open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

79014, м. Львів, вул. Личаківська, 128

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

10.11.2021справа № 914/4160/14 (914/664/21)

Господарський суд Львівської області, розглянувши у відкритому судовому засіданні матеріали справи

за позовом: Управління Державного агентства рибного господарства у Львівській області, м. Львів

до відповідача: Публічного акціонерного товариства «Жидачівський целюлозно-паперовий комбінат», м. Жидачів, Львівська область

про заборону експлуатації водозабірної споруди

у межах справи про банкрутство № 914/4160/14

за заявою: Товариства з обмеженою відповідальністю «Тетра-Агро», м. Червоноград Львівської області

про: банкрутство Публічного акціонерного товариства «Жидачівський целюлозно-паперовий комбінат» (вул. Фабрична, 4, м. Жидачів, Львівська область, 81701, ідентифікаційний код 00278801)

Суддя Артимович В.М.,

секретар судового засідання Когут Н.Р.

Представники сторін:

від позивача: Громик Л.І.

від відповідача: Кізима Т.М.

ВСТАНОВИВ:

На розгляд Господарського суду Львівської області подано позов Управління Державного агентства рибного господарства у Львівській області до Публічного акціонерного товариства «Жидачівський целюлозно-паперовий комбінат» про заборону експлуатації водозабірної споруди.

Ухвалою суду від 22.03.2021 позовну заяву Управління Державного агентства рибного господарства у Львівській області до Публічного акціонерного товариства «Жидачівський целюлозно-паперовий комбінат» про заборону експлуатації водозабірної споруди залишено без руху, надано заявнику строк у 10 (десять) календарних днів з дня вручення цієї ухвали для усунення таких недоліків: подати докази сплати судового збору за подання даної позовної заяви у встановлених порядку і розмірі, подати докази (оригінал поштової квитанції з описом вкладення) відправлення відповідачу копії позовної заяви і доданих до неї документів.

01.04.2021 Управлінням Державного агентства рибного господарства у Львівській області подано на розгляд суду докази надіслання копії позовної заяви з додатками відповідачу та докази сплати судового збору.

Ухвалою суду від 05.04.2021 справу № 914/4160/14(914/664/21) за позовом Управління Державного агентства рибного господарства у Львівській області до ПАТ «Жидачівський целюлозно-паперовий комбінат» про заборону експлуатації водозабірної споруди прийнято до провадження в межах справи № 914/4160/14 про банкрутство ПАТ «Жидачівський целюлозно-паперовий комбінат», справу постановлено розглядати за правилами загального позовного провадження з повідомленням (викликом) сторін, підготовче засідання призначено на 12.05.2021.

23.04.2021 від відповідача надійшла заява з проханням закрити провадження у даній справі, оскільки подана позовна заява не підлягає розгляду в порядку господарського судочинства.

Ухвалою суду від 09.06.2021 продовжено строк підготовчого провадження у даній справі та відкладено підготовче засідання.

На електронну адресу суду 23.06.2021 представником позивача подано клопотання про проведення судового засідання, призначеного на 23.06.202, без участі представника у зв`язку з перебуванням у черговій щорічній відпустці. До вказаного клопотання долучено пояснення щодо заяви позивача про закриття провадження, у яких зазначено, що, враховуючи положення ст. 7 Кодексу України з процедур банкрутства, даний позов може розглядатися у порядку господарського судочинства у межах справи про банкрутства.

31.08.2021 відповідачем подано відзив на позовну заяву, у якому просить відмовити у задоволенні позову повністю.

22.09.2021 представником позивача подано на розгляд суду заперечення на відзив за позовною заявою про заборону експлуатації водозабірної споруди.

01.10.2021 від відповідача надійшла заява про долучення матеріалів до справи, до якої додано копію дозволу на спеціальне водокористування, копію проекту дозволу на спеціальне водокористування та копію пояснюючої записки до проекту нормативів гранично - допустимого скиду ГДС.

Ухвалою від 12.10.2021 суд закрив підготовче провадження у справі № 914/4160/14 (914/664/21) та призначив справу до судового розгляду по суті на 10.11.2021.

У судове засідання 10.11.2021 з`явилися представники сторін. Представник позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримала повністю з підстав, викладених у позовній заяві та запереченні на відзив. Представник відповідача у судовому засіданні щодо задоволення позову заперечив з мотивів, зазначених у відзиві на позовну заяву.

У судовому засіданні було проголошено вступну та резолютивну частини рішення.

1. Описова частина рішення.

1.1. Позиція позивача.

У позовній заяві позивач зазначає, що ПАТ «Жидачівський целюлозно-паперовий комбінат» згідно дозволу на спеціальне водокористування № 55/ЛВ/49-д-20 від 17.03.2020 здійснює забір води з річки Стрий, район басейну річки Дністер, м. Жидачів, Стрийського району, Львівської області.

В обґрунтування позову позивач вказує на те, що експлуатація водозабірних споруд та інших об`єктів, застосування технологій без рибозахисних пристроїв є порушення вимог ст. 39 Закону України «Про тваринний світ», ст. 17 Закону України «Про рибне господарство, промислове рибальство та охорону водних біоресурсів», ст.ст. 97, 98 Водного кодексу України.

Позивач зазначає, що враховуючи положення ст. 10 Закону України «Про рибне господарство, промислове рибальство та охорону вожних біоресурсів» та Положення про Львівський «Рибоохоронний патруль» щодо державного контролю за технічним станом рибозахисного обладнання, Управлінням державного агенства рибного госодарства у Львівській області (Львівський рибоохоронний патруль) 24.09.2020 та 02.11.2020 було направлено листи до відповідача з вимогою надання інформації щодо типу, компонування та конструкції рибозахисних споруд у складі водозабору, вказати проектну організацію, що виготовляла проектування рибозахисних пристроїв, а також рибогосподарську науково-дослідну організацію, яка проводила іхтіологічні дослідження.

Позивач стверджує, що на запит від 24.09.2020 відповідачем не було надано запитуваної інформації.

Також позивач стверджує, що з наданої ПАТ «Жидачівський целюлозно-паперовий комбінат» відповіді від 12.11.2020 № 480 вбачається, що експлуатація водозабірної споруди для забору води з рибогосподарського водного об`єкта, річки Стрий, здійснюється без рибозахисного обладнання (з неефективно працюючим рибозахисним обладнанням). Інших відомостей про рибозахисне обладнання відповідачем не надано.

Тому позивач вважає, що є всі підстави для заборони експлуатації водозабірної споруди - поверхневого водозабору технічних вод на річці Стрий, яка знаходиться на північному заході, 300 м від пром. площадки, на відстані 14,4 км до гирла, що належить ПАТ «Жидачівський целюлозно-паперовий комбінат».

У запереченні на відзив позивач щодо повноважень Львівського рибоохоронного патруля посилається на ст. 10 Закону України «Про рибне господарство, промислове рибальство та охорону водних біоресурсів», відповідно до якої посадові особи органів рибоохорони здійснюють державний контроль (нагляд) та управління в галузі охорони, використання і відтворення водних біоресурсів. Також позивач зазначає, що відповідне підтверджується і Положенням про Львівський «Рибоохоронний патруль», згідно з яким органи рибоохорони здійснюють контроль за технічним станом рибозахисного обладнання.

1.2. Позиція відповідача.

Відповідачем на розгляд суду подано відзив на позовну заяву, в якому заперечує позовні вимоги повністю. Зокрема, у відзиві зазначено, що позивачем безпідставно стверджується про те, що відповідач не надав запитуваної інформації, чим порушив законодавство про експлуатаці. водозабірної споруди, оскільки відповідачем надано повний блок відомостей щодо запитуваної інформації позивачем, підтвердженням чого є листи-відповіді від 01.10.2020 № 422 та від 12.11.2020 № 480, копії яких наявні у матеріалах справи.

У відзиві вказано, що ПАТ «Жидачівський целюлозно-паперовий комбінат» здійснюється водозабір на підставі дозволу на спеціальне водокористування № 55/ЛВ/49-д-20 від 17.03.2020, який є чинним станом на день розгляду справи № 914/664/21. У дозволі на спеціальне водокористування є наявний розділ «Рибозахисне обладнання». Відповідач стверджує, що рибозахисне обладнання у відповідача є та використовується у відповідності до Закону України «Про рибне господарство, промислове рибальство та охорону водних біоресурсів», а його ефективність відповідає (СНІП 2.06.07 - 87 «Підпірні стіни, судноплавні шлюзи, рибопропускні та рибозахисні споруди»).

Також відповідач зазначає, що згідно зі ст. 9 Закону України «Про рибне господарство, промислове рибальство та охорону водних біоресурсів» та п. 5.5. Положення про Управління державного агенства рибного господарства у Львівській області контроль посадових осіб Львівського рибоохоронного патруля зводится до встановлення складу адміністративного правопорушення посадових осіб відповідача. Відповідач стверджує, що встановлення складу адміністративного правопорушення посадовими особами Львівського рибоохоронного патруля не здійснювалося, фактичних обставин правопорушення не встановлювалося, посадові особи відповідача до адміністративної відповідальності не притягувалися.

Відповідач вказує, що Управління державного агентства рибного господарства у Львівській області не наділено повноваженнями щодо подання позову про заборону експлуатації водозабірної споруди. Також зазначає, що статтями 16, 19, 21 Кодексу України про надра передбачено, що користування надрами, у тому числі видобування підземних прісних вод, здійснюється на підставі спеціального дозволу на користування надрами. Предметом позову у даній справі є заборона експлуатації водозабірної споруди. Тому відповідач вважає, що в силу вищеперерахованих норм Кодексу України про надра Управління державного агентства рибного господарства у Львівській області не вправі звертатися із позовом про заборону водозабірної споруди, дозволу на експлуатацію якого не видає.

1.3. Заяви та клопотання.

Відповідачем 23.04.2021 подано на розгляд суду заяву з проханням закрити провадження у даній справі, оскільки подана позовна заява не підлягає розгляду в порядку господарського судочинства.

Ухвалою суду від 12.10.2021 у задоволенні заяви ПАТ Жидачівський целюлозно-паперовий комбінат про закриття провадження у справі відмовлено.

2.Мотивувальна частина рішення:

2.1.Фактичні обставини, встановлені судом:

ПАТ «Жидачівський целюлозно-паперовий комбінат» здійснює забір води з річки Стрий, район басейну річки Дністер, м. Жидачів, Стрийського району, Львівської області згідно з дозволом на спеціальне водокористування від 17.03.2020 № 55/ЛВ/49-д-20, належним чином завірена копія якого міститься у матеріалах справи. Цей факт не заперечується сторонами у справі.

Управлінням державного агенства рибного господарства у Львівській області 24.09.2020 було направлено ПАТ «Жидачівський целюлозно-паперовий комбінат» лист за вих. 3 1-4.1.-17/1786-20 з вимогою надання інформації щодо типу, компонування та конструкції рибозахисних споруд у складі водозабору, вказати проектну організацію, що виготовляла проектування рибозахисних пристроїв, а також рибогосподарську науково-дослідну організацію, яка проводила іхтіологічні дослідження.

ПАТ «Жидачівський целюлозно-паперовий комбінат» на вказаний запит надано відповідь від 01.10.2020 № 422, у якій зазначено наступну інформацію: 1) кількість водозабірних споруд - один поверхневий водозабір технічних вод на р. Стрий; 2) місце розташування водозабірних споруд - знаходиться на північному заході, 300 м від пром. площадки, на 14,4 км до гирла; 3) наявність рибозахисного обладнання у складі водозабору наявна рибозахисна решітка; 4) для утримання в належному технічному стані на підприємстві періодично проводиться огляд та, за необхідності, ремонт рибозахисної решітки.

Позивач у листі від 02.11.2021 № 1-4.1-17/2021-20 щодо надання інформації про захисні пристрої, адресованому відповідачу, зазначив, що інформація, надана у листі від 01.10.2020 № 422 не відповідає запитуваній інформації та просив надати належним чином завірений розділ проектної документації в частині проектування рибозахисних пристроїв у складі водозабірної споруди.

ПАТ «Жидачівський целюлозно-паперовий комбінат» на вказаний запит надано відповідь від 12.11.2020 № 480, у якій зазначено, що пуск Жидачівського целюлозно-паперового комбінату відбувся 17 жовтня 1951 року. У період 1948 - 1951 роки згідно з технічним проектом відбувалось будівництво об`єктів комбінату, в тому числі водозабірна споруда і технічні пристрої, з допомогою яких відбувається водокористування для технічних потреб підприємства. Вода з річки Стрий забирається через оголовок, розташований в руслі ріки, насосною станцією першого наявною системою захисту підйому. Водозабірна споруда експлуатується з довкілля, тобто, згідно з проектом, наявна рибозахисна споруда такої конструкції: при заборі води з річки Стрий біля оголовка встановлені грубі ґрати, на насосній станції першого підйому встановлені сітки Гейгера. Протягом 69 років провадження господарської діяльності підприємство здійснювало забір води з річки Стрий на підставі дозволів на спец водокористування. На даний час водокористування підприємством здійснюється на підставі дозволу на спеціальне водокористування № 55/ЛВ/49д-20 від 17.03.2020. Існуюче рибозахисне обладнання утримується в належному технічному стані, що забезпечує охорону рибних запасів та інших водних тварин і рослин. Фактів знищення риби та інших представників водної фауни протягом періоду експлуатації жодного разу не зафіксовано.

2.2. Норми права, застосовані судом. Оцінка суду.

Суд, проаналізувавши матеріали та з`ясувавши обставини справи, повно, всебічно і об`єктивно оцінивши докази, дійшов висновку, що у позовних вимогах слід відмовити повністю, з огляду на наступне.

Відповідно до ч. 1 ст. 11 Цивільного кодексу України цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки.

Згідно ч. 1 ст. 15 Цивільного кодексу України кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Статтею 16 Цивільного кодексу України передбачено, що кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.

Згідно з ч. 2 ст. 7 Кодексу України з процедур банкрутства господарський суд, у провадженні якого перебуває справа про банкрутство, в межах цієї справи вирішує всі майнові спори, стороною в яких є боржник, у тому числі спори про стягнення заробітної плати. Аналогічні положення містяться в п. 8 ч. 1 ст. 20 Господарського процесуального кодексу України.

Позивач звернувся з позовом про заборону експлуатації водозабірної споруди поверхневого водозабору технічних вод на річці Стрий, яка знаходиться на північному заході, 300 м від пром. Площадки, на відстані 14,4 км до гирла, що належить ПАТ «Жидачівський целюлозно-паперовий комбінат».

Статтею 16 Цивільного кодексу України, положення якої кореспондуються з положеннями ст. 20 ГК України, встановлено, що кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу. Названими нормами матеріального права визначено способи захисту прав та інтересів, і цей перелік не є вичерпним.

Отже, суд може захистити цивільне право або інтерес іншим способом, ніж тим, що встановлений договором або законом. Застосування конкретного способу захисту цивільного права залежить як від змісту суб`єктивного права, за захистом якого звернулася особа, так і від характеру його порушення.

Правом на звернення до суду за захистом наділена особа у разі порушення, невизнання або оспорювання саме її прав, свобод чи інтересів, а також у разі звернення до суду органів і осіб, яким надано право захищати права, свободи та інтереси інших осіб або державні та суспільні інтереси. Вирішуючи переданий на розгляд спір по суті, суд повинен встановити наявність у особи, яка звернулася з позовом, суб`єктивного матеріального права або охоронюваного законом інтересу, на захист якого подано позов, тобто встановити чи є особа, за позовом якої (або в інтересах якої) порушено провадження у справі належним позивачем. При цьому, обов`язком позивача є доведення/підтвердження в установленому законом порядку наявності факту порушення та/або оспорювання його прав та інтересів. Відсутність порушеного права й інтересу встановлюється при розгляді справи по суті та є самостійною підставою для прийняття судом рішення про відмову в позові.

Суд зобов`язаний з`ясувати характер спірних правовідносин (предмет і підстави позову), наявність/відсутність порушеного права чи інтересу та можливість його поновлення/захисту в обраний спосіб. Така правова позиція викладена у постановах Верховного Суду від 22 січня 2019 року у справі № 912/1856/16 та від 14 травня 2019 року у справі № 910/11511/18.

Відсутність порушеного права й інтересу встановлюється під час розгляду справи по суті та є самостійною підставою для прийняття судом рішення про відмову в позові (Постанова Верховного Суду від 24 лютого 2021 року у справі № 233/3516/18-ц).

Статтею 13 Конституції України визначено, що земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.

Згідно зі ст. 16 Конституції України забезпечення екологічної безпеки підтримання екологічної рівноваги на території України, подолання наслідків Чорнобильської катастрофи катастрофи планетарного масштабу, збереження генофонду Українського народу є обов`язком держави.

Відповідно до ч. 1 ст. 66 Водного кодексу України під час користування водними об`єктами для промислових потреб водокористувачі зобов`язані дотримувати встановлених умов спеціального водокористування, екологічних вимог, а також вживати заходів щодо зменшення витрат води (особливо питної) та припинення скидання забруднених зворотних вод шляхом удосконалення виробничих технологій, схем водопостачання та очищення стічних вод. Ліміти споживання питної води для промислових потреб з комунальних і відомчих господарсько-питних водопроводів встановлюються місцевими радами за погодженням з обласними, Київською, Севастопольською міськими державними адміністраціями, органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища. У разі стихійного лиха, аварій, інших екстремальних ситуацій, а також перевитрати водокористувачем встановленого ліміту споживання води місцеві ради мають право зменшувати або забороняти споживання питної води для промислових потреб з комунальних водопроводів і тимчасово обмежувати споживання її з відомчих господарсько-питних водопроводів в інтересах першочергового задоволення питних і господарсько-побутових потреб населення. Гідроенергетичні підприємства зобов`язані дотримувати встановлених правил експлуатації водосховищ, режимів накопичення та спрацювання запасів води, режимів коливань рівня у верхньому і нижньому б`єфах та пропускання води через гідровузли, забезпечувати у встановленому порядку безперебійний пропуск суден, а також пропуск риби до місць нересту відповідно до проектів рибопропускних споруд.

За правилами ст. 78 Водного кодексу України підприємства, установи та організації, які експлуатують водопідпірні, водопропускні, водозахисні або водозабірні споруди водогосподарських систем, зобов`язані дотримувати встановлених режимів їх роботи та правил експлуатації.

За змістом ст. 97 Водного кодексу України під час розміщення, проектування, будівництва, реконструкції і введення в дію підприємств, споруд та інших об`єктів на рибогосподарських водних об`єктах здійснюються заходи, що забезпечують охорону риб, інших водних тварин і рослин та їх відтворення. До основних заходів для забезпечення охорони і відтворення рибних запасів, водних тварин і рослин належить обладнання рибозахисними пристроями водозабірних та інших споруд відповідно до затверджених проектів, будівництво риборозплідників, штучних нерестовищ, рибопропускних споруд, підготовка ложа водоймища тощо.

Відповідно до п. 4 ч. 1 ст. 98 Водного кодексу України забороняється введення в дію водозабірних споруд - без рибозахисних пристроїв та облаштованих відповідно до затверджених проектів зон санітарної охорони водозаборів.

Згідно із ст. 6 Закону України «Про рибне господарство, промислове рибальство та охорону водних біоресурсів» державне управління та регулювання у галузі рибного господарства здійснюють Кабінет Міністрів України, центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері рибного господарства та рибної промисловості, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері рибного господарства, та інші центральні органи виконавчої влади відповідно до їх повноважень, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві державні адміністрації.

Державне агенство рибного господарства (орган рибоохорони) здійснює свої повноваження безпосередньо, а також через утворені в установленому порядку територіальні органи (органи рибоохорони).

Управління Державного агентства рибного господарства у Львівській області області (Львівський рибоохоронний патруль) є територіальним органом Державного агентства рибного господарства України. Повноваження Львівського рибоохоронного патруля поширюються на Львівську область, територію та акваторії водних об`єктів в межах районів діяльності.

Львівський рибоохоронний патруль у своїй діяльності керується нормами діючого законодавства України, а також Положенням про Управління Державного агентства рибного господарства у Львівській області, затвердженого наказом Державного агентства рибного господарства України від 15.07.2016 № 229 ( у редакції наказу Державного агенства рибного господарства України від 27 листопада 2019 року № 504).

Відповідно до п. 3 цього положення основним завданням Львівського рибоохоронного патруля є реалізація повноважень Держрибагентства у сфері рибного господарства та рибної промисловості, охорони, використання і відтворення водних біоресурсів, регулювання рибальства, меліорації земель та експлуатації державних водогосподарських об`єктів комплексного призначення, міжгосподарських зрошувальних і осушувальних систем в районі діяльності.

Згідно із ст. 9 Закону України Закону України «Про рибне господарство, промислове рибальство та охорону водних біоресурсів» до повноважень центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері рибного господарства, відповідно до покладених на нього завдань належать: вжиття заходів щодо забезпечення збереження запасів анадромних видів риб у виключній (морській) економічній зоні України; здійснення державного нагляду (контролю) у галузі охорони, використання та відтворення водних живих ресурсів у виключній (морській) економічній зоні України, територіальному морі, внутрішніх водоймах України та у водах за межами юрисдикції України щодо рибальських суден, що плавають під Державним Прапором України, відповідно до міжнародних договорів України; здійснення державного контролю технічного стану рибозахисних споруд, проведення рибозахисних заходів на водозабірних та інженерних спорудах меліоративних систем.

Відповідно до ч. 1 ст. 10 Закону України Закону України «Про рибне господарство, промислове рибальство та охорону водних біоресурсів» посадові особи органів рибоохорони здійснюють державний контроль та управління в галузі охорони, використання і відтворення водних біоресурсів та мають такі повноваження: здійснювати державний контроль (нагляд) за дотриманням правил використання, порядку придбання та збуту об`єктів тваринного світу в частині водних біоресурсів; давати обов`язкові до виконання письмові вказівки (приписи) про усунення порушень у галузі охорони, використання і відтворення водних біоресурсів.

У ч. 1 ст. 1 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» визначено, що державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища; заходи державного нагляду (контролю) - планові та позапланові заходи, які здійснюються у формі перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та в інших формах, визначених законом.

У пунктах в)-е) ч.1 ст. 20-2 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» визначено, що до компетенції центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, у сфері охорони навколишнього природного середовища належить: обмеження чи зупинення (тимчасове) діяльності підприємств і об`єктів незалежно від їх підпорядкування та форми власності, якщо їх експлуатація здійснюється з порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища, законодавства про оцінку впливу на довкілля, вимог дозволів на використання природних ресурсів, з перевищенням нормативів гранично допустимих викидів впливу фізичних та біологічних факторів і лімітів скидів забруднюючих речовин; складання протоколів про адміністративні правопорушення та розгляд справ про адміністративні правопорушення, накладення адміністративних стягнень у випадках, передбачених законом; пред`являти претензії про відшкодування збитків і втрат, заподіяних державі в результаті порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища; надання обов`язкових до виконання приписів щодо усунення виявлених порушень вимог законодавства з питань, що належать до його компетенції, інформування дозвільних органів про надані приписи суб`єктам господарювання, що здійснюють діяльність на підставі дозволів у сфері охорони навколишнього природного середовища, та здійснення контролю за їх виконанням.

У пунктах 5, 7 Положенням про Управління Державного агентства рибного господарства у Львівській області, затвердженого наказом Державного агентства рибного господарства України від 15.07.2016 № 229 ( у редакції наказу Державного агенства рибного господарства України від 27 листопада 2019 року № 504) визначено перелік прав та завдань Львівського рибоохоронного патруля. Зокрема, згідно із п. 5.5. положення Львівський рибоохоронний патруль в районі діяльності та відповідно до покладених на нього завдань здійснює державний контроль за технічним станом рибозахисних споруд, проведенням рибозахисних заходів на водозабірних та інженерних спорудах меліоративних систем. Відповідно до п.7.4., п. 7.5. положення Львівський рибоохоронний патруль має право подавати позови про відшкодування шкоди, заподіяної суб`єктами господарювання та громадянами внаслідок порушення законодавства в галузі охорони, використання і відтворення водних біоресурсів; ініціювати в установленому законом порядку тимчасове зупинення діяльності суб`єктів рибного господарства, під час проведення якої порушуються вимоги законодавства з питань охорони, використання і відтворення водних біоресурсів.

Відповідно до ч. 7 ст. 7 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

Отже, підставою для застосування будь-яких санкцій до суб`єкта господарювання є встановлення органом державного нагляду (контролю) на підставі акта, складеного за результатами перевірки, факту порушенням вимог у сфері охорони навколишнього природного середовища. При цьому, обов`язковою передумовою для застосування судом заходів реагування шляхом повного або часткового зупинення експлуатації споруд, є існування таких порушень вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища.

Як встановлено судом та не заперечується сторонами, ПАТ «Жидачівський целюлозно-паперовий комбінат» здійснює забір води з річки Стрий, район басейну річки Дністер, м. Жидачів, Стрийського району, Львівської області згідно з дозволом на спеціальне водокористування від 17.03.2020 № 55/ЛВ/49-д-20, належним чином завірена копія якого міститься у матеріалах справи.

Суд звертає увагу на те, що позивачем не надано та у матеріалах справи відсутні належні та допустимі у розумінні чинного законодавства докази щодо виявлення порушення ПАТ «Жидачівський целюлозно-паперовий комбінат» вимог у сфері охорони навколишнього природного середовища, у тому числі щодо відсутності/наявності неефективно працюючого рибозахисного обладнання.

Слід зазначити, що позовні вимоги позивач обґрунтовує листуванням з відповідачем та посилається лише на інформацію, вказану у листа-запитах Управління Державного агентства рибного господарства у Львівській області та листах-відповідях Публічного акціонерного товариства «Жидачівський целюлозно-паперовий комбінат».

Крім того, суд зазначає, що позивачем не заперечується факт наявності у відповідача чинного дозволу на спеціальне водокористування щодо забору води з річки Стрий, район басейну річки Дністер, м. Жидачів, Стрийського району, Львівської області.

Статтею 74 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

Відповідно до ст. 76 Господарського процесуального кодексу України належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування.

Відповідно до ст. 77 Господарського процесуального кодексу України обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.

Відповідно до ст. 86 Господарського процесуального кодексу України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.

З огляду на викладене, враховуючи встановлені обставини, наведені положення законодавства, суд дійшов висновку, що позовні вимоги є необґрунтованими, не підтверджені належними доказами та не підлягають до задоволення.

В силу приписів п. 2 ч. 1 ст. 129 Господарського процесуального кодексу України судовий збір покладається у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, - на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Відповідно до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України сплачений за подання цього позову судовий збір слід покласти на позивача.

Керуючись ст. ст. 86, 74-79, 129, 236, 238-242 Господарського процесуального кодексу України, суд

УХВАЛИВ:

1. У задоволенні позовних вимог Управління Державного агентства рибного господарства у Львівській області до Публічного акціонерного товариства «Жидачівський целюлозно-паперовий комбінат» про заборону експлуатації водозабірної споруди відмовити повністю.

2. Судові витрати покласти на позивача.

Рішення набирає законної сили в порядку та строки, визначені ст. 241 ГПК України, та може бути оскаржено в порядку та строки, визначені ст. ст. 256, 257 ГПК України.

Повний текст рішення складено 25.11.2021.

СуддяАртимович В.М.

Джерело: ЄДРСР 101359932
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку