open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Єдиний державний реєстр судових рішень

ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

10 січня 2022 року Справа № 280/9103/21 м.ЗапоріжжяЗапорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Артоуз О.О. розглянув у судовому засіданні за правилами загального позовного провадження (в порядку письмового провадження) адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Бердянські ковбаси» (71100, Запорізька область, м. Бердянськ, Мелітопольське шосе, 82/2, код ЄДРПОУ 25480722) до Головного управління Держпродспоживслужби в Запорізькій області (69002, м. Запоріжжя, вул. Гоголя, 105, код ЄДРПОУ 40311343) про визнання протиправною та скасування постанови,

ВСТАНОВИВ:

До Запорізького окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю «Бердянські ковбаси» (далі - позивач) до Головного управління Держпродспоживслужби в Запорізькій області (далі - відповідач), відповідно до якого позивач просить суд визнати протиправною та скасувати постанову Головного управління Держпродспоживслужби в Запорізькій області № 16 від 26.08.2021.

Позовні вимоги обґрунтовано тим, що ця постанова є протиправною, оскільки в оскаржуваній постанові відповідачем безпідставно зазначені факти порушень, які позивачем не допускались, а діям позивача надано неправильну кваліфікацію, в результаті чого його незаконно притягнуто до відповідальності. Також позивачем зазначено що відповідач виніс вищезазначену постанову після спливу строку застосування адміністративно-господарських санкції.

Ухвалою суду від 04.10.2021 відкрито провадження по справі за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання на 26.10.2021.

Протокольною ухвалою суду від 26.10.2021 відкладено підготовче засідання на 19.11.2021.

27.10.2021 від відповідача до суду надійшов відзив на позовну заяву (вх.. №61874), в якому позов не визнав, у його задоволенні просив відмовити. Позовну заяву вважає безпідставною, а позовні вимоги не підтверджені належними доказами. Зазначає, що оскаржувана постанова відповідачем прийнята відповідно до вимог чинного законодавства, тому підстави для її скасування відсутні.

Ухвалою суду від 19.11.2021 продовжено строк проведення підготовчого провадження у справі № 280/9103/21 строком на 30 днів, підготовче засідання по справі відкладено, наступне підготовче засідання призначено на 17.12.2021

17.12.2021 представниками сторін подані клопотання про закриття підготовчого провадження, призначення справи до розгляду по суті та розгляд справи в порядку письмового провадження.

17.12.2021 від позивача до суд надійшла відповідь на відзив (відповідача в якій позивач зазначає що всі доводи відповідача не підтверджені відповідними доказами та ґрунтуються лише на припущеннях та власній думці.

Ухвалою Запорізького окружного адміністративного суду від 17.12.2021 закрито підготовче провадження та призначено судове засідання для розгляду справи по суті в порядку письмового провадження.

Розглянувши подані документи та матеріали, з`ясувавши усі фактичні обставини справи, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив таке.

Наказом Головного управління Держпродспоживслужби в Запорізькій області від 09.07.2021 № 683 відповідно до вимог Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 05.04.2007 № 877-V, на підставі звернення фізичної особи ОСОБА_1 від 17.06.2021 № М-731 стосовно придбаної ним неякісної продукції, а саме консерви м`ясної «Яловичина тушкована вищого сорту» згідно ДСТУ 4450:2005 дата виробництва 25.08.2020, було призначено позаплановий захід з державного нагляду (контролю) на предмет додержання законодавства в сфері безпечності та окремих показників якості харчових продуктів ТОВ «БЕРДЯНСЬКІ КОВБАСИ», (код ЄДРПОУ - 25480722), на потужності за адресою: 71100, Запорізька область, місто Бердянськ, Мелітопольське шосе, будинок 82/2.

В термін з 13.07.2021 по 21.07.2021 посадові особи Головного управління Держпродспоживслужби в Запорізькій області за адресою місця розташування потужностей та ведення господарської діяльності позивача здійснили позаплановий захід державного контролю стосовно додержання оператором ринку вимог законодавства про харчові продукти та корми, здоров`я та благополуччя тварин. На підставі проведеного позапланового заходу відповідачем складено Акт № 737/04 від 21.07.2021 та протокол від 21.07.2021, відповідно до яких виявлено наступні порушення, а саме:

1. Вимоги до обігу об`єктів санітарних заходів не дотримуються, оператором ринку введено в обіг харчовий продукт консерва м`ясна «Яловичина тушкована вищого сорту» згідно ДСТУ 4450:2005 дата виробництва 25.08.2020, який неправильно маркований, а саме: на маркуванні зазначено вміст яловичина 1 категорії, однак при виробництві використовувалось м`ясо яловиче односортне, яке виготовляє ТОВ «УКР ТМК» згідно декларації від 15.07.2020 № 15/07, про що свідчать декларація виробника ТОВ «УКР ТМК» на м`ясну продукцію від 15.07.2020 № 15/07, журнал реєстрації надходження та контролю сировини б/н (початий 01.07.2020 та закінчений 31.07.2020), накладна ТОВ «Бердянські ковбаси» від 25.08.2020 про переміщення сировини з холодильника до консервного цеху, чим порушено вимоги п.3 ч.2 ст. 37 Закону України «Про основні принципи та вимоги щодо безпечності та якості харчових продуктів» від 23 грудня 1997 року № 771.

2. Оператором ринку не забезпечено наявність і точність інформації про харчовий продукт, не перевіряється дотримання вимог законодавства щодо надання інформації про харчові продукти для споживачів, яка зазначена на упаковці харчового продукту консерви м`ясної «Яловичина тушкована вищого сорту» згідно ДСТУ 4450:2005 дата виробництва 25.08.2020 під час виробництва та подальшого обігу цього харчового продукту, а саме: під час виробництва та маркування консерви м`ясної «Яловичина тушкована вищого сорту» згідно ДСТУ 4450:2005 дата виробництва 25.08.2020 зазначено вміст у продукції яловичина 1 категорії, проте під час виробництва використовувалось м`ясо яловиче односортне, чим порушено вимоги ч. 4 ст. 5 Закону України «Про інформацію для споживачів щодо харчових продуктів» № 2639-VIII від 06.12.2018;

3. Перелік інгредієнтів не містить усі інгредієнти харчового продукту в порядку зменшення їх маси станом на момент їх використання у процесі виробництва харчового продукту, а саме: згідно маркування консерва повинна містити яловичину 1 категорії, проте в маркуванні не зазначено вміст у продукті яловичини односортної, яка використовувалась при виробництві, чим порушено вимоги ст. ст. 12-14 Закону України «Про інформацію для споживачів щодо харчових продуктів» № 2639-VIII від 06.12.2018.

За результатами позапланового заходу державного нагляду (контролю) за порушення п. 20 ч.1 ст.65 Закону України "Про державний контроль за дотриманням законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров`я та благополуччя тварин" № 2042-VIII від 18 травня 2017 року, а саме «порушення встановлених законодавством вимог до надання інформації для споживачів щодо харчових продуктів, надання неточної, недостовірної та незрозумілої для споживачів інформації про харчовий продукт» відповідачем було винесено постанову від 26.08.2021 № 16 про накладення на позивача штрафу в розмірі 90 000,00 (дев`яносто тисяч гривень) 00 копійок.

Позивач не погоджуючись із порушеннями викладеними в акті перевірки та прийнятою постановами про накладення штрафу, звернувся до суду з даним позовом.

Суд, дослідивши матеріали справи, оцінивши надані докази, їх достатність і взаємний зв`язок у сукупності, встановив наступне.

Закон України «Про державний контроль за дотриманням законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров`я та благополуччя тварин» визначає правові та організаційні засади державного контролю, що здійснюється з метою перевірки дотримання операторами ринку законодавства про харчові продукти, корми, здоров`я та благополуччя тварин, а також законодавства про побічні продукти тваринного походження під час ввезення (пересилання) таких побічних продуктів на митну територію України.

Частиною 1 ст. 18 та ч. 1 ст. 19 цього Закону визначено, що державний контроль здійснюється компетентним органом, крім випадків, встановлених цим Законом. Заходи державного контролю здійснюються у формі аудиту, інспектування, передзабійного та післязабійного огляду, відбору зразків, лабораторного дослідження (випробування), документальної перевірки, перевірки відповідності, фізичної перевірки. У межах заходів державного контролю здійснюється державний моніторинг.

Відповідно пп. 1 п. 4 Положення про Головне управління Держпродспоживслужби в Запорізькій області, затвердженого наказом Держпродспоживслужби від 14.08.2017 №672, Головне управління відповідно до покладених на нього завдань забезпечує реалізацію державної політики, а саме у галузі ветеринарної медицини та безпечності харчових продуктів здійснює державний нагляд (контроль) за, зокрема, тваринами, харчовими продуктами, іншими об`єктами санітарних заходів, пов`язаними з продуктами тваринного походження, репродуктивним матеріалом, племінною справою у тваринництві, біологічними продуктами, патологічним матеріалом, ветеринарними препаратами, субстанція ми, кормовими добавками, преміксами та кормами, засобами ветеринарної медицини, засобами догляду за тваринами та супутніми об`єктами, штамами мікроорганізмів, а також потужностями, що використовуються для їх виробництва, переробки, зберігання та обігу; діяльністю суб`єктів господарювання, які здійснюють виробництво, перевезення, зберігання, реалізацію органічної продукції (сировини).

Статтею 3 Конституції України визначено, що людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.

Закон України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів» від 23.12.1997 № 771/97-ВР (далі за текстом - Закон № 771) регулює відносини між органами виконавчої влади, операторами ринку харчових продуктів та споживачами харчових продуктів і визначає порядок забезпечення безпечності та окремих показників якості харчових продуктів, що виробляються, перебувають в обігу, ввозяться (пересилаються) на митну територію України та/або вивозяться (пересилаються) з неї.

Статтею 4 цього Закону визначено, що державне регулювання у сфері безпечності харчових продуктів здійснюється з метою захисту життя, здоров`я та інтересів споживачів.

Отже, недотримання принципів та вимог до безпечності та якості харчових продуктів порушує права людини (споживача) на безпеку їх здоров`я і життя, і може завдати шкоди.

Відповідно до ч. 1 ст. 20 Закону № 771, оператори ринку відповідають за виконання вимог законодавства про безпечність та окремі показники якості харчових продуктів у межах діяльності, яку вони здійснюють.

На адресу Головного управління надійшло на розгляд звернення громадянина ОСОБА_1 від 09.06.2021 щодо реалізації неякісних м`ясних консервів в магазині « ІНФОРМАЦІЯ_1 » виробником яких є TOB «Бердянські ковбаси», розташоване за адресою: АДРЕСА_1 . До звернення надані фотографії м`ясної консерви.

На підставі наказу від 09.07.2021 № 683 та направлення від 09.07.2021 № 737 державними інспекторами Головного управління проведено позапланове інспектування у TOB «Бердянські ковбаси» на предмет додержання законодавства у сфері безпечності та окремих показників якості харчових продуктів.

За результатами проведеного інспектування складено акт від 21.07.2021 № 737/04, яким зафіксовані виявлені порушення ч.ч. 1, 2 ст. 37 Закону України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів», ч. 4 ст. 5, та ст.ст. 12-14 Закону України «Про інформацію для споживачів щодо харчових продуктів» з боку TOB «Бердянські ковбаси», а саме:

1. Вимоги до обігу об`єктів санітарних заходів не дотримуються, оператором ринку введено в обіг харчовий продукт консерва м`ясна «Яловичина тушкована вищого сорту» згідно ДСТУ 4450:2005 дата виробництва 25.08.2020, який неправильно маркований, а саме: на маркуванні зазначено вміст яловичина 1 категорії, однак при виробництві використовувалось м`ясо яловиче односортне, яке виготовляє TOB «УКР ТМК» згідно декларації від 15.07.2020 №15/07, про що свідчать декларація виробника TOB «УКІ* ТМК» на м`ясну продукцію від 15.07.2020 №15/07, журнал реєстрації надходження та контролю сировини б/н (початий 01.07.2020 та закінчений 31.07.2020), накладна Т( )В «Бердянські ковбаси» від 25.08.2020 про переміщення сировини з холодильника до консервного цеху, чим порушено вимоги п. 3 ч. 2 ст. 37 Закону України «Про основні принципи і а вимоги до безпечності та якості харчових продуктів»;

2. Оператором ринку не забезпечено наявність і точність інформації про харчовий продукт, не перевіряється дотримання вимог законодавства щодо надання інформації про харчові продукти для споживачів, яка зазначена на упаковці харчового продукту консерви м`ясної «Яловичина тушкована вищого сорту» згідно ДСТУ 4450:2005 дата виробництва 25.08.2020 під час виробництва та подальшого обігу цього харчового продукту, а саме під час виробництва та маркування консерви м`ясної «Яловичина тушкована вищого сорту» згідно ДСТУ 4450:2005 дата виробництва 25.08.2020 зазначено вміст у продукції яловичина 1 категорії, проте під час виробництва використовувалось м`ясо яловиче односортне, чим порушено вимоги ч. 4 ст. 5 Закону України «Про інформацію для споживачів щодо харчових продуктів»;

3. Перелік інгредієнтів не містить усі інгредієнти харчового продукту в порядку зменшення їх маси станом на момент їх використання у процесі виробництва харчового продукту, а саме: згідно маркування (згідно зразка змісту маркування продукції опису кінцевого продукту №1 Системи управління безпечністю харчових продуктів TOB «БЕРДЯНСЬКІ КОВБАСИ» редакція 03, дата редакції 05.04.2021) консерва повинна містити яловичину 1 категорії, проте в маркуванні не зазначено вміст у продукті яловичини односортної, яка використовувалась при виробництві, чим порушено вимоги ст. ст. 12-14 Закону України «Про інформацію для споживачів щодо харчових продуктів».

Цей акт 21.07.2021 отримано директором TOB «Бердянські ковбаси» ОСОБА_2 із запереченнями.

21.07.2021 на підставі акту від 21.07.2021 № 737/04 державним інспектором складено протокол про порушення Закону України «Про державний контролю за дотримання законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров`я та благополуччя тварин», законодавства про харчові продукти та корми.

Крім цього, Головним управлінням винесено припис про усунення порушень вимог законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров`я та благополуччя тварин № 737/04, яким Головне управління вимагає TOB «Бердянські ковбаси» у строк до 27.08.2021 усунути виявлені під час позапланового інспектування порушення.

23.07.2021 TOB «Бердянські ковбаси» в особі директора ОСОБА_2 повідомлено про час і місце розгляду справи про порушення встановлених законодавством вимог до надання інформації для споживачів щодо харчових продуктів, надання неточної недостовірної для споживачі інформації про харчовий продукт, який мав відбутися 09.08.2021.

06.08.2021 від TOB «Бердянські ковбаси» надійшло клопотання про перенесення розгляду справи на більш пізніший термін у зв`язку з неможливістю прибуття на розгляд справи 09.08.2021.

16.08.2021 TOB «Бердянські ковбаси» в особі директора ОСОБА_2 повідомлено про час і місце розгляду справи про порушення встановлених законодавством вимог до надання інформації для споживачів щодо харчових продуктів, надання неточної недостовірної для споживачі інформації про харчовий продукт, який мав відбутися 26.08.2021.

26.08.2021 на адресу Головного управління надійшло пояснення щодо протоколу від 21.07.2021 в яких викладені свої заперечення.

26.08.2021 в приміщенні Головного управління відбувся розгляд справи про порушення Закону України «Про державний контролю за дотримання законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров`я та благополуччя тварин», законодавства про харчові продукти та корми TOB «Бердянські ковбаси».

Відповідно до п. 20 ч. 1 ст. 65 Закону України «Про державний контролю за дотримання законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров`я та благополуччя тварин» оператори ринку несуть відповідальність за такі правопорушення, зокрема порушення встановлених законодавством вимог до надання інформації для споживачів щодо харчових продуктів, надання неточної, недостовірної та незрозумілої для споживачів інформації про харчовий продукт - тягнуть за собою накладення штрафу на юридичних осіб у розмірі п`ятнадцяти мінімальних заробітних плат, на фізичних осіб - підприємців - у розмірі десяти мінімальних заробітних плат.

Статтею 66 цього Закону передбачене провадження у справах про порушення цього Закону, законодавства про харчові продукти та корми.

Так, приписами ч.ч. 1, 2, 8, 13, 14 цієї статті визначено, що провадження у справах про порушення юридичними особами та фізичними особами - підприємцями цього Закону, законодавства про харчові продукти та корми здійснюється відповідно до положень цієї статті.

Штраф за порушення цього Закону, законодавства про харчові продукти та корми може бути накладено протягом шести місяців з дня виявлення правопорушення, але не пізніше одного року з дня його вчинення.

Справа про порушення цього Закону, законодавства про харчові продукти та корми (далі - справа) розглядається компетентним органом або його територіальними органами. Від імені зазначених органів розглядати справи мають право головні державні інспектори та головні державні ветеринарні інспектори.

Так, 26.08.2021 за результатами розгляду справи головним державним інспектором за порушення оператором ринку - TOB «Бердянські ковбаси», встановлених законодавством вимог до надання інформації для споживачів щодо харчових продуктів, надання неточної, недостовірної та незрозумілої для споживачів інформації про харчовий продукт, за що передбачена відповідальність п. 20 ч. 1 ст. 65 Закону України «Про державний контролі, за дотриманням законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров`я та благополуччя тварин», винесено постанову про накладення штрафу за порушення Закону України «Про державний контролю за дотримання законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров`я та благополуччя тварин», законодавства про харчові продукти та корми № 16, яким накладено на TOB «Бердянські ковбаси» штраф в розмірі 90 000 грн.

28.08.2021 Головним управлінням на адресу TOB «Бердянські ковбаси» рекомендованим листом з повідомленням надіслана постанова від 26.08.2021 № 16, яка 31.08.2021 вручена за довіреністю.

Розглядаючи спір по суті, суд зазначає наступне.

В своїй позовній заяві позивач зазначав, що при виготовленні консерви м`ясної «Яловичина тушкована вищого сорту» згідно ДСТУ 4450:2005 дата виробництва 25.08.2020, ним було повністю дотримано вимоги що передбачені - Технічними умовами «Консерви м`ясні. М`ясо тушковане» ДСТУ 4450:2005 офіційне видання затверджене Держспоживстандартом України в 2006 році (надалі - ТУ ДСТУ 4450:2005) та Технологічною інструкції з виробництва консервів м`ясних «М`ясо тушковане» відповідно до ДСТУ 4450:2005 від 01.07.2006 (надалі - ТІ ДСТУ 4450:2005).

За рецептурою згідно ч 4.1 ст.4 «Рецептура» ТІ ДСТУ 4450:2005 позивачем при виготовлені 25.08.2020 консерви м`ясної «Яловичина тушкована вищого сорту» згідно ДСТУ 4450:2005 було використано сировину та спеції що зазначені в рецептурі, а саме: яловичина I категорії знежилована з вмістом жирової та сполученої тканини не більше ніж 14%, жир-сирець яловичий, цибуля ріпчаста свіжа очищена подрібнена, перець чорний мелений, лист лавровий, сіль кухонна. Всі ці складові та сировина без винятку були відображені на етикетці консерви м`ясної «Яловичина тушкована вищого сорту» ДСТУ 4450:2005 під назвою «СКЛАД».

Позивач зазначав що у відповідні до пп. 1,2 ч.5.2.1 ст.5.2 «Вимоги до сировини та матеріалів» технічних умов ДСТУ 4450:2005 від 2006 р. для виробництва консервів він мав право використовувати як яловичину (ГОСТ 779-55 туші, півтуші та четвертини), першої та другої категорії отримані після ї ділення, обвалювання та жилування так і яловичину знежиловану (або блоки) - м`язова тканина з вмістом жирової та сполучної тканини від 6% до 14%. Оскільки велика кількість м`ясокомбінатів з впливом часу вже відмовилась від замкнутого циклу забою, переробки та виготовлення м`ясо-ковбасних виробів на підприємствах були ліквідовані цеха забою скота та первинної обробки. В подальшому м`ясокомбінати від підприємств-виробників почали отримувати вже поділене, обвалене та знежиловане м`ясо, а на сам перед м`ясо крупної рогатої худоби, яке поставляється у блоках. Виходячи з цього відповідач при виробництві вищезазначеної консерви у відповідності до технологічних інструкцій та технологічних умов на законних підставах використовував м`ясо яловиче односортне отримане від виробника ТОВ «УКР ТМК» відповідно до декларації від 15.07. 2020 р. № 15/07.

У відповідності до п.11 ст.1 Закону України «Про інформацію для споживачів щодо харчових продуктів» позивач правильно здійснив маркування продукту консерва м`ясна «Яловичина тушкована вищого сорту» згідно ДСТУ 4450:2005 дата виробництва 25.08.2020 зазначивши на етикетці всі вихідні данні передбачені п. .8.2 ст. 8 ДСТУ 4450:2005 «Маркування». Згідно до п.3 ст. 5 Закону України «Про інформацію для споживачів щодо харчових продуктів» - «Оператори ринку харчових продуктів у межах своєї діяльності не мають права змінювати інформацію, що супроводжує харчовий продукт, якщо такі зміни можуть ввести в оману кінцевого споживача або в інший спосіб знижують рівень захисту споживача чи погіршують можливість здійснення кінцевим споживачем свідомого вибору».

Також позивач зазначає що відповідно до ч. 2 ст. 66 Закону України «Про державний контроль за дотриманням законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров`я та благополуччя тварин» № 2042-VIII від 18 травня 2017 (далі - ЗУ № 2042) відповідач застосував до нього адміністративно-господарську санкцію за порушення цього Закону після спливу строку .

Виходячи з Акту перевірки № 737/04 від 21.07.2021 та протоколу від 21.07.2021 Держпродспоживслужби в Запорізькій області ТОВ «Бердянські ковбаси» 25.08.2020 під час виробництва консерви м`ясної «Яловичина тушкована вищого сорту» згідно ДСТУ 4450:2005 здійснило неправильне її маркування чим порушило Закон України «Про основні принципи та вимоги щодо безпечності та якості харчових продуктів» 23 грудня 1997 року № 771 та Закон України «Про інформацію для споживачів щодо харчових продуктів» № 2639-VIII від 06.12.2018 р. а постанова № 16 про накладення на Позивача штрафу в розмірі 90 000,00 грн була винесена 26.08.2021 року, після спливу річного терміну з дня вчинення.

При цьому, у відзиві на позов відповідач зазначав що ТОВ «Бердянські ковбаси» 25.08.20020 при виготовленні консерви м`ясної «Яловичина тушкована вищого сорту» згідно ДСТУ 4450:2005 здійснило неправильне маркування зазначивши на етикетці в графі «Склад» використанням такої складової як «яловичина 1 категорії 87%» замість використаного «м`яса односортного» чим ввів в оману споживачів та порушив вимоги ч. 4 ст. 5 Закону України «Про інформацію для споживачів щодо харчових продуктів» .

При виготовлення консерви м`ясної «Яловичина тушкована вищого сорту» згідно ДСТУ 4450:2005 з використанням «м`яса односортного» позивач міг замість м`яса яловичини 1-ї категорії теоретично використовувати м`ясо яловичини 2-ї категорії або з худої туші чим порушив вимоги п.3 ч.2 ст. 37 Закону України «Про основні принципи та вимоги щодо безпечності та якості харчових продуктів».

В декларації від 15.07.2020 р. № 15/07 виробник м`яса ТОВ «УКР ТМК» здійснив хибне посилання на ДСТУ 6030:2008 при виробництві м`яса яловичого односортного в кількості 14915,0 кг що унеможливлює його використання ТОВ «Бердянські ковбаси» при виготовленні консерви м`ясної «Яловичина тушкована вищого сорту».

Стосовно дати вчинення порушення про надання інформації то на думку відповідача воно було здійснено 08.06.2021 року, з моменту придбання консерви споживачем, та 01.09.2020 року коли могло відбутись її маркування, а зважаючи на це термін притягнення до відповідальності з застосуванням штрафу ще не сплив.

Надаючи правову оцінку суд зазначає, що позивачем введено в обіг харчовий продукт консерва м`ясна «Яловичина тушкована вищого сорту» дата виробництва 25.08.2020 яка була виготовлена у відповідності та з дотриманням вимог що передбачені технічними умовами «Консерви м`ясні. М`ясо тушковане» ДСТУ 4450:2005 офіційне видання затверджене Держспоживстандартом України в 2006 році (надалі - ТУ ДСТУ 4450:2005) та технологічною інструкції з виробництва консервів м`ясних «М`ясо тушковане» відповідно до ДСТУ 4450:2005 від 01.07.2006 (надалі - ТІ ДСТУ 4450:2005).

Відповідно до частин 4.2, 4.3, 4.4 ст. 4 «Класифікація» ТУ ДСТУ 4450:2005 «Консерви, залежно від виду м`яса та його категорії, виготовлюють вищого, першого сорту та безсортове», «Консерви вищого сорту виробляють з яловичини та баранини першої категорії», «Консерви першого сорту виробляють з яловичини та баранини другої категорії».

Відповідно до частин п. 5.1.1. ч. 5.1. ст.5 «Загальні технічні вимоги» ТУ ДСТУ 4450:2005 - «Консерви повинні відповідати вимогам цього стандарту та їх потрібно виробляти згідно з технологічною інструкцією та рецептурами»

Відповідно до пп. 1, 2 ч. 5.2.1 ст. 5.2 «Вимоги до сировини та матеріали» Технологічних Умов ДСТУ 4450:2005 для виробляння консервів використовують такі сировину та матеріали:

- яловичину - згідно ГОСТ 779-55 (півтуші та четвертини), першої та другої категорії, згідно з чинними нормативними документами і отримані після її ділення, обвалювання та жилування.

- яловичину знежиловану (або блоки) - м`язова тканина з вмістом жирової та сполучної тканини від 6% до 14%.

Відповідно до ч. 5.2.3 ст. 5.2 «Вимоги до сировини та матеріали» ТУ ДСТУ 4450:2005 - «Сировина тваринного походження для виробляння консервів повинна бути допущена до виробництва державною ветеринарною службою підприємства». Проходження сировини (№з/п 1029, дата надходження 17.07.2020, виробник, постачальник ТОВ «УКР ТМК» Тернопільська область с. Ступки ч-з «АБМ Експорт», яловичина односортна, ДВ №15/07 від 15.07.2020, кількість14915,0, відповідає ТР 06.2020) та проходження ветеринарного контролю підтверджується записом ветеринарного лікаря в журналі реєстрації надходження та контролю сировини прийнятий 01.07.2020 закінчення 31.07.2020 на ст.11 № з/п 1029.

Згідно пп. 1, 2 ч. 2.1 ст. 2 «Характеристика сировини та матеріали» Технологічної Інструкції ДСТУ 4450:2005 для виготовлення консервів використовують такі сировину та матеріали як:

- яловичину - згідно ГОСТ 779-55 (м`ясо-яловичини в полутушах та четвертинах), першої та другої категорії, згідно з чинними нормативними документами і отримані після її ділення, обвалювання та жилування.

(ГОСТ 779-55 змінено на ДСТУ 6030:2008 відповідно до наказу Держспорживстандарту України від 22.12.2008 року в зв`язку з затвердженням нових технічних умов ДСТУ 6030:2008 «М`ясо. Яловичина та телятина в тушах, півтушах і четвертинах» - (надалі ДСТУ 6030:2008).

- яловичину знежиловану (або блоки) - м`язова тканина з вмістом жирової та сполучної тканини до 14%.

Згідно ч. 2.3 ст. 2 «Характеристика сировини та матеріали» ТІ ДСТУ 4450:2005- «Консерви вищого сорту виготовляють з яловичини та баранини першої категорії, консерви першого сорту - із яловичини та баранини другої категорії».

Згідно ч 4.1 ст.4 «Рецептура» ТІ ДСТУ 4450:2005 - «Консерви повинні вироблятись за рецептурами, вказаними у таблиці №2». За рецептурою при виготовлені 25.08.2020 року консерви м`ясної «Яловичина тушкована вищого сорту» згідно ДСТУ 4450:2005 оператором ринку були використано сировину та спеції що зазначені в рецептурі , а саме:

- яловичина I категорії знежилована з вмістом жирової та сполученої тканини не більше ніж 14%;

- жир-сирець яловичий;

- цибуля ріпчаста свіжа очищена подрібнена;

- перець чорний мелений;

- лист лавровий;

- сіль кухонна.

Всі ці складові та сировина без винятку були відображені Позивачем на етикетці консерви м`ясної «Яловичина тушкована вищого сорту» ДСТУ 4450:2005 під назвою «СКЛАД»: яловичина 1 категорії 87%, жир-сирець яловичий, цибуля ріпчаста, сіль кухонна, лист лавровий, перець чорний мелений.

Відповідно до ст. 5 Закону України «Про інформацію для споживачів щодо харчових продуктів» «Обов`язки операторів ринку харчових продуктів» полягають у наступному:

1. Оператор ринку харчових продуктів, відповідальний за інформацію про харчовий продукт, зобов`язаний забезпечити наявність і точність інформації про харчовий продукт відповідно до цього Закону.

2. Оператори ринку харчових продуктів у межах своєї діяльності не мають права змінювати інформацію, що супроводжує харчовий продукт, якщо такі зміни можуть ввести в оману кінцевого споживача або в інший спосіб знижують рівень захисту споживача чи погіршують можливість здійснення кінцевим споживачем свідомого вибору.

Виходячи з вищезазначеного позивач у відповідності до Технічних умов «Консерви м`ясні. М`ясо тушковане» ДСТУ 4450:2005 та Технологічної інструкції відповідно до ДСТУ 4450:2005 здійснив правильне маркування етикетки та вносити зміні в склад на етикетці зазначивши на ньому використання такої сировини як «м`ясо односортове» не мав жодного права. Таким чином при виготовленні консерви не було порушено вимог рецептури а інформація про харчовий склад продукту в повному обсязі була відображена на етикетці готової консерви, що виключає порушення з боку Позивача Закону України «Про інформацію для споживачів щодо харчових продуктів» № 2639-VIII від 06.12.2018.

При цьому відповідачем не доведено той факт, що позивач при виготовленні консерви м`ясної «Яловичина тушкована вищого сорту» дата виробництва 25.08.2020 порушив ДСТУ 4450:2005 шляхом використання замість м`яса яловичини 1-ї категорії - м`ясо односортне. Жодних лабораторних та дослідницьких дій стосовно використаної сировини та готової продукції відповідачем здійснено не було. В своєму відзиві на позовну заяву відповідач зазначає, що «Сортність яловичини свідчить лише про відсотковий вміст в ній жирової та сполучної тканини, і односортне м`ясо теоретично може бути отримане як з туші яловичини 1-ї категорії так і з 2-ї категорії та з худої туші а також що технологічний процес виготовлення консерви починається з етапу «Отримання підготовленої та поділеної на куски сировини з ковбасного цеху», а не з отримання заморожених сировинних блоків з холодильного складу.

Відповідач не наділений правом ставити під сумнів проведення затвердженого технологічного процесу та здійснювати припущення стосовно використаної сировини. В своїх запереченнях відповідач погоджується що визначення категорії м`яса можливо лише в умовах м`ясопереробного підприємства безпосередньо з туш, півтуш та четвертей тварин у яких можливо встановити таку категорію. Оскільки позивач отримав вже знежиловане м`ясо у вигляді блоків, то зазначення на них категорії не передбачене жодним нормативним документом.

В свою чергу позивач поетапно з посиланням на відповідні нормативно правові акти довів правомірність використовування ним «односортного м`яса» при виготовленні 25.08.2020 року консерви «Яловичина тушкована вищого сорту» згідно ДСТУ 4450:2005, а саме:

У відповідності до ТУ та ТІ ДСТУ4450:2005 при виготовленні м`ясних консервів виробник може використовувати як яловичину в полутушах та четвертинах першої та другої категорії після її ділення, обвалювання та жилування так і яловичину знежиловану (або блоки) з м`язовою тканиною з вмістом жирової та сполучної тканини до 14%.

Згідно ч. 4.1. ст. 4 «Класифікації» технічних умов ДСТУ 6030:2008 «М`ясо. Яловичина та телятина в тушах, півтушах і четвертинах» (надалі ТУ ДСТУ 6030:2008) - «залежно від вгодованості яловичину дорослої великої рогатої худоби і молодняку та телятину поділяють на першу та другу категорії»

Згідно п. 5.1.2. ч. 5.1. ст. 5 «Технічні вимоги» ТУ ДСТУ 6030:2008 - «яловичину дорослої великої рогатої худоби поділяють на категорії залежно від вгодованості згідно з вимогами, зазначеними в таблиці 1»

Згідно ч. 8.2 ст. 8 «Клеймування та маркування» ТУ ДСТУ 6030:2008 «на кожну тушу, півтушу або четверть ставиться ветеренарне клеймо а також клеймо та штамп, що позначають категорію, клас та вікову приналежність».

Відповідно до ч. 11.1 ст. 11 «Методи контролювання» ТУ ДСТУ 6030:2008 «приналежність яловичини та телятини до певної категорії вгодованості встановлюється візуально відповідно до вимог 5.1.2, 5.1.4., 5.1.5., та 5.1.6.».

Відповідно до ст. 4 ДСТУ 4424:2005 «Виробництво м`ясних продуктів» терміни та визначення понять затверджені Держспоживстандартом України у 2005 році при переробці туш, півтуш та четвертин здійснюють їх «ділення, обвалювання та жилування».

Жиловування м`яса яловичини та свинини здійснюється у відповідності та з дотриманням вимог передбачених технічними умовами ТУ У 10.1-24572818-002:2018 «М`ясо знежиловане із яловичини та свинини» затверджені Мінекономрозвитку України 18.069.2018 № 02568182/002797 (надалі - ТУ У 10.1-24572818-002:2018) та технологічної інструкції ТІ У 10.1-24572818-002:2018 «З виробництва м`яса знежилованого із яловичини та свинини» затверджена Національною асоціацією виробників м`яса та м`ясопродуктів України «Укрм`ясо» від 03.09.2018, дата набрання чинності 18.09.2018 та чинний до 18.09.2023 (надалі - ТІ У 10.1-24572818-002:2018).

Відповідно до п. 3.4.1. ст. 3.4. «Вимоги до сировини та матеріалів» ТУ У 10.1-24572818-002:2018 для виготовлення м`яса знежилованого використовують яловичину згідно з ДСТУ 6030 (крім худої), а саме туші, півтуші та четвертини.

Відповідно до ч. 3.2.1. ст. 3.2 «Асортимент» ТУ 10.1-24572818-002:2018 - «В залежності від використаної сировини виробляють м`ясо знежиловане із яловичини: вищого, першого, другого сорту, жирне, ковбасне та односортне».

У відповідності до ч. 3.3.1 ст. 3.3. «Характеристики» ТУ У 10.1-24572818-002:2018 - «за органолептичними показниками м`ясо знежиловане повинно відповідати вимогам, зазначеним у таблиці 1»

Відповідності до органолептичних показників зазначених в таблиці 1 м`ясо знежиловане із яловичини за вмістом сполученої та жирової тканини поділяються на перший сорт (не більше ніж 6%), другий сорт (не більше ніж 20%), жирне (не більше ніж 35%), ковбасне (на більше ніж 12%) та односортне (не більше ніж 14%).

Ці самі критерії також зазначені в п.4.4.1 ч. 4.3. ст.4 «Технологічний процес» ТІ У 10.1-24572818-002:2018 - «м`ясо знежиловане із яловичини односортне - м`язова тканина з вмістом жирової та сполученої тканини не більше ніж 14%».

На підставі вищезазначеного позивач стверджує що ним при виготовленні консерви м`ясної «Яловичина тушкована вищого сорту» згідно ДСТУ 4450:2005 були дотриманні вимоги Технологічних Умов ДСТУ 4450:2005 якими передбачено, що «для виробляння консервів використовують яловичину знежиловану (або блоки) - м`язова тканина з вмістом жирової та сполучної тканини до 14%» та вимоги Технологічної Інструкції ДСТУ 4450:2005 за рецептурою якої передбачено «використання яловичина I категорії знежилована з вмістом жирової та сполученої тканини не більше ніж 14%».

В підтвердженням виробництва консерви м`ясної «Яловичина тушкована вищого сорту» згідно ДСТУ 4450:2005 дата виробництва 25.08.2020 року у відповідності до вищезазначених технологічних умов та технологічних інструкцій перевіряючими були надані журнали контролю якості готової продукції, а саме:

- цеховий журнал органолептичної оцінки якості продукції з 01.08.2020 по 13.05.2021 року;

- журнал мікробіологічного контролю готової продукції початий 07.08.2020;

- журнал мікробіологічного контролю виробництва консервів початий 07.08.2020 року закінчений 27.12.2020 року;

- журнал контролю якості готової продукції. Консерви за 2020 рік

Відповідно до вимог ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Ураховуючи викладене, суд визнає, що відповідачем протиправно було прийнято постанову про накладення штрафу, отже порушено права позивача та не дотримано вимог, передбачених частиною другою статті 2 КАС України.

Позивачем під час розгляду справи було надано належні та допустимі докази на підтвердження обґрунтованості позовних вимог, а наведені ним доводи не було спростовано відповідачем.

Наведене свідчить, що прийняті постанови про застосування штрафів до позивача є протиправними і підлягають скасуванню. Право позивача порушено. Отже, позовні вимоги є обґрунтованими, а тому позов підлягає задоволенню в повному обсязі.

Щодо розподілу судових витрат, суд зазначає наступне.

Відповідно до частини першої статті 139 КАС, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Відповідно до платіжного доручення від 23.09.2021 р. № 5155 позивачем сплачено судовий збір на суму 2 270 грн. 00 коп. Зважаючи на задоволення позовних вимог, понесені позивачем судові витрати у вигляді сплаченого судового збору на суму 2 270 грн. 00 коп. підлягають стягненню на його за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.

На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 9, 14, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 90, 143, 242-246, 250, 255, 295 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «Бердянські ковбаси» (71100, Запорізька область, м. Бердянськ, Мелітопольське шосе, 82/2, код ЄДРПОУ 25480722) до Головного управління Держпродспоживслужби в Запорізькій області (69002, м. Запоріжжя, вул.. Гоголя, 105, код ЄДРПОУ 40311343) про визнання протиправною та скасування постанови, - задовольнити повністю.

Визнати протиправною та скасувати постанову Головного управління Держпродспоживслужби в Запорізькій області від 26.08.2021 № 16 про порушення Закону України "Про державний контроль за дотриманням законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров`я та благополуччя тварин" та накладення штрафу в розмірі 90 000 (дев`яносто тисяч) грн. 00 коп.;

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Держпродспоживслужби в Запорізькій області на користь ТОВ «Бердянські ковбаси» (код ЄДРПОУ 25480722) судовий збір у розмірі 2270 (дві тисячі двісті сімдесят) гривень 00 копійок.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Учасник справи, якому повне рішення або ухвала суду не були вручені у день його (її) проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження на рішення суду - якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення (ухвали) суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення в повному обсязі виготовлено та підписано 10.01.2022.

Суддя О.О. Артоуз

Джерело: ЄДРСР 102528219
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку