open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

18 січня 2022 року Справа № 160/22888/21

Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді Голобутовського Р.З. розглянувши у письмовому провадженні у місті Дніпро адміністративну справу за позовною заявою ОСОБА_1 до Управління праці та соціального захисту населення Жовтоводської міської ради про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

22.11.2021 року до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Управління праці та соціального захисту населення Жовтоводської міської ради (вул. Першотравнева, буд. 24, м. Жовті Води, 52210, код ЄДРПОУ 03192313), у якій просить:

- визнати протиправним та скасувати рішення Управління праці та соціального захисту населення Жовтоводської міської ради про відмову в призначенні субсидії з 01.05.2021 року;

- визнати протиправною бездіяльність Управління праці та соціального захисту населення Жовтоводської міської ради щодо неповідомлення ОСОБА_1 з рішенням про відмову в призначенні субсидії з 01.01.2021 року та з 01.10.2021 року;

- зобов`язати Управління праці та соціального захисту населення Жовтоводської міської ради поновити нарахування житлової субсидії ОСОБА_1 , починаючи з 01.05.2021 року.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що позивач не погоджується з оскаржуваним рішенням про відмову в призначенні субсидії з 01.01.2021 року та з 01.10.2021 року, зазначаючи, що підставою для відмови стала наявність у позивача двох квартир на праві приватної власноситі. Позивач вказує, що лише одна квартира належить позивачу на праві приватної власності, в той час, як інша належить йому та його дружині на праві спільної сумісної власності. Розмір обов`язкового відсотка платежу на домогосподарство позивача становив 8,16%. Як зазначає позивач, середній сукупний дохід позивача та його дружини це їх пенсія. Наявність другої квартири на праві власності не є доходом. Це спадок ще з 2019 року, а тому вважався доходом лише у рік спадкування. Період, коли позивачу відмовили в призначенні субсидії це період карантину, а тому зміни порядку призначення субсидій не мали стосуватись домогосподарств, які вже отримували субсидії. Вказане стало підставою для звернення до суду з цим позовом.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 01.12.2021 року відкрито провадження у справі №160/22888/21 за правилами спрощеного позовного провадження без виклику сторін за наявними у справі матеріалами.

Сторони належним чином повідомлені про розгляд справи Дніпропетровським окружним адміністративним судом, що підтверджується матеріалами справи.

28.12.2021 року судом отримано відзив Управління праці та соціального захисту населення Жовтоводської міської ради на адміністративний позов ОСОБА_1 , в якому відповідач заперечує проти задоволення позовних вимог, вважає їх безпідставними, з огляду на наступне. За даними верифікації Мінфіну виявилось, що ОСОБА_1 є одноосібним власником ще одного житлового приміщення у АДРЕСА_2 , тому він не потрапив до автоматичного перепризначення субсидії з травня 2021 року на новий період, а справу передано спеціалістам УПСЗН на перевірку та аналіз щодо наявного обмеження з приводу володіння двома житловими приміщеннями. Відповідач зазначає про вчинення дій щодо належного повідомлення позивача про прийняте рішення. Враховуючи зміни в законодавстві та те, що одна з квартир позивача, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_2 , набута на правах спадщини, відповідачем було прийнято рішення про призначення житлової субсидії на домогосподарство за адресою по АДРЕСА_3 за новим особистим зверненням ОСОБА_1 із заявою та декларацією від 07.12.2021 року на період з листопада 2021 року по квітень 2021 року. Субсидію на житлово-комунальні послуги позивачу поновлено згідно діючого законодавства.

Згідно з ч.ч.5, 8 ст.262 Кодексу адміністративного судочинства України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. При розгляді справи за правилами спрощеного позовного провадження суд досліджує докази і письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи.

Дослідивши матеріали справи, суд встановив наступне.

ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , є громадянином України, що підтверджується паспортом громадянина України серії НОМЕР_2 .

Позивач є пенсіонером по інвалідності 2 гр. загальне захворювання опорно-рухового апарату, що підтверджується пенсійним посвідченням серії НОМЕР_3 від 11.03.2015 року.

Відповідно до свідоцтва про одруженя від 28.07.1979 року, позивач має дружину ОСОБА_2 .

Позивач отримував житлову субсидію на оплату житлово-комунальних послуг за адресою: АДРЕСА_3 , у періодах з 01.05.2015 року по 30.04.2021 року.

Відповідно до долученої до відзиву копії даних про нарахування готівкових та безготівкових субсидій громадянами для відшкодування витрат на оплату житлвоо-комунальнх послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива за період з жовтня 2020 року по квітень 2021 року, позивачу було припинено виплачу субсидії з травня 2021 року.

Згідно з долученою до відзиву копії повідомлення про надання субсидій ОСОБА_1 призначено готівкову субсидію для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг з листопада 2021 року по квітень 2022 року.

З травня 2021 року по жовтень 2021 року включно позивач не отримував житлову субсидію відповідно до повідомлення про надання субсидій №225842. В повідомленні вказано, що не призначено субсидію для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг через наявність у позивача у володінні більш ніж 1 житлового приміщення.

04.10.2021 року позивачем направлено звернення до Управління праці та соціального захисту населення Жовтоводської міської ради стосовно підстав невиплати житлової субсидії.

Листом від 18.10.2021 року №01-08/4731 Управління праці та соціального захисту населення Жовтоводської міської ради повідомило позивача, що в призначенні житлової субсидії з 01.05.2021 року за адресою: АДРЕСА_3 відмовлено за результатами верифікації на підставі даних з Державного реєстру речових та майнових прав, де визначено, що ОСОБА_1 особисто має у повній власності дві квартири. Одну з них за вказаною адресою, про що у витягу з Державного реєстру зазначено актуальну інформацію: «Тип права власності: Право власності» (без уточнення про спільну сумісну власність), «Форма власності: Приватна», «Розмір частки: 1» (з підставою для реєстрації згідно довідки 32 від 02.09.2002 року Жовтоводського житлово-будівельного кооперативу «Схід», де зазначено лише право власності ОСОБА_1 ) та квартиру за адресою: АДРЕСА_2 , про що у витягу з Державного реєстру зазначено актуальну інформацію: «Тип права власності: Право власності», «Форма власності: Приватна», «Розмір частки: 1» (з підставою для реєстрації згідно свідоцтва 389 від 20.08.2019 року про право на спадщину лише ОСОБА_1 ).

Не погодившись з відмовою у призначенні житлової субсидії у період з 01.01.2021 року та з 01.10.2021 року, позивач звернувся до суду з цим позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, судом встановлено наступне.

Статтею 46 Конституції України визначено, що громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом. Це право гарантується загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням за рахунок страхових внесків громадян, підприємств, установ і організацій, а також бюджетних та інших джерел соціального забезпечення; створенням мережі державних, комунальних, приватних закладів для догляду за непрацездатними. Пенсії, інші види соціальних виплат та допомоги, що є основним джерелом існування, мають забезпечувати рівень життя, не нижчий від прожиткового мінімуму, встановленого законом.

Відносини, що виникають у процесі надання та споживання житлово-комунальних послуг регулює Закон України від 09.11.2017 року №2189-VIII «Про житлово-комунальні послуги».

Відповідно до п.7 ч.1 ст.4 вказаного Закону, до повноважень Кабінету Міністрів України належить, зокрема, встановлення порядку надання пільг та житлових субсидій населенню в частині забезпечення надання житлових субсидій як частки вартості житлово-комунальних послуг, у тому числі їх виплати у грошовій формі.

Механізм використання коштів, передбачених у державному бюджеті Мінсоцполітики для виплати пільг і житлових субсидій громадянам на оплату житлово-комунальних послуг, придбання твердого та рідкого пічного побутового палива і скрапленого газу у грошовій формі, умови призначення та порядок надання громадянам житлових субсидій визначається положенням про порядок призначення житлових субсидій, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 21.10.1995 року №848 «Про спрощення порядку надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива» затверджено Положення про порядок призначення житлових субсидій (далі - Положення №848).

Відповідно до п.3 Положення №848 житлова субсидія є безповоротною адресною державною соціальною допомогою мешканцям домогосподарств, що проживають в житлових приміщеннях (будинках) і не можуть самотужки платити за житлово-комунальні послуги, оплачувати витрати на управління багатоквартирним будинком.

Пунктом 4 Положення №848 визначено, що право на отримання житлової субсидії мають громадяни України, іноземці та особи без громадянства, які на законних підставах перебувають на території України (далі - громадяни), що проживають у житлових приміщеннях (будинках).

Згідно п.9 Положення №848 житлова субсидія розраховується на всіх членів домогосподарства.

До складу домогосподарства включаються всі особи, що зареєстровані в житловому приміщенні (будинку), на яких розраховуються соціальні норми житла та соціальні нормативи житлово-комунального обслуговування і доходи яких враховуються під час призначення житлової субсидії.

Під час призначення житлової субсидії враховуються також доходи членів сім`ї особи із складу домогосподарства у разі, коли їх зареєстроване (фактичне) місце проживання відмінне від адреси домогосподарства (крім доходів батьків у разі призначення субсидії студентам, які зареєстровані у гуртожитку за місцем навчання, та доходів одного з батьків дитини у разі призначення субсидії другому з батьків з дитиною у разі, коли батьки розлучені). При цьому соціальні норми житла та соціальні нормативи житлово-комунального обслуговування за адресою домогосподарства на таких осіб не розраховуються.

Кількість членів домогосподарства визначається на початок місяця, з якого призначається житлова субсидія.

У разі коли у складі домогосподарства кількість фактично проживаючих зареєстрованих членів домогосподарства є меншою за кількість членів домогосподарства, зареєстрованих у житловому приміщенні (будинку), за рішенням комісії соціальні норми житла та соціальні нормативи житлово-комунального обслуговування розраховуються на фактично проживаючих зареєстрованих за даною адресою членів домогосподарства.

Рішення комісії в такому випадку приймається з урахуванням норм, зазначених в абз.11 п.7 цього Положення.

За рішенням комісії доходи членів домогосподарства, які зареєстровані в житловому приміщенні (будинку), але фактично за даною адресою не проживають, в сукупний дохід домогосподарства не враховуються. Рішення комісії в такому випадку приймається з урахуванням норм, зазначених в абзаці одинадцятому п.7 цього Положення, і не може поширюватися на випадок, визначений в абзаці третьому цього пункту.

Згідно з п.15 Положення №848 за наявності умов, зазначених у п.14 цього Положення, житлову субсидію може бути призначено за рішенням комісії з урахуванням конкретних обставин, що склалися, крім випадків, зазначених у пп.1 (за винятком житлових приміщень (будинків), на які оформлено два і більше окремі особові рахунки, за умови, що опалювана площа частини житлового приміщення кожного домогосподарства, на яку призначається субсидія, не перевищує 120 кв. метрів для квартири, 200 кв. метрів для індивідуального будинку, а також житлових приміщень, якими забезпечено за рахунок державного чи місцевого бюджету осіб з інвалідністю з ураженнями опорно-рухового апарату, які пересуваються на візках) і пп.7 п.14 цього Положення (за винятком осіб, які вважаються безвісно відсутніми за рішенням суду або мають правовий статус осіб, зниклих безвісти).

Рішення про призначення (відмову в призначенні) житлової субсидії в таких випадках приймається комісією на підставі акта обстеження матеріально-побутових умов домогосподарства.

Згідно з п.78 Положення №848 після закінчення строку отримання житлової субсидії структурні підрозділи з питань соціального захисту населення самостійно здійснюють призначення житлової субсидії на наступний період для домогосподарств, які отримували житлову субсидію у попередньому періоді, крім домогосподарств: у складі яких є особи, зазначені у п.п.3 пункту 14 цього Положення (за винятком осіб, зазначених в абз.6 та 7 п.п.3 п.14 цього Положення); у складі яких є внутрішньо переміщені особи; у складі яких кількість фактично проживаючих зареєстрованих осіб менша, ніж кількість зареєстрованих осіб; які звертаються за призначенням житлової субсидії на придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива; які орендують житлове приміщення для проживання і звертаються за житловою субсидією на оплату житлово-комунальних послуг.

Пунктами 79-80 Положення №848 передбачено, що структурні підрозділи з питань соціального захисту населення без звернення громадян збирають необхідну інформацію у порядку, передбаченому п.п.50-59 цього Положення, і протягом 10 днів після отримання зазначеної інформації приймають рішення про призначення, непризначення, відмову в призначенні житлової субсидії або подання документів на розгляд комісії та інформують про прийняте рішення громадян у порядку, визначеному п.61-63 цього Положення.

Домогосподарствам, зазначеним у п.78 цього Положення, призначення житлової субсидії на наступний строк здійснюється після подання нових заяви та декларації.

Відповідно до п.п.61-63 Положення №848 у разі прийняття рішення про: призначення (непризначення) житлової субсидії, відмову в призначенні житлової субсидії, подання документів щодо призначення житлової субсидії на розгляд комісії структурний підрозділ з питань соціального захисту населення повідомляє заявнику про прийняте рішення протягом трьох календарних днів з дня його прийняття.

Заявник має право оскаржити до комісії або до суду рішення структурного підрозділу з питань соціального захисту населення щодо розміру призначеної субсидії або про відмову в призначенні житлової субсидії, а також рішення щодо подання документів на розгляд комісії (п.64 Положення №848).

Судом встановлено, що 30.04.2021 року пункту 14 Положення №848 доповнено Постановою Кабінету Мністрів України №420 від 14.04.2021 року підпунктом 8 наступного змісту:

- житлова субсидія не призначається (у тому числі на наступний період), якщо, будь-хто із складу домогосподарства або член сім`ї особи із складу домогосподарства має у власності більше ніж одне житлове приміщення (квартиру, будинок), крім житла, яке розташоване на тимчасово окупованій території у Донецькій та Луганській областях, Автономній Республіці Крим і м. Севастополі, у населених пунктах, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють своїх повноважень, та у населених пунктах, що розташовані на лінії зіткнення, або житла, непридатного для проживання, що підтверджено актом обстеження технічного стану житлового приміщення (будинку, квартири) за формою згідно з додатком до Порядку надання щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 1 жовтня 2014 р. №505 (Офіційний вісник України, 2014 р., №80, ст. 2271; 2015 р., №70, ст.2312). Інформація про наявність (відсутність) у власності зазначених осіб житлових приміщень зазначається у декларації.

Зазначено, що пункт 14 доповнено підпунктом 8 згідно з Постановою Кабінету Мністрів України №420 від 14.04.2021 - застосовується з 1 травня 2021 року

З 22.05.2021 року підпункт 8 пункту 14 Положення №848 доповнено Постановою Кабінету Мністрів України №505 від 19.05.2021 року та викладено в наступні редакції:

- житлова субсидія не призначається (у тому числі на наступний період), якщо, будь-хто із складу домогосподарства або член сім`ї особи із складу домогосподарства має у власності більше ніж одне житлове приміщення (квартиру, будинок), крім житла, яке належить на правах спільної сумісної або часткової власності, розташованого в сільській місцевості, на тимчасово окупованій території у Донецькій та Луганській областях, Автономній Республіці Крим і м. Севастополі, у населених пунктах, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють своїх повноважень, та у населених пунктах, що розташовані на лінії зіткнення, або житла, непридатного для проживання, що підтверджено актом обстеження технічного стану житлового приміщення (будинку, квартири) за формою згідно з додатком до Порядку надання щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 1 жовтня 2014 р. №505 (Офіційний вісник України, 2014 р., №80, ст. 2271; 2015 р., №70, ст.2312). Інформація про наявність (відсутність) у власності зазначених осіб житлових приміщень зазначається у декларації.

Зазначено, що пункт 14 доповнено підпунктом 8 згідно з Постановою Кабінету Мністрів України №420 від 14.04.2021 - застосовується з 1 травня 2021 року; із змінами, внесеними згідно з Постановою Кабінету Мністрів України №505 від 19.05.2021 - застосовується з 1 травня 2021 року.

З 14.08.2021 року підпункт 8 пункту 14 Положення №848 доповнено Постановою Кабінету Мністрів України №842 від 11.08.2021 року та викладено в наступні редакції:

- житлова субсидія не призначається (у тому числі на наступний період), якщо, будь-хто із складу домогосподарства або член сім`ї особи із складу домогосподарства має у власності більше ніж одне житлове приміщення (квартиру, будинок), крім житла, яке належить на правах спільної сумісної або часткової власності, житла, розташованого в сільській місцевості, на тимчасово окупованій території у Донецькій та Луганській областях, Автономній Республіці Крим і м. Севастополі, у населених пунктах, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють своїх повноважень, та у населених пунктах, що розташовані на лінії зіткнення, або житла, непридатного для проживання, що підтверджено актом обстеження технічного стану житлового приміщення (будинку, квартири) за формою згідно з додатком до Порядку надання щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 1 жовтня 2014 р. №505 (Офіційний вісник України, 2014 р., №80, ст. 2271; 2015 р., №70, ст. 2312), а також житла, отриманого дитиною-сиротою, дитиною, позбавленою батьківського піклування, особою з їх числа за рахунок державного чи місцевого бюджету, житлових приміщень у гуртожитках. Інформація про наявність (відсутність) у власності зазначених осіб житлових приміщень зазначається у декларації.

З 18.11.2021 року підпункт 8 пункту 14 Положення №848 доповнено Постановою Кабінету Мністрів України №1184 від 15.11.2021 року та викладено в наступні редакції:

будь-хто із складу домогосподарства або член сім`ї особи із складу домогосподарства на 1 число місяця, з якого призначається житлова субсидія, має у власності більше ніж одне житлове приміщення (квартиру, будинок), крім житлових приміщень у гуртожитках та житла:

- яке належить на правах спільної сумісної або часткової власності;

- на яке оформлено спадщину, за умови, що жодне із житлових приміщень, яке перебуває у власності, не здається в оренду, що підтверджується актом обстеження матеріально-побутових умов домогосподарства;

- розташованого в сільській місцевості, селищах міського типу, на тимчасово окупованій території у Донецькій та Луганській областях, Автономній Республіці Крим і м. Севастополі, у населених пунктах, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, та у населених пунктах, що розташовані на лінії зіткнення;

- непридатного для проживання, що підтверджено актом обстеження технічного стану житлового приміщення (будинку, квартири) за формою згідно з додатком до Порядку надання щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 1 жовтня 2014 р. №505 (Офіційний вісник України, 2014 р., №80, ст. 2271; 2015 р., №70, ст. 2312);

- отриманого дитиною-сиротою, дитиною, позбавленою батьківського піклування, особою з їх числа за рахунок державного чи місцевого бюджету.

Інформація про наявність (відсутність) у власності зазначених осіб житлових приміщень зазначається у декларації.

Як було встановлено судом, на підставі даних з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, ОСОБА_1 має у власності дві квартири. Одну з них за адресою: АДРЕСА_3 , про що у витягу з Державного реєстру зазначено актуальну інформацію: «Тип права власності: Право власності», «Форма власності: Приватна», «Розмір частки: 1» (з підставою для реєстрації згідно довідки 32 від 02.09.2002 року Жовтоводського житлово-будівельного кооперативу «Схід»). ОСОБА_1 має у власності квартиру за адресою: АДРЕСА_2 , про що у витягу з Державного реєстру зазначено актуальну інформацію: «Тип права власності: Право власності», «Форма власності: Приватна», «Розмір частки: 1» (з підставою для реєстрації згідно свідоцтва 389 від 20.08.2019 року про право на спадщину ОСОБА_1 ).

Відповідач, відмовляючи у призначенні житлової субсидії зазначає, що обі квартири належать позивачу на праві повної власної та не визнає право сумісної власності за позивачем та його дружиною на квартиру за адресою: АДРЕСА_3 .

Суд не погоджується з такою позицією відповідача та зазначає, що до письмових пояснень від 22.09.2021 року, направлених відповідачу, позивачем додано копію свідоцтва про шлюб, копію ордеру 14.03.1983 року, копію довідки ЖБК «Схід» від 02.09.2002 року №32, оновлені заяву про призначення та надання житлової субсидії від 22.09.2021 року та Декларацію про доходи і витрати осіб, які звернулися за призначенням житлової субсидії від 22.09.2021 року. В декларації зазначено перелік нерухомого майна, що належить членам домогосподарства, крім майна, яке належить на праві спільної сумісної власності.

Так, згідно наданих документів вбачається, що шлюб між ОСОБА_1 та ОСОБА_2 укладений 28.07.1979 р.

Майже через чотири роки отримано ордер на квартиру в кооперативному будинку: ордер №221 від 14.03.1983 р., виданий Виконавчим комітетом Жовтоводської міської ради народних депутатів м. Жовті Води ОСОБА_1 , родина якого складається з трьох осіб на право зайняття квартири за адресою АДРЕСА_4 . Склад сім`ї вказаний на зворотній стороні ордеру: ОСОБА_1 (гл. сімї), ОСОБА_2 (дружина), діти.

З ордеру вбачається, що ОСОБА_1 зазначений як «глава сім`ї». В подальшому це вплинуло на зазначення саме його відповідальним пайщиком кооперативу ЖБК «Схід», відповідальною особою, на яку оформлені усі особові рахунки по сплаті комунальних послуг, за ним фіксувались сплачені пайові внески в кооператив, саме на його ім`я видано довідку ЖБК про повну сплату пайових внесків.

Довідка ЖБК «Схід» від 02.09.2002 року №32 про повну сплату пайових внесків стала правовстановлюючим документом для реєстрації права власності в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно за однією особою.

Реєстрація права власності в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно здійснена 21.01.2019 року, що підтверджується Витягом №154387816. Згідно Витягу підстава виникнення права власності - довідка ЖБК «Схід» №32 від 02.09.2002 року.

Назва АДРЕСА_5 перейменована на ОСОБА_3 згідно Розпорядження міського голови від 12.01.2016 року №08/01-08р-16.

На підтвердження того, що квартира є об`єктом спільної сумісної власності позивача з його дружиною надано копію технічного паспорту на квартиру, виготовлену станом на 27.12.2018 року із зазначенням двох осіб: ОСОБА_1 та його дружини ОСОБА_2 .

Відповідно до ч.1 ст.60 Сімейного кодексу України майно, набуте подружжям за час шлюбу, належить дружині та чоловікові на праві спільної сумісної власності незалежно від того, що один з них не мав з поважної причини (навчання, ведення домашнього господарства, догляд за дітьми, хвороба тощо) самостійного заробітку (доходу).

Згідно з ч.1 ст.63 Сімейного кодексу України дружина та чоловік мають рівні права на володіння, користування і розпоряджання майном, що належить їм на праві спільної сумісної власності, якщо інше не встановлено домовленістю між ними.

Таким чином, в силу норм Закону, майно, придбане чоловік та дружиною за час шлюбу, належить їм на праві спільної сумісної власності, якщо інше не встановлено законом або договором між ними.

Суду не надано доказів поділу квартири за адресою: АДРЕСА_3 , між ОСОБА_1 та його дружини ОСОБА_2 , з огляду на що суд вважає, що станом на день вирішення питання щодо призначення житлової субсидії, вказана квартира перебувала у спільній сумісній власності подружжя.

Отже, згідно наданих документів та встановлених у справі обставин, суд вважає, що у власності позивача наявна одна квартира у повній власності за адресою: АДРЕСА_2 , та квартира, що перебуває у спільній сумісній власності ОСОБА_1 та його дружини ОСОБА_2 за адресою: АДРЕСА_3 .

При цьому, суд звертає увагу, що з 14.08.2021 року діє редакція підпункту 8 пункту 14 Положення 848, яка конкретизує виняток щодо наявності майна, в тому числі квартири, яка перебуває на правах спільної сумісної власності.

Положення частини першої статті 58 Конституції України про те, що закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом`якшують або скасовують відповідальність особи, треба розуміти так, що воно стосується людини і громадянина (фізичної особи).

Судом проаналізовано всі редакції підпункту 8 пункту 14 Положення №848 з моменту припинення виплати субсидії та встановлено, що редакція підпункту 8 пункту 14 Положення 848, яка діє з 14.08.2021 року, конкретизує можливість надання субсидії особі, у випадку наявності у неї квартири на правах спільної сумісної власності.

Відтак, судом встановлено порущення права позивача відповідачем в частині відмови в призначенні субсидії з 01.05.2021 року та з 01.10.2021 року.

Додатково суд звертає увагу, що Кабінетом Міністрів України було прийнято постанову від 25.03.2020 року №247 «Про особливості надання житлових субсидій», якою передбачено спрощення порядку надання житлової субсидії в умовах встановлення карантину, спрямованого на запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19) та запроваджено додаткову компенсацію витрат на оплату комунальних послуг.

Так, з метою соціальної підтримки найменш захищених категорій громадян (споживачів комунальних послуг) в умовах встановлення обмежувальних заходів Уряд постановив:

- заборонити на період карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2 (далі - карантин), припинення надання житлових субсидій у випадках, передбачених Положенням про порядок призначення житлових субсидій, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 1995 р. №848 (ЗП України, 1996 р., №2, ст. 76; Офіційний вісник України, 2019 р., №69, ст. 2390), крім обставин, що унеможливлюють надання житлової субсидії, зокрема у разі переїзду домогосподарства в інше житлове приміщення (будинок) або у разі смерті одинокої особи.

У відповідності до постанови Кабінету Міністрів України від 11.03.2020 року на території України діє карантин, який було неодноразово продовжено постановами Кабінету Міністрів України.

Отже, враховуючи приписи постанови Кабінету Міністрів України від 25.03.2020 року №247, суд робить висновок, що відповідач в травні 2021 року не мав права припиняти призначену субсидію позивачеві на підставі пп.8 п.14 Положення №848.

Також, суд звертає увагу, що про припинення субсидії позивача з 01.05.2021 року було повідомлено лише листом від 18.10.2021 року №01-08/4731 Управління праці та соціального захисту населення Жовтоводської міської ради у відповідь на звернення позивача від 04.10.2021 року.

Відповідно до п.п.61-63 Положення №848 у разі прийняття рішення про: призначення (непризначення) житлової субсидії, відмову в призначенні житлової субсидії, подання документів щодо призначення житлової субсидії на розгляд комісії структурний підрозділ з питань соціального захисту населення повідомляє заявнику про прийняте рішення протягом трьох календарних днів з дня його прийняття.

Отже, суд погоджується з доводами позивача про неповідомлення його щодо припинення субсидії відповідачем, чим порушено принцип визначеності позивача стосовно отриманих сум субсидії.

При цьому, задоволенню підлягає позовна вимога про визнання протиправною бездіяльності Управління праці та соціального захисту населення Жовтоводської міської ради щодо неповідомлення ОСОБА_1 з рішенням про відмову в призначенні субсидії лише з 01.05.2021 року, оскільки виплата припинена з 01.05.2021 року.

Суду не надано рішення Управління праці та соціального захисту населення Жовтоводської міської ради про відмову в призначенні субсидії з 01.05.2021 року, прийнятого у встановленому Положенням №848 порядку про припинення виплати субсидії, а тому з метою ефективного захисту прав позивача та виконання рішення суду, суд вважає за необхідне вийти за межі позовних вимог та визнати протиправними дій відповідача щодо відмови в призначенні субсидії з 01.05.2021 року.

Оскільки рішення Управління праці та соціального захисту населення Жовтоводської міської ради про відмову в призначенні субсидії з належними реквізитами не надано, суд відмовляє у задоволенні такої вимоги.

Інші доводи учасників справи встановлених обставин не спростовують та на рішення суду не впливають.

Відповідно до статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна, довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Аналогічна позиція стосовно обов`язку доказування була висловлена Європейським судом з прав людини у пункті 36 справи «Суомінен проти Фінляндії» (Suominen v. Finland), від 01 липня 2003 року №37801/97, в якому він зазначив, що хоча національний суд має певну свободу розсуду щодо вибору аргументів у тій чи іншій справі та прийняття доказів на підтвердження позицій сторін, орган влади зобов`язаний виправдати свої дії, навівши обґрунтування своїх рішень (рішення).

Розподіл судових витрат у відповідності до вимог ст.139 Кодексу адміністративного судочинства України, за наслідками розгляду даної справи не здійснюється, оскільки позивач у відповідності до ч.1 ст.5 Закону України «Про судовий збір» звільнений від сплати судового збору.

Керуючись ст. ст. 2, 7, 139, 241, 243-246, 250, 262 Кодексу адміністративного судочинства України,

ВИРІШИВ:

Позовну заяву ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Управління праці та соціального захисту населення Жовтоводської міської ради (вул. Першотравнева, буд.24, м. Жовті Води, Дніпропетровська область, 52210, код ЄДРПОУ 03192313) про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити частково.

Визнати протиправними дії Управління праці та соціального захисту населення Жовтоводської міської ради щодо відмови ОСОБА_1 в призначенні субсидії з 01.05.2021 року.

Визнати протиправною бездіяльність Управління праці та соціального захисту населення Жовтоводської міської ради щодо неповідомлення ОСОБА_1 з рішенням про відмову в призначенні субсидії з 01.05.2021 року та з 01.10.2021 року.

Зобов`язати Управління праці та соціального захисту населення Жовтоводської міської ради поновити нарахування житлової субсидії ОСОБА_1 , починаючи з 01.05.2021 року.

У задоволенні іншої частини позовних вимог - відмовити.

Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя Р.З. Голобутовський

Джерело: ЄДРСР 103184179
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку