open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

Яготинський районний суд Київської області

Справа № 382/410/20

Провадження № 2/382/71/21

РІШЕННЯ

Іменем України

01 грудня 2021 року Яготинський районний суд Київської області ускладі:

головуючого суддіКисіль О.А.

при секретаріТвердохліб Г.М.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Яготині Київської області справу за позовом ОСОБА_1 , в особі представника ОСОБА_2 , до Яготинської міської ради Бориспільського району Київської області, Головного управління Держгеркадастру у Київській області, Відділу реєстрації повноважень та ведення реєстру територіальної громади Яготинської міської ради, ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 про визнання недійсним наказів, розпоряджень, договорів оренди земельних ділянок та припинення права оренди земельних ділянок,

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 звернувся до Яготинського районного суду Київської області з позовом до Яготинської районної державної адміністрації (далі Яготинська РДА), Головного управління Держгеркадастру у Київській області (далі Держгеокадастр у Київській області), Відділу реєстрації повноважень та ведення реєстру територіальної громади Яготинської міської ради (далі Реєстратор), ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , відповідно до вимог якої, з посиланням на ст. ст. 215, 216, 236, 358, 361 Цивільного кодексу України (далі ЦК України), ст. ст. 116, 152 Земельного кодексу України (далі ЗК України), просив:

-визнати недійсними: розпорядження голови Яготинської РДА від 06.07.2011 р. за № 454 про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для передачі її в оренду ОСОБА_3 для ведення фермерського господарства за межами населеного пункту в адміністративних межах Капустинської сільської ради Яготинського району Київської області; розпорядження голови Яготинської РДА від 29.12.2012 року за № 515 в частині передачі ОСОБА_3 в оренду земельних ділянок для ведення фермерського господарства, за межами населеного пункту в адміністративних межах Капустинської сільської ради Яготинського району Київської області з кадастровим номером: 3225582100:05:001:0003, площею 5,2148 га (пасовища), з кадастровим номером: 3225582100:05:001:0004, площею 3,0664 га (пасовища), з кадастровим номером 3225582100:05:001:0005, площею 1,6139 га (пасовища), з кадастровим номером 3225582100:01:003:0005, площею 15,2980 га (пасовища); договір оренди земельної ділянки, за кадастровим номером: 3225582100:05:001:0003, площею 5,2148 га (пасовища), укладений 29.12.2012 року між Яготинською РДА та ОСОБА_3 , з моменту його укладання, тобто з 29.12.2012 р.; договір оренди земельної ділянки. за кадастровим номером 3225582100:05:001:0004, площею 3,0664 га (пасовища), укладений 29.12.2012 року між Яготинською РДА та ОСОБА_3 , з моменту його укладання, тобто з 29.12.2012 р.; договір оренди земельної ділянки за кадастровим номером 3225582100:05:001:0005, площею 1,6139 га (пасовища), укладений 29.12.2012 року між Яготинською РДА та ОСОБА_3 , з моменту його укладання, тобто з 29.12.2012 р.; договір оренди земельної ділянки за кадастровим номером 3225582100:01:003:0005, площею 15,2980 га (пасовища), укладений 29.12.2012 року між Яготинською РДА та ОСОБА_3 , з моменту його укладання, тобто з 29.12.2012 р.; наказ Головного управління колишнього Держземагентства (нині Держгеокадастру) у Київській області від 25.03.2015 р. за № 10-2445/15-15-сг про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення фермерського господарства за межами населеного пункту в адміністративних межах Капустинської сільської ради Яготинського району Київської області; наказ Держгеокадастру у Київській області від 16.09.2016 р. за №10-19374/15-16-сг «Про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки в оренду» за кадастровим номером: 3225582100:01:002:0043, площею 15,0000 га ОСОБА_3 ; договір оренди земельної ділянки. за кадастровим номером 3225582100:01:002:0043, площею 15,0000 га (пасовища), укладений 03.02.2017 року між Держгеокадастром у Київській області та ОСОБА_3 , з моменту його укладання, тобто з 03.02.2017 р.; наказ Головного управління колишнього Держземагентства (нині Держгеокадастру) у Київській області від 25.03.2015 р. за № 10-2443/15-15-сг про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення фермерського господарства за межами населеного пункту в адміністративних межах Капустинської сільської ради Яготинського району Київської області; наказ Держгеокадастру у Київській області від 16.09.2016 №10-19375/15-16-сг «Про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки в оренду» за кадастровим номером 3225582100:05:003:0001, площею 18,6478 га ОСОБА_3 ; договір оренди земельної ділянки за кадастровим номером 3225582100:05:003:0001, площею 18,6478 га (пасовища), укладений 03.02.2017 року між Держгеокадастром у Київській області та ОСОБА_3 , з моменту його укладання, тобто з 03.02.2017 р.; наказ Головного управління колишнього Держземагентства (нині Держгеокадастру) у Київській області від 25.03.2015 р. за № 10-2440/15-15-сг про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення фермерського господарства за межами населеного пункту в адміністративних межах Капустинської сільської ради Яготинського району Київської області; наказ Держгеокадастру у Київській області від 16.09.2016 р. за №10-19372/15-16-сг «Про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки в оренду» за кадастровим номером: 3225582100:05:001:0008, площею 8,6525 га ОСОБА_3 ; договір оренди земельної ділянки за кадастровим номером 3225582100:05:001:0008, площею 8,6525 га (пасовища), укладений 03.02.2017 року між Держгеокадастром у Київській області та ОСОБА_3 , з моменту його укладання, тобто з 03.02.2017 р.; наказ Головного управління колишнього Держземагентства (нині Держгеокадастру) у Київській області від 25.03.2015 р. за № 10-2442/15-15-сг про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення фермерського господарства за межами населеного пункту в адміністративних межах Капустинської сільської ради Яготинського району Київської області; наказ Держгеокадастру у Київській області від 16.09.2016 №10-19371/15-16-сг «Про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки в оренду» за кадастровим номером 3225582100:05:003:0002, площею 4,9339 га ОСОБА_3 ; договір оренди земельної ділянки за кадастровим номером 3225582100:05:003:0002, площею 4,9339 га (пасовища), укладений 03.02.2017 року між Держгеокадастром у Київській області та ОСОБА_3 , з моменту його укладання, тобто з 03.02.2017 р.; наказ Головного управління колишнього Держземагентства (нині Держгеокадастру) у Київській області від 16.04.2013 р. за №КИ/3225582100:05:002/00000009 про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення фермерського господарства за межами населеного пункту в адміністративних межах Капустинської сільської ради Яготинського району Київської області; наказ Головного управління колишнього Держземагентства (нині Держгеокадастру) у Київській області від 30.04.2013 р. за №КИ/3225582100:05:002/00000034 про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки за кадастровим номером 3225582100:05:002:0004 в оренду ОСОБА_4 ; договір оренди земельної ділянки, за кадастровим номером 3225582100:05:002:0004, площею 50,2541 га (сіножаті), укладений 13.05.2013 року між Головним управлінням колишнього Держземагентства (нині Держгеокадастру) у Київській області та ОСОБА_4 , з моменту його укладання, тобто з 13.05.2013 р.; наказ Головного управління колишнього Держземагентства (нині Держгеокадастру) у Київській області від 29.11.2013 №КИ3225582100:01:004/00009619 про наданім дозволу на розроблення проекту відведення земельної ділянки для ведення фермерського господарства за межами населеного пункту в адміністративних межах Капустинської сільської ради Яготинського району Київської області; наказ Головного управління колишнього Держземагентства (нині Держгеокадастру) у Київській області від 30.01.2014 №КИ3225582100:01:004/00012832 про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки за кадастровим номером 3225582100:01:004:0068 в оренду ОСОБА_4 ; договір оренди земельної ділянки, за кадастровим номером 3225582100:01:004:0068, площею 44,4864 га, укладений 06.08.2014 між Головним управлінням колишнього Держземагентства (нині Держгеокадастру) у Київській області та ОСОБА_4 , з моменту його укладання, тобто з 06.08.2014 р.; наказ Головного управління колишнього Держземагентства (нині Держгеокадастру) у Київській області від 29.11.2013 №КИ3225582100:01:002/00009618 про надання дозволу на розроблення проекту відведення земельної ділянки, для ведення фермерського господарства за межами населеного пункту в адміністративних межах Капустинської сільської ради Яготинського району Київської області; наказ Головного управління колишнього Держземагентства (нині Держгеокадастру) у Київській області від 30.01.2014 про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки за кадастровим номером 3225582100:01:002:0033, площею 7,3985 га в оренду ОСОБА_4 ; договір оренди земельної ділянки, за кадастровим номером 3225582100:01:002:0033, площею 7,3985 га, укладений 06.08.2014 року між Головним управлінням колишнього Держземагентства (нині Держгеокадастру) у Київській області та ОСОБА_4 , з моменту його укладання, тобто з 06.08.2014 р.; наказ Головного управління колишнього Держземагентства (нині Держгеокадастру) у Київській області від 29.11.2013 №КИ3225582100:01:001/00009617 про надання дозволу на розроблення проекту відведення земельної ділянки, для ведення фермерського господарства за межами населеного пункту в адміністративних межах Капустинської сільської ради Яготинського району Київської області; наказ Головного управління колишнього Держземагентства (нині Держгеокадастру) у Київській області від 30.01.2014 №КИ3225582100:01:001/00012834 про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки за кадастровим номером 3225582100:01:001:0018 в оренду ОСОБА_4 ; договір оренди земельної ділянки за кадастровим номером 3225582100:01:001:0018, площею 24,4503 га, укладений 06.08.2014 року між Головним управлінням колишнього Держземагентства (нині Держгеокадастру) у Київській області та ОСОБА_4 , з моменту його укладання, тобто з 06.08.2014 р.; наказ Головного управління колишнього Держземагентства (нині Держгеокадастру) у Київській області від 22.11.2013 №КИ3225582100:01:001/00009269 про надання дозволу на розроблення проекту відведення земельної ділянки, для ведення фермерського господарства за межами населеного пункту в адміністративних межах Капустинської сільської ради Яготинського району Київської області; наказ Головного управління колишнього Держземагентства (нині Держгеокадастру) у Київській області від 30.01.2014 №КИ3225582100:01:001/00012837 про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки за кадастровим номером 3225582100:01:001:0019 в оренду ОСОБА_4 ; договір оренди земельної ділянки, за кадастровим номером 3225582100:01:001:0019, площею 18,3119 га, укладений 06.08.2014 року між Головним управлінням колишнього Держземагентства (нині Держгеокадастру) у Київській області та ОСОБА_4 , з моменту його укладання, тобто з 06.08.2014 р.; розпорядження голови Яготинської РДА від 29.12.2012 року за № 511 в частині передачі ОСОБА_5 в оренду земельної ділянки для ведення фермерського господарства за межами населеного пункту в адміністративних межах Капустинської сільської ради Яготинського району Київської області, з кадастровим номером 3225582100:01:003:0002, площею 6,0269 га (сіножаті); договір оренди земельної ділянки, за кадастровим номером 3225582100:01:003:0002, площею 6,0269 га (сіножаті), укладений 29.12.2012 року між Яготинського РДА та ОСОБА_5 , з моменту його укладення, тобто з 29.12.2012 р.;

-скасувати рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно на земельні ділянки, для ведення фермерського господарства, що знаходяться на території Капустинської сільської ради Яготинського району Київської області, припинивши речове право на них, а саме право оренди земельних ділянок: кадастровий номер 3225582100:05:001:0003, площею 5,2148 га, право оренди землі зареєстровано в державному реєстрі прав 10.08.2013 р. реєстраційною службою Яготинського районного управління юстиції Київської області, номер запису про право 2074221; кадастровий номер 3225582100:05:001:0004, площею 3,0664 га, право оренди землі зареєстровано в державному реєстрі прав 09.08.2013 р. реєстраційною службою Яготинського районного управління юстиції Київської області, номер запису про право 2067711; кадастровий номер 3225582100:05:001:0005, площею 1,6139 га, право оренди землі зареєстровано в державному реєстрі прав 09.08.2013 р. реєстраційною службою Яготинського районного управління юстиції Київської області, номер запису про право 2068475; кадастровий номер 3225582100:01:003:0005, площею 15,2980 га, право оренди землі зареєстровано в державному реєстрі прав 10.08.2013 р., реєстраційною службою Яготинського районного управління юстиції Київської області, номер запису про право 2073700; кадастровий номер 3225582100:01:002:0043, площею 15,0000 га, право оренди землі зареєстровано в державному реєстрі прав 10.02.2017 р. Яготинською РДА, номер запису про право 19052489; кадастровий номер 3225582100:05:003:0001, площею 18,6478 га, право оренди землі зареєстровано в державному реєстрі прав 09.02.2017 р. Яготинською РДА, номер запису про право 19030407; кадастровий номер 3225582100:05:001:0008, площею 8,6525 га, право оренди землі зареєстровано в державному реєстрі прав 09.02.2017 р. Яготинською РДА, номер запису про право 19029200; кадастровий номер: 3225582100:05:003:0002, площею 4,9339 га., право оренди землі зареєстровано в державному реєстрі прав 10.02.2017 р. Яготинською РДА, номер запису про право 19053900; кадастровий номер 3225582100:05:002:0004, площею 50,2541 га, право оренди землі зареєстровано в державному реєстрі прав 15.05.2013 р. реєстраційною службою Яготинського районного управління юстиції Київської області, номер запису про право 938810; кадастровий номер 3225582100:01:004:0068, площею 44,4864 га, право оренди землі зареєстровано в державному реєстрі прав 06.08.2014 р. реєстраційною службою Яготинського районного управління юстиції Київської області, номер запису про право 6591170; кадастровий номер 3225582100:01:002:0033, площею 7,3985 га, право оренди землі зареєстровано в державному реєстрі прав 06.08.2014 р. реєстраційною службою Яготинського районного управління юстиції Київської області, номер запису про право 6591956; кадастровий номер 3225582100:01:001:0018, площею 24,4503 га, право оренди землі зареєстровано в державному реєстрі прав 06.08.2014 р. реєстраційною службою Яготинського районного управління юстиції Київської області, номер запису про право 6589687; кадастровий номер 3225582100:01:001:0019, площею 18,3119 га, право оренди землі зареєстровано в державному реєстрі прав 06.08.2014 р. реєстраційною службою Яготинського районного управління юстиції Київської області, номер запису про право 6589048; кадастровий номер 3225582100:01:003:0002, площею 6,0269 га (сіножаті), право оренди землі зареєстровано в державному реєстрі прав 12.08.2013 р. реєстраційною службою Яготинського районного управління юстиції Київської області, номер запису про право 2085436;

-віднести вищевказані земельні ділянки до земель спільного сумісного користування громадян (пайовиків) членів колективного сільськогосподарського підприємства «Дружба» (далі КСП «Дружба»);

-зобов`язати відповідачів ОСОБА_3 , ОСОБА_4 та ОСОБА_5 звільнити зазначені земельні ділянки.

Ухвалою Яготинського районного суду Київської області від 24.04.2020 відкрито провадження у справі, яку призначено до підготовчого засідання в порядку загального позовного провадження.

В подальшому, позивач збільшив позовні вимоги та просив суд скасувати також записи про державну реєстрацію права власності Держгеокадастру у Київській області на земельні ділянки, що вказані у позовній заяві. У зв`язку з цим, позовні вимоги позивач виклав у редакції, відповідно до якої просив:

-визнати недійсними розпорядження голови Яготинської РДА:

від 06.07.2011 р. № 454 про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для передачі її в оренду ОСОБА_3 для ведення фермерського господарства за межами населеного пункту в адміністративних межах Капустинської сільської ради Яготинського району Київської області;

від 29.12.2012 р. № 515 в частині передачі ОСОБА_3 в оренду земельних ділянок для ведення фермерського господарства, за межами населеного пункту в адміністративних межах Капустинської сільської ради Яготинського району Київської області з кадастровими номерами:

3225582100:05:001:0003, площею 5,2148 га (пасовища),

3225582100:05:001:0004, площею 3,0664 га (пасовища),

3225582100:05:001:0005, площею 1,6139 га (пасовища),

3225582100:01:003:0005, площею 15,2980 га (пасовища);

- визнати недійсними договори оренди зазначених земельних ділянок, укладених 29.12.2012 між Яготинською РДА та ОСОБА_3 ;

- визнати недійсними накази Головного управління Держземагентства (Держгеокадастру) у Київській області:

від 25.03.2015 №№ 10-2445/15-15-сг, 10-2443/15-15-сг, 10-2440/15-15-сг, 10-2442/15-15-сг про надання дозволів на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок для ведення фермерського господарства за межами населеного пункту в адміністративних межах Капустинської сільської ради Яготинського району Київської області;

від 16.09.2016 №№ 10-19374/15-16-сг, 10-19375/15-16-сг, 10-19372/15-16-сг, 10-19371/15-16-сг про затвердження документації із землеустрою та надання земельних ділянок в оренду ОСОБА_3 за кадастровими номерами:

3225582100:01:002:0043, площею 15,0000 га,

3225582100:05:003:0001, площею 18,6478 га,

3225582100:05:001:0008, площею 8,6525 га,

3225582100:05:003:0002, площею 4,9339 га;

- визнати недійсними договори оренди зазначених земельних ділянок, укладених 03.02.2017 між Держгеокадастром у Київській області та ОСОБА_3 ;

- визнати недійсними накази Головного управління Держземагентства (Держгеокадастру) у Київській області:

від 16.04.2013 р. № КИ/3225582100:05:002/00000009, від 22.11.2013 №КИ3225582100:01:001/00009269, від 29.11.2013 №№КИ3225582100:01:004/00009619, КИ3225582100:01:002/00009618, КИ3225582100:01:001/00009617 про надання дозволів на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок для ведення фермерського господарства за межами населеного пункту в адміністративних межах Капустинської сільської ради Яготинського району Київської області;

від 30.04.2013 р. № КИ/3225582100:05:002/00000034, від 30.01.2014 №№КИ3225582100:01:004/00012832, КИ3225582100:01:001/00012834, КИ3225582100:01:001/00012837 про затвердження документації із землеустрою та надання земельних ділянок в оренду ОСОБА_4 за кадастровими номерами:

3225582100:05:002:0004, площею 50,2541 га (сіножаті),

3225582100:01:004:0068, площею 44,4864 га,

3225582100:01:002:0033, площею 7,3985 га,

3225582100:01:001:0018, площею 24,4503 га,

3225582100:01:001:0019, площею 18,3119 га;

- визнати недійсними договори оренди зазначених земельних ділянок, укладених 13.05.2013 та 06.08.2014 між Держгеокадастром у Київській області та ОСОБА_4 ;

- визнати недійсними розпорядження голови Яготинської РДА:

від 29.12.2012 № 511 в частині передачі ОСОБА_5 в оренду земельної ділянки для ведення фермерського господарства за межами населеного пункту в адміністративних межах Капустинської сільської ради Яготинського району Київської області, з кадастровим номером:

3225582100:01:003:0002, площею 6,0269 га (сіножаті);

- визнати недійсним договір оренди зазначеної земельної ділянки, укладений 29.12.2012 між Яготинською РДА та ОСОБА_5 ;

- скасувати рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав та їх обтяжень у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно на земельні ділянки, для ведення фермерського господарства, що знаходяться на території Капустинської сільської ради Яготинського району Київської області, припинивши речове право на них, а саме право оренди таких земельних ділянок, зареєстрованих Реєстраційною службою Яготинського районного управління юстиції Київської області та Яготинською РДА:

3225582100:05:001:0003, площею 5,2148 га (реєстрація 10.08.2013 № 2074221),

3225582100:05:001:0004, площею 3,0664 га (реєстрація 09.08.2013 № 2067711),

3225582100:05:001:0005, площею 1,6139 га (реєстрація 09.08.2013 № 2068475),

3225582100:01:003:0005, площею 15,2980 га (реєстрація 10.08.2013 № 2073700),

3225582100:01:002:0043, площею 15,0000 га (реєстрація 10.02.2017 № 19052489),

3225582100:05:003:0001, площею 18,6478 га (реєстрація 09.02.2017 № 19030407),

3225582100:05:001:0008, площею 8,6525 га (реєстрація 09.02.2017 № 19029200),

3225582100:05:003:0002, площею 4,9339 га (реєстрація 10.02.2017 № 19053900),

3225582100:05:002:0004, площею 50,2541 га (реєстрація 15.05.2013 № 938810),

3225582100:01:004:0068, площею 44,4864 га (реєстрація 06.08.2014 № 6591170),

3225582100:01:002:0033, площею 7,3985 га (реєстрація 06.08.2014 № 6591956),

3225582100:01:001:0018, площею 24,4503 га (реєстрація 06.08.2014 № 6589687),

3225582100:01:001:0019, площею 18,3119 га (реєстрація 06.08.2014 № 6589048),

3225582100:01:003:0002, площею 6,0269 га (реєстрація 12.08.2013 № 2085436).

-скасувати рішеннядержавного реєстраторапро державнуреєстрацію правта їхобтяжень уДержавному реєстріречових правна нерухомемайно наземельні ділянки,для веденняфермерського господарства,що знаходятьсяна територіїКапустинської сільськоїради Яготинськогорайону Київськоїобласті,припинивши речовеправо наних,а самеправо власності Держгеокадастру у Київській області на такі земельні ділянки, зареєстровані Реєстраційною службою Яготинського районного управління юстиції Київської області та Яготинською РДА:

3225582100:01:002:0043, площею 15,0000 га (реєстрація 10.02.2017 № 19052407),

3225582100:05:003:0001, площею 18,6478 га (реєстрація 09.02.2017 № 19030230),

3225582100:05:001:0008, площею 8,6525 га (реєстрація 09.02.2017 № 19028978),

3225582100:05:003:0002, площею 4,9339 га (реєстрація 10.02.2017 № 19053845),

3225582100:05:002:0004, площею 50,2541 га (реєстрація 29.04.2013 № 841289),

3225582100:01:004:0068, площею 44,4864 га (реєстрація 06.08.2014 № 6590952),

3225582100:01:002:0033, площею 7,3985 га (реєстрація 06.08.2014 № 6591865),

3225582100:01:001:0018, площею 24,4503 га (реєстрація 06.08.2014 № 6589444),

3225582100:01:001:0019, площею 18,3119 га (реєстрація 06.08.2014 № 6588689);

- віднести вищевказані земельні ділянки до земель спільного сумісного користування громадян (пайовиків) - членів КСП «Дружба»;

- зобов`язати відповідачів ОСОБА_3 , ОСОБА_4 та ОСОБА_5 звільнити земельні ділянки.

В обґрунтування позову позивач стверджував, що правочини та пов`язані з ними рішення підлягають визнанню недійсними з таких підстав.

26 грудня 1995 року згідно до рішення 5 сесії 22 скликання Капустинської сільської ради Яготинського району Київської області КСП «Дружба» у колективну власність було передано земельну ділянку площею 3718,7 га та видано відповідний державний акт на право колективної власності серії КВ, що зареєстрований в Книзі записів державних актів на право колективної власності на землю за № 6-1 від 26.12.1995 р.

Вказана земельна ділянка була розпайована колективу КСП «Дружба», у результаті чого землі сільськогосподарського призначення площею 2686,8 га передані у приватну власність членам КСП «Дружба», у тому числі позивачу ОСОБА_1 .. При цьому, 721,1 га сіножатей та пасовищ залишилось у спільній сумісній власності членів КСП.

За результатами паювання земель, проведеного відповідно до Указу Президента України «Про порядок паювання земель, переданих у колективну власність сільськогосподарським підприємствам і організаціям» від 08.08.1995 № 720/95, позивач отримав сертифікат серії КВ №0075507 на земельну частку (пай) площею 3,7 умовних кадастрових гектарів, зареєстрованого у Книзі реєстрації сертифікатів на право на земельну частку (пай) за № 504 від 26.12.1996.

У подальшому розпорядженням Яготинської РДА від 22.12.2008 № 612 земельні ділянки площею 721,1 га із земель сумісного використання КСП «Дружба» було віднесено до земель запасу Капустинської сільської ради.

Київський окружний адміністративний суд постановою від 09.06.2017 року у справі №810/266/17 це розпорядження визнав протиправним і скасував.

Позивач, фактично дослівно цитуючи мотивувальну частину зазначеного судового рішення, стверджував, що право колективної власності членів КСП «Дружба» на земельні ділянки сільськогосподарського призначення загальною площею 3718,7 га посвідчене державним актом серії КВ від 26.12.1995, зареєстрованим в Книзі записів державних актів на право колективної власності на землю 26.12.1995 за № 4-1, який недійсним не визнаний та не скасований. Отже, на його думку, члени КСП «Дружба» правомірно одержали у власність земельну ділянку площею 3718,7 га.

Позивач зазначав, що не існує обставин для примусового припинення права користування на земельну ділянку площею 721,1 га, що перебуває у спільному сумісному користуванні КСП «Дружба», у тому числі ОСОБА_1 , яка у встановленому законом порядку не вилучалась, і членами КСП «Дружба» не було надано згоди на її вилучення та передачу до земель запасу, Київський окружний адміністративний суд дійшов висновку про неправомірність віднесення до земель запасу Капустинської сільської ради земельної ділянки площею 721,1 га, що знаходиться у спільному сумісному користуванні громадян членів КСП «Дружба».

Відповідно до довідки Капустинської сільської ради Яготинського району Київської області від 23.08.2019 № 315, від 03.02.2020 №5 3, інформації відділу в Яготинському районі Держгеокадастру у Київській області від 02.09.2019 № 31-10-0.40-4/352-19, листа від 10.10.2019 № X-17/85/0-2105/6-19, інформації відділу в Яготинському районі Держгеокадастру у Київській області від 14.11.2019 № 48/103-19 земельні ділянки, які є предметом позову, відносяться до масиву земель, площею 721,1 га, переданих в колективну власність КСП «Дружба» відповідно до державного акту серії КВ від 26.12.1995 року.

Таким чином, з посиланням на ч. 4 ст. 82 ЦПК України, у якості джерел доказів позивач надав судові рішення, якими визнані недійсними інші договори оренди земельних ділянок та організаційно-розпорядчі рішення, пов`язані з цими правочинами: постанову Київського окружного адміністративного суду від 09.06.2017 року у справі № 810/266/17; постанову Апеляційного суду Київської області від 22.03.2018 року у справі № 382/2297/15-ц; рішення Яготинського районного суду Київської області від 14.09.2018 року у справі № 382/1621/17.

Позовні вимоги вмотивовані положеннями ст. ст. 116, 152 Земельного кодексу України, ст. ст. 21, 203, 215, 216, 358, 361 ЦК України, ст. 26 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».

Відповідач ОСОБА_4 подав відзив та просив відмовити в позові, посилаючись на те, що:

- відповідно до Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна земельні ділянки із кадастровими номерами 3225582100:01:001:0019 (площею 18,3119 га), 3225582100:05:002:0004 (площею 50,2541 га), 3225582100:01:004:0068 (площею 44,4864 га), 3225582100:01:002:0033 (площею 7,3985 га) та 3225582100:01:001:0018 (площею 24,4503 га) перебувають у державній власності. При цьому, право власності набуте на підставі Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності» та зареєстроване у порядку, встановленому Законом України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно». Отже, право державної власності на спірні земельні ділянки є офіційно визнаним, станом на дату отримання відомостей з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно не припинене, а відомості про нього мають бути враховані судом у цьому спорі як такі, що є достовірними. Спірні земельні ділянки перебувають у користуванні відповідача на підставі належним чином укладених договорів оренди, які не скасовані та не визнані судом недійсними;

- у мотивувальній частині рішення Яготинського районного суду Київської області у цивільній справі № 382/2297/15-ц, яке набрало законної сили, встановлено обставини, що підлягають доказуванню у межах цивільної справи №382/410/20, а саме земельні ділянки з кадастровими номерами 3225582100:01:001:0019, 3225582100:01:004:0068, 3225582100:01:002:0033, 3225582100:01:001:0018 до земель спільного сумісного використання КСП «Дружба» не відносились. В апеляційній скарзі у цій справі ОСОБА_1 вважав законним рішення суду в частині відмови в його позові щодо земельних ділянок з кадастровими номерами 3225582100:01:002:0033, 3225582100:01:001:0019, 3225582100:01:004:0068, 3225582100:01:002:0035, 3225582100:01:001:0018 з тих підстав, що вони до земель спільного сумісного використання КСП «Дружба» не відносилися;

- Держгеокадастр у Київській області повідомив про те, що відповідно до креслення Схеми поділу земель колективної власності, яке входить до складу Схеми поділу земель колективної власності на земельні частки (паї) КСП «Дружба», розробленої Інститутом землеустрою УААН у 2000 році, зовнішні межі земельних ділянок з кадастровими номерами 3225582100:01:001:0019, 3225582100:05:002:0004, 3225582100:01:004:0068, 3225582100:01:002:0033, 3225582100:01:001:0018, які розташовані на території Капустинської сільської ради Яготинського району Київської області, не входять в межі земельних ділянок, які згідно зі Схемою поділу земель колективної власності на земельні частки (паї) КСП «Дружба» не підлягають поділу і повинні використовуватись сумісно;

- надана позивачем довідка Капустинської сільської ради не містить інформації про спірні земельні ділянки, тобто не стосується позовних вимог в частині, заявленій до ОСОБА_4 .. Лист відділу в Яготинському районі ГУ Держгеокадастру у Київській області № 48/103-19 від 14.11.2019 наданий на запит ТОВ «Агрофірма Дружба», яке не є учасником даної справи, й із нього вбачається, що земельні ділянки 3225582100:01:001:0019, 3225582100:05:002:0004, 3225582100:01:004:0068, 3225582100:01:002:0033, 3225582100:01:001:0018 входять до складу земель колективної власності КСП «Дружба» згідно із Державним актом на право колективної власності на землю, зареєстрованого за № 6-1 від 26.12.1995. Тож позивач вводить суд в оману, вказуючи, що спірні земельні ділянки належать до масиву земель, площею 721,1 га, в той час, як за змістом листа спірні земельні ділянки входить до складу земель колективної власності КСП «Дружба» в цілому;

- зовнішні межі п`яти спірних земельних ділянок не входять в межі земельних ділянок, які згідно зі Схемою поділу земель колективної власності на земельні частки (паї) КСП «Дружба» не підлягають поділу і повинні використовуватись сумісно (721,1 га);?

- належність спірних земельних ділянок до земель спільного сумісного використання КСП «Дружба» (площею 721,1 га) не підтверджена позивачем жодними доказами та простовується матеріалами справи;

- висновки у справах №810/266/17, №2382/2297/15-ц та 382/1621/17 не мають преюдиційного значення, оскільки правова оцінка, надана судом певному факту при розгляді іншої справи, не є обов`язковою для суду, а жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили;

- єдиною обставиною, яка встановлена постановою Київського окружного адміністративного суду від 09.06.2017 у справі №810/266/17, є факт належності земельної ділянки площею 721,1 га до земель спільного сумісного використання членами КСП «Дружба», у тому числі ОСОБА_1 ;

- рішення Яготинського районного суду Київської області від 14.09.2018 у справі №382/1621/17 не набрало законної сили;

- у судових рішеннях у справі № 382/2297/15-ц встановлені обставини, які не підлягають доказуванню у межах справи № 382/410/20, а саме, що земельні ділянки з кадастровими номерами 3225582100:01:001:0019, 3225582100:01:004:0068, 3225582100:01:002:0033, 3225582100:01:001:0018 до земель спільного сумісного використання КСП «Дружба» не відносились;

- правонаступником КСП «Дружба» є ТОВ «Агрофірма «Дружба», тобто КСП є припиненим шляхом реорганізації, а тому земельна ділянка площею 721,1 га вважається власністю територіальної громади, на території якої вона розташовані, з огляду на що у даній справі відсутнє порушене право позивача;

- до моменту формування земельної ділянки загальною площею 721,1 га, що не підлягає поділу та повинна використовуватися сумісно, як об`єкта цивільних прав на підставі відповідної землевпорядної документації відсутні підстави для вирішення позовних вимог в частині віднесення спірних земельних ділянок до земель спільного сумісного використання громадян (пайовиків) - членів КСП «Дружба».

Крім цього, відповідач ОСОБА_4 заявив про застосування позовної давності, посилаючись на такі обставини:

- в частині вимог щодо земельних ділянок із кадастровими номерами 3225582100:01:002:0033, 3225582100:01:001:0019, 3225582100:01:004:0068, 3225582100:01:001:0018 моментом початку перебігу строку позовної давності є звернення ОСОБА_1 до суду у межах цивільної справи № 382/2297/15-ц, а саме 27.10.2015, а тому позовна давність за цими вимогами сплила;

- щодо земельної ділянки із кадастровим номером 3225582100:05:002:0004 позовна давність повинна обраховуватися з моменту видання оспорюваних наказів та укладення оспорюваного договору оренди, тобто, з 2013 року, а тому очевидним є те, що позивачем пропущений строк на звернення до суду в частині вимог в цій частині. У цивільних правовідносинах прийнято вважати, що власник майна, як добрий господар, який є зваженим, передбачливим і розсудливим, має знати та дбати про свою власність (постанова Верховного Суду від 22.05.2019 року у справі №234/3341/15-ц);

- позивачем не наведено належних доказів на підтвердження поважності причин пропуску строку для звернення до суду із позовом, адже оспорювані правочини, зокрема і щодо земельної ділянки із кадастровим номером 3225582100:05:002:0004, були укладені протягом 2013-2014 років. Тобто протягом більше шести років з дати укладення оспорюваних договорів позивач не цікавився належним йому, як він вважає, майном, враховуючи також згадану вище презумпцію цивільного права про те, що власність зобов`язує. Сплив позовної давності, про застосування якої заявлено стороною у спорі, є підставою для відмови у позові (ч. 4 ст. 267 ЦК України).

Ухвалою Яготинського районного суду Київської області від 09.06.2020 відмовлено у задоволенні клопотання представника ОСОБА_4 щодо залишення позову без розгляду.

Відповідач Держгеокадастр у Київській області подав відзив та просив відмовити в позові, посилаючись на те, що:

- будь-яких прав чи законних інтересів щодо земельних ділянок, про які йдеться у позові, позивача не має, оскільки вони належать до земель державної власності сільськогосподарського призначення, не перебувають і не перебували у власності позивача;

- позивачем не надано будь-яких доказів того, що земельні ділянки перебувають у колективній власності членів КСП «Дружба»;

- позивачем надано державний акт на право колективної власності на землю від 26.12.1995, яким КСП «Дружба» передано у колективну власність 3718,7 га земель, однак ці землі були розпайовані між членами КСП «Дружба» ще у 1996 році. Відповідно до чинного законодавства, всі сільськогосподарські угіддя КСП «Дружба» повинні були бути розпайованими між його членами;

- у позовній заяві та доданих до неї матеріалах не міститься жодного належного та допустимого доказу, який би дозволяв ідентифікувати земельні ділянки, накази та рішення стосовно яких оскаржуються, як такі, що утворені із земель КСП «Дружба»;

- таким чином, позивач не довів наявності його речового права на земельні ділянки;

- позовна вимога про віднесення земельних ділянок до земель спільного сумісного користування громадян (пайовиків) - членів КСП «Дружба» не відповідає належним способам захисту, вимогам чинного законодавства та фактично ототожнюється з вимогою про набуття права.

У відповідях на відзиви відповідачів позивач зазначив, що вони підлягають відхиленню в повному обсязі через їх необґрунтованість і надуманість.

Ухвалами Яготинського районного суду Київської області від 23.12.2020 відмовлено у задоволенні клопотання представника відповідача про закриття провадження в частині позовних вимог по даній справі; призначено справу до розгляду у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження.

Ухвалою Яготинського районного суду Київської області від 22.06.2021 відмовлено у задоволенні клопотання представника ОСОБА_4 про залишення без розгляду даної справи.

Ухвалою Яготинського районного суду Київської області від 10.11.2021 визнано належним відповідачем по даній справі Яготинську районну державну адміністрацію, залучивши по даній справі належного відповідача Яготинську міську раду Бориспільського району Київської області.

Представник позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримав, просив їх задовольнити.

Представник відповідача ОСОБА_4 у судовому засідання проти задоволення позову заперечив з підстав викладених у відзиві, а також зазначив, що позивачем клопотань про призначення експертизи не заявлено.

Повідомлення про вручення Відділу реєстрації повноважень та ведення реєстру територіальної громади Яготинської міської ради не отримано, оскільки відсутні даний відділ.

ОСОБА_3 , ОСОБА_5 в судове засідання не з`явились, про день та час розгляду справи належним чином повідомлені.

Представник Яготинської міської ради в судове засідання не з`явивсь, про день та час розгляду справи належним чином повідомлений.

Заслухавши пояснення представників сторін по справі, перевіривши матеріали справи, дослідивши та оцінивши зібрані по справі докази, суд дійшов висновку, що позов не підлягає задоволенню, з наступних підстав.

Відповідно до вимог ст. 15 ЦК України кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання.

За правилами ст. 16 ЦК України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.

В силу ч. ч. 1, 2 ст. 2 ЦПК України завданням цивільного судочинства є справедливий, неупереджений та своєчасний розгляд і вирішення цивільних справ з метою ефективного захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб, інтересів держави. Суд та учасники судового процесу зобов`язані керуватися завданням цивільного судочинства, яке превалює над будь-якими іншими міркуваннями в судовому процесі.

Кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи законних інтересів (ч. 1 ст. 4 ЦПК України).

Порушенням вважається такий стан суб`єктивного права, за якого воно зазнало протиправного впливу з боку правопорушника, внаслідок чого суб`єктивне право особи зменшилося або зникло як таке; порушення права пов`язано з позбавленням можливості здійснити, реалізувати своє право повністю або частково.

Позивач, тобто особа, яка подала позов, самостійно визначається з порушеним, невизнаним чи оспорюваним правом або охоронюваним законом інтересом, які потребують судового захисту. Обґрунтованість підстав звернення до суду оцінюються судом у кожній конкретній справі за результатами розгляду позову.

Велика Палата Верховного Суду неодноразово зазначала, що застосування конкретного способу захисту цивільного права залежить як від виду та змісту правовідносин, які виникли між сторонами, від змісту права чи інтересу, за захистом якого звернулася особа, так і від характеру його порушення, невизнання або оспорення. Такі право чи інтерес мають бути захищені судом у спосіб, який є ефективним, тобто таким, що відповідає змісту відповідного права чи інтересу, характеру його порушення, невизнання або оспорення та спричиненим цими діяннями наслідкам (подібні висновки викладені у постановах Великої Палати Верховного Суду від 5 червня 2018 року у справі № 338/180/17 (пункт 57), від 11 вересня 2018 року у справі № 905/1926/16 (пункт 40), від 30 січня 2019 року у справі № 569/17272/15-ц, від 11 вересня 2019 року у справі № 487/10132/14-ц (пункт 89), від 16 червня 2020 року у справі № 145/2047/16-ц (пункт 7.23)).

Розглядаючи справу, суд має з`ясувати: 1) з яких саме правовідносин сторін виник спір; 2) чи передбачений обраний позивачем спосіб захисту законом або договором; 3) чи передбачений законом або договором ефективний спосіб захисту порушеного права позивача; 4) чи є спосіб захисту, обраний позивачем, ефективним для захисту його порушеного права у спірних правовідносинах. Якщо суд дійде висновку, що обраний позивачем спосіб захисту не передбачений законом або договором та/або є неефективним для захисту порушеного права позивача, у цих правовідносинах позовні вимоги останнього не підлягають задоволенню (подібний висновок викладений у пунктах 6.6, 6.7 постанови Великої Палати Верховного Суду від 19 січня 2021 року у справі № 916/1415/19).

Предметом спору у справі, що розглядається, є, зокрема, визнання недійсними розпоряджень голови Яготинської РДА та наказів Держгеокадастру у Київській області про надання дозволів на розробку проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок для передачі їх в оренду, а також про передачу земельних ділянок в оренду.

Підставою пред`явлених позовних вимог є, зокрема, те, що зазначені позивачем земельні ділянки належать до земельних ділянок колишнього КСП «Дружба» загальною площею 721,1 га, які не підлягають поділу і повинні використовуватись сумісно членами КСП.

Обраний позивачем спосіб захисту в цій частині є неефективним, оскільки задоволення вимоги про визнання недійсними рішень голови Яготинської РДА та наказів Держгеокадастру у Київській області (або їх скасування) не може призвести до захисту або відновлення порушеного речового права позивача (у разі його наявності), зокрема повернення у його володіння або користування спірних земельних ділянок (відшкодування шкоди).

Для витребування майна оспорювання рішень органів державної влади чи місцевого самоврядування, які вже були реалізовані і вичерпали свою дію, оскарження всього ланцюга договорів та інших правочинів щодо спірного майна не є ефективним способом захисту прав; при цьому позивач у межах розгляду справи про витребування майна із чужого володіння вправі посилатися, зокрема, на незаконність рішення органу державної влади чи місцевого самоврядування, без заявлення вимоги про визнання його недійсним; таке рішення за умови його невідповідності закону не зумовлює правових наслідків, на які воно спрямоване. Подібні за змістом висновки сформульовані у постановах Великої Палати Верховного Суду від 14 листопада 2018 року у справі № 183/1617/16 (пункти 85, 86), від 21 серпня 2019 року у справі № 911/3681/17 (пункти 38, 39), від 1 та 15 жовтня 2019 року у справах № 911/2034/16 (пункт 46) та № 911/3749/17 (пункти 6.25, 6.26), від 19 листопада 2019 року у справі № 911/3680/17.

Велика Палата Верховного Суду неодноразово зауважувала, що судовий захист повинен бути повним та відповідати принципу процесуальної економії, тобто забезпечити відсутність необхідності звернення до суду для вжиття додаткових засобів захисту. Такі висновки сформульовані, зокрема, в пункті 63 постанови Великої Палати Верховного Суду від 22 вересня 2020 року у справі № 910/3009/18 (провадження № 12-204гс19).

У справі, що переглядається, задоволення позовних вимог про визнання недійсними спірних рішень про надання дозволів на розробку проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок для передачі їх в оренду, а також про передачу ділянок в оренду відповідачам, які вже були реалізовані і вичерпали свою дію, не призведе до поновлення прав позивача, відновлення володіння, користування або розпорядження ним зазначеним майном, а отже, такі вимоги не є ефективним способом захисту права позивача, яке потребуватиме додаткових засобів захисту.

Виходячи з обставин цієї справи належним способом захисту позивача буде звернення до суду з вимогами про витребування майна із чужого незаконного володіння, якщо позивач був позбавлений права володіння земельною ділянкою, або усунення перешкод у здійсненні права користування та розпорядження майном, якщо позивачу чиняться перешкоди в реалізації цих прав.

Обрання позивачем неналежного способу захисту своїх прав є самостійною підставою для відмови у позові.

Схожих висновків Велика Палата Верховного Суду дійшла у постанові від 02.02.2021 року у справі № 925/642/19 (провадження № 12-52гс20).

Поряд з цим, цивільне судочинство здійснюється на засадах змагальності сторін (частина перша статті 12 ЦПК України).

Відповідно до частини третьої статті 12, частини першої статті 81 ЦПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.

Частиною шостою статті 81 ЦПК України передбачено, що доказування не може ґрунтуватися на припущеннях.

Згідно з частиною першою статті 76 ЦПК України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування (частина перша статті 77 ЦПК України).

В силу частини другої статті 78 ЦПК України, обставини справи, які за законом мають бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.

Достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи (стаття 79 ЦПК України).

Достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування (частина перша статті 80 ЦПК України).

Частиною першою статті 89 ЦПК України визначено, що суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.

Так, 26 грудня 1995 року згідно до рішення 5 сесії 22 скликання Капустинської сільської ради Яготинського району Київської області КСП «Дружба» у колективну власність було передано земельну ділянку площею 3718,7 га та видано відповідний державний акт на право колективної власності серії КВ, що зареєстрований в Книзі записів державних актів на право колективної власності на землю за № 6-1 від 26.12.1995 року (а. с. 14-16 т. 1).

ОСОБА_1 був членом КСП «Дружба» і має право на земельну частку (пай). 26 грудня 1996 року йому був виданий сертифікат серії КВ № 0075507 на земельну частку (пай), площею 3,7 умовних кадастрових гектарів, на підставі рішення за № 519 Яготинської РДА від 20 грудня 1996 року ( т. 1 а. с.10-13, 17).

Позивачу передана у приватну власність земельна ділянка, площею 2,74 га, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, що розташована на території Капустинської сільської ради, про що 26 червня 2001 року виданий державний акт на право приватної власності на землю серії IV-КВ №043722 (а. с. 18 т. 1).

Рішенням зборів уповноважених КСП «Дружба» від 12.02.2000 року схвалено розроблену схему, якою запроектовано 963 земельних часток (паїв), загальною площею 2 686,8 га, в тому числі ділянки першочергової приватизації, загальною площею 338,9 га (119 ділянок) (т. 1 а. с. 167-180).

Відповідно до листа Держгеокадастру у Київській області від 14.11.2019 № 48/103-19 (а.с. 19 т. 1) земельні ділянки з кадастровими номерами 3225582100:01:002:0043, 3225582100:01:002:0033, 3225582100:05:001:0005, 3225582100:05:001:0004, 3225582100:01:002:0036, 3225582100:01:002:0037, 3225582100:01:001:0020, 3225582100:01:002:0038, 3225582100:01:001:0018, 3225582100:05:001:0006, 3225582100:05:002:0004, 3225582100:05:003:0001, 3225582100:05:001:0003, 3225582100:05:003:0002, 3225582100:01:004:0068, 3225582100:01:001:0021, 3225582100:01:001:0019, 3225582100:01:003:0005 входять до складу земель колективної власності КСП «Дружба» згідно Державного акта на право колективної власності на землю, зареєстрованого за № 6-1 від 26.12.1995 року. Земельні ділянки з кадастровими номерами 3225582100:01:002:0035, 3225582100:01:003:0004, 3225582100:01:002:0042 відносяться до земель державної власності (землі запасу). Інформація щодо земельних ділянок з кадастровими номерами 3225582101:07:004:0023, 3225582101:07:004:0021, 3225582100:01:006:0022 відсутня.

Відповідно до довідки Капустинської сільської ради від 03.02.2020 № 53 (а. с. 20 т. 1) за межами населених пунктів в адміністративних межах цієї ради знаходяться земельні ділянки загальною площею 721,1 га, які були передані в колективну власність КСП «Дружба», що підтверджує Державний акт серія КВ від 26 грудня 1995 року, а саме такі: 3225582100:01:003:0002, 3225582100:05:001:0008.

Відповідно до Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна земельні ділянки із кадастровими номерами 3225582100:01:001:0019 (площею 18,3119 га), 3225582100:05:002:0004 (площею 50,2541 га), 3225582100:01:004:0068 (площею 44,4864 га), 3225582100:01:002:0033 (площею 7,3985 га) та 3225582100:01:001:0018 (площею 24,4503 га) перебувають у державній власності (т. 1 а. с. 139-143).

У мотивувальній частині рішення Яготинського районного суду Київської області у цивільній справі № 382/2297/15-ц (т. 1 а. с.26-29, 144-165) зазначено, що земельні ділянки з кадастровими номерами 3225582100:01:001:0019, 3225582100:01:004:0068, 3225582100:01:002:0033, 3225582100:01:001:0018 до земель спільного сумісного використання КСП «Дружба» не відносились та дане рішення відповідно до постанови апеляційного суду Київської обалсті від 22.03.2018 року скасовано та ухвалено нове.

В апеляційній скарзі у цій справі ОСОБА_1 зазначив, що вважає законним рішення суду в частині відмови в його позові щодо земельних ділянок з кадастровими номерами 3225582100:01:002:0033, 3225582100:01:001:0019, 3225582100:01:004:0068, 3225582100:01:002:0035, 3225582100:01:001:0018 з тих підстав, що вони до земель спільного сумісного використання КСП «Дружба» не відносилися (а. с. 154-160 т. 1).

Згідно з листом Держгеокадастру у Київській області від 25.05.2020 № ПІ-585/1-604/0/63-20 (а.с. 166 т. 1) відповідно до креслення Схеми поділу земель колективної власності, яке входить до складу Схеми поділу земель колективної власності на земельні частки (паї) КСП «Дружба», розробленої Інститутом землеустрою УААН у 2000 р., зовнішні межі земельних ділянок з кадастровими номерами 3225582100:05:002:0004, 3225582100:01:004:0068, 3225582100:01:002:0033, 3225582100:01:001:0018, 3225582100:01:001:0019, які розташовані на території Капустинської сільської ради, не входять в межі земельних ділянок, які згідно Схеми поділу земель колективної власності на земельні частки (паї) КСП «Дружба» не підлягають поділу і повинні використовуватися сумісно.

Постановою Київського окружного адміністративного суду від 09.06.2017 року у справі № 810/266/17 (т. 1 а. с. 21-25), з урахуванням ухвали цього ж суду від 11.09.2019 року про виправлення описки, позов ОСОБА_1 до Яготинської РДА про визнання протиправним та скасування пункту розпорядження задоволено. Розпорядження Яготинської РДА «Про затвердження звіту про наявність земель та розподіл їх по власниках землі, землекористувачах, угіддях та видах економічної діяльності станом на 01 січня 2009 року» від 22.12.2008 року №612 у частині віднесення земель сумісного користування КСП «Дружба» площею 721,1 га до земель запасу Капустинської сільської ради скасовано.

Цією ж постановою встановлено, що правонаступником КСП "Дружба" є ТОВ "Агрофірма "Дружба".

Ухвалюючи постанову від 30.01.2019 у справі № 382/2297/15-ц (а. с. 213-219 т. 1) Верховний Суд виходив з того, що:

- обґрунтованим є висновок апеляційного суду, що земельні ділянки з кадастровими номерами 3225582100:01:002:0034, 3225582100:01:002:0001, 3225582100:01:002:0067 вибули із спільного сумісного використання членів КСП «Дружба» без їх згоди, зокрема, ОСОБА_1 , право якого, у даному випадку, було порушено, як при виготовленні технічної документації, так і при передачі в оренду названих спірних земельних ділянок, тому позовні вимоги в частині визнання недійсними договорів оренди, скасування їх державної реєстрації, визнання недійсними наказів щодо земельних ділянок з зазначеними кадастровими номерами підлягають задоволенню;

- правильним є висновок апеляційного суду, що в іншій частині позовні вимоги є необґрунтованими, тому відсутні правові підстави для їх задоволення;

- доводи касаційної скарги, що позовні вимоги про скасування наказів Головного управління Держземагенства у Київській області про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою та передачу земельних ділянок у користування є неналежним способом захисту порушених прав, оскільки такі накази є ненормативними актами та вичерпали свою дію внаслідок їх виконання, на законність та обґрунтованість рішення апеляційного суду про визнання недійсними вищезазначених договорів оренди не впливають.

Таким чином, Верховний Суд погодився, що в частині відмови в позові щодо земельних ділянок з кадастровими номерами 3225582100:01:002:0033, 3225582100:01:001:0019, 3225582100:01:004:0068, 3225582100:01:002:0035, 3225582100:01:001:0018 позовні вимоги є необґрунтованими, тому відсутні правові підстави для їх задоволення.

Разом з тим, рішення Яготинського районного суду Київської області від 14.09.2018 року у справі № 382/1621/17, на яке позивач посилається в обґрунтування своїх позовних вимог в якості джерела доказів, скасовано постановою Київського апеляційного суду від 17.01.2021 року, яка скасована відповідно до постанови Верховного Суду від 18.03.2020 року (а.с.30-32, 181-184 т.1, 44 т. 2).

Заявляючи вимоги про визнання договорів оренди недійсними та скасування їх державної реєстрації (а.с.33-90), позивач вважає доведеним, що спірні земельні ділянки, відносяться до земель сумісного використання членів колишнього КСП «Дружба», у встановленому законом порядку за позивачем визначено та залишається право спільної сумісної власності, що полягає у сумісному використанні земельних ділянок, що не підлягали поділу, а тому ділянки безпідставно передані в оренду, що є підставою для недійсності договорів оренди.

Однак, суд з такими твердженнями не погоджується.

В силу ч. 1 ст. 153 ЗК України власник не може бути позбавлений права власності на земельну ділянку, крім випадків, передбачених цим Кодексом та іншими законами України.

Відповідно до ч. ч. 1, 2 ст. 3 ЗК України 1990 року власність на землю в Україні мала такі форми: державну, колективну, приватну. Усі форми власності є рівноправними. Розпоряджаються землею Ради народних депутатів, які в межах своєї компетенції передають землі у власність або надають у користування та вилучають їх.

Згідно ч. ч. 1, 2, 3, 4, 8 ст. 5 цього Закону, земля може належати громадянам на праві колективної власності. Суб`єктами права колективної власності на землю є колективні сільськогосподарські підприємства, сільськогосподарські кооперативи, садівницькі товариства, сільськогосподарські акціонерні товариства, у тому числі створені на базі радгоспів та інших державних сільськогосподарських підприємств. Розпорядження земельними ділянками, що перебувають у колективній власності громадян, здійснюється за рішенням загальних зборів колективу співвласників. У колективну власність можуть бути передані землі колективних сільськогосподарських підприємств, сільськогосподарських кооперативів, сільськогосподарських акціонерних товариств, в тому числі створених на базі радгоспів та інших державних сільськогосподарських підприємств, землі садівничих товариств - за рішенням загальних зборів цих підприємств, кооперативів, товариств. Кожний член колективного сільськогосподарського підприємства, сільськогосподарського кооперативу, сільськогосподарського акціонерного товариства у разі виходу з нього має право одержати свою частку землі в натурі (на місцевості), яка визначається в порядку, передбаченому частинами шостою і сьомою статті 6 цього Кодексу.

В силу вимог ч.2 ст. 152 ЗК України, власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків.

Як вбачається з матеріалів справи, КСП «Дружба» реорганізовано в ТОВ «Агрофірма «Дружба».

Таким чином ТОВ "Агрофірма «Дружба» набуло всіх прав та обов`язків КСП «Дружба», в тому числі і розпоряджатися майном КСП.

Пунктом 1 Указу Президента України від 08.08.1995 року № 720/95 «Про порядок паювання земель, переданих у колективну власність сільськогосподарським підприємствам і організаціям» (далі Указ) визначено, що паюванню підлягають сільськогосподарські угіддя, передані у колективну власність колективним сільськогосподарським підприємствам, сільськогосподарським кооперативам, сільськогосподарським акціонерним товариствам, у тому числі створеним на базі радгоспів та інших державних сільськогосподарських підприємств.

Відповідно до пункту 2 Указу право на частку (пай) мають члени колективного сільськогосподарського підприємства, сільськогосподарського кооперативу, сільськогосподарського акціонерного товариства, в тому числі пенсіонери, які раніше працювали в ньому і залишилися членами зазначеного підприємства, кооперативу, товариства, відповідно до списку, що додається до державного акта на право колективної власності на землю.

Згідно з пунктом 17 Перехідних положень ЗК України, що набрав чинності 01.01.2002 року, сертифікати на право на земельну частку (пай) є дійсними до виділення власникам земельних паїв у натурі (на місцевості) земельних ділянок та видачі їм державних актів на право власності на землю.

Відповідно до цього Указу було розроблено Методичні рекомендації щодо порядку передачі земельної частки(паю) в натурі із земель колективної власності членам колективних сільськогосподарських підприємств і організацій, які затверджено наказом Державного комітету України по земельних ресурсах, Міністерства сільського господарства і продовольства України, Української академії аграрних наук від 04 червня 1996 року № 47/172/48 (далі Методичні рекомендації).

За змістом пунктів 1.3., 1.5., 2.7. Методичних рекомендацій передача в натурі земельної частки (паю) громадянину здійснюється після складання «Схеми поділу земель колективної власності на земельні частки (паї)» (далі Схеми).

Схеми складаються за участю керівників і спеціалістів колективних сільськогосподарських підприємств (організацій), сільськогосподарських кооперативів, сільськогосподарських акціонерних товариств, у тому числі створених на базі радгоспів та інших державних сільськогосподарських підприємств, затверджуються загальними зборами (зборами уповноважених) членів цих підприємств і організацій та погоджуються районними (міськими) державними адміністраціями (виконавчими комітетами міських Рад).

На Схемі виділяються земельні масиви, що можуть бути поділені на земельні частки (паї) без обмежень в часі, в тому числі ділянки першочергової приватизації, а також земельні масиви, які поділяються на земельні частки (паї) після закінчення певного технологічного сільськогосподарського циклу. Крім того, визначаються: земельні ділянки, що поділяються одночасно без подрібнення в натурі на окремі паї (зрошувані угіддя, сади, виноградники, хмільники, ягідники тощо); земельні ділянки, що не підлягають поділу і повинні використовуватись сумісно (угіддя, законсервовані, виходячи з екологічних умов; невеликі площі сільськогосподарських угідь, в результаті поділу яких на окремі земельні ділянки стає неможливим механізований обробіток ґрунту).

Наведеними нормами гарантується недопущення порушень майнових прав колишніх членів колективних сільськогосподарських підприємств, у тому числі права власності на земельні ділянки, що не підлягають поділу і повинні використовуватися сумісно.

Частинами першою та другою статті 2 Закону України Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв) від 05 червня 2003 року № 899-IV встановлено, що основним документом, який посвідчує право на земельну частку (пай), є сертифікат на право на земельну частку (пай), виданий районною (міською) державною адміністрацією. Документами, що посвідчують право на земельну частку (пай), також є: свідоцтво про право на спадщину; посвідчені у встановленому законом порядку договори купівлі-продажу, дарування, міни, до яких додається сертифікат на право на земельну частку (пай); рішення суду про визнання права на земельну частку (пай).

Відповідно до ст. 23 Закону України «Про колективне сільськогосподарське підприємство» вищим органом самоврядування у підприємстві є загальні збори його членів або збори уповноважених. У період між зборами справами підприємства керує управління. Повноваження загальних зборів і правління визначаються статутом підприємства.

Частиною 2 ст. 8 Закону України «Про колективне сільськогосподарське підприємство» визначено, що право колективної власності здійснюють загальні збори членів підприємства, збори уповноважених або створений ними орган управління підприємства, якому передано окремі функції по господарському управлінню колективним майном.

Відповідно до ч. 3 ст. 369 ЦК України, яка регулює питання здійснення права спільної сумісної власності, співвласники мають право уповноважити одного з них на вчинення правочинів щодо розпорядження спільним майном.

Згідно з ч. ч. 1, 4 ст. 10 Закону України "Про колективне сільськогосподарське підприємство" (в редакції діючій на момент укладення оспорюваних договорів) земля може належати підприємству на праві колективної власності, а також може бути надана у постійне або тимчасове користування, в тому числі на умовах оренди.

Враховуючи, що користування спільною сумісною власністю здійснюється за згодою усіх співвласників майна, а правонаступником КСП «Дружба» є ТОВ «Агрофірма», позивач, як співвласник, згідно з ст. 361 ЦК України може самостійно розпоряджатися лише своєю часткою у праві спільної часткової власності, земельна частка (пай), проте належна позивачу з земель спільного сумісного використання в натурі не виділялась та останній не здійснював свого права на виділення частки в натурі, позивачем оспорюється передача в оренду земель спільної сумісної власності, при тому, що загальна площа земельної ділянки спільного сумісного використання становить 721,1 га.

Таким чином, належна позивачу з земель спільного сумісного використання в натурі не виділялась та останній не здійснював свого права на виділення частки в натурі, а земельні ділянки, що не підлягають поділу, повинні використовуватися сумісно.

Згідно зі ст. 7 Закону України "Про колективне сільськогосподарське підприємство" об`єктами права колективної власності підприємства є земля, інші основні та оборотні засоби виробництва, грошові та майнові внески його членів, вироблена ними продукція, одержані доходи, майно, придбане на законних підставах. Об`єктами права власності підприємства є також частки у майні та прибутках міжгосподарських підприємств та об`єднань, учасником яких є підприємство.

Відповідно до ст. 22 ЗК України 1990 року право власності на землю або право користування наданою земельною ділянкою виникає після встановлення землевпорядними організаціями меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) і одержання документа, що посвідчує це право.

Відповідно до вказаних правових норм, суб`єктом права власності та права користування нерозподіленими 721 га землі колективної форми власності є КСП, а не позивач у справі. Колишній член КСП до моменту виділення йому в установленому порядку в натурі земельної ділянки, має лише право на отримання відповідних результатів від діяльності підприємства на таких землях, відповідно до статуту та Закону України "Про колективне сільськогосподарське підприємство".

Формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі, а земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера (ч. ч. 1, 3, 4 ст. 79-1 ЗК України).

Формування земельних ділянок (крім випадків, визначених у частинах шостій - сьомій цієї статті) здійснюється за проектами землеустрою щодо відведення земельних ділянок (ч. 5 ст. 79-1 ЗК України).

Згідно з положеннями ст. 79, ч. 1 ст. 79-1 ЗК України та ст. 35 Закону України "Про землеустрій" формування земельної ділянки як об`єкта цивільних прав передбачає встановлення площі, межі, правового статусу, внесення інформації про таку ділянку до Державного земельного кадастру, а відтак лише після вчинення таких дій може бути встановлено факт порушення відповідного права на такі ділянки (накладення меж ділянок), і лише така технічна документація може бути належним і допустимим доказом порушення зазначеного права.

Отже, обставини щодо входження зовнішніх меж спірних земельних ділянок у межі земельних ділянок колишнього КСП «Дружба» загальною площею 721,1 га, які не підлягають поділу і повинні використовуватись сумісно, мають встановлюватись виключно з урахуванням передбаченої земельним законодавством землевпорядної документації. Проте, такі письмові докази в матеріалах справи відсутні та позивачем не надані.

В матеріалах справи відсутні належні, допустимі, достовірні і достатні докази, що ОСОБА_1 виділено у встановленому порядку земельну ділянку, затверджено проекти землеустрою чи технічна документація, яка б встановлювала межі земельної ділянки та свідчила б про порушення прав членів КСП «Дружба» (насамперед ОСОБА_1 ) через накладення земельних ділянок, на отримання у власність нерозподіленої землі. Оскільки позивач фактично не надав жодних доказів щодо того, що зовнішні межі спірних земельних ділянок, які передані в оренду за оспорюваними договорами, входять у межі земельних ділянок колишнього КСП «Дружба» загальною площею 721,1 га, які не підлягають поділу і повинні використовуватись сумісно, то відсутні й підстави вважати, що має місце порушення прав позивача укладенням оспорюваних договорів оренди.

Відповідно до сталої судової практики Верховного Суду, відсутність порушеного права є самостійною підставою для відмови у задоволенні позову.

Крім цього, відповідач заявив про застосування позовної давності, а позивач ніяким чином не обґрунтовує причини звернення до суду в березні 2020 року, оспорюючи рішення договори, які ухвалені (укладені) в період 2011-2017 років.

З урахуванням викладеного, в позові необхідно відмовити.

Судовий збір відповідно до ч. 1 ст.141ЦПК України покладається на позивача.

Керуючись ст. ст. 141, 258-259, 265, 268, 354 ЦПК України, ст.ст.79, 79-1, 22. 152, 153 ЗК України, ст.ст.361, 369 ЦК України,Законом України "Про землеустрій", Законом України "Про колективне сільськогосподарське підприємство", суд

ВИРІШИВ:

В позові ОСОБА_1 , в особі представника ОСОБА_2 , до Яготинської міської ради Бориспільського району Київської області, Головного управління Держгеркадастру у Київській області, Відділу реєстрації повноважень та ведення реєстру територіальної громади Яготинської міської ради, ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 про визнання недійсним наказів, розпоряджень, договорів оренди земельних ділянок та припинення права оренди земельних ділянок, відмовити.

Рішення може бути оскаржено до Київського апеляційного суду протягом 30 днів з дня проголошення повного рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги усіма учасниками справи, після проголошення повного рішення 28 грудня 2021 року, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя Кисіль О.А.

Джерело: ЄДРСР 102299681
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку