open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
Справа № 910/1603/21
Моніторити
Ухвала суду /19.09.2022/ Господарський суд м. Києва Ухвала суду /06.09.2022/ Господарський суд м. Києва Ухвала суду /05.09.2022/ Господарський суд м. Києва Ухвала суду /05.09.2022/ Господарський суд м. Києва Ухвала суду /13.07.2022/ Господарський суд м. Києва Ухвала суду /21.06.2022/ Господарський суд м. Києва Ухвала суду /07.06.2022/ Господарський суд м. Києва Постанова /14.02.2022/ Касаційний господарський суд Ухвала суду /07.02.2022/ Касаційний господарський суд Ухвала суду /13.01.2022/ Касаційний господарський суд Постанова /19.10.2021/ Північний апеляційний господарський суд Ухвала суду /05.10.2021/ Північний апеляційний господарський суд Ухвала суду /07.09.2021/ Північний апеляційний господарський суд Ухвала суду /30.08.2021/ Господарський суд м. Києва Ухвала суду /12.08.2021/ Господарський суд м. Києва Ухвала суду /08.07.2021/ Північний апеляційний господарський суд Ухвала суду /22.06.2021/ Північний апеляційний господарський суд Рішення /11.05.2021/ Господарський суд м. Києва Ухвала суду /20.04.2021/ Господарський суд м. Києва Ухвала суду /06.04.2021/ Господарський суд м. Києва Ухвала суду /16.03.2021/ Господарський суд м. Києва Ухвала суду /22.02.2021/ Господарський суд м. Києва Ухвала суду /08.02.2021/ Господарський суд м. Києва
emblem
Справа № 910/1603/21
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Ухвала суду /19.09.2022/ Господарський суд м. Києва Ухвала суду /06.09.2022/ Господарський суд м. Києва Ухвала суду /05.09.2022/ Господарський суд м. Києва Ухвала суду /05.09.2022/ Господарський суд м. Києва Ухвала суду /13.07.2022/ Господарський суд м. Києва Ухвала суду /21.06.2022/ Господарський суд м. Києва Ухвала суду /07.06.2022/ Господарський суд м. Києва Постанова /14.02.2022/ Касаційний господарський суд Ухвала суду /07.02.2022/ Касаційний господарський суд Ухвала суду /13.01.2022/ Касаційний господарський суд Постанова /19.10.2021/ Північний апеляційний господарський суд Ухвала суду /05.10.2021/ Північний апеляційний господарський суд Ухвала суду /07.09.2021/ Північний апеляційний господарський суд Ухвала суду /30.08.2021/ Господарський суд м. Києва Ухвала суду /12.08.2021/ Господарський суд м. Києва Ухвала суду /08.07.2021/ Північний апеляційний господарський суд Ухвала суду /22.06.2021/ Північний апеляційний господарський суд Рішення /11.05.2021/ Господарський суд м. Києва Ухвала суду /20.04.2021/ Господарський суд м. Києва Ухвала суду /06.04.2021/ Господарський суд м. Києва Ухвала суду /16.03.2021/ Господарський суд м. Києва Ухвала суду /22.02.2021/ Господарський суд м. Києва Ухвала суду /08.02.2021/ Господарський суд м. Києва

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

15 лютого 2022 року

м. Київ

cправа № 910/1603/21

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Волковицька Н. О. - головуючий, Могил С. К., Уркевич В. Ю.,

секретар судового засідання - Мельникова Л. В.,

розглянув у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Державної служби геології та надр України

на рішення Господарського суду міста Києва від 11.05.2021 та постанову Північного апеляційного господарського суду від 19.10.2021 у справі

за позовом Акціонерного товариства "Покровський гірничо-збагачувальний комбінат"

до 1) Державної служби геології та надр України,

2) Товариства з обмеженою відповідальністю "Істметал",

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача-1 - Товариство з обмеженою відповідальністю "Юнайтед Енерджи",

про зобов`язання припинення дій.

У судовому засіданні взяв участь представник позивача - Колосовський Ю. О.

1. Короткий зміст позовних вимог і заперечень

1.1. У лютому 2021 року Акціонерне товариство "Покровський гірничо-збагачувальний комбінат" (далі - АТ "Покровський ГЗК") звернулося до Господарського суду міста Києва з позовом до Державної служби геології та надр України (далі - Держгеонадра) та Товариства з обмеженою відповідальністю "Істметал" (далі - ТОВ "Істметал") про зобов`язання припинення дій, відповідно до якого з урахуванням заяви про збільшення позовних вимог просило:

1. Визнати недійсними результати аукціону від 23.12.2020 з продажу лоту № UA-PS-2020-11-04-000040-3;

2. Зобов`язати Держгеонадра та ТОВ "Істметал" припинити дії, що порушують право та створюють загрозу порушення прав АТ "Покровський ГЗК" на користування земельною ділянкою кадастровий номер 1212100000:01:038:0024;

3. Зобов`язати Держгеонадра та ТОВ "Істметал" припинити дії, що порушують право та створюють загрозу порушення прав АТ "Покровський ГЗК" на користування земельною ділянкою кадастровий номер 1222985500 :03:453:001.

1.2. На обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що АТ "Покровський ГЗК" здійснює діяльність з видобутку і переробки корисних копалин визначеної згідно зі спеціальним дозволом № 597 із строком дії з 06.08.1996 до 06.08.2036, як: руди, марганцю, руди оксидні марганцеві, руди марганцеві оксидно-карбонатні, руди карбонатні марганцеві. У рамках використання спеціального дозволу № 597, у користуванні позивача перебувають земельні ділянки кадастрові номера 1222985500:03:453:0001 та 1212100000:01:038:0024 ,площею 306,0375 га та площею 6,4887 га відповідно.

23.12.2020 товарною біржою "Українська енергетична біржа" проведено аукціон з продажу спеціального дозволу, за результатами якого переможцем визнано Товариство з обмеженою відповідальністю "Юнайтед Енерджи" (далі - ТОВ "Юнайтед Енерджи").

Позивач зазначає, що з ґрунтовного аналізу географічних координат та кадастрових номерів земельних ділянок, що входять до лоту № UA-РS-2020-11-04-000040-3 "Спеціальний дозвіл на користування надрами - Покровська ділянка" вбачається, що частини земельної ділянки та земельної ділянки 2, які знаходяться в оренді у позивача (площею 0,25 га, 1,5 га та 0,22 га) входять до загальної площі 52,6 га Покровської ділянки, спеціальний дозвіл щодо якої виставлено Держгеонадрами на аукціон.

Крім того, під час підготовки аукціону, було допущено ряд порушень спеціального нормативно-правового документу, що регулює порядок його підготовки та проведення, а саме пункти 6, 10, 11, 12 Порядку проведення аукціонів з продажу спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23.09.2020 № 993 (далі - Порядок).

2. Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

2.1. Рішенням Господарського суду міста Києва від 11.05.2021 (суддя Мудрий С. М.), залишеним без змін постановою Північного апеляційного господарського суду від 19.10.2021 (Разіна Т. І. - головуючий, судді Іоннікова І. А., Тарасенко К. В.) позов задоволено повністю; визнано недійсними результати аукціону від 23.12.2020 з продажу лоту № UA-PS-2020-11-04-000040-3 Спеціального дозволу на користування надрами Покровська дільниця; зобов`язано Держгеонадра та ТОВ "Ісметал" припинити дії, що порушують право та створюють загрозу порушення прав АТ "Покровський ГЗК" на користування земельною ділянкою кадастровий номер № 1222985500:03:453:0001; зобов`язано Держгеонадра та ТОВ "Ісметал" припинити дії, що порушують право та створюють загрозу порушення прав АТ "Покровський ГЗК" на користування земельною ділянкою кадастровий номер № 1212100000:01:038:0024.

2.2. Судові рішення мотивовані тим, що невірне зазначення адміністративно-територіальної одиниці до якої входить земельна ділянка спеціального дозволу (її частина), свідчить про відсутність погодження з боку відповідних районних, міських, селищних, сільських рад і рад об`єднаних територіальних громад - щодо користування ділянками надр, що містять корисні копалини місцевого значення. Крім того, суд зазначив, що виставлення Держгеонадрами на аукціон та здобуття перемоги ТОВ "Істметал" хоча і не зумовлює безпосередній перехід прав на частини орендованих позивачем земельних ділянок, проте створює правові підстави для набуття прав на зазначені ділянки після отримання спеціального дозволу, що у сукупності дає підстави стверджувати наявність в правовій природі аукціону - дій, що порушують право позивача або створюють загрозу його порушення.

3. Короткий зміст касаційної скарги і заперечення на неї

3.1. Не погоджуючись із рішенням Господарського суду міста Києва від 11.05.2021 та постановою Північного апеляційного господарського суду від 19.10.2021 у справі № 910/1603/21, Держгеонадра звернулася до Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду із касаційною скаргою, в якій просить рішення та постанову скасувати, прийняти нове рішення, яким повністю відмовити у задоволенні позовних вимог.

3.2. За змістом касаційної скарги її подано на підставі положень пункту 3 частини 2 статті 287 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України).

3.3. Обґрунтовуючи посилання на пункт 3 частини 2 статті 287 ГПК України скаржник наголошує на відсутності висновку Верховного Суду щодо питання застосування положень пунктів 6, 10, 11, 12 Порядку з урахуванням положень статті 18 Кодексу України Про надра.

Скаржник зазначає, що із тексту оскаржуваних судових рішень не встановлено жодних порушень процедури проведення аукціону. При цьому, скаржник наголошує, що земельні ділянки для користування надрами, крім випадків, передбачених статтею 23 Кодексу України "Про надра", надаються користувачам надр після одержання ними спеціальних дозволів на користування надрами чи гірничих відводів. Зазначене, на думку скаржника, свідчить про наявність у Держгеонадр повноважень з надання надр у користування, та ні в якому разі земельних ділянок. Таким чином, спірний електронний аукціон, проведено повністю у відповідності з вимогами Порядку.

4. Фактичні обставини справи, встановлені судами

4.1. Як свідчать матеріали справи та установили суди попередніх інстанцій, Держгеонадра надала позивачу спеціальний дозвіл на користування надрами № 597 із строком дії з 06.08.1996 до 06.08.2036 (дійсний), у якому визначено вид користування надрами як: видобування корисних копалин (промислова розробка родовищ), назва об`єкту обліку: Родовище - Нікопольське, корисна копалина: Руди марганцю, Руди оксидні марганцеві, Руди марганцеві оксидно-карбонатні, Руди карбонатні марганцеві.

01.10.2006 між Акціонерним товариством "Орджонікідзевський гірничо-збагачувальний комбінат", у подальшому АТ "Покровський ГЗК" та Нікопольською районною державною адміністрацією (орендодавець) укладено договір оренди земельної ділянки 306,0375 га кадастровий номер 1222985500:03:453:0001, що знаходиться на території Покровської сільської ради Нікопольського району Дніпропетровської області (земельна ділянка 1) (право оренди зареєстровано належним чином в Єдиному державному реєстрі речових прав на нерухоме майно).

16.10.2008 між АТ "Покровський ГЗК" та Орджонікідзевською міською радою, в подальшому Покровською міською радою (орендодавець) укладено договір оренди земельної ділянки 6,4887 га кадастровий номер № 1212100000:01:038:0024, що знаходиться на території Покровської міської ради Дніпропетровської області (земельна ділянка 2) (право оренди зареєстровано належним чином в Єдиному державному реєстрі речових прав на нерухоме майно).

Цільове призначення зазначених земельної ділянки 1 та земельної ділянки 2 сформульовано як: "для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємствами, що пов`язані з користуванням надрами".

04.11.2020 Держгеонадра розміщено оголошення про проведення аукціону (публічних електронних торгів) з продажу лоту № UА-РS-2020-11-04-000040-3 Спеціального дозволу на користування надрами - Покровська ділянка.

Стислий опис майна сформульовано як: Покровська ділянка в адміністративному відношенні розташована на заході м. Покров Апостолівського району Дніпропетровської області біля хвостосховища Покровського ГЗК "Криві Луки" на землях Апостолівської сільської ради.

Вид користування надрами та строк, на який надається дозвіл: геологічне вивчення, у тому числі дослідно-промислова розробка родовищ марганцевих руд (марганцевмісних шламів), 5 років.

Окрім цього, Держгеонадра було зазначено географічні координати Покровської ділянки, а також визначено її загальну площу як - 52,6 гектарів (га).

Судами попередніх інстанцій установлено, що листом від 01.12.2020 № 101-890 позивач заявив Держгеонадра про свою готовність взяти участь в аукціоні. Однак, при умові внесення змін в умови Спеціального дозволу, зазначивши повне та вірне місцезнаходження ділянки, а також позивач просив Держгеонадра виключити із Покровської ділянки площу орендованих позивачем земельних ділянок для здійснення діяльності з видобутку аналогічної Спеціальному дозволу корисної копалини. В цьому листі позивач довів до відома Держгеонадра, що географічна схема Покровської ділянки підтверджує накладку її площі із земельною ділянкою 1 та земельною ділянкою 2. Також зазначено, що схема підтверджує місце знаходження родовища - територія Покровської міської ради Нікопольського району Дніпропетровської області, а не Апостолівського району, як вказано в документах аукціону.

Крім цього, позивач просив Держгеонадра уточнити, в межах якої адміністративно- територіальної одиниці знаходиться родовище, адже 17.07.2020 Верховною Радою України прийнято Постанову "Про утворення та ліквідацію районів" № 807-ІХ (далі - Постанова).

Відповідно до абзацу 4 пункту 4 Постанови, у Дніпропетровській області утворено: Нікопольський район (з адміністративним центром у місті Нікополь) у складі територій Марганецької міської, Мирівської сільської, Нікопольської міської, Першотравневської сільської, Покровської міської, Покровської сільської, Томаківської селищної, Червоногригорівської селищної територіальних громад.

Як визначено у наданій Держгеонадрами інформації про Спеціальний дозвіл, земельна ділянка являє собою пустир і знаходиться на балансі Покровської міської ради. Отже, Покровська ділянка в адміністративному відношенні розташована на заході міста Покров Нікопольського району Дніпропетровської області, а не Апостолівського району.

Держегонадра залишила листи та інформацію позивача без уваги та без реакції.

14.12.2020 позивач подав заяву для участі в аукціоні, був допущений до аукціону та взяв у ньому участь.

23.12.2020 товарною біржою "Українська енергетична біржа" проведено аукціон з продажу спеціального дозволу, за результатами якого переможцем визнано ТОВ "Юнайтед Енерджи", що підтверджується протоколом електронного аукціону № UА-РS-2020-11-04-000040-3.

Наказом Держгеонадр від 06.01.2021 № 7, у зв`язку з не підписанням ТОВ "Юнайтед Енерджи" протоколу в строки, передбачені пунктом 27 Порядку, ТОВ "Юнайтед Енерджи" позбавлено права на отримання спеціального дозволу на користування надрами.

Після завантаження наказу Держегонадр від 06.01.2021 № 7 про відмову у підписанні протоколу в системі торгів з продажу дозволів, автоматично сформовано новий протокол, в якому переможцем визнано учасника з наступною за величиною ціновою пропозицією, а саме ТОВ "Істметал".

Крім цього, судами попередніх інстанцій встановлено та підтверджується матеріалами справи, що з метою перевірки каталогу координат на родовище, який вказаний на сайті з продажу лоту № UA-РS-2020-11-04-000040-3 "Спеціальний дозвіл на користування кадрами "Покровська ділянка" і координат земельних ділянок, що знаходяться в оренді, АТ "Покровський ГЗК" звернулося з клопотанням до спеціаліста в сфері геодезії ФОП Кожарcької О. А. щодо можливості проведення дослідження та надання висновку стосовно наявності перетину земельних ділянок.

З ФОП Кожарською О. А. було укладено договір від 25.03.2021 № У831 на виконання послуг геодезичної перевірки щодо перетину земельних ділянок площами 306,0375 га та 6,4887 га та площею 52,6 га.

ФОП Кожарська О. А. має кваліфікаційний сертифікат інженера-землевпорядника № 12264, виданий відповідно до протоколу Кваліфікаційної комісії Державного вищого навчального закладу "Національний гірничий університет" від 25.09.2014 № 8; свідоцтво про підвищення кваліфікації інженера-землевпорядника Національного університету біоресурсів і природокористування України від 07.08.2018 серії АА № 0677.

У наданому ФОП Кожарською О. А. висновку від 29.03.2021 № 44 встановлено, що використовуючи координати земельної ділянки площею 52,6 га, які опубліковані на офіційному сайті Державної служби геології та надр України https:sale.ueex.com.ua/ UA-РS-2020-11-04-000040-3 та координати земельних ділянок, які сформовані в Національній кадастровій системі з кадастровими номерами 1222985500:03:453:0001 та 1212100000:01:038:0024 виявлено, що ділянка має частковий перетин з кількома земельними ділянками:

- ділянка кадастровий номер 1222985500:03:453:0001 має перетини з "Покровською ділянкою" в двох місцях площами: 1,4937 га та 0,2413 га. Зазначена земельна ділянка знаходиться в оренді АТ "Покровський ГЗК" згідно з договором оренди від 01.10.2006 № 1082-р-06 строком на 49 років.

- ділянка кадастровий номер 1212100000:01:038:0024 має перетин з "Покровською ділянкою" площею 0,2253 га. Зазначена земельна ділянка знаходиться в оренді АТ "Покровський ГЗК" згідно з договором оренди від 20.02.2009 зареєстрованим за номером 040911200016, додаткова угода від 05.12.2018.

Також встановлено, що чотири ділянки, які перетинаються або повністю співпадають з "Покровською ділянкою":

- ділянка кадастровий номер 1212100000:01:120:0002 має перетин площею 10,0238 га,

- ділянка кадастровий номер 1212100000:01:120:0004 має перетин з площею 2,9473 га,

- ділянка кадастровий номер 1212100000:01:120:0005 знаходиться повністю в межах "Покровської ділянки" і має площу 0,4000 га,

- ділянка кадастровий номер 1212100000:01:120:0003 знаходиться повністю в межах "Покровської ділянки" і має площу 0,4000 га.

5. Позиція Верховного Суду

5.1. Заслухавши суддю-доповідача, дослідивши доводи, наведені у касаційній скарзі та запереченнях на неї, перевіривши матеріали справи щодо правильності застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального і процесуального права, колегія суддів вважає, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з таких підстав.

5.2. Частиною 1 статті 300 ГПК України визначено, що, переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, суд касаційної інстанції в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.

5.3. Суди попередніх інстанцій досліджуючи характер спірних правовідносин та суть порушеного права позивача встановили, що АТ "Покровський ГЗК" здійснює діяльність з видобутку і переробки корисних копалин визначеної згідно спеціального дозволу № 597 із строком дії з 06.08.1996 до 06.08.2036, як: руди, марганцю, руди оксидні марганцеві, руди марганцеві оксидно-карбонатні, руди карбонатні марганцеві. В рамках використання спеціального дозволу № 597, у користуванні позивача перебувають земельні ділянки кадастрові номера земельної ділянки № 1222985500:03:453:0001 та № 1212100000:01:038:0024 площами 306,0375 га та 6,4887 га відповідно. Вказані земельні ділянки не можуть використовуватись (бути предметом іншого спеціального дозволу на видобування корисних копалин) для видобування марганцевих руд в силу приписів абз. 6 ст. 16 Кодексу України Про надра. Право позивача на користування зазначеними земельними ділянками кадастрові номери № 1222985500:03:453:001 та № 1212100000:01:038:0024 виникло на підставі дійсних, неоспорених договорів оренди, та зареєстроване у реєстрі речових прав на нерухоме майно у встановленому законом порядку. У зв`язку з цим позивач має право на захист своїх прав на вказані земельні ділянки від будь-яких посягань або обмежень способами, визначеними законодавством, у т.ч. шляхом припинення дій, що порушують право або створюють загрозу його порушення, установлення, зміни і припинення господарських правовідносин або іншими способами, передбаченими законом.

5.4. Звертаючись із касаційною скаргою і обґрунтовуючи підставу касаційного оскарження, передбачену пунктом 3 частини 2 статті 287 ГПК України, заявник вказує на відсутність висновку Верховного Суду щодо застосування приписів пунктів 6, 10, 11, 12 Порядку з урахуванням положень статті 18 Кодексу України Про надра.

Відповідно до частини 7 статті 16 Кодексу України Про надра, надання спеціальних дозволів на користування надрами, здійснюється після попереднього погодження з відповідною радою питання про надання земельної ділянки для зазначених потреб, крім випадків, коли у наданні земельної ділянки немає потреби.

Статтею 18 Кодексу України Про надра передбачено, що надання земельних ділянок для потреб, пов`язаних з користуванням надрами, провадиться в порядку, встановленому земельним законодавством України.

Земельні ділянки для користування надрами, крім випадків, передбачених статтею 23 цього Кодексу, надаються користувачам надр після одержання ними спеціальних дозволів на користування надрами чи гірничих відводів.

Місцеві ради при наданні земельної ділянки для розробки родовищ корисних копалин місцевого значення одночасно надають у користування і надра.

Згідно з статтею 18-1 Кодексу України Про надра у разі якщо для провадження діяльності з видобування корисних копалин є необхідним надання в користування земельних ділянок державної чи комунальної власності, які на момент проведення аукціону чи конкурсу з надання надр у користування сформовані як об`єкт цивільних прав, орган виконавчої влади, орган місцевого самоврядування, уповноважений здійснювати розпорядження такими земельними ділянками, до початку проведення такого аукціону (конкурсу) за поданням центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, затверджує перелік земельних ділянок державної, комунальної власності, розташованих у межах ділянки надр, що передається в користування переможцю аукціону, конкурсу, і які мають бути передані йому в користування для видобування корисних копалин. Розпорядження такими земельними ділянками здійснюється з такими особливостями:

1) строк дії договорів оренди, емфітевзису, суперфіцію щодо таких земельних ділянок може бути продовжений лише у разі, якщо вони не будуть після закінчення їх строку передаватися в користування користувачу надр для видобування корисних копалин;

2) земельні ділянки не можуть передаватися у власність (крім випадків передачі їх власникам розташованих на них будівель, споруд);

3) земельні ділянки не можуть передаватися у постійне користування будь-якій особі, крім користувача надр;

4) земельні ділянки можуть передаватися в оренду, на правах емфітевзису, суперфіцію лише на строк до надання земельної ділянки користувачу надр;

5) на земельній ділянці не може бути встановлений земельний сервітут, який унеможливлює використання земельної ділянки користувачем надр після передачі земельної ділянки йому в користування.

Відповідно до п. 3 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 травня 2011 № 615 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 19.02.2020 № 124) у межах однієї ділянки надр можуть проводитися роботи з геологічного вивчення та видобування різних за видом корисних копалин за кількома дозволами. При цьому в угоді на користування надрами визначаються просторові межі та координати кожного виду корисної копалини.

Використання земельних ділянок для потреб, пов`язаних з користуванням надрами, здійснюється надрокористувачами у порядку, встановленому законодавством.

Згідно з пунктом 6 Порядку Держгеонадра готує з урахуванням заяв та додаткових матеріалів (пояснювальна записка, оглядова карта та ситуаційний план, каталог географічних координат кутових точок, програма робіт), поданих фізичними особами - підприємцями та юридичними особами, пропозиції щодо визначення переліку ділянок надр, дозволи на користування якими виставляються на аукціон, та надсилає їх рекомендованим листом з повідомленням на погодження відповідним районним, міським, селищним, сільським радам і радам об`єднаних територіальних громад - щодо користування ділянками надр, що містять корисні копалини місцевого значення.

Якщо протягом 45 календарних днів органи, зазначені в абзаці першому цього пункту, не надали рішення про погодження або вмотивовану відмову в такому погодженні, пропозиції щодо визначення переліку ділянок надр, дозволи на користування якими виставляються на аукціон, вважаються погодженими.

Пропозиції щодо визначення переліку ділянок надр, дозволи на користування якими виставляються на аукціон (разом з пояснювальними записками, оглядовими картами та ситуаційними планами, каталогами географічних координат кутових точок, програмами робіт), подаються Держгеонадрами Міндовкіллю.

Держгеонадра після надходження погоджень від органів, зазначених в абзаці першому цього пункту, та пропозицій Міндовкілля із зазначенням умов, за яких можливе надрокористування на запропонованих ділянках надр, у частині дотримання вимог природоохоронного законодавства складає та затверджує наказом перелік таких ділянок разом з відповідними програмами робіт та приймає рішення про проведення аукціону.

Відповідно до пункту 10 Порядку оголошення про проведення аукціону розміщується Держгеонадрами у системі електронних торгів з продажу дозволів та на офіційному веб-сайті Держгеонадр протягом 10 робочих днів з дня затвердження відповідно до пунктів 6 і 7 цього Порядку переліку ділянок надр та прийняття рішення про проведення аукціону.

Згідно з підпунктом 2 пункту 11 Порядку оголошення про проведення аукціону, серед іншого, повинно містити: інформацію про лот, зокрема: назву, місцезнаходження та координати ділянки надр, дозвіл на користування якою виставляється на аукціон.

Інформація про ділянку надр, включену до лота, виставленого на аукціон, зазначається з урахуванням інформації, наведеної в документах, визначених пунктами 6 і 7 цього Порядку, та пакеті аукціонної документації.

Оголошення про проведення аукціону може включати інші додаткові відомості, необхідні для проведення аукціону, які стосуються ділянки надр, що виставляється на аукціон (пункт 12 Порядку).

5.5. Задовольняючи позовні вимоги, суди попередніх інстанцій звернули увагу на ключовий факт, який є важливим щодо спірних відносин, а саме на те, що виходячи з аналізу географічних координат та кадастрових номерів земельних ділянок, що входять до лоту № UA-РS-2020-11-04-000040-3 "Спеціальний дозвіл на користування надрами - Покровська ділянка" вбачається, що частини земельної ділянки та земельної ділянки 2, які знаходяться в оренді у позивача (площею 0,25 га, 1,5 га та 0,22 га) входять до загальної площі 52,6 га Покровської ділянки, спеціальний дозвіл по якій виставлено Держгеонадрами на аукціон.

Тобто саме порушення відповідного права позивача, яке і спричинило необхідність звернутися із позовом у справі № 910/1603/21, стало основним для висновку щодо задоволення позовних вимог. Таке порушення стало наслідком невірного зазначення адміністративно-територіальної одиниці до якої входить земельна ділянка спеціального дозволу (її частина), і, на думку судів першої та апеляційної інстанцій, свідчить про відсутність погодження з боку відповідних районних, міських, селищних, сільських рад і рад об`єднаних територіальних громад - щодо користування ділянками надр, що містять корисні копалини місцевого значення.

Колегія суддів звертає увагу, що у цій ситуації суди попередніх інстанцій, хоча і посилалися на приписи Порядку, однак задовольняючи позов виходили з того, що частини земельних ділянок, які знаходяться в оренді у позивача входять до загальної площі 52,6 га Покровської ділянки, спеціальний дозвіл на користування надрами на якій виставлено Держгеонадрами на аукціон. Більше того, у контексті оскаржуваних рішень висновком, який вказує на необхідність задоволення вимог позивача є те, що проведення аукціону та здобуття перемоги ТОВ "Істметал" хоча і не зумовлює безпосередній перехід прав на частини орендованих позивачем земельних ділянок, проте створює правові підстави для набуття прав на зазначені ділянки після отримання спеціального дозволу, що у сукупності дає підстави стверджувати наявність в правовій природі аукціону - дій, що порушують право позивача або створюють загрозу його порушення.

З наведеного слідує, що звертаючись із касаційною скаргою та обґрунтовуючи її підставою щодо неправильного застосування судами попередніх інстанцій приписів Порядку та кодексу Про надра, у випадку відсутності висновку щодо застосування цих норм, заявник не звернув увагу на те, що судові рішення про задоволення позовних вимог містять інші мотиви та висновки, які і є ключовими у спірних правовідносинах. Наявність посилань та зауважень щодо пунктів Порядку та проведеного аукціону у справі яка розглядається, не є визначальним у спірному випадку та фактично не було підставою задоволення позову. За таких обставин, колегія суддів вважає, що відсутні підстави для формування висновку щодо норм, якими обґрунтована підстава касаційного оскарження, а доводи заявника зумовлені помилковим розумінням мотивів, з яких прийняті оскаржені рішення та постанова.

6. Висновки Верховного Суду

6.1. Відповідно до пункту 1 частини 1 статті 308 ГПК України суд касаційної інстанції за результатами розгляду касаційної скарги має право залишити судові рішення судів першої інстанції та апеляційної інстанції без змін, а скаргу без задоволення.

6.2. За змістом частини 1 статті 309 ГПК України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо судове рішення, переглянуте в передбачених статтею 300 цього Кодексу межах, ухвалено з додержанням норм матеріального і процесуального права.

6.3. Ураховуючи межі перегляду справи в касаційній інстанції, колегія суддів вважає, що доводи, викладені у касаційній скарзі, не спростовують висновків судів попередніх інстанцій, а тому вимоги касаційної скарги не підлягають задоволенню, а оскаржувані рішення та постанову слід залишити без змін.

7. Розподіл судових витрат

7.1. Судовий збір за подання касаційної скарги в порядку статті 129 ГПК України необхідно покласти на скаржника.

Керуючись статтями 300, 301, 308, 309, 314, 315, 317 Господарського процесуального кодексу України, Верховний Суд

ПОСТАНОВИВ:

Касаційну скаргу Державної служби геології та надр України залишити без задоволення.

Рішення Господарського суду міста Києва від 11.05.2021 та постанову Північного апеляційного господарського суду від 19.10.2021 у справі № 910/1603/21 залишити без змін.

Постанова суду касаційної інстанції набирає законної сили з моменту її прийняття, є остаточною і оскарженню не підлягає.

Головуючий Н. О. Волковицька

Судді С. К. Могил

В. Ю. Уркевич

Джерело: ЄДРСР 103402016
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку