ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
04 листопада 2021 року
м. Київ
справа № 804/5050/17
адміністративне провадження № К/9901/8584/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого - Бучик А.Ю.,
суддів: Мороз Л.Л., Рибачука А.І.,
розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Публічного акціонерного товариства «Українська залізниця» в особі регіональної філії «Придніпровська залізниця» Публічного акціонерного товариства «Українська залізниця» на постанову Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 02 жовтня 2017 року (суддя Бондар М.В.) та ухвалу Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 12 грудня 2017 року (колегія суддів: Шлай А.В., Прокопчук Т.С. Кругового О.О.) у справі №804/5050/17 за позовом Публічного акціонерного товариства «Українська залізниця» в особі регіональної філії «Придніпровська залізниця» Публічного акціонерного товариства «Українська залізниця» до Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Дніпропетровській області про скасування рішення в частині, -
УСТАНОВИВ:
Публічне акціонерне товариство "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" звернулось до суду з адміністративним позовом, в якому просило скасувати рішення виконавчої дирекції Дніпропетровського обласного відділення фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності від 05.07.2017 року №124 «Про повернення коштів Фонду та застосування фінансових санкцій за порушення законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності» в частині повернення неправомірно витрачених страхових коштів у розмірі 169254,29грн. та застосування штрафу (50%) у сумі 84627,15грн.
Постановою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 02.10.2017, залишеною без змін постановою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 12.12.2017, у задоволенні адміністративного позову відмовлено.
Не погоджуючись з судовими рішеннями, посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права, позивачем подано касаційну скаргу, в якій просить їх скасувати та ухвалити нове, яким позов задовольнити.
Касаційну скаргу обґрунтовано тим, що судами не враховано обов"язок відповідача зупинити проведення перевірки у разі виявлення під час її проведення відсутності деяких документів, зокрема у цьому випадку листків непрацездатності. Щодо відсутності на момент проведення перевірки листків непрацездатності, які були підставою для виплати допомоги застрахованим особам, позивач зазначає, що вони були втрачені, проте наявні корінці даних листів та довідки лікувальних закладів щодо їх видачі підтверджують правомірність здійснення виплат. Також посилається на рішення комісії по соціальному страхуванню, на підставі яких подано до фонду заявки на отримання виплат допомоги по втраті працездатності.
Ухвалою Верховного Суду від 05.02.2018 відкрито касаційне провадження.
У відзиві на касаційну скаргу відповідач просить відмовити в її задоволенні, а судові рішення залишити без змін.
Заслухавши суддю-доповідача, дослідивши доводи та вимоги касаційної скарги, колегія суддів дійшла висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з таких підстав.
Судами встановлено, що 27.01.2017 Соборною районною виконавчою дирекцією Дніпропетровського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності листом №02-24-322 повідомлено в.о. начальника Регіональної філії «Придніпровська залізниця» ПАТ «Українська залізниця» про підготовку до планової перевірки.
У період з 29.05.2017 по 31.05.2017, з 01.06.2017 по 02.06.2017, з 06.06.2017 по 09.06.2017 та з 12.06.2017 по 16.06.2017 уповноваженими особами відповідача проведено планову перевірку правомірності використання страхових коштів Фонду за період з 27.10.2015 по 31.03.2017 страхувальником - Регіональною філією «Придніпровська залізниця» ПАТ «Українська залізниця», про що виконавчою дирекцією Дніпропетровського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності складено акт №126 від 16.06.2017.
Перевіркою встановлено, що Регіональна філія «Придніпровська залізниця» неправомірно витратила кошти Фонду при наданні матеріального забезпечення на загальну суму 336878,89грн., в тому числі: на виплату допомоги по тимчасовій непрацездатності - 305517,84грн.; на виплату допомоги по вагітності та пологах - 24761,02грн., на виплату допомоги на поховання - 6600грн.
Зокрема встановлено, що документально не підтверджено правомірність призначення та виплати матеріального забезпечення застрахованим особам по 106 листках непрацездатності в сумі 169254,29 грн., яка, у зв`язку з цим, вважається неправомірно витраченою.
На підставі акту перевірки №126 від 16.06.2017 виконавчою дирекцією Дніпропетровського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності прийнято рішення про повернення коштів Фонду та застосування фінансових санкцій за порушення законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності №124 від 05.07.2017, в якому відповідач вимагає від РФ «Придніпровська залізниця» усунути виявлені факти порушення законодавства про соціальне страхування та застосовує фінансові санкції у загальному розмірі 499759,22 грн., в тому числі: неправомірні витрати - 333039,23 грн.; штраф у розмірі 50% - 166519,62 грн.; пеня - 23,01 грн.; штраф у розмірі 10% - 177,36грн.
Не погоджуючись з прийнятим рішенням, позивач звернувся до суду з цим позовом про скасування рішення в частині повернення неправомірно витрачених страхових коштів у розмірі 169254,29 грн. та нарахування штрафу у розмірі 50% - 84627,15 грн.
Відмовляючи у задоволенні адміністративного позову суд першої інстанції, з яким погодився апеляційний суд, дійшов висновку про правомірність прийнятого рішення відповідачем, оскільки законодавцем чітко визначено, що підставою для призначення та виплати допомоги по тимчасовій непрацездатності, по вагітності та пологах є виданий у встановленому порядку листок непрацездатності, які на час проведення перевірки були відсутні у позивача.
Дослідивши спірні правовідносини, колегія суддів зазначає таке.
Фінансові та організаційні засади загальнообов`язкового державного соціального страхування, гарантії працюючих громадян щодо їх соціального захисту у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, вагітністю та пологами, від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, охорони життя та здоров`я, визначає Закон України від 23.09.1999 №1105-XIV «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування» (зі змінами та доповненнями, чинними на час виникнення спірних правовідносин; далі Закон №1105-XIV).
За правилами частини першої статті 4 Закону №1105-XIV Фонд соціального страхування України є органом, який здійснює керівництво та управління загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та медичним страхуванням, провадить акумуляцію страхових внесків, контроль за використанням коштів, забезпечує фінансування виплат за цими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування та здійснює інші функції згідно із затвердженим статутом.
Частиною першою статті 9 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування» передбачено, що основними завданнями Фонду та його робочих органів є, зокрема, здійснення контролю за використанням роботодавцями та застрахованими особами коштів Фонду (пункт 7).
Фонд та його робочі органи відповідно до покладених на них завдань здійснюють, зокрема, контроль за використанням коштів Фонду, веденням і достовірністю обліку та звітності щодо їх надходження та використання, застосовують в установленому законодавством порядку фінансові санкції та накладають адміністративні штрафи (пункт 6 частини другої статті 9 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування»).
Частиною п`ятою статті 15 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування» встановлено, що роботодавець несе відповідальність за: 1) порушення порядку використання коштів Фонду, несвоєчасне або неповне їх повернення; 2) несвоєчасне подання або неподання відомостей, встановлених цим Законом; 3) подання недостовірних відомостей про використання коштів Фонду; 4) шкоду, заподіяну застрахованим особам або Фонду внаслідок невиконання або неналежного виконання обов`язків, визначених цим Законом.
Відповідно до частин шостої, сьомої цієї ж статті Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування» у разі порушення порядку використання страхових коштів роботодавці відшкодовують Фонду в повному обсязі неправомірно витрачену суму страхових коштів та/або вартість наданих соціальних послуг і сплачують штраф у розмірі 50 відсотків такої суми.
За несвоєчасне повернення або повернення не в повному обсязі страхових коштів на страхувальників та інших отримувачів коштів Фонду накладається штраф у розмірі 10 відсотків несвоєчасно повернутих або повернутих не в повному обсязі страхових коштів.
Страхувальники, інші отримувачі коштів Фонду зобов`язані у десятиденний строк після отримання рішення органу Фонду про повернення коштів перерахувати страхові кошти, використані з порушенням встановленого порядку використання, а також фінансові санкції, визначені у статті 30 цього Закону.
Згідно з частиною 1 статті 31 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування» підставою для призначення допомоги по тимчасовій непрацездатності, по вагітності та пологах є виданий у встановленому порядку листок непрацездатності, а в разі роботи за сумісництвом - копія листка непрацездатності, засвідчена підписом керівника і печаткою за основним місцем роботи. Порядок і умови видачі, продовження та обліку листків непрацездатності, здійснення контролю за правильністю їх видачі встановлюються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров`я, за погодженням з Фондом.
Згідно з пунктом 1 Інструкції про порядок заповнення листка непрацездатності, затвердженої наказом Міністерства охорони здоров`я України, Міністерства праці та соціальної політики України, Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України від 03.11.2004 року N532/274/136-ос/1406 та зареєстровано в Міністерстві юстиції України 17 листопада 2004 року за №1456/10055, листок непрацездатності - це багатофункціональний документ, який є підставою для звільнення від роботи у зв`язку з непрацездатністю та з матеріальним забезпеченням застрахованої особи в разі тимчасової непрацездатності, вагітності та пологів.
Відповідно до пункту 1.1, підпункту 1.4.1 пункту 1.4 Інструкції про порядок видачі документів, що засвідчують тимчасову непрацездатність громадян, затвердженої наказом Міністерства охорони здоров`я України від 13.11.2001 року №455 (далі - Інструкція №455), тимчасова непрацездатність працівників засвідчується листком непрацездатності. Право видачі листків непрацездатності надається лікуючим лікарям державних і комунальних закладів охорони здоров`я.
Колегія суддів погоджується з висновками судів попередніх інстанцій, що підставою для призначення та виплати допомоги по тимчасовій непрацездатності, по вагітності та пологах є листок непрацездатності.
Порядок проведення перевірок страхувальників по коштах Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності (далі - Фонд), порядок прийняття рішень за результатами перевірок та процедуру оскарження рішень за результатами перевірок встановлює Інструкція про порядок проведення перевірок страхувальників по коштах Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, прийняття рішень за їх результатами та процедуру оскарження, затверджена постановою правління Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності від 22.12.2010 №29, зареєстрована в Міністерстві юстиції України 25.03.2011 за №393/19131 (далі - Інструкція про порядок проведення перевірок, Інструкція №29).
За приписами пункту 2.3 Інструкції №29, органи Фонду здійснюють планові та позапланові перевірки.
Згідно п. 3.11 Інструкції № 29 у разі виявлення під час проведення перевірки страхувальника порушень вимог законодавства, які вплинули або можуть вплинути на виплату матеріального забезпечення і надання соціальних послуг, виникнення необхідності звернення до відповідних органів, виникнення необхідності проведення перевірок в інших підприємствах, установах, організаціях, пов`язаних із сплатою та використанням коштів Фонду страхувальником, відсутності ведення належного бухгалтерського обліку відповідно до вимог чинного законодавства, що унеможливлює проведення перевірки, перевірка призупиняється.
Одним із доводів касаційної скарги є незупинення відповідачем перевірки при встановленні відсутності листків непрацездатності.
Проте відповідно до п. 1.14 Інструкції №455 у разі втрати листка непрацездатності за рішенням ЛКК лікувально-профілактичного закладу, в якому його видано, видається новий листок непрацездатності з позначкою "дублікат" на підставі довідки з місця роботи про те, що за період тимчасової непрацездатності виплата допомоги у зв`язку з тимчасовою непрацездатністю не здійснювалась.
Відтак, законодавством не передбачено отримання дублікату листка непрацездатності після проведення необхідних виплат на його підставі, а тому зупинення проведення перевірки в цьому випадку не було доцільним.
В касаційній скарзі позивач посилається на те, що всі подані працівниками листки непрацездатності були перевірені комісією із соціального страхування, що діє на підприємстві, на підставі чого сформовано заявку на виплату коштів та передано до фонду, про що свідчать відповідні протоколи.
Відповідно до ч. 3 ст. 30 Закону № 1105 рішення про призначення матеріального забезпечення та надання соціальних послуг приймається комісією (уповноваженим) із соціального страхування, що створюється (обирається) на підприємстві, в установі, організації, до складу якої входять представники адміністрації підприємства, установи, організації та застрахованих осіб (виборних органів первинної профспілкової організації (профспілкового представника) або інших органів, які представляють інтереси застрахованих осіб).
Комісія (уповноважений) із соціального страхування здійснює контроль за правильним нарахуванням і своєчасною виплатою матеріального забезпечення, приймає рішення про відмову в його призначенні, про припинення виплати матеріального забезпечення (повністю або частково), розглядає підставу і правильність видачі листків непрацездатності та інших документів, які є підставою для надання матеріального забезпечення та соціальних послуг.
Водночас наявність рішень комісії із соціального страхування про здійснення виплати допомоги не позбавляє позивача обов`язку зберігати листки непрацездатності та пред`являти їх при проведенні перевірки.
Вказане кореспондується із п. 6.2 Інструкції № 29, згідно якого страхувальник під час здійснення перевірки зобов`язаний: надавати копії документів, засвідчені страхувальником, пояснення, довідки, відомості, матеріали з питань, що виникають під час перевірки, відповідно до вимог законодавства.
Факт відсутності на час проведення перевірки 106 листків непрацездатності судами встановлено та позивачем не заперечується.
Згідно з пунктом 2.1 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 24.05.1995 року №88 (далі - Положення №88) первинні документи - це документи, створені у письмовій або електронній формі, які містять відомості про господарські операції, включаючи розпорядження та дозволи адміністрації (власника) на їх проведення.
Пунктом 6.10 Положення №88 у разі пропажі або знищення первинних документів, облікових регістрів і звітності керівник підприємства, установи письмово повідомляє про це правоохоронні органи та наказом призначає комісію для встановлення переліку відсутніх документів та розслідування причин їх пропажі або знищення. Для участі в роботі комісії запрошуються представники слідчих органів, охорони і державного пожежного нагляду. Результати роботи комісії оформляються актом, який затверджується керівником підприємства, установи. Копія акта надсилається органу, в сфері управління якого перебуває підприємство, установа, в 10-денний строк.
Позивачем надано наказ начальника Мелітопольського локомотивного депо від 19.06.2017 №170 про проведення службового розслідування по факту втрати папки з листами непрацездатності за квітень 2016 року, заява начальника СП «Мелітопольське локомотивне депо» від 22.06.2017 №38/08 до в.о. начальника Мелітопольського відділу поліції ГУНП у Запорізькій області, складена за фактом пропажі при невстановлених обставинах службової документації, корінці листків непрацездатності, довідки лікувальних закладів щодо видачі листків непрацездатності та реєстри виданих листків непрацездатності.
Проте колегія суддів погоджується з висновками судів попередніх інстанцій, що всі заходи позивачем були вчинені вже після проведення перевірки, про яку позивач був повідомлений суб`єктом владних повноважень завчасно, майже за 5 місяців до її початку.
Отже, під час проведення відповідачем перевірки, внаслідок втрати листків непрацездатності та ненадання їх копій перевіряючим особам, не можливо було встановити, чи видані такі документи у відповідності з вимогами законодавства та чи могли вони бути підставою для призначення та здійснення виплат застрахованим особам.
З цього приводу колегія суддів зазначає, що суть виявленого відповідачем порушення порядку використання страхових коштів полягала не у відсутності під час перевірки в Регіональній філії «Придніпровська залізниця» листків непрацездатності або їх копій, засвідчених страхувальником, а в тому, що останній не підтвердив наявності підстав для призначення і виплати коштів Фонду, правомірності їх використання.
Відсутність документів призводить до невизнання підтвердженими даних підприємства щодо сум витрат Фонду та до відповідних наслідків, зокрема, у вигляді прийняття рішення про повернення коштів, про що правильно зазначили й суди попередніх інстанцій в оскаржуваних судових рішеннях.
Оскільки, як встановлено судами позивач під час проведення перевірки не надав відповідачу документів, на підставі яких було здійснено призначення та виплату коштів застрахованим особам, то правильними та обґрунтованими є висновки суду про порушення позивачем порядку використання страхових коштів.
Відповідно до статті 350 КАС України (в редакції до набрання чинності змінами, внесеними Законом України від 15.01.2020 № 460-IX) суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.
Керуючись статтями 341, 345, 349, 350, 355, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України,
ПОСТАНОВИВ:
Касаційну скаргу Публічного акціонерного товариства «Українська залізниця» в особі регіональної філії «Придніпровська залізниця» Публічного акціонерного товариства «Українська залізниця» залишити без задоволення.
Постанову Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 02 жовтня 2017 року та ухвалу Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 12 грудня 2017 року залишити без змін.
Постанова суду є остаточною та оскарженню не підлягає.
Головуючий А.Ю. Бучик
Судді Л.Л. Мороз
А.І. Рибачук