open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
Справа № 320/4225/21
Моніторити
Постанова /05.03.2024/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /04.03.2024/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /29.08.2022/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /06.07.2022/ Касаційний адміністративний суд Постанова /26.05.2022/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /26.04.2022/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /26.04.2022/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /06.02.2022/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /20.01.2022/ Шостий апеляційний адміністративний суд Постанова /13.12.2021/ Шостий апеляційний адміністративний суд Постанова /13.12.2021/ Шостий апеляційний адміністративний суд Рішення /26.11.2021/ Київський окружний адміністративний суд Ухвала суду /15.11.2021/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /15.11.2021/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /28.09.2021/ Київський окружний адміністративний суд Ухвала суду /28.09.2021/ Київський окружний адміністративний суд Ухвала суду /21.09.2021/ Київський окружний адміністративний суд Ухвала суду /21.09.2021/ Київський окружний адміністративний суд Ухвала суду /17.09.2021/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /07.09.2021/ Київський окружний адміністративний суд Ухвала суду /07.09.2021/ Київський окружний адміністративний суд Ухвала суду /27.07.2021/ Київський окружний адміністративний суд Ухвала суду /27.07.2021/ Київський окружний адміністративний суд Ухвала суду /01.07.2021/ Київський окружний адміністративний суд Ухвала суду /01.07.2021/ Київський окружний адміністративний суд Ухвала суду /10.06.2021/ Київський окружний адміністративний суд Ухвала суду /01.06.2021/ Київський окружний адміністративний суд Ухвала суду /01.06.2021/ Київський окружний адміністративний суд Ухвала суду /17.05.2021/ Київський окружний адміністративний суд Ухвала суду /19.04.2021/ Київський окружний адміністративний суд
emblem
Справа № 320/4225/21
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Постанова /05.03.2024/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /04.03.2024/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /29.08.2022/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /06.07.2022/ Касаційний адміністративний суд Постанова /26.05.2022/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /26.04.2022/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /26.04.2022/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /06.02.2022/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /20.01.2022/ Шостий апеляційний адміністративний суд Постанова /13.12.2021/ Шостий апеляційний адміністративний суд Постанова /13.12.2021/ Шостий апеляційний адміністративний суд Рішення /26.11.2021/ Київський окружний адміністративний суд Ухвала суду /15.11.2021/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /15.11.2021/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /28.09.2021/ Київський окружний адміністративний суд Ухвала суду /28.09.2021/ Київський окружний адміністративний суд Ухвала суду /21.09.2021/ Київський окружний адміністративний суд Ухвала суду /21.09.2021/ Київський окружний адміністративний суд Ухвала суду /17.09.2021/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /07.09.2021/ Київський окружний адміністративний суд Ухвала суду /07.09.2021/ Київський окружний адміністративний суд Ухвала суду /27.07.2021/ Київський окружний адміністративний суд Ухвала суду /27.07.2021/ Київський окружний адміністративний суд Ухвала суду /01.07.2021/ Київський окружний адміністративний суд Ухвала суду /01.07.2021/ Київський окружний адміністративний суд Ухвала суду /10.06.2021/ Київський окружний адміністративний суд Ухвала суду /01.06.2021/ Київський окружний адміністративний суд Ухвала суду /01.06.2021/ Київський окружний адміністративний суд Ухвала суду /17.05.2021/ Київський окружний адміністративний суд Ухвала суду /19.04.2021/ Київський окружний адміністративний суд
Єдиний державний реєстр судових рішень

КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

26 листопада 2021 року № 320/4225/21

Київський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Дудіна С.О., розглянув у порядку письмового провадження за правилами загального позовного провадження адміністративну справу за позовом Заступника керівника Київської обласної прокуратури в інтересах держави в особі Державної інспекції архітектури та містобудування України до Козинської селищної ради, за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача, Приватного акціонерного товариства "Тіз-Топаз" та Товариства з обмеженою відповідальністю "Лотос", про визнання незаконними та скасування рішень.

Суть спору: до Київського окружного адміністративного суду звернувся заступник керівника Київської обласної прокуратури в інтересах держави в особі Державної інспекції містобудування України, з позовом до Козинської селищної ради, у якому просить суд:

- визнати незаконним та скасувати рішення Козинської селищної ради Обухівського району Київської області від 29.06.2016 №5 "Про затвердження Детального плану території житлової забудови північної частини селища Козин Обухівського району Київської області";

- визнати незаконним та скасувати рішення Козинської селищної ради Обухівського району Київської області від 20.02.2018 №19, на підставі якого ТОВ "Інститут моделювання розвитку територій" розроблено проектну документацію "Внесення змін до детального плану території житлової забудови Північної частини смт.Козин Обухівського району Київської області".

Обґрунтовуючи свої вимоги, заступник керівника Київської обласної прокуратури зазначив, що спірне рішення Козинської селищної ради Обухівського району Київської області від 29.06.2016 №5 "Про затвердження Детального плану території житлової забудови північної частини селища Козин Обухівського району Київської області" прийнято з порушенням чинного на час його прийняття містобудівного законодавства.

Так, детальний план має розроблятись та затверджуватись на підставі генерального плану та уточнювати його положення.

Генеральний план смт. Козин було затверджено рішенням Козинської селищної ради від 11.06.1998, оформленим протоколом №2, а у подальшому рішенням Обухівської районної ради Київської області від 18.09.1998 № 40-03ХХ1ІІ на підставі ст.ст. 16, 24 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» затверджено генеральний план селища Козин.

Водночас, цей Генеральний план не охоплював північну частину смт. Козин, щодо забудови якої у червні 2016 року був затверджений детальний план території, оскільки станом на 1998 рік ці території не входили до складу смт. Козин.

У 2001 році ДНДПІПМ «Діпромісто» розроблено містобудівне обґрунтування зміни меж селища Козин, яким розширені межі селища Козин до 3071 га, до якого в тому числі входить територія, на яку розроблено Детальний план території житлової забудови північної частини селища Козин Обухівського району Київської області.

Рішенням від 21.12.2001 № 206-16.XXIII «Про зміну меж смт. Козин» Обухівська районна рада Київської області затвердила проект обґрунтування зміни меж території населеного пункту смт. Козин Обухівського району Київської області та встановила загальну площу смт. Козин - 3071 га.

Однак, заступник керівника Київської обласної прокуратури зауважує, що чинне законодавство не містить такого різновиду містобудівної документації, як містобудівне обґрунтування, як і не містить норми, що детальний план території може розроблятися на основі містобудівного обґрунтування та уточнювати його положення.

Рішенням Козинської селищної ради від 01.04.2013 № 1 термін дії Генерального плану 1998 року, з урахуванням пропозицій містобудівного обґрунтування 2001 року, продовжено та визнано таким, що є безстроковим. Водночас, відповідні зміни до Генерального плану смт. Козин відповідачем не вносились.

На підставі цього заступник керівника Київської обласної прокуратури стверджує, що в порушення вимог чинного містобудівного законодавства розроблений ДП «УКРНДГПЦИВІЛЬБУД» детальний план території житлової забудови північної частини смт. Козин було затверджено за відсутності Генерального плану, який би визначав принципові вирішення розвитку, планування, забудови цієї частини смт. Козин.

Також заступник керівника прокуратури зауважив, що Детальний план території житлової забудови північної частини смт. Козин розроблено всупереч вимог водного, земельного та природоохоронного законодавства в частині, що стосується встановлення меж прибережних захисних смуг р. Дніпро.

Зокрема, Детальним планом території житлової забудови північної частини смт. Козин, затвердженим оскаржуваним рішенням ради, передбачено зменшення розмірів прибережних захисних смуг на ширину від 0 до 25 метрів, що суперечить нормативним розмірам прибережних захисних смуг, встановленим ст. 88 Водного кодексу України, ст. 60 Земельного кодексу України (100 метрів).

Крім того, заступник керівника Київської обласної прокуратури повідомив, що на підставі рішення Козинської селищної ради від 20.02.2018 № 19 ТОВ «Інститут моделювання розвитку територій» розроблено проектну документацію «Внесення змін до детального плану території житлової забудови Північної частини смт Козин Обухівського району Київської області».

Зазначений проект внесення змін перебуває на громадському обговоренні, рішення про його затвердження не приймалося. Однак, зважаючи на незаконність рішення Козинської селищної ради Обухівського району Київської області від 29.06.2016 № 5 «Про затвердження «Детального плану території житлової забудови північної частини селища Козин Обухівського району Київської області», заступник керівника Київської обласної прокуратури вважає, що всі подальші рішення про внесення змін до цього рішення, а також рішення про надання згоди на розробку проектної документації про внесення змін до нього, є незаконними, внаслідок чого просить також скасувати рішення Козинської селищної ради від 20.02.2018 № 19, на підставі якого ТОВ «Інститут моделювання розвитку територій» розроблено проектну документацію «Внесення змін до детального плану території житлової забудови Північної частини смт Козин Обухівського району Київської області».

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 17.05.2021 відкрито провадження в адміністративній справі, вирішено здійснювати розгляд справи за правилами загального позовного провадження, розпочато підготовку справи до судового розгляду та призначено підготовче засідання по справі.

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 01.06.2021 залучено до участі у справі в якості третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача, Приватне акціонерне товариство "Тіз-Топаз" та Товариство з обмеженою відповідальністю "Лотос".

Приватне акціонерне товариство "Тіз-Топаз" у поясненнях по справі зазначило, що первинно площу Козинської селищної ради у розмірі 6862,6 га було визначено проектом формування території та встановлення меж Козинської селищної ради народних депутатів, смт. Козин і с. Рудики Обухівського району Київської області, затвердженим рішенням Обухівської районної ради народних депутатів від 28.11.1997 №106 10.ХХІІ.

Пунктом 2 рішення Київської обласної ради від 17.02.2000 №174-10-ХХІІІ було передбачено повторно доручити Обухівський районній раді встановити межі смт. Козин, після чого Обухівська районна рада рішенням від 21.12.2001 №206 16.ХХІІІ затвердила проект обґрунтування зміни меж території населеного пункту селища міського типу Козин та встановила загальну площу селища міського типу Козин - 3071 га. Вказане рішення прийнято відповідно до Проекту коригування генерального плану смт. Козин Обухівського району Київської області. Містобудівне обґрунтування зміни меж території смт. Козин було розроблено у 2000 році Державним інститутом проектування міст «Діпромісто» та погоджено листом Управління містобудування та архітектури Київської обласної державної адміністрації від 20.11.2000 №412.

Таким чином, третя особа стверджує, що межа населеного пункту селища міського типу Козин була змінена відповідно до рішення Обухівської районної ради та становила 3071 га. При цьому рішення Обухівської районної ради від 21.12.2001 №206 16.ХХІІІ на сьогоднішній час є чинним. Третя особа зауважує, що пріоритет має саме чинне рішення про встановлення меж населеного пункту, на що звернув увагу Верховний Суд в постанові від 18.11.2020 у справі №357/9259/17.

Також Приватне акціонерне товариство "Тіз-Топаз" зазначає, що у зв`язку з необхідністю комплексного освоєння території (у тому числі земельних ділянок, які перебувають в користування ЗАТ "Тіз-Топаз") на підставі рішення виконкому Козинської селищної ради від 20.01.2004 № 2 та рішення Козинської селищної ради від 30.03.2004 №20 було надано дозвіл ЗАТ "Тіз-Топаз" на виготовлення проектної документації для створення житлово-рекреаційного комплексу «Конча-Заспа», а також замовлено і розроблено концепцію об`єднаного генерального плану ЖРК «Конча-Заспа».

У подальшому було розроблено ескізний проект будівництва ЖРК «Конча-Заспа», який був погоджений містобудівною радою Управління містобудування і архітектури та розвитку інфраструктури Київської обласної державної адміністрації, а на підставі розробленої і погодженої Концепції замовлено від імені ЗАТ "Тіз-Топаз" містобудівну документацію - детальний план території ЖРК «Конча-Заспа», який був погоджений з усіма органами та службами, отримав позитивний експертний висновок Українського державного науково-дослідного інституту проектування міст «Діпромісто» від 13.10.2005, А також затверджений рішенням сесії Козинської селищної ради від 25.12.2005 №7.

За таких обставин, за твердженням третьої особи, станом на 2005 рік вже існувала містобудівна документація, яка уточнювала положення Генерального плану смт. Козин.

Після затвердження детального плану території ЖРК «Конча-Заспа» було розроблено проекти забудови 15 мікрорайонів ЖРК «Конча-Заспа», які станом на той час відносилися до містобудівної документації та які у подальшому були використані при розробленні детального плану території, затвердженого спірним рішенням Козинської селищної ради Обухівського району Київської області від 29.06.2016 №5.

При цьому третя особа стверджує, що при розробленні детального плану території, затвердженого оспорюваним рішенням, брала участь громадськість, що підтверджується протоколом громадських зборів з обговорення містобудівної документації від 19.12.2014, а детальний план території був погоджений з усіма необхідними органами та службами.

Також ПАТ "Тіз-Топаз" зауважує, що чинне на момент прийняття оскаржуваного рішення законодавство закріплювало, що прибережні захисні смуги у межах населеного пункту визначаються з урахуванням містобудівної документації у цій сфері та виходячи з конкретних умов забудови, які склалися на місцевості. При цьому третя особа посилається на правові висновки Верховного Суду, в яких закріплена така сама правова позиція.

Товариство з обмеженою відповідальністю "Лотос" проти позову заперечувало з підстав, викладених у відповідних письмових поясненнях.

Відповідач правом на надання відзиву на позовну заяву не скористався.

Відповідно до частини шостої статті 162 Кодексу адміністративного судочинства України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.

Згідно з частиною другою статті 175 КАС України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд має право вирішити спір за наявними матеріалами справи.

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 27.07.2021 замінено позивача - Державну інспекцію містобудування, на правонаступника - Державну інспекцію архітектури та містобудування України (ідентифікаційний код: 44245840, місцезнаходження: 01133, м.Київ, б.Лесі Українки, буд.26).

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 07.09.2021 замінено позивача у справі - Державну інспекцію архітектури та містобудування України, на належного - Державну архітектурно-будівельну інспекцію України (ідентифікаційний код: 37471912, місцезнаходження: 01133, м.Київ, б.Лесі Українки, буд.26).

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 21.09.2021 замінено позивача у справі - Державну архітектурно-будівельну інспекцію України, на правонаступника - Державну інспекцію архітектури та містобудування України (ідентифікаційний код 44245840, місцезнаходження: 01133, м.Київ, б.Лесі Українки, буд.26).

Усною ухвалою суду від 05.10.2021, постановленою без виходу до нарадчої кімнати, із занесенням до протоколу судового засідання, закрито підготовче провадження у справі та призначено розгляд справи по суті.

У судове засідання, призначене на 04.11.2021, учасники процесу не з`явилися.

Представник ТОВ "Лотос" подав до суду клопотання про здійснення подальшого розгляду справи у порядку письмового провадження.

Відповідно до частини дев`ятої статті 205 Кодексу адміністративного судочинства України якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з`явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.

Згідно з частиною третьою статті 194 Кодексу адміністративного судочинства України учасник справи має право заявити клопотання про розгляд справи за його відсутності. Якщо таке клопотання заявили всі учасники справи, судовий розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження на підставі наявних у суду матеріалів.

На підставі наведеного усною ухвалою суду від 04.11.2021 вирішено здійснити подальший розгляду справи у порядку письмового провадження.

Дослідивши матеріали справи та оцінивши докази, які є у справі, суд

ВСТАНОВИВ:

У 1995 році Інститутом землеустрою української академії аграрних наук було розроблено проект формування території та встановлення меж Козинської селищної ради народних депутатів, смт.Козин і с.Рудики Обухівського району Київської області. Вказаний проект землеустрою був погоджений суміжними сільськими та міськими радами, землевпорядною службою району, органом архітектури району, природоохоронним органом, санітарним органом району, та Козинською селищною радою. Вказаний проект в цілому був затверджений рішенням Обухівської районної ради народних депутатів від 28.11.1997 №106 10.ХХІІ, яким було визначено площу Козинської селищної ради у розмірі 6862,6 га.

На засіданні II сесії Козинської селищної ради XXIII скликання рішенням від 11.06.1998, яке оформлено протоколом №2, затверджено Генеральний план селища Козин Обухівського району Київської області.

У рішенні вказано, що Генеральний план затверджено в третьому варіанті з усіма доповненнями згідно рішень Обухівської районної ради, рекреаційної зони та проектних матеріалів ПДП житлового району "П`ятихатки", розроблені інститутом "Діпромісто".

Рішенням Обухівської районної ради народних депутатів Київської області від 18 вересня 1998 року №40 03.ХХІІІ було затверджено генеральний план селища Козин, а також проект детального планування житлового району села П`ятихатки.

У 2000 році ДНДПІПМ "Діпромісто" розроблено проект обґрунтування зміни меж території населеного пункту селища міського типу Козин, тобто містобудівну документацію, яка мала назву "Коригування генерального плану смт. Козин Обухівського району Київської області. Містобудівне обґрунтування змін меж смт. Козин". Вказаною документацією розширено межі селища Козин до 3071 га.

Управління містобудування та архітектури Київської обласної державної адміністрації за результатом розгляду матеріалів містобудівного обґрунтування зміни меж селища Козин Обухівського району, розроблених інститутом «Діпромісто», в листі від 30.11.2000 №412 зазначило, що враховуючи наявність значного попиту щодо освоєння та забудови земельних ділянок Козинської селищної ради при обмеженості територіальних резервів для розвитку населеного пункту в існуючих межах, погоджує зазначені матеріали містобудівного обґрунтування зміни межі селища, як перший етап коригування генерального плану смт.Козин і рекомендувало їх до затвердження у встановленому порядку. При цьому Управління підкреслило, що другий етап даної роботи, а саме: розробка коригування генерального плану селища, в повному обсязі підлягає обов`язковому розгляду управлінням містобудування та архітектури.

Рішенням Козинської селищної ради Обухівського району Київської області №1/2 було погоджено представлений проект коригування генерального плану смт. Козин Обухівського району Київської області та вирішено звернутися до Обухівської районної ради з проханням затвердити проект коригування генерального плану.

Рішенням Обухівської районної ради від 09.02.2001 №151.13ХХІІІ затверджено проект обґрунтування зміни меж території населеного пункту селища міського типу Козин, Обухівського району, Київської області. Встановлено загальну площу селища міського типу Козин 2740 га в межах, передбачених проектом обґрунтування зміни меж території населеного пункту селища міського типу Козин.

Рішенням Виконавчого комітету Козинської селищної ради від 29.11.2001 №113 «Про зміну меж селища міського типу» затверджено проект обґрунтування зміни меж території Козинської селищної ради, розроблений інститутом проектування міст «Діпромісто», згідно якого загальна площа смт. Козин змінюється з 2740 до 3071 га під розширення інфраструктури селища. Також цим рішенням вирішено звернутися до Обухівської районної ради з проханням затвердити вищевказане рішення виконкому та внести зміни до рішення Обухівської районної ради від 09.02.2001 №151 «Про зміну меж селища міського типу Козин Обухівського району Київської області».

Рішенням Обухівської районної ради від 21.12.2001 року № 206-16.XXIII "Про зміну меж смт.Козин" було затверджено проект обґрунтування зміни меж території населеного пункту селища міського типу Козин Обухівського району Київської області.

Встановлено загальну площу селища міського типу Козин - 3071 га в межах, передбачених проектом обґрунтування зміни меж території населеного пункту селища міського типу Козин. Контроль за виконанням цього рішення покладено на відділ містобудування, архітектури та житлово-комунального господарства райдержадміністрації.

Визнано таким, що втратило чинність, рішення районної ради від 09.02.2001 №151.-13-ХХІІІ «Про зміну меж селища міського типу Козин Обухівського району Київської області».

Рішенням Обухівської районної ради від 12.04.2011 №68.5.VI відхилено протест прокурора Обухівського району на рішення Обухівської районної ради від 21.12.2001 року № 206-16.XXIII "Про зміну меж смт.Козин".

Обухівський районний суд Київської області у справі №2-а-4237/11 за позовом прокурора Обухівського району про визнання незаконним рішення Обухівської районної ради від 21.12.2001 № 206-16.XXIII "Про зміну меж смт. Козин», ухвалою від 15.06.2011 позов залишив без розгляду. Вказане рішення Обухівської районної ради є таким, що набрало законної сили.

Рішенням Козинської селищної ради від 08.08.2013 №4 вирішено замовити розроблення детального плану території смт. Козин Обухівського району Київської області (північної частини населеного пункту) в організації, що має відповідні дозволи та ліцензії, на умовах передачі всіх прав (окрім авторського) Козинській селищній раді та/або уповноваженим нею органам, установам та організаціям.

Детальний план території житлової забудови Північної частини смт. Козин розроблено Державним підприємством "Український науково-дослідний і проектний інститут цивільного будівництва "УкрНДПіЦивільбуд" на підставі таких даних:

- листа-замовлення Козинської селищної ради;

- завдання на проектування від 2014 року;

- вихідних матеріалів, наданих Козинського селищною радою;

- матеріалів аерофотогеодезичних вишукувань, виконаних КДП «Київгеоінформатика» та ПП ОСОБА_1 в 2013 році в масштабі 1:2000;

- даних державного земельного кадастру;

- натурних обстежень.

Зазначено, що при розробленні детального плану території смт. Козин (частини населеного пункту) використані матеріали попередньо розроблених детальних планів території, проектів забудови та іншої містобудівної документації, у тому числі:

- Генеральний план селища Козин, розроблений інститутом ДП «Діпромісто» у 1998 році;

- Генеральний план селища Козин, розроблений інститутом ДП «УКРНДПІЦИВІЛЬСІЛЬБУД» у 2009 році;

- Стратегія розвитку Київської області на період до 2015 року;

- Містобудівний розвиток та планувальна організація приміської зони, визначення території спільних інтересів територіальних громад міста Києва та його приміської зони;

- Містобудівне обґрунтування зміни меж селища Козин, розроблене інститутом УДНДІПМ «Діпромісто» у 2001 році;

- Проект формування території та встановлення меж селищної ради і населених пунктів, розроблений інститутом землеустрою у 1995 році;

- Робочі проекти впорядкування прибережно-захисних зон та берегоукріплення прибережних смуг;

- Технічний звіт про науково-археологічне дослідження земельної ділянки, яка розташована в смт. Козин Обухівського району Київської області.

Управління водних ресурсів у місті Києві та Київській області листом від 25.11.2015 №01-12/1175 зазначило, що детальним планом охоплена територія селища площею 511 га в північній частині села, яка передбачена під житлову забудову та інфраструктуру селища. В детальному плані запропоновані заходи щодо покращення стану водного середовища.

Управління відмітило, що за відсутності генерального плану селища, яким був би врахований перспективний розвиток населеного пункту, земельні ділянки відводились хаотично без дотримання вимог Водного та Земельного кодексів України, про що свідчить зменшення розміру прибережних захисних смуг вздовж річок та водойм, які нанесені по межі існуючих приватних землеволодінь і мають ширину від 0 до 25 м.

Розміри прибережних захисних смуг відповідно до вимог чинного законодавства встановлюються окремими проектами землеустрою та виносяться в натуру та відображаються у містобудівній документації.

Проектована територія знаходиться на захищеному масиві Конча-Заспа, площею 1,4 га з переливною дамбою (гребень на відмітках 93,0-94,1 м), яка не забезпечує захист території від затоплення та підтоплення повеневими і паводковими водами 1% забезпеченості. З метою захисту від підтоплення та затоплення селища передбачено проведення інженерної підготовки території до відмітки 96,7 м на висоту під 0,3 - 4,7 м шляхом гідронамиву. Проведення значного підняття відміток поверхні землі в районі берегів Канівського водосховища, інших річок та водойм повинно здійснюватися в межах земельних ділянок поза межами водного плеса з проведенням берегоукріплення берегової лінії водосховище.

На півночі проектованої території в районі старих дачних масивів проведення інженерної підготовки території неможливо зважаючи на існуючу забудову.

Каналізування господарчо-побутових стоків від забудови передбачається централізованою каналізаційною мережею, що проектується з очищенням забруднених вод на існуючих очисних спорудах, які підлягають реконструкції з нарощування потужності до 5000 куб. м/добу. Дощові стоки передбачено відводити централізованою системою каналізування з очищенням їх найбільш забрудненої частини на очисних спорудах до нормативних показників з подальшим скидом у поверхневі водні об`єкти.

Враховуючи вищенаведене, Київводресурсів визнав за можливе реалізацію запланованих заходів детального плану території житлової забудови північної частини селища Козин Обухівського району Київської області, що забезпечить покращення санітарно-екологічного стану водних ресурсів та земель водного фонду.

Детальний план території житлової забудови Північної частини смт. Козин був погоджений:

- Управлінням культури, національностей та релігій Київської обласної державної адміністрації листом від 18.04.2016 №647/01-17;

- Головним управлінням ДСНС у Київській області листом від 17.11.2015 №66/1/6851;

- Департаментом екології та природних ресурсів Київської обласної державної адміністрації листом від 25.12.2015 №06.2-08.3/5191;

- Головним управлінням Держсанепідслужби у Київській області листом від 13.10.2015 №2024/1;

Рішенням тринадцятої сесії Козинської селищної ради VII скликання №5 від 29.06.2016 затверджено вказаний "Детальний план території житлової забудови північної частини смт. Козин Обухівського району Київської області".

20.02.2018 Козинська селищна рада, розглянувши заяву директора ТОВ «Лотос» щодо внесення змін до детального плану території житлової забудови північної частини смт. Козин Обухівського району Київської області, затвердженого рішенням Козинської селищної ради від 29.06.2016 №5, у зв`язку з необхідністю внесення змін в планувальні рішення, уточнення меж водоохоронних зон та розміщення житлової та громадської забудови, в межах землекористування ТОВ «Лотос», ТОВ «Дана», ТОВ «ОК-Інвест», ПАТ «Тіз-Топаз», ТОВ «Альфа-Плюс», ТОВ «Затишне», беручи до уваги протокол зборів керівників товариств землекористувачів №4 від 05.02.2018, прийняла рішення №19, яким вирішила замовити розроблення змін до детального плану території житлової забудови північної частини смт. Козин Обухівського району Київської області, який був затверджений у 2016 році в організації, що має відповідні дозволи та ліцензії, на умовах передача всіх прав (окрім авторського) Козинській селищній раді та/або уповноваженим нею органам, установам та організаціям.

На підставі рішення Козинської селищної ради від 20 лютого 2018 року №19 Товариством з обмеженою відповідальністю «Інститут моделювання розвитку територій» було розроблено проект внесення змін до детального плану території житлової забудови північної частини смт. Козин Обухівського району Київської області.

Не погоджуючись з правомірністю прийняття Козинською селищною радою Обухівського району Київської області рішень від 29.06.2016 №5 та від 20.02.2018 №19, заступник керівника Київської обласної прокуратури звернувся до суду з позовом про визнання їх протиправними та скасування, з приводу чого суд зазначає таке.

Відповідно до статті 1 Закону України «Про основи містобудування» (далі - Закон №2780, в редакції станом на момент прийняття відповідачем рішення від 29.06.2016 №5) містобудування (містобудівна діяльність) - це цілеспрямована діяльність державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій, громадян, об`єднань громадян по створенню та підтриманню повноцінного життєвого середовища, яка включає прогнозування розвитку населених пунктів і територій, планування, забудову та інше використання територій, проектування, будівництво об`єктів містобудування, спорудження інших об`єктів, реконструкцію історичних населених пунктів при збереженні традиційного характеру середовища, реставрацію та реабілітацію об`єктів культурної спадщини, створення інженерної та транспортної інфраструктури.

Частиною першою статті 12 цього Закону визначено, що до компетенції сільських, селищних, міських рад у сфері містобудування на відповідній території належить затвердження відповідно до законодавства місцевих програм, генеральних планів відповідних населених пунктів, планів зонування територій, а за відсутності затверджених в установленому законом порядку планів зонування території - детальних планів територій.

Згідно з положеннями статті 17 Закону №2780 містобудівна документація затверджені текстові і графічні матеріали, якими регулюється планування, забудова та інше використання територій.

Види, склад, порядок розробки та затвердження містобудівної документації визначаються законодавством. Порядок проведення експертизи містобудівної документації визначається Кабінетом Міністрів України.

Зміни до містобудівної документації вносяться рішенням органу, який затвердив містобудівну документацію, за поданням відповідного спеціально уповноваженого органу з питань містобудування та архітектури.

Відповідно до статті 1 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» (далі - Закон №3038, в редакції станом на момент прийняття відповідачем рішення від 29.06.2016 №5):

- генеральний план населеного пункту - містобудівна документація, що визначає принципові вирішення розвитку, планування, забудови та іншого використання території населеного пункту;

- детальний план території - містобудівна документація, що визначає планувальну організацію та розвиток території;

- містобудівна документація - затверджені текстові та графічні матеріали з питань регулювання планування, забудови та іншого використання територій.

Відповідно до положень статті 16 Закону №3038 планування територій на місцевому рівні здійснюється шляхом розроблення та затвердження генеральних планів населених пунктів, планів зонування територій і детальних планів території, їх оновлення та внесення змін до них.

Містобудівна документація на місцевому рівні розробляється з урахуванням даних державного земельного кадастру на актуалізованій картографічній основі в цифровій формі як просторово орієнтована інформація в державній системі координат на паперових і електронних носіях.

Згідно з частиною першою статті 17 Закону №3038 генеральний план населеного пункту є основним видом містобудівної документації на місцевому рівні, призначеної для обґрунтування довгострокової стратегії планування та забудови території населеного пункту.

Положеннями статті 19 Закону №3038 визначено, що детальний план у межах населеного пункту уточнює положення генерального плану населеного пункту та визначає планувальну організацію і розвиток частини території.

Детальний план розробляється з метою визначення планувальної організації і функціонального призначення, просторової композиції і параметрів забудови та ландшафтної організації кварталу, мікрорайону, іншої частини території населеного пункту, призначених для комплексної забудови чи реконструкції.

Детальний план території визначає: 1) принципи планувально-просторової організації забудови; 2) червоні лінії та лінії регулювання забудови; 3) функціональне призначення, режим та параметри забудови однієї чи декількох земельних ділянок, розподіл територій згідно з будівельними нормами, державними стандартами і правилами; 4) містобудівні умови та обмеження (у разі відсутності плану зонування території) або уточнення містобудівних умов та обмежень згідно із планом зонування території; 5) потребу в підприємствах і закладах обслуговування населення, місце їх розташування; 6) доцільність, обсяги, послідовність реконструкції забудови; 7) черговість та обсяги інженерної підготовки території; 8) систему інженерних мереж; 9) порядок організації транспортного і пішохідного руху; 10) порядок комплексного благоустрою та озеленення, потребу у формуванні екомережі; 11) межі прибережних захисних смуг і пляжних зон водних об`єктів (у разі відсутності плану зонування території).

Детальний план території складається із графічних і текстових матеріалів.

Стверджуючи про протиправність спірних рішень Козинської селищної ради, заступник керівника Київської обласної прокуратури зазначає, що детальний план території житлової забудови північної частини смт. Козин було затверджено за відсутності Генерального плану, який би визначав принципові вирішення розвитку, планування, забудови цієї частини смт. Козин.

Натомість суд звертає увагу на те, що пунктами 3 та 4 Прикінцевих положень Закону №3038 визначено, що генеральні плани населених пунктів, затверджені до набрання чинності цим Законом, є безстроковими.

Проекти забудови територій, розподілу територій, містобудівні обґрунтування з відповідними умовами та обмеженнями забудови земельних ділянок, будівельні паспорти, документи на введення об`єктів в експлуатацію та їх сертифікацію, розроблені та/або оформлені до набрання чинності цим Законом, можуть бути затверджені та використані після набрання чинності цим Законом.

Положення затверджених відповідно до цього пункту проектів забудови територій, розподілу територій, містобудівних обґрунтувань з відповідними умовами та обмеженнями забудови земельної ділянки враховуються під час розроблення, внесення змін та оновлення містобудівної документації на місцевому рівні.

Правові та організаційні основи планування, забудови та іншого використання територій станом на момент розроблення та затвердження містобудівного обґрунтування зміни меж смт. Козин у 2000-2001 роках були встановлені Законом України «Про планування і забудову територій» (далі - Закон №1699).

Статтею 1 цього Закону були визначені дефініції таких термінів:

- планування територій - процес регулювання використання територій, який полягає у створенні та впровадженні містобудівної документації, ухваленні та реалізації відповідних рішень;

- містобудівна документація - затверджені текстові і графічні матеріали, якими регулюється планування, забудова та інше використання територій;

- проектна документація - затверджені текстові та графічні матеріали, якими визначаються містобудівні, об`ємно-планувальні, архітектурні, конструктивні, технічні, технологічні вирішення, а також кошториси об`єктів будівництва;

- генеральний план населеного пункту - містобудівна документація, яка визначає принципові вирішення розвитку, планування, забудови та іншого використання території населеного пункту;

- детальний план території - містобудівна документація, яка розробляється для окремих районів, мікрорайонів, кварталів та районів реконструкції існуючої забудови населених пунктів;

- проект забудови територій - документація, що поєднує властивості містобудівної та проектної документації, яка розробляється для будівництва комплексів будинків і споруд;

Відповідно до положень статті 3 Закону №1699 рішення органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування з питань забудови та іншого використання територій, вибору, вилучення (викупу) і надання земельних ділянок для містобудівних потреб приймаються в межах, визначених законом відповідно до містобудівної документації за погодженням з спеціально уповноваженими органами з питань містобудування та архітектури.

Рішення органів виконавчої влади та місцевого самоврядування з питань забудови та іншого використання територій, прийняті в межах повноважень, визначених законом, є обов`язковими для суб`єктів містобудування.

Статтею 10 Закону №1699 визначено, що планування територій на місцевому рівні забезпечується відповідними місцевими радами та їх виконавчими органами, Київською та Севастопольською міськими державними адміністраціями відповідно до їх повноважень, визначених законом, і полягає у розробленні та затвердженні генеральних планів населених пунктів, схем планування територій на місцевому рівні та іншої містобудівної документації, регулюванні використання їх територій, ухваленні та реалізації відповідних рішень про дотримання містобудівної документації.

Розроблення, погодження та експертиза містобудівної документації провадяться згідно з встановленими державними стандартами, нормами та правилами в порядку, визначеному законодавством.

Містобудівна документація затверджується відповідною місцевою радою з визначенням строку її дії та переліку раніше прийнятих рішень, що втрачають чинність, а також тих рішень, до яких необхідно внести відповідні зміни.

Зміни до містобудівної документації вносяться рішенням ради, яка затвердила містобудівну документацію, після погодження з відповідним спеціально уповноваженим органом з питань містобудування та архітектури.

Відповідно до статті 12 Закону №1699 генеральним планом населеного пункту визначаються:

- потреби в територіях для забудови та іншого використання;

- потреба у зміні межі населеного пункту, черговість і пріоритетність забудови та іншого використання територій;

- межі функціональних зон, пріоритетні та допустимі види використання та забудови територій;

- планувальна структура та просторова композиція забудови населеного пункту;

- загальний стан довкілля населеного пункту, основні фактори його формування, містобудівні заходи щодо поліпшення екологічного і санітарно-гігієнічного стану;

- території, які мають будівельні, санітарно-гігієнічні, природоохоронні та інші обмеження їх використання;

- інші вимоги, визначені державними будівельними нормами.

Відповідно до генеральних планів населених пунктів сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи в межах повноважень, визначених законом, а також Київська та Севастопольська міські державні адміністрації у разі делегування їм таких повноважень

відповідними радами:

- готують обґрунтовані пропозиції щодо встановлення та зміни меж населених пунктів;

- готують вихідні дані для розроблення планів земельно-господарського устрою території населеного пункту та іншої землевпорядної документації;

- вирішують питання щодо розташування та проектування нового будівництва, здійснення реконструкції, реставрації, капітального ремонту об`єктів містобудування та упорядкування територій;

- вирішують питання вибору, вилучення (викупу), надання у власність чи в користування земельних ділянок, надання дозволу на будівництво об`єктів містобудування;

- організують розроблення та затвердження місцевих правил забудови, детальних планів території, планів червоних ліній, іншої містобудівної документації та проектів;

- організують проведення грошової оцінки земель;

- розробляють і затверджують місцеві містобудівні програми та програми соціально-економічного розвитку населених пунктів;

- організують роботу з проведення оцінки впливу діяльності підприємств, установ та організацій незалежно від форм власності на стан довкілля та визначають шляхи та засоби зменшення цього впливу;

- узгоджують питання забудови та іншого використання територій, в яких заінтересовані територіальні громади суміжних адміністративно-територіальних одиниць;

- встановлюють на відповідних територіях режим використання земель, передбачених для містобудівних потреб;

- вирішують інші питання.

Відповідно до статті 13 Закону №1699 детальний план території розробляється згідно з генеральним планом населеного пункту та визначає:

- розташування червоних ліній, ліній регулювання забудови;

- розташування окремих земельних ділянок та об`єктів містобудування, вулиць, проїздів, пішохідних зон, щільність, поверховість, інші параметри забудови;

- розташування інженерно-транспортної інфраструктури;

- принципи формування архітектурно-просторової композиції забудови;

- інші вимоги, визначені державними будівельними нормами.

Статтею 15 Закону №1699 передбачено, що проект забудови території визначає:

- розташування об`єктів містобудування, місцевих проїздів відносно червоних ліній;

- архітектурно-просторове вирішення, призначення, щільність, поверховість та інші показники конкретних об`єктів містобудування;

- показники та технічні вирішення інженерно-транспортної інфраструктури;

- потребу в проведенні інженерної підготовки території та обсяг цих робіт;

- місця та технічні вирішення під`єднання інженерного обладнання об`єктів містобудування до зовнішніх інженерних мереж і споруд;

- організацію будівництва;

- техніко-економічні показники та загальний кошторис забудови території;

- інші вимоги, визначені державними будівельними нормами.

У разі необхідності у складі проекту забудови території може розроблятися проект розподілу території.

Проект забудови території погоджується і затверджується як проектна документація в порядку, визначеному законодавством.

Статтею 20 Закону №1699 закріплено, що нормативне регулювання планування, забудови та іншого використання територій полягає у прийнятті нормативно-правових актів, зокрема державних будівельних норм, відомчих нормативних документів, регіональних і місцевих правил забудови.

Державні будівельні норми щодо планування і забудови та іншого використання територій розробляє та затверджує спеціально уповноважений центральний орган виконавчої влади з питань містобудування та архітектури за погодженням з іншими центральними органами виконавчої влади з питань, які належать до їх повноважень.

Нормативно-правові акти інших центральних органів виконавчої влади щодо планування, забудови та іншого використання територій, що видаються в межах їх компетенції, затверджуються цими органами після погодження із спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади з питань містобудування та архітектури і реєструються в установленому законодавством порядку.

Державні будівельні норми та інші нормативно-правові акти з питань планування і забудови територій є обов`язковими для суб`єктів містобудування.

Відповідно до частини першої статті 23 Закону №1699 забудова територій передбачає здійснення нового будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту, впорядкування об`єктів містобудування, розширення та технічного переоснащення підприємств (далі - будівництво). Будівництво об`єктів містобудування здійснюється згідно з законодавством, державними стандартами, нормами та правилами, регіональними і місцевими правилами забудови, містобудівною та проектною документацією.

Положеннями статті 25 Закону №1699 було визначено, що комплексна забудова території є засобом забезпечення громадських та приватних інтересів, спрямованих на попереднє проведення інженерної підготовки, спорудження зовнішніх інженерно-транспортних мереж, об`єктів соціальної сфери, жилих будинків, благоустрою території, інших об`єктів містобудування. Комплексна забудова території забезпечується одним або кількома забудовниками.

Рішення щодо організації комплексної забудови території у визначених межах приймаються відповідними місцевими радами на підставі техніко-економічних та містобудівних обґрунтувань.

Згідно з приписами статті 26 Закону №1699 для забезпечення дотримання вимог законодавства, а також регіональних та місцевих правил забудови, державних стандартів, норм і правил, містобудівної документації фізичним та юридичним особам за їх письмовим зверненням надаються єдині умови і обмеження забудови земельних ділянок, вихідні дані на проектування об`єктів містобудування (далі - вихідні дані).

У разі відсутності місцевих правил забудови для будівництва окремого об`єкта містобудування на території кварталу існуючої забудови розробляється містобудівне обґрунтування розташування об`єкта містобудування в цьому кварталі.

Містобудівне обґрунтування повинно містити текстові та графічні матеріали, розрахунки щодо можливості розташування об`єкта містобудування в кварталі та його параметрів з урахуванням державних будівельних норм.

Вимоги до складу, змісту і порядку розроблення, погодження, фінансування та затвердження містобудівного обґрунтування визначаються спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади з питань архітектури та містобудування.

Відповідно до пункту 1.1 ДБН Б.1-3-97 «Склад, зміст, порядок розроблення, погодження та затвердження генеральних планів міських населених пунктів» генеральний план міста, селища є основним планувальним документом, який встановлює в інтересах населення та з врахуванням державних завдань напрямки і межі територіального розвитку населеного пункту, функціональне призначення і будівельне зонування території, містить принципові рішення щодо розміщення об`єктів загальноміського або загальноселищного значення, організації вулично-дорожньої мережі і дорожнього руху, інженерного обладнання, інженерної підготовки і благоустрою, захисту території від небезпечних природних і техногенних процесів, охорони природи та історико-культурної спадщини, черговості освоєння території.

Генеральний план міста, селища (далі - генеральний план) є основним видом містобудівної документації з планування території населеного пункту, призначеним для обґрунтування (розроблення та реалізації) довгострокової політики органу місцевого

самоврядування в питаннях використання і забудови території.

Згідно з пунктом 1.6 ДБН Б.1-3-97 залежно від обсягу та складності містобудівних проблем генеральний план виконується в одну або дві стадії (концепція

розвитку міста, селища та власне генеральний план). При одностадійному проектуванні концепція виконується як складова частина (розділ) генерального плану для попереднього розгляду та погодження принципових пропозицій з планування території.

Концепція розвитку міста, селища (далі - концепція) є стадією розроблення генерального плану, призначеною для визначення основних проблем, пріоритетів і масштабів планувального розвитку населеного пункту та рекомендацій щодо їх вирішення та подальшого розроблення генерального плану (п.2.1 ДБН).

Відповідно до пунктів 2.2-2.5 ДБН задачами концепції є: визначення гігієнічних, екологічних, економічних, демографічних, соціальних, ресурсних, інженерних, транспортних проблем та обмежень розвитку населеного пункту; розроблення планувальної моделі міста; визначення на варіантній основі пріоритетних видів економічної діяльності, основних розрахункових показників (чисельності населення, житлової забезпеченості тощо) та напрямків територіального розвитку населеного пункту для подальшого розроблення генерального плану; визначення переліку необхідних досліджень, проектних розробок і субпідрядних організацій; визначення організаційних, управлінських, проектних, інженерно-технічних та інших заходів щодо забезпечення запропонованого містобудівного розвитку.

Аналітичні матеріали концепції базуються на комплексі наукових та передпроектних досліджень. В матеріалах концепції відображаються варіанти територіального розвитку населеного пункту з порівняльною вартісною оцінкою заходів щодо їх реалізації, пропозиції щодо встановлення певних функціональних зон або

містобудівних заходів з урахуванням еколого-містобудівної ситуації та природно-ресурсного потенціалу.

На підставі аналізу пріоритетності видів економічної діяльності та розрахункової чисельності населення розробляється модель планувального розвитку населеного пункту, позаміського розселення, соціальної та інженерно-транспортної інфраструктури на довгострокову перспективу та надаються рекомендації з необхідним техніко-економічним обґрунтуванням щодо найбільш прийнятного варіанту планувального розвитку, який доцільно взяти за основу для розроблення генерального плану населеного пункту на встановлений розрахунковий період.

Термін прогнозування, прийнятий у концепції, не має директивного значення.

В залежності від особливостей містобудівного розвитку окремі проблемні питання можуть розглядатися в концепції більш докладно за умов додержання комплексності містобудівного планування.

Затверджена концепція є основою для розроблення генерального плану населеного пункту, проекту міської межі, цільових містобудівних програм, техніко-економічних обґрунтувань, схем розвитку систем магістралей міського та зовнішнього транспорту, організації дорожнього руху та його безпеки, інженерного обладнання, інженерного захисту території, соціальної інфраструктури, для розробки природоохоронних, санітарних та протиепідемічних заходів та ін.

Склад текстових та графічних матеріалів концепції, їх масштаб встановлюється в завданні на розроблення.

До складу графічних матеріалів концепції (як окремої стадії) включають план сучасного використання території населеного пункту та приміських територій з графічним виявленням планувальних чинників, схеми еколого-містобудівного обґрунтування та варіантів планувального розвитку, схему рекомендованого планувального розвитку міста в системі розселення з встановленням територій спільних інтересів органів місцевого самоврядування. Ці креслення використовуються як графічні матеріали генерального плану, якщо строк між затвердженням концепції та початком його розроблення не перевищує одного року. Якщо концепція розробляється в складі генерального плану, то в його графічних матеріалах подаються варіанти планувального розвитку населеного пункту.

На схемах планувального розвитку для кожного з варіантів подається принципова планувальна модель населеного пункту та прилеглих територій, організації вулично-дорожньої мережі, транспортних зв`язків, розміщення головних інженерних споруд, визначається зона спільних інтересів територіальних громад.

Як було вказано вище, у 2000 році ДНДПІПМ "Діпромісто" було розроблено містобудівне обґрунтування зміни меж селища міського типу Козин, яке було першим етапом розроблення містобудівної документації, яка мала назву "Коригування генерального плану смт. Козин Обухівського району Київської області».

Управління містобудування та архітектури Київської обласної державної адміністрації за результатом розгляду матеріалів містобудівного обґрунтування зміни меж селища Козин Обухівського району, розроблених інститутом «Діпромісто», листом від 30.11.2000 №412 погодило зазначені матеріали містобудівного обґрунтування зміни межі селища, як перший етап коригування генерального плану смт.Козин і рекомендувало їх до затвердження у встановленому порядку.

Відповідно до положень статті 64 Земельного кодексу України від 18.12.1990 (який був чинним станом на момент затвердження містобудівного обґрунтування) межі селищ міського типу встановлюються і змінюються обласною Радою народних депутатів або за її дорученням відповідною районною, міською, в адміністративному підпорядкуванні якої є район, Радою народних депутатів.

В матеріалах справи наявне рішення Київської обласної ради від 17 лютого 2000р. №174-10-ХХІІ, яким було доручено Обухівський районний раді встановити межі селища міського типу Козин.

За таких обставин, містобудівне обґрунтування було розроблено в рамках першого етапу коригування генерального плану смт. Козин за завданням Козинської селищної ради та з обов`язковим врахуванням значної кількості містобудівної документації як смт. Козин так і всього Обухівського району. При цьому розроблення цієї містобудівної документації було здійснено за дорученням Київської обласної ради, що відповідає положенням чинного на той час Земельного кодексу України.

При розроблені проектних робіт були використані матеріали генерального плану смт. Козин, схема землекористування Козинської селищної ради, приміської зони міста Києва, а також матеріали відділу землеустрою Обухівського району. У містобудівному обґрунтуванні було вказано, що прийняття проектних меж селища визначить території, які підлягають геодезичному поповненню та дозйомці топоснови, необхідної для виконання робіт з коригування генерального плану селища. З наведеного вбачається, що затвердження запропонованих у містобудівному обґрунтуванні меж смт. Козин було необхідною умовою для подальшої процедури коригування генерального плану цього населеного пункту.

Як було вказано вище, рішенням Виконавчого комітету Козинської селищної ради від 29.11.2001 №113 «Про зміну меж селища міського типу» затверджено проект обґрунтування зміни меж території Козинської селищної ради, розроблений інститутом проектування міст «Діпромісто», згідно якого загальна площа смт. Козин змінюється з 2740 до 3071 га під розширення інфраструктури селища. Також цим рішенням вирішено звернутися до Обухівської районної ради з проханням затвердити вищевказане рішення виконкому та внести зміни до рішення Обухівської районної ради від 09.02.2001 №151 «Про зміну меж селища міського типу Козин Обухівського району Київської області».

Рішенням Обухівської районної ради від 21.12.2001 року № 206-16.XXIII "Про зміну меж смт.Козин" було затверджено проект обґрунтування зміни меж території населеного пункту селища міського типу Козин Обухівського району Київської області.

Встановлено загальну площу селища міського типу Козин - 3071 га в межах, передбачених проектом обґрунтування зміни меж території населеного пункту селища міського типу Козин.

Вказані рішення органів місцевого самоврядування на теперішній час є чинними та у судовому порядку скасовані не були.

При цьому, суд враховує правовий висновок Верховного Суду, викладений у постанові від 18.11.2020 у справі №357/9259/17 (реєстраційний номер судового рішення в ЄДРСР - 93749646), за яким пріоритет мають рішення органів місцевого самоврядування, які не скасовані та не визнані недійсними у встановленому законом порядку та якими встановлені межі населеного пункту.

За таких обставин, суд дійшов висновку, що шляхом розроблення, погодження та затвердження проекту обґрунтування зміни меж території населеного пункту селища міського типу Козин Обухівського району Київської області, як першого етапу коригування генерального плану смт.Козин, площа зазначеного населеного пункту склала 3071 га.

При цьому такі зміни до містобудівної документації (проект обґрунтування зміни меж території смт. Козин) були внесені рішенням ради, яка затвердила містобудівну документацію (Генеральний план смт. Козин), та після погодження з відповідним спеціально уповноваженим органом з питань містобудування та архітектури (Управління містобудування та архітектури Київської обласної державної адміністрації), що відповідає положенням частини четвертої статті 10 чинного на той час Закону №1699 та частини п`ятої статті 17 Закону №2780.

Також суд звертає увагу на лист Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 21.06.2018 №7/17-9687, в якому зазначено, що містобудівне обґрунтування внесення змін до Генерального плану смт. Козин було розроблено відповідно до чинного на той період законодавства, а відповідні матеріали цього містобудівного обґрунтування стали невід`ємною частиною Генерального плану смт. Козин.

При цьому Мінрегіонбуд України повідомив, що на підставі чинного Генерального плану смт. Козин та містобудівного обґрунтування зміни меж смт. Козин, яке є його невід`ємною частиною, може бути розроблений детальний план території.

Крім того, суд зазначає, що у зв`язку з необхідністю комплексного освоєння території (у тому числі земельних ділянок, які перебувають у користуванні ЗАТ «Тіз-Топаз») рішенням №2 від 29.01.2004 Виконавчий комітет Козинської селищної ради, розглянувши клопотання керівництва ЗАТ «Тіз-Топаз» про надання дозволу на розробку комплексного проекту освоєння належних йому земельних ділянок, прийнявши до уваги необхідність коригування Генерального плану смт. Козин відповідно до рішення виконкому Козинської селищної ради від 25.12.2003 №7, визнав за доцільне необхідність розробки комплексної проектної документації (Концепції освоєння території, проект детального планування, проекти забудови) вказаного району в рамках коригування генерального плану смт. Козин.

Вказаним рішенням надано ЗАТ «Тіз-Топаз» дозвіл на розроблення проектно-планувальної та проектно-кошторисної документації для забудови належних йому територій в межах Козинської селищної ради, з урахуванням Концепції коригування Генерального плану смт. Козин та освоєння прилеглих до земель ЗАТ «Тіз-Топаз» масивів. Розроблену проектну документацію вирішено погодити та затвердити у встановленому законом порядку.

Рішенням Козинської селищної ради №20 від 30.03.2004 надано дозвіл ЗАТ "ТІЗ-Топаз" на виготовлення проектної документації для створення житлово-рекреаційного масиву.

Судом встановлено, що розроблений детальний план території житлово-рекреаційного комплексу «Конча-Заспа» на території земель Козинської селищної ради Обухівського району Київської області був погоджений:

- Головним управлінням МНС України в Київській області листом від 27.10.2005 №9/6/5576;

- Київською обласною СЕС висновком від 06.10.2005 №03/02;

- Державним управлінням екології та природних ресурсів в Київській області листом від 09.11.2005 №06-12/8107;

- Виконавчим комітетом Козинської селищної ради рішенням від 30.11.2005 №142/1;

- громадськими слуханнями смт. Козин, про що свідчить виписка з протоколу від 25.12.2005;

- містобудівною радою управління містобудування і архітектури та розвитку інфраструктури Київської обласної державної адміністрації протоколом від 17.11.2005 №209/05-п.

Детальний план території отримав позитивний експертний висновок Українського державного науково-дослідного інституту проектування міст «Діпромісто» від 13.10.2005.

Рішенням Козинської селищної ради від 25.12.2005 №7 було затверджено ЗАТ «Тіз-Топаз» проект детального плану території житлово-рекреаційного комплексу «Конча-Заспа».

Таким чином, станом на 2005 рік вже існувала містобудівна документація, яка уточнювала положення Генерального плану смт. Козин.

При цьому рішення Козинської селищної ради від 25.12.2005 №7 є чинним, та у встановленому законом порядку скасовано не було. Іншого суду доведено не було.

З матеріалів справи вбачається, що після затвердження детального плану території житлово-рекреаційного комплексу «Конча-Заспа» було розроблено проекти забудови 15 мікрорайонів ЖРК «Конча-Заспа» від імені ЗАТ «Тіз-Топаз», будівництва водозабірного вузла, напірного колектора, КНС подачі стоків, реконструкції дамби, розпочато проходження комплексної державної експертизи щодо проектів забудови окремих житлових мікрорайонів ЖРК «Конча-Заспа» та після їх затвердження були отримані відповідні дозволи на виконання будівельних робіт.

Як було вказано вище, проекти забудови територій станом на 2005 рік відносилися до містобудівної документації, яка, згідно з пунктом 4 Прикінцевих положень Закону №3038, враховується під час розроблення, внесення змін та оновлення містобудівної документації на місцевому рівні.

З урахуванням наведеного, суд вважає непереконливими твердження заступника керівника Київської обласної прокуратури про те, що спірним рішенням Козинської селищної ради було затверджено детальний план території поза межами населеного пункту смт. Козин та за відсутності Генерального плану, який би охоплював цю територію.

Стосовно тверджень прокурора про те, що спірним рішенням було неправомірно зменшено розміри прибережних захисних смуг на ширину від 0 до 25 метрів суд зазначає таке.

Відповідно до частини першої статті 60 Земельного кодексу України вздовж річок, морів і навколо озер, водосховищ та інших водойм з метою охорони поверхневих водних об`єктів від забруднення і засмічення та збереження їх водності встановлюються прибережні захисні смуги.

Прибережні захисні смуги встановлюються по берегах річок та навколо водойм уздовж урізу води (у меженний період) шириною: а) для малих річок, струмків і потічків, а також ставків площею менш як 3 гектари - 25 метрів; б) для середніх річок, водосховищ на них, водойм, а також ставків площею понад 3 гектари - 50 метрів; в) для великих річок, водосховищ на них та озер - 100 метрів.

При крутизні схилів більше трьох градусів мінімальна ширина прибережної захисної смуги подвоюється.

Аналогічні норми закріплені в статі 88 Водного кодексу України.

Прибережні захисні смуги є природоохоронною територією з режимом обмеженої господарської діяльності (статті 61-62 ЗК України, статті 89-90 ВК України, абзац другий пункту 8.19 Державних санітарних правил планування та забудови населених пунктів і додаток 13 до цих правил).

Отже, землі прибережних захисних смуг є землями водного фонду України, на які розповсюджується особливий порядок їх використання та надання їх у користування. Такі землі можуть змінювати володільця лише у випадках, прямо передбачених у ЗК України та ВК України.

Частина четверта статті 88 ВК України у редакції, яка діяла до набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Водного і Земельного кодексів України щодо прибережних захисних смуг» № 2740-VI від 2 грудня 2010 року, визначала, що у межах існуючих населених пунктів прибережна захисна смуга встановлюється з урахуванням конкретних умов, що склалися.

Після прийняття Закону України № 2740-VI від 2 грудня 2010 року редакція статті 88 ВК України зазнала змін, за якими у межах існуючих населених пунктів прибережна захисна смуга встановлюється з урахуванням містобудівної документації.

Таким чином, до набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Водного і Земельного кодексів України щодо прибережних захисних смуг» № 2740-VI від 2 грудня 2010 року (05.01.2011) прибережна захисна смуга встановлювалася з урахуванням конкретних умов, що склалися, а після цього - з урахуванням містобудівної документації.

Відповідно до пункту 10 Порядку визначення розмірів і меж водоохоронних зон та режим ведення господарської діяльності в них, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 8 травня 1996 р. N 486 (в редакції станом на момент прийняття спірного рішення), на землях міст і селищ міського типу розмір водоохоронної зони, як і прибережної захисної смуги, встановлюється відповідно до існуючих на час встановлення водоохоронної зони конкретних умов забудови.

З огляду на вказані приписи законодавство, чинне на момент прийняття оскарженого рішення, вимагало визначати прибережні захисні смуги у межах населених пунктів з урахуванням будь-якої містобудівної документації у цій сфері та виходячи з конкретних умов забудови, які склалися на місцевості.

Зазначене у повній мірі узгоджується із правовими висновками, викладеними у постановах Великої Палати Верховного Суду від 11 вересня 2019 року у справі № 487/10132/14-ц (пункти 66-77), від 12 червня 2019 року у справі № 487/10128/14-ц (пункти 56-67), а також у постанові Верховного Суду від 05 серпня 2020 року у справі № 330/1629/18.

У контексті наведеного суд звертає увагу на рішення Козинської селищної ради від 26.10.2010 №10/14, яким затверджено робочий проект «Облаштування водоохоронної зони та прибережної захисної смуги Канівського водосховища, берегоукріплення вздовж земельних ділянок громадян ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 », розроблений ТОВ «ВО «Габіони Україна» у 2010 році.

У вказаному робочому проекті зазначено, що враховуючи умови, що склалися, прибережна захисна смуга водосховища вздовж земельних ділянок встановлюється у вигляді смуги відведення для експлуатації берегозахисної споруди та зони залуження і заліснення для захисту водосховища від забруднення і засмічення, як в межах, так і поза межами земельних ділянок. Ширина прибережної захисної смуги - смуги відведення, прийнята в проекті, становить від 5 до 30 метрів.

Таким чином, вказаним робочим проектом прибережна захисна смуга водосховища визначалася з урахуванням умов, що склалися, та була менше нормативів, визначених статтею 60 ЗК України та статтею 88 ВК України, що, однак, відповідає положенням чинного законодавства України.

Крім того, суд вважає за доцільне зауважити, що Верховний Суд у постанові від 19.09.2018 у справі №463/1230/16-а зазначив, що прибережна захисна смуга - це частина водоохоронної зони визначеної законодавством ширини вздовж річки, моря, навколо водойм, на якій встановлено особливий режим та яка встановлюється за окремими проектами землеустрою, проте не може бути меншою за 25, 50 та 100 метрів залежно від площі відповідних водних об`єктів, як це передбачено у частині другій статті 88 Водного кодексу України та у статті 60 Земельного кодексу України. Винятком можуть бути випадки, коли прибережна захисна смуга водойми знаходитися в межах населеного пункту, тоді слід виходити із затверджених проектів забудови цього населеного пункту.

Тобто, встановлення меж прибережної захисної смуги здійснюється виходячи із природного чи штучного походження водойми, її реального існування і площі водної поверхні.

Даний висновок узгоджується з правовою позицією Верховного Суду України, викладеною у постанові від 22 квітня 2015 року у справі № 21-52цс15 та Верхового Суду, викладеною у постановах від 19 червня 2018 року у справі №820/2384/17, 21 червня 2018 року у справі №372/3411/15-а.

Оскільки на момент прийняття відповідачем спірного рішення був відсутній проект землеустрою щодо встановлення особливого режиму частини водоохоронної зони, то ним не допущено порушення меж прибережних захисних смуг, а доводи прокурора зазначені висновки не спростовують.

За таких обставин, суд вважає непереконливими твердження прокурора про те, що детальним планом території, затвердженим спірним рішенням, було зменшено розміри прибережних захисних смуг на ширину від 0 до 25 метрів за розміри, визначені статтею 60 ЗК України та статтею 88 ВК України, оскільки прокурором не було враховано, що у межах населених пунктів прибережні захисні смуги визначаються з урахуванням конкретних умов, що склалися та з урахуванням містобудівної документації.

При цьому суд вважає за необхідне звернути увагу на те, що фактичні обставини, що склалися стосовно права власності та користування земельними ділянками, розташованими у межах прибережних захисних смуг, вже були предметом судового розгляду.

Так, Товариство з обмеженою відповідальністю «ЛОТОС» та Товариство з обмеженою відповідальністю «Ок-Інвест» звернулися до господарського суду Київської області з позовом до Державного підприємства «Український науково-дослідний і проектний інститут цивільного будівництва «УКРНДПІЦИВІЛЬБУД» та Козинської селищної ради, згідно якого просили:

- зобов`язати Державне підприємство «Український науково-дослідний і проектний інститут цивільного будівництва«УКРНДПІЦИВІЛЬБУД» відкоригувати прибережну захисну смугу на території селища Козин Обухівського району Київської області з винесенням її за межі фактичних землеволодінь на праві приватної власності та праві користування ТОВ «Лотос», ТОВ «Ок-Інвест»;

- зобов`язати Козинську селищну раду Київської області ініціювати замовлення Державному підприємству «Український науково-дослідний і проектний інститут цивільного будівництва«УКРНДПІЦИВІЛЬБУД» коригування Генерального плану селища Козин Обухівського району Київської області в частині встановленої прибережно-захисної смуги поверхневих вод із винесенням її за межі фактичних землеволодінь на праві приватної власності та праві користування ТОВ «Лотос», ТОВ «Ок-Інвест».

В обґрунтування позовних вимог позивачі посилалися на те, що з 2003 по 2007 років вони отримали у власність та оренду земельні ділянки на території селища Козин Обухівського району Київської області. У 2010 році на замовлення Козинської селищної ради Київської області державне підприємство «УкрНДІпроцивільсілбуд» розробило містобудівну документацію на територію селища Козин Обухівського району Київської області - «Генеральний план селища Козин Обухівського району Київської області». В Генеральному плані селища Козин Обухівського району Київської області державне підприємство «УкрНДІпроцивільсілбуд» згідно отриманих та додатково наданих Козинською селищною радою відомостей встановило прибережно-захисну смугу поверхневих вод на території селища Козин, в зв`язку з чим до прибережно-захисної смуги відійшла частина земельних ділянок позивачів, що належить їм на праві приватної власності та на праві оренди. Позивачі наголосили, що в результаті дій відповідачів із розроблення Генерального плану селища Козин Обухівського району Київської області позивачів було позбавлено права приватної власності та право оренди на частину належних їм земельних ділянок, що такі дії відповідачів суперечать приписам Водному кодексу України та Земельному кодексу України (в редакції, що діяла на 2010 рік).

Рішенням Господарського суду Київської області від 10.06.2014 у справі №911/1562/14 позов був задоволений повністю.

Згідно з інформацією, розміщеною в Єдиному державному реєстрі судових рішень, вказане судове рішення набрало законної сили 05.07.2014.

З детального плану території, затвердженого спірним рішенням Козинської селищної ради Обухівського району Київської області від 29.06.2016 №5, вбачається, що рішення Господарського суду Київської області від 10.06.2014 у справі №911/1562/14 було враховано під час розробки ДПТ.

За таких обставин, матеріали справи свідчать про необґрунтованість тверджень Заступника керівника Київської обласної прокуратури щодо невідповідності рішення Козинської селищної ради Обухівського району Київської області від 29.06.2016 №5 вимогам чинного містобудівного та земельного законодавства.

Отже, правові підстави для задоволення позову про визнання протиправним та нечинним цього рішення органу місцевого самоврядування відсутні.

Враховуючи те, що позовні вимоги про визнання протиправним та нечинним рішення Козинської селищної ради від 20.02.2018 № 19 мотивовані незаконністю рішення Козинської селищної ради Обухівського району Київської області від 29.06.2016 № 5 «Про затвердження «Детального плану території житлової забудови північної частини селища Козин Обухівського району Київської області», позовні вимоги про визнання протиправним прийнятого відповідачем рішення від 20.02.2018 № 19 також не підлягають задоволенню як похідні.

Так, відповідно до пункту 23 частини першої статті 4 Кодексу адміністративного судочинства України похідна позовна вимога - вимога, задоволення якої залежить від задоволення іншої позовної вимоги (основної вимоги).

За таких обставин, у позові слід відмовити повністю.

Відповідно до положень статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України судовий збір суд розподілу не підлягає, враховуючи відмову у позові.

Керуючись статтями 243-246, 250, 264 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

в и р і ш и в:

У задоволенні позову відмовити повністю.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.

Суддя Дудін С.О.

Джерело: ЄДРСР 101392004
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку