open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Єдиний державний реєстр судових рішень

ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

___________________________________________________________________

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

11 січня 2022 р.м. ХерсонСправа № 540/7878/21 Херсонський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Пекного А.С., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Олешківської районної державної адміністрації у Херсонській області, Департаменту соціального розвитку населення Херсонської обласної державної адміністрації, Херсонського центру по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,

встановив:

ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Управління соціального захисту населення Олешківської районної державної адміністрації у Херсонській області (далі-відповідач-1, Управління), Департаменту соціального розвитку населення Херсонської обласної державної адміністрації (далі-відповідач-2, Департамент), Херсонського центру по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат (далі-відповідач-3, Центр), у якому просить:

- знати незаконними дії Управління соціального захисту населення Олешківської районної державної адміністрації Херсонської області. Департаменту соціального захисту населення Херсонської обласної державної адміністрації, Херсонського центру по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат щодо розрахунку та виплати позивачу компенсації на транспортне обслуговування за 2021 рік;

- зобов`язати Департамент соціального захисту населення Херсонської обласної державної адміністрації провести перерахунок суми виплаченої позивачу компенсації на транспортне обслуговування за 2021 рік з урахуванням вимог п.2 постанови Кабінету Міністрів України від 14.02.2007 року № 228 "Про порядок виплати та розміри грошових компенсацій на бензин, ремонт і технічне обслуговування автомобілів та на транспортне обслуговування", а саме: у розмірі 29 відсотків прожиткового мінімуму на одну особу, яка втратила працездатність, з розрахунку на місяць;

- зобов`язати Управління соціального захисту населення Олешківської районної державної адміністрації Херсонської області та Херсонський центр по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат здійснити виплату недоотриманих позивачу сум компенсації на транспортне обслуговування за 2021 рік у повному обсязі.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що позивач є особою з інвалідністю ІІ групи, у зв`язку з чим вона має право на грошову компенсацію на транспортне обслуговування відповідно до ст.28 Закону України «Про реабілітацію осіб з інвалідністю в Україні». Разом з тим, вказана компенсація, на думку позивача, призначається та виплачується у меншому розмірі, ніж це передбачено законодавством. Так, сума компенсації за 2021 рік склала 527,27 грн - 263,63 грн за перше півріччя та 263,64 грн за друге півріччя.

Позивач зверталась до відповідачів з заявами про проведення перерахунку та виплати компенсації, однак щоразу вона отримує відповіді відповідачів про те, що вказана грошова компенсація виплачена відповідно до діючого Порядку та в межах чинного законодавства.

Не погоджуючись з діями відповідачів, позивач звернулась до суду з цим позовом.

Ухвалою від 10.01.2021 провадження у справі відкрите, розгляд справи призначений за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

Департаментом соціального розвитку населення Херсонської обласної державної адміністрації наданий до суду відзив, зі змісту якого убачається, що він позов не визнає. Зокрема, свою позицію обґрунтовує тим, що механізм нарахування та виплати грошових компенсацій на бензин, ремонт і технічне обслуговування автомобілів та на транспортне обслуговування (далі - компенсація) передбачає, що нарахування компенсації здійснюється структурними підрозділами з питань соціального захисту населення, в даному випадку - Управлінням. Далі на підставі рішення Управління проводить оформлення документів для виплати та перевіряється правильність і своєчасність виплати допомоги установами уповноважених банків та AT «Укрпошта» (здійснює Центр). Оформлення виплатної документації Центром здійснюється за програмою АСОПД/КОМТЕХ, розробленою ЮЦ Міністерства соціальної політики України. Ця програма передбачає оформлення документів на виплату допомоги через уповноважені банки та AT «Укрпошта», на підставі електронної інформації про призначення допомоги одержувачу за рішенням Управління.

Відповідно до пункту 2 Порядку виплати та розміри грошових компенсацій на бензин, ремонт і технічне обслуговування автомобілів та на транспортне обслуговування, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14 лютого 2007 року № 228 (зі змінами), установлено, що для осіб з інвалідністю і законних представників дітей з інвалідністю, які мають автомобілі та мотоколяски, розміри річних грошових компенсацій на бензин, ремонт і технічне обслуговування автомобілів становлять відповідно 22 відсотки та 16 відсотків прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, на транспортне обслуговування - 29 відсотків прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність.

ОСОБА_1 перебуває на обліку в Управлінні і за 2021 рік отримала компенсацію на транспортне обслуговування у розмірі 29 % прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність (за І півріччя 2021 року - 263,63 грн, за II півріччя 2021 року - 263,64 грн).

Таким чином, Департамент вважає, що позивач отримала виплату в повному обсязі, а тому просить відмовити у задоволенні позову.

Херсонським центром по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат також поданий до суду відзив, зі змісту якого убачається, що останній позов не визнає. Свою позицію обґрунтовує тим, що постановою Кабінету Міністрів України від 05.08.2020 року № 683 «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 14 лютого 2007 р. № 228» пункт 2 постанови № 228 викладено в такій редакції: « 2. Установити, що для осіб з інвалідністю і законних представників дітей з інвалідністю, які мають автомобілі та мотоколяски, розміри річних грошових компенсацій на бензин, ремонт і технічне обслуговування автомобілів становлять відповідно 22 відсотки та 16 відсотків прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, на транспортне обслуговування - 29 відсотків прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність». Дана постанова набрала чинності 08.08.2020 року.

Відповідно до організованого у Херсонській області порядку забезпечення населення соціальною допомогою, публічно-владні повноваження щодо ведення обліку пільговиків, визначення їх категорії, встановлення права на одержання допомоги та компенсацій, їх призначення та припинення, здійснення розрахунку/перерахунку розміру допомоги, формуванню відповідної електронної інформації здійснюють структурні підрозділи з питань соціального захисту населення районних державних адміністрацій, міських, районних у місті рад (в даному випадку - управління соціального захисту населення Олешківської районної державної адміністрації, в подальшому Олешківський відділ Управління соціальної політики Херсонської районної державної адміністрації) відповідно до умов Інструкції щодо порядку оформлення і ведення особових справ отримувачів усіх видів соціальної допомоги, затвердженої наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 19.09.2006 №345.

Так, управлінням видано розпорядчі акти, а саме: список-рішення № 1 від 12.03.2020 на виплату компенсації на транспортне обслуговування за перше півріччя 2020 року у сумі 263,64 грн через АТ КБ «ПриватБанк»; список-рішення № 5 від 15.09.2021 на виплату компенсації на транспортне обслуговування за друге півріччя 2021 року 263,64 грн. через АТ КБ «ПриватБанк» (копії додаються).

На підставі вищезазначених розпорядчих актів Управління Центром оформлено документацію на виплату позивачу допомоги за списками квітня та жовтня відповідно.

Також відповідач-3 зазначає, що Центру не делеговано повноважень щодо призначення/перерахунку, зокрема, грошової компенсації на транспортну допомогу. Центром, як державною установою здійснюється оформлення документів для виплати різних видів державної допомоги тільки на підставі рішень структурних підрозділів з питань соціального захисту населення,

Центр відповідно до покладених на нього завдань на підставі розпорядження Управління оформлює виплатні документи та перевіряє правильність і своєчасність виплати допомоги установами уповноважених банків, AT «Укрпошта».

Оформлення виплатної документації Центром здійснюється за програмою АСОПД/КОМТЕХ, розробленою ЮЦ Міністерства соціальної політики України. Ця програма передбачає оформлення документів на виплату допомоги через уповноважені банки та AT «Укрпошта», на підставі електронної інформації про призначення допомоги одержувачу за рішенням Управління.

З огляду на викладене Центр просить відмовити у задоволенні позову.

Відповідач-1 не надав до суду відзив та докази.

Відповідно до положень ст.162 КАС України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин справа буде вирішена за наявними матеріалами.

Розглянувши надані сторонами документи, з`ясувавши фактичні обставини справи, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду спору по суті, проаналізувавши норми законодавства які регулюють спірні відносини та їх застосування сторонами, судом встановлено наступне.

ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , встановлена інвалідність безстроково за загальним захворюванням, що убачається з довідки серії МСЕ №039653 від 17.05.2006 року.

З 08.08.2016 року позивач отримала право на компенсацію на транспортне обслуговування відповідно до ст.28 Закону України «Про реабілітацію осіб з інвалідністю в Україні».

За 2021 рік позивачу виплачена компенсація на транспортне обслуговування у загальній сумі 527,27 грн, у тому числі 263,63 грн за перше півріччя та 263,64 грн - за друге.

Вказані обставини сторонами не оспорюються та підтверджуються матеріалами справи.

Разом з тим, позивач вважає, що вказана компенсація призначається та виплачується у меншому розмірі, ніж це передбачено законодавством, що і стало підставою для звернення до суду з цим позовом.

Вирішуючи спірні правовідносини, суд виходить з таких обставин та приписів законодавства.

Основні засади створення правових, соціально-економічних, організаційних умов для усунення або компенсації наслідків, спричинених стійким порушенням здоров`я, функціонування системи підтримання особами з інвалідністю фізичного, психічного, соціального благополуччя, сприяння їм у досягненні соціальної та матеріальної незалежності визначені Законом України «Про реабілітацію осіб з інвалідністю» від 06.10.2015 № 2961-IV (далі Закон № 2961-IV).

Відповідно до статті 28 Закону № 2961-IV грошові компенсації на бензин, ремонт і технічне обслуговування спеціального автотранспорту та на транспортне обслуговування виплачуються особам з інвалідністю, на дітей з інвалідністю, які відповідно до законодавства мають право на забезпечення спеціальним автотранспортом.

Грошова компенсація на транспортне обслуговування виплачується особам з інвалідністю, законним представникам дітей з інвалідністю, які перебувають на обліку для одержання автомобілів, а також які мають право на забезпечення автомобілями і за власним бажанням відмовилися від їх одержання і бажають отримувати грошову компенсацію чи які не одержали автомобілі у зв`язку з протипоказаннями для їх керування.

Порядок виплати і розміри грошових компенсацій на бензин, ремонт і технічне обслуговування автомобілів та на транспортне обслуговування визначаються Кабінетом Міністрів України.

Порядок виплати та розміри грошових компенсацій на бензин, ремонт і технічне обслуговування автомобілів та на транспортне обслуговування затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 14 лютого 2007 №228 (далі-Порядок №228).

Судом встановлено, що 08.08.2020 року п.2 Порядку №228 було встановлено, що грошові компенсації на бензин, ремонт і технічне обслуговування автомобілів виплачуються інвалідам, законним представникам дітей-інвалідів, що мають автомобілі та мотоколяски, - у розмірі відповідно 22 відсотки та 16 відсотків прожиткового мінімуму на одну особу, яка втратила працездатність, у розрахунку на місяць, на транспортне обслуговування - у розмірі 29 відсотків прожиткового мінімуму на одну особу, яка втратила працездатність, у розрахунку на місяць.

Разом з тим, вказана норма діяла до 08.08.2020.

Відповідно до пункту 2 Порядку № 228 в редакції Постанови Кабінету Міністрів України від 05.08.2020 №683 встановлено, що для осіб з інвалідністю і законних представників дітей з інвалідністю, які мають автомобілі та мотоколяски, розміри річних грошових компенсацій на бензин, ремонт і технічне обслуговування автомобілів становлять відповідно 22 відсотки та 16 відсотків прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, на транспортне обслуговування - 29 відсотків прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність.

Постанова Кабінету Міністрів України від 05.08.2020 № 683 «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 14 лютого 2007 № 228» набрала чинності з 08.08.2020 з дня опублікування у газеті «Урядовий кур`єр» від 08.08.2020 № 152.

Постановою Кабінету Міністрів України від 31 березня 2021 №283 затверджені зміни до постанови Кабінету Міністрів України від 14 лютого 2007 № 228, зокрема, вказано пункт 2 постанови викласти в такій редакції:

"2. Установити, що для осіб з інвалідністю, дітей з інвалідністю, які мають автомобілі та мотоколяски, розміри річних грошових компенсацій на бензин, ремонт і технічне обслуговування автомобілів та мотоколясок становлять відповідно 22 відсотки та 16 відсотків прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, на транспортне обслуговування - 29 відсотків прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність.

Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські держадміністрації можуть встановлювати розміри компенсацій на бензин, ремонт і технічне обслуговування автомобілів та на транспортне обслуговування вищі, ніж зазначені в цьому пункті, в разі наявності фінансових можливостей.".

Ця постанова набирала чинності з 1 липня 2021 року.

Суд зазначає, що відповідно до частини шостої статті 28 Закону № 2961-IV порядок виплати і розміри грошових компенсацій на бензин, ремонт і технічне обслуговування автомобілів та на транспортне обслуговування визначаються Кабінетом Міністрів України.

Судом установлено, що розмір грошової компенсації на транспортне обслуговування визначено пунктом 2 Порядку № 228:

-в редакції чинній до 08.08.2020: грошові компенсації на транспортне обслуговування виплачуються особам з інвалідністю у розмірі 29 відсотків прожиткового мінімуму на одну особу, яка втратила працездатність у розрахунку на місяць;

-в редакції чинній з 08.08.2020 та з 01.07.2021: розміри річних грошових компенсацій на транспортне обслуговування становлять 29 відсотків прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність.

Таким чином, з 08.08.2020 Урядом встановлено інший розмір спірної грошової компенсації, а саме річний розмір спірної виплати на рівні 29 відсотків прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність.

Прожитковий мінімум для осіб, які втратили працездатність протягом 2021 року змінювався: з 1 січня - 1769 гривень, з 1 липня - 1854 гривні, з 1 грудня - 1934 гривні.

Враховуючи прожитковий мінімум, нарахування грошової компенсації позивачу здійснювалося у такому порядку: (1769 х 6) + (1854 х 5) + (1934 х 1) = 21818 / 12 = 1818,17 грн.

1818,17 х 29 % = 527,27 грн річна сума грошової компенсації / 2 півріччя = 263,64 грн сума компенсації за перше півріччя 2021 року.

Отже, розмір грошової компенсації на транспортне обслуговування за 2021 рік встановлений у розмірі 527,27 грн. Компенсації виплачуються рівними частинами двічі на рік: 263,63 грн за перше півріччя та 263,64 грн за друге півріччя.

З огляду на викладене слід дійти висновку, що нарахування грошової компенсації позивачу здійснювалося відповідно до вимог чинного законодавства.

Таким чином, оскільки у період з 08.08.2020 пунктом 2 Постанови № 228 встановлено річний розмір спірної виплати на рівні 29 відсотків прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, та вказана норма діяла і у 2021 році, за такий період обчислення спірної виплати проведено правильно.

Отже, судом установлено, що грошова компенсація на транспортне обслуговування за 2021 рік, на яку має право позивач, виплачена їй у розмірі, встановленому чинним законодавством, а тому позовні вимоги є необґрунтованими та задоволенню не підлягають.

Підсумовуючи вищевикладене, суд дійшов висновку про відмову у задоволенні позову.

Керуючись статтями 9, 14, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 90, 143, 242- 246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

вирішив:

У задоволенні позову ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Олешківської районної державної адміністрації у Херсонській області, Департаменту соціального розвитку населення Херсонської обласної державної адміністрації, Херсонського центру по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії - відмовити.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку безпосередньо до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.

Суддя А.С. Пекний

кат. 112030500

Джерело: ЄДРСР 102530285
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку