open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
Справа № 640/26401/20
Моніторити
Ухвала суду /10.04.2023/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /06.02.2023/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /07.12.2022/ Окружний адміністративний суд міста Києва Ухвала суду /08.11.2022/ Окружний адміністративний суд міста Києва Ухвала суду /27.09.2022/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /10.01.2022/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /22.12.2021/ Касаційний адміністративний суд Постанова /17.11.2021/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /22.09.2021/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /22.09.2021/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /22.09.2021/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /16.07.2021/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /16.07.2021/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /16.07.2021/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /16.07.2021/ Шостий апеляційний адміністративний суд Рішення /26.05.2021/ Окружний адміністративний суд міста Києва Ухвала суду /16.02.2021/ Окружний адміністративний суд міста Києва Ухвала суду /04.11.2020/ Окружний адміністративний суд міста Києва
emblem
Справа № 640/26401/20
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Ухвала суду /10.04.2023/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /06.02.2023/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /07.12.2022/ Окружний адміністративний суд міста Києва Ухвала суду /08.11.2022/ Окружний адміністративний суд міста Києва Ухвала суду /27.09.2022/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /10.01.2022/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /22.12.2021/ Касаційний адміністративний суд Постанова /17.11.2021/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /22.09.2021/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /22.09.2021/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /22.09.2021/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /16.07.2021/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /16.07.2021/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /16.07.2021/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /16.07.2021/ Шостий апеляційний адміністративний суд Рішення /26.05.2021/ Окружний адміністративний суд міста Києва Ухвала суду /16.02.2021/ Окружний адміністративний суд міста Києва Ухвала суду /04.11.2020/ Окружний адміністративний суд міста Києва
Єдиний державний реєстр судових рішень

ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУДСправа № 640/26401/20 Суддя (судді) першої інстанції: Бояринцева М.А.

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

17 листопада 2021 року м. Київ

Колегія суддів Шостого апеляційного адміністративного суду у складі судді-доповідача Черпіцької Л.Т. та суддів Пилипенко О.Є., Собківа Я.М., за участю секретаря Зуєнка Д.П. розглянувши в порядку письмового провадження апеляційні скарги Київської міської ради та Департаменту міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 26 травня 2021 року у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Київської міської державної адміністрації, Київської міської ради, Департаменту міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору: 1) Обслуговуючий кооператив «Товариство індивідуальних забудовників «Чорнобилець 2005»; 2) Державна екологічна інспекція України; 3) Оболонська районна в місті Києві державна адміністрація про зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИЛА:

До Окружного адміністративного суду міста Києва звернувся ОСОБА_1 з позовом до Київської міської державної адміністрації (далі - відповідач-1 та/або КМДА), Київської міської ради (далі - відповідач-2 та/або КМР), Департаменту міського благоустрою виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) (далі - відповідач-3 та/або Департамент) за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору Обслуговуючого кооперативу «Товариство індивідуальних забудовників «Чорнобилець 2005» (далі - третя особа-1 та/або Кооператив), Державної екологічної інспекції України (далі - третя особа-2), Оболонської районної в місті Києві державної адміністрації (далі - третя особа-3 та/або Оболонська РДА) та просив суд:

зобов`язати Київську міську державну адміністрацію, Київську міську раду, Департамент міського благоустрою виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації):

провести перевірку щодо незаконного встановлення споруд - паркану та воріт, яким обмежено доступ до вулиць Любимивської, Рожнівської, Сваромської, Хотянівської, Абрикосової, Вербної, Сетомльської та Аркасівської Оболонського району місті Києва;

провести перевірку щодо незаконно влаштованого звалища, розташованого в тому самому місці;

видати відповідні приписи та вжити заходів щодо ліквідації незаконних споруд та звалища. В обґрунтування позову зазначав, що вдовж вулиць Любимивської, Рожнівської, Сваромської, Хотянівської, Абрикосової, Вербної, Сетомльської та Аркасівської Оболонського району місті Києва встановлено огорожу та ворота незаконно, за парканом наявне звалище, відповідачами не вжито належних та всіх заходів відповідно до закону у зв`язку із наявними порушеннями.

Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 26 травня 2021 року позов задоволено.

Не погоджуючись з прийнятим судовим рішенням, Київська міська рада та Департамент міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) подали апеляційну скаргу, в якій посилаючись на порушення норм матеріального та процесуального права, просили рішення суду першої інстанції скасувати та ухвалити нове рішення про відмову у позові. Мотивуючи апеляційну скаргу, скаржники зазначають, що згідно рішення Київської міської ради від 12.07.2007 №1121/1782 земельна ділянка (кадастровий номер №8000000000:78:255:0001) не відноситься до комунальної власності міста Києва, а є приватною власністю, а прийняття Департаментом доручення про демонтаж огорожі на вищезазначеній земельній ділянці є порушенням прав власників земельної ділянки. Крім того, зазначають, що відповідно до розпорядження виконавчого органу Київської міської ради від 30.11.2011 №121 «Про реалізацію районними в місті Києві державними адміністраціями окремих повноважень», реалізовувати окремі повноваження виконавчого органу Київської міської ради, зокрема: організація благоустрою території відповідного району, здійснення контролю за станом благоустрою, здійснення контролю за використанням об`єктів нерухомого майна усіх форм власності, доручено районним в місті Києві державним адміністраціям.

У відзиві на апеляційну скаргу позивач просить рішення суду першої інстанції залишити без змін, а апеляційну скаргу - без задоволення.

Колегія суддів зазначає, що на адресу суду надійшла заява від ОСОБА_2 про заміну третьої особи ОСОБА_3 на ОСОБА_2 в порядку ст. 52 КАС України. Обґрунтовуючи подану заяву зазначила, що треті особи у справі є власниками земельних ділянок, розташованих на вулицях Любимивської, Рожнівської, Сваромської, Хотянівської, Абрикосової, Вербної, Сетомльської та Аркасівської Оболонського району міста Києва. Заявниця вказує, що ОСОБА_3 продав їй земельну ділянку, внаслідок чого, на її думку, вона замінила його у правовідносинах, щодо яких виник спір.

Надаючи правову оцінку заяві ОСОБА_2 про заміну третьої особи ОСОБА_3 у справі на його правонаступника ОСОБА_2 , колегія суддів вважає за необхідне зазначити наступне.

Відповідно до ч. 1 ст. 52 КАС України у разі вибуття або заміни сторони чи третьої особи у відносинах, щодо яких виник спір, суд допускає на будь-якій стадії судового процесу заміну відповідної сторони чи третьої особи її правонаступником. Усі дії, вчинені в адміністративному процесі до вступу правонаступника, обов`язкові для нього в такій самій мірі, у якій вони були б обов`язкові для особи, яку він замінив.

Однак, колегія суддів не вбачає підстав для заміни ОСОБА_3 на правонаступника ОСОБА_2 , оскільки ОСОБА_3 не являється стороною у справі, так як ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 04 листопада 2020 року, суд першої інстанції відмовив у залученні до участі у справі в якості третіх осіб громадян, яким виділені земельні ділянки в житловому масиві, який складається з вулиць Любимівська, Рожнівська, Сваромська, Хотянівська, Абрикосова, Вербна, Сетомльська та Аркасівська, згідно з рішенням Київської міської ради від 12.07.2007 № 1121/17832, оскільки земельні ділянки приватизовані даними особами, як членами кооперативу "Товариство індивідуальних забудовників "Чорнобилець 2005". Таким чином, кооператив виступає від імені своїх членів та представляє їх інтереси.

Відповідно до частини 1 статті 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Заслухавши суддю-доповідача, дослідивши доводи апеляційної скарги, перевіривши матеріали справи, законність та обґрунтованість рішення суду першої інстанції, оцінивши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, з огляду на наступне.

Судом встановлено, що ОСОБА_1 з метою захисту своїх порушених прав звертався до суб`єктів владних повноважень щодо несанкціонованого сміттєзвалища по вул. Любимівка, Рожнівська, Сваромськка, Хотянівська, Абрикосова, Вербна, Сетомльсьа, Аркасівська в Облонському районі та за наслідком розгляду його звернень отримано наступні відповіді:

- лист Виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) №003-В-16242 від 13.01.2020, згідно з яким звернення позивача опрацьовано, Оболонська районна в м. Києві державна адміністрація направила лист балансоутримувачу земельної ділянки щодо приведення території до належного санітарного стану;

- лист Департаменту міського благоустрою N9064-064/6-4-205 від 14.02.2020, згідно з яким за наявними в Департаменті відомостями земельна ділянка з кадастровим №8000000000:78:255:0001 на підставі рішення Київської міської ради від 16.03.2006 №255/3346 надана в оренду Товариству індивідуальних забудовників «Чорнобилець 2005» на 5 років, рішенням Київської міської ради від 12.07.2007 №1121/1782 внесені зміни до рішення Київської міської ради від 16.03.2006 №255/3346, а саме: слова та цифри «у короткострокову оренду на 5 років» замінені словами та цифрами «у короткострокову оренду на 25 років». Територія біля паркану та воріт навколо Товариства індивідуальних забудовників «Чорнобилець 2005» перебуває у належному стані;

- лист Управління екології та природних ресурсів від 06.02.2020 №077- В-75/1-214, згідно з яким земельна ділянка житлового масиву, який складається з вулиць Любимівська, Рожнівська, Сваромська, Хотянівська, Абрикосова, Вербна, Сетомльська та Аркасівська передана кооперативу «Товариство індивідуальних забудовників «Чорнобилець 2005» у приватну власність відповідно до рішення Київської міської ради від 12.07.2007 №1121/1782 «Про приватизацію земельних ділянок членів кооперативу Товариство індивідуальних забудовників «Чорнобилець 2005» для будівництва та обслуговування житлових будинків, господарських будівель і споруд». Повідомлено, що територія біля огорожі та воріт приведена до належного санітарного стану;

- лист Виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) №003/1-В-16242 від 17.02.2020, у якому вказано, що сміттєзвалище за зазначеною адресою відсутнє та додано фотографії огорожі навколо житлового масиву;

- лист Державної екологічної інспекції Столичного округу №В-23/07- 24 від 21.01.2020, згідно з яким звернення позивача було направлено до Державної екологічної інспекції та Оболонської районної в м. Києві державної адміністрації;

- лист Оболонської районної в м. Києві державної адміністрації від 05.02.2020 №104-104/В-25/1-398, згідно з яким земельна ділянка житлового масиву, який складається з вулиць Любимівська, Рожнівська, Сваромська, Хотянівська, Абрикосова, Вербна, Сетомльська та Аркасівська передана кооперативу «Товариство індивідуальних забудовників «Чорнобилець 2005» у приватну власність відповідно до рішення Київської міської ради від 12.07.2007 №1121/1782 «Про приватизацію земельних ділянок членів кооперативу «Товариство індивідуальних забудовників «Чорнобилець 2005» для будівництва та обслуговування житлових будинків, господарських будівель і споруд». Повідомлено, що територія біля огорожі та воріт приведена до належного санітарного стану;

- лист Державної екологічної інспекції України від 13.02.2020 №1154/2.3/16-20, яким було зобов`язано Державну екологічну інспекцію Столичного округу розглянути в межах повноваження звернення позивача;

- лист Оболонської районної в м. Києві державної адміністрації №104-В-75-311 104-104/В-125-312 від 29.01.2020, згідно з яким було перенаправлено лист позивача до Державної екологічної інспекції Столичного округу;

- листи Державної екологічної інспекції Столичного округу від 24.01.2020 №2/2/07-27/265 та №9/07-31/534 від 17.02.2020, якими було зобов`язано Київську міську раду та Київську міську державну адміністрацію вжити заходів щодо ліквідації несанкціонованого сміттєзвалища та посилення контролю щодо недопущення утворення несанкціонованого розміщення відходів на підпорядкованій території;

- лист Міністерства енергетики та захисту довкілля України від 04.02.2020 №26/1.5-12.1.1-2981, яким повідомлено позивача, що Міністерство доручило керівнику Державної екологічної інспекції України опрацювати порушені питання та вжити заходів. До листа було додано копію відповіді Державної екологічної інспекції України №653/2.3/11-20 від 29.01.2020;

- лист Оболонської районної в м. Києві державної адміністрації №104-В-125, 104-08/В-408-768 від 03.03.2020, згідно з яким територія біля огорожі та воріт приведена до належного санітарного стану.

ОСОБА_1 вважає, що відповідачами не було вжито всіх дій відповідно до закону у зв`язку з виявленими порушеннями, що зумовило звернення до суду із даним позовом.

Надаючи правову оцінку обставинам справи, висновкам суду першої інстанції та доводам скаржника, колегія суддів зазначає наступне.

Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з положеннями частини другої статті 2 КАС України в справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Згідно із статтею 50 Конституції України кожен має право на безпечне для життя і здоров`я довкілля та на відшкодування завданої порушенням цього права шкоди.

Кожному гарантується право вільного доступу до інформації про стан довкілля, про якість харчових продуктів і предметів побуту, а також право на її поширення.

Систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування відповідно до Конституції України визначає Закон України «Про місцеве самоврядування» від 21.05.1997 №280/97-ВР (далі - Закон №280/97-ВР).

Відповідно до статті 1 Закону №280/97-ВР виконавчі органи рад - органи, які відповідно до Конституції України та цього Закону створюються сільськими, селищними, міськими, районними в містах (у разі їх створення) радами для здійснення виконавчих функцій і повноважень місцевого самоврядування у межах, визначених цим та іншими законами.

Статтею 4 Закону №280/97-ВР визначено, що місцеве самоврядування в Україні здійснюється на принципах: народовладдя; законності; гласності; колегіальності; поєднання місцевих і державних інтересів; виборності; правової, організаційної та матеріально-фінансової самостійності в межах повноважень, визначених цим та іншими законами; підзвітності та відповідальності перед територіальними громадами їх органів та посадових осіб; державної підтримки та гарантії місцевого самоврядування.

В свою чергу, система місцевого самоврядування включає: територіальну громаду; сільську, селищну, міську раду; сільського, селищного, міського голову; виконавчі органи сільської, селищної, міської ради; старосту; районні та обласні ради, що представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст; органи самоорганізації населення (ч. 1 ст. 5 Закону №280/97-ВР).

Згідно із статтею 11 Закону №280/97-ВР виконавчими органами сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх створення) рад є їх виконавчі комітети, відділи, управління та інші створювані радами виконавчі органи.

Виконавчі органи сільських, селищних, міських, районних у містах рад є підконтрольними і підзвітними відповідним радам, а з питань здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади - також підконтрольними відповідним органам виконавчої влади.

У сільських радах, що представляють територіальні громади, які налічують до 500 жителів, за рішенням відповідної територіальної громади або сільської ради виконавчий орган ради може не створюватися. У цьому випадку функції виконавчого органу ради (крім розпорядження земельними та природними ресурсами) здійснює сільський голова одноособово.

Згідно частини 1 статті 33 Закону №280/97-ВР до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать:

а) власні (самоврядні) повноваження:

1) підготовка і внесення на розгляд ради пропозицій щодо встановлення ставки земельного податку, розмірів плати за користування природними ресурсами, вилучення (викупу), а також надання під забудову та для інших потреб земель, що перебувають у власності територіальних громад; визначення в установленому порядку розмірів відшкодувань підприємствами, установами та організаціями незалежно від форм власності за забруднення довкілля та інші екологічні збитки; встановлення платежів за користування комунальними та санітарними мережами відповідних населених пунктів;

2) підготовка і подання на затвердження ради проектів місцевих програм охорони довкілля, участь у підготовці загальнодержавних і регіональних програм охорони довкілля;

3) підготовка і внесення на розгляд ради пропозицій щодо прийняття рішень про організацію територій і об`єктів природно-заповідного фонду місцевого значення та інших територій, що підлягають особливій охороні; внесення пропозицій до відповідних державних органів про оголошення природних та інших об`єктів, що мають екологічну, історичну, культурну або наукову цінність, пам`ятками природи, історії або культури, які охороняються законом, підготовка і внесення на розгляд ради пропозицій щодо прийняття рішень про оголошення в місцях масового розмноження та вирощування потомства дикими тваринами "сезону тиші" з обмеженням господарської діяльності та добуванням об`єктів тваринного світу;

5) оприлюднення у мережі Інтернет геопросторових даних та метаданих, що створені за рахунок коштів місцевого бюджету, коштів міжнародної технічної допомоги та передані органу місцевого самоврядування, згідно із Законом України "Про національну інфраструктуру геопросторових даних";

б) делеговані повноваження:

1) здійснення контролю за додержанням земельного та природоохоронного законодавства, використанням і охороною земель, природних ресурсів загальнодержавного та місцевого значення, відтворенням лісів;

3) координація діяльності місцевих органів земельних ресурсів;

4) погодження клопотань про надання дозволу на спеціальне використання природних ресурсів загальнодержавного значення;

5) вирішення земельних спорів у порядку, встановленому законом;

6) вжиття необхідних заходів щодо ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій відповідно до закону, інформування про них населення, залучення в установленому законом порядку до цих робіт підприємств, установ та організацій, а також населення;

7) визначення території для розміщення відходів відповідно до законодавства;

7-1) здійснення контролю за діяльністю суб`єктів підприємницької діяльності у сфері поводження з відходами;

8) підготовка висновків щодо надання або вилучення в установленому законом порядку земельних ділянок, що проводиться органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування;

9) організація і здійснення землеустрою, погодження проектів землеустрою;

10) здійснення контролю за впровадженням заходів, передбачених документацією із землеустрою;

11) створення та забезпечення функціонування місцевих екологічних автоматизованих інформаційно-аналітичних систем, які є складовою мережі загальнодержавної екологічної автоматизованої інформаційно-аналітичної системи забезпечення доступу до екологічної інформації;

12) здійснення контролю за додержанням юридичними та фізичними особами вимог у сфері поводження з побутовими та виробничими відходами та розгляд справ про адміністративні правопорушення або передача їх матеріалів на розгляд інших державних органів у разі порушення законодавства про відходи;

13) надання відомостей з Державного земельного кадастру відповідно до закону;

14) здійснення контролю за забезпеченням безперешкодного і безоплатного доступу громадян до узбережжя водних об`єктів та островів для загального водокористування відповідно до закону;

15) надання податковим органам у строки та в порядку, встановлені Податковим кодексом України, інформації щодо власників та користувачів, у тому числі на правах оренди (суборенди), емфітевзису, земельних ділянок сільськогосподарського призначення, розташованих на території відповідної сільської, селищної, міської ради, ради об`єднаної територіальної громади, що створена згідно із законом та перспективним планом формування територій громад.

До відання виконавчих органів міських (за винятком міст районного значення) рад, крім повноважень, зазначених у пункті "б" частини першої цієї статті, належить координація на відповідній території діяльності спеціально уповноважених державних органів управління з охорони природи.

Між тим, спеціальний статус міста Києва як столиці України, особливості здійснення виконавчої влади та місцевого самоврядування у місті відповідно до Конституції України та законів України визначає Закон України «Про столицю України - місто-герой Київ» від 15.01.1999 № 401-XIV (далі - Закон № 401-XIV).

Відповідно до пункту б частини 1 статті 4 Закону № 401-XIV органи місцевого самоврядування і виконавчої влади у місті Києві забезпечують в межах своїх повноважень, визначених законами України, здійснення містом таких функцій виконання інших функцій міста Києва, передбачених у законодавстві України, специфічних для функціонування Києва як столиці держави, в межах законодавства України.

Здійснення столичних функцій забезпечується органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування у місті Києві та гарантується державою (ч. 2 ст. 4 Закону № 401-XIV).

Статтею 6 Закону № 401-XIV встановлено, що місцеве самоврядування у місті Києві здійснюється територіальною громадою міста як безпосередньо, так і через Київську міську раду, районні в місті ради (у разі їх утворення) та їх виконавчі органи.

Місцеві державні адміністрації підзвітні і підконтрольні відповідним радам у частині повноважень, делегованих їм відповідними радами.

Місцеве самоврядування у місті Києві здійснюється територіальною громадою міста як безпосередньо, так і через Київську міську раду, районні в місті ради (у разі їх утворення) та їх виконавчі органи (ч. 1 ст. 8 Закону № 401-XIV).

Згідно статті 11 Закону № 401-XIV питання організації управління районами в місті Києві належать до компетенції Київської міської ради і вирішуються відповідно до Конституції, цього та інших законів України, рішень міської ради про управління районами міста.

У районах міста Києва діють районні в місті Києві державні адміністрації, які підпорядковуються Київській міській державній адміністрації, а в разі утворення районних у місті Києві рад також є підзвітними і підконтрольними відповідним радам як виконавчі органи таких рад.

У разі утворення районної в місті Києві ради на посаду голови районної в місті Києві державної адміністрації Президентом України призначається особа, яка обрана головою районної у місті Києві ради.

У разі неутворення районної у місті Києві ради голова районної у місті Києві державної адміністрації призначається на посаду та звільняється з посади Президентом України відповідно до Конституції України.

Пунктами 1, 2 частини 1 статті 22 Закону № 401-XIV визначено, що у зв`язку зі здійсненням містом Києвом функцій столиці України Київська міська рада та Київська міська державна адміністрація, кожна в межах своєї компетенції, встановленої законами України, мають право: придбавати у власність жилі і нежилі приміщення, адміністративні, виробничі та інші об`єкти, що належать до інших форм власності, якщо вони необхідні для здійснення містом столичних функцій; встановлювати порядок утримання та експлуатації об`єктів, розташованих у місті, та прилеглої до них території, правила благоустрою, торговельного, побутового, транспортного, житлово-комунального та іншого соціально-культурного обслуговування, визначати особливості землекористування та використання інших природних ресурсів.

Так, правові, економічні, екологічні, соціальні та організаційні засади благоустрою населених пунктів і спрямований на створення умов, сприятливих для життєдіяльності людини визначає Закону України «Про благоустрій населених пунктів» від 06.09.2005 №2807-IV (далі - Закон №2807-IV).

Згідно пунктів 6, 7 частини 1 статті 3 Закону №2807-IV система благоустрою населених пунктів включає здійснення державного, самоврядного і громадського контролю у сфері благоустрою населених пунктів; встановлення відповідальності за порушення законодавства у сфері благоустрою населених пунктів.

Законодавство з питань благоустрою населених пунктів складається з цього Закону, інших законів та нормативно-правових актів, що регулюють відносини у цій сфері (ч. 1 ст. 4 Закону №2807-IV).

Приписами частини 1 статті 5 Закону №2807-IV передбачено, що управління у сфері благоустрою населених пунктів здійснюють Кабінет Міністрів України, центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві державні адміністрації, органи місцевого самоврядування та інші органи влади в межах їх повноважень.

До повноважень місцевих державних адміністрацій у сфері благоустрою населених пунктів належить забезпечення реалізації державної політики у цій сфері (п. 1 ч. 1 ст. 9 Закону №2807-IV).

До повноважень сільських, селищних і міських рад у сфері благоустрою населених пунктів належить затвердження правил благоустрою територій населених пунктів (п. 2 ч. 1 ст. 10 Закону №2807-IV).

Відповідно до пунктів 2, 5 частини 2 статті 10 Закону №2807-IV організація забезпечення на території населеного пункту чистоти і порядку, дотримання тиші в громадських місцях; здійснення самоврядного контролю за станом благоустрою та утриманням територій населених пунктів, інженерних споруд та об`єктів, підприємств, установ та організацій, майданчиків для паркування транспортних засобів (у тому числі щодо оплати послуг з користування майданчиками для платного паркування транспортних засобів), озелененням таких територій, охороною зелених насаджень, водних об`єктів тощо.

Організацію благоустрою населених пунктів забезпечують місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування відповідно до повноважень, установлених законом (ч. 1 ст. 20 Закону №2807-IV).

Рішенням Київської міської ради від 25.12.2008 №1051/1051 затверджено Правила благоустрою міста Києва (далі - Правила №1051/1051), які визначають правові, економічні, екологічні, соціальні та організаційні засади благоустрою міста і спрямовані на створення умов, сприятливих для життєдіяльності людини.

Відповідно до розділу I Правил №1051/1051 благоустрій - комплекс робіт з інженерного захисту, розчищення, осушення та озеленення території, а також соціально-економічних, організаційно-правових та екологічних заходів з покращання мікроклімату, санітарного очищення, зниження рівня шуму та інше, що здійснюється на території міста з метою її раціонального використання, належного утримання та охорони, створення умов щодо захисту і відновлення сприятливого для життєдіяльності людини довкілля; територія - сукупність земельних ділянок, які використовуються для розміщення об`єктів загального користування: парків, скверів, бульварів, вулиць, провулків, узвозів, проїздів, шляхів, майданів, набережних, прибудинкових територій, пляжів, кладовищ, рекреаційних, оздоровчих, навчальних, спортивних, історико-культурних, об`єктів промисловості, комунально-складських та інших об`єктів у межах міста; утримання в належному стані території - використання її за призначенням відповідно до Генерального плану міста, іншої містобудівної документації, місцевих правил забудови, правил благоустрою території міста, а також санітарне очищення території, її озеленення, збереження та відновлення об`єктів благоустрою; заходи з благоустрою міста - роботи щодо відновлення, належного утримання та раціонального використання територій, охорони та організації впорядкування об`єктів благоустрою з урахуванням особливостей їх використання.

Згідно підпункту 20.2.1 пункту 20.2 Правил №1051/1051 якщо під час перевірки виявлені причини та умови, які можуть спричинити порушення благоустрою, посадова особа контролюючого органу зобов`язана скласти та видати офіційний документ - припис, який є обов`язковим для виконання в термін до трьох діб особами, які є відповідальними за утримання об`єктів благоустрою.

У приписі зазначаються: дата і місце його складання, посада, прізвище, ім`я, по батькові особи, яка склала припис, відомості про особу, на яку складений припис, та надаються пропозиції щодо усунення причин та умов, які спричиняють порушення благоустрою території.

Припис підписується особою, яка його склала, і особою, на яку він складений.

У разі відмови особи отримати припис в графі "Припис одержав" робиться про це запис.

У разі виявлення силами Головного управління контролю за благоустроєм м. Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) самовільно встановлених елементів благоустрою, його власнику вноситься припис з вимогою усунення порушень шляхом проведення демонтажу у триденний термін (пп. 20.2.11 п. 20.2 Правил №1051/1051).

Посилання скаржників в апеляційній скарзі на ту обставину, що земельна ділянка з кадастровим №8000000000:78:255:0001 належить до приватної власності, є необґрунтованими, оскільки земельна ділянка, на якій розташовано кооператив «Товариство індивідуальних забудовників «Чорнобилець 2005» є комунальною власністю, що підтверджується інформацією Державного земельного кадастру.

Колегія суддів зазначає, що розпорядженням виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 27.01.2011 №94 (у редакції розпорядження виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації від 11.02.2021 №223) затверджено Положення про Департамент міського благоустрою виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), у відповідності до пункту 4 основними завданням Департаменту є: профілактика запобігання правопорушенням у сфері благоустрою міста Києва; здійснення державного контролю за дотриманням законодавства у сфері благоустрою міста Києва; притягнення винних до адміністративної відповідальності за порушення законодавства у сфері благоустрою населених пунктів.

Разом з цим, Розпорядженням Виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 31.01.2011 №121 «Про реалізацію районними в місті Києві державними адміністраціями окремих повноважень (із змінами і доповненнями) (далі - Розпорядження) відповідно до Законів України "Про столицю України - місто-герой Київ", "Про місцеве самоврядування в Україні", розпорядженням виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 30.09.2010 N 787 "Про організаційно-правові заходи, пов`язані з виконанням рішення Київської міської ради від 09.09.2010 N 7/4819 "Про питання організації управління районами в місті Києві", з метою забезпечення ефективного функціонування районних в місті Києві державних адміністрацій та належної реалізації прав мешканців територіальних громад районів в місті Києві доручено районним в місті Києві державним адміністраціям реалізовувати окремі повноваження виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), надані виконавчому органу Київської міської ради (Київській міській державній адміністрації) згідно з Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні", іншими актами законодавства згідно з додатками 1 - 11.

Пунктами 4, 5 Додатку 4 Розпорядження визначено, що до повноважень районної в місті Києві державної адміністрації належить контроль за належною організацією та здійсненням збирання та транспортування побутових відходів на території відповідного району; організація благоустрою території відповідного району, залучення на договірних засадах з цією метою коштів, трудових і матеріально-технічних ресурсів підприємств, установ та організацій незалежно від форм власності, а також населення; здійснення контролю за станом благоустрою, у т. ч. виробничих територій, організації озеленення, охорони зелених насаджень і водойм, створення місць відпочинку громадян.

Посилання скаржника щодо відсутності у Департаменту міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) повноважень щодо здійснення контролю за благоустроєм не заслуговують на увагу, оскільки забезпечення реалізації держаної політики у сфері благоустрою, цивільного захисту, охорони праці на території Києва, контроль за станом благоустрою, вжиття заходів щодо притягнення винних у порушенні законодавства у сфері благоустрою населених пунктів у місті є одними з основних завдань Департаменту міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації).

Відповідно до статті 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.

Відтак право на захист порушеного конституційного права на безпечне довкілля належить кожному та може реалізовуватися громадянами особисто або спільно - через об`єднання громадян (громадськість).

Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 21 жовтня 2019 року у справі №826/3820/18.

Європейський суд з прав людини звертає увагу, що у справах, що стосуються екологічних питань, державі мають надаватися широкі межі розсуду та можливість вибору між різними способами та засобами дотримання своїх зобов`язань. Основне питання Суду полягає в тому, чи вдалось державі дотримати справедливого балансу між конкуруючими інтересами осіб, що зазнали впливу, та суспільства в цілому (див. рішення у справі "Хеттон та інші проти Сполученого Королівства" (Hatton and Others v. the United Kingdom), пп. 100, 119 та 123).

Надаючи оцінку доводам апелянта, судова колегія також приймає до уваги рішення ЄСПЛ по справі «Ґарсія Руіз проти Іспанії» (Garcia Ruiz v. Spain), заява № 30544/96, п. 26, ECHR 1999-1, в якому Суд зазначив, що «…хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, це не може розумітись як вимога детально відповідати на кожен довід…».

Згідно зі ст. 6 КАС України та ст. 17 Закон України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини», суди застосовують при розгляді справ Конвенцію та практику Суду як джерело права.

У контексті оцінки доводів апеляційної скарги апеляційний суд звертає увагу на позицію Європейського суду з прав людини, зокрема, у справах "Проніна проти України" (пункт 23) та "Серявін та інші проти України" (пункт 58): принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, передбачає, що у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення.

З огляду на такий підхід Європейського суду з прав людини до оцінки аргументів сторін, суд вважає, що ключові аргументи апеляційної скарги отримали достатню оцінку.

Доводи апеляційної скарги висновків суду першої інстанції не спростовують. Судом першої інстанції при розгляді справи вірно застосовано норми матеріального права, які регулюють спірні правовідносини, із дотриманням норм процесуального права.

Відповідно до ч.1-3 ст.242 КАС України, рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Таким чином, на думку колегії суддів апеляційної інстанції, суд першої інстанції дійшов обґрунтованого висновку про часткове задоволення позовних вимог.

Відповідно до п.1 ч.1 ст.315,316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Керуючись ст.ст 241, 242, 250, 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів, -

ПОСТАНОВИЛА:

Апеляційні скарги Київської міської ради та Департаменту міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) залишити без задоволення, а рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 26 травня 2021 року - без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду.

Повний текст постанови виготовлено 17 листопада 2021 року.

Головуючий суддяЛ.Т. Черпіцька Судді: О.Є. Пилипенко Я.М. Собків

Джерело: ЄДРСР 101149543
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку