open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
112 Справа № 638/14258/16-а
Моніторити
Постанова /27.10.2021/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /26.10.2021/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /15.07.2021/ Дзержинський районний суд м.Харкова Ухвала суду /26.12.2019/ Дзержинський районний суд м.Харкова Ухвала суду /04.09.2019/ Дзержинський районний суд м.Харкова Ухвала суду /04.09.2019/ Дзержинський районний суд м.Харкова Ухвала суду /04.09.2017/ Вищий адміністративний суд України Ухвала суду /20.06.2017/ Вищий адміністративний суд України Ухвала суду /16.05.2017/ Харківський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /14.04.2017/ Харківський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /14.04.2017/ Харківський апеляційний адміністративний суд Постанова /28.03.2017/ Дзержинський районний суд м.Харкова Постанова /28.03.2017/ Дзержинський районний суд м.Харкова Ухвала суду /23.02.2017/ Дзержинський районний суд м.Харкова Ухвала суду /04.11.2016/ Дзержинський районний суд м.Харкова Ухвала суду /01.11.2016/ Дзержинський районний суд м.Харкова Ухвала суду /24.10.2016/ Харківський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /05.10.2016/ Харківський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /05.10.2016/ Харківський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /23.09.2016/ Дзержинський районний суд м.Харкова Ухвала суду /06.09.2016/ Дзержинський районний суд м.Харкова Ухвала суду /06.09.2016/ Дзержинський районний суд м.Харкова
emblem
Справа № 638/14258/16-а
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Постанова /27.10.2021/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /26.10.2021/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /15.07.2021/ Дзержинський районний суд м.Харкова Ухвала суду /26.12.2019/ Дзержинський районний суд м.Харкова Ухвала суду /04.09.2019/ Дзержинський районний суд м.Харкова Ухвала суду /04.09.2019/ Дзержинський районний суд м.Харкова Ухвала суду /04.09.2017/ Вищий адміністративний суд України Ухвала суду /20.06.2017/ Вищий адміністративний суд України Ухвала суду /16.05.2017/ Харківський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /14.04.2017/ Харківський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /14.04.2017/ Харківський апеляційний адміністративний суд Постанова /28.03.2017/ Дзержинський районний суд м.Харкова Постанова /28.03.2017/ Дзержинський районний суд м.Харкова Ухвала суду /23.02.2017/ Дзержинський районний суд м.Харкова Ухвала суду /04.11.2016/ Дзержинський районний суд м.Харкова Ухвала суду /01.11.2016/ Дзержинський районний суд м.Харкова Ухвала суду /24.10.2016/ Харківський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /05.10.2016/ Харківський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /05.10.2016/ Харківський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /23.09.2016/ Дзержинський районний суд м.Харкова Ухвала суду /06.09.2016/ Дзержинський районний суд м.Харкова Ухвала суду /06.09.2016/ Дзержинський районний суд м.Харкова

ПОСТАНОВА

Іменем України

27 жовтня 2021 року

Київ

справа №638/14258/16-а

адміністративне провадження № К/9901/33750/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Стрелець Т.Г.,

суддів: Рибачука А.І., Тацій Л.В.

розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу №638/14258/16-а

за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області про визнання дій та рішень протиправними та про зобов`язання вчинити певні дії, провадження по якій відкрито

за касаційною скаргою Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області на постанову Дзержинського районного суду м. Харкова від 28 березня 2017 року (суд у складі головуючого судді - Наумової С.М.) та ухвалу Харківського апеляційного адміністративного суду від 16 травня 2017 року (колегія суддів у складі головуючого судді - Зеленського В.В., суддів: П`янової Я.В., Чалого І.С.)

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. 05 вересня 2016 року ОСОБА_1 звернувся до суду з адміністративним позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області (далі - ГУПФУ в Харківській області), в якому, з урахуванням уточнень, просив суд:

1.1. визнати протиправними і незаконними дії та прийняті рішення ГУПФУ в Харківській області під час здійснення перерахунку пенсії позивача з 01.01.2008 року та всіх подальших перерахунків до дати прийняття рішення/постанови суду в частині призначення йому нової пенсії зі зниженими складовими заробітку (грошового забезпечення) та недостовірними додатковими видами грошового забезпечення, з яких обчислені знижені основні розміри пенсій;

1.2. визнати за позивачем набуте право на перерахунок основного розміру пенсії з 01.01.2008 року з урахуванням підвищення максимального розміру посадового окладу в сумі 950 грн. згідно додатка №11, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 07.11.2007 року №1294 за колишньою займаною посадою;

1.3. зобов`язати ГУПФУ в Харківській області поновити з 01.01.2008 року в повному обсязі право позивача на склад заробітку, відображений в його грошовому атестаті №251 від 06.12.2005 року та здійснити станом на 01.01.2008 року перерахунок основного розміру його пенсії обчисленої з дійсного складу заробітку (грошового забезпечення) з урахуванням підвищеного максимального розміру посадового окладу - 950грн.; підвищення посадового окладу на 50%; окладу за спеціальне звання - 125грн; відсоткової надбавки за вислугу років 30%; надбавки 100%; надбавки за особливі умови служби 50%; надбавки за безперервну службу 50%; надбавки за роботу в умовах режимних обмежень (таємність) 15%; доплати від пенсії 50%; надбавки за безперервну службу 50%; надбавки за роботу в умовах режимних обмежень (таємність) 15%; доплати від пенсії 50%; премії 33,3% і виплачувати основний розмір пенсії у розмірі 65% визначеної суми складу заробітку (грошового забезпечення) та виплатити різницю в пенсії за минулий час з 05.09.2015 року з урахуванням компенсації втрати частини доходів.

2. Позовна заява мотивована тим, що відповідач при проведенні перерахунку пенсії протиправно занизив показники грошового забезпечення позивача як військовослужбовця, зазначені у грошовому атестаті №251 від 06.12.2005 року.

3. Ухвалою Дзержинського районного суду м. Харкова від 06.09.2016 року адміністративний позов ОСОБА_1 до Начальника головного управління пенсійного фонду України в Харківській області, Начальника ГУНП в Харківській області про визнання дій та рішень протиправними, скасування і визнання рішень не чинними та зобов`язання вчинити певні дії за період до 04 березня 2016 року - залишено без розгляду.

4. Ухвалою Харківського апеляційного адміністративного суду від 24.10.2016 року апеляційну скаргу ОСОБА_1 - задоволено частково.

Ухвалу Дзержинського районного суду м. Харкова від 06.09.2016 року по справі №638/14258/16-а змінено в частині залишення без розгляду адміністративного позову ОСОБА_1 до Начальника Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області, Начальника Головного управління Національної поліції в Харківській області про визнання дій та рішень протиправними, скасування і визнання рішень нечинними та зобов`язання вчинити певні дії за період до 04.03.2016 року, зазначивши 05.09.2015 року.

В решті ухвалу Дзержинського районного суду м. Харкова від 06.09.2016 року по справі №638/14258/16-а - залишено без змін.

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

5. Постановою Дзержинського районного суду м. Харкова від 28 березня 2017 року, залишеною без змін ухвалою Харківського апеляційного адміністративного суду від 16 травня 2017 року, визнано протиправними дії ГУПФУ в Харківській області під час здійснення перерахунку пенсії з 01.01.2008 року та всіх подальших перерахунків, наслідками яких є позбавлення ОСОБА_1 колишнього працівника старшого начальницького складу ОВС УМВСУ в Харківській області набутого права власності на призначену з 28.11.2005 року «за вислугу років» пенсію з її невід`ємними складовими розрахунковими частинами - складу заробітку (грошового забезпечення), що відображений в грошовому атестаті №251 від 06.12.2005 року з якого обчислюється основний розмір пенсії належний позивачу, шляхом перепризначення позивачу, як військовослужбовцю з присвоєнням військового звання «за вислугу років» нової пенсії з її невід`ємними складовими розрахунковими частинами - зниженими складами заробітку (грошового забезпечення) з недостовірними додатковими видами в безпідставно знижених розмірах, з яких обчислені знижені основні розміри пенсій.

Визнано за ОСОБА_1 набуте право на перерахунок основного розміру пенсії з 01.01.2008 року з урахуванням підвищення максимального розміру посадового окладу в сумі - 950 грн., що передбачений новою схемою посадових окладів додатка №11, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 07.11.2007 року №1294, за колишньою займаною посадою, і зобов`язано ГУПФУ в Харківській області:

- поновити з 01.01.2008 року в повному обсязі набуте право власності на свій склад заробітку відображений в грошовому атестаті №251 від 06.12.2005 року та здійснити станом на 01.01.2008 року перерахунок основного розміру пенсії обчисленої з дійсного складу заробітку (грошового забезпечення) з урахуванням підвищеного максимального розміру посадового окладу - 950грн.; підвищення посадового окладу на 50%; окладу за спеціальне звання - 125 грн; відсоткової надбавки за вислугу років 30%; надбавки 100%; надбавки за особливі умови служби 50%; надбавки за безперервну службу 50%; надбавки за роботу в умовах режимних обмежень (таємність) 15%; доплати від пенсії 50%; премії 33,3% і виплачувати основний розмір пенсії у розмірі 65% визначеної суми складу заробітку (грошового забезпечення) та виплатити різницю в пенсії, починаючи з 05.09.2015 року.

Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень Головного Управління Пенсійного фонду України в Харківській області на користь ОСОБА_1 витрати на оплату судового збору в сумі 1102 грн. 40 коп.

6. Рішення судів мотивовані тим, що відповідач, приймаючи рішення про перерахунок пенсії позивачу, діяв не на підставі, не у межах, та не у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

7. Не погоджуючись з ухваленими по справі рішеннями, Головне управління Пенсійного фонду України в Харківській області звернулося до Вищого адміністративного суду України із касаційною скаргою, в якій просить їх скасувати та ухвалити по справі нове рішення. У задоволенні позову відмовити повністю

8. Касаційна скарга аргументована тим, що відповідач при перерахунку пенсії позивача керувався чинними на момент такого перерахунку нормативно-правовими актами.

Оскільки внаслідок перерахунку пенсії її розмір зменшився, відповідач на підставі пункту 4 Порядку №45 здійснив доплату до попереднього розміру пенсії, що виключає підстави для висновку про обмеження прав позивача на отримання пенсійного забезпечення в належному розмірі.

9. Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 04 вересня 2017 року відкрито провадження за вказаною касаційною скаргою.

10. 05.03.2018 року справу в порядку, передбаченому підпунктом 4 пункту 1 Розділу VІІ "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України (в редакції, що діє з 15 грудня 2017 року; далі - КАС України) передано до Верховного Суду.

11. Протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 05.03.2018 року для розгляду даної справи визначено склад колегії суддів: cудді-доповідача - Анцупової Т. О., суддів - Кравчука В. М., Стародуба О. П.

12. У зв`язку із обранням до складу Великої Палати Верховного Суду судді-доповідача Анцупової Т. О. (відповідно до рішення зборів суддів Верховного Суду в Касаційному адміністративному суді від 20 травня 2019 року № 14), розпорядженням заступника керівника апарату Верховного Суду - керівника секретаріату Касаційного адміністративного суду призначено повторний автоматизований розподіл касаційних скарг, зокрема, касаційної скарги у справі № 638/14258/16-а.

13. Згідно протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 11.06.2020 року визначено склад колегії суддів: головуючий суддя -Стрелець Т.Г., судді: Рибачук А.І., Тацій Л.В., справу передано головуючому судді.

14. Позивач надав заперечення на касаційну скаргу, в яких просив залишити її без задоволення, а рішення судів попередніх інстанцій - без змін.

ОБСТАВИНИ СПРАВИ

15. 28.11.2005 року позивач звільнився зі служби УДСБЕЗ УМВС в Харківській області з одночасним призначенням пенсії за вислугою років на підставі Закону України «Про пенсійне забезпечення військовослужбовців, осіб начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ та деяких інших осіб» від 09.04.1992 року. Відповідно до цього Закону позивачу призначено пенсію за вислугу років у розмірі 65 % грошового забезпечення.

16. За останньою займаною штатною посадою при звільненні у зв`язку із виходом на пенсію станом на 27.11.2005 грошове забезпечення позивача відповідно до грошового атестата №251 від 06.12.2005 року складалося з: посадового окладу - 140 грн., підвищення посадового окладу на 50% - 70 грн., окладу за спеціальне звання - 125 грн., процентної надбавки за вислугу років (30 %) - 100,50 грн., 100-відстокової надбавки -344,50 грн., надбавки за особливі умови служби (50%) - 167,50 грн., надбавки за безперервну службу 50% - 807,79 грн., надбавки за таємність 15% - 31,50 грн., доплата від пенсії 50% - 636,19 грн., премії (33,3%) -806,79 грн.

17. Згідно довідки УФЗБО ГУМВСУ про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії № 100/28783, яка була додана до листа ГУ ПФУ в Харківській області від 08.07.2016 року, розмір грошового забезпечення у відповідності до постанови Кабінету Міністрів України №1294 станом на 01.01.2008 року становив: посадовий оклад - 900 грн.; оклад за військове звання - 125 грн.; процентна надбавка за вислугу років (30%) - 307,50 грн.; робота з таємними виробами, носіями, документами (15%) - 135,00 грн., надбавка за оперативно-розшукову діяльність (18 %) - 162,00 грн., надбавка за особливо важливі завдання (42%) - 559,65 грн., премія (17 %) - 372, 16 грн., всього 2561,31 грн.

18. На підставі вказаної довідки ГУ ПФУ в Харківській області з 01.01.2008 року проведено перерахунок пенсії позивача.

При проведенні подальших перерахунків пенсії ОСОБА_1 , а саме: 01.01.2009, 11.03.2009, 23.04.2012, 01.05.2016 відповідачем застосовувались аналогічні складові грошового забезпечення, визначені Порядком проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» від 13.02.2008 №45.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

19. Суд касаційної інстанції наголошує на тому, що перевірка законності судових рішень судів першої та апеляційної інстанції, згідно зі статтею 341 КАС України, здійснюється виключно у частині застосування норм матеріального та процесуального права.

20. Відповідно до частини третьої статті 3 Кодексу адміністративного судочинства України (надалі також КАС України) провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.

21. 8 лютого 2020 року набрали чинності зміни до КАС України, внесені Законом України від 15 січня 2020 року № 460-IX «Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справ».

22. За правилом пункту 2 розділу ІІ «Прикінцеві та перехідні положення» зазначеного Закону касаційні скарги на судові рішення, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цим Законом, розглядаються в порядку, що діяв до набрання чинності цим Законом.

23. За наведених підстав касаційний розгляд здійснюється за правилами, що діяли до набрання чинності цим Законом, а саме за правилами КАС України в редакції зі змінами, внесеними Законом України від 19 грудня 2019 року № 394-IX.

24. Аналізуючи доводи, викладені у касаційній скарзі, колегія суддів Верховного Суду дійшла наступних висновків.

Частиною другою статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Як вбачається зі змісту позовної заяви, позивач не погоджується з діями Пенсійного органу, які полягають у здійсненні перерахунку його пенсії на підставі довідок УФЗБО ГУМВСУ про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії, у яких зазначені інші складові грошового забезпечення, ніж ті, що вказані у грошовому атестаті №251 від 06.12.2005 року, чинного на момент набуття ним права на пенсію.

З цього приводу колегія суддів зазначає, що спеціальним законом, який регулює правовідносини у сфері пенсійного забезпечення громадян України із числа осіб, які перебували на військовій службі, є, зокрема, Закон України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» від 9 квітня 1992 року № 2262-XII (далі - №2262-ХІІ).

Відповідно до статті 9 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» від 20 грудня 1991 року № 2011-XII (далі - Закон №2011-XII) держава гарантує військовослужбовцям достатнє матеріальне, грошове та інші види забезпечення в обсязі, що відповідає умовам військової служби, стимулює закріплення кваліфікованих військових кадрів.

Згідно із частиною другою статті 9 Закону № 2011-ХІІ до складу грошового забезпечення входять:

- посадовий оклад, оклад за військовим званням;

- щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премія);

- одноразові додаткові види грошового забезпечення.

Отже цими положеннями визначено виключний перелік видів грошового забезпечення, який враховується при здійсненні перерахунку пенсії.

Частиною третьою статті 9 Закону № 2011-ХІІ встановлено, що грошове забезпечення визначається залежно від посади, військового звання, тривалості, інтенсивності та умов військової служби, кваліфікації, наукового ступеня і вченого звання військовослужбовця. Грошове забезпечення підлягає індексації відповідно до закону.

За змістом статті 43 Закону № 2262-ХІІ пенсії особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей обчислюються з розміру грошового забезпечення, враховуючи відповідні оклади за посадою, військовим (спеціальним) званням, процентну надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Питання перерахунку раніше призначених пенсій регламентовано статтею 63 Закону № 2262-XII, згідно із якою перерахунок раніше призначених пенсій військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом та членам їх сімей у зв`язку із введенням в дію цього Закону провадиться за документами, що є у пенсійній справі, а також додатковими документами, поданими пенсіонерами на час перерахунку.

Якщо пенсіонер згодом подасть додаткові документи, які дають право на подальше підвищення пенсії, то пенсія перераховується за нормами цього Закону. При цьому перерахунок провадиться за минулий час, але не більш як за 12 місяців з дня подання додаткових документів і не раніше, ніж з дня введення в дію цього Закону.

Усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим із служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій.

Отже, Кабінету Міністрів України надано право на встановлення умов та порядку перерахунку пенсій, а також розмірів складових грошового забезпечення для такого перерахунку.

Кабінет Міністрів України постановою від 13.02.2008 № 45 «Про затвердження Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", та внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 17 липня 1992 р. № 393» затвердив Порядок №45.

Пунктом 1 Порядку № 45 передбачено, що пенсії, призначені відповідно до Закону №2262-ХІІ, у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію згідно із Законом, перераховуються на умовах та в розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України.

Відтак, підставою для проведення перерахунку пенсії є фактична зміна розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, проведена на підставі рішення суб`єкта владних повноважень, наділеного правом установлювати чи змінювати види грошового забезпечення військовослужбовців.

25. Відповідно до п. 1 Постанови Кабінету Міністрів України від 7 листопада 2007 року № 1294 "Про упорядкування структури та умов грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу" (далі - Постанова №1294) грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу складається з посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням, щомісячних (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премії) та одноразових додаткових видів грошового забезпечення.

Таким чином, з 1 січня 2008 року (дати набрання чинності постановою № 1294) були визначені нові види грошового забезпечення військовослужбовців.

Зокрема, пунктом 5 Порядку №45 визначено, що для перерахунку пенсій грошове забезпечення враховується у розмірі, встановленому за відповідною посадою (посадами), в межах визначеної законодавством максимальної величини бази нарахування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування з урахуванням таких його видів:

- посадовий оклад, оклад за військовим (спеціальним) званням та відсоткова надбавка за вислугу років - у розмірах, установлених Кабінетом Міністрів України або керівником державного органу у межах його повноважень на момент виникнення права на перерахунок за відповідною посадою та військовим (спеціальним) званням;

- надбавки за знання та використання в роботі іноземної мови, почесне звання "заслужений" чи "народний", службу в умовах режимних обмежень, спортивні звання, доплата за науковий ступінь кандидата або доктора наук та вчене звання - у розмірах, установлених Кабінетом Міністрів України на момент виникнення права на перерахунок, якщо вони були фактично встановлені особі;

- щомісячні надбавки, доплати та підвищення, конкретні розміри яких за відповідними посадами (категоріями) установлені Кабінетом Міністрів України - у зазначених розмірах на момент виникнення права на перерахунок;

- інші щомісячні надбавки, доплати (крім доплати, розмір якої визначається як різниця між розміром грошового забезпечення до і після запровадження нових умов його виплати), підвищення та щомісячна премія - у середніх розмірах, що фактично виплачені за місяць, у якому виникло право на перерахунок пенсії за відповідною посадою (посадами) у тому державному органі, звідки особа звільнилася на пенсію;

- щомісячні надбавки за особливі умови служби (крім надбавки за службу у віддаленій місцевості) особам, звільненим з військової служби, які проходили службу та обслуговували ядерну зброю на об`єктах "С", у складальних бригадах ремонтно-технічних баз, у складі екіпажів атомних підводних човнів, на території військових полігонів, де проводилися випробування ядерної зброї або навчання із застосуванням такої зброї, та у військових частинах, що обслуговували космодром "Байконур", якщо такі надбавки виплачувалися їм на день звільнення із служби у відсотках посадового окладу, що встановлювалися до 1 січня 2008 р. для обчислення розміру пенсії, але не більше розміру надбавок за особливі умови служби відповідно до законодавства.

Додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії, скасовані чи такі, що не виплачуються на момент виникнення права на перерахунок пенсії за відповідною посадою (посадами), крім зазначених у абзаці шостому цього пункту, для перерахунку пенсії не враховуються.

Враховуючи вищезазначене, відповідачем відповідно до статті 63 Закону № 2262-ХІІ та Порядку №45 позивачу правомірно було проведено перерахунок пенсії без урахування надбавок та доплат, передбачених Указом Президента України від 4 жовтня 1996 року № 926/96 "Про умови грошового забезпечення осіб рядового і начальницького складу та оплати праці працівників органів внутрішніх справ" та Указом від 23.02.2002 року № 173/2002 «Про посилення соціального захисту військовослужбовців та осіб рядового і начальницького складу органів», оскільки з 1 січня 2008 року ці укази були визнані такими, що втратили чинність на підставі Указу Президента України від 18 грудня 2007 року № 1234/2007 "Про внесення зміни до Указу Президента України від 1 квітня 1999 року № 379 та визнання такими, що втратили чинність, деяких указів Президента України".

Верховний Суд у постанові від 22 липня 2021 року по справі № 520/3259/19 зазначив, що алгоритм дій уповноважених органів щодо здійснення перерахунку пенсії у зв`язку зі зміною розмір грошового забезпечення визначений нормами Порядку №45.

Зокрема, пунктами 2, 3 Порядку № 45 передбачено, що на підставі зазначеного в пункті 1 цього Порядку рішення Кабінету Міністрів України Міноборони, МВС, Мінінфраструктури, СБУ, Служба зовнішньої розвідки, ДПС, Управління державної охорони, Адміністрація Держспецзв`язку, Адміністрація Держприкордонслужби, ДПтС, ДСНС (далі - державні органи) повідомляють у п`ятиденний строк Пенсійному фонду України про підстави перерахунку пенсій військовослужбовцям.

На підставі списків уповноважені органи готують довідки про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій, для кожної особи, зазначеної в списку, за формою згідно з додатками 2 і 3 (далі - довідки) та у місячний строк подають їх головним управлінням Пенсійного фонду України.

Довідки видаються державним органом, з якого особи були звільнені із служби, якщо інше не передбачено цим Порядком.

Тобто, саме на ГУМВС України в Харківській області як колишнього роботодавця позивача покладено функції по складанню довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсій у разі прийняття Кабінетом Міністрів України рішення про зміну розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення для визначених осіб або про введення для них нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, установлених законодавством після надходження від територіального пенсійного органу списків осіб, пенсії яких підлягають перерахунку за формою згідно із додатком 1 до Порядку № 45.

Питання щодо подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», крім пенсій військовослужбовцям строкової служби та членам їх сімей, регулює Порядок подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», затверджений постановою правління Пенсійного фонду України від 30 січня 2007 року № 3-1 (далі - Порядок № 3-1).

Відповідно до пункту 23 Порядку № 3-1 перерахунок раніше призначених пенсій проводиться органами, що призначають пенсії, в порядку, установленому статтею 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб».

Пенсіонери подають органам, що призначають пенсії, додаткові документи, які дають право на підвищення пенсії.

Згідно з пунктом 24 Порядку № 3-1 про виникнення підстав для проведення перерахунку пенсій згідно зі статтею 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» уповноважені структурні підрозділи зобов`язані у п`ятиденний строк після прийняття відповідного нормативно-правового акта, на підставі якого змінюється хоча б один з видів грошового забезпечення для відповідних категорій осіб, або у зв`язку з уведенням для зазначених категорій військовослужбовців нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством, повідомити про це орган, що призначає пенсії.

Органи, що призначають пенсії, протягом п`яти робочих днів після надходження такого повідомлення подають до відповідних уповноважених структурних підрозділів списки осіб, яким необхідно провести перерахунок пенсії (додаток 5).

Після одержання списків осіб уповноважені структурні підрозділи зазначають у них зміни розмірів грошового забезпечення для перерахунку раніше призначених пенсій і в п`ятиденний строк після надходження передають їх до відповідних органів, що призначають пенсії.

Таким чином, підставою для вчинення дій, спрямованих на перерахунок раніше призначених пенсій, може бути як відповідна заява пенсіонера та додані до неї документи, так і рішення, прийняте Кабінетом Міністрів України, про що державні органи, визначені Порядком № 45, повідомляють орган ПФУ.

Аналогічний правовий висновок міститься, зокрема у постанові Верховного Суду від 10 жовтня 2019 року у справі № 553/3619/16-а.

Суди встановили, що для проведення перерахунку пенсій згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 07.11.2007 року №1294 «Про упорядкування структури та умов грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового та начальницького складу» управлінням фінансового забезпечення та бухгалтерського обліку ГУМВС України в Харківській області була надана довідка №100/28783 про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії ОСОБА_1 з 01.01.2008 року:

Посадовий оклад - 900,00 грн.

Оклад за військове звання - 125,00 грн.

Надбавка за вислугу років 30% - 307,50 грн.

Надбавка за виконання особливо важливих завдань 42% - 559,65 грн.

Надбавка за роботу з таємними документами 15% - 135,00 грн.

Надбавка за ОРД 18% - 162,00 грн.

премія 17% - 372,16 грн.

Всього - 2561,31 грн.

Розмір грошового забезпечення, згідно з наданою довідкою, склав -2561,31 грн.

Основний розмір пенсії, після проведеного перерахунку, складав 1664,85 грн. (2561,31*65%), що менше основного розміру пенсії, яку позивач отримував до перерахунку 01.01.2008 року.

Суд наголошує, що на час проведення спірного перерахунку пенсії позивачу види складових грошового забезпечення військовослужбовців для перерахунку пенсії визначався Порядком №45, який підлягав застосуванню ГУМВС України в Харківській області при складанні відповідної довідки для ГУ ПФУ в Харківській області.

Зважаючи на те, що перерахунок пенсії органом Пенсійного фонду здійснюється виключно на підставі документів, поданих пенсіонером та/або уповноваженим органом, відсутні підстави стверджувати про неправомірність дій ГУ ПФУ в Харківській області щодо перерахунку пенсії зі зниженими складовими грошового забезпечення та недостовірними додатковими видами грошового забезпечення.

При цьому, спір щодо видачі довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії в межах даної справи відсутній.

Суд звертає увагу на те, що позивач не позбавлений права звернутися до суду з відповідним позовом до ГУМВС України в Харківській області щодо змісту довідки про склад грошового забезпечення для перерахунку пенсії.

Вказана правова позиція викладена у постановах Верховного Суду від 11.08.2020 у справі № 1440/2248/18, від 09.09.2020 у справі № 640/19107/18.

Згідно з пунктом 4 Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13 лютого 2008 р. № 45 перерахунок пенсії здійснюється на момент виникнення такого права і проводиться у строки, передбачені частинами другою і третьою статті 51 Закону. Якщо внаслідок перерахунку розмір зменшується, пенсія виплачується в раніше встановленому розмірі.

Оскільки в результаті здійснення відповідачем перерахунку розмір пенсії позивача зменшився порівняно із попередньо призначеним - 2099,22 грн., ГУПФУ в Харківській області на виконання пункту 4 Порядку №45 та відповідно до постанови Кабінету Міністрів України «Про збільшення розмірів пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб"» від 23.04.2012 року №355 проводила виплати пенсії ОСОБА_1 у раніше встановленому розмірі.

Таким чином, внаслідок здійснення перерахунку розмір фактично отриманої пенсії позивача не зменшився.

26. З огляду на вищезазначене, колегія суддів Верховного Суду приходить до висновку, що відповідач при проведенні перерахунку діяв у відповідності до норм чинного на той момент законодавства та не порушив право позивача на отримання пенсії у належному розмірі.

27. Частиною першою статті 351 КАС України передбачено, що суд скасовує судове рішення повністю або частково і ухвалює нове рішення у відповідній частині або змінює його, якщо таке судове рішення, переглянуте в передбачених статтею 341 цього Кодексу межах, ухвалено з неправильним застосуванням норм матеріального права або порушенням норм процесуального права.

28. Зважаючи на вищезазначене, колегія суддів вважає за необхідне скасувати рішення судів першої та апеляційної інстанцій. Ухвалити по справі нове рішення, яким у задоволенні позову відмовити повністю.

29. Зважаючи на результат касаційного розгляду та відсутність документально підтверджених судових витрат, понесених учасниками справи у зв`язку з переглядом справи в суді касаційної інстанції, судові витрати розподілу не підлягають.

30. Керуючись статтями 341, 345, 349, 351, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України, Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду

п о с т а н о в и в :

1. Касаційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області - задовольнити.

2. Постанову Дзержинського районного суду м. Харкова від 28 березня 2017 року та ухвалу Харківського апеляційного адміністративного суду від 16 травня 2017 року по справі №638/14258/16-а - скасувати.

3. Ухвалити по справі нове рішення, яким у задоволенні позову відмовити повністю.

4. Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає.

Головуючий Т.Г.Стрелець

Судді А.І. Рибачук

Л.В. Тацій

Джерело: ЄДРСР 100653589
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку