як встановлено частиною другою вказаної статті, у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про визнання протиправними дій суб`єкта владних повноважень; інший спосіб захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист таких прав, свобод та інтересів.

Завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень (частина перша статті 2 КАС України).Крім того, суд зазначає, що спосіб відновлення порушеного права позивача має бути ефективним і таким, який виключає подальші протиправні рішення, дії чи бездіяльність суб`єкта владних повноважень, а у випадку невиконання або неналежного виконання рішення виникала б не необхідність повторного звернення до суду, а здійснювалося б примусове виконання рішення.

Таким чином, суд зазначає, що в ході судового розгляду установлені обставини щодо наявності у позивача права на переведення на пенсію за віком відповідно до Закону України «Про державну службу» з врахуванням періодів роботи ОСОБА_1 з 07.09.1981 по 04.11.1981 на посаді інженера технічного нагляду Управління капітального будівництва Луцького міськвиконкому; з 10.11.1981 по 27.04.1983 службу в армії; з 07.06.1983 по 17.02.1985 - на посаді старшого інженера технічного нагляду Управління капітального будівництва Луцького міськвиконкому; з 18.02.1985 по 29.12.1987 - на посаді старшого інженера технічного відділу Управління капітального будівництва Луцького міськвиконкому; з 04.07.2001 по 10.05.2006 на посаді заступника міського голови; з 26.03.2020 по 06.08.2020 на посаді першого заступника голови Волинської обласної державної адміністрації. довідок про складові заробітної плати для призначення пенсії державного службовця, виданих Департаментом інфраструктури Волинської обласної державної адміністрації від 21.01.2022 №139/1.3.8 та №140/1.3.8.

За таких обставин зазначений спосіб захисту є найбільш ефективним щодо захисту порушених прав позивача.

Щодо дати, з якої необхідно здійснити переведення позивача на інший вид пенсії, суд зазначає наступне.

Відповідно до частини третьої статті 45 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» переведення з одного виду пенсії на інший здійснюється з дня подання заяви на підставі документів про страховий стаж, заробітну плату (дохід) та інших документів, що знаходяться на час переведення з одного виду пенсії на інший в пенсійній справі, а також додаткових документів, одержаних органами Пенсійного фонду.

Отже вимога позивача про переведення на пенсію за віком відповідно до Закону України «Про державну службу» з дати звернення - 21.01.2022 підлягає задоволенню.

Таким чином, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень законодавства України, доказів, наявних в матеріалах справи, суд дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог, з огляду на що їх слід задовольнити.

Згідно із частиною першою статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Отже, на користь позивача необхідно стягнути за рахунок бюджетних асигнувань відповідача судовий збір в розмірі 992,40 грн, сплачений згідно з квитанцією від 22.02.2022 №0.0.2470478459.1.

Керуючись ст. ст. 90, 139, 143, 241-246, 250, 255, 295 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити повністю.

Визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України щодо відмови у переведенні ОСОБА_1 на пенсію за віком відповідно до Закону України «Про державну службу» з 21.01.2022.

Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України у Волинської області перевести ОСОБА_1 на пенсію за віком відповідно до Закону України «Про державну службу» з 21.01.2022, зарахувавши до стажу державної служби періоди його роботи з 07.09.1981 по 04.11.1981 на посаді інженера технічного нагляду Управління капітального будівництва Луцького міськвиконкому; з 10.11.1981 по 27.04.1983 службу в армії; з 07.06.1983 по 17.02.1985 - на посаді старшого інженера технічного нагляду Управління капітального будівництва Луцького міськвиконкому; з 18.02.1985 по 29.12.1987 - на посаді старшого інженера технічного відділу Управління капітального будівництва Луцького міськвиконкому; з 04.07.2001 по 10.05.2006 на посаді заступника міського голови; з 26.03.2020 по 06.08.2020 на посаді першого заступника голови Волинської обласної державної адміністрації урахуванням, з урахуванням довідок Департаменту інфраструктури Волинської обласної державної адміністрації про складові заробітної плати для призначення пенсії державного службовця від 21.01.2022 №140/1.3.8 та про складові заробітної плати для призначення пенсії особі, яка має не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державної служби, і яка на момент виходу на пенсію не займає посади державної служби від 21.01.2022 №139/1.3.8.

Стягнути з Головного управління Пенсійного фонду України у Волинській області (43026, Волинська область, місто Луцьк, вулиця Кравчука, 22-В, ідентифікаційний код 13358826) за рахунок бюджетних асигнувань на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_3 ) судовий збір в розмірі 992 (дев`ятсот дев`яносто дві) гривні 40 копійок.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого статтею 295 КАС України. У разі подання апеляційної скарги рішення якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.

Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складання повного судового рішення.

Суддя О.А. Лозовський

Джерело: ЄДРСР 103957753
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку