open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Єдиний державний реєстр судових рішень

Справа № 420/14747/21

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

08 листопада 2021 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді - Стефанова С.О., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом комунального підприємства «Житлово-комунальне підприємство «Таїрове» до Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області про визнання протиправним та скасування рішення №11 від 02.08.2021 року, -

В С Т А Н О В И В :

До Одеського окружного адміністративного суду 16 серпня 2021 надійшов адміністративний позов комунального підприємства «Житлово-комунальне підприємство «Таїрове» (надалі - позивач або КП «ЖКП «Таїрове») до Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області (надалі - відповідач або ГУ Держпродспоживслужби), в якому позивач просить визнати протиправним та скасувати рішення №11 від 02.08.2021 року.

Позиція позивача обґрунтовується наступним

Позивач зазначає, що відповідно до Припису №339 від 20.05.2020 року, строк виконання вимог про усунення порушень законодавства за результатами перевірки становив до 20.08.2020 року.

При цьому, позивач вказує, що оскаржувану постанову про накладення адміністративного стягнення та оскаржуване рішення винесено 02.08.2021 року.

Таким чином, позивач посилаючись на положення ст.38 та ст.247 КУпАП зазначає, що оскаржуване рішення є рішення протиправним та підлягає скасуванню.

Позиція відповідача обґрунтовується наступним

Відповідач не погоджується з заявленими позовними вимогами, вважає їх необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню та зазначає, що КП «ЖКП «Таїрове» не виконано вимоги п.1 припису від 20.05.2020 року №339 щодо

здійснення перерахунків усім споживачам послуг з вивезення твердих побутових відходів

зайво нарахованої плати на суму 297611,30 грн. Перерахунок здійснено тільки на суму

30348,69 грн.

Також, відповідач звертає увагу, що позивачем не виконані вимоги п.2 припису від 20.05.2020 року №339, а саме не сформовано економічно обґрунтовані тарифи на послуги з поводження з побутовими відходами у відповідності до вимог Порядку формування тарифів на послуги з поводження з побутовими відходами, затвердженого ПКМУ від 28.07.2006 року №1010 та не подано на встановлення до органу місцевого самоврядування з урахуванням вимог Закону України «Про житлово-комунальні послуги» та Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні».

Як вказує відповідач, розрахунки тарифів на послуги з поводження з побутовими відходами, які надаються КП «Житлово-комунальне підприємство «Таїрове», були зроблені відповідно до вимог Порядку формування тарифів на послуги з поводження з побутовими відходами, але не були подані на затвердження до органу місцевого самоврядування.

В результаті КП «ЖКП «Таїрове» не виконало у повному обсязі та у встановлений

строк вимоги припису щодо усунення порушень порядку формування, встановлення та

застосування державних (регульованих) цін.

Також, відповідач зазначає, що 27.07.2021 року відносно ОСОБА_1 , в.о. директора КП «ЖКП «Таїрове» складено протокол №53 про адміністративне правопорушення за ст.188-33 КУпАП, а саме невиконання вимог припису від 20.05.2020 року №339.

Постановою №994 від 02.08.2021 року ОСОБА_1 притягнуто до адміністративної відповідальності згідно вимог ст.188-33 КУпАП та накладено адміністративне стягнення у розмірі 850,00 грн.

Керуючись п.4 ч.1 ст.20 Закону України «Про ціни та ціноутворення», ч.9 ст.7 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» Головним управлінням Держпродспоживслужби в Одеській області було прийнято рішенням №11 від 02.08.2021 року, яким за порушення вимог статті 11 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» застосовано до КП «ЖКП «Таїрове» штраф у сумі 34 000,00 грн.

Процесуальні дії та клопотання учасників справи

Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 20 серпня 2021 року, позовну заяву залишено без руху з підстав недотримання позивачем вимог ст.ст.160, 161 КАС України. Надано позивачу 5-ти денний строк для усунення недоліків позовної заяви.

У встановлений судом строк позивач усунув недоліки позовної заяви, у зв`язку з чим ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 06 вересня 2021 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження по справі. Справу вирішено розглядати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами в порядку ст.262 КАС України.

Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 21 вересня 2021 року, клопотання Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області про залишення частини позовних вимог без розгляду - повернуто заявнику без розгляду.

28 вересня 2021 року від відповідача надійшов відзив на позовну заяву (вхід. №53171/21).

Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 23 жовтня 2021 року, заяву Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області про залишення частини позовних вимог без розгляду у справі за позовом комунального підприємства «Житлово-комунальне підприємство «Таїрове» до Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області про визнання протиправними та скасування постанови №994 від 02.08.2021 року та рішення №11 від 02.08.2021 року - задоволено, а позовну заяву комунального підприємства «Житлово-комунальне підприємство «Таїрове» до Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області в частині позовних вимог про визнання протиправною та скасування постанови Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області №994 від 02.08.2021 року - залишено без розгляду.

Станом на 08 листопада 2021 року будь-яких інших заяв по суті справи з боку сторін та третіх осіб на адресу суду не надходило.

Відповідно до ч.2 ст.262 КАС України розгляд справи по суті за правилами спрощеного позовного провадження починається з відкриття першого судового засідання. Якщо судове засідання не проводиться, розгляд справи по суті розпочинається через тридцять днів, а у випадках, визначених статтею 263 цього Кодексу, - через п`ятнадцять днів з дня відкриття провадження у справі.

Вивчивши матеріали справи, дослідивши обставини, якими обґрунтовувалися позиції позивача та відповідача, перевіривши їх доказами, суд встановив наступні факти та обставини.

Обставини справи встановлені судом

Відповідно до направлення на проведення заходу державного нагляду (контролю) №1144 від 27.04.2020 року, на підставі наказу від 27.04.2020 року №1362, у відповідності до Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», Закону України «Про ціни та ціноутворення» на підставі погодження Держпродспоживслужби від 22.04.2020 року №16.2-6/2/6420 та Положення про Головне управління Держпродспоживслужби в Одеській області, затвердженого наказом Держпродспоживслужби від 24.02.2020 року №159, посадовим особам Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області: Паненко Тетяні Олексіївні - виконуючому обов`язки завідувача сектору контролю за регульованими цінами, Земляній Ніні Віталіївні - головному спеціалісту сектору за контролю за регульованими цінами доручено здійснити захід державного контролю за додержанням законодавства про ціни та ціноутворення комунального підприємства «Житлово-комунального підприємства «Таїрове» за адресою: вул.40-річчя Перемоги, буд.55, смт.Таїрове, Овідіопольський р-н, Одеська область, 65496. Строк проведення перевірки з 28.04.2020 року по 13.05.2020 року. Тип заходу: позаплановий. Форма заходу: перевірка. Підстава - абз.5 ч.1 ст.6 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» - звернення фізичної особи про порушення, що спричинило шкоду її правам, погодження Держпродспоживслужби від 22.04.2020 року №16.2-6/2/6420. Предмет здійснення заходу: дотримання вимог порядку формування, встановлення та застосування тарифів на централізоване водопостачання Попередній захід: не проводився.

На підставі проведеної перевірки, 13.05.2020 року Головним управлінням Держпродспоживслужби в Одеській області було складено Акт №1795 перевірки дотримання вимог щодо формування, встановленню та застосування державних регульованих цін (а.с.66-78).

Актом №1795 від 13.05.2020 року встановлені наступні порушення: Закону України «Про ціни та ціноутворення», Закону України « Про житлово-комунальні послуги», Закону України «Про відходи», Порядку формування тарифів на послуги з вивезення побутових відходів, затверджених постановою КМУ від 26.07.2006 року №1010, Рішення виконавчого комітету Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області від 27.04.2011 року «Про затвердження тарифів на послуги з вивезення твердих побутових відходів, що надаються Комунальним підприємством «Житлово-комунальним підприємством «Таїрове», Рішення виконавчого комітету Таїровської селищної ради Овідіопольського р-ну Одеської області від 19.10.20218 року №234 «Про встановлення тарифів на послуги централізованого водопостачання та централізованого водовідведення, на послуги з вивозу твердих побутових відходів, та послуги з утримання будинків та прибудинкових територій, які надаються КП «ЖКП «Таїрове» в смт.Таїрове, с.Балка, с.Лиманка житлові масиви «Червоний хутір», «Чорноморка», смт.Таїрове, вул.Пивоварна, Овідіопольського р-ну Одеської області.

20.05.2020 року ГУ Держпродспоживслужби в Одеській області складено Припис №339 про виконання законних вимог щодо усунення порушень порядку формування, встановлення та застосування державних (регульованих) цін, яким зобов`язано позивача в тримісячний термін повернути всім споживачам послуги з вивезення твердих побутових відходів зайво нараховану плату на суму 207 611,30 грн., згідно з актом перевірки шляхом здійснення перерахунків, тим самим усунути допущенні порушення при формуванні та застосуванні державних регульованих цін/тарифів. В тримісячний термін здійснити розрахунки економічно обґрунтованих тарифів на послуги з поводження з побутовими відходами у відповідності з вимогами Порядку формування тарифів на послуги з поводження з побутовими відходами, затвердженого ПКМУ від 26.07.2006 року №1010 та подати їх на затвердження до органів місцевого самоврядування відповідно до підпункту 2 пункту «а» статті 28 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» та пункту 2 частини 3 статті 4 Закон України «Про житлово-комунальні послуги». Про виконання припису та вжитті заходи необхідно було в триденний термін повідомити Головне управління Держпродспоживслужби в Одеській області (а.с.79).

25.05.2021 року на адресу Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області надійшов лист КП «ЖКП «Таїрове» про надання відомостей про стан виконання припису №339 від 20.05.2020 року (а.с.80).

На підставі направлення на проведення заходу державного нагляду (контролю) №1656 від 23.07.2021 року, наказу від 23.07.2021 року №1885, у відповідності до Закону України «Про основні здсади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», Закону України «Про ціни та ціноутворення» та Положення про Головне управління Держпродспоживслужби в Одеській області, затвердженого наказом Держпродспоживслужби від 24.02.2020 року №159 посадовим особам Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області: Кузнєцовій Олені Вікторівні - виконуючому обов`язки завідувача сектору контролю за регульованими цінами, Паненко Тетяні Олексіївні - головному спеціалісту сектору за контролю за регульованими цінами доручено здійснити захід державного контролю за додержанням законодавства про ціни та ціноутворення комунального підприємства «Житлово-комунального підприємства «Таїрове» за адресою: вул.40-річчя Перемоги, буд.55, смт.Таїрове, Овідіопольський р-н, Одеське область, 65496. Строк проведення перевірки з 26.07.2021 року по 27.07.2021 року. Тип заходу: позаплановий. Форма заходу: перевірка. Підстава - 9-.1 ст.6 Закону Украли «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», припис Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області від 20.05.2020 року №339. Предмет здійснення заходу: виконання КП «ЖКП «Таїрове» припису Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області щодо усунення порушень вимог Порядку формування тарифів на послуги з поводження з побутовими відходами, затвердженого ПКМУ від 26.07.2006 року №1010, виданого за результатом проведення попереднього заходу (акт від 13.05.2020 року №1795).

Листом КП «ЖКП «Таїрове» від 27.07.2021 року №306 повідомило Головне управління Держпродспоживслужби в Одеській області, що на виконання Припису №339 від 20.05.2020 року за період з 01.05.2018 року до 01.02.2020 року споживачам послуг з вивезення твердих побутових відходів населенню, згідно відомостей бухгалтерської документації, станом на 26.07.2021 року було здійснено перерахунок на суму розміром 348,69 грн., що були повернуті споживачам. На суму 177 262, 61 грн. (207 611,30 грн. - 30 348, 69 грн.) перерахунок не проведено. ОСОБА_2 , здійснено перерахунок та повернуто кошти у розмірі 993,30 грн. (а.с.83).

Листом КП «ЖКП «Таїрове» від 27.07.2021 року №307 повідомило Головне управління Держпродспоживслужби в Одеській області, що на виконання Припису №339 від 20.05.2020 року між КП «ЖКП «Таїрове» та ТОВ «Аудиторська фірма «Врік» укладено договір №135 про надання послуг. Станом на 27.07.2021 року КП «ЖКП «Таїрове» здійснило розрахунки економічно обґрунтованих тарифів на послуги з поводження з побутовими відходами у відповідності з вимогами Порядку формування тарифів на послуги з поводження з побутовими відходами, затвердженого ПКМУ від 26.07.2006 року №1010 «Про затвердження Порядку формування тарифів на послуги з поводження з побутовими відходами, натомість, враховуючи підготовку документів на подання для затвердження до Таїровської селищної ради на цей час зазначені розрахунки не подано (а.с.84).

Відповідно до направлення на проведення заходу державного нагляду (контролю) №1656 від 23.07.2021 року, на підставі наказу від 23.07.2021 року №1885, у відповідності до Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», Закону України «Про ціни та ціноутворення» на підставі погодження Держпродспоживслужби від 22.04.2020 року №16.2-6/2/6420 та Положення про Головне управління Держпродспоживслужби в Одеській області, затвердженого наказом Держпродспоживслужби від 24.02.2020 року №159, посадовим особам Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області: Паненко Тетяні Олексіївні - виконуючому обов`язки завідувача сектору контролю за регульованими цінами, Кузнєцовій Олені Вікторівні - начальнику відділу контролю за регульованими цінами Управління захисту прав споживачів контролю за регульованими цінами доручено здійснити захід державного контролю за додержанням законодавства про ціни та ціноутворення комунального підприємства «Житлово-комунального підприємства «Таїрове» за адресою: вул.40-річчя Перемоги, буд.55, смт.Таїрове, Овідіопольський р-н, Одеська область, 65496. Строк проведення перевірки з 26.07.2021 року по 27.07.2021 року. Тип заходу: позаплановий. Форма заходу: перевірка. Дані про останню проведену перевірку: позапланова; припис щодо усунення порушень - видавався, його вимоги не виконано.

За результатами проведеної перевірки, 27.07.2021 року Головним управлінням Держпродспоживслужби в Одеській області було складено Акт №1587 перевірки за дотриманням суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері формування, встановлення та застосування державних регульованих цін (а.с.113-130).

Актом перевірки від 27.07.2021 року №1587 зафіксовано наступні порушення: абзацу 3 статті 11 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», а саме: Орган державного нагляду (контролю) в межах повноважень, передбачених законом, під час здійснення державного нагляду (контролю) має право надавати (надсилати) суб`єктам господарювання обов`язкові для виконання приписи про усунення порушень і недоліків згідно частини 1 статті 8 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності».

27.07.2021 року відносно ОСОБА_1 , в.о. директора КП «ЖКП «Таїрове» складено протокол №53 про адміністративне правопорушення за ст.188-33 КУпАП, а саме невиконання вимог припису від 20.05.2020 року №339 (а.с.131).

Постановою №994 від 02.08.2021 року ОСОБА_1 притягнуто до адміністративної відповідальності згідно вимог ст.188-33 КУпАП та накладено адміністративне стягнення у розмірі 850,00 грн. (а.с.132).

02.08.2021 року Головним управлінням Держпродспоживслужби в Одеській області прийнято рішення №11, яким, керуючись п.4 ч.1 ст.20 Закону України «Про ціни та ціноутворення», ч.9 ст.7 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», за порушення вимог статті 11 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» застосовано до КП «ЖКП «Таїрове» штраф у сумі 34 000,00 грн. (а.с.133).

Позивач, не погоджуючись з оскаржуваним рішенням №11 від 02.08.2021 року про застосування адміністративно-господарських санкцій за порушення законодавства про ціни і ціноутворення, вважаючи його протиправним та таким, що підлягає скасуванню, звернувся з даним адміністративним позовом до суду.

Джерела права та висновки суду

Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України.

Згідно з частиною першою статті 16 Закону України «Про ціни і ціноутворення» органами державного контролю (нагляду) та спостереження у сфері ціноутворення (далі - уповноважені органи) є: центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику з контролю за цінами; інші органи, визначені законом.

Згідно з п. 1 Положення про Державну службу України з питань безпечності харчових продуктів та захисту прав споживачів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 02.09.2015 року №667, Держпродспоживслужба є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра аграрної політики та продовольства та який реалізує державну політику, зокрема у галузі державного контролю за додержанням законодавства про захист прав споживачів.

Пунктом 2 Положення №667 передбачено, що Держпродспоживслужба у своїй діяльності керується Конституцією та законами України, указами Президента України та постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України, актами Кабінету Міністрів України, іншими актами законодавства.

Відповідно до пп.2 п.3 Положення №667 одним з основних завдань Держпродспоживслужби є дотримання вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін.

Згідно з пп.11 п.4 Положення №667 Держпродспоживслужба відповідно до покладених на неї завдань у сфері дотримання вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін:

- здійснює державний нагляд (контроль) за дотриманням вимог формування, встановлення та застосування державних регульованих цін;

- здійснює державний нагляд (контроль) за достовірністю інформації, зазначеної у документах про формування, встановлення та застосування державних регульованих цін;

- надає у випадках, передбачених законодавством, висновки щодо економічного обґрунтування витрат під час формування цін (тарифів) на товари, роботи і послуги, щодо яких запроваджено державне регулювання цін (тарифів);

- надає органам виконавчої влади, органам місцевого самоврядування, суб`єктам господарювання обов`язкові до виконання приписи про усунення порушень вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін.

Пунктом 7 цього Положення визначено, що Держпродспоживслужба здійснює свої повноваження безпосередньо та через свої територіальні органи.

Постановою Кабінету Міністрів України №1092 утворено як юридичні особи публічного права територіальні органи Державної служби з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів за переліком згідно з додатком 1, у тому числі Головне управління Держпродспоживслужби в Одеській області.

Згідно з пунктом 4 Положення про Головне управління Держпродспоживслужби в Одеській області, затвердженого наказом Держпродспоживслужби від 24 лютого 2020 року №159, Головне управління Держпродспоживслужби в Одеській області здійснює державний нагляд (контроль) за дотриманням вимог формування, встановлення та застосування державних регульованих цін.

Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначено Законом України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 05.04.2007 року №877-V.

Відповідно до ст.1 цього Закону, державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища; заходи державного нагляду (контролю) - планові та позапланові заходи, які здійснюються у формі перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та в інших формах, визначених законом.

Згідно з абз.5 ч.1 ст.6 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», підставами для здійснення позапланових заходів є: звернення фізичної особи (фізичних осіб) про порушення, що спричинило шкоду її (їхнім) правам, законним інтересам, життю чи здоров`ю, навколишньому природному середовищу чи безпеці держави, з додаванням документів чи їх копій, що підтверджують такі порушення (за наявності). Позаплановий захід у такому разі здійснюється територіальним органом державного нагляду (контролю) за наявністю погодження центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у відповідній сфері державного нагляду (контролю), або відповідного державного колегіального органу.

Під час проведення позапланового заходу з`ясовуються лише ті питання, необхідність перевірки яких стала підставою для здійснення цього заходу, з обов`язковим зазначенням цих питань у посвідченні (направленні) на проведення заходу державного нагляду (контролю).

Відповідно до ч.1 ст.7 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», для здійснення планового або позапланового заходу орган державного нагляду (контролю) видає наказ (рішення, розпорядження), який має містити найменування суб`єкта господарювання, щодо якого буде здійснюватися захід, та предмет перевірки.

Відповідно до ч.2 ст.7 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», на підставі наказу (рішення, розпорядження) оформляється посвідчення (направлення) на проведення заходу державного нагляду (контролю), яке підписується керівником органу державного нагляду (контролю) (головою державного колегіального органу) або його заступником (членом державного колегіального органу) із зазначенням прізвища, ім`я та по батькові і засвідчується печаткою.

Відповідно до ч.6 ст.7 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», за результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю) складає акт.

Посадова особа органу державного нагляду (контролю) зазначає в акті стан виконання вимог законодавства суб`єктом господарювання, а в разі невиконання - детальний опис виявленого порушення з посиланням на відповідну вимогу законодавства.

В останній день перевірки два примірники акта підписуються посадовими особами органу державного нагляду (контролю), які здійснювали захід, та суб`єктом господарювання або уповноваженою ним особою, якщо інше не передбачено законом.

Якщо суб`єкт господарювання не погоджується з актом, він підписує акт із зауваженнями.

Зауваження суб`єкта господарювання щодо здійснення державного нагляду (контролю) є невід`ємною частиною акта органу державного нагляду (контролю).

У разі відмови суб`єкта господарювання підписати акт посадова особа органу державного нагляду (контролю) вносить до такого акта відповідний запис.

Один примірник акта вручається керівнику чи уповноваженій особі суб`єкта господарювання - юридичної особи, її відокремленого підрозділу, фізичній особі - підприємцю або уповноваженій ним особі в останній день заходу державного нагляду (контролю), а другий зберігається в органі державного нагляду (контролю).

Відповідно до ч.7 ст.7 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

Згідно з ч.8 ст.7 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», припис - обов`язкова для виконання у визначені строки письмова вимога посадової особи органу державного нагляду (контролю) суб`єкту господарювання щодо усунення порушень вимог законодавства. Припис не передбачає застосування санкцій щодо суб`єкта господарювання. Припис видається та підписується посадовою особою органу державного нагляду (контролю), яка здійснювала перевірку.

Відповідно до пункту 7 частини 1 статті 18 Закону України «Про ціни та ціноутворення» уповноважені органи мають право надавати органам виконавчої влади та органам місцевого самоврядування, суб`єктам господарювання обов`язкові для виконання приписи про усунення порушень вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін.

Судом встановлено, що предметом позову у даній справі є правомірність рішення Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області №11 від 02.08.2021 року про застосування адміністративно-господарських санкцій за порушення законодавства про ціни і ціноутворення, яким за порушення вимог статті 11 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» застосовано до КП «ЖКП «Таїрове» штраф у сумі 34 000,00 грн.

Статтею 238 Господарського кодексу України визначено, що за порушення встановлених законодавчими актами правил здійснення господарської діяльності до суб`єктів господарювання можуть бути застосовані уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування адміністративно-господарські санкції, тобто заходи організаційно-правового або майнового характеру, спрямовані на припинення правопорушення суб`єкта господарювання та ліквідацію його наслідків. Види адміністративно-господарських санкцій, умови та порядок їх застосування визначаються цим Кодексом, іншими законодавчими актами. Адміністративно-господарські санкції можуть бути встановлені виключно законами.

Частиною першою статті 239 Господарського кодексу України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування відповідно до своїх повноважень та у порядку, встановленому законом, можуть застосовувати до суб`єктів господарювання такі адміністративно-господарські санкції: вилучення прибутку (доходу); адміністративно-господарський штраф.

Пунктом 4 частини першої статті 2 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» передбачено, що державна політика у сфері житлово-комунальних послуг базується на таких принципах, зокрема: регулювання цін/тарифів на житлово-комунальні послуги, перелік яких визначено цим Законом, з урахуванням досягнутого рівня соціально-економічного розвитку, природних особливостей відповідного регіону та технічних можливостей.

Порядок формування тарифу на послуги з вивезення побутових відходів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 липня 2006 року №1010 (надалі - Порядок №1010) визначає механізм формування тарифів на послуги з вивезення побутових відходів (далі - послуги). До послуг належать операції поводження з побутовими відходами (збирання, зберігання, перевезення, перероблення, утилізація, знешкодження та захоронення), що здійснюються у населеному пункті згідно з правилами благоустрою, затвердженими органом місцевого самоврядування.

Пунктами 2, 3, 4 Порядку №1010 врегульовано, що економічно обґрунтовані плановані витрати - витрати, планування яких здійснюється з дотриманням вимог стандартів, нормативів, норм технологічних регламентів, а також вимог щодо надання послуг визначеної кількості та якості з урахуванням економічних і природно-кліматичних особливостей регіону; формування тарифів на послуги підприємством здійснюється відповідно до річних планів надання послуг і економічно обґрунтованих планованих витрат, визначених на підставі державних і галузевих нормативів (норм) витрат ресурсів, техніко-економічних розрахунків та кошторисів, ставок податків і зборів (обов`язкових платежів) та цін у планованому періоді, встановлених на підставі прогнозних індексів цін підприємства; річний план надання послуг розробляється окремо за кожною операцією поводження з побутовими відходами на підставі фактичного та прогнозованого обсягів надання послуг з урахуванням техніко-економічних факторів, зокрема таких, як: зміна обсягів надання послуг в результаті економічного розвитку населеного пункту, підвищення вимог щодо якості послуг; підвищення рівня технологічного процесу поводження з побутовими відходами, заміна амортизованого обладнання, здійснення заходів щодо автоматизації та механізації виробництва, застосування прогресивних енергозберігаючих технологій; підвищення рівня організації виробництва та умов організації праці шляхом удосконалення операційно-виробничого планування, систем управління, матеріально-технічного забезпечення господарської діяльності.

З матеріалів справи вбачається, що 20.05.2020 року ГУ Держпродспоживслужби в Одеській області складено Припис №339 про виконання законних вимог щодо усунення порушень порядку формування, встановлення та застосування державних (регульованих) цін, яким зобов`язано позивача в тримісячний термін повернути всім споживачам послуги з вивезення твердих побутових відходів зайво нараховану плату на суму 207 611,30 грн., згідно з актом перевірки шляхом здійснення перерахунків, тим самим усунути допущенні порушення при формуванні та застосуванні державних регульованих цін/тарифів. В тримісячний термін здійснити розрахунки економічно обґрунтованих тарифів на послуги з поводження з побутовими відходами у відповідності з вимогами Порядку формування тарифів на послуги з поводження з побутовими відходами, затвердженого ПКМУ від 26.07.2006 року №1010 та подати їх на затвердження до органів місцевого самоврядування відповідно до підпункту 2 пункту «а» статті 28 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» та пункту 2 частини 3 статті 4 Закон України «Про житлово-комунальні послуги». Про виконання припису та вжитті заходи необхідно було в триденний термін повідомити Головне управління Держпродспоживслужби в Одеській області (а.с.79).

При цьому, судом встановлено, що КП «ЖКП «Таїрове» не виконано вимоги п.1 припису від 20.05.2020 року №339 щодо здійснення перерахунків усім споживачам послуг з вивезення твердих побутових відходів зайво нарахованої плати на суму 297611,30 грн. Перерахунок здійснено тільки на суму 30348,69 грн.

Також, позивачем не виконано вимоги п.2 припису від 20.05.2020 року №339, а саме, не сформовано економічно обґрунтовані тарифи на послуги з поводження з побутовими відходами у відповідності до вимог Порядку формування тарифів на послуги з поводження з побутовими відходами, затвердженого ПКМУ від 28.07.2006 року №1010 та не подано на встановлення до органу місцевого самоврядування з урахуванням вимог Закону України «Про житлово-комунальні послуги» та закону України «Про місцеве самоврядування в Україні».

Будь-яких належних, допустимих та переконливих доказів на спростування наявності встановлених відповідачем під час перевірки порушень, позивачем до суду не надано та з матеріалів справи не встановлено.

При цьому, вказані порушення підтверджуються листами КП «ЖКП «Таїрове» вих. №157 від 18.05.2021 року, вих. №306 від 27.07.2021 року та №307 від 27.07.2021 року.

Щодо посилання позивача на те, що оскаржуване рішення прийнято 02.08.2021 року, а строк виконання вимог припису від 20.05.2020 року №339 становив до 20.08.2020 року, суд зазначає наступне.

Адміністративно-господарські санкції можуть бути застосовані до суб`єкта господарювання протягом шести місяців з дня виявлення порушення, але не пізніш як через один рік з дня порушення цим суб`єктом встановлених законодавчими актами правил здійснення господарської діяльності, крім випадків, передбачених законом (ч.1 ст.250 ГК України).

Отже, останнім днем винесення рішення про накладення на КП «ЖКП «Таїрове» адміністративно-господарського стягнення за порушення ст.11 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», а саме за невиконання припису №339 від 20.05.2020 року є 27.01.2022 року.

Таким чином, Головним управлінням Держпродспоживслужби в Одеській області з дотриманням вимог ч.1 ст.250 ГК України, за не виконання припису №339 від 29 05.2020 року було правомірно прийнято рішення №11 від 02.08.2021 року, яким до КП «ЖКП «Таїрове» застосовано адміністративно-господарську санкцію у сумі 34 000,00 грн.

Отже, з урахуванням встановлених обставин та наявних в матеріалах справи доказів, суд приходить до висновку про відсутність підстав для задоволення позовних вимог КП «ЖКП «Таїрове».

Відповідно до ч.1 ст.72 та ч.2 ст.73 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Належними є докази, які містять інформацію щодо предмету доказування.

Частиною 1 ст.77 КАС України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.

Відповідно до ч.2 ст.77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Згідно ч.1 ст.90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Відповідно до ст.242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Згідно ч.2 ст.2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Слід зазначити, що згідно практики Європейського суду з прав людини та зокрема, рішення у справі Серявін та інші проти України від 10 лютого 2010 року, заява 4909/04, відповідно до п.58 якого суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі Руїс Торіха проти Іспанії від 9 грудня 1994 року, серія A, N 303-A, п.29).

Таким чином, на підставі ст.8 КАС України, згідно якої, усі учасники адміністративного процесу є рівними та ст.9 КАС України, згідно якої розгляд і вирішення справ у адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості, з`ясувавши обставини у справі, перевіривши всі доводи і заперечення сторін та надавши правову оцінку наданим доказам, суд дійшов висновку, що позовні вимоги комунального підприємства «Житлово-комунальне підприємство «Таїрове» до Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області про визнання протиправним та скасування рішення №11 від 02.08.2021 року задоволенню не підлягають.

Розподіл судових витрат

Відповідно до ч.1 ст.139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Враховуючи відмову в задоволенні адміністративного позову, розподіл судових витрат у відповідності до ч.1 ст.139 КАС України судом не здійснюється.

Керуючись ст.ст. 2, 6, 8, 9, 12, 14, 44, 242-246 КАС України, суд, -

В И Р І Ш И В:

В задоволенні адміністративного позову комунального підприємства «Житлово-комунальне підприємство «Таїрове» до Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області про визнання протиправним та скасування рішення №11 від 02.08.2021 року - відмовити.

Рішення набирає законної сили згідно ст.255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими ст.ст.293, 295 та п.15-5 розділу VII Кодексу адміністративного судочинства України.

Рішення може бути оскаржено, згідно ст.295 КАС України, протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частину рішення суду, або розгляд справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Позивач: комунальне підприємство «Житлово-комунальне підприємство «Таїрове» (вул. 40-річчя Перемоги, 55, смт. Таїрове, Овідіопольський район, Одеська область, 65496, код ЄДРПОУ 26601323).

Відповідач: Головне управління Держпродспоживслужби в Одеській області (вул. Сьома Пересипська, 6, м. Одеса, 65042, код ЄДРПОУ 40342996).

Суддя С.О. Cтефанов

.

Джерело: ЄДРСР 100930315
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку