open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Єдиний державний реєстр судових рішень

Справа №718/1742/21

Провадження №2/718/422/21

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

16.03.2022 року м.Кіцмань Чернівецька область

Кіцманський районний суд Чернівецької області у складі: головуючої судді Масюк Л.О., секретаря Бужак О.В., розглянувши у відкритому судовому засіданні цивільну справу за позовом ОСОБА_1 до Акціонерного товариства «Чернівціобленерго» в особі Кіцманського РЕМ, третя особа - Кіцманська міська рада Кіцманської ОТГ про усунення перешкод в користуванні земельною ділянкою,-

за участю: позивача ОСОБА_1

представників відповідача Сондей Я.А. , Боднар О.О. , Баландюка Р.Ф.

представників третьої особи Булеги С.Б., Королюк І.Ю.

ВСТАНОВИВ:

Позивач ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Акціонерного товариства «Чернівціобленерго» в особі Кіцманського РЕМ, третя особа - Кіцманська міська рада Кіцманської ОТГ про усунення перешкод в користуванні земельною ділянкою.

Свої вимоги обґрунтовує тим, що він, ОСОБА_1 , є власником житлового будинку та земельної ділянки кадастровий номер 7322510100:01:001:1374, що знаходяться в АДРЕСА_1 згідно договору дарування вчиненого 21 лютого 2020 року батьком на його користь.

Вказує, що його батько ОСОБА_5 придбав вказане господарство, що розташоване на земельній ділянці розміром 2036 кв. м. по АДРЕСА_1 на підставі договору купівлі продажу від 27 липня 1982 р. про що зроблено нотаріальне засвідчення державним нотаріусом Троянською М.М. 27 липня 1982 р. і зареєстровано в реєстрі за №858.

Згідно рішення виконкому Кіцманської районної ради народних депутатів, архітектор Кіцманського району Котелко Я. в 1983 році здійснив виїзд на місцевість і створив план забудови садиби, відповідно до якого його батьком було розпочато будівництво житлового будинку і господарських споруд.

Будинок було збудовано у 1986 року. 4 жовтня 1995 року, згідно рішення виконавчого комітету Кіцманської міської ради народних депутатів за №394/7 від 27 липня 1995 р, на ім`я його батька, ОСОБА_5 , було видано свідоцтво на право власності на житловий будинок за реєстровим №1135. 20 травня 1996 року ОСОБА_5 було видано Державний акт на право власності на землю за №90.

Згідно з Витягом з Державного земельного кадастру про земельну ділянку № НВ-7305358272020, виданим державним кадастровим реєстратором Снятинчук І.Ю. 14 лютого 2020 р., відомості про наявні обмеження (обтяження) у використанні земельної ділянки не зареєстровані.

Зазначає, шо 2 березня 2020 року ним було написано заяву до Кіцманський РЕМ АТ «Чернівціобленерго» на збільшення електропотужності з 3,5 кВт до 17 кВт . Однак, відповіді на зазначену заяву ним отримано не було. Вважає, що працівники Кіцманського РЕМу знехтували всіма термінами видачі технічних умов мотивуючи тим, що земельна ділянка і будинок знаходяться в охоронній зоні.

Відповідно до матеріалів технічних умов наявний акт можливого порушення охоронної зони, так як через його, ОСОБА_1 , земельну ділянку проходить ЛЕП-10 кВ лінія 5 «Чагор», яка була введена в експлуатацію в 1987 р. про що свідчить технічний паспорт лінії.

Крім цього, посилається на те, що 14 квітня 2020 року він звернувся в Кіцманський РЕМ, щоб йому надали вичерпну інформацію про високовольтну лінію, яка проходить через його домогосподарство.

15 квітня 2020 р. послідувало звернення заяв на ім`я голови Кіцманської ОТГ Булеги С.Б. на предмет видачі довідки про підтвердження чи спростування знаходження земельної ділянки за кадастровим номером 7322510100:01:001:1374 в охоронні зоні, та хто дав дозвіл на будівництво високовольтної лінії в спальному житловому масиві.

14 квітня 2020 року ним була написана заява начальнику AT «Чернівціобленерго» Таранюку С.В. в якій стояло ряд запитань.

У відповідь AT «Чернівціобленерго» від 20.05.20р. №20/1326 повідомили, що лінія була побудована згідно проекту Львівського відділу комплексного проектування та виконувалась будівельно-монтажною організацією Чернівецького МК-23 з 1969 по 1987 рік.

4 червня 2020 р. здійснено обстеження його домогосподарства представниками АТ «Чернівціобленерго» про що було складено акт в якому зазначено, що крайній провід проходить від житлового будинку на відстані від одного кута 2.55 м. та від іншого 3.85 м.

Вважає, що дана лінія побудована з порушенням ПУЕ 2.5.104. від 21.07.1983 N Э-5/83: Відстані по горизонталі від крайніх проводів BJI при не відхиленому їх положенні до найближчих частин будівель, що окремо стоять, і споруд (охоронна зона), що виступають, мають бути не менше: 10 м. для BJI до 20 кВ та Постанови Кабінету Міністрів України від 4 березня 1997 р. №209 пункт 5 де дана лінія повинна бути побудована не менше як 10 метрів до будинку.

На звернення до міського голови Кіцманської міської ради Булеги С.Б. із заявою посприяти у винесенні за межі його приватної земельної ділянки стовпа без номера з підкосом ПЛ-10 кВ лінії 5 «Чагор», пясля чого дану заяву перенаправлено за компетенцією до ПАТ Кіцманського РЕМ АТ «Чернівціобленерго», відповіді ОСОБА_1 не надано.

Крім цього, 25 лютого 2021 року він здійснив запит на отримання публічної інформації від Кіцманського РЕМу AT «Чернівціобленерго», щодо надання копії проектної документації на будівництво ЛЕП-10 лінії 5 «Чагор», згідно генерального плану місто забудови, що проводилось з 1969 по 1987р., згідно проекту Львівського відділу комплексного проектування.

Кіцманський РЕМ AT «Чернівціобленерго» у відповіді від 11 березня 2021 р. за №24 повідомив, що відсутні правові підстави для надання інформації.

25 лютого 2021 року він звернувся в головне управління Держгеокадастру в Чернівецькій області та отримав відповідь, що згідно відомостей Державного земельного кадастру на земельній ділянці за кадастровим номером 7322510100:01:001:1374 обмеження щодо її використання не зареєстровано.

Враховуючи вище викладене, просив зобов`язати Кіцманський РЕМ АТ «Чернівціобленерго» усунути перешкоди в користуванні земельною ділянкою, що розташована по АДРЕСА_1 та є його власністю, шляхом винесення електроопори з підкосом без номеру ЛЕП-10 кВ лінії 5 «Чагор» із зазначеної приватної земельної ділянки на землі комунальної власності та стягнути з відповідача на його користь понесені судові витрати.

Позивач ОСОБА_1 в судовому засіданні позовні вимоги підтримав, просив їх задовольнити, посилаючись на обставини викладені в позові.

Представники відповідачіва Боднар О.О. , Сондей Я.А. та Баландюк Р.Ф. в судовому засіданні просили відмовити в задоволенні позову, посилаючись на обставини викладені у відзиві на позовну заяву.

У відзиві зазначається, що відповідно до інформації, викладеної у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань юридичною особою з ідентифікаційним кодом 00130760 та організаційно-правовою формою - акціонерне товариство є АТ «Чернівціобленерго». Згідно зареєстрованої та відображеної у реєстрі інформації у АТ «Чернівціобленерго» відсутні відокремлені структурні підрозділи.

Посилається на те, що відповідно до пункту 8 ПОЕМ, забороняється в охоронних зонах повітряних і кабельних ліній, трансформаторних підстанцій, розподільних пунктів і пристроїв виконувати будь-які дії, що можуть порушити нормальну роботу електричних мереж, спричинити їх пошкодження, або нещасні випадки, а саме: будувати житлові, громадські та дачні будинки.

Відсутність оформленого права власності чи користування об`єктом під опорами ПЛ-10 кВ не звільняє від накладання обмежень щодо використання земельних ділянок в охоронних зонах, передбачених Законом України «Про землі енергетики та правовий режим спеціальних зон енергетичних об`єктів».

Згідно Витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності від 21.02.2020 року під час реєстрації земельної ділянки (кадастровий номер 10100:01:001:1374 з цільовим призначенням для будівництва і гутовування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) не було відображено інформації щодо обмежень в використанні даної земельної ділянки для містобудівних потреб, які були наявні через накладання охоронної зони на частину земельної ділянки.

Відповідно до положень статті «Про землі енергетики та правовий режим спеціальних зон енергетичних обєктів» визначено, що межі спеціальних зон об`єктів енергетики зазначаються у документації із землеустрою з часу надання земельної ділянки для будівництва відповідного об`єкта. Вважають, що земельна ділянка з кадастровим номером 7322510100:01:001:1374 є сформованою з порушенням норм чинного законодавства та законодавства, яке діяло на момент її формування.

ПЛ-10 кВ Л-5 «Чагор» в обов`язковому порядку мала бути позначена в Державному акті на право власності на земельну ділянку і в технічній документації з землеустрою на плані земельної ділянки і погоджена з електропостачальною компанією.

Також посилаються на те, що при видачі позивачу відповідними органами технічної документаиії та державного акту на земельну ділянку в межах охоронної зони повітряної лінії електропередач у технічній документаиії по виготовленню Державного акту на право власності та плані меж земельної ділянки не були зазначені межі спеціальних зон об`єктів енергетики, чим було порушено вимоги чинного законодавства та відсутні відомості про обмеження у використанні земельної ділянки, встановлені Порядком ведення Державного земельного кадастру, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2012 року №1051.

В даній ситуації обмеження прав позивача здійснюється на підставі закону, який є доступним і достатньо чітким в своєму формулюванні оскільки, метою такого втручання є забезпечення безперебійного функціонування об`єктів енергетики, раціонального використання земель, а також безпечної життєдіяльності та захисту населення і господарських об`єктів від впливу можливих, яка є складовою загального добробуту в демократичному суспільстві, при цьому закон встановлює відповідні гарантії для позивача на випадок користування земельною ділянкою із охоронною зоною, що свідчить про дотримання в даній ситуації справедливого балансу (пропорційності втручання права позивача) між інтересами окремої особи та суспільства в цілому.

Вважають, що обмеження у користуванні земельною ділянкою, яка знаходиться уздовж ліній електропередач, визначені на законодавчому рівні, а даний факт зобов`язує їх дотримання в рамках передбачених положеннями норм чинного тодавства.

Крім цього, посилаються на те, що відповідно до Паспорта № 5 повітряної лінії електропередавання 10 кВ «Чагор» від Кіцмансько п/ст 35/10 кВ, періодом будівництва вказаної лінії є 1969-1987 роки, а введення в експлуатацію її здійснено у 1987 році. В охоронній зоні прогону між опорами №35-36 ПЛ-10 Л-5 "Чагор", яка перебуває на балансі та технічному обслуговуванні AT «Чернівціобленерго", знаходиться житловий будинок позивача, власником якого на той час, згідно Договору купівлі-продажу від 27.07.1982 року, був ОСОБА_5 , батько ОСОБА_1 .

Станом на 1983 рік у результаті перебудови вказаного житлового будинку було видане нове Свідоцтво про право особистої власності на житловий будинок з жилою площею 60,3 кв.м від 04.10.1995 року який був зданий в експлуатацію.

Отже, про наявність лінії електромережі ПЛ-10 кВ Л-5 "Чагор" на час будови будинку позивач був обізнаний.

Також посилається на те, що на час звернення із позовною заявою та у відповідності до інформації з правовстановлюючого документа на житловий будинок, який знаходиться в АДРЕСА_1 , та належить позивачу, площа будинку складає 139,40 кв.м., що значно більше яка була відображена у Договорі купівлі-продажу від 27.07.1982 року, що підтверджує здійснення значної добудови будинку у період між 1982-2020 роки, і стало причиною його розміщення в межах охоронної зони.

Також вказує на те, що на час будівництва ПЛ-10 кВ Л-5 "Чагор" встановленого на законодавчому рівні обов`язку, щодо відведення земель у межах в передачі електроенергії не було, а вищезазначена повітряна лінія належала до категорії державного майна та була передана на баланс Товариства під час приватизації.

Вважають, що саме дії позивача зумовив розміщення частини житлового будинку в межах охоронної зони ПЛ-10 кВ Л-5 "Чагор" де законодавством встановлені обмеження у користуванні земельною ділянкою, а перенесення опори з підкосом по лінії електропередачі з земельної ділянки позивача означатиме винесення її на землі власності інших жителів громади.

Більше того, роботи з перенесення лінії загрожують знеструмленням на тривалий період часу великої частини міста, що не відповідає передбаченому абзацом 5 частини 1 статті 3 Закону України «Про землі енергетики та правовий режим спеціальних зон енергетичних об`єктів» принципу пріоритету потреб суспільної необхідності на землі енергетики над потребами приватної власності на землю інших осіб, який є одним із основних принципів регулювання земельних відносин у галузі енергетики.

Враховуючи викладене, просить в задоволені позовних вимог відмовити у повному обсязі, а провадження у справі закрити.

Представники третьої особи Кіцманської міської ради Булега С.Б. та Королюк І.Ю. в судовому засіданні просили відмовити в задоволенні позову.

Голова Кіцманської ТГ Булега С.Б. та представник Королюк І.Ю. вказали, що через ділянку позивача проходить ЛЕП лінія 5 «Чагор», яка була введена в експлуатацію в 1987 році, про що свідчить технічний паспорт лінії.

20 травня 1996 року батьку позивача, ОСОБА_5 , на підставі рішення виконкому Кіцманської міської ради народних депутатів № 334/6 від 14.06.1995 було видано Державний акт про право власності на землю серії І-ЧВ № 003376, в якому не були зазначені обмеження у використанні земельної ділянки.

Посилаються на те, що на момент видачі Державного акту про право власності на земельну ділянку батькові позивача діяла Постанова Верховної Ради України від 13.03.1992 року № 2201-ХІІ «Про форми державних актів на право власності на землю і право постійного користування землею», якою було затверджено форму державного акту на право власності на землю, що не містила інформації про наявність чи відсутність обмежень у використанні земельної ділянки.

Згідно із зазначеною вище Постановою, затверджена форма державного акту на право приватної власності на землю обмежувалася лише інформацією про місце розташування та площу земельної ділянки, її цільове призначення та підстави для набуття земельної ділянки у власність, містила план зовнішніх меж земельної ділянки та кількісну характеристику земель, переданих у власність.

Таким чином, батько позивача ОСОБА_5 отримав у власність земельну ділянку з існуючими обмеженнями, які були встановлені та діяли на підставі закону, а форма Державного акту не передбачала фіксацію таких обмежень.

21.02.2020 року позивач ОСОБА_1 набув право власності на житловий будинок та земельну ділянку, що розташована в АДРЕСА_1 , та отримав правовстановлюючий документ - витяг з Державного реєстру про право власності на земельну ділянку від 21.02.2020 року з індексним номером 201367561.

Підставою для державної реєстрації земельної ділянки у Державному земельному кадастріі є технічна документація із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), розроблена 03.02.2020 року ФОП ОСОБА_8 .

Вважають, що Землевпорядна організація (ФОП ОСОБА_8 ), яка виготовляла технічну ентацію із землеустрою на спірну земельну ділянку, у відповідності до статті 29 Закону їй «Про землеустрій», повинна була внести відомості про наявність існуючих обмежень у використанні земельної ділянки, які розповсюджуються на позивача, до кадастрового плану земельної ділянки, однак, з невідомих причин, вказані обмеження землевпорядною організацією до технічної документації із землеустрою не були внесені. Внаслідок цього, відомості про існування охоронної зони ЛЕП на земельній ділянці позивача не отримали своє відображення в Державному земельному кадастрі.

Зазначають, що на момент введення в експлуатацію ЛЕП-10 кВт лінії 5 «Чагор» відстані охоронних зон електричних мереж встановлювались постановами Ради Міністрів СРСР від 11.09.1972 року № 667 «Про затвердження Правил охорони електричних мереж напругою до 1000 вольт» та від 26.03.1984 року № 255 «Про затвердження Правил охорони електричних мереж напругою вищще 1000 вольт».

Доводи позивача про те, що лінія електропередач побудована з порушенням та недотримання відстаней охоронних зон від ліній електропередач до будинку не аргументована, а тому той факт, що ЛЕП-10 кВт лінії 5 «Чагор» прокладалася вже після завершення будівництвом будинку позивача з порушенням вимог законодавства про відстані від ліній електропередачі до будинків та споруд є недоведеним.

Більше того, позивач не обґрунтовує яким саме видам господарської діяльності йому заважає опора, яка знаходиться на його земельній ділянці ще з 1987 року, а виходячи з практики Верховного Суду України (постанова від 25.07.2018 у справі №50. постанова від 14.08.2019 у справі №235/457/17, ухвала від 13.07.2016 у справі №544/701/15-ц) для задоволення позову про усунення перешкод у користуванні майном позивачу необхідно, належними та допустимими доказами довести внаслідок яких саме дій порушується право власника на користування своїм майном. Факт знаходження на ділянці позивача опори та повітряної лінії електропередач не означає автоматичного порушення його права власності на землю, а вказує на наявність спеціальної зони обєкту енергетики, який підлягає охороні згідно з вимогами чинного законодавства.

Виходячи із викладеного вище, просять відмовити в задоволенні позовних вимог повністю.

Суд, заслухавши учасників процесу, дослідивши та оцінивши матеріали справи, вважає, що позов не підлягає до задоволення, враховуючи наступне.

Відповідно до частини першої статті 4 ЦПК України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних справ, свобод чи законних інтересів.

Згідно із частиною першою статті 15 ЦК України кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання.

В силу вимог ч. 1 ст. 13 ЦПК України суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках.

Однією з засад судочинства, регламентованих п. 4 ч. 3 ст. 129 Конституції України, є змагальність сторін та свобода в наданні ними до суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

В силу вимог ст.ст.12, 81 ЦПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.

Судом встановлено, що згідно договору купівлі продажу від 27.07.1982 року та Свідоцтва про право особистої власності на житловий будинок від 04.10.1995 року, ОСОБА_5 , батько позивача, набув право власності на житловий будинок з належними до нього надвірними будівлями, що розташовані на земельній ділянці розміром 2036 кв. м. за адресою: АДРЕСА_1 , про що зроблено нотаріальне засвідчення державним нотаріусом Троянською М.М. 27 липня 1982 р. і зареєстровано в реєстрі за №858 (а.с.16,20).

Відповідно до Державного акту серія І-ЧВ № 003376 від 20.05.1996 року та Витягу з Державного земельного кадастру № НВ-7305358272020 від 14.02.2020 року, власником земельної ділянки кадастровий номер 7322510100:01:001:1374, площею 0,0840 га. є ОСОБА_5 (а.с.21-24).

Згідно Договору дарування від 21.02.2020 року та Витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності №201366470 від 21.02.2020 року позивач ОСОБА_1 є власником житлового будинку з належними до нього надвірними будівлями, що розташований за адресою: АДРЕСА_1 (а.с.25,27)

Згідно Договору дарування від 21.02.2020 року та Витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності №201367561 від 21.02.2020 року позивач ОСОБА_1 є власником земельної ділянки кадастровий номер 7322510100:01:001:1374, площею 0,0840 га, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 (а.с.26,28-30).

Відповідно до акту обстеження домогосподарства, розташованого в АДРЕСА_1 , через земельну ділянку за вказаною дресою проходить ПЛ-10 кВ 35 «Чагор», на земельній ділянці розташована опора №35 з підкосом, крайні проводи проходять повз житловий будинок на відстані від одного кута-2,55 м. та від іншого 3,85 м.(а.с.40).

Зі змісту відповіді Кіцманської міської ради №512 від 25.03.2021 року, на колективну заяву ОСОБА_1 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 , вбачається, що міська рада не має повноважень розпоряджатися, переносити, демонтувати та виконувати будь які інші дії з майном, якщо вона не є балансоутримувачем, або власником цього майна (а.с.45).

АТ «Чернівціобленерго» (лист №835 від 18.02.2021 ) рекомендує позивачу ОСОБА_1 звернутися в Кіцманського РЕМу з метою перенесення опор ПЛ-10 кВ ОСОБА_1 для отримання вихідних даних, розробити проект переносу об`єктів, узгодити його з представниками РЕМ, вирішити питання щодо відведення на користь Товариства земельних ділянок для розташування об`єктів електроенергетики, та оплатити кошторисну вартість робіт по переносу об`єктів електроенергетики (а.с.48-49).

Інформацією ГУ Держгеокадастру в Черінвецькій області від 09.03.2021 року стверджується те, що згідно відомостей Державного земельного кадастру на земельну ділянку за кадастровим номером 7322510100:01:001:1374 плошею 0,840 га., що розташована за адресою АДРЕСА_1 , обмеження щодо її використання не зареєстровано (а.с.54).

Згідно відповіді Кіцманської міської ради №1097 від 20.05.2021 року, на запит ОСОБА_1 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , вбачається, що міська рда не володіє інформацією про те, кому належали землі на момент проведення лінії електропередач ЛЕП -10 лінії 5 «Чагор» та відсутня технічна документація на її проведення, а також відсутні документи щодо відведення земель під лінією електропередач ЛЕП -10 лінії 5 «Чагор» та дозвільні документи на початок будівництва лінії електропередач «Чагор», в тому числі опор 34 та 40 (а.с.57).

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно із положеннями статті 69 Земельного кодексу України від 18.12.1990 №561-XII в редакції Закону № 2196 - XII від 13.03.1992, ВВР, 1992, № 25, ст.354, що врегульовував земельні відносини на момент отримання земельної ділянки у власність батьком позивача ОСОБА_5 вздовж повітряних і підземних кабельних ліній електропередачі встановлюється охоронна зона.

Чинним законодавством України, зокрема Законом України «Про реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», державна реєстрація обмежень у використанні земельної ділянки не передбачена, на відміну від державної реєстрації речових прав на нерухоме майно.

Правовстановлюючим документом про право власності ОСОБА_1 на земельну ділянку є витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності від 21.02.2020 року з індексним номером 201367561, який не містить інформації про встановлення охоронної зони ЛЕП та пов`язані з нею обмеження, в силу того, що законодавством не передбачене положення про фіксацію обмежень земельної ділянки в документі про право власності на неї.

Відповідно до вищенаведеного чинним законодавством України не передбачено обов`язкової державної реєстрації нерухомого майна, зокрема, земельних ділянок, а момент виникнення в часі таких обмежень не пов`язаний з їх державною реєстрацією.

Відповідно до ст. 1 Закону України «Про землі енергетики та правовий режим спеціальних зон енергетичних об`єктів» - охоронними зонами об`єктів енергетики є зони вздовж повітряних і кабельних ліній електропередачі, навколо електростанцій, трансформаторних підстанцій, розподільних пунктів та пристроїв і магістральних теплових мереж, споруд альтернативної енергетики

тощо для забезпечення нормальних умов їх експлуатації, запобігання

ушкодженню, а також для зменшення їх негативного впливу на людей,

суміжні землі, природні об`єкти та довкілля.

Відповідно до ст. 14 Закону України «Про землі енергетики та правовий режим спеціальних зон енергетичних об`єктів» об`єкти передачі електричної енергії можуть розміщуватися на земельних ділянках усіх категорій земель без зміни їх цільового призначення.

Згідно з частиною третьою статті 76 Земельного кодексу України передбачено встановлення охоронних зон уздовж повітряних і підземних кабельних ліній електропередач, в яких власник зобов`язаний використовувати земельну ділянку з обмеженнями, передбаченими Правилами охорони електричних мереж.

Відповідно до частини 2 пункту 4 Правил охорони електричних мереж, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 04.03.1997 № 209, у межах охоронних зон землі у їх власників та користувачів не вилучаються, а використовуються з обмеженнями, передбаченими цими Правилами. Підприємства, установи, організації та громадяни, яким надано у власність, постійне або тимчасове користування земельні ділянки, де знаходяться об`єкти електричних мереж, зобов`язані вживати належних заходів до збереження зазначених об`єктів.

Стаття 112 Земельного кодексу України встановлює, що охоронні зони створюються уздовж ліній електропередачі для забезпечення нормальних умов їх експлуатації, запобігання ушкодження, а також зменшення їх негативного впливу на людей та довкілля, суміжні землі та природні об`єкти. Правовий режим земель охоронюваних зон визначається законодавством України.

Згідно з пунктом 3 частини 1 статті 18 Закону України «Про землі енергетики та правовий режим спеціальних зон енергетичних об`єктів» для забезпечення надійної експлуатації та охорони енергогенеруючих об`єктів і об`єктів передачі електричної та теплової енергії, а також безпеки населення і охорони навколишнього природного середовища встановлюються спеціальні зони об`єктів енергетики - охоронні зони об`єктів енергетики. Земельні ділянки в межах спеціальних зон об`єктів енергетики не вилучаються (викуповуються) у власників чи користувачів земельних ділянок, а використовуються з обмеженнями (крім випадків, коли встановлення спеціальних зон призводить до неможливості використання земельних ділянок за цільовим призначенням).

Відповідно до частини 21 статті 21 Закону України «Про ринок електричної енергії» у разі якщо замовник має намір спорудити або реконструювати будівлі, дороги, мости, інші архітектури, що потребує перенесення повітряних і підземних електричних мереж та об`єктів електроенергетики, послуги з перенесення електричних мереж та інших об`єктів електроенергетики надаються оператором системи передачі та/або операторами розподілу у порядку, визначеному кодексом системи передачі та кодексом систем розподілу. Плата за надані послуги визначається згідно з кошторисом, який є невід`ємною частиною відповідної проектної документації, розробленої замовником.

У відповідності до підпункту 5 пункту «а» статті 30 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать повноваження щодо забезпечення соціально-культурних закладів, які належать до комунальної власності відповідних територіальних громад, а також населення паливом, електроенергією, газом та іншими енергоносіями.

Згідно з частиною першою статті 14 «Про землі енергетики та правовий режим спеціальних зон енергетичних об`єктів» земельні ділянки державної та комунальної власності надаються у власність і користування (у тому числі в оренду або користування на умовах сервітуту) для потреб енергетики, у тому числі для будівництва, розміщення та експлуатації лінійних об`єктів енергетичної інфраструктури, за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень та в порядку, встановленому Земельним кодексом України.

Таким чином, враховуючи те, що відповідно до Паспорта №5 повітряної лінії електропередавання 10 кВ «Чагор» від Кіцманського п/ст 35/10 кВ, періодом будівництва вказаної лінії є 1969-1987 роки, а введення в експлуатацію здійснено у 1987 році, на час звернення із позовною заявою та у відповідності до інформації з правовстановлюючого документа на житловий будинок, який знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 , та належить позивачу ОСОБА_1 , площа будинку складає 139,40 ке.м., що значно більше яка була відображена у Договорі купівлі-продажу від 27.07.1982 року, що доводить здійснення значної добудови будинку у період між 1982-2020 роки, що могло стати причиною його розміщення в межах охоронної зони та те, що на час будівництва ПЛ-10 кВ Л-5 "Чагор" встановленого на законодавчому рівні обов`язку, щодо відведення земель у межах в передачі електроенергії не було, а вищезазначена повітряна лінія належала до категорії державного майна та була передана на баланс Товариства під час приватизації, суд вважає, що в задоволенні позову слід відмовити.

На підставі ст.ст. 1, 14, 22 ЗУ «Про землі енергетики та правовий режим спеціальних зон енергетичних об`єктів», ст.ст. 76,112 ЗУ "Про ринок електричної енергії" та керуючись ст. ст. 4, 13, 82, 263, 265 ЦПК України, суд, -

ВИРІШИВ:

В задоволенні позову ОСОБА_1 до Акціонерного товариства «Чернівціобленерго» в особі Кіцманського РЕМ, третя особа - Кіцманська міська рада Кіцманської ОТГ про усунення перешкод в користуванні земельною ділянкою відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку для подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним судом.

Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Чернівецького апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення чи дня складання повного судового рішення.

Повний текст рішення виготовлено 21.03.2022 року.

СуддяКіцманського

районного суду: Л.О.Масюк

Джерело: ЄДРСР 103709798
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку