open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Єдиний державний реєстр судових рішень

П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

_________________________________________________________________________________

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

05 жовтня 2021 р.м.ОдесаСправа № 420/6973/21

Категорія: 111010000Головуючий в 1 інстанції: Потоцька Н.В.

Місце ухвалення: м. Одеса

Дата складання повного тексту: 18.06.2021 р.

Колегія суддів П`ятого апеляційного адміністративного суду у складі:

головуючого Бітова А.І.

суддів Лук`янчук О.В.

Ступакової І.Г.

при секретарі Сузанській І.В.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Одесі адміністративну справу за апеляційною скаргою Головного управління ДПС в Одеській області на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 18 червня 2021 року у справі за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "ОДЕСА ФРУТ ГРУПП" до Головного управління ДПС в Одеській області про визнання протиправним та скасування рішення,

В С Т А Н О В И Л А :

У квітні 2021 року товариство з обмеженою відповідальністю (далі ТОВ) "ОДЕСА ФРУТ ГРУПП" звернулося до суду з позовом до Головного управління (далі ГУ) ДПС в Одеській області про:

-визнання протиправним та скасування рішення ГУ ДПС в Одеській області про відповість/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку №23428 від 15 квітня 2021 року;

-зобов`язання ГУ ДПС в Одеській області виключити ТОВ "ОДЕСА ФРУТ ГРУПП" з переліку ризикових платників податку.

Обґрунтовуючи свої вимоги, позивач вказував, що оскаржуване рішення не містить належної мотивації підстав і причин віднесення товариства до такого переліку, відповідачем не доведено, що існують підстави для застосування до позивача п.8 Критеріїв ризиковості платників податку з відповідним внесенням до переліку ризикових суб`єктів господарювання за ознакою "невідповідність реалізованих товарів/послуг придбаним", у зв`язку з чим останнє є протиправним та підлягає скасуванню з огляду на наступне.

Крім того, позивач зазначив, що 22 грудня 2020 року ДПС України вже було прийнято рішення №102634 про відповідність ТОВ "ОДЕСА ФРУТ ГРУПП" критеріям ризиковості платника податків, на підставі п.8 Критеріїв ризиковості задіяне у схемах формування ризикового ПДВ. Втім, після подання повідомлення з підтверджуючими документами підприємство було виключено з переліку ризикових.

ТОВ "ОДЕСА ФРУТ ГРУПП" належним чином ведеться господарська діяльність, податкові та інші зобов`язання виконуються у строгій відповідності з вимогами чинного законодавства, не дивлячись на складну економічну ситуацію в країні та карантинні обмеження.

Відповідач позов не визнав, вказуючи, що на адресу ГУ ДПС в Одеській області надійшов лист УСБУ в Одеській області від 06 квітня 2021 року №65/4-3686 із змісту якого було встановлено, що в ході відпрацювання завдань з попередження та припинення проявів корупції і організованої злочинності, встановлено ряд підприємств з ознаками ризиковості, посадові особи яких вносять неправдиві відомості до ЄРПН та фактично проводять безтоварні операції, з метою надання підприємствам реального сектору економіки послуг з незаконного зменшення податкового навантаження, ухилення від сплати обов`язкових платежів та платежів до державного бюджету, а також переведенню безготівкових грошових коштів у готівку в особливо великих розмірах, серед яких ТОВ "ОДЕСА ФРУТ ГРУПП".

На виконання п.6 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року №1165, позивачем надано повідомлення та пояснення №1 від 23 квітня 2021 року, до якого було додано 43 документа. За результатом розгляду повідомлення та доданих до нього документів, комісією було прийнято рішення про відповідність ТОВ "ОДЕСА ФРУТ ГРУПП" п.8 Критеріїв ризиковості платника податку.

Таким чином, ГУ ДПС в Одеській області стверджує, що відповідачем доведено обґрунтованість виникнення у контролюючого органу підстав для віднесення позивача до критеріїв ризиковості платника податку на підставі наявної податкової інформації та за отриманими документами, які спростовують твердження позивача про дотримання норм податкового законодавства.

Справу розглянуто за правилами спрощеного позовного провадження в порядку письмового провадження.

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 18 червня 2021 року адміністративний позов ТОВ "ОДЕСА ФРУТ ГРУПП" до ГУ ДПС в Одеській області про визнання протиправним та скасування рішення задоволено повністю.

Визнано протиправним та скасовано рішення ГУ ДПС в Одеській області про відповість/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку №23428 від 15 квітня 2021 року.

Зобов`язано ГУ ДПС в Одеській області виключити ТОВ "ОДЕСА ФРУТ ГРУПП" з переліку ризикових платників податку.

Стягнуто з ГУ ДПС в Одеській області на користь ТОВ "ОДЕСА ФРУТ ГРУПП" суму судового збору за подання адміністративного позову за: квитанцією №9218 від 21 квітня 2021 року у сумі 2 270,00 грн. (дві тисячі двісті сімдесят гривень 00 коп.).

В апеляційній скарзі ГУ ДПС в Одеській області ставиться питання про скасування судового рішення в зв`язку з тим, що воно постановлено з порушенням норм матеріального та процесуального права.

Обґрунтовуючи апеляційну скаргу, ГУ ДПС в Одеській області зазначає, що на адресу управління надійшов лист УСБУ в Одеській області від 06 квітня 2021 року №65/4-3686 із змісту якого було встановлено, що в ході відпрацювання завдань з попередження та припинення проявів корупції і організованої злочинності, встановлено ряд підприємств з ознаками ризиковості, посадові особи яких вносять неправдиві відомості до ЄРПН та фактично проводять безтоварні операції, з метою надання підприємствам реального сектору економіки послуг з незаконного зменшення податкового навантаження, ухилення від сплати обов`язкових платежів та платежів до державного бюджету, а також переведенню безготівкових грошових коштів у готівку в особливо великих розмірах, серед яких є ТОВ "ОДЕСА ФРУТ ГРУПП".

Апелянт зазначає, що спірне рішення було прийнято за результатами розгляду документів поданих ТОВ "ОДЕСА ФРУТ ГРУПП".

Таким чином, вищезазначені обставини безпідставно не були взяті судом першої інстанції до уваги.

ТОВ "ОДЕСА ФРУТ ГРУПП" своїм процесуальним правом подання відзиву на апеляційну скаргу не скористалося.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши доповідача, доводи апеляційної скарги ГУ ДПС в Одеській області, перевіривши законність і обґрунтованість судового рішення в межах позовних вимог і доводів апеляційної скарги, колегія суддів приходить до наступного.

Обставини встановлені судом першої інстанції, підтверджені судом апеляційної інстанції та неоспорені учасниками апеляційного провадження:

ТОВ "ОДЕСА ФРУТ ГРУПП" є юридичною особою приватного права, що була створена 23 вересня 2014 року, про що свідчить державна реєстрації юридичної особи. Одним з профільних видів діяльності підприємства є оптова торгівля фруктами й овочами (код КВЕД 46.31).

Для здійснення профільного виду діяльності ТОВ "ОДЕСА ФРУТ ГРУПП" імпортує товар на митну територію України. Податкові зобов`язання з ПДВ при ввезенні ТОВ "ОДЕСА ФРУТ ГРУПП" виникають уже на дату подання митної декларації (МД) для митного оформлення (п.187.8 ст. 187 ПК України), а сплачується "імпортний" ПДВ ще до дня або в день подання МД (п.206.1 ст. 206 ПК України), у зв`язку з чим станом на подання дійсного звернення ТОВ "ОДЕСА ФРУТ ГРУПП" має податковий кредит в розмірі 161 229,63 грн.

22 грудня 2020 року ДПС України прийнято рішення №102634 від 22 грудня 2020 року про відповідність ТОВ "ОДЕСА ФРУТ ГРУПП" критеріям ризиковості платника податків, на підставі п.8 Критеріїв ризиковості - задіяне у схемах формування ризикового ПДВ.

14 січня 2021 року ТОВ "ОДЕСА ФРУТ ГРУПП" подано повідомлення про подання інформації та копій документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку №1 до якого було додано 53 документа, що підтверджується квитанцією №2.

21 січня 2021 року прийнято Рішення №6137 про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

На адресу ГУ ДПС в Одеській 06 квітня 2021 року за вхід.№15165/21 надійшов лист УСБУ в Одеській області №65/4-3686 від 06 квітня 2021 року, в якому зокрема вказано:

"В ході відпрацювання завдань з попередження та припинення проявів корупції і організованої злочинності, встановлено ряд підприємств з ознаками ризиковості, посадові особи яких вносять неправдиві відомості до ЄРПН та фактично проводять безтоварні операції, з метою надання підприємствам реального сектору економіки послуг з незаконного зменшення податкового навантаження, ухилення від сплати обов`язкових платежів та платежів до державного бюджету, а також переведенню безготівкових грошових коштів у готівку в особливо великих розмірах, серед яких є ТОВ "ОДЕСА ФРУТ ГРУПП".

…Враховуючи викладене, керуючись ч.20 ст. 8 Закону України "Про оперативно-розшукову діяльність", ч.2 ст. 12 "Про організаційно-правові основи боротьби з організованою злочинністю" та п.2 ч.1 ст. 6 Закону України "Про контррозвідувальну діяльність", інформуємо Вас для організації перевірки вказаних фактів та вжиття заходів у найкоротший термін щодо відпрацювання вказаних суб`єктів господарювання відповідно до положень ПК України, Постанови Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року №1165, в тому числі шляхом включення зазначених СГД до переліку ризикових платників, з метою недопущення нанесення збитків Державному бюджету України…".

Згідно витягу з Протоколу засідання Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (протокол №65/15-32) 15 квітня 2021 року ТОВ "ОДЕСА ФРУТ ГРУПП" віднесено до п.8 Критеріїв ризиковості платника податку.

ТОВ "ОДЕСА ФРУТ ГРУПП" подано повідомлення про подання інформації та копій документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку №1 від 23 квітня 2021 року до якого було додано 43 документа.

За результатом розгляду повідомлення та доданих до нього документів 29 квітня 2021 року комісією прийнято рішення від 29 квітня 2021 року №25080 про відповідність ТОВ "ОДЕСА ФРУТ ГРУПП" п.8 Критеріїв ризиковості платника податку.

Вирішуючи справу, суд першої інстанції виходив з того, що оскаржувані рішення містять посилання на п.8 Критеріїв ризиковості платника податку, проте не містять розшифровки, яка саме податкова інформація, що стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, визначає ризиковість здійснення господарської операції та є підставою для віднесення позивача до переліку ризикових платників податку. Вказане свідчить про необґрунтованість оскаржуваних рішень.

Колегія суддів вважає ці висновки суду першої інстанції правильними і такими, що відповідають вимогам ст.ст. 2, 6-12, 77 КАС України, пп.20.1.45 п.20.1 ст. 20, п.61.1 ст. 61, пп.62.1.2 п.62.1 ст. 62, п.71.1 ст. 71, п.п.74.1, 74.3 ст. 74 ПК України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року №1165.

Колегія суддів не приймає до уваги доводи апелянта, виходячи з наступного.

Відповідно до ч.3 ст. 2 КАС України, у справах, щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відповідно до пп.20.1.45 п.20.1 ст. 20 ПК України контролюючі органи мають право здійснювати щоденну обробку даних та інформації електронного кабінету, необхідних для виконання покладених на них функцій з адміністрування податкового законодавства та законодавства з інших питань, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючий орган, що включає, зокрема, прийняття, обробку та аналіз документів та даних платників податків, здійснення повноважень, передбачених законом, які можуть бути реалізовані в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку.

Пунктом 61.1 ст. 61 ПК України визначено, що податковий контроль - система заходів, що вживаються контролюючими органами з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

Згідно пп.62.1.2 п.62.1 ст. 62 ПК України передбачено, що податковий контроль здійснюється шляхом, серед іншого, інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності контролюючих органів.

Відповідно до п.71.1 ст. 71 ПК України інформаційно-аналітичне забезпечення діяльності контролюючих органів - комплекс заходів щодо збору, опрацювання та використання інформації, необхідної для виконання покладених на контролюючі органи функцій.

Згідно п.п.74.1, 74.3 ст. 74 ПК України, податкова інформація, зібрана відповідно до цього Кодексу, зберігається в базах даних Інформаційних, телекомунікаційних та інформаційно-телекомунікаційних систем (далі - Інформаційні системи) центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику.

Інформаційні системи і засоби їх забезпечення, розроблені, виготовлені або придбані центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, є державною власністю.

Система захисту податкової інформації, що зберігається в базах даних Інформаційних систем, встановлюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику.

Внесення інформації до баз даних Інформаційних систем та її опрацювання здійснюються контролюючими органами.

Перелік Інформаційних систем визначається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику.

Зібрана податкова інформація та результати її опрацювання використовуються для виконання покладених на контролюючі органи функцій та завдань, а також центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, для формування та реалізації єдиної державної податкової та митної політики.

Додатками №1 та №3 до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року №1165 (далі Порядок №1165) визначені Критерії ризиковості платника податку на додану вартість та Критерії ризиковості здійснення операцій відповідно.

Додатком 1 до Порядку №1165 встановлено наступні Критерії ризиковості платника податку на додану вартість, зокрема п.8:

у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.

Пунктом 6 Порядку №1165 передбачено, що питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.

У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.

Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення.

У рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Додатком №4 до Порядку №1165 затверджено бланк рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку.

Бланк рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку містить обов`язкове для заповнення поле "податкова інформація (заповнюється у разі відповідності п.8 Критеріїв ризиковості платника податку)".

Колегія суддів критично відносить до доводів апелянта про те, що підставою для віднесення позивача до переліку ризикових підприємств стала податкова інформація про упередження розповсюдження формування ТОВ "ОДЕСА ФРУТ ГРУПП" схемного кредиту з ПДВ, оскільки відповідачем не надано жодного доказу на підтвердження зазначених обставин.

Отже, оскаржуване рішення не містить обґрунтованих підстав та причин віднесення позивача до ризикових платників податків відповідно до п.8 Критеріїв ризиковості платників податку, що свідчить про незаконність оскаржуваного рішення.

Аналогічна правова позиція викладена Верховним Судом у постанові у справі №640/11321/20 від 05 січня 2021 року.

Колегія суддів вважає необґрунтованим посилання апелянта на лист УСБУ в Одеській області №65/4-3686 від 06 квітня 2021 року, як правомірну підставу для віднесення ТОВ "ОДЕСА ФРУТ ГРУПП" до ризикових, оскільки ГУ ДПС в Одеській області не надано суду доказів щодо проведення перевірки у встановлений спосіб та порядок, на виконання вказаного листа.

Враховуючи викладене, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що оскаржуване рішення щодо включення позивача до переліку ризикових платників податку на додану вартість №23428 від 15 квітня 2021 року не відповідає критеріям, визначеним ч.2 ст. 2 КАС України.

Доводи апеляційної скарги зроблених судом першої інстанції висновків не спростовують, та є тотожними відзиву на адміністративний позов, факти та мотивування яких повністю спростовуються матеріалами справи та обставинами, які повно та об`єктивно були встановлені судом першої інстанції при вирішенні спірного питання.

Враховуючи все вищевикладене, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, а наведені в скарзі доводи правильність висновків суду не спростовують, відповідно, апеляційна скарга задоволенню не підлягає.

Колегія суддів не змінює розподіл судових витрат відповідно ст. 139 КАС України.

Оскільки дана справа правомірно віднесена судом першої інстанції до категорії незначної складності та розглядалась за правилами спрощеного провадження, постанова суду апеляційної інстанції відповідно до ч.5 ст. 328 КАС України в касаційному порядку оскарженню не підлягає.

Керуючись ст.ст. 308, 310, п.1 ч.1 ст. 315, ст.ст. 316, 321, 322, 325, ч.5 ст. 328 КАС України, колегія суддів,

П О С Т А Н О В И Л А :

Апеляційну скаргу Головного управління ДПС в Одеській області залишити без задоволення, а рішення Одеського окружного адміністративного суду від 18 червня 2021 року залишити без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття, оскарженню в касаційному порядку не підлягає, крім випадків передбачених п.2 ч.5 ст. 328 КАС України.

Повне судове рішення складено 18 жовтня 2021 року.

Головуючий: Бітов А.І.

Суддя: Лук`янчук О.В.

Суддя: Ступакова І.Г.

Джерело: ЄДРСР 100369789
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку