Справа № 761/37303/21
Провадження № 3/761/10107/2021
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
30 листопада 2021 року суддя Шевченківського районного суду міста Києва Щебуняєва Лідія Леонідівна, розглянувши адміністративний матеріал, який надійшов з Департаменту запобігання політичній корупції Національного агентства з питань запобігання корупції про притягнення до адміністративної відповідальності ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 ,керівника політичної партії «Комуністична партія України», проживаючого за адресою: АДРЕСА_1 ,
- за вчинення адміністративного правопорушення, передбаченого ст.212-21КУпАП,
В С Т А Н О В И В:
До Шевченківського районного суду м. Києва надійшов протокол про адміністративне правопорушення №53-15/267 від 24 вересня 2021 року, складений уповноваженою особою Національного агентства з питань запобігання корупції - заступником керівника департаменту - керівником відділу моніторингу та перевірок ризикових операцій Департаменту запобігання політичній корупції Гречанко О., відносно керівника політичної партії «Комуністична партія України» ОСОБА_1 .
Відповідно до протоколу про адміністративне правопорушення,за результатами аналізу Звіту політичної партії про майно, доходи, витрати та зобов`язання фінансового характеру за ІІІ квартал 2020 року, поданого до Національного агентства з питань запобігання корупції 29 червня 2021 року політичною партією «Комуністична партія України», за підписом керівника Партії ОСОБА_1 , встановлено, що оформлення Звіту Партії, включені до нього звітні дані не відповідають вимогам законодавства.
Відповідно до абзаців третього, шостого пункту 3 розділу II Положення про аналіз Звіту політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру, затвердженого рішенням Національного агентства з питань запобігання корупції 08.09.2016 № 26, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 19.09.2016 за № 1264/29394, Звіт Партії поданий з грубим порушенням встановлених вимог щодо оформлення, а саме подання Звіту без відомостей про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру місцевих організацій, які в установленому порядку набули статус юридичної особи.
У Звіті Партії в таблиці «Місцеві організації політичної партії, які в установленому порядку набули статус юридичної особи» зазначено інформацію щодо наявності 626 місцевих організацій, які в установленому порядку набули статус юридичної особи, з яких 1 знаходиться на тимчасово окупованій території України. Проте до Звіту Партії додано відомості про майно, доходи, витрати та зобов`язання фінансового характеру лише щодо 600 місцевих організацій. Інформацію щодо 24 місцевих організацій не додано до Звіту Партії.
Крім цього, згідно з відомостями з ЄДР, Партія має ще 73 місцевих організацій, відомості про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру яких не додані до Звіту Партії.
Таким чином, до Звіту Партії не додано інформацію про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру 95 місцевих організацій, які в установленому порядку набули статус юридичної особи.
Оскільки відповідно до пункту 4 наказу Національного агентства з питань запобігання корупції від 19.02.2021 № 102/21, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 15.04.2021 за № 507/35129, звіти політичних партій про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру за квартали 2020 року подаються в порядку та спосіб, що визначені Законом України «Про політичні партії в Україні» в редакції, яка діяла на день опублікування Закону України від 19.12.2019 № 410-ІХ «Про внесення змін до деяких законів України щодо запобігання і протидії політичній корупції»), за формою Звіту політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру, затвердженою рішенням Національного агентства з питань запобігання корупції від 09.06.2016 № 3, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 30.06.2016 за № 904/29034, та відповідно до Положення про порядок подання Звіту політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру, затвердженого рішенням Національного агентства з питань запобігання корупції від 28.07.2016 № 2, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 25.08.2016 за №1185/29315, у редакціях, що діяли на день набрання чинності цим наказом, то відсутність відомостей щодо 95 місцевих організацій Партії є порушенням частини дев`ятої статті 17 Закону та підпункту 1 пункту 10 розділу II, абзацу другого пункту 1 розділу III Положення.
Водночас за результатами перевірки відповідності відображеної у Звіті інформації вимогам законодавства України, зіставлення та звірки відомостей, зазначених у Звіті, з доданими до Звіту документами встановлено неповноту інформації, а саме:
1. До Звіту Партії не додано довідку банку про рух коштів по рахунку Партії НОМЕР_1 , відкритому в АТ «Ощадбанк», що є порушенням частини дванадцятої статті 17 Закону та підпункту 2 пункту 10 розділу II Положення.
2. У Звіті Партії не відображено інформацію про наявні у власності Партії торговельні марки - свідоцтва України на торговельні марки № НОМЕР_9 та № НОМЕР_2 , зареєстровані 15.04.2004, очікувана дата закінчення строку дії свідоцтв 17.04.2022, інформація про які розміщена за посиланням ІНФОРМАЦІЯ_2, що є порушенням пункту 1 частини дев`ятої статті 17 Закону (роздруківки з вебсайту Спеціальної інформаційної системи Укрпатенту https://sis.ukrpatent.org додаються).
3. На титульних сторінках Звітів 45 місцевих організацій Партії, що в установленому порядку набули статус юридичної особи, зазначено фактичне місцезнаходження цих організацій, проте у відповідних розділах Звітів не відображено інформацію щодо права власності або права користування приміщеннями та не додано копій документів, які підтверджують зазначену інформацію, що є порушенням пункту 1 частини дев`ятої, частини дванадцятої статті 17 Закону та підпункту 2 пункту 10 розділу II Положення.
4. До звітів 4 місцевих організацій Партії, які в установленому порядку набули статус юридичної особи, не додано довідки установ банків про рух коштів по рахунках, відомості про які зазначено на титульних сторінках поданих ними Звітів, а саме:
Львівської обласної організації Партії (ідентифікаційний код 25560935) по рахунку № НОМЕР_3 , відкритому в філії АТ «Імексбанк» у м. Львові;
Белградської районної організації Партії (ідентифікаційний код 21017737) по рахунку № НОМЕР_4 , відкритому в Белградському відділенні АТ «Ощадбанк»;
Одеської обласної організації Партії (ідентифікаційний код 20994965) по рахунку № НОМЕР_5 , відкритому в 328845/філії Одеського ОУ АТ «Ощадбанк»;
Житомирської обласної організації Партії (ідентифікаційний код 13572790) по рахунку № НОМЕР_6 , відкритому в КБ АТ «Приватбанк», що є порушенням частини дванадцятої статті 17 Закону та підпункту 2 пункту 10 розділу II Положення.
5. У Звітах Волинської обласної організації Партії (ідентифікаційний код 21733600), Кілійської районної організації Партії (ідентифікаційний код 26006647), Красноокнянської районної партійної організації Партії (ідентифікаційний код 23207710) зазначено відомості про рухоме майно, що перебуває у власності (транспортні засоби), проте у відповідних розділах Звітів цих організацій не відображено інформацію щодо права власності на вказане майно та не додано копій документів, які підтверджують зазначену інформацію, що є порушенням пункту 1 частини дев`ятої статті 17 Закону та підпункту 2 пункту 10 розділу II Положення.
6. До Звіту Липовецької районної організації Партії (ідентифікаційний код 33876537) не додано копій документів, які підтверджують відомості про майно, що перебуває у власності зазначеної організації, що є порушенням частини дванадцятої статті 17 Закону та підпункту 2 пункту 10 розділу II Положення.
7. У підпункті 2 пункту 2.1 глави 2 «Відомості про майно, у тому числі за кордоном, що перебуває на праві користування політичної партії» розділу І Звітів Харківської (ідентифікаційний код 22705066 ) та Сумської (ідентифікаційний код 21124108 ) обласних організацій Партії відображено відомості про майно, що знаходиться у користуванні, а саме:
- Харківської обласної організації Партії - нежитлові приміщення за адресами: АДРЕСА_4 (договір позички від 01.01.2020 №06), АДРЕСА_5. (договір позички від 01.01.2020 № 05), АДРЕСА_6 (договір позички від 01.01.2020 №02) та квартири за адресами: АДРЕСА_2. , (договір позички від 01.01.2020 № 04), АДРЕСА_3 (договір позички від 01.01.2020 № 03);
- Сумської обласної організації Партії - нежитлові приміщення за адресами: АДРЕСА_7 (договір від 04.01.2020 № 01), АДРЕСА_8 (договір від 30.09.2017 № 02).
Проте у пункті 6.1 «Спонсорські внески на користь політичної партії» глави 6 розділу III Звітів зазначених місцевих організацій не відображено відомості про спонсорські внески та не визначено розмір (сума) цих внесків, що є порушенням частини п`ятої статті 15, пункту 2 частини дев`ятої статті 17 Закону (копії сторінок звітів Харківської та Сумської обласних організацій та договорів позички додаються).
Зазначені порушення зафіксовано в Акті про проведення аналізу Звіту Партії від 17 серпня 2021 року та у Висновку про результати аналізу Звіту Партії від 19 серпня 2021 року №755, затвердженого наказом Національного агентства від 19.08.2021 № 527/21, за що передбачена адміністративна відповідальність, згідно зі ст. 212-21 КУпАП.
В судове засідання особа, яка притягається до адміністративної відповідальності ОСОБА_1 в судове засідання не з`явився. Надав суду заяву, в якій просить проводити розгляд справи про адміністративне правопорушення без його участі.
В судовому засіданні представник особи, яка притягається до адміністративної відповідальності ОСОБА_1 - адвокат Івасюк І.Ю. просила закрити справу про адміністративне правопорушення відносно ОСОБА_1 за відсутністю в його діях складу адміністративного правопорушення. Зазначила, що ОСОБА_1 не є суб`єктом адміністративного правопорушення, передбаченого ст.212-21 КУпАП. Крім того, порушено порядок складання протоколу про адміністративне правопорушення , оскільки протокол було складено за його відсутності він не отримував копію протоколу про адміністративне правопорушення щодо нього, в матеріалах провадження відсутні докази щодо підтвердження вручення йому другого примірника протоколу.
Дослідивши матеріали справи про адміністративне правопорушення, заслухавши пояснення представника особи, яка притягається до адміністративної відповідальності ОСОБА_1 - адвоката Івасюк І.Ю. суд дійшов наступного висновку.
Частиною 1 статті 7 КУпАП передбачено, що ніхто не може бути підданий заходу впливу в зв`язку з адміністративним правопорушенням інакше, як на підставах і в порядку, встановлених законом.
Статтею 212-21 КУпАП передбачена відповідальність за порушення встановленого порядку подання фінансового звіту про надходження і використання коштів виборчого фонду, звіту політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру у виді штрафу, але при цьому вказаною статтею не передбачено на кого може бути накладено штраф.
Отже у тексті статті 212-21 КУпАП не визначений суб`єкт адміністративного правопорушення, який може бути підданий адміністративному стягненню у вигляді штрафу, передбаченому санкцією цієї статті.
Системний аналіз норм глави 2 «Адміністративне правопорушення і адміністративна відповідальність» та ст. 27 КУпАП дають підстави вважати, що суб`єктами у справах про адміністративні правопорушення можуть бути фізичні особи (громадяни України, іноземці, особи без громадянства), посадові особи та юридичні особи.
Таким чином, якщо виходити з аналізу об`єктивної сторони адміністративного правопорушення, передбаченого ст. 212-21 КУпАП, то суб`єктом цього правопорушення може бути особа, на яку чинним законом покладено обов`язок подання фінансового звіту про надходження і використання коштів виборчого фонду, звіту політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру.
Обов`язок подати до НАЗК звіт політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру покладено на політичну партію, що передбачено ч.7 ст. 17 Закону України «Про політичні партії України».
При цьому, пунктом 1 розділу ІІ Положення про порядок подання Звіту політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру, затвердженого рішенням НАЗК від 28.07.2016 р. № 2 також передбачено подання звіту саме політичною партією.
Тобто за відсутності у ст. 212-21 КУпАП прямої вказівки на осіб, які є суб`єктами правопорушення, виходячи з аналізу об`єктивної сторони правопорушення, враховуючи вимоги ч.7 ст. 17 Закону України «Про політичні партії України» та п.1 Розділу ІІ Положення про порядок подання Звіту політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру щодо обов`язку політичної партії подавати звіт про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру, а також враховуючи можливість застосування до юридичної особи на підставі ч.1 ст. 27 КУпАП адміністративного стягнення у вигляді штрафу, можна дійти висновку про те, що суб`єктом правопорушення у даному випадку може бути політична партія, яка є юридичною особою з моменту її державної реєстрації.
Отже з аналізу положень чинного законодавства вбачається, що до відповідальності, передбаченої ст. 212-21 КУпАП, за порушення порядку подання фінансового звіту про надходження і використання коштів виборчого фонду, звіту політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру у вигляді штрафу може бути притягнута юридична особа - політична партія, а фізична чи посадова особи не можуть бути суб`єктом правопорушення за вказаною статтею.
З матеріалів справи вбачається, що протокол про адміністративне правопорушення складено на ОСОБА_1 за ст. 212-21 КУпАП, як на керівника політичної партії «Комуністична партія України».
Згідно зі ст. 14 КУпАП посадові особи підлягають адміністративній відповідальності за адміністративні правопорушення, зв`язані з недодержанням установлених правил в сфері охорони порядку управління, державного і громадського порядку, природи охорони здоров`я населення та інших правил, забезпечення виконання яких входить до їх службових обов`язків.
Так, якщо керівника політичної партії вважати посадовою особою, то для вирішення питання щодо можливості притягнення його до адміністративної відповідальності за правопорушення, передбачене ст. 212-21 КУпАП, необхідно з`ясувати чи входить до службових обов`язків керівника політичної партії виконання дій, які складають об`єктивну сторону вказаного адміністративного правопорушення.
Разом з тим, положеннями Закону України «Про політичні партії України» не передбачено обов`язку керівника політичної партії подавати звіт про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру (ч.7 ст. 17 цього Закону передбачено, що звіт у паперовій формі подається за підписом керівника партії, засвідченим печаткою політичної партії, що відноситься до порядку оформлення документу, а не обов`язку подачі документу до НАЗК).
Також не передбачено обов`язку керівника політичної партії подавати до НАЗК звіт про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру й іншими нормативно-правовими документами.
Зокрема, у Положенні про порядок подання Звіту політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру, затвердженого рішенням НАЗК від 28.07.2016 р. № 2 відсутня норма, яка б зобов`язувала керівника політичної партії подавати до НАЗК звіт (по аналогії з ч.7 ст. 17 Закону України «Про політичні партії України» у п.1 розділу ІІ Положення передбачено, що керівник партії підписує звіт у паперовій формі).
Матеріали справи про адміністративне правопорушення не містять даних про повноваження і обов`язки ОСОБА_1 подавати звіт про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру щодо місцевих організацій партії.
Отже, в силу вимог ст. 14 КУпАП ОСОБА_1 , як керівник політичної партії «Комуністична партія України» не може бути суб`єктом адміністративного правопорушення, передбаченого ст. 212-21 КУпАП, і як посадова особа.
Відповідно до ч.1 ст.247 КУпАП провадження в справі про адміністративне правопорушення не може бути розпочато, а розпочате підлягає закриттю, зокрема у разі відсутності події і складу адміністративного правопорушення.
Таким чином, оцінюючи належність, допустимість і достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності, суддя вважає, що оскільки ОСОБА_1 не є суб`єктом адміністративного правопорушення, передбаченого ст. 212-21 КУпАП, то в його діях відсутній склад адміністративного правопорушення, а тому провадження в справі про адміністративне правопорушення про притягнення до адміністративної відповідальності ОСОБА_1 за ст. 212-21 КУпАП підлягає закриттю.
Враховуючи вищевикладене, керуючись п.1 ст. 247, ст. 212-21, 245, 247, 280, 284 Кодексу України про адміністративні правопорушення,
П О С Т А Н О В И В:
Провадження у справі про притягнення ОСОБА_1 до адміністративної відповідальності за ст.212-21 КУпАП - закрити за відсутністю в його діях складу адміністративного правопорушення.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги.
Постанова може бути оскаржена протягом десяти днів з дня її винесення. Апеляційна скарга подається до Київського апеляційного суду через Шевченківський районний суд м. Києва.
Суддя Л.Л.Щебуняєва