open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
Справа № 906/374/20
Моніторити
Ухвала суду /21.10.2022/ Касаційний господарський суд Ухвала суду /26.09.2022/ Касаційний господарський суд Ухвала суду /30.08.2022/ Касаційний господарський суд Постанова /07.06.2022/ Північно-західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /24.05.2022/ Північно-західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /19.04.2022/ Північно-західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /04.04.2022/ Північно-західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /21.02.2022/ Північно-західний апеляційний господарський суд Рішення /29.12.2021/ Господарський суд Житомирської області Ухвала суду /10.12.2021/ Господарський суд Житомирської області Ухвала суду /17.11.2021/ Господарський суд Житомирської області Ухвала суду /28.10.2021/ Господарський суд Житомирської області Ухвала суду /06.10.2021/ Господарський суд Житомирської області Ухвала суду /10.09.2021/ Господарський суд Житомирської області Ухвала суду /02.09.2021/ Господарський суд Житомирської області Ухвала суду /14.07.2021/ Господарський суд Житомирської області Ухвала суду /20.04.2021/ Господарський суд Житомирської області Ухвала суду /24.12.2020/ Господарський суд Житомирської області Ухвала суду /03.12.2020/ Господарський суд Житомирської області Ухвала суду /23.11.2020/ Господарський суд Житомирської області Ухвала суду /05.11.2020/ Господарський суд Житомирської області Ухвала суду /09.09.2020/ Господарський суд Житомирської області Ухвала суду /18.06.2020/ Господарський суд Житомирської області Ухвала суду /29.05.2020/ Господарський суд Житомирської області Ухвала суду /29.04.2020/ Господарський суд Житомирської області Ухвала суду /15.04.2020/ Господарський суд Житомирської області
emblem
Справа № 906/374/20
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Ухвала суду /21.10.2022/ Касаційний господарський суд Ухвала суду /26.09.2022/ Касаційний господарський суд Ухвала суду /30.08.2022/ Касаційний господарський суд Постанова /07.06.2022/ Північно-західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /24.05.2022/ Північно-західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /19.04.2022/ Північно-західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /04.04.2022/ Північно-західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /21.02.2022/ Північно-західний апеляційний господарський суд Рішення /29.12.2021/ Господарський суд Житомирської області Ухвала суду /10.12.2021/ Господарський суд Житомирської області Ухвала суду /17.11.2021/ Господарський суд Житомирської області Ухвала суду /28.10.2021/ Господарський суд Житомирської області Ухвала суду /06.10.2021/ Господарський суд Житомирської області Ухвала суду /10.09.2021/ Господарський суд Житомирської області Ухвала суду /02.09.2021/ Господарський суд Житомирської області Ухвала суду /14.07.2021/ Господарський суд Житомирської області Ухвала суду /20.04.2021/ Господарський суд Житомирської області Ухвала суду /24.12.2020/ Господарський суд Житомирської області Ухвала суду /03.12.2020/ Господарський суд Житомирської області Ухвала суду /23.11.2020/ Господарський суд Житомирської області Ухвала суду /05.11.2020/ Господарський суд Житомирської області Ухвала суду /09.09.2020/ Господарський суд Житомирської області Ухвала суду /18.06.2020/ Господарський суд Житомирської області Ухвала суду /29.05.2020/ Господарський суд Житомирської області Ухвала суду /29.04.2020/ Господарський суд Житомирської області Ухвала суду /15.04.2020/ Господарський суд Житомирської області

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЖИТОМИРСЬКОЇ ОБЛАСТІ

_____________________________________

_______________________________________________________________

майдан Путятинський, 3/65, м. Житомир, 10002, тел. (0412) 48 16 20,

e-mail: inbox@zt.arbitr.gov.ua, web: https://zt.arbitr.gov.ua,

код ЄДРПОУ 03499916

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"29" грудня 2021 р.

м. Житомир

Справа № 906/374/20

Господарський суд Житомирської області у складі:

судді Кравець С.Г.

секретар судового засідання: Гекалюк О.І.

за участю представників сторін:

від позивача: Пасенко В.П., ордер серія АМ №1013902 від 02.08.2021,

від відповідачів: не з`явились,

присутній вільний слухач Підкевич Е.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Житомирі справу

за позовом Коростишівської міської ради (м.Коростишів, Житомирська область)

до 1) Харитонівської сільської ради (с.Харитонівка, Коростишівський район, Житомирська область)

2) Акціонерного товариства "Житомиробленерго" (м.Житомир)

за участю у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області (м.Житомир)

про визнання недійсним рішення, скасування державного акту на право постійного

користування землею.

Коростишівська міська рада звернулась до Господарського суду Житомирської області з позовом до Харитонівської сільської ради та Акціонерного товариства "Житомиробленерго" про:

- визнання недійсним рішення 17-ї сесії 23-го скликання Харитонівської сільської ради Коростишівського району Житомирської області "Про затвердження технічного звіту на видачу Державного акта на право постійного користування землею", яким затверджено технічний звіт по встановленню зовнішніх меж і виготовленню Державного акта на право постійного користування землею ВАТ "ЕК "Житомиробленерго" на території Харитонівської сільської ради;

- скасування державного акта на право постійного користування землею серії І-ЖТ №000981 від 12 липня 2000 року, виданого Харитонівською сільською радою Коросршівського району Житомирської області, яким засвідчено право постійного користування ВАТ "ЕК "Житомиробленерго" земельною ділянкою площею 3,7767 га для розміщення та обслуговування виробничої бази Коростишівського РЕМ за адресою: Житомирська область, м.Коростишів, вул. Р.Люксембург, 85.

Ухвалою Господарського суду Житомирської області від 29.04.2020 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження та підготовче засідання призначено на 29.05.2020.

Ухвалою Господарського суду Житомирської області від 29.05.2020, зокрема, залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Головне управління Держгеокадастру у Житомирській області та відкладено підготовче засідання на 18.06.2020.

Ухвалою Господарського суду Житомирської області від 18.06.2021 продовжено строк підготовчого провадження та відкладено підготовче засідання на 28.08.2020.

В судовому засіданні 28.08.2020 оголошувалась перерва до 09.09.2020.

Ухвалою від 09.09.2020 призначено у справі №906/374/20 судову земельно-технічну експертизу, проведення якої доручити Київському науково-дослідному інституту судових експертиз; провадження у справі зупинено до повернення матеріалів експертного дослідження у справі №906/374/20 з висновком судової земельно-технічної експертизи.

На адресу Господарського суду Житомирської області 08.07.2021 від Київського науково-дослідного інституту судових експертиз надійшов супровідний лист №23665/20-41 від 12.04.2021, до якого додано акт здачі-приймання висновку експерта №23665/20-41 від 12.04.2021 та висновок експерта за результатами проведення судової земельно-технічної експертизи у господарській справі №906/374/20.

Ухвалою Господарського суду Житомирської області від 14.07.2021 провадження у справі №906/374/20 поновлено та розгляд справи у підготовчому засіданні призначено на 02.09.2021.

Розгляд справи в підготовчому засіданні відкладався ухвалами суду від 02.09.2021, від 10.09.2021, від 06.10.2021, від 28.10.2021.

В судовому засіданні 17.11.2021 присутній представник Державного підприємства "Науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" надав пояснення стосовно розробки Проектів формування територій і встановлення меж Коростишівської міської ради та Харитонівської сільської ради, зокрема, щодо документів на підставі яких розроблялися дані проекти з каталогами координат в 1993 та 1997 роках, а також відповів на запитання представників сторін та суду.

Ухвалою Господарського суду Житомирської області від 17.11.2021 закрито підготовче провадження та призначено справу №906/374/20 до судового розгляду по суті на 10.12.2021.

У зв`язку з неявкою представників відповідачів та третьої особи, зважаючи на подані відповідачами клопотання про відкладення даного судового засідання, ухвалою від 10.12.2021 розгляд справи по суті було відкладено на 29.12.2021.

В судове засідання 29.12.2021 відповідачі та третя особа своїх представників не направили, про час та місце розгляду справи повідомлялись належним чином.

Від представника Харитонівської сільської ради (відповідач-1) 29.12.2021 надійшло клопотання від 29.12.2021 про відкладення розгляду справи на іншу дату. У клопотанні представник зазначає, що згідно змісту письмових пояснень Харитонівської сільської ради від 17.11.2021 відповідач-1 вважає, що рішення Коростишівської районної Ради народних депутатів від 31.05.1993 та від 27.06.1997, які стосувались зміни існуючих меж міста Коростишева, сільських та міської Ради народних депутатів Коростишівського району були прийняті з порушенням чинного на той час законодавства та в послідуючому не були належним чином реалізовано (Житомирською обласною Радою народних депутатів не розглядались, Верховною Радою України межі міста Коростишева не змінювались). У зв`язку з цим, посилається на те, що Харитонівською сільською радою готується та найближчим чином буде направлена до суду позовна заява до Коростишівської районної ради Житомирської області про визнання протиправними та скасування рішень 13-ої сесії ХХІ скликання "Про зміну меж міста Коростишева", "Про затвердження проектів формування територій і встановлення меж міської і сільських Рад народних депутатів та проектів встановлення меж сільських населених пунктів" від 31.05.1993, та рішення 16-ої сесії ХХІІ скликання Коростишівської районної Ради народних депутатів "Про зміну рішень Коростишівської районної Ради народних депутатів від 31.05.1993 року "Про зміну меж міста Коростишева" та "Про затвердження проектів формування територій і встановлення меж міської і сільських Рад народних депутатів та проектів встановлення меж сільських населених пунктів" від 27.06.1997.

Від Акціонерного товариства "Житомиробленерго" (відповідач-2) на електронну адресу суду 29.12.2021 надійшло клопотання від 29.12.2021 про перенесення судового засідання на іншу дату у зв`язку з неможливістю явки представника.

Представник позивача в засіданні суду 29.12.2021 вважав за можливе здійснювати розгляд справи по суті за відсутності представників відповідачів та третьої особи. Позовні вимоги представник позивача підтримав у повному обсязі з підстав, наведених у позовній заяві, відповіді від 03.8.2020 на відзив АТ "Житомиробленерго", поясненнях від 15.09.2020, поясненнях від 10.10.2021 (а.с.1-5, т.1, а.с.22, 85-86, 219-221, т.2).

Розглянувши клопотання відповідачів про відкладення розгляду справи, господарський суд відмовив у їх задоволенні, оскільки будь-яких поважних причин неможливості направити свої представників сторін в судове засідання, у поданих клопотаннях не наведено, а відповідно до приписів п.2 ч.3 ст.202 ГПК України, якщо учасник справи або його представник були належним чином повідомлені про судове засідання, суд розглядає справу за відсутності такого учасника справи у разі повторної неявки в судове засідання учасника справи (його представника) незалежно від причин неявки.

Відповідач-1 у відзиві на позов від 18.05.2020 просив відмовити Коростишівській міській раді у задоволенні позову, з підстав наведених у відзиві на позов, поясненнях від 27.08.2020, поясненнях від 17.11.2021 (а.с.98-99, т.1, а.с.50-52, т.2, а.с.12-16, т.3).

Відповідач-2 проти задоволення позову заперечив, з підстав наведених у відзиві на позов від 18.05.2020, запереченнях на відповідь на відзив від 03.08.2020 (а.с.106-109, т.1, а.с.29-30, т.2). В заяві від 18.05.2021 представник відповідача-2, посилаючись на приписи ст.267 ЦК України, просив застосувати строки позовної давності (а.с.128-129, т.1).

Третя особа - Головне управління Держгеокадастру у Житомирській області в письмових поясненнях від 16.06.2020 просила позов задовольнити. Вказала, що відповідно до картографічних матеріалів проектів формування території і встановлення меж Харитонівської сільської Ради народних депутатів Коростишівського району Житомирської області та Коростишівської міської Ради народних депутатів Коростишівського району Житомирської області, на яких визначена межа населеного пункту, встановлено, що земельна ділянка на якій розташований Коростишівський РЕМ, право постійного користування на яку посвідчене Державним актом на право постійного користування землею серії І-ЖТ №000981, розташована за межами території Харитонівської сільської ради на території Коростишівської міської ради. Зазначила, що враховуючи положення чинного на момент виникнення спірних правовідносин земельного законодавства, у Харитонівської сільської були відсутні повноваження розпоряджатися земельною ділянкою щодо якої виник спір. Відтак, на думку, третьої особи, приймаючи оспорюване рішення про передачу у постійне користування земельної ділянки ВАТ "ЕК "Житомиробленерго", Харитонівська сільська рада перевищила свої повноваження, оскільки не мала такого права (а.с.1-4, т.2).

Дослідивши наявні в матеріалах справи докази, заслухавши пояснення представника позивача, оголосивши зміст заперечень відповідачів на позов та пояснення третьої особи, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, господарський суд,

ВСТАНОВИВ:

Рішенням 11 сесії 21 скликання Коростишівської районної Ради народних депутатів від 12.10.1992р "Про надання і вилучення земельних ділянок та часткової зміни до рішень ІХ та Х сесій районної Ради народних депутатів" за результатами розгляду клопотання Коростишівського району електромереж на підставі ст.ст. 7, 11, 19, 27, 31, 34, 51 та 102 ЗК України вирішено у зв`язку з невикористанням земельних ділянок протягом двох років, наданих для несільськогосподарських потреб вилучити з користування малого підприємства "Тепло" та Науково-виробничого підприємства "НИОКР" і надати в постійне користування площею 3,5га Коростишівському району електромереж під будівництво промислової бази, у зв`язку з невикористанням земельних ділянок протягом двох років, наданих для несільськогосподарських потреб (надалі у тексті - Рішення Коростишівської районної ради від 12.10.92р) (а.с.14, т.1).

Судом встановлено, що з метою створення територіальних умов для самостійного вирішення Коростишівською міською та Харитонівською сільською Радами усіх питань по врегулюванню земельних відносин у відповідності із земельним законодавством України Житомирським філіалом Інституту землеустрою ААНУ були розроблені проекти формування території і меж як зазначених Рад, так і територій і меж населених пунктів, що входили до їх складу (надалі у тексті - проект формування території Харитонівської сільської ради 1993р та проект формування території Коростишівської міської ради 1993р) (а.с.16, 169, 216, т.1).

Так, згідно проекту формування території Харитонівської сільської ради 1993р до складу останньої входили 6 населених пунктів (сіл): Харитонівка, Глибочок, Смолівка, Розкидайлівка, Рудня, Мамрин. Загальна площа території сільської Ради, згідно матеріалів інвентаризації земель, становила 10451,8га. Основними землекористувачами були колгосп ім. Кірова, Коростишівський лісгосп (а.с. 25, 216, т.1).

У проекті формування території Харитонівської сільської ради 1993р розробниками було враховано, серед іншого, перспективи розвитку м.Коростишева, тому запропоновано передати з Харитонівської сільської Ради до Коростишівської міської Ради 219,1га земель, та з Коростишівської міської Ради до Харитонівської сільської ради - 4,1га земель (а.с.26, 217, т.1).

У проекті формування території Харитонівської сільської ради 1993р також зазначено, що територія Харитонівської сільської Ради сформована на базі, зокрема, земель Житомирського східного підприємства електромереж та її межа співпадає із зовнішньою межею колгоспу ім. Кірова, землями Коростишівського держлісгоспу (а.с.26- 27, 216 т.1).

Попередньо проект формування території Харитонівської сільської ради 1993р було розглянуто Харитонівською сільською Радою та складено висновок про його погодження від 16.11.92р (а.с. 36, 227, т.1).

Згідно проекту формування території Коростишівської міської ради 1993р до складу останньої входили 3 населені пункти: села Теснівка та Бобрик, та м.Коростишів. Загальна площа території міської Ради, згідно матеріалів інвентаризації земель, становила 8353,8га. Основними землекористувачами були колгосп ім. Кірова, Коростишівський лісгосп (а.с. 42, 169, т. 1).

У проекті формування території Коростишівської міської ради 1993р розробниками було враховано, серед іншого, перспективи розвитку м.Коростишева, тому запропоновано передати з Харитонівської сільської Ради до Коростишівської міської Ради 219,1га земель, і з Коростишівської міської Ради до Харитонівської сільської ради - 4,1га земель (а.с. 43, 170, т.1).

У проекті формування території Коростишівської міської ради 1993р також зазначено, що територія Коростишівської міської Ради сформована на базі, зокрема, земель інших землекористувачів, які знаходяться в межах даної міської Ради та її межа в основному співпадає із зовнішньою межею колгоспу ім.Кірова, землями держлісгоспу (а.с.43, 170, т.1).

Попередньо проект формування території Коростишівської міської ради 1993р було розглянуто Коростишівською міською Радою та складено висновок про його погодження від 16.12.92р (а.с. 52, 178, т.1).

Рішенням 13 сесії 21 скликання Коростишівської районної Ради народних депутатів від 31.05.1993р "Про затвердження проектів формування територій і встановлення меж міської і сільських Рад народних депутатів та проектів встановлення меж сільських населених пунктів" за результатами розгляду проектів формування територій і встановлення меж сільських населених пунктів, серед іншого, вирішено: 1) затвердити межі міської і сільських Рад народних депутатів і формування територій в розмірах згідно з додатком №1; 2) затвердити встановлення меж сільських населених пунктів та їх територій в розмірах згідно з додатком №2 (надалі у тексті - Рішення Коростишівської районної ради від 31.05.93р) (а.с.16, т.1).

Згідно додатку №1 до Рішення Коростишівської районної ради від 31.05.93р загальна площа Коростишівської міської Ради народних депутатів склала 8509,8га, Харитонівської сільської Ради народних депутатів - 10247,0га відповідно (а.с.17, т.1). Згідно додатку №2 до Рішення Коростишівської районної ради від 31.05.93р загальна кількість та площа населених пунктів, що увійшли до складу Коростишівської міської Ради народних депутатів - 3 населені пункти загальною площею 2219,9га, Харитонівської сільської Ради народних депутатів - 6 населених пунктів загальною площею 606,0га (а.с.18, т.1).

Іншим рішенням 13 сесії 21 скликання Коростишівської районної Ради народних депутатів від 31.05.1993р "Про зміну меж міста Коростишева" за результатами розгляду пропозиції Коростишівської міської Ради народних депутатів вирішено: 1) погодити збільшення площі меж міста Коростишева на 1042,7га за рахунок земель землекористувачів Коростишівського району, що безпосередньо примикають до території міста в розмірах згідно з додатком; 2) матеріали зміни меж м. Коростишева направити на розгляд Житомирської обласної Ради народних депутатів (а.с. 224, 225, т.2).

Як встановив суд, рішення Житомирської обласної Ради народних депутатів про затвердження змін меж м.Коростишева на 1042,7га відсутнє.

Судом також встановлено, що Коростишівська міська рада листом від 06.05.1997р за вих.№277/21 зверталася до Житомирського філіалу Інституту землеустрою щодо внесення змін до проекту формування території Коростишівської міської ради 1993р, проекту формування території Харитонівської сільської ради 1993р, а також до проекту встановлення меж міста Коростишева (у справі останній відсутній) у зв`язку із змінами, які відбулися після їх затвердження (а.с.229, т.1). Аналогічного за змістом листа у травні 1997 року було підготовлено Харитонівською сільською радою (а.с. 230, т.1).

Однак у справі відсутні докази надіслання зазначених листів адресату.

Як пояснив в судовому засіданні 17.11.2021 спеціаліст ДП "Науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" Лісіцький А.С., у 1993 році проекти формування територій і встановлення меж Коростишівської міської ради та Харитонівської сільської ради розроблялись в умовній системі координат, оскільки не було можливості їх робити у державний системі координат. Вказав, що за основу розробники приймали координати колишнього колгоспу, так як їх межі співпадають в натурі і на місцевості. Зазначив, що коригування фотопланів було в 1989 році; було складено акти погодження суміжних землекористувачів, які підписані і завірені печатками. В подальшому, 06.05.1997 було звернення в інститут про внесення зміни в проекти, в зв`язку з затвердженням меж міста Коростишева. На підставі клопотань Харитонівської сільської ради та Коростишівської міської ради в 1997 році, інститут вніс зміни до цих проектів, які повинні були затверджені районною радою, а потім відбувалась передача земель в колективну власність. Тоді, з використанням сучасної техніки, дані були переведені в державну систему координат і наявні у справі каталоги координат - це ці каталоги координат 1997 року (з прив`язкою до геодезичної мережі), а каталоги координат 1993 були лише в умовній системі координат (без прив`язки до геодезичної мережі). Після 1997 року будь-які зміни до координат не вносились і ці координати залишились незмінними і на даний час.

Водночас як встановлено судом, рішенням 16 сесії 22 скликання Коростишівської районної Ради народних депутатів від 27.06.1997 "Про зміну рішень Коростишівської районної Ради народних депутатів від 31.05.1993 року "Про зміну меж міста Коростишева" та "Про затвердження проектів формування територій і встановлення меж міської і сільських Рад народних депутатів та проектів встановлення меж сільських населених пунктів" за результатами розгляду генерального плану забудови м.Коростишева, затвердженого протоколом №3 засідання технічної ради при виконкомі Коростишівської районної Ради народних депутатів та пропозиції Коростишівської міської ради вирішено: 1) погодити збільшення площі м.Коростишева за рахунок земель землекористувачів та власників землі району, що безпосередньо примикають до території міста в розмірах та в розрізі згідно з додатком; 2) на зміну п.2 рішення Коростишівської районної Ради народних депутатів від 31.05.1993р межу між Харитонівською сільською та Коростишівською міською радами встановити про проектній межі м.Коростишева, згідно п.1 даного рішення; 3) районному відділу земельних ресурсів, Коростишівській міській та Харитонівській сільській радам внести необхідні зміни в земельно-облікові документи та планово-картографічні матеріали; 4) матеріали зміни меж м.Коростишева направити на розгляд Житомирської обласної ради (надалі у тексті - Рішення Коростишівської районної ради від 27.06.97р (а.с.230, т.2).

Згідно додатку Рішення Коростишівської районної ради від 27.06.97р межі міста Коростишева збільшувались, зокрема, за рахунок 3,0га земель району електромереж (а.с. 231, т.2).

Однак, як встановив суд, рішення Житомирської обласної Ради народних депутатів про затвердження змін меж м.Коростишева, прийнятого на підставі Рішення Коростишівської районної ради від 27.06.97р відсутнє (а.с.21, т.3).

Таким чином, Головне управління Держгеокадастру у Житомирській області станом на жовтень 2019, з посиланням на проект формування території Коростишівської міської ради 1993р, зміни до якого не були затверджені у встановленому порядку, підтверджує, що Коростишівський РЕМ знаходиться на території Коростишівської міської ради, однак за межами населеного пункту м.Коростишів (а.с. 67, т.1).

Судом також встановлено, що на підставі Рішення Коростишівської районної ради від 12.10.92р Державним підприємством "Поліськгеодезкартографія" виготовлено Технічний звіт по встановленню зовнішніх меж і складанню державних актів на право постійного користування землею державної акціонерної енергопостачальної компанії "Житомиробенерго" в адміністративних межах Коростишівського району Житомирської області, в тому числі, виробнича база Коростишівського РЕМ у системі координат - 1963р і місцевій (надалі у тексті - Технічний звіт 2000р).

Згідно Технічного звіту 2000р відділ земельних ресурсів Коростишівського району погодив і визнав за необхідне закріпити за "ЕК "Житомиробенерго" земельну ділянку площею 3,3767га з видачею державного акту під виробничою базою Коростишівського РЕМ (м.Коростишів, вул. Р.Люксембург, 85 (Харитонівська с/р) ( а.с. 117, т.1).

Рішенням 17 сесії 23 скликання Харитонівської сільської ради Коростишівського району Житомирської області від 12.07.2000 року "Про затвердження технічного звіту та видачу Державного акта на право постійного користування землею" за результатами розгляду технічного звіту ВАТ "ЕК"Житомиробленерго" по встановленню зовнішніх меж і виготовленню Державного акта на право постійного користування землею на підставі ст.ст. 9, 19, 40 та 48 ЗК України і постанови ВРУ "Про земельну реформу", серед іншого, вирішено: 1) затвердити технічний звіт по встановленню зовнішніх меж і виготовленню Державного акта на право постійного користування землею ВАТ "ЕК"Житомиробленерго" на території Харитонівської сільської ради; 2) посвідчити право постійного користування ВАТ "ЕК "Житомиробленерго" на земельну ділянку площею 3,7767га; 3) видати Державний акт на право постійного користування землею ВАТ "ЕК "Житомиробленерго"; 4) зареєструвати Державний акт на право постійного користування земель (надалі у тексті - Рішення Харитонівської сільської ради від 12.07.2000р) (а.с.15, т.1).

На підставі Рішення Харитонівської сільської ради від 12.07.2000р, ВАТ "ЕК "Житомиробленерго" видано Державний акт на право постійного користування землею серії І-ЖТ № 000981 від 12.07.2000р на загальну площу земель 3,7767га для розміщення та обслуговування виробничої бази Коростишівського РЕМ м. Коростишів вул. Р.Люксембург (надалі у тексті - Державний акт № 000981) (а.с.53, т.1).

Державний акт №000981 зареєстрований 12.07.2000р в Книзі записів державних актів на право постійного користування землею за №15 (а.с.53, т.1).

У складі земель загальною площею 3,7767га, що надані у постійне користування ВАТ "ЕК "Житомиробленерго", землі під забудовою складають 0,3112га, під двором - 2,3843 га, інші - 1,0812 га (а.с. 60, т.1).

Судом встановлено, що із земель загальною площею 3,7767га, наданих у постійне користування ВАТ "ЕК "Житомиробленерго" за Державним актом №000981, земельна ділянка до цих пір не сформована за правилами ст.79-1 ЗК України, зокрема, в частині визначення їй кадастрового номеру (а.с.146, т.2).

У зв`язку з цими обставинами, у Державному земельному кадастрі відсутня інформація про земельну ділянку площею 3,7767га як об`єкт цивільного права, а в Державному реєстрі речових прав, додатково, відсутня інформація про її власника та постійного користувача відповідно.

Сектор містобудування, архітектури та будівництва Коростишівської РДА, з посиланням на затверджений рішенням 52 сесії 6 скликання Коростишівської міської ради №1056 від 13.10.2015р. Генеральний план м. Коростишева, станом на березень 2017 року підтверджує, що виробнича база Коростишівського РЕМ розташована на території міста Коростишева та, що на час надання цієї інформації проводиться процедура погодження та затвердження меж міста Коростишева. Одночасно у листі за №1056 від 13.10.2015р зазначено, що виробнича база Коростишівського РЕМ розташована на території Харитонівської сільської ради Коростишівського району (а.с.119, т.1).

В свою чергу, ЖФ ДП "Науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" у листі від 21.12.20р №154 на виконання вимог ухвали суду від 03.12.2020р. стверджує, що:

- каталогів координат поворотних точок меж Харитонівської сільської ради не існує;

- каталог координат поворотних точок меж м.Коростишів виготовлений за допомогою програмного забезпечення Digital згідно документації по визначенню земель колективної власності та виготовленню державного акта на право колективної власності на землю колективному сільськогосподарському підприємству "Коростишівське" Коростишівської міської ради Коростишівського району в СК геодезичної мережі 1963 року (SC63) в електронному вигляді у форматі файлу.DMF (надалі у тексті - каталог координат поворотних точок меж м.Коростишів);

- каталог координат поворотних точок меж земельної ділянки площею 3,7767га, переданої у постійне користування ВАТ "ЕК "Житомиробленерго" для розміщення та обслуговування виробничої бази Коростишівського РЕМ, виготовлений за допомогою програмного забезпечення Digital згідно документації із землеустрою, на підставі якої був виданий державний акт на право постійного користування землею серії І-ЖТ №000981 в СК геодезичної мережі 1963 року (SC63) в електронному вигляді у форматі файлу.DMF (каталог координат поворотних точок меж земельної ділянки ВАТ "ЕК "Житомиробленерго") (а.с. 140, т.2).

Для об`єктивного встановлення обставин формування меж Користишівської міської та Харитонівської сільської рад, а також меж міста Коростишева відповідно до затвердженої документації із землеустрою у спірний період, у справі було призначено судову будівельно-технічну експертизу.

У дослідницькій частині Висновку експерта за результатами проведення судової земельно-технічної експертизи у господарській справі № 906/374/20 від 12.04.2021 №23665/20-41 додатково підтверджено, що проекти формування територій Харитонівської сільської ради та Коростишівської міської ради в редакції 1993р не містять каталогів координат поворотних точок їх меж, водночас в наявності є каталоги координат поворотних точок меж м. Коростишів та меж земельної ділянки ВАТ "ЕК "Житомиробленерго" (надалі у тексті - Висновок № 23665/20-41) (а.с.168 на звороті, т.2).

У дослідницькій частині Висновку №23665/20-41 судовим експертом зазначено, що на підставі наданих йому на дослідження вихідних даних, складено схеми взаємного розташування меж земельної ділянки ВАТ "ЕК "Житомиробленерго", м.Коростишів, Коростишівської міської ради, Харитонівської сільської ради, а також КСП "Коростишівське" в одній системі координат (геодезичній мережі 1963 року (SC63) в довільному масштабі (а.с.170 на звороті, т. 2).

За результатами проведеного дослідженого судовий експерт у заключній частині Висновку № 23665/20-41 дійшов наступних висновків:

- станом на 12.07.2000 (дата видачі Державного акта №000981) земельна ділянка ВАТ "ЕК "Житомиробленерго" розташовувалася в межах території Коростишівської міської ради;

- станом на 09.04.2020 (дата звернення Коростишівської міської ради з цим позовом до суду) земельна ділянка ВАТ "ЕК "Житомиробленерго" розташовується в межах території Коростишівської міської ради.

Згідно додатку №1 до Висновку №23665/20-41 земельна ділянка ВАТ "ЕК "Житомиробленерго" розташовується також в межах міста Коростишева (а.с.172, т.2).

Дослідивши всебічно, повно, об`єктивно та безпосередньо наявні у справі докази, оцінивши останні як окремо, так і в їх сукупності керуючись своїм внутрішнім переконанням (ч.1 ст.86 ГПК України ), суд прийшов до висновку у позові відмовити у повному обсязі.

Згідно частини першої статті 15, частини першої статті 16 ЦК України кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.

Звертаючись до господарського суду, позивач вказує у позовній заяві предмет та підстави позову, тобто, самостійно визначає, яке його право, на його суб`єктивну думку, є порушеним, та в який спосіб належить здійснити судовий захист порушеного права.

Для застосування того чи іншого способу захисту, необхідно встановити які ж права (інтереси) позивача порушені, невизнані або оспорені відповідачем (відповідачами) і за захистом яких прав (інтересів) позивач звернувся до суду. При оцінці обраного позивачем способу захисту потрібно враховувати його ефективність, тобто спосіб захисту має відповідати змісту порушеного права, характеру правопорушення, та забезпечити поновлення порушеного права.

Порушенням вважається такий стан суб`єктивного права, за якого воно зазнало протиправного впливу з боку правопорушника, внаслідок чого суб`єктивне право особи зменшилося або зникло як таке; порушення права пов`язано з позбавленням можливості здійснити, реалізувати своє право повністю або частково (постанови ВПВС від 13.10.2020 у справі №369/10789/14-ц (п.7.32), від 02.02.2021 у справі №925/642/19 (п.40).

Крім того, відповідно до ч.1 ст.47 ГПК України кожен із відповідачів щодо іншої сторони діє в судовому процесі самостійно.

Участь у справі кількох відповідачів (процесуальна співучасть) допускається, якщо: 1) предметом спору є спільні права чи обов`язки кількох відповідачів; 2) права або обов`язки кількох відповідачів виникли з однієї підстави (ч.2 ст. 47 ГПК України).

Відповідно до ч.7 ст. 238 ГПК України суд, приймаючи рішення проти кількох відповідачів, повинен зазначити, в якій частині рішення стосується кожного з них.

Визначення предмета спору та відповідача(ів) за позовом є правом позивача (постанова ВПВС від 17.04.2018 у справі № 523/9076/16-ц).

Під предметом спору слід розуміти матеріально-правовий об`єкт, з приводу якого виник правовий конфлікт між позивачем і відповідачем (постанови ВПВС від 17.04.2018 у справі №523/9076/16-ц; ВПВС від 13.03.2019 у справі №916/3245/17).

У цій справі Коростишівська міська рада (надалі у тексті - Міська рада) ініціювала позов до Харитонівської сільської ради (надалі у тексті - Сільська рада) про визнання недійсним рішення 17 сесії 23 скликання Сільської ради від 12.07.2000 року, яким, серед іншого, посвідчено право постійного користування ВАТ "ЕК "Житомиробленерго" земельною ділянкою площею 3,7767га.

Позов Міської ради до Акціонерного товариства "Житомиробленерго" (надалі у тексті - Житомиробленерго) подано щодо скасування Державного акту №000981, яким посвідчено право постійного користування Житомиробленерго земельною ділянкою площею 3,7767га.

Таким чином, предметом спору між Міською радою та Сільською радою є земельна ділянка площею 3,7767га, зовнішні межі якої встановлені у Технічному звіті 2000р, затвердженому оспорюваним Рішенням Харитонівської сільської ради 12.07.2000р. Тоді як предметом спору між Міською радою та Житомиробленерго є власне правовстановлюючий документ на право постійного користування цією земельною ділянкою.

Позов Міської ради про визнання недійсним Рішення Харитонівської сільської ради 12.07.2000р за яким Сільська рада фактично розпорядилася земельною ділянкою площею 3,7767га у спосіб затвердження її зовнішніх меж та надання у постійне користування Житомиробленерго задоволенню не підлягає з наступних підстав.

Так, Міська рада, з посиланням на ст.19 Земельного кодексу України (в редакції, що діяла на час прийняття оскаржуваного Рішення Харитонівської сільської ради 12.07.2000р) доводить, що до повноважень міських Рад народних депутатів належали повноваження щодо надання земельних ділянок (крім ріллі і земельних ділянок, зайнятих багаторічними насадженнями) для будь-яких потреб у межах міста, тому розпорядником земельної ділянки площею 3,7767га для розміщення та обслуговування виробничої бази Коростишівського РЕМ, була саме Міська рада. При цьому Міська рада вважає тотожними поняття "повноваження щодо надання земельних ділянок у користування у межах міста Коростишева" та "повноваження щодо надання земельних ділянок у користування на території Коростишівської міської ради", тоді як до складу останньої входили три населені пункти: м.Коростишів та села Теснівка та Бобрик.

Насамперед до вирішення спірних відносин щодо оскарження Рішення Харитонівської сільської ради 12.07.2000р суд застосовує ЗК України №561-ХІІ від 18.12.1990 в редакції, чинній станом на 12.07.2000р (надалі тексті - ЗК України №561-ХІІ).

Так, як Міська, так і Сільська ради мали повноваження на їх території надавати у постійне користування земельні ділянки промисловим підприємствам у порядку, встановленому ст.19 цього Кодексу (п.1 ч.1 ст.9, п.1 ч.1 ст.10, ч.5 ст. 7 ЗК України №561-ХІІ).

Однак відповідно до статті 19 ЗК України №561-ХІІ, Міська Рада мала повноваження надавати земельні ділянки (крім ріллі і земельних ділянок, зайнятих багаторічними насадженнями) для будь-яких потреб саме у межах міста Коростишева, а не на її території, яка поширювалася і за межі населеного пункту.

Тому Міській раді для здійснення повноважень з розпорядження несільськогосподарськими земельними ділянками, в тому числі, для будівництва виробничої бази Коростишівської РЕМ, необхідною була затверджена у встановленому порядку документація із землеустрою щодо затвердження зовнішніх меж міста Коростишева, зокрема, станом на 12.07.2000р.

Судом встановлено, що Рішенням Коростишівської районної ради від 31.05.93р) було затверджено проект формування території Коростишівської міської ради 1993р, у якому, з врахуванням перспектив розвитку м.Коростишева, розробниками було лише запропоновано передати з Харитонівської сільської Ради до Коростишівської міської Ради 219,1га земель, і з Коростишівської міської Ради до Харитонівської сільської ради - 4,1га земель (а. с.16, 43,170, т.1).

Згідно додатку №1 до Рішення Коростишівської районної ради від 31.05.93р загальна площа Коростишівської міської Ради народних депутатів склала 8509,8га (а.с.17, т.1).

Судом встановлено, що того ж дня - 31.05.93р Коростишівська районна Рада народних депутатів прийняла рішення "Про зміну меж міста Коростишева", яким погодила збільшення площі меж міста Коростишева на 1042,7га за рахунок земель землекористувачів Коростишівського району, що безпосередньо примикають до території міста в розмірах згідно з додатком, одночасно ухваливши матеріали зміни меж м.Коростишева направити на розгляд Житомирської обласної Ради народних депутатів (а.с. 224,225, т.2).

Однак, як встановив суд, рішення Житомирської обласної Ради народних депутатів про затвердження змін меж м.Коростишева на 1042,7 га після 31.05.93р прийнято не було.

В подальшому Рішенням Коростишівської районної ради від 27.06.97р було внесено зміни, зокрема, до рішення Коростишівської районної Ради народних депутатів від 31.05.1993 року "Про зміну меж міста Коростишева", відповідно до яких погоджено збільшення площі м.Коростишева за рахунок земель землекористувачів та власників землі району, що безпосередньо примикають до території міста в розмірах та в розрізі згідно з додатком та знову ухвалено матеріали зміни меж м.Коростишева направити на розгляд Житомирської обласної ради. Згідно додатку Рішення Коростишівської районної ради від 27.06.97р межі міста Коростишева збільшувались, зокрема, за рахунок 3,0га земель району електромереж (а.с.230, 231, т.2).

Однак, як встановив суд, рішення Житомирської обласної Ради народних депутатів про затвердження змін меж м.Коростишева, прийнятого на підставі Рішення Коростишівської районної ради від 27.06.97р також відсутнє (а.с. 21, т.3).

До прийняття ЗК України 2001 року положеннями статті 63 Земельного кодексу Української РСР 1970 року було передбачено, що до земель міста належать усі землі в межах міста. Землі міста перебувають у віданні міської Ради народних депутатів. Межа міста - зовнішня межа земель міста, що відокремлює їх від земель іншого призначення і визначається проектом планіровки та забудови міста або техніко-економічним обґрунтуванням розвитку міста. Межа міста встановлюється і змінюється в порядку, що визначається Верховною Радою України. Включення земельних ділянок до межі міста не тягне за собою припинення права власності і права користування цими ділянками, якщо не буде проведено їх вилучення (викуп) відповідно до статті 31 цього Кодексу.

Відповідно до статті 21 Закону України "Про основи містобудування" від 16.11.1992 року №2780-XII (у редакції, яка була чинною станом на 12.07.2000) до компетенції міських Рад народних депутатів у сфері містобудування на їх території належало визначення територій, вибір, вилучення (викуп) і надання земель для містобудівних потреб, внесення пропозицій щодо встановлення і зміни меж населених пунктів.

Однак межі м.Коростишева як станом на 31.05.93р, 27.06.97р, так і станом на 12.07.2000 не були визначені затвердженою у встановленому порядку документацією компетентним органом - Житомирською обласною Радою народних депутатів.

Як встановив суд, земельну ділянку площею 3,5га у постійне користування було надано Коростишівському району електромереж під будівництво промислової бази саме Рішенням Коростишівської районної ради від 12.10.92р, яке в подальшому стало підставою для виготовлення Технічного звіту 2000р, за яким було встановлено зовнішні межі земельної ділянки площею 3,5га та визначено, що остання розташовується саме на території Харитонівської сільської ради (а.с.14, 117, т.1).

В свою чергу, Харитонівська сільська рада оспорюваним рішенням від 12.07.2000 лише затвердила Технічний звіт 2000р та погодила виготовлення землекористувачу державного акту на право постійного користування земельною ділянкою площею 3,5га. Такі юридично значимі дії завершили стадію виконання Рішення Коростишівської районної ради від 12.10.92р.

Окремої уваги суду заслуговують юридичні підстави для виготовлення Технічного звіту 2000р. Так, за загальним правилом ст.19 ЗК України №561-ХІІ, редакція якої не змінювалася, надання земельних ділянок у постійне користування здійснювалося за проектами відведення цих ділянок. За приписами ст.22 ЗК України №561-ХІІ право користування наданою земельною ділянкою виникало після встановлення землевпорядними організаціями меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) і одержання документа, що посвідчує це право. Приступати до використання земельної ділянки, до встановлення меж цієї ділянки в натурі (на місцевості) і одержання документа, що посвідчує право власності або право користування землею, заборонялося (ч.2 ст.22 ЗК України №561-ХІІ).

Однак при вирішенні цього спору, суд враховує, що Рішенням Коростишівської районної ради від 12.10.92р надано в постійне користування земельну ділянку площею 3,5га Коростишівському району електромереж під будівництво промислової бази, шляхом її вилучення з користування малого підприємства "Тепло" та Науково-виробничого підприємства "НИОКР" у зв`язку з невикористанням земельних ділянок протягом двох років, наданих для несільськогосподарських потреб.

У зв`язку із встановленими обставинами, суд звертається до чинної станом на час виготовлення Технічного звіту 2000р Інструкції про порядок складання, видачі, реєстрації і зберігання державних актів на право власності на земельну ділянку і право постійного користування земельною ділянкою та договорів оренди землі, затвердженої наказом Державного комітету України по земельних ресурсах № 43 від 04.05.99р. з наступними змінами та доповненнями (надалі у тексті - Інструкція № 43 ( втратила чинність 23.08.2013).

Так, у п.1.13 Інструкції № 43 було передбачено, що складання державного акта на право постійного користування земельною ділянкою при передачі земельної ділянки, що була раніше надана підприємствам всіх видів, у постійне користування проводиться після відновлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) та закріплення їх довгостроковими межовими знаками встановленого зразка за затвердженою відповідною технічною документацією.

Згідно п.1.16 Інструкції № 43, технічна документація зі складання державного акта на право постійного користування земельною ділянкою обов`язково включала виписку з рішення відповідної ради або державної адміністрації про надання у постійне користування. У цій справі таким є Рішення Коростишівської районної ради від 12.10.92р.

Земельній ділянці площею 3,7767га за Державним актом №000981 було визначено наступний кадастровий номер: 1822510100:20:000:0000 (а.с.170 на звороті, т.2). Однак на підставі Технічного звіту 2000р неможливо провести державну реєстрацію земельної ділянки площею 3,7767га, оскільки їй не визначено кадастровий номер, в частині , зокрема, останніх чотирьох цифр.

Так, відповідно до ч.1 ст.79 Земельного кодексу України, земельна ділянка - це частина земної поверхні з установленими межами, певним місцем розташування, з визначеними щодо неї правами.

Відповідно до ст.1 Закону України "Про землеустрій" від 22.05.2003 № 858-IV план земельної ділянки - графічне зображення, що відображає місцезнаходження, зовнішні межі земельної ділянки та межі земель, обмежених у використанні і обмежених (обтяжених) правами інших осіб (земельних сервітутів), а також розміщення об`єктів нерухомого майна, природних ресурсів на земельній ділянці.

Відповідно до статті 15 Закону України "Про Державний земельний кадастр" №3613-VI до Державного земельного кадастру включаються такі відомості про земельні ділянки, як кадастровий номер та місце розташування.

У статті 25 Закону 3613-VI передбачено, що поземельна книга є документом Державного земельного кадастру, який містить такі відомості про земельну ділянку, як кадастровий номер, площа, місцезнаходження (адміністративно-територіальна одиниця).

Присвоєння кадастрового номера відбувається, виходячи з того, що земельна ділянка розташовується на певній території, яка в свою чергу належить певному населеному пункту, який знаходиться на певній адміністративно-територіальній кордоні. Кадастровий номер складається з 19 цифр ХХХХХХХХХХ: ХХ ХХХ: ХХХХ, які розділені між собою двокрапкою.

Структура кадастрового номера земельної ділянки є наступною | КОАТУУ | : | НКЗ | : | НКК | : | НЗД | , де | КОАТУУ | - код одиниці адміністративно-територіального устрою України; | НКЗ | - номер кадастрової зони; | НКК | - номер кадастрового кварталу (фрагмента) в межах кадастрової зони; | НЗД | - номер земельної ділянки у межах кадастрового кварталу (фрагмента); | : | - роздільник між складовими кадастрового номера.

Згідно з Тимчасовими методичними вказівками щодо присвоєння кадастрових номерів земельним ділянкам для ведення державного земельного кадастру, схваленими Протоколом НТР Держкомзему України від 26.01.1998р №1 визначено, що компактне об`єднання земельних ділянок у населеному пункті є кадастровим кварталом.

Таким чином, законодавцем чітко визначено, що місцезнаходження земельної ділянки визначається назвою адміністративно-територіальної одиниці та не визначається додатково назвою існуючих в її межах вулиць, парків, скверів тощо, а також номерами будівель (споруд) .

Як встановлено судом з Державного акту №000981, місцезнаходженням виробничої бази Коростишівського РЕМ визначено вулицю Р.Люксембург, 85 у м.Коростишеві, у якій проводиться щоденне керування діяльністю структурного підрозділу юридичної особи Житомиробленерго.

Судом встановлено, що у складі угідь під забудовою зайнята земельна ділянка площею 0,3112га, під двором - 2,3843га, інші землі - 1,0812га у відповідній конфігурації на місцевості відповідно до визначених на планах землекористування меж та що ці угіддя існують в натурі . Окрім того, земельна ділянка площею 3,7767 га є об`єктом плати земельного податку без присвоєного (визначеного) їй кадастрового номеру, за яким земельна ділянка не тільки ідентифікується, але й набуває ознак об`єкта цивільних прав ч.3 ст.2, ст. ст. 79 та 79-1 ЗК України.

Суд враховує, що відповідно до визначення "геопросторовий об`єкт" - це об`єкт реального світу, що характеризується певним місцезнаходженням на Землі і визначений у встановленій системі просторово-часових координат (абз.3 п.2 Положення про містобудівний кадастр, затверджене постановою КМУ від 25.05.2011р N559 (надалі за текстом - Положення про містобудівний кадастр).

Відповідно до п.30 Положення про містобудівний кадастр на міському рівні в систему містобудівного кадастру вводяться, зокрема, відомості про:

- межі земельних ділянок, кадастрові номери земельних ділянок, угіддя земельних ділянок (із зазначенням контурів будівель, споруд, розташованих на земельних ділянках), цільове призначення земельних ділянок, вид функціонального використання земельних ділянок;

- будинки і споруди, їх правовий режим, технічний стан;

- реєстр назв вулиць та інших поіменованих об`єктів місцевості;

- реєстр адрес на території міста тощо.

Таким чином, у місцевих містобудівних кадастрах місцезнаходження земельних ділянок визначається за їх межами у встановленій системі координат та кадастровим номером, а не за поіменованими вулицями (іншими об`єктами благоустрою (сквер, парк, майдан, проходи, тощо) та номерами будівель, які на цих земельних ділянках розташовуються.

Оскільки у визначеному земельній ділянці площею 3,7767га кадастровому номері 1822510100:20:000:0000 фактично не визначено номеру земельної ділянки у межах кадастрового кварталу (фрагмента), так як останній позначений цифрами 0000, за приписами чинного законодавства кадастровий номер вважається таким, що не визначений.

Водночас суд звертається до Державного класифікатора 014 - 97 "Класифікатор об`єктів адміністративно-територіального устрою України", затвердженого наказом Держстандарту України від 31.10.97 № 659 зі змінами (накази від 26.03.99 №163; від 09.11.2001 № 546; від 29.11.2002 №19; від 28.01.2005 № 23 та від 04.08.2008 № 270), чинного на час визначення земельній ділянці площею 3,7767 га кадастрового номеру 1822510100:20:000:0000.

За даними Державного класифікатора 014-97 "Класифікатор об`єктів адміністративно-територіального устрою України" складова кадастрового номеру 1822510100 є кодом одиниці адміністративно-територіального устрою України - м.Коростишева.

Проте, розробник Технічного звіту 2000 чи державний кадастровий реєстратор тощо не уповноважені встановлювати межі населених пунктів або визначати належність певної земельної ділянки до території населеного пункту. А тому, визначення розробником документації із землеустрою кадастрового номера земельної ділянки або ж його присвоєння в подальшому державним кадастровим реєстратором, у якому перші десять цифр свідчать про розташування земельної ділянки площею 3,7767га в межах міста Коростишева, не є безспірним свідченням розташування цієї ділянки в межах міста Коростишева.

Суд зауважує, що питання щодо належності спірної земельної ділянки до території міста Коростишева є визначальним у цьому спорі, а тому потребує з`ясування на підставі належних, допустимих, достовірних, достатніх доказів.

Визначення питання щодо перебування земельної ділянки у межах певного населеного пункту належить проводити з урахуванням такого.

Відповідно вимог чинної ст.173 ЗК України, межа міста - це умовна замкнена лінія на поверхні землі, що відокремлює територію міста від інших територій. Межі міста встановлюються і змінюються за проектами землеустрою, які розробляються відповідно до техніко-економічного обґрунтування їх розвитку, генеральних планів населених пунктів.

Частиною 1 статті 174 ЗК України встановлено, що рішення про встановлення і зміну меж міст приймається Верховною Радою України за поданням Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, Київської чи Севастопольської міської рад.

Таким чином, законом регламентований порядок встановлення меж населених пунктів.

Водночас, у разі якщо межі населених пунктів не встановлені у порядку, визначеному Земельним кодексом України, суд виходить з фактичних меж населених пунктів. Так, відсутність реалізації компетентними органами своїх повноважень щодо встановлення меж міста не свідчить про фактичну відсутність таких меж.

Як встановив суд з листа сектору містобудування, архітектури та будівництва Коростишівської РДА, рішенням 52 сесії 6 скликання Коростишівської міської ради №1056 від 13.10.2015р було затверджено Генеральний план м.Коростишева; що виробнича база Коростишівського РЕМ розташована на території міста Коростишева; що на час надання цієї інформації у 2017 році проводиться процедура погодження та затвердження меж міста Коростишева (а.с.119, т.1).

З дослідницької частини Висновку №23665/20-41 та додатку №1 до цього висновку судом також встановлено, що відповідно до складених схем взаємного розташування меж земельної ділянки ВАТ "ЕК "Житомиробленерго", м. Коростишів, Коростишівської міської ради, Харитонівської сільської ради, а також КСП "Коростишівське" в одній системі координат (геодезичній мережі 1963 року (SC63) в довільному масштабі, земельна ділянка площею 3,7767га з визначеним кадастровим номером 1822510100:20:000:0000 розташована на території безпосередньо міста Коростишева і не відносяться до земель Харитонівської сільської ради, або будь-якого іншого суміжного населеного пункту (а.с. 170, 172, т.2).

Відповідно до п. "ж" ст.19 ЗК України окрему категорію земель складають землі промисловості, транспорту, електронних комунікацій, енергетики, оборони та іншого призначення. Відповідно до ч.2 ст. 76 ЗК України землі енергетичної системи можуть перебувати у державній, комунальній та приватній власності.

Відповідно до пункту 3 Прикінцевих та перехідних положень Закону України від 6 вересня 2012 року № 5245-VІ "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності" (чинний з 01.01.2013 (надалі - Закон № 5245-VІ) землями комунальної власності відповідних територіальних громад вважаються, зокрема, всі інші землі, розташовані в межах відповідних населених пунктів, крім земельних ділянок приватної власності та земельних ділянок, зазначених у підпунктах "а" і "б" пункту 4 цього розділу.

Відповідно до пункту 5 Прикінцевих та перехідних положень Закону № 5245-VІ державна реєстрація права територіальної громади на земельні ділянки, зазначені у пункті 3 цього розділу, здійснюється на підставі заяви органів, які згідно із статтею 122 Земельного кодексу України передають земельні ділянки у власність або у користування, до якої додається витяг з Державного земельного кадастру про відповідну земельну ділянку.

У п. 6 Прикінцевих та перехідних положень Закону № 5245-VІ передбачено, що у разі якщо відомості про земельні ділянки, зазначені у пункті 3 цього розділу, не внесені до Державного реєстру земель, надання дозволу на розроблення документації із землеустрою, що є підставою для державної реєстрації таких земельних ділянок, та її затвердження здійснюються відповідною міською радою.

Відповідно до п. 8 Прикінцевих та перехідних положень Закону №5245-VІ у разі якщо межі міста не встановлені відповідно до вимог статей 174, 175 та 176 Земельного кодексу України, визначення меж земель комунальної власності здійснюється з урахуванням меж населених пунктів, зазначених у Державному земельному кадастрі.

Судом не встановлено обставин, що Сільська рада не визнає чи оспорює право Міської ради як власника земельної ділянки площею 3,7767га з визначеним кадастровим номером 1822510100:20:000:0000.

Позов Міської ради про скасування Державного акту №000981, яким посвідчено право постійного користування Житомиробленерго земельною ділянкою площею 3,7767 га задоволенню не підлягає з наступних підстав.

У п.2 розділу "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про Державний земельний кадастр" N3613-VI (чинний з 01.01.13р.) передбачено, що земельні ділянки, право власності (користування) на які виникло до 2004 року, вважаються сформованими незалежно від присвоєння їм кадастрового номера.

Згідно абз. 2 цього пункту перехідних положень Закону N3613-VI, у разі якщо відомості про зазначені земельні ділянки не внесені до Державного реєстру земель, їх державна реєстрація здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) за заявою їх власників (користувачів земельної ділянки державної чи комунальної власності).

Оскільки земельна ділянка площею 3,7767 га, зовнішні межі якої позначені на плані зовнішніх меж землекористування Державного акту №000981, не була внесена до Державного реєстру земель, ведення якого було передбачено Тимчасовим порядком ведення державного реєстру земель, затвердженим наказом Державного комітету України по земельних ресурсах від 2 липня 2003 року №174 (втратив чинність на підставі наказу Міністерства аграрної політики та продовольства України від 07.07.2012 N408) Житомиробленерго, як постійний землекористувач, з 01.01.2013 мало замовити технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) для проведення насамперед державної реєстрації земельної ділянки площею 3,7767га у Державному земельному кадастрі. Так, згідно абз.3 п.2 розділу "Прикінцеві та перехідні положення" Закону N3613-VI внесення інших змін до відомостей про земельні ділянки здійснюється після державної реєстрації земельних ділянок.

Однак у п.2 розділу "Прикінцеві та перехідні положення" Закону N 3613-VI законодавець не встановив для власників (користувачів земельної ділянки державної чи комунальної власності) строку виконання цього нормативного припису.

За таких обставин, у Державному земельному кадастрі до цих пір відсутні відомості про земельну ділянку площею 3,7767га, яка перебуває у постійному користуванні Житомиробленерго згідно Державного акту №000981 з 12.07.2000, в тому числі, щодо її фактичного розташування в межах відповідної адміністративно-територіальної одиниці, у цьому спорі, міста Коростишева та відповідної ради, у цьому спорі, Коростишівської.

Водночас за змістом редакції ч.3 ст.3 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" (надалі - Закон № 1952-IV) станом на 01.01.13р право постійного користування Житомиробленерго земельною ділянкою площею 3,7767га за Державним актом №000981 визнається дійсним, оскільки реєстрація такого права була проведена відповідно до законодавства, що діяло на момент його виникнення (запис від 12.07.2000 року в Книзі записів державних актів на право постійного користування землею за № 15) (а.с. 53 на звороті, т.1).

В подальшому Законом України "Про внесення змін до деяких законів України щодо вдосконалення порядку державної реєстрації речових прав на земельні ділянки державної та комунальної власності у зв`язку з їх розмежуванням" №233-VII від 14.05.2013 (чинний з 16.06.2013) п.2 розділу "Прикінцеві та перехідні положення" Закону N3613-VI доповнено новим абзацом 4 відповідно до якого у разі якщо кадастрові номери земельних ділянок були визначені (в тому числі на підставі технічної документації із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право на земельну ділянку), але не присвоєні до 1 січня 2013 року, такі кадастрові номери вважаються присвоєними, а земельні ділянки - зареєстрованими у Державному земельному кадастрі з моменту письмового звернення замовника документації із землеустрою, на підставі якої було визначено кадастровий номер земельної ділянки, без подання електронного документа та стягнення плати за державну реєстрацію земельної ділянки, у разі якщо така документація із землеустрою була затверджена до 1 січня 2013 року в порядку, встановленому законом.

В подальшому Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо формування земельних ділянок та їх державної реєстрації на підставі документації із землеустрою, розробленої до 2013 року" №418-VIII від 14.05.2015 (чинний з 06.06.2015) доповнено новим абзацом 5 відповідно до якого у разі якщо до 1 січня 2013 року була розроблена технічна документація із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право на земельну ділянку, на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про надання або передачу земельної ділянки у власність або надання в користування, у тому числі на умовах оренди, а відомості про таку земельну ділянку не внесені до Державного реєстру земель, державна реєстрація такої земельної ділянки здійснюється на підставі зазначеної технічної документації із землеустрою в порядку, встановленому законом.

В подальшому Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо спрощення процедури приєднання до електричних мереж" №1657-IX від 15.07.2021 (чинний з 20.08.2021) змінено пункт 3 розділу VII "Прикінцеві та перехідні положення" Закону N3613-VI, який на дату ухвалення рішення у цій справі діє в наступній редакції: установити, що у разі якщо на земельній ділянці, право власності (користування) на яку не зареєстровано, розташований житловий будинок, інші об`єкти нерухомого майна (будівлі, споруди, лінійні об`єкти енергетичної інфраструктури), право власності на які зареєстровано, кадастровий номер на таку земельну ділянку присвоюється за заявою власників таких об`єктів на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості). Забороняється вимагати для присвоєння земельній ділянці кадастрового номера інші документи. Такий кадастровий номер є чинним з моменту його присвоєння.

Таким чином, станом на дату ухвалення рішення суду право постійного користування Житомиробленерго земельною ділянкою площею 3,7767га за Державним актом №000981 визнається дійсним в силу Закону N3613-VI та підлягає державній реєстрації. Та оскільки власником земельної ділянки площею 3,7767га є Міська рада, державній реєстрації підлягає також право комунальної власності на цю земельну ділянку.

Щодо заяви Житомиробленерго про застосування позовної давності до вимоги Міської ради скасувати Державний акт №000981.

Суд застосовує позовну давність лише тоді, коли є підстави для задоволення позовних вимог, звернутих належним позивачем до належного відповідача у спорі, який заявляє про застосування позовної давності. Тобто, перш ніж застосувати позовну давність, суд з`ясовує та зазначає у судовому рішенні, чи було порушене право, за захистом якого позивач звернувся до суду. Якщо це право порушене не було, суд відмовляє у позові через необґрунтованість останнього. І тільки якщо буде встановлено, що право позивача дійсно порушене, але позовна давність за відповідними вимогами спливла, про що заявила інша сторона у спорі, суд відмовляє у позові через сплив позовної давності у разі відсутності визнаних судом поважними причин її пропуску, про які повідомив позивач (п.73 постанови ВПВС від 14.11.18р. у справі № 183/1617/16, постанова ВПВС від 22.05.18 року у справі № 369/6892/15-ц).

Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом (ч.1 ст.74 Кодексу).

Відповідно до ч.1 ст.73 ГПК України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

На підставі встановлених обставин суд відмовив у позові у повному обсязі з підстав недоведеності факту порушеного права власності Міської ради на земельну ділянку площею 3,7767га як Сільською радою прийнятим рішенням станом на 12.07.2000, так і виданим на його підставі Державним актом №000981, що посвідчує право постійного користування Житомиробленерго цією земельною ділянкою.

Керуючись статтями 123, 129, 233, 236 - 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд,

ВИРІШИВ:

У задоволенні позову відмовити.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складено: 10.01.22

Суддя Кравець С.Г.

Віддрукувати:

1 - в справу,

2 - позивачу (рек.з пов.)

3,4 - відповідачам (рек. з пов.),

5 - третій особі Головному управлінню Держгеокадастру у Житомирській області: 10002, Житомирська обл., місто Житомир, вул.

Довженка, буд. 45 (рек. з пов.),

Джерело: ЄДРСР 102476645
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку