open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

03 листопада 2021 року

м. Київ

справа №640/21520/18

адміністративне провадження № К/9901/26993/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Рибачука А.І.,

суддів: Мороз Л.Л., Бучик А.Ю.

розглянувши у порядку попереднього розгляду у касаційній інстанції адміністративну справу № 640/21520/18

за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в місті Києві, Київського міського військового комісаріату про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії, провадження у якій відкрито

за касаційною скаргою ОСОБА_1

на постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 28.08.2019, ухвалену судом у складі колегії суддів: головуючого судді Бєлової Л.В., суддів: Аліменка В.О., Кучми А.Ю.,-

ВСТАНОВИВ:

І. РУХ СПРАВИ

1. В грудні 2018 року ОСОБА_1 (далі позивач) звернувся до суду з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в місті Києві (далі ГУ ПФУ в м. Києві), Київського міського військового комісаріату, в якому просив:

- визнати протиправними дії Київського міського військового комісаріату щодо надання довідки від 16.03.2018 №ФА 118863 про розмір його грошового забезпечення до складу якої не увійшли: надбавка за виконання особливо важливих завдань в розмірі 50%, надбавка за кваліфікацію льотчик/штурман 1 клас 12%, надбавка льотний склад при виконанні польотів 35% та премія в розмірі 10%;

- зобов`язати Київський міський військовий комісаріат надати довідку про розмір грошового забезпечення з 01.01.2018 до складу якої включити: надбавку за виконання особливо важливих завдань в розмірі 50%, надбавку за кваліфікацію льотчик/штурман 1 клас 12%, надбавку льотний склад при виконанні польотів 35% та премію в розмірі 10%;

- визнати протиправними дії ГУ ПФУ в м. Києві щодо неврахування при перерахунку його пенсії з 01.01.2018 надбавки за виконання особливо важливих завдань в розмірі 50%, надбавки за кваліфікацію льотчик/штурман 1 клас 12%, надбавки льотний склад при виконанні польотів 35% та премії в розмірі 10%;

- визнати протиправними дії ГУ ПФУ в м. Києві щодо виплати пенсії з урахуванням лише 50% суми підвищення пенсії;

- зобов`язати ГУ ПФУ в м. Києві провести йому перерахунок пенсії з 01.01.2018 з урахуванням надбавки за виконання особливо важливих завдань в розмірі 50%, надбавки за кваліфікацію льотчик/штурман 1 клас 12%, надбавки льотний склад при виконанні польотів 35%, премії у розмірі 10% та здійснити виплату донарахованих сум з урахуванням 100% суми підвищення пенсії.

2. В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що Київський обласний військовий комісаріат протиправно не включив в довідку про розмір його грошового забезпечення з 01.01.2018 додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премію, які він отримував при виході на пенсію, що на переконання позивача обмежує його право на належне соціальне забезпечення. Крім того, позивач вказував на те, що його пенсія підлягає виплаті у розмірі 100 відсотків суми підвищення пенсії, а тому обмеження її виплати (50%) є втручанням у його право на мирне володіння майном.

3. Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 11.06.2019, задоволено адміністративний позов частково.

Визнано протиправними дії ГУ ПФУ в м. Києві в частині зменшення розміру пенсії позивача за рахунок виплати 50% суми підвищення до пенсії з 01.01.2018 та за рахунок виплати 75% суми підвищення пенсії з 01.01.2019 на підставі постанови Кабінету Міністрів України «Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяких інших осіб» від 21.02.2018 № 103 (далі Постанова № 103).

Зобов`язано ГУ ПФУ в м. Києві здійснити перерахунок та виплату пенсії позивачу у розмірі, який обчислено з урахуванням 100% суми підвищення до пенсії, починаючи з 01.01.2018.

Зобов`язано Київський міський військовий комісаріат скласти, оформити та подати до ГУ ПФУ в м. Києві довідку про розмір грошового забезпечення позивача для перерахунку пенсії з урахуванням додаткових видів грошового забезпечення: надбавки за виконання особливо важливих завдань в розмірі 50%, надбавки за кваліфікацію льотчик/штурман 1 клас 12%, надбавки за льотний склад при виконанні польотів 35% та премії в розмірі 10%. У задоволенні інших позовних вимог відмовлено.

4. Постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 28.08.2019 скасовано рішення суду першої інстанції у частині позовних вимог про зобов`язання ІНФОРМАЦІЯ_1 оформити та подати до ГУ ПФУ в м. Києві довідку про розмір грошового забезпечення позивача для перерахунку пенсії з урахуванням додаткових видів грошового забезпечення: надбавки за виконання особливо важливих завдань в розмірі 50%, надбавки за кваліфікацію льотчик/штурман 1 клас 12%, надбавки льотний склад при виконанні польотів 35% та премії в розмірі 10%, та прийнято в цій частині нове рішення, яким відмовлено у їх задоволенні. В іншій частині рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 11.06.2019 залишено без змін.

5. Не погодившись з рішенням суду попередньої інстанції 24.09.2019 позивач звернувся до суду касаційної інстанції із касаційною скаргою, у якій, посилаючись на порушення судом апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права, просить скасувати постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 28.08.2019 та залишити в силі рішення суду першої інстанції.

6. Протоколом розподілу справи від 24.09.2019 визначено склад колегії суддів для розгляду даної справи: Рибачук А.І. головуючий суддя, судді: Мороз Л.Л., Бучик А.Ю.

7. Ухвалою Верховного Суду від 02.10.2019 відкрито касаційне провадження у цій справі.

ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

8. Судами попередніх інстанцій встановлено, що позивач є особою, яка перебувала на військовій службі, якій з 16.08.1996 призначено пенсію за вислугу років відповідно до Закону № 2262-XII.

Як слідує з матеріалів справи, станом на 01.01.2017 розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії позивача становив: посадовий оклад 1145 грн; оклад за військове звання - 130 грн; процентна надбавка за вислугу років 40% - 510 грн; надбавка льотний склад при виконанні польотів 35% - 400,75 грн; надбавка за кваліфікацію льотчик/штурман І клас 12% - 137,40 грн; надбавка за роботу з таємними виробами, носіями, документами 10% - 114,50 грн; надбавка за особливо важливі завдання 50% - 892,50 грн; премія 10% - 114,50 грн, а всього 3444,65 грн. Основний розмір пенсії 100% грошового забезпечення (вислуга років 48) у розмірі 3444,65 грн з урахуванням доплати, в тому числі збільшення основного розміру пенсії (25%) 861,16 грн, вид підвищення або надбавки до пенсії: особа з інвалідністю внаслідок війни ІІ групи при виконанні обов`язків військової служби, особа з інвалідністю внаслідок війни ІІ групи (стаття 7) (з 01 по 30) 498,80 грн, вид підвищення або надбавки до пенсії: І категорія ЧАЕС (під час служби) особа з інвалідністю ІІ групи А - 379,60 грн, особа з інвалідністю внаслідок війни ІІ групи/при виконанні обов`язків військової служби 50,00 грн, особливі заслуги (24%) стаття 1, пункти 6-8 Закону (з 01 по 30) 299,28 грн, підвищення за постановою Кабінету Міністрів України від 23.04.2012 № 355 «Про збільшення розмірів пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» (35% від 3444,65 грн=1205,63 грн, максимальний розмір = 916,00 грн) (з 01 по 30) 916,00 грн, підсумок пенсії (з надбавками) 6449,49 грн.

01.03.2018 набрала чинності постанова Кабінет Міністрів України від 30.08.2017 № 704 "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб" (далі Постанова №704), якою збільшено розмір грошового забезпечення військовослужбовців.

21.02.2018 Кабінет Міністрів України прийняв Постанову №103 пунктами 1, 2 якої встановив перерахувати з 01.01.2018 пенсії, призначені згідно із Законом № 2262-ХІІ до 01.03.2018 (крім пенсій, призначених згідно із Законом особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції) та поліцейським), з урахуванням розміру окладу за посадою, військовим (спеціальним) званням, відсоткової надбавки за вислугу років за відповідною або аналогічною посадою, яку особа займала на дату звільнення із служби (на дату відрядження для роботи до органів державної влади, органів місцевого самоврядування або до сформованих ними органів, на підприємства, в установи, організації, вищі навчальні заклади), що визначені станом на 01.03.2018 відповідно до постанови № 704.

У зв`язку із прийняттям постанови № 704, на виконання вимог Постанови № 103 та пункту 3 Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 № 45 (далі - Порядок №45), Київський міський військовий комісаріат сформував та подав до ГУ ПФУ в м. Києві довідку від 16.03.2018 № ФА1188631за формою згідно з додатком 2 до Порядку № 45 про розміри грошового забезпечення, визначені у пункті 1 Постанови №103, відповідно до якої розмір посадового окладу, окладу за військовим званням, відсоткової надбавки за вислугу років за відповідною посадою за нормами чинними станом на 01.03.2018, за посадою командир вертолітної ескадрильї» становить: посадовий оклад - 4510 грн, оклад за військовим званням (підполковник) - 1410 грн, надбавка за вислугу років (50 %) - 2960 грн, а всього 8880 грн.

На підставі вказаної довідки ГУ ПФУ в м. Києві проведено перерахунок пенсії позивача з 01.01.2018 виходячи 100% розміру грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсії 10 575 грн, з яких: 5640 грн посадовий оклад, 1410 грн оклад за військове званням, 3525 грн надбавка за вислугу років (50%), з урахуванням доплати, в тому числі, збільшення основного розміру пенсії (25%) 2643,75 грн, вид підвищення або надбавки до пенсії: особа з інвалідністю внаслідок війни ІІ групи при виконанні обов`язків військової служби, інвалід війни ІІ групи (стаття 7) (з 01 по 28) 580,80 грн, вид підвищення або надбавки до пенсії: 1 категорія ЧАЕС (під час служби) особа з інвалідністю ІІ групи А 379,60 грн, особа з інвалідністю внаслідок війни ІІ групи/при виконанні обов`язків військової служби 50,00 грн, особливі заслуги (24%) стаття 1, пункти 6-8 Закону (з 01 по 28) 348,48 грн, підсумок пенсії (з надбавками) 14 577,63 грн, з урахуванням максимального розміру пенсії 13 730 грн, попередньої суми пенсії 6580,69 грн та підвищення 3574,66 грн (50% від 7149,31 грн) 10 155,35 грн. Підвищення згідно з Постановою № 103 складає 7149,31 грн, з них виплачується з 01.01.2018 по 31.12.2018 щомісячно 50% від підвищення 3574,66 грн, з 01.01.2019 по 31.12.2019 щомісячно 75% підвищення 5361,98 грн та з 01.01.2020 щомісячно 100% від підвищення 7149,31 грн.

Не погоджуючись з вказаним перерахунком пенсії на підставі довідки від 16.03.2018 № ФА1188631 позивач звернувся до Київського міського військового комісаріату за відповідними роз`ясненнями щодо невключення у вказану довідку додаткових видів грошового забезпечення.

За результатами розгляду звернення позивача, Київський міський військовий комісаріат листом від 02.11.2018 №В03/27.09 надав відповідь, якою повідомив про те, що довідка про розмір грошового забезпечення для здійснення перерахунку пенсії позивачу була складена з урахуванням розміру окладу за посадою, військовим (спеціальним) званням, відсоткової надбавки за вислугу років за відповідною посадою відповідно до Постанови № 103. Окрім перелічених складових грошового забезпечення, у вказаній постанові не зазначені інші види грошового забезпечення, тому підстав для надання на позивачу довідки з урахуванням будь-яких інших додаткових видів грошового забезпечення немає.

03.10.2018 позивач звернувся до ГУ ПФУ в м. Києві для отримання інформації щодо здійсненого перерахунку його пенсії.

ГУ ПФУ в м. Києві листом від 09.11.2018 №108748/02 повідомило позивача про те, що перерахунок його пенсії проведено на виконання Постанови № 103 на підставі наданої уповноваженим органом довідки про розмір грошового забезпечення станом на 01.03.2018 з урахуванням розміру окладу за посадою, військовим (спеціальним) званням, відсоткової надбавки за вислугу. Виплата перерахованих підвищених пенсій проводиться з 01.01.2018 у таких розмірах: з 01.01.2018 50%, з 01.01.2019 по 31.12.2019 75% та з 01.01.2020 100% підвищення пенсії, визначеного станом на 01.01.2018. Після проведеного перерахунку з 01.01.2018 розмір пенсії позивача склав 9519,79 грн, різницю пенсії за січень-березень 2018 року в сумі 8817,30 грн позивач отримав в квітні 2018 року. Крім того, у листі зазначено, що у серпні 2018 року уповноваженим органом повторно надана довідка про грошове забезпечення для перерахунку пенсії та розмір пенсії після проведеного перерахунку з 01.01.2018 склав 10155,35 грн, різницю за січень-серпень 2018 року в сумі 5704,48 грн виплачено у вересні поточного року.

Позивач, вважаючи, що його право на перерахунок пенсії з урахуванням додаткових видів грошового забезпечення є порушеним, оскільки Київський міський військовий комісаріат не включив у довідку про перерахунок його пенсії додаткових видів грошового забезпечення, а ГУ ПФУ м. Києві, відповідно не провело перерахунок його пенсії відповідно до вимог статті 63 Закону № 2011-XII, з врахуванням положень Постанови № 704, із обов`язковим зазначенням відомостей про розміри щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії, звернувся з цим позовом до суду.

ІІІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

9. Задовольняючи частково позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що Постановою № 103 визначено, що виплата сум підвищення перерахованої пенсії, які мали бути перераховані та виплачені фактично зменшена (виплата 50 та 75 відсотків) та розстрочена на значний термін (протягом 2018-2020 років), що порушує право позивача на отримання усієї суми підвищеної пенсії, яка повинна була бути розрахована та виплачена відповідачем на підставі Порядку № 45, тобто ГУ ПФУ в м. Києві, отримавши довідку про грошове забезпечення позивача, зобов`язано було здійснити перерахунок пенсії останньому, виходячи із 100 відсотків суми підвищення пенсії, а не 50 відсотків від такої суми підвищення, починаючи з 01.01.2018. При цьому, суд дійшов висновку про відсутність з боку ГУ ПФУ в м. Києві порушень прав та законних інтересів позивача щодо проведення перерахунку його пенсії з 01.01.2018 без урахування додаткових видів грошового забезпечення, оскільки підстави для включення інших видів грошового забезпечення ніж тих, як зазначені в довідці, наданій уповноваженим органом, відсутні зважаючи на відсутність повноважень самостійного визначення складових грошового забезпечення, які враховуються при перерахунку пенсії позивачу.

Водночас суд, з посиланням на судові рішення у справі № 826/3858/18, у якій визнано протиправними та нечинними пункти 1, 2 Постанови №103 та зміни до пункту 5 і додатку 2 Порядку № 45, в яких при перерахунку пенсії не передбачалось врахування надбавки за виконання особливо важливих завдань в розмірі 50%, надбавки за кваліфікацію льотчик/штурман 1 клас 12%, надбавки льотний склад при виконанні польотів 35% та премії в розмірі 10%, які отримував позивач на момент виникнення у нього права на призначення пенсії дійшов висновку про необхідність зобов`язання Київського міського військового комісаріату виготовити та надати ГУ ПФУ в м.Києві довідку про грошове забезпечення для здійснення перерахунку пенсії позивачу із врахуванням: надбавки за виконання особливо важливих завдань в розмірі 50%, надбавки за кваліфікацію льотчик/штурман 1 клас 12%, надбавки за льотний склад при виконанні польотів 35% та премії в розмірі 10%.

В той же час, суд визнав необґрунтованими позовні вимоги позивача в частині визнання протиправними дій Київського міського військового комісаріату щодо надання довідки від 16.03.2018 № ФА 118863 про розмір грошового забезпечення без урахування додаткових видів грошового забезпечення, зважаючи на те, що на момент складення цієї довідки та направлення її на адресу ГУ ПФУ в м. Києві набрали чинності положення Постанови № 103, якою не передбачалось включення до складових грошового забезпечення інших його видів, окрім, посадового окладу, окладу за військове звання та процентної надбавки за вислугу років.

10. Шостий апеляційний адміністративний суд скасовуючи рішення суду першої інстанції та відмовляючи у задоволенні позовних вимог у частині зобов`язання Київського міського військового комісаріату оформити та подати до ГУ ПФУ в м. Києві довідку про розмір грошового забезпечення позивача для перерахунку пенсії з урахуванням додаткових видів грошового забезпечення виходив з того, що в поданій Київським обласним військовим комісаріатом довідці були визначені види грошового забезпечення, передбачені пунктом 5 Порядку № 45 та пунктом 1 Постанови № 103, які на момент виникнення спірних правовідносин були чинними, що свідчить про те, що Київський міський військовий комісаріат діяв у межах повноважень, на підставі та у спосіб, передбачені законодавством. При цьому, спір щодо видачі довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії після скасування судом пункту 5 і додатка 2 Порядку №45 в межах даної справи відсутній.

IV ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ

11. Касаційна скарга обґрунтована протиправністю рішення суду апеляційної інстанції з посиланням скаржника на те, що додаткові види грошового забезпечення військовослужбовців, які враховуються при перерахунку пенсії, встановлюються виключно законами України, зокрема Законом № 2262-XII, який передбачає включення до грошового забезпечення, з розміру якого обчислюється пенсія, щомісячних основних видів грошового забезпечення, до яких належить: посадовий оклад, оклад за військовим званням, процентна надбавка за вислугу років, а також додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення), з яких було сплачено страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування. Крім цього, скаржник вказує на те, що право на соціальні виплати є майновим правом, а звуження суб`єктами владних повноважень переліку надбавок, з яких має обчислюватись призначена йому пенсія, та відповідно зменшення розміру пенсійних виплат, порушує його право власності в розумінні статті 1 Першого протоколу Конвенції про захист прав людини та основоположних свобод.

12. 16.10.2019 відповідачем було подано відзив на касаційну скаргу позивача, в якому зазначено, що відповідно до Постанови № 103 пенсії виплачуються з урахуванням: розміру окладу за посадою, військовим званням, відсотковою надбавкою за вислугу років за відповідною або аналогічною посадою, яку особа отримувала на дату звільнення зі служби, що визначена станом на 01.03.2018 відповідно до Постанови № 704. З огляду на викладене, відсутні підстави для врахування надбавок, які просить включити до довідки позивач на підставі Постанови Кабінету Міністрів України від 07.11.2007 №1294 «Про упорядкування структури та умов грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб», яка втратила чинність на підставі Постанови №704.

V. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ

13. Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги, а також виходячи із меж касаційного перегляду справи, визначених статтею 341 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів виходить із такого.

14. ОСОБА_1 рішення суду апеляційної інстанції оскаржується у частині, якою відмовлено у задоволенні позовних вимог.

Таким чином, спірним питанням, в межах даного касаційного перегляду судового рішення, є правомірність видачі військовим комісаріатом довідки про грошове забезпечення позивача на підставі Постанов №№ 103,704 без урахування додаткових видів грошового забезпечення та зобов`язання військового комісаріату видати нову довідку з урахуванням як основних так і додаткових видів грошового забезпечення.

15. Умови, норми і порядок пенсійного забезпечення громадян України із числа осіб, які перебували, зокрема, на військовій службі, визначає Закон № 2262-XII, яким зокрема держава гарантує гідне пенсійне забезпечення осіб, які мають право на пенсію, шляхом встановлення їм пенсій не нижче прожиткового мінімуму, визначеного законом, перерахунок призначених пенсій у зв`язку із збільшенням рівня грошового забезпечення, надання передбачених законодавством державних соціальних гарантій, вжиття на державному рівні заходів, спрямованих на їх соціальний захист.

16. Відповідно до частини четвертої статті 63 Закону № 2262-XII усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим із служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій.

17. Вказаною нормою Кабінету Міністрів України делеговані повноваження для встановлення умов, порядку та розміру перерахунку пенсій у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за Законом № 2262-ХІІ, що узгоджується з приписами статей 19, 113, 116, 117 Конституції України.

18. Статус Кабінету Міністрів України визначений у статті 113 Основного Закону України як вищого органу у системі органів виконавчої влади, що відповідальний перед Президентом України і Верховною Радою України, підконтрольний і підзвітний Верховній Раді України у межах, передбачених цією Конституцією.

19. Відповідно до статей 116, 117 Конституції України Кабінет Міністрів України, зокрема, забезпечує виконання законів України, вживає заходів щодо забезпечення прав і свобод людини і громадянина, забезпечує проведення фінансової політики та політики у сфері соціального захисту, розробляє проект закону про Державний бюджет України і забезпечує виконання затвердженого Верховною Радою України Державного бюджету України, спрямовує і координує роботу міністерств, інших органів виконавчої влади, видає в межах своєї компетенції постанови і розпорядження, які є обов`язковими до виконання.

20. Зазначені повноваження Уряду деталізовані у частині першій статті 20 Закону України Про Кабінет Міністрів України та полягають у забезпеченні проведення державної соціальної політики шляхом вжиття заходів щодо підвищення реальних доходів населення та забезпечення соціального захисту громадян; забезпеченні підготовки проектів законів щодо державних соціальних стандартів і соціальних гарантій; забезпеченні розробки та виконання державних програм соціальної допомоги, зокрема, особам з інвалідністю, пенсіонерам та іншим непрацездатним і малозабезпеченим верствам населення.

21. Згідно із статтею 1 зазначеного Закону Кабінет Міністрів України є вищим органом у системі органів виконавчої влади. Кабінет Міністрів України здійснює виконавчу владу безпосередньо та через міністерства, інші центральні органи виконавчої влади, Раду міністрів Автономної Республіки Крим та місцеві державні адміністрації, спрямовує, координує та контролює діяльність цих органів. Кабінет Міністрів України відповідальний перед Президентом України і Верховною Радою України, підконтрольний і підзвітний Верховній Раді України у межах, передбачених Конституцією України.

22. Відповідно до статей 3, 4 цього ж Закону діяльність Кабінету Міністрів України ґрунтується на принципах верховенства права, законності, поділу державної влади, безперервності, колегіальності, солідарної відповідальності, відкритості та прозорості. Кабінет Міністрів України здійснює виконавчу владу на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Кабінет Міністрів України є колегіальним органом. Кабінет Міністрів України приймає рішення після обговорення питань на його засіданнях; Кабінет Міністрів України у своїй діяльності керується Конституцією України, цим Законом, іншими законами України, а також указами Президента України та постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України. Організація, повноваження і порядок діяльності Кабінету Міністрів України визначаються Конституцією України, цим та іншими законами України. Кабінет Міністрів України відповідно до Конституції України та цього Закону затверджує Регламент Кабінету Міністрів України, який визначає порядок проведення засідань Кабінету Міністрів України, підготовки та прийняття рішень, інші процедурні питання його діяльності.

23. Колегія суддів звертає увагу, що в рішенні Конституційного Суду України №3-рп від 25.01.2012 зазначено, що надання Верховною Радою України права Кабінету Міністрів України встановлювати у випадках, передбачених законом, порядок та розміри соціальних виплат та допомоги, які фінансуються за рахунок коштів Державного бюджету України, пов`язується з його функціями, визначеними в пунктах 2, 3 статті 116 Конституції України. Отже, Кабінет Міністрів України регулює порядок та розміри соціальних виплат та допомоги, які фінансуються за рахунок коштів Державного бюджету України, відповідно до Конституції та законів України.

24. Крім того, Конституційний Суд України неодноразово надавав тлумачення статтям 116 та 117 Конституції України, зокрема, у Рішенні від 02.03.1999 № 2-рп/99 у справі про комунальні послуги Конституційний Суд України звернув увагу на те, що здійснення в цілому політики соціального захисту не належить до виключних повноважень Верховної Ради України; політика соціального захисту є складовою частиною внутрішньої соціальної політики держави, забезпечення її проведення, відповідно до пункту 3 статті 116 Конституції України, здійснюється Кабінетом Міністрів України. Кабінет Міністрів України як вищий орган у системі органів виконавчої влади наділений конституційними повноваженнями спрямовувати і координувати діяльність міністерств, інших органів виконавчої влади.

25. У пункті 2.1 Рішення від 26.12.2011 № 20-рп/2011 Конституційний Суд України зазначив, що передбачені законами соціально-економічні права не є абсолютними. Механізм реалізації цих прав може бути змінений державою, зокрема, через неможливість їх фінансового забезпечення шляхом пропорційного перерозподілу коштів з метою збереження балансу інтересів усього суспільства. Крім того, такі заходи можуть бути обумовлені необхідністю запобігання чи усунення реальних загроз економічній безпеці України, що згідно з частиною першою статті 17 Конституції України є найважливішою функцією держави. Водночас зміст основного права не може бути порушений, що є загальновизнаним правилом, на що вказав Конституційний Суд України у Рішенні від 22 вересня 2005 року № 5-рп/2005 у справі про постійне користування земельними ділянками. Неприпустимим також є встановлення такого правового регулювання, відповідно до якого розмір пенсій, інших соціальних виплат та допомоги буде нижчим від рівня, визначеного в частині третій статті 46 Конституції України, і не дозволить забезпечувати належні умови життя особи в суспільстві та зберігати її людську гідність, що суперечитиме статті 21 Конституції України.

26. У пункті 2.2 цього ж Рішення Конституційний Суд України вказав, що Кабінет Міністрів України повноважний вживати заходів щодо забезпечення прав і свобод людини і громадянина та проводити політику у сфері соціального захисту (пункти 2, 3 статті 116 Конституції України).

27. Велика Палата Верховного Суду також неодноразово висловлювала позицію стосовно застосування статей 116, 117 Конституції України у спорах, пов`язаних із пенсійним забезпеченням, зокрема в постановах від 12.12.2018 у справі № 802/2196/17-а, від 23.10.2019 у справі № 825/506/18 та від 19.02.2020 у справі № 240/6263/18. Таку позицію також висловлював і Верховний Суд, зокрема в постанові від 07.02.2019 у справі №750/6379/16-а.

28. Порядок проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону № 2262-XII, затверджений Постановою № 45.

29. 21.02.2018 Кабінетом Міністрів України ухвалено Постанову № 103 пунктом 1 якої постановлено перерахувати пенсії, призначені згідно із Законом №2262-ХІІ до 01 березня 2018 року (крім пенсій, призначених згідно із Законом особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції) та поліцейським), з урахуванням розміру окладу за посадою, військовим (спеціальним) званням, відсоткової надбавки за вислугу років за відповідною або аналогічною посадою, яку особа займала на дату звільнення із служби (на дату відрядження для роботи до органів державної влади, органів місцевого самоврядування або до сформованих ними органів, на підприємства, в установи, організації, вищі навчальні заклади), що визначені станом на 01 березня 2018 року відповідно до постанови № 704.

30. Пунктом 2 Постанови № 103 визначено, що виплату перерахованих відповідно до пункту 1 цієї постанови підвищених пенсій (з урахуванням доплат до попереднього розміру пенсій, підвищень, індексації та інших доплат до пенсії, встановлених законодавством (крім підвищень, додаткової пенсії, цільової грошової допомоги, пенсії за особливі заслуги перед Україною, що визначені законом) проводити з 01 січня 2018 року у таких розмірах: з 1 січня 2018 року 50 відсотків; з 01 січня 2019 року по 31 грудня 2019 року - 75 відсотків; з 01 січня 2020 року 100 відсотків суми підвищення пенсії, визначеного станом на 01 березня 2018 року.

31. Пенсійний фонд України, відповідно до Положення затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23.07.2014 № 280, є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України, що реалізує державну політику з питань пенсійного забезпечення та ведення обліку осіб, які підлягають загальнообов`язковому державному соціальному страхуванню. Пенсійний фонд України у своїй діяльності керується Конституцією та законами України, указами Президента України та постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України, актами Кабінету Міністрів України, іншими актами законодавства.

32. Пенсійний фонд України після прийняття Кабінетом Міністрів України рішення щодо перерахунку пенсій та отримання відповідного повідомлення від Мінсоцполітики повідомляє своїм головним управлінням в Автономній Республіці Крим, областях, мм. Києві та Севастополі про підстави для проведення перерахунку пенсій та про необхідність підготовки списків осіб, пенсії яких підлягають перерахунку, та надсилає відповідну інформацію Міноборони, МВС, Національній поліції, Мін`юсту, Мінінфраструктури, СБУ, Службі зовнішньої розвідки, ДФС, Управлінню державної охорони, Адміністрації Держспецзв`язку, Адміністрації Держприкордонслужби, ДСНС (далі державні органи). Головні управління ПФУ у десятиденний строк з моменту надходження зазначеного повідомлення складають списки за формою згідно з додатком 1 та подають їх органам, які уповноважені рішеннями керівників державних органів видавати довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії.

33. На підставі списків уповноважені органи готують довідки про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій, для кожної особи, зазначеної в списку, за формою згідно з додатками 2 і 3 (далі довідки) та у місячний строк подають їх головним управлінням ПФУ. Довідки видаються державним органом, з якого особи були звільнені із служби, якщо інше не передбачено цим Порядком.

34. Тобто, на Київський міський військовий комісаріат покладено функції зі складання довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсій у разі ухвалення Кабінетом Міністрів України рішення про зміну розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення для визначених осіб або про введення для них нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, установлених законодавством після надходження від територіального пенсійного органу списків осіб, пенсії яких підлягають перерахунку за формою згідно із додатком 1 до Порядку № 45.

35. Перерахунок пенсії здійснюється на момент виникнення такого права і проводиться у строки, передбачені частинами другою і третьою статті 51 Закону № 2262-XII. Якщо внаслідок перерахунку розмір зменшується, пенсія виплачується в раніше встановленому розмірі.

36. Під час перерахунку пенсій використовуються такі види грошового забезпечення, як посадовий оклад, оклад за військовим (спеціальним) званням та відсоткова надбавка за вислугу років на момент виникнення права на перерахунок пенсії за відповідною або аналогічною посадою та військовим (спеціальним) званням.

37. Окружний адміністративний суд міста Києва рішенням від 12.12.2018, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 05.03.2019, в адміністративній справі №826/3858/18 визнав протиправними та нечинними пункти 1, 2 Постанови № 103 та зміни до пункту 5 і додатка 2 до Порядку № 45; зобов`язав Кабінет Міністрів України невідкладно після набрання рішенням суду законної сили опублікувати резолютивну частину рішення суду про визнання нормативно-правового акта протиправним і нечинним в окремій його частині у виданні, в якому було офіційно оприлюднено нормативно-правовий акт.

38. Відповідно до частини другої статті 255 КАС України рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 12.12.2018 набрало законної сили 05.03.2019.

39. Подібні правовідносини вже були предметом розгляду Верховного Суду. Так, у постанові від 21.10.2020 у справі №810/4202/18 зазначено про те, що на підставі аналізу зазначених вище норм законодавства та судових рішень у справі №826/3858/18, Суд дійшов висновку, що в період дії пунктів 1, 2 Постанови № 103 (з моменту набрання нею чинності 24.02.2018 до моменту набрання законної сили рішенням у справі № 826/3858/18 05.06.2019) вказані норми підлягали безумовному виконанню усіма суб`єктами владних повноважень, зокрема у частині забезпечення реалізації права особи на проведення з 01.01.2018 перерахунку та виплати пенсії у передбаченому цими пунктами порядку (складові, які враховуються для перерахунку пенсії, та поетапність виплати підвищення такої пенсії). При цьому, розміри складових грошового забезпечення, що враховуються при видачі відповідних довідок регулюється Постановою № 704, яка набрала чинності 01.03.2018. Незастосування пунктів 1, 2 Постанови №103 у період їх дії допускається винятково у ситуації, за якої всупереч імперативним вимогам статті 22 Конституції України відбулося звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод особи в частині зменшення розміру пенсії, яку особа вже отримувала.

40. Застосовуючи зазначений правовий висновок до обставин цієї справи слід зауважити про те, що у спірних правовідносинах розмір пенсії позивача не був зменшений після перерахунку, а спірні правовідносини виникли в період дії пунктів 1, 2 Постанови №103, а тому в цьому випадку у Київського міського військового комісаріату були відсутні підстави для незастосування зазначених норм чинного на той момент законодавства, що свідчить про те що такий діяв у межах повноважень, на підставі та у спосіб, передбачені законодавством.

При цьому, спір щодо видачі довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії після скасування судом пункту 5 і додатка 2 Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону №2262-ХІІ в межах даної справи відсутній.

Правова позиція щодо застосування норм права у подібних правовідносинах викладена у постанові Верховного Суду від 11.08.2020 у справі №1440/2248/18.

41. Колегія суддів також звертає увагу на те, що позивач у даному випадку, не позбавлений права звернення до суду з відповідним позовом, якщо його права будуть порушуватися після набрання чинності рішенням суду у справі № 826/3858/18.

Разом з тим, до 05.03.2019, тобто на момент виникнення спірних правовідносин у цій справі, вказані норми діяли та підлягали застосуванню суб`єктами владних повноважень, зокрема й Київським обласним військовим комісаріатом.

42. При цьому, Верховний Суд зазначає, що правовідносини, що виникли після цього, зокрема з 05.03.2019, не можуть бути предметом дослідження у рамках цієї справи, оскільки захисту підлягають лише порушені права.

43. За таких обставин, колегія суддів дійшла висновку про те, що рішення суду апеляційної інстанції у оскаржуваній частині у цій справі є законним та обґрунтованим і не підлягає скасуванню, оскільки суд, всебічно перевіривши обставини справи, вирішив спір у відповідності з нормами матеріального права та при дотриманні норм процесуального права, в ньому повно і всебічно з`ясовані обставини в адміністративній справі з наданням оцінки всім аргументам учасників справи, а доводи касаційної скарги їх не спростовують.

45. Відповідно до статті 350 КАС України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.

На підставі викладеного, керуючись статтями 341, 343, 350, 355, 356, 359 КАС України, Суд

ПОСТАНОВИВ:

Касаційну скаргу ОСОБА_1 - залишити без задоволення.

Постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 28.08.2019 - залишити без змін.

Постанова суду касаційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та не може бути оскаржена.

СуддіА.І. Рибачук Л.Л. Мороз А.Ю. Бучик

Джерело: ЄДРСР 100823779
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку