open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа №620/3720/21 Суддя (судді) першої інстанції: Клопот С.Л.

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

01 грудня 2021 року м. Київ

Шостий апеляційний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Ганечко О.М.,

суддів Василенка Я.М.,

Кузьменка В.В.,

розглянувши у письмовому провадженні апеляційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області на рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 10 червня 2021 року у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА _1 звернувся до суду з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області, в якому просив суд:

- визнати протиправним та скасувати рішення (оформлене у вигляді листа-відповіді) Головного управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області від 29.11.2020 року за №2500-1502-8/46585 про відмову в призначенні позивачу пенсії із зниженням пенсійного віку у відповідності до пункту «а» статті 13 Закону України «Про пенсійне забезпечення», статті 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» із зарахуванням періодів роботи у Корпорації «Укртрансбуд» з 01.01.2010 року по 31.08.2011 року, у Компанії «Вінсі Констрюксьон Гран Проже/Буйг Траво Пюблік» з 03.04.2012 року по 15.11.2012 року, у ТОВ «Діоро» з 18.02.2014 року по 30.06.2014 року, у ТОВ «Будівельна Компанія «Промінвестбуд» з 02.08.2016 року по 09.08.2017 року - до стажу роботи, що дає право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах за Списком №1 та обчисленні даного стажу у полуторному розмірі згідно частини 1 статті 56 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи»;

- зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області зарахувати позивачу періоди роботи у Корпорації «Укртрансбуд» з 01.01.2010 року по 31.08.2011 року, у Компанії «Вінсі Констрюксьон Гран Проже/Буйг Траво Пюблік» з 03.04.2012 року по 15.11.2012 року, у ТОВ «Діоро» з 18.02.2014 року по 30.06.2014 року, у ТОВ «Будівельна Компанія «Промінвестбуд» з 02.08.2016 року по 09.08.2017 року - до стажу роботи, що дає право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах за Списком №1 та обчисленні даного стажу у полуторному розмірі у відповідності - до частини 1 статті 56 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи»;

- зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області призначити позивачу пенсію із зниженням пенсійного віку у відповідності до пункту «а» статті 13 Закону України «Про пенсійне забезпечення», статті 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» та виплачувати її починаючи з листопада 2020 року.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що відмова Головного управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області в призначенні позивачу пенсії із зниженням пенсійного віку у відповідності до пункту «а» статті 13 Закону України «Про пенсійне забезпечення», статті 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» із зарахуванням періодів роботи у Корпорації «Укртрансбуд» з 01.01.2010 року по 31.08.2011 року, у Компанії «Вінсі Констрюксьон Гран Проже/Буйг Траво Пюблік» з 03.04.2012 року по 15.11.2012 року, у ТОВ «Діоро» з 18.02.2014 року по 30.06.2014 року, у ТОВ «Будівельна Компанія «Промінвестбуд» з 02.08.2016 року по 09.08.2017 року - до стажу роботи, що дає право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах за Списком №1 та обчисленні даного стажу у полуторному розмірі згідно частини 1 статті 56 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», є протиправною оскільки суперечить приписам діючого законодавства та порушує його права і соціальні гарантії.

Рішенням Чернігівського окружного адміністративного суду від 10 червня 2021 року адміністративний позов задоволено у повному обсязі.

Не погоджуючись з вказаним рішенням, відповідач подав апеляційну скаргу, у якій просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нову постанову, якою відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі.

Ухвалами Шостого апеляційного адміністративного суду від 05.10.2021 року відкрито апеляційне провадження та призначено справу до розгляду у відкритому судовому засіданні на 01.12.2021 року.

Сторони у судове засідання не з`явились, про дату, час і місце судового засідання повідомлені належним чином.

Відповідно до пункту 2 частини 1 статті 311 Кодексу адміністративного судочинства України, суд апеляційної інстанції може розглянути справу без повідомлення учасників справи (в порядку письмового провадження) за наявними у справі матеріалами, якщо справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів, у разі неприбуття жодного з учасників справи у судове засідання, хоча вони були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового засідання.

Відповідно до частини 2 статті 313 Кодексу адміністративного судочинства України, неявка сторін або інших учасників справи, належним чином повідомлених про дату, час і місце розгляду справи, не перешкоджає розгляду справи.

З огляду на викладене, колегія суддів визнала за можливе розглянути справу в порядку письмового провадження.

Згідно з частиною 4 статті 229 КАС України, фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалось.

Дослідивши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, з огляду на таке.

Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судом першої інстанції, ОСОБА_1 ІНФОРМАЦІЯ_1 , був безпосередньо зайнятий повний робочий день на виконанні робіт у зоні відчуження, на території Чорнобильської АЕС, а саме у періоди:

- з 01.09.2005 року по 31.01.2006 року в ЗАТ «Будівельна компанія «Укренергобуд», що підтверджується довідкою форми №122 від 16.02.2006 року за №13-132;

- з 17.05.2006 року по 18.05.2007 року, всього 195 днів, в ВАГ «Будівельно-монтажне управління Київської ТЕЦ-6», що підтверджується довідкою форми №122 від 04.11.2010 року за №99;

- з 03.09.2007 року по 31.08.2011 року в Корпорації «Укртрансбуд» що підтверджується довідкою форми №122 від 24.11.2011 року за №28, довідкою форми №122 від 17.11.2020 року за 1251/11, довідкою від 19.11.2020 року за №1253/11 та довідкою про дозу зовнішнього опромінення від 28.03.2012 року за №29/03;

- з 03.04.2012 року по 15.11.2012 року в Компанії «Вінсі Констрюксьон Гран Проже Буйг Траво Пюблік», що підтверджується довідкою про дозу зовнішнього опромінення від 17.12.2013 року за №428-13 та записами в трудовій книжці за №41-42;

- з 18.02.2014 року по 30.06.2014 року в ТОВ «Діоро», що підтверджується довідкою форми №122 від 19.06.2014 року за №24;

- з 02.08.2016 року по 09.08.2017 року працював у ТОВ «Будівельна Компанія «Промінвестбуд», що підтверджується довідкою від 06.11.2020 року за №59, довідкою від 06.11.2020 року за №60, довідкою про дозу зовнішнього опромінення від 22.08.2017 року за №136.

Зазначені вище періоди роботи підтверджується також записами у трудовій книжці позивача та довідкою про дозу зовнішнього опромінення від 01.10.2020 року за №4083/01090250-2020 виданої ДСП «Чорнобильська АЕС».

Після досягнення позивачем відповідного пенсійного віку, з врахуванням загального наявного у нього стажу роботи на посадах та за професією в особливо шкідливих умовах праці, що дає право на державну пенсію на пільгових умовах відповідно до Списку №1, позивач 12.11.2020 року звернувся до Головного управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області з заявою про призначення пенсії за віком із зниженням пенсійного віку у відповідності до пункту «а» статті 13 Закону України «Про пенсійне забезпечення», статті 114 Закону України-«Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» та обчисленні даного стажу у полуторному розмірі згідно частини 1 статті 56 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» надавши всі належні документи в тому числі вищезазначені довідки про підтвердження пільгового стажу.

Відповідач, у вигляді листа-відповіді, від 29.11.2020 року за №2500-1502-8/46585 повідомив позивача про відмову у призначенні пенсії за віком із зниженням пенсійного віку, через відсутність необхідного пенсійного віку та недостатності стажу роботи, що дає право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах за Списком №1. Відповідач, у своїй відмові зазначив, що відповідно до наданих позивачем документів його страховий стаж з урахуванням додатково стажу по Списку №1 складає 22 роки 8 місяць 8 дні. Стаж за Списком №1 складає 3 роки 3 місяці 19 днів, який був зарахований та обчислений на підставі довідок форми №122 від 04.11.2010 року №99, від 16.02.2016 року №13-132, від 24.11.2011 року №28, за останньою вказаною довідкою стаж зарахований по 31.12.2009 року.

Відповідачем в частині зарахування та обчисленні позивачу стажу роботи на посадах та за професією в особливо шкідливих умовах праці, що дає право на державну пенсію на пільгових умовах відповідно до Списку №1, згідно довідки форми №122 від 24.11.2011 року за №28 (після 01.01.2010 року); довідки форми №122 від 17.11.2020 року за 1251/11; довідки від 19.11.2020 року за №1253/11; довідки про дозу зовнішнього опромінення від 28.03.2012 року за №29/03; довідки про дозу зовнішнього опромінення від 17.12.2013 року за №428-13; довідки форми №122 від 19.06.2014 року за №24; довідки від 06.11.2020 року за №59; довідки від 06.11.2020 року за №60, довідки про дозу зовнішнього опромінення від 22.08.2017 року за №136 - було відмовлено.

Вважаючи дії відповідача протиправними, позивач звернувся за захистом своїх прав до суду із даним позовом.

З урахуванням наведеного, колегія суддів вважає за необхідне звернути увагу на таке.

Відповідно до положень частини 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Підпунктом 1 пункту 2 Прикінцевих положень Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" від 09.07.2003 року №1058-IV (далі - Закон №1058-IV) в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин, визначено, що пенсійне забезпечення застрахованих осіб, які працювали або працюють на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком №1 та на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці за списком №2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, на посадах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах або за вислугу років, які відповідно до законодавства, що діяло раніше, мали право на пенсію на пільгових умовах або за вислугу років, здійснюється згідно з окремим законодавчим актом через професійні та корпоративні фонди. До запровадження пенсійного забезпечення через професійні та корпоративні фонди особам, зазначеним в абзаці 1 цього пункту, пенсії призначаються за нормами цього Закону в разі досягнення пенсійного віку та наявності трудового стажу, передбачених Законом України "Про пенсійне забезпечення" від 05.11.1991 року №1788-XII (далі - Закон №1788-XII).

Відповідно до частини 1 статті 13 Закону №1788-XII, на пільгових умовах мають право на пенсію за віком, незалежно від місця останньої роботи: а) працівники, зайняті повний робочий день на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, - за списком №1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджуваним Кабінетом Міністрів України, і за результатами атестації робочих місць; чоловіки - після досягнення 50 років і при стажі роботи не менше 20 років, з них не менше 10 років на зазначених роботах; жінки - після досягнення 45 років і при стажі роботи не менше 15 років, з них не менше 7 років 6 місяців на зазначених роботах.

Працівникам, які мають не менше половини стажу роботи з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, пенсії на пільгових умовах призначаються із зменшенням віку, передбаченого статтею 12 цього Закону, на 1 рік за кожний повний рік такої роботи чоловікам і на 1 рік 4 місяці - жінкам.

Пунктом 4 постанови ЦК КПРС, Ради міністрів СРСР та ВЦРПС від 29.12.1987 року №1497-378 було встановлено, що у період 1988-1990 років час роботи працівників, зайнятих на експлуатації Чорнобильської АЕС та ліквідації наслідків аварії в зоні відчуження, зараховується у полуторному розмірі в трудовий стаж та в стаж роботи, що дає право на призначення пенсії на пільгових умовах за списком №1, затвердженому постановою Ради Міністрів СРСР від 22.08.1956 року №1173.

Відповідно до частини 1 статті 56 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» час роботи, служби (в тому числі державної) з ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС у зоні відчуження зараховується до стажу роботи, стажу державної служби, вислуги років, яка надає право на пенсію за вислугу років відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб": до 01.01.1988 року - у потрійному, а з 01.01.1988 року до 01.01.1993 року - у полуторному розмірі (у тому числі за списком №1). З 01.01.1993 року та в наступні роки пільги з обчислення стажу роботи у зоні відчуження визначаються Кабінетом Міністрів України.

Постановами Кабінету Міністрів України від 29.02.1996 року №250, від 30.06.1998 року №982, від 07.02.2000 року №223, від 29.01.2003 року №137, від 27.04.2006 року №571, від 10.09.2008 року №831 (з наступними змінами) було встановлено, зокрема, що особам, які і постійно працюють або виконують службові обов`язки у зоні відчуження, час роботи або служби зараховується до стажу роботи та вислуги років у полуторному розмірі (в тому числі за списком №1 виробництв, робіт, професій, посад і показників на підземних ботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, зайнятість яких повний робочий день дає право на пенсію на віком на пільгових умовах, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 16.01.2003 року №36).

Постанова Кабінету Міністрів України від 10.09.2008 року №831 "Про доплати особам, які працюють у зоні відчуження", яка встановлює правила пільгового обчислення стажу роботи в зоні відчуження, так само як і раніше діючі з цього питання постанови уряду, є самостійною правовою підставою для обчислення стажу роботи в зоні відчуження, який враховується при обчисленні коефіцієнту страхового стажу при визначенні розміру пенсії, незалежно від наявності підстав для застосування списку №1 виробництв, робіт, професій, посад і показників на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, зайнятість яких повний робочий день дає право на пенсію на віком на пільгових умовах.

Колегія суддів зазначає, що дія даної постанови поширюється на осіб, які постійно працюють або виконують службові обов`язки у зоні відчуження, в тому числі, а не виключно, на осіб, зайнятість яких повний робочий день дає право на пенсію за віком на пільгових умовах відповідно до Списку №1.

Згідно частини 1 статті 24 Закону №1058-IV передбачено, що страховий стаж - період (строк), протягом якого особа підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню та за який щомісяця сплачені страхові внески в сумі, не меншій, ніж мінімальний страховий внесок.

У відповідності до частини 2 статті 24 Закону №1058-IV, страховий стаж обчислюється територіальними органами Пенсійного фонду відповідно до вимог цього Закону за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку, а за періоди до впровадження системи персоніфікованого обліку - на підставі документів та в порядку, визначеному законодавством, що діяло до набрання чинності цим Законом.

Відповідно до частини 1 статті 25 Закону №1058-IV, коефіцієнт страхового стажу, що застосовується для обчислення розміру пенсії, визначається із заокругленням до п`яти знаків після коми за формулою: Кс = См х Вс : 100% х 12, де: Кс - коефіцієнт страхового стажу; См - сума місяців страхового стажу; Вс - визначена відповідно до цього Закону величина оцінки одного року страхового стажу (у відсотках).

Таким чином, сума місяців страхового стажу є одним з чинників, від якого залежить розмір пенсії.

Згідно положень частини 1 статті 58 Закону №1058-IV, пенсійний фонд є органом, який здійснює керівництво та управління солідарною системою, провадить збір, акумуляцію та облік страхових внесків, призначає пенсії та підготовляє документи для її виплати, забезпечує своєчасне і в повному обсязі фінансування та виплату пенсій, допомоги на поховання, здійснює контроль за цільовим використанням коштів Пенсійного фонду.

Як свідчать матеріали справи, що відповідачем як на підставу відмови у призначенні пенсії позивачу зазначено, що згідно поданих позивачем документів для призначення пенсії за віком на пільгових умовах зі зниженням пенсійного віку, його страховий стаж складає 19 років 8 місяць 8 днів (з урахуванням додатково стажу по Списку №1 - 22 роки, 8 місяців, 8 днів). Стаж за Списком №1 складає 3 роки 3 місяці 19 днів, який був зарахований та обчислений на підставі довідок форми №122 від 04.11.2010 року №99, від 16.02.2016 року №13-132, від 24.11.2011 року №28, за останньою вказаною довідкою стаж зарахований по 31.12.2009 року. Для визначення права з урахуванням пільгового обчислення - 4 роки 11 місяців 17 днів.

Апелянт вважає що позивачу відмовлено у призначенні пенсії на пільгових умовах по Списку №1 у зв`язку з відсутністю необхідного пільгового стажу по Списку №1, підтвердженого поданими позивачем документами, та загального страхового стажу.

Статтею 62 Закону №1788-XII передбачено, що основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. Порядок підтвердження наявного трудового стажу при відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Постановою Кабінету Міністрів України від 12.08.1993 року №637 затверджено Порядок підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній (далі - Порядок 637).

Пунктом 1 Порядку 637 передбачено, що основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. За відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній трудовий стаж встановлюється на підставі інших документів, виданих за місцем роботи, служби, навчання, а також архівними установами.

Відповідно до підпункту 2 пункту 2.1. Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", затвердженого постановою Правління Пенсійного фонду України від 25.11.2005 року №22-1 (далі - Порядок №22-1), зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 27.12.2005 року за №1566/11846, до заяви про призначення пенсії, серед іншого, додаються документи про стаж, що визначені Порядком підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 12.08.1993 року №637.

Відповідно пункту 1.1 Інструкції про порядок ведення трудових книжок працівників, затвердженого наказом Міністерства праці України, Міністерства юстиції України, Міністерства соціального захисту населення від 29.07.1993 року №58, трудова книжка є основним документом про трудову діяльність працівника.

Таким чином, додаткові документи для підтвердження стажу роботи вимагаються лише у разі відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній.

За приписами пункту 20 Порядку 637, у тих випадках, коли в трудовій книжці відсутні відомості, що визначають право на пенсію на пільгових умовах або за вислугу років, установлені для окремих категорій працівників, для підтвердження спеціального трудового стажу приймаються уточнюючі довідки підприємств, установ, організацій або їх правонаступників.

Колегія суддів зазначає, що відповідальність за правильність та достовірність даних, викладених у даних довідках, несуть посадові особи підприємства, які засвідчили своїм підписом та печаткою ці документи.

Відповідно до підпункту 2.1 Порядку №22-1 перелік документів, які додаються до заяви про призначення пенсії за віком, який не є виключним та вичерпним, зокрема: посвідчення учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС та довідка про період (періоди) участі у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС за формою, затвердженою постановою Державного Комітету СРСР по праці та соціальних питаннях від 09.03.1988 року №122, або довідка військової частини, в складі якої особа брала участь у ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС, або довідка архівної установи, або інші первинні документи, в яких зазначено період роботи, населений пункт чи об`єкт, де особою проводились роботи по ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС; посвідчення потерпілого від Чорнобильської катастрофи та довідка про період (періоди) проживання і роботи) на цих територіях, видана органами місцевого самоврядування при призначенні пенсії із застосуванням норм статті 55 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» від 28.02.1991 року №796-XII.

Відповідно до підпункту 4.2. Порядку №22-1 при прийманні документів орган, що призначає пенсію: 1) перевіряє правильність оформлення заяви, відповідність викладених у ній відомостей про особу даним паспорта та документам про стаж; 2) перевіряє зміст і належне оформлення наданих документів; 3) перевіряє копії відповідних документів, фіксує й засвідчує виявлені розбіжності (невідповідності).

Орган, що призначає пенсію, має право вимагати від підприємств, установ та організацій, фізичних осіб дооформлення у тримісячний строк з дня подання заяви прийнятих і подання додаткових документів, передбачених законодавством, а також перевіряти обґрунтованість їх видачі.

Питання призначення пенсій на пільгових умовах згідно зі Списком №1 містяться у Порядку застосування Списків №1 і №2 виробництв, робіт, професій, посад і показників при обчисленні стажу роботи, що дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, затвердженому наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 18.11.2005 року №383 (надалі - Порядок №383).

Відповідно до пункту 3 Порядку застосування Списків №1 та №2 виробництв, робіт професій, посад і показників при обчисленні стажу роботи, що дає право на пенсію за: віком на пільгових умовах, затвердженим наказом Міністерства, праці та соціальної політики України від 18.11.2005 року №383, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 01.12.2005 року за №1451/11731, встановлено, що при визначені права на пенсію за віком на пільгових умовах застосовуються Списки, що чинні на період роботи особи. До пільгового стажу зараховується весь період роботи на відповідних посадах або за професіями незалежно, від дати їх внесення до Списків за умови підтвердження .документами відповідних умов праці за час виконання роботи до 21.08.1992 року та за результатами проведення атестації робочих місць за умовами праці після 21.08.1992 року. Положення вказаного пункту передбачають віднесення періодів роботи до пільгового стажу незалежно від дати внесення посади або професії до Списків, за умови підтвердження документами відповідних умов праці за час виконання роботи до 21.08.1992 року та за результатами проведення атестації робочих місць за умовами праці після 21.08.1992 року.

Постановою Кабінету Міністрів України від 04.07.2017 року №479 були внесені доповнення до розділу XXII постанови від 24.06.2016 №461 «Про затвердження списків виробництв, робіт, професій, посад і показників, зайнятість в яких дає право на пенсію за віком на пільгових умовах» щодо включення працівників, зайнятих на роботах у зоні відчуження, сумарна щільність забруднення території якої радіонуклідами становить 100 кБк/кв.м і більше. Отже, з набранням чинності, внесених до постанови змін, позивач, як працівник підприємств, який був зайнятий на роботах у зоні відчуження Чорнобильської АЕС, має право на пенсію на пільгових умовах із зниженням пенсійного віку, безвідносно чи внесені останні в перелік підприємств зони відчуження, затверджений наказом МНС України від 13.02.2012 року №576.

Таким чином, оскільки позивачем подано заяву з усіма необхідними документами, порушені права позивача підлягають відновленню шляхом зобов`язання Головного управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області зарахувати ОСОБА_1 у пільговому обчисленні у полуторному розмірі до страхового стажу період роботи у зоні відчуження Чорнобильської АЕС, а семе періоди роботи у Корпорації «Укртрансбуд» з 01.01.2010 року по 31.08.2011 року, у Компанії «Вінсі Констрюксьон Гран Проже/Буйг Траво Пюблік» з 03.04.2012 року по 15.11.2012 року, у ТОВ «Діоро» з 18.02.2014 року по 30.06.2014 року, у ТОВ «Будівельна Компанія «Промінвестбуд» з 02.08.2016 року по 09.08.2017 року призначити та виплати пенсію з урахуванням зазначеного страхового стажу, починаючи з листопада 2020 року.

Посилання відповідача на те, що Компанія «Вінсі Констрюксьон Гран Проже/Буйг Траво Пюблік» не передбачена у Переліку підприємств, установ і організацій зони відчуження, працівники яких зайняті повний робочий день, мають право на пенсію за віком на пільгових умовах за Списком №1, затвердженому наказом Міністерства надзвичайних ситуацій України від 13.03.2012 року №576 є безпідставним та таким, що суперечить нормам законодавства України, що регулюють спірні правовідносини.

Щодо відсутності у деяких організацій документів про атестацію робочих місць, колегія суддів зазначає наступне.

Атестація робочих місць здійснюється на підприємствах, в організаціях та установах незалежно від форм власності і господарювання згідно з Порядком проведення атестації робочих місць за умовами праці від 01.08.1992 року №442 (далі - Порядок №442) та Методичними рекомендаціями.

Відповідно до зазначених нормативних актів основна мета атестації полягає в регулюванні відносин між власником або уповноваженим ним органом і працівниками у галузі реалізації права на здорові й безпечні умови праці, пільгове забезпечення, пільги та компенсації за роботу в несприятливих умовах.

Згідно пункту 4 Порядку №442 та підпункту 1.5 пункту 1 Методичних рекомендацій, атестація проводиться не рідше одного разу на 5 років. Відповідальність за своєчасне та якісне проведення атестації покладається на керівника підприємства, організації.

Відтак, своєчасно проведена атестація робочих місць за умовами праці є одним із заходів соціального захисту працівників, який має сприяти реалізації прав на здорові й безпечні умови праці, пільги та компенсації за роботу у несприятливих умовах, пільгове пенсійне забезпечення тощо.

При цьому особа, яка працює на посаді, віднесеній до Списку №1 та Списку №2, робоче місце по якій підлягає атестації, відповідно до Порядку №442, не наділена жодними правами (повноваженнями, обов`язками), які б могли вплинути на своєчасність проведення атестації робочих місць.

Велика Палата Верховного Суду у справі №520/15025/16-а сформулювала правовий висновок, згідно якої, особи, які зайняті на роботах із шкідливими і важкими умовами праці за Списком №2, але з вини власника на таких підприємствах не було проведено атестацію робочого місця, мають право на зарахування стажу роботи на таких посадах до спеціального стажу, необхідного для призначення пенсії за віком на пільгових умовах Списком №2, відповідно до пункту "б" статті 13 Закону №1788-ХІІ. Цей висновок є також застосовним і щодо осіб, зайнятих на роботах із шкідливими і важкими умовами праці за Списком №1.

При цьому на працівника, зайнятого на роботах із шкідливими і важкими умовами праці, не можна покладати відповідальність за непроведения або несвоєчасне проведення атестації робочих місць за умовами праці. Непроведения або несвоєчасне проведення атестації робочих місць власником підприємств або уповноваженим ним органом не може позбавляти громадян їх конституційного права на соціальний захист, у тому числі щодо надання пенсій за віком на пільгових умовах. Контроль за додержанням підприємствами правил проведення атестації робочих місць за умовами праці покладається на відповідні повноважні державні контролюючі органи.

Отже, Велика Палата Верховного Суду вважає, що непроведения або несвоєчасне проведення атестації робочих місць власником підприємства не може бути підставою для відмови у призначенні пенсії за віком на пільгових умовах. Відповідальність за непроведения або несвоєчасне проведення атестації робочих місць покладається на власника підприємства, а не працівника. При цьому контролюючу функцію у відносинах щодо проведення атестації робочих місць на підприємстві виконує держава в особі відповідних контролюючих органів, а не працівник.

З огляду на викладене, зважаючи на обставини даної справи, колегія суддів вважає, що рішення суду першої інстанції про задоволення позовних вимог у повному обсязі ґрунтується на правильно встановлених фактичних обставинах справи, яким дана належна юридична оцінка, з правильним застосуванням норм матеріального та процесуального права, що регулюють спірні правовідносини.

Доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, викладених в оскаржуваному рішенні та не є підставою для його скасування/зміни.

Відповідно до пункту 1 частини 1 статті 315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін.

Приписи статті 316 КАС України визначають, що суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Керуючись ст. ст. 243, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328 - 331 КАС України, суд,

П О С Т А Н О В И В :

Апеляційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області - залишити без задоволення.

Рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 10 червня 2021 року - залишити без змін.

Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена з підстав, визначених п.2 ч.5 ст.328 КАС України.

Головуючий суддя О.М. Ганечко

Судді Я.М. Василенко

В.В. Кузьменко

Джерело: ЄДРСР 101567565
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку