open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Єдиний державний реєстр судових рішень

СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

30 вересня 2021 року Справа № 480/4448/21

Сумський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді - Кунець О.М., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження в приміщенні суду в м. Суми адміністративну справу №480/4448/21 за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Сумській області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії,-

В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1 (далі позивач, ОСОБА_1 ) звернувся до Сумського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Головного управління Пенсійного фонду України в Сумській області (далі відповідач, ГУ ПФУ в Сумській області), в якій просить суд:

- визнати бездіяльність Головного управління Пенсійного фонду України в Сумській області протиправною та скасувати рішення, оформлене листом № 1800-0302-8/8949 від 17.02.2021, яким скасовано призначену надбавку до пенсії ОСОБА_1 за особливі заслуги перед Україною та зменшено розмір пенсії;

- зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Сумській області провести перерахунок та виплатити ОСОБА_1 надбавку до пенсії за особливі заслуги перед Україною та здійснити її виплату починаючи з 01.12.2020 року, з урахуванням фактично виплачених сум.

Свої вимоги мотивує тим, що скасування надбавки до пенсії за особливі заслуги перед Україною з тих підстав, що вона не передбачена чинним законодавством України, є неправомірною, оскільки відповідно до перехідних положень Закону України «Про державні нагороди України», дія цього Закону поширюється на правовідносини, пов`язаними з нагородженнями, в тому числі, громадян України, удостоєних державних нагород СРСР або республік, що входили до його складу. Оскільки позивач має найвищу нагороду, отриману ним як воїном-інтернаціоналістом, а саме Грамоту Президії Верховної Ради Союзу РСР, враховуючи перехідні положення Закону України «Про державну нагороди України» має отримувати надбавку до пенсії.

Ухвалою суду від 28.05.2021 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження по справі, розгляд справи вирішено проводити за правилами спрощеного позовного провадження, встановлені строки для подання відзиву, відповіді на відзив та заперечень.

Також у відповідача вказаною ухвалою витребувано копії матеріалів пенсійної справи позивача в частині, що стосується позовних вимог.

Від відповідача, Головного управління Пенсійного фонду України в Сумській області, відзив на адміністративний позов не надходив, отже, своїм правом на подання відзиву по адміністративній справі відповідач не скористався.

Крім того, відповідачем також не було надано до суду витребувані судом документи.

Відповідно до ч. 2ст. 175 Кодексу адміністративного судочинства України, у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд має право вирішити спір за наявними матеріалами справи.

Дослідивши подані суду письмові докази, оцінивши їх за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді у судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, суд зазначає про таке.

Позивач з 16.07.2020 перебуває на обліку у відповідача та отримує пенсію за віком, призначену згідно із Законом України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування».

Як вбачається з матеріалів справи, ОСОБА_1 є учасником бойових дій (а.с.8), у відповідності до Указу Президії Верховної Ради СРСР від 28.01.1988 нагороджений ювілейною медаллю «70 лет вооруженных сил СССР» (а.с.15), нагороджений Грамотою Президії Верховної Ради СРСР, згідно указу від 28.12.1988 (а.с. 12, 13), нагороджений медаллю «Захиснику Вітчизни», згідно Указу Президента України від 14.10.1999 (а.с.14).

Як вбачається з пояснень викладених в позовній заяві, з 16.07.2020 р. по грудень 2020 року позивачеві здійснювалась надбавка до пенсії за особливі заслуги перед Україною, а саме за отриману на підставі Указу від 28.12.1988 р. ним грамоту Президії Верховної Ради СРСР, видану воїну-інтернаціоналісту за мужність проявлену при виконанні інтернаціонального боргу.

Проте, з грудня 2020 року, позивач помітив, що розмір його пенсії зменшився, будь-яких повідомлень або роз`яснень від відповідача з вказаного питання йому не надходили, у зв`язку з чим, 12.02.2021 позивач звернувся за роз`ясненням до ГУ ПФУ в Сумській області (а.с.10).

Листом від 17.02.2021 № 1800-0302-8/8949 ГУ ПФУ в Сумській області повідомив позивача про те, що під час повторної перевірки документів електронної пенсійної справи встановлене завищення розміру пенсії в частині безпідставного встановлення пенсії за особливі заслуги перед Україною. Також відповідач зазначив, що відповідно до п.6 ст. 1 Закону України «Про пенсії за особливі заслуги перед Україною» право на встановлення надбавки за особливі заслуги перед Україною мають громадяни України, нагороджені грамотою Президії Верховної Ради Української PCP, а не грамотою Президії Верховної Ради СССР. (а.с.11).

Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами, суд бере до уваги наступне.

Частиною 2ст. 19 Конституції Українивстановлено, що органи державної влади, їх посадові особи повинні діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбаченіКонституцієюта законами України.

Статтею 46 Конституції Українивизначено, що громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

Це право гарантується загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням за рахунок страхових внесків громадян, підприємств, установ і організацій, а також бюджетних та інших джерел соціального забезпечення; створенням мережі державних, комунальних, приватних закладів для догляду за непрацездатними.

Пенсії, інші види соціальних виплат та допомоги, що є основним джерелом існування, мають забезпечувати рівень життя, не нижчий від прожиткового мінімуму, встановленого законом.

Пенсійне забезпечення учасників бойових дій здійснюється, в основному, за законами України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» та «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб». До зазначеної категорії одержувачів пенсійних виплат належать також воїни -інтернаціоналісти, які отримують пенсію відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування».

Підпунктом 4 пункту 1 статті 115 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» передбачено право на призначення дострокової пенсії учасникам бойових дій після досягнення чоловіками 55 років, жінками - 50 років та за наявності страхового стажу не менше 25 років у чоловіків і не менше 20 років у жінок.

Залежно від встановленої групи інвалідності, наданого статусу та окремих заслуг перед державою, зазначеним особам здійснюється виплата належних їм підвищень відповідно до Закону України «Про статус і соціальний захист ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», пенсій за особливі заслуги перед Україною відповідно до Закону України «Про пенсії за особливі заслуги перед Україною».

Відповідно до ч.2 та ч.3 статті 2 Закону України «Про статус і соціальний захист ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» права та пільги для ветеранів війни і членів їх сімей, встановлені раніше законодавством України і законодавством колишнього Союзу PCP, не можуть бути скасовані без їх рівноцінної заміни.

В Україні замість терміну «воїн-інтернаціоналіст» законодавчо закріплено поняття учасника бойових дій на території інших держав.

Відповідно до п.п. 2, 13 ч. 1 ст. 6 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», учасниками бойових дій визнаються учасники бойових дій на території інших держав - військовослужбовці Радянської Армії, Військово-Морського Флоту, Комітету державної безпеки, особи рядового, начальницького складу і військовослужбовці Міністерства внутрішніх справ колишнього Союзу РСР (включаючи військових та технічних спеціалістів і радників), працівники відповідних категорій, які за рішенням Уряду колишнього Союзу РСР проходили службу, працювали чи перебували у відрядженні в державах, де в цей період велися бойові дії, і брали участь у бойових діях чи забезпеченні бойової діяльності військ (флотів).

Учасником бойових дій є військовозобов`язані, які призивалися на навчальні збори і направлялися до Афганістану в період ведення там бойових дій.

Як вбачається з довідки від 18.06.2020 №25/80, виданою Сумським міським військовим комісаріатом, ОСОБА_1 у період з 28.11.1983 по 16.12.1985 приймав участь у бойових діях в Республіці Афганістан (а.с.13).

28 грудня 1988 року Указом Президії Верховної Ради Союзу PCP № 9964-ХІ "Про заснування Грамоти Президії Верховної Ради СРСР воїну-інтернаціоналісту" була заснована Грамота Президії Верховної Ради СРСР воїну-інтернаціоналісту, якою нагороджувались учасники у бойових дій в Афганістані за участю Обмеженого контингенту радянських військ.

Як вбачається з матеріалів справи, Президія Верховної Ради СРСР указом від 28.12.1988 нагородила ОСОБА_1 грамотою Президії Верховної Ради СРСР воїну-інтернаціоналісту (а.с.12).

Законом України «Про державні нагороди України» (далі-Закон), прийнятим відповідно до Конституції України встановлюються державні нагороди України для відзначення громадян за особисті заслуги перед Україною.

Зокрема, вказаним Законом надано визначення поняттю державні нагороди України, які відповідно до ст. 1 є вищою формою відзначення громадян за видатні заслуги у розвитку економіки, науки, культури, соціальної сфери, захисті Вітчизни, охороні конституційних прав і свобод людини, державному будівництві та громадській діяльності, за інші заслуги перед Україною.

Державні нагороди встановлюються виключно законами України.

Відповідно до п.6 ст.1 Закону України "Про пенсії за особливі заслуги перед Україною" пенсії за особливі заслуги перед Україною (далі - пенсії за особливі заслуги) встановлюються громадянам України особам, відзначеним почесним званням України, колишніх Союзу РСР та Української РСР "заслужений", державними преміями України, колишніх Союзу РСР та Української РСР, нагородженим одним із орденів України або колишнього Союзу РСР, Почесною грамотою Президії Верховної Ради Української РСР або Грамотою Президії Верховної Ради Української РСР, а також особам, яким до 1 січня 1992 року було встановлено персональні пенсії союзного чи республіканського значення.

В той же час слід відмітити, що відповідно до прикінцевих положень Закону України «Про державні нагороди України», а саме розділу 3, дія цього Закону поширюється на правовідносини, пов`язані з нагородженням громадян України, удостоєних державних нагород СРСР або республік, що входили до його складу.

На підставі зазначеного суд зазначає, що відповідачем безпідставно припинено виплату позивачу надбавки до пенсії за особливі заслуги перед Україною, передбаченої Законом України "Про пенсії за особливі заслуги перед Україною", оскільки з врахуванням прикінцевих положень Закону України «Про державні нагороди України» ОСОБА_1 має право на отримання надбавки до пенсії.

Згідно з вимогамист. 77 КАС України,кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову (ч. 2ст. 77 КАС України).

Таким чином, особливістю адміністративного судочинства є те, що обов`язок доказування в спорі покладається на відповідача орган публічної влади, який повинен надати суду всі матеріали, які свідчать про його правомірні дії.

Відповідно дост. 90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Оцінивши кожен доказ, який є у справі щодо його належності, допустимості, достовірності та їх достатності і взаємного зв`язку у сукупності, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, та враховуючи всі наведені обставини, враховуючи положення ч. 2ст. 9 КАС України, обираючи належний та ефективний спосіб захисту порушеного права позивача, суд вважає за необхідне визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Сумській області щодо скасування раніше призначеної надбавки до пенсії ОСОБА_1 за особливі заслуги перед Україною та зобов`язати відповідача провести з 01.12.2020 перерахунок та виплату ОСОБА_1 надбавки до пенсії за особливі заслуги перед Україною, з урахуванням фактично виплачених сум.

Враховуючи положення ст.139 Кодексу адміністративного судочинства України, суд вважає за необхідне стягнути на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань ГУ ПФУ в Сумській області сплачену позивачем суму судового збору в розмірі 908,00 грн.

Керуючись ст.ст. 90, 139, 143, 241-246, 250, 255, 295 КАС України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Сумській області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії задовольнити.

Визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Сумській області щодо скасування раніше призначеної надбавки до пенсії ОСОБА_1 за особливі заслуги перед Україною.

Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Сумській області (вул. Пушкіна, 1, м. Суми, 40009, код ЄДРПОУ 21108013) провести з 01.12.2020 перерахунок та виплату ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) надбавки до пенсії за особливі заслуги перед Україною, з урахуванням фактично виплачених сум.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України в Сумській області (вул. Пушкіна, 1, м. Суми, 40009, код ЄДРПОУ 21108013) на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) витрати на оплату судового збору в сумі 908 (дев`ятсот вісім) грн. 00 коп.

Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення. Апеляційні скарги до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи подаються через Сумський окружний адміністративний суд.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя О.М. Кунець

Джерело: ЄДРСР 100007058
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку