open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Єдиний державний реєстр судових рішень

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

15 лютого 2022 року м. Дніпросправа № 941/388/21

Третій апеляційний адміністративний суд

у складі колегії суддів: головуючого - судді Головко О.В. (доповідач),

суддів: Ясенової Т.І., Суховарова А.В.,

розглянувши в порядку письмового провадження у м. Дніпрі апеляційну скаргу ОСОБА_1

на рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 30 липня 2021 року (суддя Кармазина Т.М.) в адміністративній справі

за позовом ОСОБА_1

до Управління Пенсійного фонду України в Петрівському районі Кіровоградської області, Головного управління Пенсійного фонду України в Кіровоградській області

про визнання протиправною діяльності, зобов`язання вчинити певні дії, стягнення пенсії,

в с т а н о в и в :

ОСОБА_1 у березні 2021 року звернулася до суду з позовом, в якому, з урахуванням уточнених позовних вимог, просила:

-визнати протиправною діяльність Управління Пенсійного фонду України в Петрівському районі при перерахунку пенсії за віком у зв`язку з підвищенням мінімальної заробітної плати та невиплату щомісячного підвищення до пенсії за віком;

-зобов`язати Управління Пенсійного фонду України в Петрівському районі встановити ОСОБА_1 , згідно з нормами ст. 28 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» мінімальний розмір пенсії за віком у зв`язку з підвищенням розміру мінімальної заробітної плати;

- стягнути з Управління Пенсійного фонду України на користь ОСОБА_1 щомісячно недоплачену суму за понаднормовий страховий стаж, починаючи з 1 вересня 2020 року і до моменту виплати пенсії в повному обсязі з урахуванням зростання мінімального розміру пенсії за віком.

Рішенням Кіровоградського окружного адміністративного суду від 30 липня 2021 року у задоволенні адміністративного позову відмовлено.

Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, ОСОБА_1 подала апеляційну скаргу, в якій просить його скасувати та прийняти нове судове рішення, яким задовольнити адміністративний позов в повному обсязі. Апеляційна скарга ґрунтується на тому, що судом першої інстанції не надано належної оцінки обставинам справи та нормам чинного законодавства, що призвело до прийняття невірного рішення.

Перевіривши матеріали справи, законність і обґрунтованість рішення суду в межах доводів апеляційної скарги, а також правильність застосування судом норм матеріального і процесуального права та правової оцінки обставин у справі, суд апеляційної інстанції дійшов таких висновків.

Судом встановлено, матеріалами справи підтверджено, що ОСОБА_1 перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Кіровоградській області та отримує пенсію за віком згідно з Законом України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування».

Розмір пенсійної виплати ОСОБА_1 з 01.07.2020 складав 3384,58 грн., з 01.12.2020 3395,98 грн.

ОСОБА_1 зверталася до Управління Пенсійного фонду України в Петрівському районі Кіровоградської області з заявою, в якій просила провести перерахунок пенсії у відповідності до норми частини 2 статті 28 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» з 01 вересня 2020 року по 31 січня 2021 року.

Головне управління Пенсійного фонду України в Кіровоградській області листом № 890-585/Р-02/8-1100/21 від 26.02.2021 повідомило ОСОБА_1 , що частиною 2 статі 28 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» передбачено, що з 1 січня 2018 року для осіб, які досягли віку 65 років, мінімальний розмір пенсії за віком за наявності, зокрема, у жінок 30 років страхового стажу, встановлюється в розмірі 40 відсотків від мінімальної заробітної плати, визначеної законом про Державний бюджет України на відповідний рік, але не менше прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, визначеного законом. Відповідно до Закону України «Про Державний бюджет України на 2021 рік» з 01.01.2021 мінімальний розмір заробітної плати складає 6000,00 грн. В зв`язку з цим з 01.01.2021 органами Пенсійного фонду України проведено перерахунок пенсій, визначених в мінімальному розмірі для зазначеної категорії осіб, а саме, для непрацюючих пенсіонерів, які досягли віку 65 років та мають страховий стаж, зокрема, жінки 30 років (повний страховий стаж). Таким чином, мінімальний розмір пенсії для вищевказаної категорії пенсіонерів, які мають повний страховий стаж з 01.01.2021, становить 2400,00 грн. (6000,00 грн. х 40%), до 01.01.2021 розмір пенсії у таких пенсіонерів становив не менше 2000,00 грн. (5000,00 грн. х 40%). Також зазначено, що розмір пенсійної виплати ОСОБА_1 з 01.12.2020 складає 3395,98 грн. (3042,18 грн. (розмір пенсії за віком) + 353,80 грн. (доплата за 20 років понаднормового стажу). Зважаючи на те, що розмір пенсії ОСОБА_1 за віком (3042,18 грн.) перевищує мінімальний розмір, передбачений частиною 2 статті 28 Закону (2400,00 грн.), пенсійна виплата ОСОБА_1 перерахунку з 01.01.2021 не підлягає.

Вважаючи протиправними такі дії, ОСОБА_1 звернулася до суду з відповідним позовом.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам та висновкам суду першої інстанції, суд апеляційної інстанції зазначає, що відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Закон України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» визначає принципи, засади і механізми функціонування системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування, призначення, перерахунку і виплати пенсій, надання соціальних послуг з коштів Пенсійного фонду, що формуються за рахунок страхових внесків роботодавців, бюджетних та інших джерел, передбачених цим Законом, а також регулює порядок формування Накопичувального пенсійного фонду та фінансування за рахунок його коштів видатків на оплату договорів страхування довічних пенсій або одноразових виплат застрахованим особам, членам їхніх сімей та іншим особам, передбаченим цим Законом. Зміна умов і норм загальнообов`язкового державного пенсійного страхування здійснюється виключно шляхом внесення змін до цього Закону.

Пунктом 1 частини 1 статті 8 Закону передбачено, що право на отримання пенсій та соціальних послуг із солідарної системи мають громадяни України, які застраховані згідно із цим Законом та досягли встановленого цим Законом пенсійного віку чи визнані особами з інвалідністю в установленому законодавством порядку і мають необхідний для призначення відповідного виду пенсії страховий стаж, а в разі смерті цих осіб члени їхніх сімей, зазначені у статті 36 цього Закону, та інші особи, передбачені цим Законом.

Статтею 1 Закону встановлено значення термінів, які вживаються у цьому законі.

Законом визначено, що пенсія щомісячна пенсійна виплата в солідарній системі загальнообов`язкового державного пенсійного страхування, яку отримує застрахована особа в разі досягнення нею передбаченого цим Законом пенсійного віку чи визнання її особою з інвалідністю, або отримують члени її сім`ї у випадках, визначених цим Законом; мінімальна пенсія державна соціальна гарантія, розмір якої визначається цим Законом.

Відповідно до частини 1 статті 28 Закону мінімальний розмір пенсії за віком за наявності у чоловіків 35 років, а у жінок 30 років страхового стажу встановлюється в розмірі прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, визначеного законом. У разі виплати застрахованій особі довічної пенсії, передбаченої цим Законом, пенсії або аналогічної виплати, встановленої в інших державах, мінімальний розмір пенсії за віком у солідарній системі встановлюється з урахуванням зазначених сум.

За кожний повний рік страхового стажу понад 35 років чоловікам і 30 років жінкам пенсія за віком збільшується на 1 відсоток розміру пенсії, обчисленої відповідно до статті 27 цього Закону, але не більш як на 1 відсоток мінімального розміру пенсії за віком, передбаченого абзацом першим цієї частини. Наявний в особи понаднормовий страховий стаж не може бути обмежений.

Згідно з частиною 2 цієї ж статті з 1 січня 2018 року для осіб, які досягли віку 65 років, мінімальний розмір пенсії за віком за наявності у чоловіків 35 років, а у жінок 30 років страхового стажу встановлюється в розмірі 40 відсотків мінімальної заробітної плати, визначеної законом про Державний бюджет України на відповідний рік, але не менше прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, визначеного законом.

Законом України «Про Державний бюджет на 2020 рік» встановлено у 2020 році мінімальну заробітну плату з 1 вересня у розмірі 5000 гривень. Таким чином, 40% мінімальної заробітної плати становить 2000,00 грн.

Законом України «Про Державний бюджет на 2021 рік» встановлено у 2021 році мінімальну заробітну плату з 1 січня у розмірі 6000 гривень. Таким чином, 40% мінімальної заробітної плати становить 2400,00 грн.

Як вже було зазначено судом, розмір пенсійної виплати ОСОБА_1 з 01.07.2020 складав 3384,58 грн., з 01.12.2020 3395,98 грн. Вказане підтверджується матеріалами справи.

За таких обставин суд апеляційної інстанції погоджується з діями Головного управління Пенсійного фонду України в Кіровоградській області щодо відмови у здійсненні перерахунку пенсії ОСОБА_1 на підставі ч. 2 ст. 28 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», адже розмір пенсії, який отримує остання, є більшим за мінімальний.

Щодо заперечень апелянта з приводу заміни сторони по справі, суд апеляційної інстанції зазначає наступне.

Судом встановлено, що, звертаючись до суду з позовом, ОСОБА_1 визначено відповідачем Управління Пенсійного фонду України в Петрівському районі Кіровоградської області.

Під час розгляду справи суд першої інстанції дійшов висновку про необхідність залучення до участі у справі співвідповідача Головного управління Пенсійного фонду України в Кіровоградській області, про що постановив 15 липня 2021 року ухвалу.

Приймаючи таке процесуальне рішення, суд першої інстанції зазначив, що Управління Пенсійного фонду України в Петрівському районі Кіровоградської області не є юридичною особою та не надавав відповіді на звернення ОСОБА_1 . Також суд зазначив, що справа розглядається в порядку спрощеного провадження, що виключає можливість надання позивачем згоди на заміну відповідача, а тому суд дійшов висновку про необхідність залучення співвідповідача.

Наведені обставини справи спростовують доводи апелянта про порушення її прав шляхом зняття з відповідача відповідальності у зв`язку з заміною останнього, оскільки первинний відповідач Управління Пенсійного фонду України в Петрівському районі Кіровоградської області, визначений Рябокобилою Г.Г. при зверненні до суду, не був виключений судом першої інстанції з кола учасників справи. До справи було залучено співвідповідача Головне управління Пенсійного фонду України в Кіровоградській області, адже положенням частини 3 статті 48 КАС України визначено, що якщо позов подано не до тієї особи, яка повинна відповідати за позовом, суд до ухвалення рішення у справі за згодою позивача замінює первісного відповідача належним відповідачем, не закриваючи провадження у справі, якщо це не потягне за собою зміни підсудності адміністративної справи. Суд має право за клопотанням позивача до ухвалення рішення у справі залучити до участі у ній співвідповідача.

Частиною 4 вказаної статті передбачено, що якщо позивач не згоден на заміну відповідача іншою особою, суд може залучити цю особу як другого відповідача.

Отже, визначення відповідачів, предмета та підстав спору є правом позивача. Натомість встановлення належності відповідачів й обґрунтованості позову обов`язком суду. Разом з тим суд апеляційної інстанції звертає увагу, що позивач не завжди спроможний правильно визначити належного відповідача, а тому процесуальний закон саме на адміністративний суд покладає обов`язок щодо заміни неналежного відповідача у справі з метою захисту прав та законних інтересів особи.

Враховуючи сукупність викладених обставин, суд апеляційної інстанції доходить висновку, що апеляційна скарга позивача не підлягає задоволенню.

Рішення суду першої інстанції ухвалене з правильним застосуванням норм матеріального та процесуального права, підстави для його скасування відсутні.

Керуючись ст.ст. 243, 316, 322 Кодексу адміністративного судочинства України суд,

п о с т а н о в и в :

Апеляційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення.

Рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 30 липня 2021 року в адміністративній справі № 941/388/21 залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з 15 лютого 2022 року та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом 30 днів з дня складання повної постанови у випадках, передбачених пунктом 2 частини 5 статті 328 КАС України.

Повна постанова складена 15 лютого 2022 року.

Головуючий - суддяО.В. Головко

суддяТ.І. Ясенова

суддяА.В. Суховаров

Джерело: ЄДРСР 103316441
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку