open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД СУМСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

13.10.2021м. СумиСправа № 920/825/21

Господарський суд Сумської області у складі судді Жерьобкіної Є.А.,

за участю секретаря судового засідання Гребенюк С.В.,

Розглянувши в порядку загального позовного провадження справу № 920/825/21

за позовом Акціонерного товариства «Укрпошта» в особі Сумської дирекції

Акціонерного товариства «Укрпошта» (40003, м. Суми, вул.

Привокзальна, 5),

до відповідача Головного управління Пенсійного фонду України в Сумській

області (вул. Пушкіна, 1, м. Суми, 40009),

про стягнення 341047,91 грн. заборгованості за договорами про закупівлю послуги з виплати та доставки пенсій, допомоги на поховання за державні кошти, укладених між сторонами,

представники учасників справи:

від позивача ОСОБА_1 ,

від відповідача П`янтківський А.П.

УСТАНОВИВ:

29.07.2021 позивач подав позовну заяву, в якій просить стягнути з відповідача на свою користь 341047 грн 91 коп. заборгованості за надані послуги за договорами про закупівлю послуги з виплати та доставки пенсій, допомоги на поховання за державні кошти № 29-1653 від 26.12.2018, № 29-836 від 23.12.2019 за період з січня 2019 року по грудень 2020 року.

Відповідно до витягу з протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 29.07.2021, справу № 920/825/21 призначено до розгляду судді Жерьобкіній Є.А.

Ухвалою від 03.08.2021 Господарський суд Сумської області прийняв позовну заяву до розгляду та відкрив провадження у справі № 920/825/21; призначив підготовче засідання на 06.09.2021, 11:45; надав відповідачу п`ятнадцятиденний строк з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі для подання відзиву на позовну заяву відповідно до ст. 165 ГПК України; надав позивачу семиденний строк з дня отримання відзиву на позовну заяву для подання відповіді на відзив відповідно до ст. 166 ГПК України; надав відповідачу семиденний строк з дня отримання відповіді на відзив для подання заперечення до ст. 167 ГПК України.

01.09.2021 відповідач подав відзив на позовну заяву (вх. № 7658 від 01.09.2021), в якому просить суд відмовити у задоволенні позову. Відповідач зазначає, що адміністративно-правовий статус населених пунктів, що знаходяться у віданні Підлипненської сільської ради (Підлипне, Калинівка, Лобківка), визначено постановою Верховної ради України від 09.02.2012 № 4389-VІ «Про зміну і встановлення меж міста Конотоп і Конотопського району Сумської області», згідно з якою їх включено до території міста Конотоп. Зазначена постанова Верховної Ради України є чинною, зміни до неї не вносилися. Станом на 17.06.2021, за даними Міністерства розвитку громад та територій України, зазначені населені пункти віднесені до складу Конотопської міської територіальної громади. Належність населених пунктів Підлипне, Калинівка, Лобківка до території міста Конотоп свідчить про обґрунтованість застосування тарифу для міста при визначенні розміру плати за надані на цій території послуги з виплати та доставки пенсійних коштів. Судові витрати, в разі задоволення позову, відповідач просить відшкодувати за рахунок державного бюджету, оскільки кошти Пенсійного фонду заборонено використовувати на цілі, що не передбачені пенсійним законодавством.

01.09.2021 позивач подав відповідь на відзив (вх. № 7679 від 01.09.2021), в якій зазначає, що відповідач не подав суду належних та достатніх доказів на підтвердження належності населених пунктів Підлипне, Калинівка та Лобківка до території м. Конотоп; відповідач не спростував того, що тарифами визначено залежність вартості надання послуг від адміністративно-територіального статусу населеного пункту, а не його підпорядкованості. Відповідно до листа Виконавчого комітету Конотопської міської ради № 01-23/65 від 20.07.2021, у відповідь на запит позивача, статус населених пунктів Підлипне, Калинівка та Лобківка село.

У судовому засіданні 06.09.2021 суд постановив протокольну ухвалу про оголошення перерви до 27.09.2021, 12:00.

15.09.2021 відповідач подав заперечення (вх. № 8044 від 15.09.2021), в якому підтримує свою позицію по справі.

27.09.2021 відповідач подав клопотання (вх. №8306 від 27.09.2021), в якому просить суд відкласти розгляд справи, у зв`язку з неможливістю явки у судове засідання уповноваженого представника.

Ухвалою від 27.09.2021 Господарський суд Сумської області закрив підготовче провадження та призначив справу до судового розгляду по суті з повідомленням сторін на 13.10.2021, 11:00.

Позивач у судовому засіданні 13.10.2021 підтримує позовні вимоги.

Відповідач у судовому засіданні 13.10.2021 просить суд відмовити у задоволенні позову.

Враховуючи достатність часу, наданого сторонам для подачі доказів в обґрунтування своїх позицій по справі, приймаючи до уваги принципи змагальності та диспозитивності господарського процесу, господарським судом, в межах наданих йому повноважень, створені належні умови для реалізації учасниками процесу своїх прав.

Оцінюючи подані докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді всіх обставин справи в їх сукупності, суд приходить до наступних висновків.

26.12.2018 між позивачем Акціонерним товариством «Укрпошта» в особі Сумської дирекції Акціонерного товариства «Укрпошта» та відповідачем Головним управлінням Пенсійного фонду України в Сумській області було укладено договір № 29-1653 про закупівлю послуги з виплати та доставки пенсій, допомоги на поховання за державні кошти, за умовами якого позивач зобов`язується у 2019 році надати відповідачу послуги з виплати та доставки пенсій, допомоги на поховання у Сумській області (регіоні), а відповідач - прийняти і оплатити послуги.

23.12.2019 між позивачем та відповідачем було укладено договір № 29-836 про закупівлю послуги з виплати та доставки пенсій, допомоги на поховання за державні кошти, за умовами якого позивач зобов`язується у 2020 році надати відповідачу послуги з виплати та доставки пенсій, допомоги на поховання у Сумській області (регіоні), а відповідач - прийняти і оплатити послуги.

Порядок оплати послуг визначений сторонами у розділі 4 договорів.

Розрахунки здійснюються:

-по договору № 29-1653 від 26.12.2018 за відомостями та разовими дорученнями - за тарифами, встановленими Міністерством транспорту та зв`язку України відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 25.12.1996 № 1548 «Про встановлення повноважень органів виконавчої влади та виконавчих органів міських рад щодо регулювання цін (тарифів)» (зі змінами); за поштовими переказами - за Тарифами на інші послуги поштового зв`язку, що діють на момент надання послуги, у терміни, передбачені Правилами. Перерахування суми переказів та плати за надані послуги здійснюється на рахунок виконавця;

-по договору № 29-836 від 23.12.2019 за відомостями та разовими дорученнями - за тарифами, встановленими постановою Кабінету Міністрів України від 04.12.2019 № 987 «Про деякі питання оплати послуг, пов`язаних з виплатою та доставкою пенсій та грошових допомог»; за поштовими переказами - за Тарифами на інші послуги поштового зв`язку, що не належать до універсальних послуг поштового зв`язку, які діють на момент приймання Виконавцем списку згрупованих поштових переказів. Перерахування суми переказів та плати за надані послуги здійснюється на рахунок виконавця.

Відповідно до п. 4.2 договорів, здавання послуг виконавцем та приймання результатів замовником здійснюється шляхом підписання сторонами звітів за формою 57-а. Після приймання послуг замовником на підставі звітів за формою 57-а, платіжних документів та даних бухгалтерського обліку станом на перше число місяця, наступного за звітним, замовником складається Акт звірення розрахунків з виплати пенсій, соціальних допомог за формою В9-М і підписується сторонами не пізніше 7-го числа місяця, наступного за звітним.

Відповідно до п. 4.3 договорів, остаточні розрахунки між замовником та виконавцем по оплаті наданих послуг у звітному місяці проводяться після підписання сторонами акту звірення розрахунків з виплати пенсій, соціальних допомог за формою В9-М не пізніше 7-го числа місяця, наступного за звітним. Якщо кінець строку припадає на день неробочий, то за останній день строку вважається перший після нього робочий день.

Відповідно до ст. 11 Цивільного кодексу України, підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є договори та інші правочини; інші юридичні факти. Цивільні права та обов`язки можуть виникати безпосередньо з актів цивільного законодавства. У випадках, встановлених актами цивільного законодавства, цивільні права та обов`язки виникають безпосередньо з актів органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим або органів місцевого самоврядування.

За договором про надання послуг одна сторона (виконавець) зобов`язується за завданням другої сторони (замовника) надати послугу, яка споживається в процесі вчинення певної дії або здійснення певної діяльності, а замовник зобов`язується оплатити виконавцеві зазначену послугу, якщо інше не встановлено договором. Положення цієї глави можуть застосовуватися до всіх договорів про надання послуг, якщо це не суперечить суті зобов`язання (ст. 901 Цивільного кодексу України).

За приписами ст. 903 Цивільного кодексу України, якщо договором передбачено надання послуг за плату, замовник зобов`язаний оплатити надану йому послугу в розмірі, у строки та в порядку, що встановлені договором.

Згідно зі ст. 526, 629 Цивільного кодексу України, п. 1 ст. 193 Господарського кодексу України, зобов`язання повинні виконуватись належним чином відповідно до умов договору та вимог кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться, одностороння відмова від зобов`язання не допускається; договір є обов`язковим для виконання сторонами.

Статтею 530 Цивільного кодексу України встановлено, якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).

Згідно зі ст. 610 Цивільного кодексу України, порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання).

З наявних в матеріалах справи доказів, зокрема актів звірення розрахунків та актів розбіжностей до актів звіряння розрахунків з виплати та доставки пенсій, допомоги на поховнання за державні кошти за період з січня 2019 року по грудень 2020 року, вбачається, що заборгованість в сумі 341047 грн 91 коп. виникла у зв`язку з наявністю між сторонами спору в частині тарифу, який повинен бути застосований для визначення вартості послуг за доставку пенсій та соціальних допомог у селах Підлипне, Калинівка та Лобківка.

Оплата послуг, пов`язаних з виплатою і доставкою державних пенсій та грошової допомоги по спірним договорам здійснюється за встановленими тарифами.

Наказом Державного комітету зв`язку та інформатизації України від 22.07.2004 року № 166 визначено різний тариф для надання послуг, пов`язаних з доставкою і виплатою зазначених коштів: у місті 0,79%, у селі, смт 1,56% від суми.

Постановою Кабінету Міністрів України № 987 від 04.12.2019 (набрала чинності 01.01.2020) визначено тарифи за надання послуг, пов`язаних з доставкою і виплатою зазначених коштів: у місті 1,15%, у селі, смт 2,3% від суми відповідної виплати.

Позивач в обґрунтування позовних вимог посилається на неправомірне застосування відповідачем «міського» тарифу для визначення розміру плати за надані послуги на території сіл Підлипне, Калинівка та Лобківка. Враховуючи, що оплата послуг за договорами не відповідала діючому тарифу у відповідача виникла заборгованість перед позивачем в у розмірі 341047 грн 91 коп.

Відповідно до п. 9 спірних договорів, у випадку виникнення спорів або розбіжностей, сторони зобов`язуються вирішувати їх шляхом взаємних переговорів та консультацій.

Позивач звернувся до відповідача з претензією № 01/13-133 від 25.05.2021, в якій пропонував сплатити заборгованість за договорами № 29-1653 від 26.12.2018 та № 29-836 від 23.12.2019 в сумі 341047 грн 96 коп., що виникла внаслідок неправомірного застосування «міського» тарифу.

У відповіді на вказану претензію відповідач повідомив, що існують підстави стверджувати про належність населених пунктів, що знаходяться у віданні Підлипненської сільської ради (с. Підлипне, с. Калинівка та с. Лобківка) до території м. Конотоп, тому застосування «міського» тарифу для визначення розміру плати за надані на цій території послуги з виплати та доставки пенсій, допомоги на поховання у Сумській області за спірними договорами є правомірним та обґрунтованим.

Статтею 133 Конституції України передбачено, що систему адміністративно-територіального устрою України складають: Автономна Республіка Крим, області, райони, міста, райони в містах, селища і села.

Преамбулою Положення про порядок вирішення питань адміністративно-територіального устрою Української РСР, затвердженого Указом Президії Верховної Ради Української РСР від 12.03.1981 №1654-X (яке відповідно до пункту 1 розділу XV «Перехідні положення» Конституції України є чинним в частині, що не суперечить Конституції України) встановлено, що адміністративно-територіальними одиницями Української РСР є: область, район, місто, район у місті, селище міського типу, сільрада, село і селище. Населені пункти, які є на території Української РСР, поділяються на міські і сільські. До міських населених пунктів належать міста республіканського, обласного, районного підпорядкування і селища міського типу, до сільських - села і селища незалежно від їх адміністративної підпорядкованості.

Відповідно до п. 29 ч. 1 ст. 85 Конституції України, до повноважень Верховної Ради України належить утворення і ліквідація районів, встановлення і зміна меж районів і міст, віднесення населених пунктів до категорії міст, найменування і перейменування населених пунктів і районів.

Постановою Верховної ради України від 09.02.2012 № 4389-VI «Про зміну і встановлення меж міста Конотоп і Конотопського району Сумської області» змінено межі міста Конотоп і Конотопського району Сумської області, збільшивши територію міста на 345,75 гектара земель, у тому числі за рахунок 312,75 гектара земель, що знаходяться у віданні Підлипненської сільської ради Конотопської міської ради і 33,0 гектара земель - Кузьківської сільської ради Конотопського району, та затверджено територію міста Конотоп загальною площею 4377,75 гектара і територію Конотопського району загальною площею 166665,00 гектара; встановлені межі міста Конотоп та відповідні межі Конотопського району Сумської області згідно з додатком. До Підлипненської сільської ради відносяться населені пункти с. Підлипне, с. Калинівка, с. Лобківка.

Однак, статус населених пунктів сіл залишився незмінним. Віднесення частини земель сіл до меж міста Конотоп не змінило назву адміністративно-територіальної одиниці Підлипного, Калинівки та Лобківки, як села. У вказаній постанові не міститься жодних посилань на віднесення населених пунктів Підлипне, Калинівка, Лобківка до категорії міста.

Відповідно до листа Підлипненської сільської ради від 01.12.2016 № 682/02-22 до складу Підлипненської сільської ради відносяться: село Підлипне, село Калинівка, село Лобківка. Площа населених пунктів - сіл: Підлипне, Калинівка та Лобківка складає близько 577 га.

Відповідно до рішення 6 сесії 21 скликання Конотопської міської ради від 15.03.1991 року «Про передачу Підлипненської сільської ради народних депутатів в підпорядкування Конотопської міської ради народних депутатів» та рішення 5 сесії 21 скликання Сумської обласної ради від 29.03.1991 року «Про зміни в адміністративно-територіальному поділі області» Підлипненська сільська рада народних депутатів з населеними пунктами села Підлипне, Комсомольська Комуна, Лобківка з підпорядкування Конотопської районної ради народних депутатів передана в підпорядкування Конотопської міської ради народних депутатів. На сьогоднішній день існують села Підлипне, Калинівка, Лобківка поза затвердженими межами м. Конотоп.

Тобто, зазначення Підлипненською сільською радою у листі про збільшення меж міста Конотоп за рахунок земель Підлипненської сільської ради, які знаходяться за межами населених пунктів сіл Підлипне, Калинівка та Лобківка, а також, що на сьогоднішній день існують села Підлипне, Калинівка, Лобківка поза затвердженими межами м. Конотоп, додатково підтверджують факт існування вказаних сіл як окремих адміністративно - територіальних одиниць.

Крім того, згідно листа Комітету з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування Верховної Ради України від 12.11.2018 № 04-14/17-24 територія м. Конотоп була збільшена не за рахунок земель, які знаходяться в підпорядкуванні Підлипненської сільської ради, а за рахунок «земель житлових мікрорайонів та комунального господарства, що в процесі розвитку міста опинилися поза його межами та землями Сумського рибгоспу, що розташовані на території Конотопської міськради».

Згідно наданих суду актів розбіжностей до актів звіряння розрахунків з виплати та доставки пенсій, допомоги на поховання за державні кошти за вказаний період у відповідача перед позивачем наявна заборгованість у сумі 341047 грн 91 коп., що виникла через невірно застосований тариф (замість тарифу для села - 1,56% до 31.12.2019; 2,3% з 01.01.2020, розрахунок здійснено за тарифом для міста - 0,79% до 31.12.2019; 1,15% з 01.01.2020) при визначенні розміру поштового збору за доставку пенсій по сільським населеним пунктам Підлипне, Калинівка, Лобківка.

Різниця тарифу для села і міста обумовлена різним обсягом роботи пошти для доставки пенсій та соціальних допомог, через територіальну віддаленість сіл від міст.

З урахуванням викладеного, суд дійшов висновку, що застосування розміру тарифу, в основу поділу якого покладено критерій віддаленості населеного пункту (для села 1,56% до 31.12.2019; 2,3% з 01.01.2020), затвердженого наказом Державного комітету зв`язку та інформатизації України від 22.07.2004 № 166 та згідно постанови КМУ № 987 від 04.12.2019, залежить саме від адміністративно - територіального статусу населеного пункту, а не його підпорядкування, у зв`язку з чим позов про стягнення з відповідача на користь позивача заборгованості у розмірі 341047 грн 91 коп. підлягає задоволенню.

Відповідно до ст.129 ГПК України витрати позивача по сплаті судового збору в сумі 5115 грн 72 коп. покладаються на відповідача.

Керуючись ст. ст. 2, 123, 129, 232, 233, 236, 237, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд

В И Р І Ш И В :

1.Позов задовольнити повністю.

2.Стягнути з Головного управління Пенсійного фонду України в Сумській області (40009, м. Суми, вул. Пушкіна, буд. 1, код ЄДРПОУ 21108013) на користь Акціонерного товариства «Укрпошта» в особі Сумської дирекції Акціонерного товариства «Укрпошта» (40003, м. Суми, пл. Привокзальна, буд. 5, код ЄДРПОУ) 341047 грн 91 коп. заборгованості, 5115 грн 72 коп. витрат по сплаті судового збору.

3.Видати наказ після набрання рішенням законної сили.

4.Відповідно до ст. ст. 241, 256, 257 ГПК України, рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення до Північного апеляційного господарського суду.

Повне судове рішення складено 20.10.2021.

СуддяЄ.А. Жерьобкіна

Джерело: ЄДРСР 100423879
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку