open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Єдиний державний реєстр судових рішень

П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

___________________________________________________________________________________

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

07 жовтня 2021 р.м.ОдесаСправа № 400/434/21Головуючий в 1 інстанції: Лебедєва Г. В.

Колегія суддів П`ятого апеляційного адміністративного суду у складі:

головуючого судді - Вербицької Н.В.,

суддів Джабурії О.В.,

Кравченка К.В.,

розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Міністерства економіки України на рішення Миколаївського окружного адміністративного суду від 23 червня 2021 року по справі за адміністративним позовом фермерського господарства «ФЕРОМ» до Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства, за участю третьої особи акціонерного товариства «Державний ощадний банк України», Міністерство аграрної політики та продовольства України про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,

В С Т А Н О В И Л А:

27 січня 2021 року ФГ «ФЕРОМ» звернулося до Миколаївського окружного адміністративного суду з позовом, в якому просив:

визнати протиправною бездіяльність Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України щодо неперерахування бюджетних коштів у розмірі 228 872,39 грн. акціонерному товариству «Державний ощадний банк України» у межах обсягу відкритих асигнувань у місячний строк на підставі реєстру сільськогосподарських товаровиробників, які отримали кредит для придбання основних засобів сільськогосподарського виробництва;

зобов`язати Міністерство розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України перерахувати бюджетні кошти у розмірі 228 872,39 грн. (двісті двадцять вісім тисяч вісімсот сімдесят дві гривні 39 копійок) акціонерному товариству «Державний ощадний банк України» у межах обсягу відкритих асигнувань у місячний строк на підставі реєстру сільськогосподарських товаровиробників, які отримали кредит для придбання основних засобів сільськогосподарського виробництва для подальшого перерахування на рахунок фермерського господарства "ФЕРОМ".

В обґрунтування позовних вимог ФГ «ФЕРОМ» зазначив, що відповідач не в повному обсязі виконав свої зобов`язання щодо здешевлення кредитів згідно Порядку №106 шляхом надання часткової компенсації відсоткової ставки, що призвело до недоотримання компенсації від Мінекономіки на суму 228872,39 грн., що і стало підставою для звернення з даним позовом. Відсутність бюджетного фінансування не звільняє державу від обов`язку виконувати взяті на себе зобов`язання щодо компенсації витрат суб`єктам господарювання за програмою КПКВК 2801230 «Фінансова підтримка сільгоспвиробників» за напрямом «здешевлення кредиту шляхом надання часткової компенсації відсоткової ставки за залученими у національній валюті кредитами, наданими уповноваженим банком».

Відповідач заперечував проти позову, зазначаючи про безпідставність позовних вимог. Мінекономіки виконало свої зобов`язання перед ФГ «ФЕРОМ» щодо виплати часткової компенсації відсоткової ставки у 2019 році, що підтверджує відсутність у відповідача протиправної бездіяльності. У 2020 році механізм та напрями фінансової підтримки заходів в агропромисловому комплексі шляхом здешевлення кредитів визначено Порядком №300, згідно якого позивачу слід було подати заявку на участі у конкурсі для отримання права на компенсацію, чого зроблено не було, хоча ФГ «ФЕРОМ» згідно листа Мінекономіки від 06.08.2020 №3813-05/48689-07 поінформовано про новий порядок отримання компенсації.

Від АТ «Ощадбанк» надійшли пояснення, згідно яких надано інформацію щодо фактичних обставин справи.

Ним зазначено, що згідно приписів Порядку №106 та заявки позивача для отримання часткової компенсації відсоткової ставки сформовано Реєстр одержувачів такої компенсації за жовтень 2019 року із сумою 8166,15 грн, кошти для погашення якої надійшли від відповідача згідно платіжного доручення №7920 від 28.12.2019.

За листопад 2019 року сформовано Реєстр із сумою компенсації у розмірі 31 643,81 грн, кошти для погашення якої в розмірі 18 884,38 грн надійшли від відповідача згідно платіжного доручення №8084 від 28.12.2019.

Згідно п. 5 Порядку №106 у 2020 році виплачується лише фінансова підтримка, не виплачена одержувачам у 2019 році з незалежних від них причин, у разі повторного подання ними до 1 вересня документів згідно з вимогами п. 7, 10, 11 і 11-2 цього Порядку.

Позивачем відповідну заявку подано 20.08.2020, на підставі чого банком сформовано Реєстр одержувачів компенсації, яким таку компенсацію виплачено не в повному обсязі (до реєстру включені кредити, відсотки по яких нараховані за жовтень 2019 року та сплачені у листопаді 2019 року), до складу якого включена сума 12 759,43 грн.

Також, банком додатково сформовано Реєстр за листопад 2019 року (до реєстру включені кредити, відсотки по яких нараховані за листопад 2019 року та сплачені у грудні 2019 року), до складу якого включена сума 30 625,05 грн.

Згідно платіжного доручення №3162 від 27.10.2020 від відповідача надійшли кошти в розмірі 12 759,43 грн, проте сума 30 625,05 грн так і не надходила.

Також, третя особа звернула увагу, що згідно Порядку №300 компенсації підлягають відсоткові ставки за короткостроковими кредитами, залученими для покриття виробничих витрат. Договір укладений позивачем з АТ «Ощадбанк» є короткостроковим для придбання основних засобів.

Від позивача надійшла відповідь на відзив, в якій зазначено, що кредитний договір № 112.10-25-78/19 від 29.09.2019 є короткостроковим для придбання основних засобів сільськогосподарського виробництва, а відповідно не підпадає під дію Порядку № 300. Позивач правомірно керувався постановою Кабміну України № 106 від 07.02.2018 року "Про затвердження Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для надання фінансової підтримки розвитку фермерських господарств".

Від відповідача до суду надійшли заперечення на відповідь на відзив, в яких зазначено, що позивач не відповідає вимогам п.4 Порядку №300, оскільки укладений кредитний договір для придбання основних засобів сільськогосподарського виробництва є короткостроковим, а не середньо чи довгостроковим.

В свою чергу, позивач у 2020 році мав право отримати за укладеним з АТ Державний ощадний банк кредитним договором № 112.10-25-78/19 від 29.09.2019 фінансову підтримку, яка не виплачена йому у 2019 році з незалежних від нього причин, у разі повторного подання ним до 1 вересня документів згідно з вимогами пункту 11 Порядку №106.

Відповідно до рішень Мінекономіки зобов`язання перед ФГ «ФЕРОМ» щодо виплати часткової компенсації відсоткової ставки за 2019 рік виконано у повному обсязі. Також вказав, що в 2020 році такі компенсації не передбачено.

Рішенням Миколаївського окружного адміністративного суду від 23 червня 2021 року позовну заяву фермерського господарства «ФЕРОМ» задоволено.

Визнано протиправною бездіяльність Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України щодо неперерахування бюджетних коштів у розмірі 228872,39 грн. акціонерному товариству «Державний ощадний банк України» у межах обсягу відкритих асигнувань у місячний строк на підставі реєстру сільськогосподарських товаровиробників, які отримали кредит для придбання основних засобів сільськогосподарського виробництва.

Зобов`язано Міністерство розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України перерахувати бюджетні кошти у розмірі 228 872,39 грн. (двісті двадцять вісім тисяч вісімсот сімдесят дві гривні 39 копійок) акціонерному товариству «Державний ощадний банк України» у межах обсягу відкритих асигнувань у місячний строк на підставі реєстру сільськогосподарських товаровиробників, які отримали кредит для придбання основних засобів сільськогосподарського виробництва для подальшого перерахування на рахунок фермерського господарства "ФЕРОМ".

Не погодившись з прийнятим рішенням, Мінекономіки (постановою Кабміну України від 21.05.2021 №504 Міністерство розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України перейменовано на Міністерство економіки України) подало апеляційну скаргу, в якій посилаючись на помилкове застосування судом першої інстанції норм матеріального права та порушення норм процесуального права, неповне з`ясування обставин, що мають значення для розгляду справи, просить скасувати рішення та прийняти нове, яким у задоволенні позовної заяви ФГ «ФЕРОМ» просить відмовити.

Зокрема апелянт зазначає, що виконав покладені на нього обов`язки розпорядника бюджетних коштів згідно Порядку №106 за 2019 рік. У 2020 році постановою Кабміну України №447 від 03.06.2020 до Порядку №106 внесено суттєві зміни, згідно з якими за напрямами, зокрема, часткової компенсації вартості придбаної сільськогосподарської техніки та обладнання вітчизняного виробництва у 2020 році виплачується лише фінансова підтримка, не виплачена одержувачам у 2019 році з незалежних від них причин, у разі повторного подання ними до 1 вересня документів згідно з вимогами п. 7, 10, 11 і 11-2 цього Порядку. З огляду на наведене, виплати за програмою «здешевлення кредитів» були можливі лише у 2019 році. У 2020 році виплачувалися лише ті кошти, які були нараховані у 2019 році.

Крім того, у 2020 році не лише не передбачено у Державному бюджеті грошей для виплат за програмою «здешевлення кредитів», але й був відсутній нормативно-правовий акт, що регулює відносини між особою та державною в цій сфері суспільних відносин. За таких умов, продовження у 2020 році виконання компенсації на здешевлення кредитів за умовами кредитного договору №112.10-25-78/19 від 29.09.2019, які нараховувалися та сплачувалися у 2020 році, а саме: 09.01.2020, 07.02.2020, 06.03.2020, 08.04.2020, 05.05.2020, 03.06.2020, 02.07.2020 та 21.08.2020 є неможливим, оскільки відсутні будь-які правові підстави для здійснення такої компенсації. Посилання суду першої інстанції на постанови Верховного Суду №815/2105/17, 821/2156/16, 826/2237/17 є безпідставними.

Також, з 16.06.2021 головним розпорядником бюджетних коштів та відповідальним виконавцем бюджетної програми «Фінансова підтримка сільгоспвиробників» є Міністерство аграрної політики та продовольства України.

Позивач надав відзив на апеляційну скаргу, в якому зазначив, що апеляційна скарга підлягає залишенню без задоволення, а рішення суду - без змін в зв`язку із необґрунтованістю доводів апелянта.

АТ «Ощадбанк» надав відзив на апеляційну скаргу, в якому виклав роз`яснення обставин справи.

Ухвалою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 06.09.2021 залучено до участі у справі в якості третьої особи - Міністерство аграрної політики та продовольства України (код ЄДРПОУ 37471967, 01001, м. Київ, вул. Хрещатик, 24). 14 вересня 2021 року від Мінагрополітики надійшли пояснення, в яких третя особа просить скасувати рішення суду першої інстанції та відмовити ФГ «ФЕРОМ» у задоволенні позовних вимог.

В якості доводів зазначено, що судом помилково здійснено посилання на постанови Верховного Суду №815/2105/17, 821/2156/16, 826/2237/17, які не узгоджуються з предметом позову в даному випадку. У 2019 році Мінекономіки повністю виконало усі зобов`язання за бюджетною програмою перед ФГ «ФЕРОМ», а вже в 2020 році, у зв`язку із змінами внесеними до нормативно-правового акту, який регулював спірні правовідносини, були відсутні підстави для продовження здійснення виплати компенсації щодо здешевлення кредитів та і взагалі відсутня бюджетна програма, як підстава для фінансової підтримки у 2020 році. У разі продовження здійснення виплати компенсації Мінекономіки здійснило б порушення бюджетного законодавства.

Мінагрополітики звертає увагу на положення п. 11 Порядку №106, в якому зазначено, що виплати по цьому виду компенсації за даною бюджетною програмою здійснюються щомісячно, по факту, виходячи із суми фактично сплачених відсотків за кредитом, що унеможливлює здійснення розрахунку належних компенсаційних виплат не зважаючи та не враховуючи зміни в регулюючому НПА. Наданий ФГ «ФЕРОМ» розрахунок щодо належних компенсаційних виплат за 2020 рік є незаконним та таким, що суперечить діючому законодавству на момент створення останнього.

Відповідно до п.3 ч.1 ст.311 КАС України, справа розглядається в порядку письмового провадження.

Заслухавши доповідача, дослідивши доводи апеляційної скарги, матеріали справи, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального і процесуального права, правової оцінки обставин у справі, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню з наступних підстав.

Судом першої інстанції встановлено та з матеріалів справи вбачається наступне.

23 вересня 2019 року між фермерським господарством «ФЕРОМ» та акціонерним товариством «Державний ощадний банк України» укладено кредитний договір № 112.10-25-78/19 від 29.09.2019 на отримання ФГ «ФЕРОМ» кредиту у розмірі 2 069 891,00 грн для придбання автомобіля самоскиду КАМАЗ 45143-А5, 2018 р.в. та причіпу 8551-02 з модернізованою посиленою платформою, 2018 р.в., з остаточним терміном повернення кредиту 21 серпня 2020 року з відсотковою ставкою 19 % відсотків річних.

Згідно договору купівлі-продажу № 43/305 348 від 27.06.2019 ФГ «ФЕРОМ» придбало у ТОВ «ТЕХНОТОРГ-ДОН» автомобіль самоскид КАМАЗ 45143-А5, 2018 р.в., вартістю без ПДВ 1 680 833,33 грн та причіп 8551-02 з модернізованою посиленою платформою, 2018 р.в., вартістю без ПДВ 487 500 грн.

21 серпня 2020 року ФГ «ФЕРОМ» в повному обсязі виконало зобов`язання щодо погашення кредиту за кредитним договором № 112.10-25-78/19 від 23.09.2020. Окрім цього погашено 19 % річних, на загальну суму 283 609,15 грн.

Відповідно до постанови Кабміну України № 106 від 07.02.2018 «Про затвердження Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для надання фінансової підтримки розвитку фермерських господарств» у жовтні 2019 року ФГ " ФЕРОМ" подано через АТ «Державний ощадний банк України» заявку на здешевлення кредиту шляхом надання часткової компенсації відсоткової ставки за залученими у національній валюті кредитами, наданими уповноваженим банком за рахунок бюджетної програми КПКВК1201100 "Фінансова підтримка фермерських господарств".

На підставі зазначеної заявки від 04.10.2019 та відповідно до Порядку № 106 Банком сформовано Реєстр одержувачів компенсації відсоткової ставки за залученим у національній валюті кредитом, наданим уповноваженим банком, за жовтень 2019 року, до складу якого включена сума компенсації, розрахована для одержувача ФГ «ФЕРОМ» у розмірі 8 166,15 грн.

На підставі зазначеного Реєстру за жовтень 2019 року від Мінекономіки отримані кошти для часткової компенсації відсоткової ставки за залученими кредитами, відповідно до платіжного доручення № 7920 від 28.12.2019, в тому числі за кредитом ФГ «ФЕРОМ» в розмірі 8 166,15 грн., які в подальшому зараховані на рахунок позивача.

Банком до Мінекономіки листом № 56/5-01/767 від 10.12.2019 направлений сформований Реєстр одержувачів компенсації відсоткової ставки за залученим у національній валюті кредитом, наданим уповноваженим банком, за листопад 2019 року, до складу якого була включена сума компенсації, розрахована для одержувача ФГ «ФЕРОМ» у розмірі 31 643,81 грн.

На підставі зазначеного Реєстру за листопад 2019 року від Мінекономіки отримані кошти для часткової компенсації відсоткової ставки за залученими кредитами, відповідно до платіжного доручення № 8084 від 28.12.2019, в тому числі за кредитом ФГ «ФЕРОМ» у розмірі 18 884,38 грн., які в подальшому зараховані на рахунок позивача.

20.08.2020 року ФГ «ФЕРОМ», відповідно до Порядку № 106, повторно надало до Банку заявку для отримання часткової компенсації відсоткової ставки за укладеним кредитним договором № 112.10-25-78/19 від 23.09.2019 (а.с. 93).

На підставі зазначеної заявки від 20.08.2020 та відповідно до Порядку № 106, Банком сформовано Реєстр одержувачів компенсації відсоткової ставки за залученим у національній валюті кредитом, наданим уповноваженим банком, яким таку компенсацію виплачено не в повному обсязі (до реєстру включені кредити, відсотки по яких нараховані за жовтень 2019 року та сплачені у листопаді 2019 року), до складу якого включена сума компенсації, розрахована для одержувача ФГ «ФЕРОМ» у розмірі 12 759,43 грн.

Банком додатково сформовано Реєстр одержувачів компенсації відсоткової ставки за залученим у національній валюті кредитом, наданим уповноваженим банком, за листопад 2019 року (до реєстру включені кредити, відсотки по яких нараховані за листопад 2019 року та сплачені у грудні 2019), до складу якого включена сума компенсації, розрахована для одержувача ФГ «ФЕРОМ» у розмірі 30 625,05 грн.

На підставі зазначеного Реєстру за листопад 2019 (відсотки, нараховані за жовтень 2019 року) від Мінекономіки отримані кошти для часткової компенсації відсоткової ставки за залученими кредитами, відповідно до платіжного доручення № 3162 від 27.10.2020 року, в тому числі за кредитом ФГ «ФЕРОМ» в розмірі 12 759,43 грн, які в подальшому зараховані на рахунок позивача.

За додатково сформованим Реєстром одержувачів компенсації відсоткової ставки за залученим у національній валюті кредитом, наданим уповноваженим банком, за листопад 2019 року (до якого включені кредити, відсотки по яких нараховані за листопад 2019 року та сплачені у грудні 2019 року), до складу якого включена сума компенсації, розрахована для одержувача ФГ «ФЕРОМ» у розмірі 30 625,05 грн., бюджетні кошти (фінансування) до АТ «Ощадбанк» не надходили.

Вищенаведене свідчить, що Міністерством розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України частково надано компенсацію відсоткової ставки ФГ «ФЕРОМ» у загальному розмірі 39 809,96 грн.

Позивачем надано копії меморіальних ордерів щодо погашення нарахованих відсотків за згідно угоди №112.10-25-78/19 від 29.09.2019, а саме:

меморіальний ордер №5832583515 від 02.10.2019 щодо погашення нарахованих відсотків за вересень 2019 року в сумі 8169,82 грн;

меморіальний ордер №1248344415 від 01.11.2019 щодо погашення нарахованих відсотків за жовтень 2019 року в сумі 33401,80 грн;

меморіальний ордер №7107245215 від 02.12.2019 щодо погашення нарахованих відсотків за листопад 2019 року в сумі 32 324,33 грн;

меморіальний ордер №7522991915 від 09.01.2020 щодо погашення нарахованих відсотків за грудень 2019 року в сумі 33401,80 грн;

меморіальний ордер №4393728715 від 07.02.2020 щодо погашення нарахованих відсотків за січень 2020 року в сумі 33310,54 грн;

меморіальний ордер №1249077415 від 06.03.2020 щодо погашення нарахованих відсотків за лютий 2020 року в сумі 31 161,47 грн;

меморіальний ордер №7894620315 від 08.04.2020 щодо погашення нарахованих відсотків за березень 2020 року в сумі 33 131,44 грн;

меморіальний ордер №1946099415 від 05.05.2020 щодо погашення нарахованих відсотків за квітень 2020 року в сумі 26 683,96 грн;

меморіальний ордер №7426408915 від 02.07.2020 щодо погашення нарахованих відсотків за травень 2020 року в сумі 21 669,15 грн;

меморіальний ордер №3867882915 від 02.07.2020 щодо погашення нарахованих відсотків за червень 2020 року в сумі 16 117,15 грн;

меморіальний ордер №2562405115 від 04.08.2020 щодо погашення нарахованих відсотків за липень 2020 року в сумі 10 206,85 грн;

меморіальний ордер №1984157715 від 21.08.2020 щодо погашення нарахованих відсотків за серпень 2020 року в сумі 3 580,84 грн.

Вважаючи, що Мінекономіки допустило протиправну бездіяльність щодо ненадання компенсації ФГ «ФЕРОМ» у розмірі 228 872,39 грн., останнє звернулося до суду з даною позовною заявою.

Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що відсутність у 2019 році відкритих бюджетних асигнувань для виплати позивачу компенсації відсоткової ставки за кредитом не звільняє відповідача від обов`язку виконати зобов`язання, передбачені Порядком №106. Відсутність бюджетного фінансування не звільняє державу в особі її уповноважених органів від обов`язку виконати взяті на себе зобов`язання перед суб`єктом господарювання. Мінекономіки не заперечує та не спростовує факт подання ФГ "ФЕРОМ" через уповноважений банк (АТ "Державний ощадний банк України") заявок на отримання компенсації за відповідними напрямками разом з усіма необхідними документами. Відповідальний виконавець бюджетних програм у процесі їх виконання забезпечує цільове та ефективне використання бюджетних коштів протягом усього строку реалізації відповідних бюджетних програм у межах визначених бюджетних призначень. Відповідачем та третьою особою не надано доказів на спростування тверджень позивача щодо недоотримання коштів у розмірі 228872,39 грн. у якості компенсації відсоткової ставки за кредитом. Відповідачем у ході розгляду справи не надано суду доказів на підтвердження виконання Мінекономіки зобов`язань головного розпорядника бюджетних коштів в частині компенсації позивачу вартості придбаних сільськогосподарської техніки та обладнання вітчизняного виробництва за 2019 рік у розмірі 228872,39 грн. за рахунок бюджетної програми КПКВК 1201100 "Фінансова підтримка розвитку фермерських господарств".

Судова колегія не погоджується з висновками суду першої інстанції з огляду на таке.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Механізм використання коштів, передбачених у державному бюджеті за програмою Фінансова підтримка розвитку фермерських господарств визначено Порядком використання коштів, передбачених у державному бюджеті для надання фінансової підтримки розвитку фермерських господарств, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 07.02.2018 року №106 (надалі - Порядок №106), який є основоположним для регулювання спірних правовідносин.

Слід звернути увагу про неможливість застосування в даному випадку Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для фінансової підтримки заходів в агропомисловому комплексі шляхом здешевлення кредитів, затвердженого постановою Кабміну України від 29.04.2015 №300, що вірно встановлено судом першої інстанції та визнано відповідачем у запереченнях на відповідь на відзив позивача.

Закон України «Про Державний бюджет України на 2019 рік» від 23.11.2018 2629-VIII передбачав бюджетну програму 1201100 «Фінансова підтримка розвитку фермерських господарств», на яку виділено 465 000 тис. грн.

Відповідно до п. 2 Порядку №106 (в редакції постанови Кабміну України від 15.11.2019 №954) головним розпорядником бюджетних коштів і відповідальним виконавцем бюджетної програми є Мінекономіки.

Відповідно до п. 5 Порядку №106 фінансова підтримка надається одержувачам за такими напрямами, зокрема, абз.9 - здешевлення кредитів.

Відповідно до п. 6 Порядку №106 фінансова підтримка за напрямами, визначеними абзацами другим і дев`ятим пункту 5 цього Порядку, надається через уповноважений банк, що підписав з Мінекономіки Меморандум про загальні засади співробітництва (далі - уповноважений банк).

У спірних правовідносинах уповноваженим банком є АТ «Ощадбанк».

Для отримання фінансової підтримки одержувачі подають уповноваженому банку заявку та підтвердні документи у паперовій або електронній формі згідно переліку.

Матеріали справи підтверджують, що ФГ «ФЕРОМ» у 04.10.2019 виконало умову щодо подання до АТ «Ощадбанк» заявки з визначеним переліком документів (а.с. 31).

Відповідно до п. 11 Порядку №106 здешевлення кредитів здійснюється шляхом надання часткової компенсації відсоткової ставки за залученими у національній валюті кредитами, наданими уповноваженим банком (далі - компенсація).

Компенсація надається одержувачам за нараховані і сплачені у поточному році (включаючи нараховані за грудень попереднього бюджетного року) відсотки за користування кредитами (непоновлювальними) у розмірі 1,5 облікової ставки Національного банку, що діє на дату нарахування відсотків, але не вище розміру, передбаченого кредитним договором, зменшеним на 1 відсотковий пункт.

Компенсації підлягають відсоткові ставки за кредитом, зокрема, залученим до трьох років, обсяг якого не перевищує 9000000 гривень, для придбання основних засобів сільськогосподарського виробництва.

Для отримання компенсації одержувачі подають до уповноваженого банку, з яким укладено кредитний договір, заявку та підтвердні документи, передбачені пунктом 6 цього Порядку.

Компенсація здійснюється щомісяця виходячи із суми фактично сплачених одержувачем уповноваженому банку відсотків за відповідний період згідно з кредитним договором з урахуванням вимог, визначених абзацом другим цього пункту.

Уповноважені банки формують реєстри одержувачів компенсації і щомісяця до 10 числа подають їх до Мінекономіки, а реєстр за грудень попереднього року - до 10 лютого поточного року.

Мінекономіки у межах бюджетних коштів за відповідним напрямом на підставі наданих уповноваженими банками реєстрів одержувачів компенсації затверджує розподіл коштів між уповноваженими банками та у межах обсягу відкритих бюджетних асигнувань перераховує їх щомісяця до 25 числа уповноваженим банкам.

Уповноважені банки протягом трьох банківських днів з дати отримання коштів від Мінекономіки перераховують їх на поточні рахунки одержувачів та протягом двох робочих днів після перерахування інформують про це Мінекономіки.

Висновки суду першої інстанції, що відповідачем у ході розгляду справи не надано суду доказів на підтвердження виконання Мінекономіки зобов`язань головного розпорядника бюджетних коштів в частині компенсації позивачу вартості придбаних сільськогосподарської техніки та обладнання вітчизняного виробництва за 2019 рік у розмірі 228872,39 грн. за рахунок бюджетної програми КПКВК 1201100 "Фінансова підтримка розвитку фермерських господарств" є помилковими та необґрунтованими, оскільки в даному випадку напрямом допомоги є здешевлення кредиту.

Крім того, у 2019 році компенсація мала здійснюватися Мінекономіки щомісяця, виходячи із суми фактично сплачених одержувачем уповноваженому банку відсотків за відповідний період згідно з кредитним договором, на підставі наданих уповноваженим банком реєстрів одержувача компенсації, що спростовує можливість компенсації суми 228 872,39 грн за 2019 рік, оскільки вона позивачем розрахована із врахуванням всього періоду сплати відсотків за кредитом по договору № 112.10-25-78/19 від 23.09.2019, який виконано 21.08.2020.

Матеріали справи підтверджують, що на підставі заявки позивача від 04.10.2019 та згідно вимог Порядку № 106 АТ «Ощадбанк» сформовано Реєстр одержувачів компенсації відсоткової ставки за залученим у національній валюті кредитом, наданим уповноваженим банком, за жовтень 2019 року та листопад 2019 року до складу якого включена сума компенсації, розрахована для одержувача ФГ «ФЕРОМ» у розмірі 8 166,15 грн та 31 643,81 грн.

Платіжні доручення від 28.12.2019 № 7920 та № 8084 підтверджують, що від Мінекономіки АТ «Ощадбанк» отримано кошти для часткової компенсації відсоткової ставки за залученим кредитом ФГ «ФЕРОМ» в розмірі 8 166,15 грн та 18 884,38 грн, які в подальшому зараховані на рахунок позивача.

Судова колегія звертає увагу, що Законом України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» від 14.11.2019 №294-IX взагалі не передбачено бюджетну програму 1201100 «Фінансова підтримка розвитку фермерських господарств».

Даний факт спростовує можливість застосування до спірних правовідносин висновків суду першої інстанції, що відсутність бюджетного фінансування не звільняє державу в особі її уповноважених органів від обов`язку виконати взяті на себе зобов`язання перед суб`єктом господарювання, оскільки в даному випадку бюджетна програма допомоги відсутня в цілому.

Суд першої інстанції також помилково послався на практику Верховного Суду викладену у постановах від 15.05.2018 по справі №815/2105/17, від 24.04.2018 по справі №821/2156/16, від 21.12.2018 по справі №826/2237/17, оскільки предмет спору даної справи є відмінним, так як стосується бездіяльності Мінекономіки щодо перерахунку бюджетних коштів у розмірі 228 872,39 грн АТ «Державний ощадний банк України» у межах обсягу відкритих асигнувань у місячний строк на підставі реєстру сільськогосподарських товаровиробників, які отримали кредит для придбання основних засобів сільськогосподарського виробництва, а спори вищевказаних постанов суду касаційної інстанції стосувалися питання погашення бюджетної кредиторської заборгованості.

Слід звернути увагу, що Законом України №294-IX у 2020 році виділено 4 000 000 тис. грн. на бюджетну програму 1201150 «Фінансова підтримка сільгосптоваровиробників».

Постановою Кабміну України від 03.06.2020 №447 внесено зміни до «Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для надання фінансової підтримки розвитку фермерських господарств», згідно яких, зокрема, до пунктів 1, 5, 11 внесено наступні зміни, а саме:

«Цей Порядок визначає механізм використання коштів, передбачених у державному бюджеті за програмою Фінансова підтримка сільгосптоваровиробників, які спрямовуються на фінансову підтримку розвитку фермерських господарств (далі - бюджетні кошти).»

«За напрямами: часткова компенсація вартості насіння, часткова компенсація вартості придбаної сільськогосподарської техніки та обладнання вітчизняного виробництва, здешевлення кредитів, бюджетна субсидія на одиницю оброблюваних угідь (1 гектар) для фермерських господарств (крім новостворених) у 2020 році виплачується лише фінансова підтримка, не виплачена одержувачам у 2019 році з незалежних від них причин, у разі повторного подання ними до 1 вересня документів згідно з вимогами пунктів 7, 10, 11 і 11-2 цього Порядку.»

«У разі коли одержувач у строки, визначені цим Порядком, подав належним чином оформлені заявку і підтвердні документи для отримання компенсації, уповноважений банк прийняв їх до виконання та здійснив перерахунки у листопаді 2019 року, а компенсація виплачена не в повному обсязі через незалежні від одержувача причини, компенсація виплачується за рахунок коштів, передбачених на наступний бюджетний період. Уповноважений банк складає окремий реєстр одержувачів компенсації і подає його до Мінекономіки. Форму реєстру затверджує Мінекономіки.»

Зазначене свідчить, що в період з січня 2020 року до червня 2020 року реалізація Порядку №106 була неможлива через відсутність програми, згідно якої мав діяти механізм урегульований даним порядком.

При цьому, внесені у червні 2020 року зміни чітко передбачили, що за напрямом здешевлення кредитів у 2020 році виплачується лише фінансова підтримка, не виплачена одержувачам у 2019 році з незалежних від них причин, у разі повторного подання ними до 1 вересня документів згідно з вимогами пунктів 7, 10, 11 і 11-2 Порядку №106.

Вищенаведені норми спростовують доводи позивача щодо обов`язку Мінекономіки виконати зобов`язання щодо здешевлення кредиту у 2020 році шляхом надання йому часткової компенсації відсоткової ставки на загальну суму 228 872,39 грн.

Судова колегія повторно звертає увагу, що згідно приписів п. 11 Порядку №106 Мінекономіки у межах бюджетних коштів за відповідним напрямом на підставі наданих уповноваженими банками реєстрів одержувачів компенсації затверджує розподіл коштів між уповноваженими банками та у межах обсягу відкритих бюджетних асигнувань перераховує їх щомісяця до 25 числа уповноваженим банкам.

Правовий аналіз вказаної норми свідчить, що умовами для перерахунку Мінекономіки коштів уповноваженим банкам є їх розподіл при наявності бюджетних коштів за відповідним напрямом та попереднє подання уповноваженими банками реєстрів одержувачів компенсації.

Пояснення АТ «Ощадбанк» підтверджують, що відповідні реєстри ним надавалися у листопаді-грудні 2019 року на підставі заявки позивача від 04.10.2019, а також у вересні 2020 року на підставі заявки позивача від 20.08.2020, яку останнім подано на виконання вимог п.5 Порядку №106 (в редакції постанови №447).

Матеріали справи підтверджують, що на підставі заявки позивача від 20.08.2020 та згідно вимог Порядку № 106 АТ «Ощадбанк» сформовано:

реєстр одержувачів компенсації відсоткової ставки за залученим у національній валюті кредитом, наданим уповноваженим банком, яким таку компенсацію виплачено не в повному обсязі (до реєстру включені кредити, відсотки по яких нараховані за жовтень 2019 року та сплачені у листопаді 2019 року), до складу якого включена сума компенсації, розрахована для одержувача ФГ «ФЕРОМ» у розмірі 12 759,43 грн (а.с. 94);

реєстр одержувачів компенсації відсоткової ставки за залученим у національній валюті кредитом, наданим уповноваженим банком, за листопад 2019 року (до реєстру включені кредити, відсотки по яких нараховані за листопад 2019 року та сплачені у грудні 2019), до складу якого включена сума компенсації, розрахована для одержувача ФГ «ФЕРОМ» у розмірі 30 625,05 грн (а.с. 94, на звороті).

Вказані реєстри до Мінекономіки надіслано листом від 10.09.2020 №56/5-01/988/1 (а.с. 95).

Мінекономіки в свою чергу перераховано кошти для часткової компенсації відсоткової ставки за залученими кредитами, відповідно до платіжного доручення № 3162 від 27.10.2020, в тому числі за кредитом ФГ «ФЕРОМ» в розмірі 12 759,43 грн, які в подальшому зараховані на рахунок позивача (а.с. 40).

Судова колегія звертає увагу, що АТ «Ощадбанк» чітко зазначає, що за додатково сформованим Реєстром одержувачів компенсації відсоткової ставки за залученим у національній валюті кредитом, наданим уповноваженим банком, за листопад 2019 року (до якого включені кредити, відсотки по яких нараховані за листопад 2019 року та сплачені у грудні 2019 року), до складу якого включена сума компенсації, розрахована для одержувача ФГ «ФЕРОМ» у розмірі 30 625,05 грн., бюджетні кошти (фінансування) до АТ «Ощадбанк» не надходили.

Ухвалою П`ятого апеляційного адміністративного суду 28.09.2021 витребувано від Міністерства економіки України (meconomy@me.gov.ua, 01008, Україна, м. Київ, вулиця М. Грушевського, 12/2, код ЄДРПОУ 37508596) підтверджену належними доказами інформацію щодо залишку коштів у 2020 році в межах бюджетної програми 1201150 «Фінансова підтримка сільгосптоваровиробників» за напрямом «здешевлення кредитів» станом на дату затвердження розподілу коштів при опрацюванні наданих АТ «Ощадбанк» реєстрів одержувача компенсації фермерського господарства «ФЕРОМ» (код ЄДРПОУ 35692777) на суму 12 759,43 грн та 30 625,05 грн, які на адресу Мінекономіки направлено листом від 10.09.2020 №56/5-01/988/1.

Витребувано від Міністерства економіки України (meconomy@me.gov.ua, 01008, Україна, м. Київ, вулиця М. Грушевського, 12/2, код ЄДРПОУ 37508596) обґрунтовані роз`яснення щодо факту нездійсненого у 2020 році перерахунку АТ «Ощадбанк » суми компенсації, розрахованої для одержувача фермерського господарства «ФЕРОМ» (код ЄДРПОУ 35692777) у розмірі 30 625,05 грн згідно реєстру одержувачів компенсації відсоткової ставки за залученим у національній валюті кредитом, наданим уповноваженим банком, за листопад 2019 року.

На виконання даної ухвали 01.10.2021 до суду від апелянта надіслано докази та пояснення, що згідно зведеного реєстру №5 від 21.10.2020 одержувачів часткової компенсації відсоткової ставки за залученими у національній валюті кредитами, наданими уповноваженими банками одержувачам, за програмою КПКВК 1201150 «Фінансова підтримка сільгоспвиробників» на 2020 рік за напрямом «Фінансова підтримка розвитку фермерських господарств», які з незалежних від них причин не отримали компенсацію у 2019 році, ФГ «ФЕРОМ» визначено суму компенсації 12 759,43 грн, а всього 339 одержувачам 3 573 517,19 грн.

Наказом Мінекономіки від 21.10.2020 №2108 здійснено розподіл коштів, а саме 3 573 517,19 грн. між уповноваженими банками за переліком, зокрема, АТ «Ощадбанк» перераховано суму компенсації у загальному розмірі 1 521 916,48 грн.

При цьому, згідно розподілу коштів, передбачених у державному бюджеті Мінекономіки за бюджетною програмою КПКВК 1201150 «Фінансова підтримка сільгоспвиробників» на 2020 рік щодо напряму «Фінансова підтримка розвитку фермерських господарств» виділено 134 759,5 тис. грн..

Даний розподіл затверджено наказом Мінекономіки від 10.04.2020 №687 (в редакції наказу Мінекономіки від 22.12.2020 №2715).

Згідно розподілу коштів, які спрямовуються у 2020 році на фінансову підтримку розвитку фермерських господарств щодо напряму «здешевлення кредитів», виділено 3 573,52 тис. грн.

Даний розподіл затверджено наказом Мінекономіки від 06.07.2020 №1274 (в редакції наказу Мінекономіки від 09.12.2020 №2572).

Надані докази підтверджують, що у Мінекономіки станом на дату затвердження розподілу коштів при опрацюванні наданих АТ «Ощадбанк» реєстрів одержувача компенсації фермерського господарства «ФЕРОМ» буди відсутні кошти для компенсації 30 625,05 грн, що згідно умов п. 11 Порядку №106 свідчить про відсутність протиправної бездіяльності відповідача.

За наведеного правового регулювання та встановлених обставин справи, судова колегія погоджується з доводами апелянта, що останнє в межах наявних коштів повністю виконало свої зобов`язання перед позивачем за 2019 рік шляхом перерахування 8 166,15 грн, 18 884,38 грн, та 12 759,43 грн.

Відповідно до п. 1, 3 ч.1 ст.317 КАС України підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи, невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи.

З урахуванням правових висновків суду апеляційної інстанції, рішення суду першої інстанції підлягає скасуванню, з прийняттям постанови про відмову у задоволенні позовних вимог фермерського господарства «ФЕРОМ».

Керуючись ст.ст. 311, 315, 317, 321, 322, 325, 328, 329 КАС України, судова колегія,

П О С Т А Н О В И Л А :

Апеляційну скаргу Міністерства економіки України задовольнити.

Рішення Миколаївського окружного адміністративного суду від 23 червня 2021 року скасувати.

Прийняти постанову, якою у задоволенні позовних вимог фермерському господарству «ФЕРОМ» відмовити.

Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дати її прийняття, але може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту судового рішення.

Головуючий: Н.В.Вербицька

Суддя: О.В.Джабурія

Суддя:К.В.Кравченко

Джерело: ЄДРСР 100187732
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку