open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
Справа № 921/696/20
Моніторити
Судовий наказ /27.12.2021/ Господарський суд Тернопільської області Судовий наказ /27.12.2021/ Господарський суд Тернопільської області Судовий наказ /27.12.2021/ Господарський суд Тернопільської області Постанова /07.12.2021/ Західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /09.11.2021/ Західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /04.10.2021/ Західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /21.09.2021/ Західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /16.08.2021/ Західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /26.07.2021/ Західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /14.06.2021/ Західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /24.05.2021/ Західний апеляційний господарський суд Рішення /23.03.2021/ Господарський суд Тернопільської області Рішення /23.03.2021/ Господарський суд Тернопільської області Ухвала суду /16.03.2021/ Господарський суд Тернопільської області Ухвала суду /23.02.2021/ Господарський суд Тернопільської області Ухвала суду /09.02.2021/ Господарський суд Тернопільської області Ухвала суду /09.02.2021/ Господарський суд Тернопільської області Ухвала суду /09.02.2021/ Господарський суд Тернопільської області Ухвала суду /12.01.2021/ Господарський суд Тернопільської області Ухвала суду /12.01.2021/ Господарський суд Тернопільської області Ухвала суду /12.01.2021/ Господарський суд Тернопільської області Ухвала суду /12.01.2021/ Господарський суд Тернопільської області Ухвала суду /12.01.2021/ Господарський суд Тернопільської області Ухвала суду /12.01.2021/ Господарський суд Тернопільської області Ухвала суду /14.12.2020/ Господарський суд Тернопільської області Ухвала суду /14.12.2020/ Господарський суд Тернопільської області Ухвала суду /08.12.2020/ Господарський суд Тернопільської області Ухвала суду /04.12.2020/ Господарський суд Тернопільської області Ухвала суду /04.12.2020/ Господарський суд Тернопільської області Ухвала суду /09.11.2020/ Господарський суд Тернопільської області
emblem
Справа № 921/696/20
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Судовий наказ /27.12.2021/ Господарський суд Тернопільської області Судовий наказ /27.12.2021/ Господарський суд Тернопільської області Судовий наказ /27.12.2021/ Господарський суд Тернопільської області Постанова /07.12.2021/ Західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /09.11.2021/ Західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /04.10.2021/ Західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /21.09.2021/ Західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /16.08.2021/ Західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /26.07.2021/ Західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /14.06.2021/ Західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /24.05.2021/ Західний апеляційний господарський суд Рішення /23.03.2021/ Господарський суд Тернопільської області Рішення /23.03.2021/ Господарський суд Тернопільської області Ухвала суду /16.03.2021/ Господарський суд Тернопільської області Ухвала суду /23.02.2021/ Господарський суд Тернопільської області Ухвала суду /09.02.2021/ Господарський суд Тернопільської області Ухвала суду /09.02.2021/ Господарський суд Тернопільської області Ухвала суду /09.02.2021/ Господарський суд Тернопільської області Ухвала суду /12.01.2021/ Господарський суд Тернопільської області Ухвала суду /12.01.2021/ Господарський суд Тернопільської області Ухвала суду /12.01.2021/ Господарський суд Тернопільської області Ухвала суду /12.01.2021/ Господарський суд Тернопільської області Ухвала суду /12.01.2021/ Господарський суд Тернопільської області Ухвала суду /12.01.2021/ Господарський суд Тернопільської області Ухвала суду /14.12.2020/ Господарський суд Тернопільської області Ухвала суду /14.12.2020/ Господарський суд Тернопільської області Ухвала суду /08.12.2020/ Господарський суд Тернопільської області Ухвала суду /04.12.2020/ Господарський суд Тернопільської області Ухвала суду /04.12.2020/ Господарський суд Тернопільської області Ухвала суду /09.11.2020/ Господарський суд Тернопільської області

ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

79010, м.Львів, вул.Личаківська,81

_________________________________________________________________________________________________________

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"07" грудня 2021 р. Справа №921/696/20

Західний апеляційний господарський суд у складі колегії:

Головуючого судді Бонк Т.Б.

СуддівБойко С.М.,

Якімець Г.Г.,

секретар судового засідання Кострик К.,

за участю представників учасників справи:

прокурора- Місінської М.А.,

позивача- Мартинюка З.І.,

відповідача не з`явився,

розглянувши апеляційну скаргу Державного підприємства Чортківське лісове господарство, б/н від 01.07.2021 (вх. суду від 19.07.2021 №01-05/2422/21)

на рішення Господарського суду Тернопільської області від 23.03.2021 (повний текст рішення складено 12.04.2021), суддя Андрусик Н.О.

у справі №921/696/20

за позовом Керівника Чортківської місцевої прокуратури, м. Чортків, Тернопільська область в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції у Тернопільській області, м. Тернопіль

до відповідача Державного підприємства Чортківське лісове господарство, м. Чортків, Тернопільська область

про стягнення 1 140 944 грн шкоди

В С Т А Н О В И В :

Короткий зміст вимог позовної заяви і рішення суду першої інстанції:

У листопаді 2020року керівник Чортківської місцевої прокуратури звернувся до Господарського суду Тернопільської області з позовом в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції у Тернопільській області до ДП «Чортківське лісове господарство» про стягнення 1 140 944грн шкоди, заподіяної внаслідок несанкціонованої рубки дерев без наявності лімітів та дозволів на спеціальне використання природних ресурсів в межах територій та об`єктів природно-заповідного фонду загальнодержавного значення.

Позовні вимоги обгрунтовані тим, що за результатами проведеної Державною екологічною інспекцією у Тернопільській області з 03.11.2017 по 10.11.2017 планової перевірки ДП «Чортківське лісове господарство» на відповідність дотримання вимог природоохоронного законодавства про охорону, захист, використання та відтворення лісів встановлено факти незаконної рубки дерев без наявності лімітів та дозволів на спеціальне використання природних ресурсів на території ботанічного заказнику загальнодержавного значення "Яблунівський" Копичинського лісництва (квартал 47, виділ 5, площа 11га) та на території лісового заказнику загальнодержавного значення "Дача Галілея" Улашківського лісництва (квартал 48, виділ 18, площа 3,2га), про що складено відповідний акт від 10.11.2017, який підписаний директором відповідача без зауважень. При цьому прокурор вказує, що оскільки спеціальне використання природних ресурсів у межах територій та об`єктів природно-заповідного фонду здійснюється в межах ліміту та на підставі виданого дозволу на спеціальне використання природних ресурсів, видані відповідачем лісорубні квитки №51 від 08.02.2017 та №97 від 28.07.2017 на проведення вибіркових санітарно-оздоровчих рубок суперечать вимогам ЗУ «Про природно-заповідний фонд України», «Про Перелік документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності». У зв`язку з чим позивач здійснив розрахунок шкоди природним комплексам заповідного об`єкту в сумі 1 140 944 грн.

Як на підстави для звернення з вказаним позов до суду в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції прокурор вказує на те, що такий позов інспекцією не пред`являвся у зв`язку з відсутністю фінансування на видатки по сплату судового збору. При цьому, за твердженнями прокурора, бездіяльність контролюючого органу призвела до порушення інтересів держави, адже з моменту виявлення правопорушення (листопад 2017-го року) завдана навколишньому природному середовищу шкода, залишається не відшкодованою.

Рішенням Господарського суду Тернопільської області від 23.03.2021 у справі №921/696/20 позов задоволено. Присуджено до стягнення з відповідача на користь спеціального фонду Сосулівськрї сільської ради Чортківського району 261 742,50грн та на користь спеціального фонду об`єднаної територіальної громади міста Копичинці Гусятинського району Тернопільської області 879 201,50грн шкоди, заподіяної порушенням законодавства про природо-заповідний фонд. Присуджено до стягнення з відповідача на користь Тернопільської обласної прокуратури 17 114,16грн в повернення сплаченого судового збору.

При прийнятті рішення про задоволення позову суд першої інстанції виходив з того, що при здійсненні заходів для поліпшення санітарного стану лісів у межах природно-заповідного фонду, власники лісів та постійні лісокористувачі зобов`язані дотримуватись порядку, передбаченого Санітарними правилами в лісах України, а якщо відповідні заходи передбачають заготівлю деревини - додатково статті 69 ЛК України (щодо видачі лісорубного квитка) та статті 9-1 Закону України «Про природно-заповідний фонд України» (щодо отримання ліміту та дозволу на спеціальне використання природних ресурсів). Суд встановив, що в порушенням вимог ст.19 Лісового кодексу України, ст.ст.9-1, 21 Закону України «Про природно-заповідний фонд України» відповідачем здійснено рубки дерев без відповідного ліміту на проведення рубок на території природно-заповідного фонду загальнодержавного значення, який видається центральним органом виконавчої влади в галузі охорони навколишнього природного середовища, та без відповідного дозволу територіальних органів центрального органу виконавчої влади в галузі охорони навколишнього природного середовища. Відтак суд вказав, що у зв`язку з неналежним виконанням своїх обов`язків щодо забезпечення охорони та захисту лісів відповідач як постійний лісокористувач повинен нести деліктну відповідальність за завдану незаконною порубкою дерев на підвідомчій йому території шкоду.

Короткий зміст вимог та узагальнених доводів учасників справи:

ДП «Чортківське лісове господарство» (відповідач ) не погодилось з рішенням суду першої інстанції, подало апеляційну скаргу, в якій просить рішення скасувати та прийняти нове рішення, яким відмовити у задоволенні позову.

В апеляційній скарзі скаржник вказує, зокрема, що проведені відповідачем у 2017році рубки були вибірковими санітарними, метою яких було поліпшення стану лісів. Перед їх здійсненням були проведені лісопатологічні обстеження на підставі рішень науково-технічної ради та видані лісорубні квитки на такий вид рубок, які ніким не оскаржені та не скасовані. Відповідач стверджує, що вказані рубки не є видом спеціального використання лісових природних ресурсів та не потребували отримання лімітів та дозволів для їх проведення, оскільки такі рубки були вибірковими санітарними. Крім того, зазначає, що заготовлена відповідачем деревина в процесі спірних рубок належним чином оприбуткована та постановлена на баланс державної установи.

У відзиві на апеляційну скаргу прокурор просить залишити оскаржуване рішення суду першої інстанції без змін, апеляційну скаргу без задоволення.

Прокурор вказує, що Державне управління охорони навколишнього середовища видало відповідачу охороні зобов`язання на лісовий заказник загальнодержавного значення «Дача Галілея» (№16-57 від 08.09.2012) та ботанічний заказник загальнодержавного значення «Яблунівський» (№04-40 від 05.10.2012), згідно з якими на території заказника заборонено проведення господарської діяльності, що загрожує збереженню або призводить до деградації чи зміни первісного її стану, суперечить цілям і завданням заказника. Пунктами 3.3 Положень про лісовий заказник загальнодержавного значення «Дача Галілея» та ботанічний заказник загальнодержавного значення «Яблунівський» передбачено, що спеціальне використання природних ресурсів у межах території заказників здійснюється на підставі дозволів, виданих уповноваженими органами державної влади, в межах лімітів, установлених Мінприроди. Відтак прокурор вказує, що підписавши охоронні зобов`язання, відповідач зобов`язаний був здійснювати свою господарську діяльність, в тому числі, спеціальне використання природних ресурсів на території заказників з дотриманням вимог Положень про заказники, а його твердження, що проведені рубки були санітарними з метою поліпшення стану лісів, тому не потребували отримання дозволів і встановлення лімітів, суперечать фактичним обставинам справи.

Позивач у відзиві на апеляційну скаргу також просить залишити оскаржуване рішення суду першої інстанції без змін.

Зазначає, зокрема, що вибіркові санітарні рубки є спеціальним заходом поліпшення якісного складу лісів і відповідно до п.5 Санітарних правил в лісах України заходи з поліпшення санітарного стану лісів у межах природно-заповідного фонду здійснюються згідно з ЗУ «Про природно-заповідний фонд України», ст. 9-1 якого передбачено, що проведення таких господарських заходів на території природно-заповідного фонду відноситься до спеціального використання природних ресурсів, яке вимагає отримання відповідного дозволу в межах встановленого ліміту. Посилання апелянта на чинність лісорубних квитків №51 від 08.02.2017 та №97 від 28.07.2017 позивач вважає безпідставними, оскільки на момент проведення перевірки рубки були завершені, деревина зрізана, заготовлена і вивезена з місця рубки, підприємством складено акт огляду місця заготівлі деревини, що свідчить про завершення дії лісорубного квитка. Зазначає, що на проведення таких самих рубок на території цих заказників у попередні роки відповідач отримував від Міністерства екології та природних ресурсів ліміти на використання природних ресурсів у межах територій та об`єктів природно-заповідного фонду загальнодержавного значення.

Ухвалою Західного апеляційного господарського суду від 16.08.2021 відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою відповідача.

Подальший рух справи викладено в ухвалах суду.

Ухвалою від 09.11.2021 розгляд справи відкладено на 07.12.2021.

У судовому засіданні представник позивача та прокурор заперечили щодо апеляційної скарги та надали усні пояснення.

Скаржник не забезпечив явки свого представника в судове засідання.

Розглянувши наявні у справі матеріали, давши належну правову оцінку доводам, які містяться в апеляційній скарзі, колегія суддів апеляційного господарського суду дійшла висновку, що апеляційну скаргу слід залишити без задоволення, а оскаржуване рішення суду першої інстанції без змін, з огляду на наступне.

Згідно з встановленими судами першої та апеляційної інстанцій обставин, і визначених відповідно до них правовідносин, вбачається, що :

На підставі постанов Ради Міністрів Української РСР №500 від 28.10.1974 «Про створення державних заказників в Українській РСР» №617 від 16.12.1982 «Про доповнення переліків державних заказників Української РСР» створено лісовий заказник загальнодержавного значення «Дача Галілея» та ботанічний заказник загальнодержавного значення «Яблунівський».

Відповідно до Положення «Про лісовий заказник загальнодержавного значення «Дача Галлея» та Положення «Про ботанічний заказник загальнодержавного значення «Яблунівський», які затверджено наказами Міністерства екології та природних ресурсів України №№325, 388 від 02.08.2012, заказники створено з метою збереження у природному стані та відтворення унікального для Західного Поділля високопродуктивного лісового масиву, охорони рідкісних рослин (п.2.1 Положень).

Згідно з п.3.3 Положень спеціальне використання природних ресурсів у межах території заказників здійснюється на підставі дозволів, виданих уповноваженими на те органами державної влади у порядку, передбаченому законодавством, у межах лімітів, установлених Мінприроди.

Відповідно до п.п.1.3, 1.7, 3.4, 3.5 Положень забезпечення режиму охорони території земельних ділянок у межах заказників здійснюється землекористувачем, - ДП «Чортківське лісове господарство», на якого оформляється охоронне зобов`язання щодо додержання встановленого режиму території.

08.09.2012 Державним управлінням охорони навколишнього природного середовища в Тернопільській області відповідно до ст.53 Закону України «Про природно-заповідний фонд України» видано ДП «Чортківське лісове господарство» охоронне зобов`язання №16-57 (том 1,а.с. 54).

Відповідно до вказаного охоронного зобов`язання під охорону підприємства - лісгоспу передано лісовий заказник загальнодержавного значення «Дача Галілея», площею 1856га, з метою збереження у природному стані штучного високопродуктивного лісового масиву для наукових, пізнавальних, господарських цілей. Даний заповідний об`єкт розташований у кварталі 29-74 Улашківського лісництва Державного підприємства «Чортківське лісове господарство» у межах лісового урочища «Дача Галілея». Територія заказника розміщена в межах шести сільських рад Чортківського та Борщівського районів Тернопільської області (Озерянської сільської ради Борщівського району та Росохацької, Залісянської, Сосулівської, Улашківської, Заболотівеької, Милівецької сільських рад Чортківського району), входить до складу природно-заповідного фонду України, який охороняється як національне надбання, і є складовою частиною світової системи природних територій та об`єктів, що перебувають під особливою охороною.

Відповідно до охоронного зобов`язання на території заказника заборонено проведення господарської діяльності, що загрожує збереженню або призводить до деградації чи зміни первісного її стану, суперечить цілям і завданням заказника.

05.10.2012 Державним управлінням охорони навколишнього природного середовища в Тернопільській області відповідно до ст. 53 Закону України «Про природно-заповідний фонд України» видано ДП «Чортківське лісове господарство» охоронне зобов`язанням №04-40 (том 1,а.с. 55).

Згідно з зазначеним охоронним зобов`язанням лісгоспу передано під охорону ботанічний заказник загальнодержавного значення «Яблунівський», площею 2103 га. Даний заповідний об`єкт розташований у кварталах -16. 30-40, 46-56, 63-70, 73, 74 Копичинського лісництва Державного підприємства «Чортківське лісове господарство», у межах лісового урочища «Дача «Яблунів», поблизу сіл Яблунівка, Тудорівка, Майдан, Чабарівка та міста Копичинці Гусятинського району, входить до складу природно-заповідного фонду України, який охороняється як національне надбання, і є складовою частиною світової системи природних територій та об`єктів, що перебувають під особливою охороною.

Згідно з даним охоронним зобов`язанням на території заказника заборонено проведення господарської діяльності, що загрожує збереженню або призводить до деградації чи зміни первісного її стану, суперечить цілям і завданням заказника. Природно-заповідний фонд охороняється як національне надбання, щодо якого встановлюється особливий режим охорони, відтворення і використання.

Відповідно до листа №1196від 14.12.2016 та №489 від 24.07.2017 відповідач просив ДСЛП «Львівлісозахист» направити спеціалістів для обстеження лісових деревостанів на предмет доцільності призначення санітарно-оздоровчих заходів, в тому числі по Улашківському лісництву у кварталі 48 виділі 18 вибіркову санітарну рубку на площі 3,2га; по Копичинському лісництву у кварталі 47 виділ 5 - вибіркову санітарну рубку на площі 11га, надавши Перелік лісових ділянок (а.с.141-145, том 1).

27.12.2016 комісією в складі начальника Тернопільського ОЛПП ДСЛП «Львівлісозахист» Луцика В.М., інженера лісопатолога Тернопільського ОЛПП ДСЛП «Львівлісозахист» Лучки В.В., в присутності головного лісничого ДП «Чортківське лісове господарство» Попеля Р.Й. проведено лісопатологічне рекогносцирувальне обстеження лісових деревостанів методом походових ліній з уточненням границь шляхом проходження по периметру ділянок з метою діагностики патологічних процесів в деревостанах, встановлення частки пошкоджених дерев, які підлягають обов`язковій вирубці з складанням лісовпорядних матеріалів (додатки до акту).

Згідно з цим Актом по Улашківському лісництву у кварталі 48 виділ -18 встановлено провести вибіркову санітарну рубку в основному за рахунок пошкоджених дерев дуба IV-VI категорій; частково - ясена з метою збереження лісової фауни природним укриттям.

26.05.2017 комісією у складі начальника Тернопільського ОЛПП ДСЛП «Львівлісозахист» Луцика В.М., інженера лісопатолога Тернопільського ОЛПП ДСЛП «Львівлісозахист» Лучки В.В., за участю начальника лісогосподарського відділу ДП «Чортківське лісове господарство» Баранюка М.І та провідного інженера захисту лісів Дереворіза С.Я., в присутності відповідальних осіб лісництва проведено лісопатологічне обстеження лісових насаджень ДП «Чортківське лісове господарство» на предмет доцільності проведення в заходів з поліпшення санітарного стану лісів, про що складено Акт. Лісопатологічне обстеження проводилося рекогносцирувальним методом по ходових лініях з уточненням границь шляхом проходження по периметру ділянок та по ходових лініях з метою діагностики патологічних процесів в деревостанах, встановлення частки пошкоджених дерев, які підлягають обов`язковому вирубуванню згідно вимог Санітарних правил в лісах України.

Відповідно до цього Акту по Копичинському лісництву у кварталі 47 виділі 5 встановлено ураження стовбура та коріння дерев ясена халаровим раком; вирішено провести вибіркову санітарну рубку за рахунок пошкоджених дерев IV-VI категорій санітарного стану; інтенсивність вибірки - слабка.

Листом №05/1073 від 16.06.2017 та №3-1/72 від 12.01.2017 Управління екології та природних ресурсів Тернопільської ОДА погодило перелік заходів з поліпшення санітарного стану лісів по ДП «Чортківське лісове господарство» у межах територій природно-заповідного фонду, загальною площе 80,3га та 129,4га, відповідно.

Згідно з протоколами №27/2017 та №5/2017 комісією в особі т.в.о першого заступника начальника - начальника відділу лісового та мисливського господарства, охорони і захисту лісів Нички Л.З., головних спеціалістів мисливського господарства, охорони і захисту лісів Гуменюка І.Р., Приймачука І.М., Маланчука А.В. на підставі огляду лісовпорядних матеріалів погоджено виписку лісорубних квитків, зокрема ДП «Чортківське лісове господарство» на проведення рубок формування і оздоровлення лісів.

08.02.2017 ДП «Чортківське лісове господарство» видано лісорубний квиток №51 (том 1,а.с. 137) на вибіркову санітарну рубку по пнях 82м3 деревини (3м3 - ділової маси, 68м3 - дров`яної маси, (всього 71м3 ліквідної стовбурної маси), 6м3 - ліквіду з крони, 5м3 - хворосту і стручків) в Улашківському лісництві, зокрема, у кварталі 48, виділ 18 на площі 3,2га за рахунок заходів з формування і оздоровлення лісів відповідно до завдань 2017 року.

28.07.2017 ДП «Чортківське лісове господарство» видано лісорубний квиток №97 (том 1,а.с. 138)на вибіркову санітарну рубку по пнях 146м3 деревини (16м3 - ділової, 111м3 - дров`яної маси (всього 127м3 ліквідної маси), 7м3 - ліквіду з крони, 12м3 - хворосту і стручків) в Копичинському лісництві за рахунок заходів з формування і оздоровлення лісів відповідно до завдань 2017 року.

Згідно з актом огляду місць заготівлі деревини від 02.08.2017 фактично по лісорубному квитку №51 в Улашківському лісництві ДП «Чортківське лісове господарство» здійснено у кварталі 48, виділ 18 санітарну рубку по пнях 88,513м3 деревини, в тому числі 2,905м3 ділової деревини, 80,608м3 дров`яної (в тому числі 50,608м3 для технологічних потреб), 5м3 хворосту.

По лісорубному квитку №97 в Копичинському лісництві ДП «Чортківське лісове господарство» фактично здійснено у кварталі 47, виділ 5 санітарну рубку по пнях 155,233м3 деревини, в тому числі: 18,106м3 ділової деревини, 126,127м3 дров`яної деревини (з неї 19,175м3 для технологічних потреб) та 12м3 хворосту, хмизу і сучків (Акт огляду місць заготівлі деревини від 30.10.2017).

Листом Мінприроди №5/4-8/1285-19 від 01.02.2019 надано інформацію щодо затвердження лімітів на використання природних ресурсів у межах природно-заповідного фонду загальнодержавного значення на території ДП «Чортківське лісове господарство» впродовж 2013-2015 років (а.с.116-125, том 2).

На підставі наказу №331 від 30.10.2017 та направлення №573 від 30.10.2017 протягом періоду з 03.11.2017 по 10.11.2017 Державною екологічною інспекцією у Тернопільській області проведено плановий захід державного нагляду (контролю) на предмет дотримання ДП «Чортківське лісове господарство» вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, про проведення якого було повідомлено на підставі повідомлення №2-1/3463 від 19.10.2017.

За результатами проведеної перевірки Державною екологічною інспекцією у Тернопільській області складено Акт від 20.11.2017, який підписано інспекторами Інспекції, а також без зауважень чи будь яких інших застережень - директором ДП «Чортківське лісове господарство» Фреяком В.Й. та отримано один примірник Акту.

Як вбачається із змісту Акту перевірки, в ході перевірки було встановлено факт рубки дерев, зокрема, на території Копичинського та Улашківського лісництв без наявності лімітів та дозволів на спеціальне використання природних ресурсів в межах територій та об`єктів природно-заповідного фонду загальнодержавного значення.

Так, з вказаного акту вбачається (том 1,а.с. 40-41):

-по ботанічному заказнику загальнодержавного значення «Яблунівський», загальною площею 2103га:

У кварталі 47 виділ 5 на площі 11,0га проведено вибіркову санітарну рубку 2017 року.

Ділянка включена у перелік заходів з поліпшення санітарного стану лісів, який погоджений ДСЛЗП «Львівлісозахист» та Управлінням екології та природних ресурсів Тернопільської обласної державної адміністрації.

Виявлено відсутність ліміту та дозволу на спеціальне використання природних ресурсів в межах території та об`єктів природно-заповідного фонду загальнодержавного значення на 2017 рік, виданих згідно вимог ст.91 Закону України «Про природно-заповідний фонд». На проведення рубки ДП «Чортківське лісове господарство» видано дозвіл - лісорубний квиток від 28.07.2017 №000709. Площа рубки відмежована в натурі стовпчиками з відповідними написами Рубка в стадії проведення, лісопродукція вивезена, ділянка очищається від порубкових залишків. Згідно з представлених матеріалів відводу в рубку призначено 224 дерева, в тому числі: модрини 62 шт., дуба червоного 54 шт., черешні 5 шт., граба 19 шт., ясена 78 шт., берези 4 шт. та клена 2 дерева. Нa ділянці проведено контрольний перелік пнів зрізаних дерев, згідно з яким обліковано 222 пні зрізаних дерев, в тому числі: модрини 62 шт., дуба червоного 54 шт., граба 19 шт., ясена 78 шт., черешні 4 шт., берези 3 шт., клена 2 шт. Крім того, обліковано два відведених у рубку дерева та не зрізаних: береза діаметр па висоті 1,3 м - 24 см та черешня діаметра на 1,3м - 20м.

- по лісовому заказнику загальнодержавного значення «Дача Галілея», загальною площею 1856га:

У кварталі 48 виділ 18 площа 3,2 га проведено вибіркову санітарну рубку 2017 року.

Ділянка включена у перелік заходів з поліпшення санітарного стану лісів, який погоджений ДСЛЗІІ «Львівлісозахист» та Управлінням екології та природних ресурсів Тернопільської обласної державної адміністрації. Ліміт та дозвіл на спеціальне використання природних ресурсів в межах території та об`єктів природно-заповідного фонду загальнодержавного значення на 2017 рік, виданий згідно вимог ст.9-І Закону України «Про природно-заповідний фонд», відсутній. На проведення рубки ДП «Чортківське лісове господарство» видано дозвіл - лісорубний квиток від 08.02.2017 №540312. Площа рубки відмежована в натурі стовпчиками з відповідними написами. Рубка завершена, лісопродукція вивезена, ділянка очищена від порубних залишків, що відображено в Акті огляду місця заготівлі деревини від 02.08.2017. Згідно представлених матеріалів відводу в рубку призначено 79 дерев, в тому числі: дуба 51 шт., черешні 3шт., граба 19шт., ясена 2 шт., береста 1 шт. та ялини 2 дерева.

На ділянці проведено контрольний перелік пнів зрізаних дерев, згідно з яким обліковано всього 69 пнів, в тому числі: дуба 43шт., граба 19шт., черешні 2шт., береста 1шт., ясена 2 шт. та ялини 2 шт.

За наслідками перевірки 10.11.2017 Державною екологічною інспекцією у Тернопільській області видано припис №2-1 /3725 про усунення виявлених правопорушень, відповідно до якого зобов`язано ДП «Чортківське лісове господарство» зобов`язано, зокрема, у строк до 09.05.2018 (постійно) спеціальне використання природних ресурсів у межах територій та об`єктів природно-заповідного фонду здійснювати в межах лімітів та дозволів, виданих згідно вимог ст.91 Закону України «Про природно-заповідний фонд України».

У відповідь на припис листом №1414 від 06.12.2017 ДП «Чортківське лісове господарство» повідомлено про проведення такого заходу як доповнення лісових культур: в кварталі 2 виділ 21 на площі 1,6га Колиндянського лісництва; кварталі 20 виділ 13 на площі 4,3га Більче-Золотецького лісництва; кварталі 54, виділ 6,1 на площі 1,6га Борщівського лісництва.

У зв`язку з виявленими порушеннями, Державною екологічною інспекцією у Тернопільській області на підставі постанови Кабінету Міністрів України №541 від 24.07.2013 «Про затвердження такс для обчислення розміру шкоди, заподіяної порушенням законодавства про природно-заповідний фонд» та польових перелікових відомостей проведено розрахунок розміру заподіяної порушенням законодавства про природно-заповідний фонд шкоди та визначено її розмір- по заказнику загальнодержавного значення «Дача Галілея» у розмірі 261 742,50грн (том 1,а.с. 43) та по ботанічноиу заказнику загальнодержавного значення «Яблунівський» - в розмірі 879 201,50грн (том 1,а.с. 45).

З метою досудового врегулювання спору Державною екологічною інспекцією у Тернопільській області на адресу ДП «Чортківське лісове господарство» надіслано претензію №2-1/4100 від 12.12.2017 про відшкодування 1 140 944грн заподіяної шкоди, яка залишена відповідачем без задоволення.

Відповідно до висновку експерта, складеного за результатами проведення додаткової судової інженерно-геологічної експертизи у кримінальному провадженні №12019210000000085 №1525/20-22від 22.12.2020 (а.с.96-104, том 2), вибіркова санітарна рубка, проведена в 47 кварталі 5 виділ Копичинського лісництва ДП «Чортківське лісове господарство» на підставі лісорубного квитка №97 серії ТЕ JIPK №000709 від 28.07.2017 на площі 11га на території об`єкту природно-заповідного фонду ботанічного заказника загальнодержавного значення «Яблунівський» належить до спеціального використання природних ресурсів. Розмір шкоди, заподіяної внаслідок незаконної, як встановлено слідством спільно з представниками Державної екологічної інспекції у Тернопільській області, вирубки 222-х дерев на території ботанічного заказника загальнодержавного значення «Яблунівський» (в кварталі 47 виділі 5 Копичинського лісництва ДП «Чортківське лісове господарство») становить 884 353,50грн. Вибіркова санітарна рубка, проведена в кварталі 47 виділ 5 Копичинського лісництва ДП «Чортківське лісове господарство», що знаходиться в межах території ботанічного заказника загальнодержавного значення «Яблунівський», належить до лісогосподарських заходів, пов`язаних із заготівлею деревини, для проведення якої необхідно було встановлювати ліміти на використання природних ресурсів у межах територій та об`єктів природно-заповідного фонду.

При перегляді рішення місцевого господарського суду судова колегія Західного апеляційного господарського суду керувалась наступним:

Предметом спору у даній справі є вимоги прокурора про відшкодування 1 140 944грн шкоди, заподіяної внаслідок несанкціонованої рубки дерев без наявності лімітів та дозволів на спеціальне використання природних ресурсів на території ботанічного заказнику загальнодержавного значення "Яблунівський" Копичинського лісництва (квартал 47, виділ 5, площа 11га) та на території лісового заказнику загальнодержавного значення "Дача Галілея" Улашківського лісництва (квартал 48, виділ 18, площа 3,2га).

Згідно з ст. 1 Лісового кодексу України ліси України є її національним багатством і за своїм призначенням та місцем розташуванням виконують переважно водоохоронні, захисні, санітарно-гігієнічні, оздоровчі, рекреаційні, естетичні, виховні, інші функції та є джерелом для задоволення потреб суспільства в лісових ресурсах. Усі ліси на території України, незалежно від того, на землях яких категорій за основним цільовим призначенням вони зростають, та незалежно від права власності на них, становлять лісовий фонд України і перебувають під охороною держави.

Відповідно до статей 16, 17 Лісового кодексу України право користування лісами здійснюється в порядку постійного та тимчасового користування лісами. У постійне користування ліси на землях державної власності для ведення лісового господарства без встановлення строку надаються спеціалізованим державним лісогосподарським підприємствам, іншим державним підприємствам, установам та організаціям, у яких створено спеціалізовані лісогосподарські підрозділи.

Ліси надаються в постійне користування на підставі рішення органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування, прийнятого в межах їх повноважень. Право постійного користування лісами посвідчується державним актом на право постійного користування земельною ділянкою.

Відповідно до Преамбули Закону України Про природно-заповідний фонд України -природно-заповідний фонд становлять ділянки суші і водного простору, природні комплекси та об`єкти яких мають особливу природоохоронну, наукову, естетичну, рекреаційну та іншу цінність і виділені з метою збереження природної різноманітності ландшафтів, генофонду тваринного і рослинного світу, підтримання загального екологічного балансу та забезпечення фонового моніторингу навколишнього природного середовища. У зв`язку з цим законодавством України природно-заповідний фонд охороняється як національне надбання, щодо якого встановлюється особливий режим охорони, відтворення і використання. Україна розглядає цей фонд як складову частину світової системи природних територій та об`єктів, що перебувають під особливою охороною.

За змістом ч. 1 ст. 3, ст. 25 Закону України Про природно-заповідний фонд України заказники належать до природно-заповідного фонду України.

Залежно від походження, інших особливостей природних комплексів та об`єктів, що оголошуються заказниками чи пам`ятками природи, мети і необхідного режиму охорони заказники поділяються на ландшафтні, лісові, ботанічні, загальнозоологічні, орнітологічні, ентомологічні, іхтіологічні, гідрологічні, загальногеологічні, палеонтологічні та карстово-спелеологічні.

Заказниками оголошуються природні території (акваторії) з метою збереження і відтворення природних комплексів чи їх окремих компонентів та можуть бути загальнодержавного або місцевого значення.

На територіях заказників забороняються рубки головного користування, суцільні, прохідні, лісовідновні та поступові рубки, видалення захаращеності, а також полювання та інша діяльність, що суперечить цілям і завданням, передбаченим положенням про заказник (ст. 26 вказаного Закону).

Статтею 100 ЛК України визначено, що порядок охорони, захисту, використання та відтворення лісів на землях природно-заповідного фонду визначається відповідно до Закону України "Про природно-заповідний фонд України", цього Кодексу та інших актів законодавства.

Стаття 9 Закону України "Про природно-заповідний фонд України" встановлює цілі використання територій та об`єктів природно-заповідного фонду, а також передбачає, що заготівля деревини, лікарських та інших цінних рослин, їх плодів, сіна, випасання худоби, мисливство, рибальство та інші види використання можуть здійснюватися лише за умови, що така діяльність не суперечить цільовому призначенню територій та об`єктів природно-заповідного фонду, встановленим вимогам щодо охорони, відтворення та використання їх природних комплексів та окремих об`єктів.

Статтею 9-1 Закону України "Про природно-заповідний фонд України" встановлено, що спеціальне використання природних ресурсів у межах територій та об`єктів природно-заповідного фонду здійснюється в межах ліміту та на підставі дозволу на спеціальне використання природних ресурсів у межах територій та об`єктів природно-заповідного Фонду.

Частиною 2 вказаної статті передбачено, що перелік встановлених цим Законом видів використання природних ресурсів у межах територій та об`єктів природно-заповідного фонду і порядок їх використання визначаються режимом територій та об`єктів природно-заповідного фонду.

При цьому, спеціальне використання природних ресурсів у межах територій та об`єктів природно-заповідного фонду загальнодержавного значення здійснюється:

- в межах ліміту на використання природних ресурсів у межах територій та об`єктів природно-заповідного фонду, затвердженого центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування і реалізує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища, а також на підставі дозволів;

- на підставі дозволів, що видаються органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища, обласними, Київською та Севастопольською міськими державними адміністраціями.

Порядок видачі дозволів на спеціальне використання природних ресурсів і встановлення лімітів на використання природних ресурсів у межах територій та об`єктів природно-заповідного фонду загальнодержавного значення визначається Кабінетом Міністрів України.

В апеляційній скарзі скаржник стверджує, що ним проведені вибіркові санітарні рубки, які не є видом спеціального лісокористування, а тому не потребували отримання ним лімітів та дозволів для їх проведення.

Водночас, як обгрунтовано зазначив суд першої інстанції, ні Закон України «Про природно-заповідний фонд України», який є спеціальним у даних правовідносинах, ні Положення про лісовий заказник загальнодержавного значення «Дача Галілея» та Положення про ботанічний заказник загальнодержавного значення «Яблунівський», які встановлюють режими відповідних територій та об`єктів природно-заповідного фонду, не містять окремих положень, які б давали можливість зробити висновок про те, що визначення понять загального та спеціального використання природних ресурсів є різним для тих природних ресурсів, що не перебувають на землях природно-заповідного фонду та тих, що перебувають на таких.

Розділ V ЛК України, який врегульовує порядок ведення лісового господарства, визнає окремі правові режими для використання лісових ресурсів (глава 12) та підвищення продуктивності, поліпшення якісного складу лісів та збереження біорізноманіття в лісах (глава 15).

Так, положеннями ст. 65 ЛК України (глава 12) передбачено, що використання лісових ресурсів може здійснюватися в порядку загального і спеціального використання.

В той же час, статтею 84 ЛК України (глава 15) передбачено, що з метою поліпшення якісного складу лісів, їх оздоровлення, посилення захисних властивостей власники лісів та постійні лісокористувачі здійснюють лісогосподарські заходи (рубки догляду за лісом, санітарні рубки, лісовідновні рубки в деревостанах, що втрачають захисні, водоохоронні та інші корисні властивості, рубки, пов`язані з реконструкцією малоцінних молодняків і похідних деревостанів тощо).

Відповідно до ст. 67 ЛК України у порядку спеціального використання може здійснюватися, зокрема, такий вид використання лісових ресурсів як заготівля деревини. Спеціальне використання лісових ресурсів здійснюється в межах лісових ділянок, виділених для цієї мети. Порядок та умови здійснення спеціального використання лісових ресурсів встановлюються Кабінетом Міністрів України.

Зміст поняття заготівля деревини розкритий у п. 47 Порядку спеціального використання лісових ресурсів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 761 від 23 травня 2007 року, відповідно до якого деревина вважається заготовленою, якщо проведено валку дерев, обрубування гілок та сучків.

Згідно з ч. 1-6 ст. 69 ЛК України спеціальне використання лісових ресурсів на виділеній лісовій ділянці проводиться за спеціальним дозволом - лісорубний квиток або лісовий квиток, що видається безоплатно. Спеціальний дозвіл на заготівлю деревини в порядку рубок головного користування видається органом виконавчої влади з питань лісового господарства Автономної Республіки Крим, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері лісового господарства. Спеціальний дозвіл на інші види спеціального використання лісових ресурсів видається власниками лісів або постійними лісокористувачами. На виділених лісових ділянках можуть використовуватися лише ті лісові ресурси і лише для цілей, що передбачені виданим спеціальним дозволом. Форми спеціальних дозволів і порядок їх видачі затверджуються Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до ч. ч. 1 - 3 ст. 70 ЛК України заготівля деревини здійснюється при використанні лісових ресурсів у порядку рубок головного користування, що проводяться в стиглих і перестійних деревостанах. Для заготівлі деревини під час рубок головного користування в першу чергу призначаються пошкоджені, ті, що усихають, інші деревостани, що потребують термінової рубки за своїм станом, і деревостани, які вийшли з підсочування. Залежно від категорій лісів, природних лісорослинних умов, біологічних особливостей деревних порід та інших особливостей застосовуються такі системи рубок головного користування: суцільні, поступові або вибіркові, комбіновані рубки.

Відповідно до частини 4 вказаної статті, деревина заготовлюється також під час здійснення лісогосподарських заходів, не пов`язаних з використанням лісових ресурсів (поліпшення якісного складу лісів), та під час проведення інших заходів (розчищення лісових ділянок, вкритих лісовою рослинністю, у зв`язку з будівництвом гідровузлів, трубопроводів, шляхів тощо).

Таким чином, дана норма визначає, що заготівля деревини може здійснюватися як у порядку рубок головного користування, так і під час здійснення лісогосподарських заходів, не пов`язаних з використанням лісових ресурсів.

Відповідно до п.4 Санітарних правил в лісах України, затверджених постановою Кабінету Міністрів України № 555 від 27 липня 1995 року, для поліпшення санітарного стану лісів здійснюються такі заходи: 1) вибіркові санітарні рубки; 2) суцільні санітарні рубки; 3) ліквідація захаращеності; 4) профілактика виникнення та поширення осередків шкідників і хвороб лісу, боротьба з ними та захист заготовленої деревини від шкідників і хвороб лісу.

З аналізу положень вказаних Санітарних правил випливає, що перші три види заходів для поліпшення санітарного стану лісів є пов`язаними із заготівлею деревини, а четвертий ні.

В пунктах 12 - 26 Санітарних правил визначено зміст вибіркових санітарних рубок, підстави та порядок їх здійснення.

Так, відповідно до пункту 13 вибіркові санітарні рубки призначаються власниками лісів та постійними лісокористувачами на основі матеріалів лісовпорядкування, лісопатологічних обстежень та повідомлень про появу ознак погіршення санітарного стану лісових насаджень, про що вони інформують обласну держадміністрацію. У межах природно-заповідного фонду вибіркові санітарні рубки призначаються за погодженням з обласними держадміністраціями.

Пунктами 3 та 5 Санітарних правил встановлено, що:

- види, обсяги, строки, місце та особливості здійснення заходів з поліпшення санітарного стану лісів визначаються державними спеціалізованими лісозахисними підприємствами, територіальними органами Держлісагентства, а також власниками лісів, постійними лісокористувачами на основі погоджених відповідно до вимог статті 29-1 Лісового кодексу України матеріалів лісовпорядкування, а також результатів оцінки санітарного стану лісових насаджень;

- заходи з поліпшення санітарного стану лісів плануються і здійснюються на основі матеріалів лісовпорядкування, а також санітарних та лісопатологічних обстежень, а в межах природно-заповідного фонду - відповідно до вимог проектів організації територій та об`єктів природно-заповідного фонду та/або положень про них з урахуванням специфіки, ступеня та періоду пошкодження насаджень, біології деревних порід, шкідників та збудників хвороб лісу;

- складений власником лісів, постійним лісокористувачем перелік заходів з поліпшення санітарного стану лісів погоджується державним спеціалізованим лісозахисним підприємством та відповідним територіальним органом Держлісагентства (у межах природно-заповідного фонду - погоджується також обласними держадміністраціями).

З огляду на наведене в сукупності, враховуючи положення ч.4 ст. 70 ЛК України, судова колегія дійшла висновку про те, що при здійсненні заходів для поліпшення санітарного стану лісів у межах природно-заповідного фонду, власники лісів та постійні лісокористувачі зобов`язані дотримуватись порядку, передбаченого Санітарними правилами в лісах України, а якщо відповідні заходи передбачають заготівлю деревини додатково статті 69 ЛК України (щодо видачі лісорубного квитка) та статті 9-1 Закону України "Про природно-заповідний фонд України" (щодо отримання ліміту та дозволу на спеціальне використання природних ресурсів).

З наявних у матеріалах справи копій актів огляду місць заготівлі деревини від 30.07.2017 та від 02.08.2017 вбачається, що відповідачем при здійсненні спірних вибіркових санітарних рубок було фактично заготовлено деревину, у зв`язку з чим для такої діяльності відповідачу було необхідно оформити відповідні ліміти та дозволи згідно ст. 9-1 Закону України "Про природно-заповідний фонд України".

Крім того, як вбачається з матеріалів даної справи, у попередні роки (зокрема, впродовж 2015року) для проведення вибіркових санітарних рубок відповідач отримував затверджені Міністерством екології та природних ресурсів ліміти на використання природних ресурсів у межах лісового заказника «Дача Галілея» та ботанічного заказника «Яблунівський».

У зв`язку з виявленим фактом незаконних рубок на підставі постанови Кабінету Міністрів України №541 від 24.07.2013 «Про затвердження такс для обчислення розміру шкоди, заподіяної порушенням законодавства про природно-заповідний фонд» та польових перелікових відомостей позивач здійснив розрахунок завданої шкоди, відповідно до якого така по заказнику загальнодержавного значення «Дача Галілея» становить 261 742,50грн (том 1,а.с. 43), а в межах ботанічного заказника загальнодержавного значення «Яблунівський» - в розмірі 879 201,50грн (том 1,а.с. 45).

Порядок та методика здійснення вказаного розрахунку відповідачем не оспорені.

Відшкодування шкоди, заподіяної порушенням природоохоронного законодавства, за своєю правовою природою є відшкодування позадоговірної шкоди, тобто є деліктною відповідальністю.

Загальні положення про цивільно-правову відповідальність за завдання позадоговірної шкоди містяться у статті 1166 ЦК України, відповідно до якої майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.

Водночас, для застосування такої міри відповідальності, як відшкодування завданої шкоди, потрібна наявність усіх елементів складу цивільного правопорушення, а саме: протиправної поведінки, наявності шкоди, причинного зв`язку між протиправною поведінкою та заподіяною шкодою, вини особи, яка заподіяла шкоду. За відсутності хоча б одного з цих елементів цивільно-правова відповідальність не настає.

Обов`язок доказування наявності шкоди та протиправності поведінки заподіювача шкоди покладається на особу, якій завдано збитків. При цьому, відсутність своєї вини доводить особа, яка завдала шкоди (частина друга статті 1166 ЦК України).

Частиною другою статті 19 Лісового кодексу України визначено, що постійні лісокористувачі зобов`язані, зокрема, забезпечувати охорону, захист, відтворення, підвищення продуктивності лісових насаджень, посилення їх корисних властивостей, підвищення родючості ґрунтів, вживати інших заходів відповідно до законодавства на основі принципів сталого розвитку; дотримуватися правил і норм використання лісових ресурсів; створювати сприятливі умови для їх охорони, захисту та відтворення.

Відповідно до пункту 5 статті 64 Лісового кодексу України підприємства, установи, організації і громадяни здійснюють ведення лісового господарства з урахуванням господарського призначення лісів, природних умов і зобов`язані, зокрема, здійснювати охорону лісів від пожеж, захист від шкідників і хвороб, незаконних рубок та інших пошкоджень.

Статтею 86 Лісового кодексу України передбачено, що організація і забезпечення охорони і захисту лісів, яка передбачає здійснення комплексу заходів, спрямованих на збереження та охорону лісів, зокрема, від незаконних рубок та інших пошкоджень, покладається на постійних лісокористувачів відповідно до цього Кодексу.

Статтею 93 Кодексу передбачені завдання контролю за охороною, захистом, використанням та відтворенням лісів. Зокрема, такими завданнями є запобігання порушенням законодавства у сфері охорони, захисту, використання та відтворення лісів, своєчасне виявлення таких порушень і вжиття відповідних заходів щодо їх усунення.

Отже, організація і забезпечення охорони та захисту лісів, яка передбачає здійснення комплексу заходів, спрямованих на збереження та охорону лісів, зокрема, від незаконних рубок та інших пошкоджень, покладається на постійних лісокористувачів.

Згідно з ст. 105 Лісового кодексу України особи, винні у порушенні лісового законодавства, зокрема у незаконному вирубуванні та пошкодженні дерев і чагарників, порушенні порядку заготівлі та вивезення деревини, порушенні інших вимог щодо ведення лісового господарства, встановлених законодавством у сфері охорони, захисту, використання та відтворення лісів, несуть встановлену законом дисциплінарну, адміністративну, цивільно-правову або кримінальну відповідальність.

Відповідно до статті 107 Лісового кодексу України підприємства, установи, організації і громадяни зобов`язані відшкодувати шкоду, заподіяну ними лісу внаслідок порушення лісового законодавства, у розмірах і порядку, визначених законодавством України.

Згідно з ст. 68 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" підприємства, установи, організації та громадяни зобов`язані відшкодовувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, в порядку та розмірах, встановлених законодавством України. Застосування заходів дисциплінарної, адміністративної або кримінальної відповідальності не звільняє винних від компенсації заподіяної навколишньому природному середовищу шкоди.

На підставі викладеного апеляційний суд відхиляє доводи апеляційної скарги та вважає, що суд першої інстанції дійшов обґрунтованого висновку про порушення відповідачем ст. 9-1 Закону України "Про природно-заповідний фонд України" під час проведення спірних незаконних рубок за відсутності лімітів та дозволів на спеціальне використання природних ресурсів у межах територій та об`єктів природно-заповідного фонду загальнодержавного значення, а відтак наявні усі елементи, необхідні для відшкодування шкоди відповідачем за правилами статті 1166 ЦК України.

Висновок апеляційного суду за результатами розгляду апеляційної скарги.

Відповідно до ч.1 ст.236 ГПК України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим.

За приписами ч. 1 ст. 269 ГПК України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права (ч. 1 ст. 276 ГПК України).

На підставі викладеного колегія суддів Західного апеляційного господарського суду вважає, що рішення Господарського суду Тернопільської області від 23.03.2021 у справі № 921/696/20 ґрунтується на матеріалах справи та чинному законодавстві і підстав для його скасування немає, а зазначені в апеляційній скарзі доводи скаржника не обґрунтовані і не визнаються такими, що можуть бути підставою для скасування чи зміни оскаржуваного судового рішення.

Судові витрати в суді апеляційної інстанції.

Оскільки у цьому випадку суд апеляційної інстанції не змінює рішення, та не ухвалює нового рішення, розподіл судових витрат судом апеляційної інстанції не здійснюється (частина 14 статті 129 ГПК України). Відтак, згідно ст.129 ГПК України сплачений судовий збір за подання апеляційної скарги слід залишити за скаржником.

Керуючись ст.ст. 86,129, 236, 254, 269, 270, 275, 276, 281, 282 ГПК України, Західний апеляційний господарський суд

ПОСТАНОВИВ:

1. Апеляційну скаргу Державного підприємства Чортківське лісове господарство, б/н від 01.07.2021 (вх. суду від 19.07.2021 №01-05/2422/21) - залишити без задоволення.

2. Рішення Господарського суду Тернопільської області від 23 березня 2021 року у справі № 921/696/20 -залишити без змін.

3. Судовий збір за перегляд справи у суді апеляційної інстанції - покласти на скаржника.

4. Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом двадцяти днів з дня її проголошення згідно зі ст.ст. 286-289 ГПК України.

Повний текст постанови складено 09.12.2021

Головуючий (суддя-доповідач): Т.Б. Бонк

СуддіС.М. Бойко

Г.Г. Якімець

Джерело: ЄДРСР 101810490
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку