open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

29000, м. Хмельницький, майдан Незалежності, 1 тел. 71-81-84, факс 71-81-98

_________________________________________________________________

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"10" листопада 2021 р. Справа № 924/884/21

Господарський суд Хмельницької області у складі судді Гладія С.В. при секретарі судового засідання Шевчук І.А., розглянувши матеріали справи

за позовом Красилівської міської ради м. Красилів, Хмельницької області

до товариства з обмеженою відповідальністю «Подільський край» м. Красилів, Хмельницької області

про внесення змін до договорів оренди земельних ділянок

Представники сторін:

від позивача : Биченко І.В. - на підставі виписки

від відповідача : Лукіянчук О.М. - адвокат згідно ордеру №011546 від 12.10.2021р.

В підготовчому засіданні відповідно до ч. 6 ст. 233 ГПК України проголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Обставини справи:

Красилівська міська рада м. Красилів, Хмельницької області звернулось до суду із позовом до товариства з обмеженою відповідальністю «Подільський край» про внесення змін до договорів оренди земельних ділянок від 21.04.2008р. укладених між Красилівською районною державною адміністрацією та ТОВ «Подільський край» в наступній редакції:

кадастровий номер 6822782900:03:021:0016:

- п. 5 договору: нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 1398229,69 грн.,

- п. 9 договору: орендна плата вноситься орендарем у розмірі 83893,78 грн. щорічно у розмірі 6% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

кадастровий номер 6822782900:04:009:0001:

- п. 5 договору: нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 229551,75 грн.,

- п. 9 договору: орендна плата вноситься орендарем у розмірі 13773,11 грн. щорічно у розмірі 6% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

кадастровий номер 6822782900:04:005:0018:

- п. 5 договору: нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 1360059,41 грн.,

- п. 9 договору: орендна плата вноситься орендарем у розмірі 81603,56 грн. щорічно у розмірі 6% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

кадастровий номер 6822782900:03:006:0006:

- п. 5 договору: нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 260001,66 грн.,

- п. 9 договору: орендна плата вноситься орендарем у розмірі 15600,10 грн. щорічно у розмірі 6% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

кадастровий номер 6822782900:03:005:0018:

- п. 5 договору: нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 155359,97 грн.,

- п. 9 договору: орендна плата вноситься орендарем у розмірі 9321,60 грн. щорічно у розмірі 6% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки".

В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на невідповідність чинному законодавству України розміру нормативної грошової оцінки та розміру орендної плати, визначених у договорах оренди земельних ділянок, наданих ТОВ «Подільський край» для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, які знаходяться за межами населених пунктів Западинської сільської ради, Красилівського району, Хмельницької області.

Мотивуючи підстави звернення з даним позовом до суду позивач зазначає, що договори оренди земельних ділянок від 21.04.2008р. не містять відомостей про нормативну грошову оцінку земельних ділянок та у договорах розміри орендної плати не відповідають нормативно грошовій оцінці земельних ділянок, ставці та розміру орендної плати.

Ухвалою суду від 13.09.2021р. прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження, підготовче засідання призначено на 12.10.2021р.

За результатами підготовчого засідання 12.10.2021р. суд постановив ухвалу про закриття підготовчого провадження та призначення справи до судового розгляду по суті на 25.10.2021р.

25.10.2021р. в судовому засіданні оголошено перерву до 10.11.2021р.

Відповідач на адресу суду надіслав відзив на позов в якому повідомив, що позовні вимоги визнає частково в частині внесення змін до договорів оренди земельних ділянок щодо зміни нормативно-грошової оцінки відповідно до витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, сформованої державним кадастровим реєстратором ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області. В решті позовних вимог заперечує та просить в позові щодо внесення змін до п. 9 в частині відсоткової ставки відмовити, посилається на те, що відповідно до п. 288.5 ст. 288 ПК та ст. 21 Закону України «Про оренду землі» орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то згідно п. п. 9,13 договорів оренди від 21.04.2008р. підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами цих договорів має бути саме законодавча зміна граничного (мінімального чи максимального) розміру плати або зміна розміру земельного податку, а не щорічне визначення рішенням Западинської сільської ради, яким встановлюються місцеві податки та збори на відповідний рік, розміру орендної плати за землю шляхом можливого запровадження нових орендних ставок. Крім того, відповідач вважає, що Западинська сільська рада в рамках її повноважень визначає середньозважені (регульовані) орендні ставки, які знаходяться в межах між мінімальним (3% від нормативної грошової оцінки) та максимальним (12% від нормативної грошової оцінки) розмірами орендної плати за землю, які, в свою чергу, встановлені законодавчо - статтею 288 ПК. Також посилається на те, що відповідно до переліку повноважень сільських, селищних, міських рад та їх виконавчих органів у галузі земельних відносин, визначених статтею 12 Земельного кодексу України, до компетенції Западинської сільської ради не входить законодавче встановлення або зміна граничного (мінімального та максимального) розміру орендної плати за земельні ділянки комунальної власності, оскільки такі повноваження в силу приписів статті 288 Податкового кодексу України належать Верховній Раді України - єдиному органу законодавчої влади в Україні (стаття 75 Конституції України).

Позивач в своїх пояснення по справі повідомив, що витяги з технічної документації про нормативно грошову оцінку земельної ділянки є належними та допустимим доказами, що підтверджують дані про нормативно-грошову оцінку. Крім того повідомив, що відповідач частково визнав позовні вимоги в частині внесення змін до договорів оренди земельних ділянок в частині зміни нормативно грошової оцінки відповідно до витягів. Також зазначає, що рішення Западинської сільської ради від 26.06.2020р. «Про місцеві податки і збори на 2021 рік» було прийняте в межах наданих законодавством повноважень, є чинним та сторонами не оскаржувалось.

Позивач в судовому засіданні 10.11.2021р. підтримав заявлені позовні вимоги з підстав, викладених у позовній заяві.

Відповідач в судовому засіданні просить в позові відмовити, посилаючись на те, що рішення Западинської сільської ради не набрали чинності так як не були у встановленому законом порядку оприлюднені також на те, що до повноважень сільської ради не віднесено встановлення або зміну граничного (мінімального та максимального) розміру орендної плати за земельні ділянки комунальної власності.

ВСТАНОВИВ:

Між Красилівською районною державною адміністрацією (Орендодавець) та товариством з обмеженою відповідальністю «Подільський край» (Орендар) укладено договори оренди земельної ділянки від 21.04.2008 року, згідно яких орендодавець, на підставі розпорядження голови Красилівської районної державної адміністрації від 16.10.2007р. № 582/2007-р надає, а Орендар приймає в довгострокове платне користування земельні ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, які знаходиться за межами населених пунктів Западинської сільської ради Красилівського району Хмельницької області (п. 1 Договорів).

Відповідно до п. 2 Договорів, в оренду передаються земельні ділянки: загальною площею 20,5232 га, у тому числі рілля - 20,5232 га.; загальною площею 10,9362 га, у тому числі рілля - 10,9362 га.; загальною площею 12,3276 га, у тому числі рілля - 12,3276 га.; загальною площею 53,8857 га, у тому числі рілля - 53,8857 га.; загальною площею 46,1447 га, у тому числі рілля - 46,1447 га..

Згідно п. 5 Договорів, нормативна грошова оцінка земельних ділянок становить 157726,95 грн./га.; 84050,28 грн./га.; 94741,30 грн./га.; 414127,77 грн./га.; 354635,86 грн./га.

Згідно п. 8 Договорів, договори укладено на строк 49 років з правом перегляду орендної плати і дійсні з моменту їх державної реєстрації. Після закінчення строку договорів орендар має переважне право поновлення їх на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 30 днів до закінчення строку дії договорів повідомити письмово орендодавця про намір продовжити їх дію.

За умовами п. 9 Договорів, орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та у розмірі 2,5% від грошової оцінки землі: в сумі 3943,17 грн. в рік; в сумі 2101,26 грн. в рік; в сумі 2368,53 грн. в рік; в сумі 2368,53 грн. в рік; в сумі 8865,90 грн. в рік.

Відповідно до п. 10 Договорів, обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції. Обчислення розміру орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності здійснюється з урахуванням їх цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами, що заповнюються під час укладання або зміни умов договорів оренди чи продовження їх дії.

Згідно п. 11 Договорів, орендна плата вноситься у такі строки - щомісячно.

Пунктами 13 Договорів передбачено, що розмір орендної плати переглядається щорічно у разі: зміни умов господарювання, передбачених договорами; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції; погіршення стану орендованих земельних ділянок не з вини орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках, передбачених законом.

Відповідно до п. 15 Договорів, земельні ділянки передаються в оренду для виробництва сільськогосподарської продукції.

Цільове призначення земельних ділянок - ведення товарного сільськогосподарського виробництва (п. 16 Договорів).

Відповідно до п. 36 Договорів, зміна умов договорів здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договорів спір розв`язується у судовому порядку. При наявності суперечливих питань і недосягнення з них погодження у 20 денний термін після початку переговорів, спір вирішується в судовому порядку. Дія договорів припиняється, якщо Орендар не бажає їх реєструвати у встановленому законодавством порядку протягом 30 днів з моменту підписання сторонами. В разі прийняття нових та внесення змін до діючих законодавчих і нормативних актів, в договори вносяться відповідні зміни та доповнення згідно законодавчих і нормативних актів.

Пунктами 40 Договорів передбачено, що перехід права власності на орендовані земельні ділянки до другої особи, а також реорганізація юридичної особи-орендаря є підставою для зміни умов або розірвання договорів.

Згідно з п. 43 Договорів, договори набирають чинності після підписання сторонами та їх державної реєстрації. Невід`ємними частинами договорів є: план або схема земельної ділянки; кадастровий план земельної ділянки з відображенням обмежень (обтяжень) у її використанні та встановлених земельних сервітутів; акт визначення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості); акт приймання-передачі об`єкта оренди; проект відведення земельної ділянки у випадках, передбачених законом, розрахунок розміру орендної плати за оренду земель.

Договори підписані, скріплені відтисками печаток сторін та зареєстровані у Красилівському районному відділі Хмельницької регіональної філії «Центр Державного земельного кадастру при Держкомземі України».

21.08.2008 року між сторонами підписані акти приймання - передачі земельних ділянок, переданих у користування на умовах оренди (в порядку ст. 17 Закону України «Про оренду землі»).

Рішенням 31-ї сесії Западинської сільської ради Красилівського району, Хмельницької області 7 скликання № 2 від 29.11.2019 «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель с. Западинці, Западинської сільської ради Красилівського району Хмельницької області» затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель села Западинці Западинської сільської ради Красилівського району Хмельницької області.

Рішенням 35-ї сесії Западинської сільської ради Красилівського району, Хмельницької області 7 скликання № 2 від 26.06.2020 «Про місцеві податки і збори на 2021р.» вирішено встановити на території Западинської сільської ради плату за землю (п. 1.1.3 Рішення), затверджено положення про плату за землю (додаток № 3) (п. 2.3 Рішення).

Додатком № 3 до вищевказаного Положення встановлено мінімальну ставку орендної плати за землі сільськогосподарського призначення (% від нормативної грошової оцінки) в розмірі 6%.

24.06.2021р. Красилівська міська рада з посиланням на рішення Западинсьої сільської ради № 2 від 26.06.2021 року «Про місцеві податки і збори на 2021 рік» відповідно до якого визначено ставку орендної плати за користування земельними ділянками для ведення сільськогосподарського виробництва в розмірі 6% від нормативної грошової оцінки звернулась до ТОВ «Подільський край» з пропозицією внести зміни до п`яти договорів оренди земельних ділянок від 21.04.2008 року та надіслала проекти додаткових угод та витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку відповідних земельних ділянок.

Згідно з витягами із технічних документацій про нормативну грошову оцінку земельних ділянок від 18.06.2021 року, нормативна грошова оцінка земельної ділянки: площею 20,5232 га, кадастровий номер 6822782900:03:006:0006, становить 260001,66 грн.; площею 10,9362 га, кадастровий номер 6822782900:03:005:0018, становить 155359,97 грн.; площею 12,3277 га, кадастровий номер 6822782900:04:009:0001, становить 229551,75 грн.; площею 53,8857 га, кадастровий номер 6822782900:03:021:0016, становить 1398229,69 грн.; площею 46,1447 га, кадастровий номер 6822782900:04:005:0018, становить 1360059,41 грн., категорія земель - землі сільськогосподарського призначення, цільове призначення земельної ділянки :01.01 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.

Відповідно до пунктів 1 Додаткових угод пропонується:

внести зміни до Договору оренди земельної ділянки від 21.04.2008 року (далі по тексту договір) кадастровий номер 6822782900:03:006:0006: п. 5 договору викласти в наступній редакції «нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 260001,66 грн.»; п. 9 договору викласти в наступній редакції «орендна плата вноситься орендарем в розмірі 15600,10 грн. щорічно у розмірі 6 відсотків від нормативної грошової оцінки земельних ділянок».

внести зміни до Договору оренди земельної ділянки від 21.04.2008 року (далі по тексту договір) кадастровий номер 6822782900:03:005:0018: п. 5 договору викласти в наступній редакції «нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 155359,97 грн.»; п. 9 договору викласти в наступній редакції «орендна плата вноситься орендарем в розмірі 9321,60 грн. щорічно у розмірі 6 відсотків від нормативної грошової оцінки земельних ділянок».

внести зміни до Договору оренди земельної ділянки від 21.04.2008 року (далі по тексту договір) кадастровий номер 6822782900:04:009:0001: п. 5 договору викласти в наступній редакції «нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 229551,75 грн.»; п. 9 договору викласти в наступній редакції «орендна плата вноситься орендарем в розмірі 13773,11 грн. щорічно у розмірі 6 відсотків від нормативної грошової оцінки земельних ділянок».

внести зміни до Договору оренди земельної ділянки від 21.04.2008 року (далі по тексту договір) кадастровий номер 6822782900:03:021:0016: п. 5 договору викласти в наступній редакції «нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 1398229,69 грн.»; п. 9 договору викласти в наступній редакції «орендна плата вноситься орендарем в розмірі 83893,78 грн. щорічно у розмірі 6 відсотків від нормативної грошової оцінки земельних ділянок».

внести зміни до Договору оренди земельної ділянки від 21.04.2008 року (далі по тексту договір) кадастровий номер 6822782900:04:005:0018: п. 5 договору викласти в наступній редакції «нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 1360059,41 грн.»; п. 9 договору викласти в наступній редакції «орендна плата вноситься орендарем в розмірі 81603,56 грн. щорічно у розмірі 6 відсотків від нормативної грошової оцінки земельних ділянок».

Оскільки відповідачем додаткові угоди погоджено не було, позивач звернувся з даним позовом до суду.

Досліджуючи надані докази, оцінюючи їх в сукупності судом береться до уваги наступне :

Щодо внесення змін в пункти 5 Договорів щодо визначення нормативної грошової оцінки земельних ділянок.

Спірні відносини, що склались між сторонами регулюються Конституцією України, Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні», Законом України «Про оцінку земель», який визначає правові засади проведення оцінки земель, професійної оціночної діяльності у сфері оцінки земель в Україні та спрямований на регулювання відносин, пов`язаних з процесом оцінки земель, забезпечення проведення оцінки земель, з метою захисту законних інтересів держави та інших суб`єктів правовідносин у питаннях оцінки земель, інформаційного забезпечення оподаткування та ринку земель.

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Статтею 1 Закону України «Про оцінку земель» від 11 грудня 2003 року № 1378-IV визначено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.

Частинами 1, 2 ст. 20 наведеного Закону передбачено, що за результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Відповідно до ч. ч. 1, 3, 4 ст. 23 Закону N 1378-IV технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою. Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин. Рішення рад, зазначених у цій статті, щодо технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок набирають чинності у строки, встановлені відповідно до пункту 271.2 статті 271 Податкового кодексу України.

Згідно п. 271.2 ст. 271 ПК України рішення рад щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок розташованих у межах населених пунктів офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування нормативної грошової оцінки земель або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.

В той же час, систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування визначено Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21 травня 1997 року280/97-ВР.

Частинами 1, 3 ст. 24 Закону передбачено, що правовий статус місцевого самоврядування в Україні визначається Конституцією України, цим та іншими законами, які не повинні суперечити положенням цього Закону.

Органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно-правовими актами Верховної Ради і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції.

Відповідно до ч. 1 ст. 59 Закону, рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.

Частиною 5 наведеної статті передбачено, що акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування нормативно-правового характеру набирають чинності з дня їх офіційного оприлюднення, якщо органом чи посадовою особою не встановлено пізніший строк введення цих актів у дію.

Згідно ч. 12 ст. 59 Закону, акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування, які відповідно до закону є регуляторними актами, розробляються, розглядаються, приймаються та оприлюднюються у порядку, встановленому Законом України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності».

Статтею 1 Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» від 11 вересня 2003 року № 1160-IV визначено правові та організаційні засади реалізації державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності, визначено, що регуляторний акт - це: прийнятий уповноваженим регуляторним органом нормативно-правовий акт, який або окремі положення якого спрямовані на правове регулювання господарських відносин, а також адміністративних відносин між регуляторними органами або іншими органами державної влади та суб`єктами господарювання; прийнятий уповноваженим регуляторним органом інший офіційний письмовий документ, який встановлює, змінює чи скасовує норми права, застосовується неодноразово та щодо невизначеного кола осіб і який або окремі положення якого спрямовані на правове регулювання господарських відносин, а також адміністративних відносин між регуляторними органами або іншими органами державної влади та суб`єктами господарювання, незалежно від того, чи вважається цей документ відповідно до закону, що регулює відносини у певній сфері, нормативно-правовим актом; регуляторний орган - Верховна Рада України, Президент України, Кабінет Міністрів України, Національний банк України, Національна рада України з питань телебачення і радіомовлення, інший державний орган, центральний орган виконавчої влади, Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцевий орган виконавчої влади, орган місцевого самоврядування, а також посадова особа будь-якого із зазначених органів, якщо відповідно до законодавства ця особа має повноваження одноособово приймати регуляторні акти. До регуляторних органів також належать територіальні органи центральних органів виконавчої влади, державні спеціалізовані установи та організації, некомерційні самоврядні організації, які здійснюють керівництво та управління окремими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування, якщо ці органи, установи та організації відповідно до своїх повноважень приймають регуляторні акти; розробник проекту регуляторного акта - регуляторний орган або інший орган, установа, організація, особа чи група осіб, що уповноважені розроблювати або організовувати, спрямовувати та координувати діяльність з розроблення проекту регуляторного акта.

Згідно ч. 5 ст. 12 Закону № 1160-IV регуляторні акти, прийняті органами та посадовими особами місцевого самоврядування, офіційно оприлюднюються в друкованих засобах масової інформації відповідних рад, а у разі їх відсутності - у місцевих друкованих засобах масової інформації, визначених цими органами та посадовими особами, не пізніш як у десятиденний строк після їх прийняття та підписання.

Відповідно до ч. 5 ст. 5 Закону N 1378-IV, нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні (крім випадків спадкування спадкоємцями першої та другої черги за законом (як випадків спадкування ними за законом, так і випадків спадкування ними за заповітом) і за правом представлення, а також випадків спадкування власності, вартість якої оподатковується за нульовою ставкою) та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, вартості земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.

З аналізу наведених норм чинного законодавства України вбачається, що рішення органів місцевого самоврядування про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель мають визначальні ознаки регуляторного акта, оскільки такі рішення є офіційними письмовими документами, що прийняті уповноваженим регуляторним органом та окремі положення яких спрямовані на правове регулювання господарських та адміністративних відносин необмеженого кола суб`єктів господарювання, зокрема, платників земельного податку з орендної плати, а тому такі рішення підлягають офіційному оприлюдненню в друкованих засобах масової інформації, не пізніш як у десятиденний строк після їх прийняття та підписання.

Як вбачається з матеріалів справи, рішенням Западинської сільської ради Красилівського району від 29.11.2019 року № 2 «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель с. Западинці Западинської сільської ради Красилівського району Хмельницької області» затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель села Западинці Западинської сільської ради Красилівського району Хмельницької області.

Згідно ч. 5 ст. 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування нормативно-правового характеру набирають чинності з дня їх офіційного оприлюднення, якщо органом чи посадовою особою не встановлено пізніший строк введення цих актів у дію.

Доказів офіційного оприлюднення вказаного рішення позивачем до матеріалів справи не подано.

Отже, рішення Западинської сільської ради від 29.11.2019 року № 2 «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель с. Западинці Западинської сільської ради Красилівського району Хмельницької області» є таким, що не набрало чинності.

Вказана позиція узгоджується із висновками Великої Палати Верховного Суду, викладеними в постанові від 08.05.2018р. у справі № 461/8220/13-а.

На підставі наведеного судом не приймаються до уваги витяги про нормативну грошову оцінку земель яка затверджена вищевказаним рішенням сільської ради, відповідно в позові в частині внесення змін в пункти 5 Договорів оренди суд відмовляє.

Щодо внесення змін в пункти 9 Договорів оренди земельних ділянок в частині розміру орендної плати.

Згідно частини 1 статті 15 Закону України «Про оренду землі» істотними умовами договору оренди землі є, зокрема, орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.

Частиною 1 статті 2 Закону України «Про оренду землі» передбачено, що відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

За статтею 30 Закону України «Про оренду землі», зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Як вбачається з доказів долучених до матеріалів справи, позивач направив відповідачу листа від 24.06.2021р. за № 2376/08-10/21 та 5 проектів угод про внесення змін до п`яти договорів оренди земельних ділянок від 21.04.2008р.

Частиною 1 статті 632 Цивільного кодексу України визначено, що ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки, тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

Згідно з ч. ч. 1 та 2 статті 21 Закону України «Про оренду землі», орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди, крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України.

Відповідно до пункту 3 частини 1 статті 15 Закону України «Про оренду землі» істотною умовою договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення, перегляду та відповідальності за її несплату.

Частиною 2 статті 651 Цивільного кодексу України передбачено, що договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Відповідно до частини 2 статті 632 Цивільного кодексу України, зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.

Статтею 30 Закону України «Про оренду землі» визначено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Виходячи зі системного аналізу статей 632, 651 Цивільного кодексу України та статті 30 Закону України «Про оренду землі» зміна умов договору, в тому числі в частині розміру орендної плати, здійснюється за взаємною згодою сторін. За відсутності такої згоди такий договір може бути змінений за рішенням суду лише у випадках, встановлених умовами договору або в силу закону.

Згідно з пунктом 288.5 статті 288 Податкового Кодексу України, розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: не може бути меншою розміру земельного податку для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено, - у розмірі не більше 3 відсотків їх нормативної грошової оцінки, для земель загального користування - не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки; для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких не проведено, - у розмірі не більше 5 відсотків нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 5 відсотків нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області; (п. 288.5.1 ПК України), не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки (п. 288.5.2 ПК України).

Як вбачається з матеріалів справи, Рішенням Западинської сільської ради за № 2 від 26 червня 2020 року «Про місцеві податки і збори на 2021 рік», встановлено нові ставки плати за оренду земельних ділянок: податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки; плата за землю; Єдиний податок; транспортний податок. Затверджено положення про місцеві податки і збори на території Западинської сільської ради. Рішення Западинської сільської ради №2 від 26 червня 2020 року набирає чинності з 1 січня 2021 року.

В Додатку 3 до рішення Западинської сільської ради №2 від 26 червня 2020 року зазначено, що ставка орендної плати на землі сільськогосподарського призначення на 2021 рік становлять 6% від нормативної грошової оцінки.

Посилаючись на дане рішення позивач звернувся до суду з позовом про внесення зміни в договори в тому числі й в частині встановлення орендної плати в розмірі 6% від нормативної грошової оцінки землі.

Судом враховується, що відповідно до ст. 73 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» рішення органів місцевого самоврядування є обов`язковими для виконання на відповідній території. Водночас, ці рішення не є актами цивільного законодавства в розумінні ст. 4 Цивільного кодексу України, якою визначено коло відповідних актів.

Суд враховує, що підставою для внесення змін до договору оренди землі за рішенням суду на вимогу однієї із сторін є наявність відповідного застереження в договорі щодо відповідних підстав для його зміни чи прямої вказівки в законі про необхідність внесення змін.

Отже, рішення сільської ради, яким визначено розміри орендної плати, може бути самостійною підставою для внесення змін до договору оренди, якщо сторони цього договору визначили безпосередньо в самому договорі таку підставу для внесення змін до нього, що відповідає принципу свободи договору, встановленому ст. ст. 3, 6, 627 Цивільного кодексу України. Аналогічна правова позиція викладена в постановах Верховного Суду у складі суддів Касаційного господарського суду від 20.11.2019 у справі № 916/2769/18, від 16.04.2018 у справі № 910/7905/17).

Однак положеннями пункту 13 Договорів встановлено, що розмір орендної плати переглядається у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини Орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках, передбачених законом.

Таким чином, умовами договорів оренди земельних ділянок від 21.04.2008 не передбачено такої підстави для зміни розмірів орендної ставки, як прийняття Западинською сільською радою рішення про зміну розмірів орендної ставки, а рішення сільської ради не є випадком, передбаченим законодавством України.

Суд зазначає, що за змістом п. 288.5 ст. 288 Податкового кодексу України та ст. 21 Закону України «Про оренду землі» орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, тому підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договорів оренди земельних ділянок від 21.04.2008, має бути саме законодавча зміна граничного (мінімального чи максимального) розміру цієї плати або зміна розміру земельного податку (аналогічна правова позиція викладена в постановах Верховного Суду від 23.10.2019 у справі № 924/217/18, від 16.04.2018 у справі №910/7905/17, від 03.03.2020 у справі № 924/328/19).

Проте до переліку повноважень сільських рад у галузі земельних відносин, визначеного у ст. 12 Земельного кодексу України, не належить законодавче встановлення або зміна граничного (мінімального та максимального) розміру орендної плати за земельні ділянки комунальної власності, оскільки такі повноваження з огляду на положення ст. 288 Податкового кодексу України належать Верховній Раді України - єдиному органу законодавчої влади в Україні (ст. 75 Конституції України).

Конституція України встановлює, що правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. До загальних принципів господарювання відноситься заборона незаконного втручання органів державної влади та органів місцевого самоврядування, їх посадових осіб у господарські відносини (ст. 6 Господарського кодексу України).

Згідно з п. 3 ч. 1 ст. 3 Цивільного кодексу України однією із загальних засад цивільного законодавства є свобода договору.

Статтею 627 Цивільного кодексу України, якою закріплено принцип свободи договору, встановлено, що відповідно до статті 6 цього Кодексу сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості. Свобода договору означає право громадян або юридичних осіб вступати чи утримуватися від вступу у будь-які договірні відносини. Свобода договору проявляється також у можливості наданій сторонам за взаємною згодою визначати умови такого договору, змінювати ці умови також за взаємною згодою або утримуватись від пропозицій про їх зміну.

Отже, зміна розміру орендної плати (у відсотках від нормативної грошової оцінки), оформлена рішенням сільської ради не може вважатися законодавчою підставою для внесення змін до договору оренди землі в частині розміру орендної плати, оскільки ці рішення законодавчо не встановлюють граничних (мінімального та максимального) розмірів орендної плати за земельні ділянки державної власності, крім випадку, якщо сторони договору оренди безпосередньо в самому договорі навели відповідне застереження (аналогічна позиція викладена у постанові Верховного Суду від 04.02.2020 у справі № 922/378/19).

За таких обставин суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення позовних вимог у частині внесення змін до пункту 9 договорів оренди земельних ділянок від 21.04.2008.

Відповідно до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України витрати по оплаті судового збору покладаються на позивача.

Керуючись ст. ст. 2, 13, 73, 74, 76, 77-79, 86, 129, 130, 185, 210, 220, 232, 233, 236-238, 240-242 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

В позові Красилівської міської ради м. Красилів, Хмельницької області до товариства з обмеженою відповідальністю «Подільський край» м. Красилів, Хмельницької області про внесення змін до договорів оренди земельних ділянок від 21.04.2008р. укладених між Красилівською районною державною адміністрацією та товариством з обмеженою відповідальністю «Подільський край» відмовити.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення господарського суду може бути оскаржено протягом 20 днів з дня складання повного тексту судового рішення.

Порядок подання апеляційної скарги визначений ст. 257 Господарського процесуального кодексу України.

Рішення підписано 18.11.2021р.

Суддя С. В. Гладій

Віддрук: 3 прим.:

1 - до справи

2 - позивачу (krasyliv_rada@ukr.net)

3 - відповідачу (31000, м. Красилів, Хмельницька обл.., вул. М. Грушевського,146)(реком. з повід.)

Джерело: ЄДРСР 101179286
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку