open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Єдиний державний реєстр судових рішень

П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

___________________________________________________________________________________

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

10 листопада 2021 р.м.ОдесаСправа № 420/2134/21

Суддя першої інстанції: Бжассо Н.В.

Час та місце ухвалення судового рішення «--:--», м. Одеса

Повний текст судового рішення складений 11.05.2021р.

П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого судді Крусяна А.В.,

суддів Градовського Ю.М., Яковлєва О.В.,

розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу за апеляційними скаргами Ізмаїльського прикордонного загону (військова частина НОМЕР_1 ), Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 11 травня 2021 року у справі за позовом ОСОБА_1 до ІНФОРМАЦІЯ_1 (військова частина НОМЕР_1 ), Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області про визнання протиправною бездіяльність та зобов`язання вчинити певні дії, -

В С Т А Н О В И В:

15.02.2021р. ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до ІНФОРМАЦІЯ_1 (військова частина НОМЕР_1 ), Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області про визнання протиправною бездіяльність ІНФОРМАЦІЯ_1 (військова частина НОМЕР_1 ) стосовно невірно наданої інформації для оформлення йому пенсії, а саме: 1) включення до розрахунку пенсії щомісячної додаткової грошової винагороди в розмірі 83,66грн., індексації поточної в розмірі 71,08грн. та в розмірі 411,10 грн. (на суму 482,18грн.), винагороди ООС (АТО) в розмірі 38724,19грн. та в розмірі 8274,20грн. (на загальну суму 46998,39грн.), винагороди за участь в бойових діях ООС (АТО) з 01.01.2018 року в розмірі 12993,87грн.; 2) включення до страхового стажу періодів роботи на інших підприємствах та здійснення підприємницької діяльності 6 років; 3) включення до військового пільгового стажу пільгового стажу 06 років 01 місяць 10 днів; 4) подання довідки до Пенсійного фонду України в Одеській області про збільшення видів грошового забезпечення з 01.01.2020 року та з 01.01.2021 року у зв`язку з збільшенням прожиткового мінімуму, який береться за основу розрахунку посадового окладу та окладу за військовим званням відповідно до постанови КМУ №704 від 30.08.2017р. «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб» з урахуванням постанови Шостого апеляційного адміністративного суду від 29.01.2020р. у справі №826/6453/18;

визнання протиправною бездіяльність Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області щодо включення до розрахунку його пенсії: 1) щомісячної додаткової грошової винагороди в розмірі 83,66грн., індексації поточної в розмірі 71,08грн. та в розмірі 411,10грн. (на суму 482,18грн.), винагороди ООС (АТО) в розмірі 38724,19грн. та в розмірі 8274,20грн. (на загальну суму 46998,39грн.), винагороди за участь в бойових діях ООС (АТО) з 01.01.2018 року в розмірі 12993,87 грн.; 2) страхового стажу за період роботи в корпорації об`єднання підприємств «Ірен», в Державному підприємстві «Ізмаїльський морський торгівельний порт» та період здійснення підприємницької діяльності всього 6 років; 3) включення до військового пільгового стажу пільгового стажу 06 років 01 місяць 10 днів;

зобов`язання Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області здійснити перерахунок його пенсії з урахуванням: 1) виплат, що були нараховані за останні 24 календарні місяці перед виходом на пенсію, а саме: щомісячної додаткової грошової винагороди в розмірі 83,66грн., індексації поточної в розмірі 71,08грн. та в розмірі 411,10грн. (на суму 482,18грн.), винагороди ООС (АТО) в розмірі 38724,19грн. та в розмірі 8274,20грн. (на загальну суму 46998,39грн.), винагороди за участь в бойових діях ООС (АТО) з 01.01.2018р. в розмірі 12993,87грн.; 2) страхового стажу за період роботи в корпорації об`єднання підприємств «Ірен», в Державному підприємстві «Ізмаїльський морський торгівельний порт» та період здійснення підприємницької діяльності всього 6 років; 3) пільгового військового стажу 06 років 01 місяць 10 днів всього 6 років;

зобов`язання Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області здійснити розрахунок та виплату йому підвищення пенсії на 25 процентів прожиткового мінімуму, як учаснику бойових дій з моменту призначення пенсії, а саме з 03.07.2019р.;

зобов`язання Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області здійснити розрахунок та виплату йому надбавки на неповнолітнього сина ОСОБА_2 ІНФОРМАЦІЯ_2 у розмірі 150грн. щомісячно, починаючи з 03.07.2019р.;

зобов`язання Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області здійснити розрахунок та виплату йому щомісячної цільової грошової допомоги на прожиття учасникам бойових дій у розмірі 40грн.

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 11.05.2021р. позов задоволено частково; визнано протиправною бездіяльність військової частини НОМЕР_1 щодо надання до Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області, для оформлення пенсії ОСОБА_1 , інформації про нараховану та виплачену індексацію грошового забезпечення; зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Одеській області здійснити перерахунок пенсії за вислугу років ОСОБА_1 з 03.07.2019р. з урахуванням щомісячної додаткової грошової винагороди та індексації грошового забезпечення; зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Одеській області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 19.01.2021р. про перерахунок пенсії, з урахуванням висновків суду, що наведені у мотивувальній частині рішення, в частині п. 2 та п. 3 прохальної частини заяви: щодо включення до страхового стажу періоду роботи в корпорації об`єднання підприємств «Ірен», Державному підприємстві «Ізмаїльський морський торгівельний порт» та періоду здійснення підприємницької діяльності всього 6 років; пільгового військового стажу 06 років 01 місяць 10 днів всього 6 років; зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Одеській області здійснити розрахунок та виплату ОСОБА_1 підвищення пенсії на 25 процентів прожиткового мінімуму як учаснику бойових дій та щомісячної цільової грошової допомоги на прожиття учасникам бойових дій з 03.07.2019р. У задоволенні решти позову відмовлено.

Не погоджуючись з вказаним судовим рішенням, відповідачі подали апеляційні скарги, в яких посилаються на помилкове застосування судом першої інстанції при вирішенні справи вимог законодавства, внаслідок чого просять рішення суду в частині задоволення позову скасувати та прийняти в цій частині нове про відмову у задоволенні позовних вимог.

Військова частина НОМЕР_1 в скарзі зазначає, що не має жодних повноважень та зобов`язань для подання інформації про нараховану та виплачену індексацію грошового забезпечення позивача до ГУ ПФУ в Одеській області, оскільки єдиним уповноваженим підрозділом з цього приводу є Адміністрація Держприкордонслужби України.

Головне управління Пенсійного фонду України в Одеській області зазначає, що щомісячна допомога та винагорода за безпосередню участь в АТО не належить до надбавок, доплат або підвищень, тобто не є додатковим видом грошового забезпечення в розумінні ст.9 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей», а відноситься до інших соціальних гарантій, що надаються військовослужбовцям та членам їх сімей. «Винагорода» та «індексація» не є в переліку, визначеному ст.43 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», та утримання з них внесків не має будь-якого правового значення для їх включення до розрахунку пенсії.

Заслухавши суддю-доповідача, розглянувши матеріали справи, перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду в межах доводів та вимог апеляційних скарг, колегія суддів вважає, що вони підлягають частковому задоволенню.

Судом встановлено, що наказом 17 прикордонного загону Південного регіонального управління Державної прикордонної служби України від 02.07.2019р. №293-ОС виключено зі списків особового складу та всіх видів забезпечення майора ОСОБА_1 , звільненого в запас Збройних Сил України за пп. «й» п.2 ч.5 ст.26 Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу», з 02.07.2019р. Вислуга років станом на 02.07.2019р. становить: календарна 16 років 09 місяців 01 день; пільгова 06 років 01 місяць 10 днів. Всього 22 роки 10 місяців 11 днів. /а.с.9/

Наказом 17 прикордонного загону Південного регіонального управління Державної прикордонної служби України від 11.03.2020р. №120-ОС викладено абз.2 п.2.1. наказу 17 прикордонного загону Південного регіонального управління Державної прикордонної служби України від 02.07.2019р. №293-ОС у наступній редакції: «Вислуга років станом на 02.07.2019р. становить: календарна 16 років 09 місяців 01 день; пільгова 06 років 01 місяць 10 днів; стаж роботи 11 років 02 місяці 09 днів. Загальна вислуга років для призначення пенсії 27 років 11 місяців 10 днів». /а.с.102/

Листом Адміністрації Державної прикордонної служби України від 25.03.2020р. №0.11-3203/0/6-20-Вих направлено до Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області відповідно до постанови Правління Пенсійного фонду України від 30.01.2007р. №3-1 матеріали для призначення пенсії за вислугу років звільненому з військової служби ОСОБА_1 /а.с.99-106/

03.07.2019р. ОСОБА_1 призначено пенсію відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб». При обчисленні пенсії враховано грошове забезпечення: посадовий оклад, оклад за військовим званням, процентну надбавку за вислугу років 40%, середньомісячну суму додаткових видів грошового забезпечення за 24 місяці. /а.с.11, 98/

19.01.2021р. ОСОБА_1 звернувся до Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області із заявою про проведення перерахунку призначеної йому пенсії з урахуванням у складі грошового забезпечення, з якого призначена пенсія щомісячної додаткової грошової винагороди в розмірі 83,66грн., індексації поточної в розмірі 71,08грн. та в розмірі 411,10грн. (на суму 482,18/ грн.), винагороди ООС (АТО) в розмірі 38724,19грн. та в розмірі 8274,20грн. (на загальну суму 46998,39грн.), винагороди за участь в бойових діях ООС (АТО) з 01.01.2018 року в розмірі 12993,87грн.; включення до страхового стажу періоду роботи в корпорації об`єднання підприємств «Ірен», в Державному підприємстві «Ізмаїльський морський торгівельний порт» та періоду здійснення підприємницької діяльності всього 6 років; включення до військового пільгового стажу пільгового стажу 06 років 01 місяць 10 днів; здійснення розрахунку та виплати підвищення пенсії на 25 процентів прожиткового мінімуму, як учаснику бойових дій з моменту призначення пенсії, а саме з 03.07.2019р.; здійснення розрахунку та виплати надбавки на неповнолітнього сина ОСОБА_2 ІНФОРМАЦІЯ_2 у розмірі 150грн. щомісячно, починаючи з 03.07.2019р.; здійснення розрахунку та виплати щомісячної цільової грошової допомоги на прожиття учасникам бойових дій у розмірі 40грн. /а.с.24-30/

Листом Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області від 02.02.2021р. № 1284-730/С-02/8-1500/21 відмовлено у задоволенні заяви позивача, оскільки пенсія йому призначена на підставі подання Адміністрації Державної прикордонної служби від 17.03.2019р. №11/ПВ-91335, з урахуванням документів, що надані для призначення пенсії. Органи Пенсійного фонду України самостійно не мають права визначати розміри складових грошового забезпечення, що впливають на обчислення розміру пенсії. Врахування до складу грошового забезпечення обчислення пенсії щомісячної грошової винагороди, індексації, винагороди ООС та винагороди за участь в бойових діях ООС не передбачено. З приводу врахування надбавок та підвищень до пенсії, позивачу необхідно надати документи згідно з Порядку №3-1 від 30.01.2007р. /а.с.20-22/

Не погоджуючись з бездіяльністю ІНФОРМАЦІЯ_1 (військова частина НОМЕР_1 ) стосовно надання інформації для оформлення пенсії та Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області щодо перерахунку пенсії, ОСОБА_1 звернувся до суду з даним позовом.

Перевіривши матеріали справи, судова колегія дійшла до наступних висновків.

Відповідно до ч.1 ст.46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

Згідно з положеннями ч.1-3 ст.9, ч.1 ст.10-1 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» держава гарантує військовослужбовцям достатнє матеріальне, грошове та інші види забезпечення в обсязі, що відповідає умовам військової служби, стимулює закріплення кваліфікованих військових кадрів.

До складу грошового забезпечення входять: посадовий оклад, оклад за військовим званням; щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премія); одноразові додаткові види грошового забезпечення.

Грошове забезпечення визначається залежно від посади, військового звання, тривалості, інтенсивності та умов військової служби, кваліфікації, наукового ступеня і вченого звання військовослужбовця.

Військовослужбовцям, крім військовослужбовців строкової військової служби, надаються щорічні основні відпустки із збереженням грошового, матеріального забезпечення та наданням грошової допомоги на оздоровлення у розмірі місячного грошового забезпечення.

Згідно з п.7 Постанови Кабінету Міністрів України №393 від 17.07.1992р., пенсії обчислюються з розміру грошового забезпечення, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування з урахуванням таких його видів: відповідних окладів за посадою, військовим (спеціальним) званням та відсоткової надбавки за вислугу років у розмірах, установлених за останньою штатною посадою, займаною перед звільненням; щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення, крім щомісячних надбавок (доплат), установлених особам, які мають право на пенсію за вислугу років згідно із законодавством і залишені за їх згодою та в інтересах справи на службі) та премії. Розмір щомісячних додаткових видів грошового забезпечення та премії визначається за 24 останні календарні місяці служби підряд перед звільненням. Середня сума щомісячних додаткових видів грошового забезпечення та премії визначається шляхом ділення на 24 загальної суми цих видів грошового забезпечення за 24 останні календарні місяці служби підряд перед звільненням.

Відповідно до ч.1 ст.15 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей», пенсійне забезпечення військовослужбовців після звільнення їх з військової служби провадиться відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб».

Згідно з ч.3 ст.43 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» пенсії особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей обчислюються з розміру грошового забезпечення, враховуючи відповідні оклади за посадою, військовим (спеціальним) званням, процентну надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до ч.ч.1, 2 ст. 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» перерахунок раніше призначених пенсій військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом та членам їх сімей у зв`язку із введенням в дію цього Закону провадиться за документами, що є у пенсійній справі, а також додатковими документами, поданими пенсіонерами на час перерахунку.

Якщо пенсіонер згодом подасть додаткові документи, які дають право на подальше підвищення пенсії, то пенсія перераховується за нормами цього Закону. При цьому перерахунок провадиться за минулий час, але не більш як за 12 місяців з дня подання додаткових документів і не раніше, ніж з дня введення в дію цього Закону.

Разом з тим, відповідно до ч.1 ст.2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Згідно з п.7 ч.1 ст.4 КАС України суб`єкт владних повноважень - орган державної влади (у тому числі без статусу юридичної особи), орган місцевого самоврядування, їх посадова чи службова особа, інший суб`єкт при здійсненні ними публічно-владних управлінських функцій на підставі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, або наданні адміністративних послуг.

Процедура організації в Міністерстві внутрішніх справ України, центральних органах виконавчої влади, діяльність яких спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра внутрішніх справ України (Національна поліція України, Державна служба України з надзвичайних ситуацій, Адміністрація Державної прикордонної служби України (далі - ЦОВВ)), та Національній гвардії України роботи з: 1) оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій особам, які мають право на пенсійне забезпечення згідно із Законом України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб»; 2) оформлення, обліку та видачі посвідчень учасника бойових дій, нагрудних знаків «Ветеран війни - учасник бойових дій» (далі - нагрудні знаки) та листів талонів на право одержання ветераном війни проїзних документів (квитків) із 50-відсотковою знижкою їх вартості, визначена Інструкцією про організацію роботи з оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» та з інших соціальних питань, затвердженою наказом Міністерства внутрішніх справ України від 17.09.2018р. №760 (надалі Інструкція - №760).

Так, Інструкцією №760 визначено, що уповноважені структурні підрозділи - визначені МВС, ЦОВВ та Національною гвардією України структурні підрозділи, на які покладено функції з підготовки та подання до органів, які призначають пенсії, необхідних для призначення пенсій документів.

Наказом Адміністрації Державної прикордонної служби від 26.04.2019р. №760 визначено Департамент фінансово-економічного забезпечення Адміністрації Державної прикордонної служби України єдиним уповноваженим підрозділом, на який покладаються функції щодо підготовки та подання до Пенсійного фонду України необхідних документів для призначення та перерахунку пенсії військовослужбовців.

Як вбачається з матеріалів пенсійної справи позивача, саме Адміністрацією Державної прикордонної служби України вносилося до Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області подання від 17.03.2019р. №11/ПВ-9135, яким визначався стаж роботи позивача, а також складові грошового забезпечення з якого обчислюється пенсія. /а.с.99-106/

Разом з тим, Адміністрація Державної прикордонної служби України до участі у справі в якості належного відповідача залучена не була.

Відповідно до ч.1 ст.48 КАС України суд першої інстанції, встановивши, що з адміністративним позовом звернулася не та особа, якій належить право вимоги, або не до тієї особи, яка повинна відповідати за адміністративним позовом, може за згодою позивача допустити заміну первинного позивача або відповідача належним позивачем або відповідачем, якщо це не потягне за собою зміни підсудності адміністративної справи.

Згідно з ч.3 ст.48 КАС України якщо позивач не згоден на заміну відповідача іншою особою, суд може залучити цю особу як другого відповідача. У разі відмови у задоволенні адміністративного позову до такого відповідача понесені позивачем витрати відносяться на рахунок держави.

Отже, визначення відповідачів, предмета та підстав спору є правом позивача. Разом з тим, встановлення належності відповідачів й обґрунтованості позову - обов`язком суду, який виконується під час розгляду справи. При цьому обов`язком суду є встановлення належності відповідачів та їх заміна у разі необхідності.

Таким чином, суд за результатами розгляду справи відмовляє в позові до неналежного відповідача та приймає рішення по суті заявлених вимог щодо належного відповідача.

Також, колегія суддів зазначає, що позивач не завжди спроможний правильно визначити відповідача. Звертаючись до суду з адміністративним позовом, позивач зазначає відповідачем особу, яка, на його думку, повинна відповідати за позовом, проте під час розгляду справи він може заявити клопотання про заміну неналежного відповідача належним. Заміна відповідача може відбутися за клопотанням не лише позивача, а й будь-якої іншої особи, яка бере участь у справі, у тому числі й за клопотанням самого відповідача, або навіть за ініціативою суду.

Проте, суд першої інстанції вищенаведених вимог процесуального закону не дотримався, та, вирішуючи спір по суті, не з`ясував хто є належним відповідачем у справі та не вирішив питання про залучення до участі у справі належного відповідача чи співвідповідача.

Жодних доказів того, що суд запропонував позивачу здійснити заміну другого відповідача матеріали справи не містять.

Згідно з ч.3 ст.48 КАС України якщо позов подано не до тієї особи, яка повинна відповідати за позовом, суд до ухвалення рішення у справі за згодою позивача замінює первісного відповідача належним відповідачем, не закриваючи провадження у справі, якщо це не потягне за собою зміни підсудності адміністративної справи. Суд має право за клопотанням позивача до ухвалення рішення у справі залучити до участі у ній співвідповідача.

Відповідно до ч.7 ст.48 КАС України заміна позивача допускається до початку судового розгляду справи по суті. Заміна відповідача допускається до ухвалення рішення судом першої інстанції.

Оскільки суд першої інстанції не залучив до участі у справі належного відповідача, а КАС України не надає суду апеляційної інстанції процесуальних повноважень здійснювати на стадії апеляційного розгляду справи заміну неналежного відповідача чи залучати другого відповідача, а також повертати справу на новий розгляд до суду першої інстанції, колегія суддів вважає, що результатом розгляду цієї справи повинна бути відмова у задоволенні позовних вимог з вищенаведених підстав.

Колегія суддів також зазначає, що відмова у задоволенні адміністративного позову, заявленого до неналежного відповідача, за умови неможливості його заміни на стадії перегляду судового рішення в апеляційному порядку, не позбавляє позивача права на повторне звернення до суду з тим самим позовом, проте вже до належного відповідача.

Враховуючи викладене, колегія суддів вважає, що позовні вимоги до Ізмаїльського прикордонного загону (військова частина НОМЕР_1 ) не підлягають задоволенню, оскільки заявлені до неналежного відповідача.

Щодо вимог позивача про визнання протиправною бездіяльність Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області стосовно включення до розрахунку пенсії позивача: щомісячної додаткової грошової винагороди в розмірі 83,66грн., індексації поточної в розмірі 71,08грн. та в розмірі 411,10грн. (на суму 482,18грн.), винагороди ООС (АТО) в розмірі 38724,19грн. та в розмірі 8274,20грн. (на загальну суму 46998,39грн.), винагороди за участь в бойових діях ООС (АТО) з 01.01.2018 року в розмірі 12993,87грн., колегія суддів зазначає наступне.

Питання щодо перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України №2262-ХІІ, врегульовані Порядком проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 13.02.2008р. №45 (надалі - Порядок №45).

Згідно з п.3 Порядку №45 на підставі списків уповноважені органи готують довідки про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій, для кожної особи, зазначеної в списку, за формою згідно з додатками 2 і 3 та у місячний строк подають їх головним управлінням Пенсійного Фонду України.

Пенсійний Фонд України та його головні управління мають право перевіряти правильність складення довідок (п.9 Порядку №45).

Водночас, права самостійно визначати розміри складових грошового забезпечення, що впливають на обчислення розміру пенсії при її перерахунку, Пенсійний Фонд України та його головні управління не мають.

Як вбачається з матеріалів справи, Головним управління Пенсійного фонду України в Одеській області розраховано пенсію позивача на підставі отриманих від Адміністрації Державної прикордонної служби України документів у зв`язку із чим вказані позовні вимоги задоволенню не підлягають.

Щодо вимог позивача про зобов`язання Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області включити до страхового стажу періоди роботи в корпорації об`єднання підприємств «Ірен», Державному підприємстві «Ізмаїльський морський торгівельний порт») та періоду здійснення підприємницької діяльності всього 6 років та до пільгового військового стажу 06 років 01 місяць 10 днів, колегія суддів зазначає, що з огляду на лист Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області від 02.02.2021р. № 1284-730/С-02/8-1500/21 про відмову позивачу у перерахунку пенсії, відповідач взагалі по суті вказане питання не розглядав.

Разом з тим, позивач згідно з Порядком подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», затвердженим Правлінням Пенсійного фонду України від 30.01.2007р. №3-1 (надалі Порядок №3-1) надав відповідачу додаткові документи на підтвердження наявності підстав для перерахунку пенсії з урахуванням страхового стажу більшого, аніж враховано при призначенні пенсії, у зв`язку із чим колегія суддів приходить до висновку про наявність підстав для зобов`язання відповідача повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 19.01.2021р. в частині вимог про включення до страхового стажу період роботи в корпорації об`єднання підприємств «Ірен», Державному підприємстві «Ізмаїльський морський торгівельний порт» та період здійснення підприємницької діяльності всього 6 років та до пільгового військового стажу 06 років 01 місяць 10 днів.

Щодо вимоги позивача про зобов`язання Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області здійснити розрахунок та виплату підвищення пенсії на 25 процентів прожиткового мінімуму ОСОБА_1 , як учаснику бойових дій з 03.07.2019р. та щомісячної цільової грошової допомоги на прожиття учасникам бойових дій, колегія суддів зазначає наступне.

Згідно з ст.12 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», учасникам бойових дій пенсії або щомісячне довічне грошове утримання чи державна соціальна допомога, що виплачується замість пенсії, підвищуються в розмірі 25 процентів прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність.

Відповідно до ст. ст. 1,2 Закону України «Про поліпшення матеріального становища учасників бойових дій та осіб з інвалідністю внаслідок війни», передбачено щомісячну виплату цільової грошової допомоги на прожиття: особам з інвалідністю внаслідок війни I групи у розмірі 70 гривень; особам з інвалідністю внаслідок війни II та III груп у розмірі 50 гривень, учасникам бойових дій у розмірі 40 гривень, незалежно від розміру пенсій та надбавок, підвищень, додаткової пенсії, цільової грошової допомоги та пенсії за особливі заслуги перед Україною.

Виплата цільової грошової допомоги здійснюється за рахунок коштів, з яких виплачується пенсія.

Згідно з п.8 Порядку №3-1 для встановлення до пенсії надбавок, підвищень, додаткових пенсій згідно із Законами України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», «Про реабілітацію жертв політичних репресій на Україні», «Про донорство крові та її компонентів», «Про статус гірських населених пунктів в Україні» подаються: документи про визнання заявника ветераном війни, особою, на яку поширюється дія Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» (3551-12), або особою, яка має особливі заслуги перед Батьківщиною (для підвищення пенсій згідно із ст.ст.12-16 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту»);

Так, разом із заявою від 19.01.2021р. ОСОБА_1 надав відповідачу посвідчення учасника бойових дій, а тому наявні підстави для задоволення позовних вимог про зобов`язання Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області здійснити розрахунок та виплату підвищення пенсії на 25 процентів прожиткового мінімуму позивачу, як учаснику бойових дій з 03.07.2019р. та щомісячної цільової грошової допомоги на прожиття учасникам бойових дій.

Щодо вимоги позивача про зобов`язання Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області здійснити розрахунок та виплату надбавки на неповнолітнього сина ОСОБА_2 ІНФОРМАЦІЯ_2 у розмірі 150грн. щомісячно, починаючи з 03.07.2019 р., колегія суддів виходить з наступного.

Згідно з п. а ч.1 ст.16 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», до пенсії за вислугу років, що призначається особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом (у тому числі до обчисленої в мінімальному розмірі), нараховується: а) надбавка непрацюючим пенсіонерам, які мають на своєму утриманні непрацездатних членів сім`ї, що належать до осіб, які забезпечуються пенсією в разі втрати годувальника (стаття 30), - на кожного непрацездатного члена сім`ї в розмірі 50 процентів прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність. При цьому надбавка нараховується тільки на тих членів сім`ї, які не одержують пенсійні виплати із солідарної системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування, державну соціальну допомогу особам, які не мають права на пенсію, та особам з інвалідністю, державну соціальну допомогу особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю, допомогу на дітей одиноким матерям. За наявності права одночасно на пенсію, зазначені види допомоги і надбавку на непрацездатного члена сім`ї до пенсії за вислугу років за вибором пенсіонера може бути призначено пенсію, державну соціальну допомогу або нараховано на цього члена сім`ї надбавку. За наявності в сім`ї двох або більше пенсіонерів кожний непрацездатний член сім`ї, який перебуває на їх спільному утриманні, враховується для нарахування надбавки тільки одному з пенсіонерів за їх вибором;

Відповідно до п. 9 Порядку №3-1, для призначення надбавки на непрацездатних членів сім`ї (відповідно до пункту «а» статті 16 та пункту «а» статті 24 Закону ( 2262-12 ) подаються такі документи: заява; довідка уповноваженого органу за місцем проживання про склад сім`ї; копія свідоцтва про народження дитини; копія свідоцтва про шлюб; довідка з навчального закладу про навчання; копія трудової книжки або довідка органів державної податкової служби про облік платника податків - суб`єкта підприємницької діяльності.

Як вбачається з матеріалів справи, ОСОБА_1 не звертався до відповідача із відповідною заявою із переліком документів згідно з п.9 Порядку №3-1, а тому відсутні підстави для задоволення зазначеної позовної вимоги.

На підставі викладеного, оскільки суд першої інстанції при вирішенні справи невірно застосував норми матеріального та процесуального закону, рішення суду першої інстанції в порядку ст.317 КАС України підлягає скасуванню.

Керуючись ст.ст. 311, 315, 317, 321, 322, 325, 329 КАС України, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційні скарги ІНФОРМАЦІЯ_1 (військова частина НОМЕР_1 ), Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області задовольнити частково, рішення Одеського окружного адміністративного суду від 11 травня 2021 року скасувати в частині задоволення позовних вимог ОСОБА_1 до ІНФОРМАЦІЯ_1 (військова частина НОМЕР_1 ) про визнання протиправною бездіяльність в/ч НОМЕР_1 стосовно надання інформації для оформлення йому пенсії; зобов`язання Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області здійснити перерахунок пенсії ОСОБА_1 з урахуванням виплат, що були нараховані за останні 24 календарні місяці перед виходом на пенсію, а саме: щомісячної додаткової грошової винагороди в розмірі 83,66грн., індексації поточної в розмірі 71,08грн. та в розмірі 411,10грн. (на суму 482,18грн.), винагороди ООС (АТО) в розмірі 38724,19грн. та в розмірі 8274,20грн. (на загальну суму 46998,39грн.), винагороди за участь в бойових діях ООС (АТО) з 01.01.2018р. в розмірі 12993,87грн.

Ухвалити в цій частині постанову про відмову у задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 про визнання протиправною бездіяльність ІНФОРМАЦІЯ_1 (військова частина НОМЕР_1 ) стосовно надання інформації до Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області для оформлення ОСОБА_1 пенсії; зобов`язання Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області здійснити перерахунок пенсії ОСОБА_1 з урахуванням виплат, що були нараховані за останні 24 календарні місяці перед виходом на пенсію, а саме: щомісячної додаткової грошової винагороди в розмірі 83,66грн., індексації поточної в розмірі 71,08грн. та в розмірі 411,10грн. (на суму 482,18грн.), винагороди ООС (АТО) в розмірі 38724,19грн. та в розмірі 8274,20грн. (на загальну суму 46998,39грн.), винагороди за участь в бойових діях ООС (АТО) з 01.01.2018р. в розмірі 12993,87грн.

В іншій частині рішення Одеського окружного адміністративного суду від 11.05.2021р. залишити без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня отримання судового рішення.

Головуючий суддя Крусян А.В.Судді Градовський Ю.М. Яковлєв О.В.

Джерело: ЄДРСР 100971865
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку