open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

17 січня 2022 року справа № 580/9604/21

м. Черкаси

Черкаський окружний адміністративний суд одноособово в складі головуючої судді Бабич А.М., розглянувши в залі суду в порядку спрощеного письмового провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до ДЕРЖАВНОЇ УСТАНОВИ "ТЕРИТОРІАЛЬНЕ МЕДИЧНЕ ОБ`ЄДНАННЯ МІНІСТЕРСТВА ВНУТРІШНІХ СПРАВ УКРАЇНИ ПО ЧЕРКАСЬКІЙ ОБЛАСТІ", третя особа без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Головне управління Пенсійного фонду України в Черкаській області про визнання протиправними дій і зобов`язання вчинити дії,

УСТАНОВИВ:

16.11.2021 у Черкаський окружний адміністративний суд надійшов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ; РНОКПП НОМЕР_1 ) (далі позивач) до ДЕРЖАВНОЇ УСТАНОВИ "ТЕРИТОРІАЛЬНЕ МЕДИЧНЕ ОБ`ЄДНАННЯ МІНІСТЕРСТВА ВНУТРІШНІХ СПРАВ УКРАЇНИ ПО ЧЕРКАСЬКІЙ ОБЛАСТІ" (18009, Черкаська обл., місто Черкаси, вулиця Грузиненка, будинок 1; код ЄДРПОУ 08734581) (далі відповідач) про:

визнання протиправними дій щодо оформлення і направлення до Головного управління Пенсійного фонду України в Черкаській області та йому довідки від 29.09.2021 №33/44/1-Б-1698/08-1637 про розмір грошового забезпечення за прирівняною посадою «старший оперуповноважений в особливо важливих справах ГУНП»;

зобов`язання відповідача відкликати з Головного управління Пенсійного фонду України в Черкаській області довідку від 29.09.2021 №33/44/1-Б-1698/08-1637 про розмір грошового забезпечення за прирівняною посадою «старший оперуповноважений в особливо важливих справах ГУНП»;

зобов`язання відповідача оформити і направити до Головного управління Пенсійного фонду України в Черкаській області та йому аналогічну довідку про розмір грошового забезпечення, але за прирівняною посадою «старший оперуповноважений в особливо важливих справах апарату Національної поліції України» відповідно до п.28 розділу І Переліку посад осіб начальницького і рядового складу внутрішніх справ України (міліції), які мають право на пенсійне забезпечення або одержують пенсію на умовах Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», що прирівнюються посадам поліцейських», затвердженого наказом МВС України від 17.02.2017 №138.

Додатково просив стягнути з відповідача на його користь судові витрати у розмірі 951,60 грн сплаченого судового збору.

В обґрунтування позову зазначено, що відповідач всупереч рішенню Черкаського окружного адміністративного суду прирівняв посаду позивача не до аналогічної посади в апараті Національної поліції, а до посади в органі нижчого рівня Головного управління національної поліції в області та направив до органів Пенсійного фонду вказану вище довідку. Стверджує, що зменшення категорії його посади призводить до зменшення розміру грошового забезпечення, що тягне за собою обчислення йому пенсії у меншому розмірі.

Ухвалою суду від 19.11.2021 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі та вирішено розгляд справи здійснювати на виконання ст.12 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України) за правилами спрощеного позовного провадження. Також суд залучив до участі у справі третьою особою без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Головне управління Пенсійного фонду України в Черкаській області (18000, м.Черкаси, вул.Смілянська, буд.23; код ЄДРПОУ 21366538) (далі третя особа). Вказану ухвалу та позов з додатками відповідач отримав 03.12.2021, позивач 04.12.2021, що підтверджується рекомендованими повідомленнями про поштові вручення. Третя особа отримала ухвалу 22.11.2021, що підтверджується розпискою.

06.12.2021 третя особа на виконання ухвали суду надала завірені копії матеріалів з пенсійної справи позивача та правом подати пояснення не скористалася.

08.12.2021 на адресу суду надійшов відзив з проханням у задоволенні позову відмовити повністю. Відповідач стверджує, що не допустив порушення вимог закону, оскільки на виконання вимог ст.63 Закону України №2262, постанови КМУ від 13.02.2008 №45 «Про затвердження порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» подав до третьої особи довідку про розмір грошового забезпечення, в якій посада старшого оперуповноваженого в особливо важливих справах відділу внутрішньої безпеки в Черкаській області Служби внутрішньої безпеки ГУБОЗ МВС України, з якої позивач звільнений, прирівняна до посади старшого оперуповноваженого в особливо важливих справах ГУНП. У період проходження служби позивачем в органах внутрішніх справ відділ внутрішньої безпеки в Черкаській області Служби внутрішньої безпеки ГУБОЗ МВС України не належав до структури центрального апарату МВС. Стверджує, що посадові оклади працівникам вказаного підрозділу встановлені на рівні посадових окладів осіб начальницького складу органів внутрішніх справ для апарату головних управлінь МВС в Автономній Республіці Крим, областях, місті Севастополі та на залізницях, які згідно з діючою на той час структурою підпорядковувались Міністерству внутрішніх справ. Вказав, що юрисдикція посади, з якої звільнений позивач, розповсюджувалась на територію Черкаської області. Тому ця посада не може бути прирівняна до посади працівників апарату Міністерства.

10.12.2021 позивач подав до суду відповідь на відзив, в якій просив задовольнити його позовні вимоги у повному обсязі. Вказав, що посади у відділі внутрішньої безпеки не можуть бути віднесені до посад в апараті обласного УМВС. Відповідач замовчує, що за іншими характеристиками, а саме «назва», «функціональність» та «організаційний рівень підрозділу» його посада відповідає посаді в апараті Міністерства внутрішніх справ. Додатково зазначив, що призначений у відділ внутрішньої безпеки в Черкаській області та звільнений на пенсію наказами Міністра внутрішніх справ, а не наказами керівника обласного УМВС. У рішенні Черкаського окружного адміністративного суду від 15.04.2019 у справі №580/445/19 вказано, що позивач проходив службу на посаді, яка відноситься до посад апарату МВС України, та вказаній посаді відповідає посада старшого оперуповноваженого в особливо важливих справах апарату Національної поліції.

Всі подані сторонами документи долучені до матеріалів адміністративної справи.

Оскільки обґрунтованих клопотань від учасників спору про розгляд справи у судовому засіданні з їх викликом суду не надходили, зважаючи на відсутність необхідності призначити у справі експертизу або викликати та допитати свідків, суд дійшов висновку розглянути справу без виклику сторін у судове засідання за наявними письмовими доказами.

Оцінивши доводи сторін, дослідивши письмові докази, суд дійшов висновку, що позов підлягає задоволенню, з огляду на таке.

Відповідно до витягу з архівного документа, а саме наказу Міністерства внутрішніх справ України від 07.04.2008 №673 о/с позивача підполковника міліції, старшого оперуповноваженого в особливо важливих справах відділу внутрішньої безпеки в Черкаській області Служби внутрішньої безпеки Головного управління по боротьбі з організованою злочинністю 07.04.2008 звільнено з органів внутрішніх справ у відставку за п.654 «а» (за віком). Вислуга на 07.04.2008 складає: календарна 23 роки 08 місяців 15 днів; пільгова 27 років 00 місяців 03 дні.

Згідно з наказом Міністерства внутрішніх справ України по апарату Міністерства від 23.04.2008 №739 о/с (по особовому складу) позивача призначено помічником Міністра служби регіонального контролю управління моніторингу дотримання прав людини в діяльності органів внутрішніх справ Апарату Міністра з посадовим окладом 2482,00грн, установивши йому відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від09.03.2006 №268 надбавку за високі досягнення в праці в розмірі 50%, присвоївши 9-й ранг державного службовця.

Протоколом з пенсійної справи №2303000884 (МВС) від 10.06.2008 підтверджується, що позивачу з 07.04.2008 призначена пенсія за вислугу років, про що видане відповідне посвідчення серії НОМЕР_2 .

Управління Міністерства внутрішніх справ України в Черкаській області листом від 26.12.2018 №14/7-Б-20зі на заяву позивача від 19.12.2018 повідомило. У період з 2005 до 2015 у штатах апарату УМВС України в Черкаській області відділу (управління) внутрішньої безпеки не було. Призначення на посади у відділ (управління) внутрішньої безпеки в Черкаській області СВБ ГУБОЗ МВС України наказами УМВС України в Черкаській області не проводились та ліквідаційна комісія УМВС України в Черкаській області не володіє інформацією, кому підпорядковувались співробітники відділу (управління) внутрішньої безпеки в Черкаській області СВБ ГУБОЗ МВС України. Керівництвом УМВС України в Черкаській області премії та надбавки співробітникам відділу (управління) внутрішньої безпеки в Черкаській області не встановлювались.

Із автоматизованої системи Черкаського окружного адміністративного суду «Діловодство» суд встановив, що на розгляді вказаного суду знаходилася адміністративна справа №580/445/19 за позовом ОСОБА_1 до Управління Міністерства внутрішніх справ України в Черкаській області про:

визнання дій Управління Міністерства внутрішніх справ України в Черкаській області щодо виготовлення та направлення до Пенсійного фонду України в Черкаській області повторної довідки Про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсії для осіб начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції) від 27.08.2018 №2303000884 протиправними;

зобов`язання Управління Міністерства внутрішніх справ України в Черкаській області відкликати із Пенсійного фонду України в Черкаській області довідку Про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсії для осіб начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції) від 27.08.2018 №2303000884 та лист №/220/01 від 27.08.2018, яким раніше видані довідки були визнанні недійсними.

Рішенням Черкаського окружного адміністративного суду від 15.04.2019, яке набрало законної сили 24.06.2019, позов задоволено частково. Визнано протиправними дії Управління Міністерства внутрішніх справ України в Черкаській області щодо виготовлення та направлення до Пенсійного фонду України в Черкаській області повторної довідки Про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсії для осіб начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції) від 27.08.2018 №2303000884. Зобов`язано Управління Міністерства внутрішніх справ України в Черкаській області відкликати із Пенсійного фонду України в Черкаській області довідку про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсії для осіб начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції), від 27.08.2018 №2303000884. У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

28.09.2021 позивач звернувся заявою до відповідача, в якій просив видати йому довідку про розмір грошового забезпечення за листопад 2019 року за прирівняною посадою поліцейського «старший оперуповноважений в особливо важливих справах управління апарату національної поліції України» до посади на день звільнення із служби «старший оперуповноважений в особливо важливих справах відділу ВБ в Черкаській області СВБ ГУБО МВС України». Зазначив, що довідка необхідна для надання до Головного управління Пенсійного фонду України в Черкаській області для перерахування пенсії. Додатково просив підготувати і видати йому належним чином завірену копію вказаної довідки. Просив відповідача врахувати вказане вище судове рішення.

Листом від 26.10.2021 №33/44/1-3071 сектор із соціально-гуманітарних питань ДУ «ТМО МВС України по Черкаській області» направив третій особі та позивачу довідку від 29.09.2021 №33/44/1-Б-1698/08-1637 на прізвище позивача.

У довідці від 29.09.2021 №33/44/1-Б-1698/08-1637 вказані відомості про розмір грошового забезпечення, встановленого за листопад 2019 року, згідно з постановою КМУ від 11.11.2015 №988 «Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції» за прирівняною посадою поліцейського старший оперуповноважений в особл. важливих справах ГУНП до посади на день звільнення із служби старший оперуповноважений в О.В.С. відділу ВБ в Черкаській області СВБ ГУБОЗ МВС України. У ній зазначені такі види грошового забезпечення: посадовий оклад 2700,00грн, оклад за спеціальним званням підполковник 2200,00грн, надбавка за стаж служби в поліції (відсотків з посадового окладу з урахуванням посадового окладу за спеціальним званням) 50% - 2450,00 грн, надбавка за специфічні умови проходження служби в поліції (відсотків посадового окладу з урахуванням окладу за спеціальним званням та надбавки за стаж служби) 53,38% 3923,43грн, надбавка за службу в умовах режимних обмежень (відсотків) 15% - 405,00грн, премія (відсотків нарахованого грошового забезпечення) 52,48% 6128,84грн (усього 17807,27грн).

Листом від 27.10.2021 №33/44/1-3076 відповідач повідомив позивачу. Згідно з переданими даними прирівняна посада для позивача - старший оперуповноважений в особливо важливих справах ГУНП. При прирівнюванні посади керувався розділом VII Переліку посад осіб начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ України (міліції), які мають право на пенсійне забезпечення або одержують пенсію на умовах Закону, що прирівнюються посадам поліцейських, затвердженого наказом МВС від 17.02.2017 №138. Вказав, що жоден нормативно-правовий акт не наділяє його повноваженнями самостійно чи на вимогу пенсіонера встановлювати розміри грошового забезпечення осіб, звільнених з військової служби, самостійно визначати розмір вказаного у довідці грошового забезпечення та окремі його види. Додатково зазначив, що рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 15.04.2019 у справі №580/445/19 не зобов`язує його вчиняти якісь дії.

Тому позивач звернувся в суд.

Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Згідно із ст.46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

Спеціальним законом, який регулює правовідносини у сфері пенсійного забезпечення громадян України із числа осіб, які перебували на військовій службі, є, зокрема Закон України Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб від 09.04.1992 №2262-ХІІ (далі - Закон №2262-ХІІ).

Статтею 9 Закону України Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей від 20.11.1991 №2011-XII (далі - Закон №2011-XII) визначено, що держава гарантує військовослужбовцям достатнє матеріальне, грошове та інші види забезпечення в обсязі, що відповідає умовам військової служби, стимулює закріплення кваліфікованих військових кадрів.

Згідно з ч.2 ст.9 Закону №2011-ХІІ до складу грошового забезпечення входять: посадовий оклад, оклад за військовим званням; щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премія); одноразові додаткові види грошового забезпечення.

Грошове забезпечення визначається залежно від посади, військового звання, тривалості, інтенсивності та умов військової служби, кваліфікації, наукового ступеня і вченого звання військовослужбовця. Грошове забезпечення підлягає індексації відповідно до закону (ч. 3 ст. 9 Закону №2011-ХІІ).

Так, ст.43 Закону №2262-ХІІ передбачено, що пенсії особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей обчислюються з розміру грошового забезпечення, враховуючи відповідні оклади за посадою, військовим (спеціальним) званням, процентну надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Процитована норма ст. 43 Закону міститься в розділі V Обчислення пенсії, тобто в загальному розділі, та безпосередньо визначає складові грошового забезпечення для обчислення пенсій. При цьому під обчисленням необхідно розуміти процес отримання результату за допомогою дій над числами, кожне з яких є конкретним цифровим вираженням розміру складових грошового забезпечення.

Такий висновок міститься у постанові Верховного Суду від 12.11.2019 у справі №826/3858/18.

Питання перерахунку раніше призначених пенсій регламентовано ст.63 Закону №2262-XII, згідно з якою перерахунок раніше призначених пенсій військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом та членам їх сімей у зв`язку із введенням в дію цього Закону провадиться за документами, що є у пенсійній справі, а також додатковими документами, поданими пенсіонерами на час перерахунку.

Якщо пенсіонер згодом подасть додаткові документи, які дають право на подальше підвищення пенсії, то пенсія перераховується за нормами цього Закону. При цьому перерахунок провадиться за минулий час, але не більш як за 12 місяців з дня подання додаткових документів і не раніше, ніж з дня введення в дію цього Закону.

Усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим із служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій.

Отже, Кабінету Міністрів України надано право на встановлення умов та порядку перерахунку пенсій, а також розміри складових грошового забезпечення для такого перерахунку.

Кабінет Міністрів України постановою від 13.02.2008 №45 Про затвердження Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб, та внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 17.07.1992 №393 затвердив Порядок №45 (далі - Порядок №45).

Пунктом 1 Порядку №45 передбачено, що пенсії, призначені відповідно до Закону №2262-ХІІ, у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію згідно із Законом, перераховуються на умовах та в розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України.

Абзацом 1 п. 5 Порядку №45 в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 №103 Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб (далі - Постанова №103) передбачено, що під час перерахунку пенсій використовуються такі види грошового забезпечення, як посадовий оклад, оклад за військовим (спеціальним) званням та відсоткова надбавка за вислугу років на момент виникнення права на перерахунок пенсії за відповідною або аналогічною посадою та військовим (спеціальним) званням.

Пунктом 6 Постанови №103 внесені зміни до постанов Кабінету Міністрів України. Зокрема, у постанові Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 №45 Про затвердження Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб, та внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 17.07.1992 №393, а саме п. 5 викладено в такій редакції: 5.Під час перерахунку пенсій використовуються такі види грошового забезпечення, як посадовий оклад, оклад за військовим (спеціальним) званням та відсоткова надбавка за вислугу років на момент виникнення права на перерахунок пенсії за відповідною або аналогічною посадою та військовим (спеціальним) званням.

11.11.2015 Кабінет Міністрів України прийняв Постанову Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції №988 (далі - Постанова №988), яка набрала чинності 02.12.2015 та якою затверджено схеми окладів за спеціальним званням поліцейських, схеми посадових окладів курсантів вищих навчальних закладів Міністерства внутрішніх справ із специфічними умовами навчання та схеми посадових окладів поліцейських у розмірах згідно з додатками 3 - 10.

Відповідно до ст.94 Закону України «Про Національну поліцію» від 02.07.2015 №580-VIII, Постанови №988, з метою впорядкування структури та умов грошового забезпечення поліцейських та курсантів вищих навчальних закладів МВС із специфічними умовами навчання, які здійснюють підготовку поліцейських, наказом Міністерства внутрішніх справ України від 06.04.2016 №260 затверджено Порядок та умови виплати грошового забезпечення поліцейським Національної поліції та курсантам вищих навчальних закладів МВС із специфічними умовами навчання (далі - Порядок №260).

Пунктом 3 Порядку №260 передбачено, що грошове забезпечення поліцейських визначається залежно від посади, спеціального звання, стажу служби в поліції, інтенсивності та умов служби, кваліфікації, наукового ступеня або вченого звання. До складу грошового забезпечення входять: 1) посадовий оклад; 2) оклад за спеціальним званням; 3) щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, які мають постійний характер); 4) премії; 5) одноразові додаткові види грошового забезпечення.

Порядком №260 установлено такі додаткові види грошового забезпечення: надбавка за специфічні умови проходження служби в поліції (п. 4 Порядку №260); надбавка за безперервний стаж на шифрувальній роботі (п. 5 Порядку №260); надбавка за виконання функцій державного експерта з питань таємниць (п. 6 Порядку №260); надбавка за службу в умовах режимних обмежень (п. 7 Порядку №260); надбавка за почесне звання заслужений (п. 8 Порядку №260); доплата за науковий ступінь з відповідної спеціальності (п. 9 Порядку №260); доплата за вчене звання (п. 10 Порядку №260); доплата за службу в нічний час (п. 11 Порядку № 260).

Крім того, п. 13 Порядку №260 передбачено, що поліцейським у межах асигнувань, що виділяються на їх утримання, один раз на рік надається матеріальна допомога для оздоровлення в розмірі посадового окладу. Допомога для оздоровлення надається поліцейському за його рапортом, погодженим керівником фінансового підрозділу, в межах асигнувань на зазначені цілі.

Пунктом 3 Постанови №103 визначено перерахувати з 1 січня 2016 року пенсії, призначені згідно з Законом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції) за прирівняною посадою з розміру грошового забезпечення поліцейського, враховуючи відповідні оклади за посадою, спеціальним званням, відсоткову надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, за січень 2016 року відповідно до Постанови №988 (Офіційний вісник України, 2015 р., № 96, ст. 3281). Розмір премії визначається у середніх розмірах, що фактично виплачені за відповідною посадою (посадами) поліцейського за січень 2016 року.

Абзацами 1 та 2 п. 5 Порядку №45 (в редакції Постанови №103) передбачено, що під час перерахунку пенсій використовуються такі види грошового забезпечення, як посадовий оклад, оклад за військовим (спеціальним) званням та відсоткова надбавка за вислугу років на момент виникнення права на перерахунок пенсії за відповідною або аналогічною посадою та військовим (спеціальним) званням.

Особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції) перерахунок пенсії з 1 січня 2016 року проводиться з розміру грошового забезпечення за прирівняною посадою поліцейського, враховуючи оклади за посадою, спеціальним званням, відсоткову надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, за січень 2016 року відповідно до Постанови №988. Розмір премії визначається у середніх розмірах, що фактично виплачені за відповідною посадою (посадами) поліцейського за січень 2016 року. Подальші перерахунки здійснюються з урахуванням складових грошового забезпечення, передбачених абзацом першим цього пункту.

14.05.2019 Окружний адміністративний суд міста Києва у справі №826/12704/18 ухвалив рішення, яким визнав протиправним і скасував п.3 Постанови №103, яке набрало законної сили 19.11.2019.

Оскільки п.3 Постанови №103, що стосується перерахунку розміру грошового забезпечення особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції), визнано нечинним рішенням суду у справі №826/12704/18, яке набрало законної сили 19.11.2019, саме з цієї дати позивач має право на отримання пенсії, виходячи з розміру складових, розрахованих згідно з постановами №988 та №260 відповідно до вимог статей 43 і 63 Закону №2262-ХІІ.

Довідки видаються державним органом, з якого особи були звільнені із служби, якщо інше не передбачено цим Порядком.

Згідно з пунктами 1 та 2 розділу І Інструкції про організацію роботи з оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб та з інших соціальних питань, затвердженої наказом Міністерства внутрішніх справ України 17.09.2018 №760 (далі Інструкція №760), ця інструкція визначає процедуру організації в Міністерстві внутрішніх справ України, центральних органах виконавчої влади, діяльність яких спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра внутрішніх справ України (Національна поліція України, Державна служба України з надзвичайних ситуацій, Адміністрація Державної прикордонної служби України (далі - ЦОВВ), та Національній гвардії України роботи, зокрема, з оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій особам, які мають право на пенсійне забезпечення згідно із Законом України Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб.

Згідно з абз. 4 п. 3 розділу І, п. 1 розділу ІІ Інструкції №760 визначені МВС, ЦОВВ та Національною гвардією України структурні підрозділи, на які покладено функції з підготовки та подання до органів, які призначають пенсії, необхідних для призначення пенсій документів:

1) організують роботу з оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій особам, які мають право на пенсію відповідно до чинного законодавства;

2) розглядають листи та звернення із питань оформлення документів для призначення та перерахунку пенсій, для отримання пільг, а також здійснюють прийом громадян, які звертаються з цих питань;

3) приймають від підрозділів персоналу (кадрового забезпечення) та фінансового забезпечення (бухгалтерських підрозділів) документи, передбачені Порядком та цією Інструкцією для призначення (перерахунку) пенсій;

4) готують та подають у встановленому чинним законодавством порядку до органів, які призначають пенсії, документи для призначення (перерахунку) пенсій;

5) формують облікові справи та зберігають їх згідно з порядковими номерами, присвоєними в книзі обліку документів для призначення пенсій (додаток 1);

6) повідомляють органи, які призначають пенсії, про судові рішення, які набрали законної сили, про позбавлення пенсіонерів військового (спеціального) звання та про видання наказів про прийняття (поновлення) на службу в 10-денний строк з дня отримання відповідного рішення суду;

7) ведуть облік осіб, яким призначено пенсію відповідно до Закону;

8) взаємодіють з органами, які призначають пенсії, стосовно осіб, яким призначено (припинено) виплату пенсій, та в межах повноважень з органами державної влади з питань соціального захисту та пенсійного забезпечення;

9) зберігають та видають (замінюють) посвідчення Ветеран органів внутрішніх справ, Ветеран військової служби, Ветеран служби цивільного захисту та нагрудні знаки відповідно до чинного законодавства;

10) видають довідки про право на пільги відповідно до Закону України Про статус ветеранів військової служби, ветеранів органів внутрішніх справ, ветеранів Національної поліції і деяких інших осіб та їх соціальний захист (додаток 2).

Відповідно до п.2 розділу ІІІ Інструкції №760 при проведенні перерахунку пенсій відповідно до списків осіб, пенсії яких підлягають перерахунку, складених головними управліннями Пенсійного фонду України, уповноважений структурний підрозділ готує довідки про розмір грошового забезпечення.

Пунктом 4 Інструкції №760 передбачено, що підрозділи фінансового забезпечення (бухгалтерські підрозділи) апарату МВС, територіальних органів з надання сервісних послуг МВС, закладів, установ та підприємств, що належать до сфери управління МВС, ЦОВВ та Національної гвардії України, готують:

1) грошовий атестат;

2) довідку про щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії за останні 24 календарні місяці служби підряд перед місяцем звільнення, що подається для призначення пенсії відповідно до Закону України Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб (далі - довідка про додаткові види грошового забезпечення) (додаток 4).

Питання щодо подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону №2262-ХІІ, крім пенсій військовослужбовцям строкової служби та членам їх сімей, регулює постанова Правління Пенсійного фонду України Про затвердження Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб від 30.01.2007 №3-1, зареєстрована в Міністерстві юстиції України 15.02.2007 за №135/13402 (далі Порядок №3-1).

Відповідно до п.23 Порядку №3-1 перерахунок раніше призначених пенсій проводиться органами, що призначають пенсії, в порядку, установленому статтею 63 Закону №2262-ХІІ. Пенсіонери подають органам, що призначають пенсії, додаткові документи, які дають право на підвищення пенсії.

Згідно з п.24 Порядку №3-1 про виникнення підстав для проведення перерахунку пенсій згідно зі статтею 63 Закону №2262-ХІІ уповноважені структурні підрозділи зобов`язані у п`ятиденний строк після прийняття відповідного нормативно-правового акта, на підставі якого змінюється хоча б один з видів грошового забезпечення для відповідних категорій осіб, або у зв`язку з уведенням для зазначених категорій військовослужбовців нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством, повідомити про це орган, що призначає пенсії. Органи, що призначають пенсії, протягом п`яти робочих днів після надходження такого повідомлення подають до відповідних уповноважених структурних підрозділів списки осіб, яким необхідно провести перерахунок пенсії (додаток 5). Після одержання списків осіб уповноважені структурні підрозділи зазначають у них зміни розмірів грошового забезпечення для перерахунку раніше призначених пенсій і в п`ятиденний строк після надходження передають їх до відповідних органів, що призначають пенсії.

Алгоритм дій, які повинні вчинятися, зокрема, відповідачем, у зв`язку із втратою чинності положеннями пункту 3 Постанови №103 та змін до пункту 5 не змінився.

Отже, підставою для вчинення дій, спрямованих на перерахунок раніше призначених пенсій, може бути як відповідна заява пенсіонера та додані до неї документи, так і рішення, прийняте Кабінетом Міністрів України, про що державні органи, визначені Порядком №45, повідомляють відповідний орган ПФУ.

Аналогічний правовий висновок викладено в постанові Верховного Суду від 10.10.2019 у справі №553/3619/16-а.

На момент звернення позивача до відповідача заявою про надання спірної довідки змінилися правові підстави для нарахування пенсії, які зумовлюють необхідність виготовлення нової довідки для відповідного перерахунку органами Пенсійного фонду України. Зокрема, з урахуванням розміру складових згідно з Постановою №988 та Порядком №260 відповідно до вимог статей 43 і 63 Закону №2262-ХІІ.

Захист конституційного права позивача на отримання належної йому пенсії у відповідному розмірі безпосередньо пов`язаний з наведеним вище алгоритмом дій, що, в першу чергу, передбачає складання органами МВС України відповідної довідки.

Отже, позивач має право звернутися до роботодавця або іншого уповноваженого органу щодо надання довідки для перерахунку його пенсії на вказану ним дату.

Суд врахував, що відповідач склав та направив третій особі і позивачу довідку від 29.09.2021 №33/44/1-Б-1698/08-1637, в якій вказані відомості про розмір грошового забезпечення, встановленого за листопад 2019 року, згідно з постановою КМУ від 11.11.2015 №988 «Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції» за прирівняною посадою поліцейського - старший оперуповноважений в особл. важливих справах ГУНП до посади на день звільнення із служби старший оперуповноважений в О.В.С. відділу ВБ в Черкаській області СВБ ГУБОЗ МВС України.

Під час виготовлення вказаної вище довідки відповідач не дотримався норм законодавства, які регулюють питання прирівняння посад органів МВС до посад органів поліції. Відповідач помилково прирівняв останню займану позивачем посаду старший уповноважений в ОВС відділу ВБ в Черкаській області СВБ ГУБОЗ МВС України до посади поліцейського старший уповноважений в особливо важливих справах ГУНП, що підтверджується наступним.

Пунктом 6 Порядку №45 визначено, що відповідною вважається посада, яка за класифікаційними характеристиками, зокрема назвою, розміром посадового окладу, функціональністю та організаційним рівнем підрозділу у структурі органу (організації, установи, військової частини тощо) прирівнюється до посади, з якої особа була звільнена.

Відповідно до ст.9 Закону України від 30 червня 1993 року №3341-XII «Про організаційно-правові основи боротьби з організованою злочинністю» (у редакції, що діяла на дату звільнення позивача, а саме у редакції від 03.03.2006) спеціальними підрозділами по боротьбі з організованою злочинністю є Головне управління по боротьбі з організованою злочинністю Міністерства внутрішніх справ України, управління, відділи і відділення по боротьбі з організованою злочинністю Міністерства внутрішніх справ Республіки Крим, головного управління внутрішніх справ міста Києва, головних управлінь і управлінь внутрішніх справ областей, міста Севастополя та інших міст, відповідних органів на транспорті, які підпорядковуються відповідно Міністру внутрішніх справ Республіки Крим, начальникам головних управлінь, управлінь внутрішніх справ. Пунктом 7 вказаної статті передбачено, що у структуру спеціальних підрозділів по боротьбі з організованою злочинністю входять інформаційно-аналітичні відділи, оперативно-розшукові, а також оперативно-технічні служби, підрозділи швидкого реагування, внутрішньої безпеки, кадрові та інші служби.

Отже, на момент звільнення відділ внутрішньої безпеки, де позивач перебував на посаді старшого оперуповноваженого в особливо важливих справах, знаходився в структурі Головного управління по боротьбі з організованою злочинністю Міністерства внутрішніх справ України, як структурний підрозділ апарату Міністерства внутрішніх справ України (центрального органу).

Пунктом 2.6. постанови Верховної Ради України від 16 грудня 1993 року №3720- ХІІ «Про затвердження Положення про порядок комплектування, матеріально-технічного, військового, фінансового та соціально-побутового забезпечення (спеціальних підрозділів по боротьбі з організованою злочинністю Міністерства внутрішніх справ України» визначено, що в управліннях, відділах по боротьбі з організованою злочинністю створюються інформаційно-аналітичні та оперативно-розшукові відділи, а також підрозділи швидкого реагування, внутрішньої безпеки, оперативно-технічні, тилові, кадрові, фінансові та інші служби. Вказана постанова Верховної Ради України втратила чинність 12 лютого 2015 року, тобто уже в період, коли позивач перебував на пенсії.

Матеріалами справи підтверджено, що призначення позивача на посаду та звільнення з посади здійснювалося за наказами Міністра внутрішніх справ України. Його повноваження регламентувалися Положенням про Міністерство внутрішніх справ України, затвердженим Указом Президента України від 17 жовтня 2000 року №1138/2000 (далі Указ), який втратив чинність 06.04.2011, тобто тоді, коли позивач перебував на пенсії.

Згідно з підп. 14-2 п. 9 цього Указу (чинний на момент звільнення позивача) Міністр призначає на посади та звільняє з посади в установленому порядку працівників Центрального апарату МВС України.

Отже, вказані вище накази Міністерства внутрішніх справ України про призначення на посаду і звільнення з посади позивача є доказами того, що займана посада старшого оперуповноваженого в особливо важливих справах відділу внутрішньої безпеки в Черкаській області Служби внутрішньої безпеки Головного управління по боротьбі з організованою злочинністю входила в перелік посад апарату МВС України з огляду на виконувані спеціальні функції, фактичне підпорядкування, фінансування та місце Служби внутрішньої безпеки ГУБОЗ в структурі МВС України.

Пунктом 2 наказу Міністерства внутрішніх справ України від 07.09.1994 №480 установлено, що підрозділи внутрішньої безпеки входять до складу Головного управління по боротьбі з організованою злочинністю МВС України та виконують спеціальні функції. Зазначений наказ скасовано наказом МВС України від 13.11.2012 №1932, коли позивач перебував на пенсії.

Зміст вищезазначеного наказу, який був чинним станом на 07.04.2008 (дата звільнення позивача), свідчить, що на момент звільнення позивача з органів МВС останній проходив службу на посаді у відділі внутрішньої безпеки в Черкаській області Служби внутрішньої безпеки ГУБОЗ України, який не підпорядковувався УМВС України в Черкаській області.

Зазначені обставини також підтверджені листом від 26.12.2018 №14/7-Б-20зі, відповідно до якого ліквідаційна комісія повідомила позивача, що у період з 2005 року до 2015 року у штатах апарату УМВС України в Черкаській області відділу (управління) внутрішньої безпеки не було. Призначення на посаду у відділ (управління) внутрішньої безпеки в Черкаській області СВБ ГУБОЗ МВС України наказами УМВС України в Черкаській області не проводилися та ліквідаційна комісія УМВС України в Черкаській області не володіє інформацією, кому підпорядковувалися співробітники відділу (управління) внутрішньої безпеки в Черкаській області СВБ ГУБОЗ МВС України. Керівництвом УМВС України в Черкаській області премії та надбавки співробітникам відділу (управління) внутрішньої безпеки в Черкаській області не встановлювалися.

Отже, посада, з якої позивача звільнено наказом від 07.04.2008 №673 о/с МВС України по особовому складу за підписом Міністра внутрішніх справ України, відносилася до посади апарату МВС України з огляду на виконувані спеціальні функції, фактичне підпорядкування та місце вказаного відділу внутрішньої безпеки в Черкаській області Служби внутрішньої безпеки Головного управління по боротьбі з організованою злочинністю в структурі Міністерства внутрішніх справ України.

Посади працівників підрозділу внутрішньої безпеки в Черкаській та інших областях не є аналогічними або прирівняними до будь яких посад апарату головних управлінь, управлінь МВС в Автономній Республіці Крим, областях, місті Севастополі та на залізницях, а відносяться до структури апарату МВС України.

Отже, відповідач при оформленні та направленні до третьої особи довідки від 29.09.2021 №33/44/1-Б-1698/08-1637 про розмір грошового забезпечення за прирівняною посадою поліцейського старший оперуповноважений в особл. важливих справах ГУНП до посади на день звільнення із служби старший оперуповноважений в О.В.С. відділу ВБ в Черкаській області СВБ ГУБОЗ МВС України діяв з порушенням вимог чинного законодавства, без врахування всіх обставин, що мали значення для правильного оформлення довідки. Тому такі дії є протиправними.

Отже, позовна вимога щодо зобов`язання відповідача відкликати від третьої особи довідку 29.09.2021 №33/44/1-Б-1698/08-1637 про розмір грошового забезпечення за прирівняною посадою поліцейського старший оперуповноважений в особл. важливих справах ГУНП підлягає задоволенню.

Обставини справи підтверджують, що позивач проходив службу на посаді, яка відноситься до посад апарату МВС України, з огляду на виконувані функції, фактичне підпорядкування та місце вказаного підрозділу в структурі МВС України.

Наказом Міністерства внутрішніх справ України від 17.02.2017 №138 затверджено Перелік посад осіб начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ України (міліції), які мають право на пенсійне забезпечення або одержують пенсію на умовах Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», що прирівнюються посадам поліцейських (далі Перелік посад).

Пунктом другим цього Наказу установлено, що посади, які не включені до Переліку посад осіб начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ України (міліції), які мають право на пенсійне забезпечення або одержують пенсію на умовах Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», що прирівнюються посадам поліцейських, затвердженого пунктом 1 цього наказу, прирівнюються до посад поліцейських за відповідною посадою у структурі МВС з урахуванням розміру посадового окладу, з якого їм призначено (перераховано) пенсію станом на 01 січня 2008 року, та функціональних (посадових) обов`язків. У разі якщо прирівняної посади поліцейського, визначеної в Переліку посад осіб начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ України (міліції), які мають право на пенсійне забезпечення або одержують пенсію на умовах Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», що прирівнюються посадам поліцейських, затвердженому цим наказом, немає у штатному розписі Національної поліції України або така посада є вакантною на момент призначення або перерахунку пенсії, грошове забезпечення визначається з урахуванням Схеми окладів поліцейських за спеціальними званнями у розмірах згідно з додатком 1 до постанови Кабінету Міністрів України від 11 листопада 2015 року №988 «Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції», схем посадових окладів поліцейських у розмірах згідно з додатками 3 10 до постанови, а інші додаткові види грошового забезпечення - за наявною відповідною посадою поліцейського, яка за кваліфікаційними характеристиками, зокрема за назвою, розміром посадового окладу, функціональністю та організаційним рівнем підрозділу у структурі органу (закладу, установи тощо), прирівнюється до посади, з якої особа була звільнена.

Отже, враховуючи класифікаційні характеристики, зокрема назву посади, розмір посадового окладу, функціональність та організаційний рівень підрозділу у структурі органу, з якого позивач звільнений, його посада - «старший оперуповноважений в особливо важливих справах відділу внутрішньої безпеки в Черкаській області Служби внутрішньої безпеки Головного управління по боротьбі з організованою злочинністю» відповідає посаді «старший уповноважений в особливо важливих справах» апарату Національної поліції (п.28 розділу І Переліку посад).

Вказаними вище нормами законодавства підтверджується, що посада позивача, з якої його звільнено перед виходом на пенсію, відноситься до посади в структурі апарату Міністерства внутрішніх справ України, тобто відповідає посаді апарату Національної поліції. Тому грошове забезпечення позивача повинно бути розраховане виходячи з грошового забезпечення за відповідною посадою поліцейського в структурі апарату Національної поліції.

Для забезпечення виконання завдання адміністративного суду, вказаного у ст.2 КАС України, суд дійшов висновку, що належним і ефективним способом повного захисту порушеного права позивача є зобов`язання відповідача оформити і направити третій особі та позивачу довідку про розмір грошового забезпечення за прирівняною для нього посадою «старший оперуповноважений в особливо важливих справах апарату Національної поліції України» відповідно до п.28 розділу І Переліку посад для перерахунку пенсії (за формою, встановленою чинним законодавством України).

За подання до адміністративного суду адміністративного позову немайнового характеру, який подано фізичною особою, справляється судовий збір у розмірі 0,4 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб (абз.6 п.1 ч. 3 ст.4 Закону України від 08.07.2011 №3674-VI "Про судовий збір").

Статтею 7 Закону України «Про Державний бюджет України на 2021 рік» встановлено прожитковий мінімум для працездатних осіб з 1 січня 2021 року розміром 2270,00 грн.

Отже, позивач мав сплатити судовий збір за позовну вимогу немайнового характеру 908,00грн (0,4 розміру від 2270,00грн прожиткового мінімуму для працездатних осіб). Решта сума коштів сплачена позивачем помилково (надміру).

Відповідно до ч.1 ст.139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Понесені позивачем судові витрати, підтверджені квитанцією від 16.11.2021 №0.0.2342237932.1 в сумі 951,60грн про сплату судового збору за звернення до адміністративного суду з позовною заявою, підлягають стягненню на його користь за рахунок бюджетних асигнувань відповідача в сумі належної до сплати ставки судового збору (908,00грн).

Керуючись ст.ст.2-20, 72-78, 132-139, 242-245, 255, 295 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

1. Адміністративний позов ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) задовольнити повністю.

Визнати протиправними дії ДЕРЖАВНОЇ УСТАНОВИ "ТЕРИТОРІАЛЬНЕ МЕДИЧНЕ ОБ`ЄДНАННЯ МІНІСТЕРСТВА ВНУТРІШНІХ СПРАВ УКРАЇНИ ПО ЧЕРКАСЬКІЙ ОБЛАСТІ" щодо оформлення і направлення Головному управлінню Пенсійного фонду України в Черкаській області та ОСОБА_1 довідки від 29.09.2021 №33/44/1-Б-1698/08-1637 про розмір грошового забезпечення за прирівняною посадою «старший оперуповноважений в особливо важливих справах ГУНП».

Зобов`язати ДЕРЖАВНУ УСТАНОВУ "ТЕРИТОРІАЛЬНЕ МЕДИЧНЕ ОБ`ЄДНАННЯ МІНІСТЕРСТВА ВНУТРІШНІХ СПРАВ УКРАЇНИ ПО ЧЕРКАСЬКІЙ ОБЛАСТІ" (18009, Черкаська обл., місто Черкаси, вулиця Грузиненка, будинок 1; код ЄДРПОУ 08734581) в установленому законом порядку відкликати з Головного управління Пенсійного фонду України в Черкаській області (18000, м.Черкаси, вул.Смілянська, буд.23; код ЄДРПОУ 21366538) довідку від 29.09.2021 №33/44/1-Б-1698/08-1637 про розмір грошового забезпечення за прирівняною для ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ; РНОКПП НОМЕР_1 ) посадою «старший оперуповноважений в особливо важливих справах ГУНП», оформити та направити їм довідку про розмір грошового забезпечення за прирівняною для нього посадою «старший оперуповноважений в особливо важливих справах апарату Національної поліції України» відповідно до п.28 розділу І Переліку посад осіб начальницького і рядового складу внутрішніх справ України (міліції), які мають право на пенсійне забезпечення або одержують пенсію на умовах Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», що прирівнюються посадам поліцейських», затвердженого наказом МВС України від 17.02.2017 №138, для перерахунку пенсії (за формою, встановленою чинним законодавством України).

2. Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань ДЕРЖАВНОЇ УСТАНОВИ "ТЕРИТОРІАЛЬНЕ МЕДИЧНЕ ОБ`ЄДНАННЯ МІНІСТЕРСТВА ВНУТРІШНІХ СПРАВ УКРАЇНИ ПО ЧЕРКАСЬКІЙ ОБЛАСТІ" (18009, Черкаська обл., місто Черкаси, вулиця Грузиненка, будинок 1; код ЄДРПОУ 08734581) на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ; РНОКПП НОМЕР_1 ) понесені ним судові витрати зі сплати судового збору за звернення до адміністративного суду з позовною заявою у розмірі 908,00грн (дев`ятсот вісім гривень нуль копійок).

3. Копію рішення направити учасникам справи.

4. Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано. Апеляційна скарга може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного його тексту.

Суддя Анжеліка БАБИЧ

Рішення ухвалене, складене у повному обсязі та підписане 17.01.2022.

Джерело: ЄДРСР 103170824
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку