ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МИКОЛАЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
======================================================================
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
24 травня 2024 року Справа № 915/1502/23
м. Миколаїв
Господарський суд Миколаївської області у складі судді Адаховської В.С.
розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін справу
за позовом: Акціонерного товариства Оператор газорозподільної системи Миколаївгаз (54003, м. Миколаїв, вул. Погранична, 159; ідентифікаційний код 05410263, e-mail: 05410263@mail.gov.ua)
до відповідача: Первомайської районної державної адміністрації (55213, Миколаївська обл., Первомайський р-н, м. Первомайськ, вул. Чкалова, 12, ідентифікаційний код 04056546, e-mail: pervomaysk@mk.gov.ua)
про: стягнення 3842,06 грн
У с т а н о в и в:
28.09.2023 Акціонерне товариство Оператор газорозподільної системи Миколаївгаз звернулося до Господарського суду Миколаївської області з позовною заявою № б/н від 27.09.2023 (вх. № 12777/23), в якій просить стягнути з Первомайської районної державної адміністрації різницю між вартістю фактично використаної потужності та вартістю оплаченої річної замовленої потужності в сумі 3842,06 грн, а також судові витрати.
Згідно протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 28.09.2023 автоматизованою системою документообігу суду визначено головуючого суддю у справі № 915/1502/23 Адаховську В.С.
Ухвалою Господарського суду Миколаївської області від 03.10.2023 прийнято вказану позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін за наявними матеріалами. Встановлено сторонам строк для подання заяв по суті справи.
Відповідач у відзиві на позовну заяву № 2447-01-02-01 від 02.11.2023 (вх. № 15156/23 від 15.11.2023) просить відмовити у задоволенні позову та зазначає, що Первомайська районна державна адміністрація є правонаступником Врадіївської районної державної адміністрації (сторони за договором розподілу природного газу), проте зазначена в позовній заяві заборгованість, яка виникла при розподілі природного газу, не обліковувалася та відповідно не була включена до передавального акту при реорганізації. Крім того, відповідач зазначає, що при здійсненні заходів з реорганізації Врадіївської райдержадміністрації нежитлове приміщення, розташоване за адресою: Миколаївська область, Первомайський район, смт Врадіївка, вул. Незалежності, 21, передано зі спільної власності територіальних громад сіл, селищ Первомайського району до комунальної власності територіальної громади Врадіївської селищної ради Первомайського району Миколаївської області.
Від позивача до суду надійшли письмові пояснення № б/н від 18.12.2023 (вх. №16545/23 від 18.12.2023), в яких товариство, посилаючись на практику Великої Палати Верховного Суду, вважає, що правонаступником Врадіївської райдержадміністрації є лише відповідач, що унеможливлює виникнення будь-яких спорів щодо переходу майна, прав чи обов`язків, у зв`язку з чим просить задовольнити позовні вимог у повному обсязі.
Заперечень щодо розгляду справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін за наявними матеріалами від сторін до суду не надходило.
За правилами ст. 248 ГПК України, суд розглядає справи у порядку спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів з дня відкриття провадження у справі.
Згідно з приписами ст. 17 Закону України Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини суди застосовують при розгляді справ Конвенцію про захист прав людини і основоположних свобод та практику Європейського суду з прав людини як джерело права.
Відповідно до статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом, який вирішить спір щодо його прав та обов`язків цивільного характеру або встановить обґрунтованість будь-якого висунутого проти нього кримінального обвинувачення.
Європейський суд з прав людини щодо критеріїв оцінки розумності строку розгляду справи визначився, що строк розгляду має формувати суд, який розглядає справу. Саме суддя має визначати тривалість вирішення спору, спираючись на здійснену ним оцінку розумності строку розгляду в кожній конкретній справі, враховуючи її складність, поведінку учасників процесу, можливість надання доказів тощо.
Поняття розумного строку не має чіткого визначення, проте розумним слід вважати строк, який необхідний для вирішення справи відповідно до вимог матеріального та процесуального законів.
Розгляд справи здійснено поза межами встановленого ГПК України строку у розумний строк, тривалість якого обумовлюється введенням в Україні Указом Президента України від 24.02.2022 №64/2022, затвердженого Законом України від 24.02.2022 №2102-ІХ, воєнного стану через військову агресію Російської Федерації проти України.
Розглянувши матеріали справи, керуючись принципом верховенства права, оцінивши докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів, та враховуючи, що кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається, як на підставу своїх вимог або заперечень, суд встановив наступне.
01.01.2021 між Публічним акціонерним товариством по газопостачанню та газифікації Миколаївгаз (новим найменуванням якого є Акціонерне товариство Оператор газорозподільної системи Миколаївгаз) (позивач, Оператор ГРМ) та Врадіївською районною державною адміністрацією (відповідач, споживач) укладено Договір розподілу природного газу шляхом підписання заяви-приєднання № 42DB540-11908-20 до умов договору розподілу природного газу (для споживача, що не є побутовим).
Укладення у спрощений спосіб договору розподілу природного газу з не побутовим споживачем шляхом підписання вказаної заяви разом із умовами Типового договору розподілу природного газу складають Договір розподілу природного газу, затвердженого постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі НКРЕКП) № 2498 від 30.09.2015 з подальшими змінами.
Цей Типовий договір розподілу природного газу (далі Договір) є публічним, регламентує порядок та умови переміщення природного газу з метою фізичної доставки Оператором ГРМ обсягів природного газу, які належать споживачам (їх постачальникам), до об`єктів споживачів, а також правові засади санкціонованого відбору природного газу з газорозподільної системи (п. 1.1. Типового договору розподілу природного газу).
Договір є договором приєднання, що укладається з урахуванням вимог статей 633, 634, 641 та 642 Цивільного Кодексу України (далі ЦК України) на невизначений строк. Фактом приєднання споживача до умов цього Договору (акцептування договору) є вчинення споживачем будь-яких дій, які засвідчують його бажання укласти Договір, зокрема надання підписаної споживачем заяви-приєднання за формою, наведеною у додатку 1 (для побутових споживачів) або у додатку 2 (для споживачів, що не є побутовими) до цього Договору, яку в установленому порядку Оператор ГРМ направляє споживачу Інформаційним листом за формою, наведеною у додатку 3 до цього Договору, та/або сплата рахунка Оператора ГРМ, та/або документально підтверджене споживання природного газу (п. 1.3. Договору).
За цим Договором Оператор ГРМ зобов`язується надати споживачу послугу з розподілу природного газу, а споживач зобов`язується прийняти зазначену послугу та сплатити її вартість у розмірі, строки та порядку, визначені цим Договором (п. 2.1. Договору).
Обов`язковою умовою надання споживачу послуги з розподілу природного газу є наявність у споживача об`єкта, підключеного в установленому порядку до газорозподільної системи Оператора ГРМ (п. 2.2. Договору).
При вирішенні всіх питань, що не обумовлені цим Договором, сторони зобов`язуються керуватися Законом України Про ринок природного газу та Кодексом газорозподільних систем. Оператор ГРМ зобов`язується вносити зміни та оновлювати інформацію, що розміщена на його сайті, зокрема, чинну редакцію цього Договору та Кодексу газорозподільних систем (п. 2.3. Договору).
Споживач, що не є побутовим, зобов`язаний самостійно контролювати власне газоспоживання та для недопущення перевищення підтвердженого обсягу природного газу здійснити разом зі своїм постачальником заходи з коригування в установленому порядку підтвердженого обсягу або заходи із самостійного та завчасного обмеження (припинення) власного газоспоживання. Якщо за підсумками місяця фактичний об`єм споживання природного газу споживача буде перевищувати підтверджений обсяг природного газу, врегулювання небалансу (дефіциту) природного газу буде здійснюватись його постачальником у встановленому законодавством порядку та відповідно до умов договору постачання природного газу. (п. 3.3. Договору).
Визначення об`єму розподілу та споживання природного газу по споживачу здійснюється на межі балансової належності між Оператором ГРМ та споживачем на підставі даних комерційного вузла обліку (лічильника газу), визначеного в заяві-приєднанні, та з урахуванням регламентованих процедур, передбачених Кодексом газорозподільних систем та цим Договором (п. 5.2. Договору).
Порядок визначення об`єму розподіленого споживачу і спожитого ним природного газу та надання звітності щодо спожитих об`ємів газу за розрахунковий період визначається відповідно до вимог Кодексу газорозподільних систем та з урахуванням вимог цього Договору. Після запровадження особистого кабінету на сайті Оператора ГРМ Споживач має можливість скористатися ним для формування звітності (передачі показань лічильника газу) та рахунків за надані послуги, а також ознайомлення з визначеними об`ємами та обсягами розподіленого та спожитого природного газу за розрахунковий період. (п. 5.4. Договору).
Оплата вартості послуги Оператора ГРМ з розподілу природного газу здійснюється споживачем за тарифом, встановленим Регулятором для Оператора ГРМ, що сплачується як плата за річну замовлену потужність, з урахуванням вимог Кодексу газорозподільних систем (п. 6.1. Договору.)
Тариф, встановлений згідно з пунктом 6.1. цього розділу, є обов`язковим для сторін з дати набрання чинності постановою Регулятора щодо його встановлення.
До встановлення тарифів на послуги розподілу природного газу, виходячи з величини річної замовленої потужності об`єкта споживача відповідно до Кодексу газорозподільних систем, оплата послуг здійснюється за тарифами, встановленими Регулятором для Оператора ГРМ, за фізичний обсяг розподілу природного газу (п. 6.2. Договору).
Величина річної замовленої потужності об`єкта (об`єктів) споживача на розрахунковий календарний рік визначається відповідно до Кодексу ГРМ.
Споживач, що не є побутовим, оплачує замовлену потужність виходячи з наявних об`єктів, зазначених у заяві-приєднанні, що є додатком до договору розподілу природного газу.
Місячна вартість послуги розподілу природного газу визначається як добуток 1/12 річної замовленої потужності об`єкта (об`єктів) споживача на тариф, встановлений Регулятором для відповідного Оператора ГРМ із розрахунку місячної вартості одного кубічного метра замовленої потужності (п. 6.3. Договору).
Надання Оператором ГРМ послуги з розподілу природного газу Споживачу, що не є побутовим, має підтверджуватися підписаним між Сторонами актом наданих послуг, що оформлюється відповідно до вимог Кодексу газорозподільних систем (п. 6.8. Договору).
Оператор ГРМ має право отримувати від споживача оплату за цим договором (пп. 1 п.7.2. Договору).
Згідно з пп. 1 п. 7.4 Договору споживач зобов`язується здійснювати розрахунки в розмірі, строки та порядку, визначені цим договором.
За невиконання або неналежне виконання своїх зобов`язань за цим договором сторони несуть відповідальність згідно з цим договором та чинним законодавством України (п. 8.1 Договору).
Цей Договір укладається на невизначений строк (п. 12.1. Договору).
Відповідно до п. 12.3. Договору цей договір може бути розірваний за згодою сторін або за ініціативою споживача у порядку, визначеному законодавством України.
Споживач оформив Додатки № 4 до Типового договору розподілу природного газу, які додаються до заяви-приєднання, зазначивши адресу точок комерційного обліку суб`єкту: Врадіївка (Врадіївська), вул. Незалежності, 91.
Постановою НКРЕКП № 2777 від 30.12.2020 для позивача на період з 01.01.2021 встановлено тариф на послуги розподілу природного газу в розмірі 1,95 грн. за 1 куб.м (без урахування ПДВ), а постановою НКРЕКП № 128 від 01.02.2021 зменшено тариф до 1,79 грн за 1 куб.м (без урахування ПДВ), відповідно місячна вартість річної замовленої потужності розподілу газу за січень 2021 року склала 524,77 х 1,95 х 1,2 = 1227,96 грн, а з лютого 2021 року склала 524,77 х 1,79 х 1,2 = 1127,18 грн.
За період січень-лютий 2021 року включно вартість річної замовленої потужності яка підлягає оплаті відповідачем складає 524,77 х 2 місяця = 1049,54 куб.м або 2355,17 грн, що підтверджується актами наданих послуг за січень та лютий 2021 року, а саме: №МКП81000245 від 31.01.2021 на суму 1227,96 грн та №МКП81003264 від 28.02.2021 на суму 1127,18 грн. Судом встановлено, що вказані акти підписано обома сторонами.
09.02.2021 на адресу позивача від Врадіївської райдержадміністрації надійшов лист №06/06-1 від 09.01.2021, в якому остання повідомила про розірвання договору розподілу природного газу у зв`язку з її реорганізацією.
Позивач у позові стверджує, що станом на дату розірвання договору розподілу природного газу (28.02.2021) фактичний обсяг споживання сумарно по всіх об`єктах відповідача склав 2838,20 куб. м:
- 1523,60 куб.м за січень 2021 року, що підтверджується актом приймання-передачі природного газу № МКП0046787 від 31.01.2021;
- 1314,60 куб.м за лютий 2021 року, що підтверджується актом приймання-передачі природного газу № МКП0049055 від 28.02.2021.
Позивач стверджує, що різниця між фактично використаною потужністю та оплаченою річною замовленою потужністю Врадіївської райдержадміністрації складає 3842,06 грн, із розрахунку: 2838,20 куб. м 1049,54 куб. м = 1788,66 куб. м
Листом-претензією №540-СЛ-5284-0321 від 15.03.2021 АТ Миколаївгаз направило Врадіївській райдержадміністрації для підписання акт наданих послуг щодо перевищення між фактично використаною потужністю та вартістю оплаченої річної замовленої потужності на суму 3842,06 грн з ПДВ та рахунок, які Врадіївською райдержадміністрацією отриманні 01.04.2021, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення, проте відповідь на вказаний лист на адресу позивача не надходила, заборгованість не сплачена.
17.08.2022 позивач звернувся до Первомайської районної державної адміністрації, як правонаступника Врадіївської райдержадміністрації, з листом № 54003.1-СЛ-12067-0822, яким повідомив про наявність заборгованості та необхідність її погашення. У відповідь Первомайська райдержадміністрація відмовила у погашенні заборгованості, оскільки заборгованість, яка виникла при розподілі природного газу, не обліковується та відповідно не була включена до передавального акту при реорганізації.
Оскільки різниця між вартістю фактично використаної потужності та вартістю оплаченої річної замовленої потужності розподілу природного газу у розмірі 3842,06 грн відповідачем не сплачена, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Дослідивши матеріали справи, подані докази та наведені обґрунтування, господарський суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню, виходячи з наступного.
Щодо правонаступництва Первомайської районної державної адміністрації.
Відповідно до частин 8, 11 Порядку здійснення заходів щодо утворення та реорганізації районних державних адміністрацій, а також правонаступництва щодо майна, прав та обов`язків районних державних адміністрацій, що припиняються, який затверджений постановою Кабінету Міністрів України № 1321 від 16.12.2020, перехід майна, майнових прав та обов`язків райдержадміністрацій, що припиняються, до райдержадміністрацій новоутворених районів здійснюється: у разі існування райдержадміністрації в адміністративному центрі новоутвореного району та приєднання до неї райдержадміністрацій, що припиняються, ліквідованих районів - з дня затвердження передавального акта комісії з реорганізації; у разі утворення райдержадміністрації на території новоутвореного району, в адміністративному центрі якого була відсутня така райдержадміністрація, - з моменту державної реєстрації райдержадміністрації як юридичної особи публічного права та затвердження передавального акта комісії з реорганізації. Райдержадміністрації, що припиняються, до складу яких входять структурні підрозділи із статусом юридичної особи публічного права, після набрання чинності актом Кабінету Міністрів України про реорганізацію відповідної райдержадміністрації, а у разі створення райдержадміністрацій на території новоутвореного району - після державної реєстрації створення райдержадміністрацій видають акт про реорганізацію структурних підрозділів райдержадміністрації, які мають статус юридичної особи публічного права. У акті про реорганізацію визначається її спосіб, заходи з реорганізації, строк її завершення та інші необхідні умови.
За інформацією з Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України (пошук за ідентифікаційним кодом 04056747), Врадіївську районну державну адміністрацію припинено (дата запису: 17.06.2021, номер запису: 1005091120043000070, підстава: рішення щодо реорганізації); правонаступником якої є Первомайська районна державна адміністрація (код ЄДРПОУ: 04056546); засновником Врадіївської районної державної адміністрації є Миколаївська обласна державна адміністрація.
Судом встановлено, що з урахуванням Порядку здійснення заходів щодо утворення та реорганізації районних державних адміністрацій, а також правонаступництва щодо майна, прав та обов`язків районних державних адміністрацій, що припиняються, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1321 від 16.12.2020, розпорядження Кабінету Міністрів України № 1635-р від 16.12.2020 Про реорганізацію та утворення районних державних адміністрацій з Переліком районних державних адміністрацій, що реорганізуються шляхом приєднання до районних державних адміністрацій, розташованих в адміністративних центрах районів, утворених постановою Верховної Ради України від 17 липня 2020 року № 807-IX, розпорядження голови Первомайської районної військової адміністрації № 3-р від 05.01.2021 Про заходи з реорганізації районних державних адміністрацій Первомайського району Миколаївської області реорганізовано Врадіївську районну державну адміністрацію шляхом приєднання до Первомайської районної державної адміністрації, яка являється правонаступником Врадіївської районної державної адміністрації.
У відповідності до ч. 1 ст. 104 Цивільного кодексу України (далі ЦК України) юридична особа припиняється в результаті реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації. У разі реорганізації юридичних осіб майно, права та обов`язки переходять до правонаступників.
Порядок припинення юридичної особи шляхом злиття, приєднання, поділу та перетворення врегульований статтею 107 ЦК України, відповідно до положень якої після закінчення строку для пред`явлення вимог кредиторами та задоволення чи відхилення цих вимог комісія з припинення юридичної особи складає передавальний акт (у разі злиття, приєднання або перетворення) або розподільчий баланс (у разі поділу), який має містити положення про правонаступництво щодо майна, прав та обов`язків юридичної особи, що припиняється шляхом поділу, стосовно всіх її кредиторів та боржників, включаючи зобов`язання, які оспорюються сторонами. Передавальний акт та розподільчий баланс затверджуються учасниками юридичної особи або органом, який прийняв рішення про її припинення, крім випадків, встановлених законом.
Слід зазначити, що при реорганізації юридичної особи відбувається універсальне правонаступництво. При універсальному правонаступництві все майно особи як сукупність прав та обов`язків, які їй належать, переходить до правонаступника чи правонаступників, при цьому в цій сукупності переходять усі окремі права та обов`язки, які належали на момент правонаступництва правопопереднику незалежно від їх виявлення на той момент. Ухвалюючи рішення про реорганізацію, уповноважений орган юридичної особи спрямовує свою волю на передачу не окремого майна, прав або обов`язків, а усієї їх сукупності. При реорганізації в формі злиття немає значення, чи вказано в передавальному акті про правонаступництво щодо певного майна, прав чи обов`язків. Адже правонаступник лише один, що унеможливлює виникнення будь-яких спорів щодо переходу майна, прав чи обов`язків. Отже, лише при припиненні суб`єкта господарювання шляхом поділу в розподільчому балансі визначається правонаступництво. Внаслідок же злиття, приєднання або перетворення правонаступником є лише одна особа і будь-який розподіл прав та обов`язків при таких видах реорганізації неможливий.
Якщо припустити, що правонаступництво настає лише з моменту державної реєстрації припинення юридичної особи, то це призведе до можливостей порушення прав кредиторів, які протягом значного періоду часу не зможуть звернутися з вимогами до новоствореної юридичної особи, яка отримає все майно правопопередника, але не буде нести відповідальність за його зобов`язаннями.
Вказана правова позиція викладена в постанові Великої Палати Верховного Суду від 16.06.2020р. у справі № 910/5953/17.
Заперечення відповідача щодо невключення в передавальному акті кредиторської заборгованості за послуги з розподілу природного газу судом оцінюються критично з огляду на те, що відсутність у передавальному акті певного майна чи зобов`язань (в даному випадку кредиторської заборгованості) не свідчить про те, що відповідач не став правонаступником за ними, оскільки Первомайською районною державною адміністрацією, як єдиним правонаступником, прийнято усе майно та усі зобов`язання Врадіївської районної державної адміністрації, яка припиняється шляхом приєднання.
Подібна правова позиція викладена в постанові Верховний Суд у складі Об`єднаної палати Касаційного цивільного суду від 14.09.2020 у справі № 296/443/16-ц.
Щодо стягнення боргу з різниці між вартістю фактично використаної потужності та вартістю оплаченої річної замовленої потужності розподілу природного газу.
Відповідно до ст. 1 Закону України Про ринок природного газу суб`єктами ринку природного газу є: оператор газотранспортної системи, оператор газорозподільної системи, оператор газосховища, оператор установки LNG, замовник, оптовий продавець, оптовий покупець, постачальник, споживач.
Пунктом 17 ч. 1 ст. 1 Закону України Про ринок природного газу визначено, що оператор газорозподільної системи суб`єкт господарювання, який на підставі ліцензії здійснює діяльність із розподілу природного газу газорозподільною системою на користь третіх осіб (замовників).
Згідно з ч. 1 ст. 37 Закону України Про ринок природного газу оператор газорозподільної системи відповідає за надійну та безпечну експлуатацію, підтримання у належному стані та розвиток (включаючи нове будівництво та реконструкцію) газорозподільної системи, якою він користується на законних підставах.
Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 2494 від 30.09.2015 затверджено Кодекс газорозподільних систем, який набрав чинності з 27.11.2015.
Пунктом 1 глави 1 розділу VI Кодексу ГРМ передбачено, що суб`єкти ринку природного газу (у тому числі споживачі), які в установленому законодавством порядку підключені до газорозподільних систем, мають право на отримання/передачу природного газу зазначеними газорозподільними системами за умови дотримання ними вимог цього Кодексу та укладення договору розподілу природного газу.
Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг №2498 від 30.09.2015 було затверджено Типовий договір розподілу природного газу (далі Договір).
Договір розподілу природного газу між Оператором ГРМ та споживачем укладається шляхом підписання заяви-приєднання споживача до умов договору розподілу природного газу, що відповідає Типовому договору розподілу природного газу, розміщеному на офіційному вебсайті Регулятора та Оператора ГРМ та/або в друкованих виданнях, що публікуються на території його ліцензованої діяльності з розподілу газу, і не потребує двостороннього підписання сторонами письмової форми договору.
Акціонерним товариством Оператор газорозподільної системи Миколаївгаз 01.01.2021 отримано заяву-приєднання №42DB540-11908-20 Врадіївської райдержадміністрації до умов договору розподілу природного газу (для споживача, що не є побутовим).
Відповідно до пункту 1 глави 6 розділу VI Кодексу ГРМ розрахунки споживача за послуги розподілу природного газу, що надається Оператором ГРМ за договором розподілу природного газу, здійснюється виходячи з величини річної замовленої потужності об`єкта (об`єктів) споживача та оплачується споживачем рівномірними частками протягом календарного року.
Місячна вартість послуги розподілу природного газу визначається як добуток 1/12 річної замовленої потужності об`єкта (об`єктів) споживача на тариф, встановлений Регулятором для відповідного Оператора ГРМ із розрахунку місячної вартості одного кубічного метра замовленої потужності.
Положення пункту 2 глави 6 розділу VI Кодексу ГРМ передбачено, що річна замовлена потужність об`єкта (об`єктів) споживача на розрахунковий календарний рік визначається Оператором ГРМ виходячи з фактичного обсягу споживання природного газу цим об`єктом за газовий рік, що передував розрахунковому календарному року, який визначається відповідно до вимог цього Кодексу.
З 01.01.2021 річна замовлена потужність об`єкта (об`єктів) споживача на розрахунковий календарний рік визначається Оператором ГРМ, виходячи з фактичного обсягу споживання природного газу цим об`єктом за газовий рік, що передував розрахунковому календарному року, який визначається відповідно до вимог цього Кодексу.
Газовий рік - період часу, який розпочинається з першої газової доби жовтня поточного календарного року і триває до першої газової доби жовтня наступного календарного року.
Відповідно до абзацу 8 пункту 2 глави 6 розділу VI Кодексу ГРМ Оператор ГРМ зобов`язаний до 12 жовтня щорічно за підсумками газового року проінформувати споживача про фактичний обсяг споживання природного газу всіма об`єктами споживача за попередній газовий рік та одночасно повідомити його, що зазначений обсяг споживання газу за замовчуванням споживача буде визначений як розмір річної замовленої потужності споживача на наступний календарний рік. У такому повідомленні Оператор ГРМ одночасно має зазначити про: величину річної замовленої потужності на поточний календарний рік; величину потужності, яка розрахована для щомісячної оплати споживачем у поточному календарному році; величину потужності, яка розрахована для щомісячної оплати споживачем у наступному календарному році; покази лічильника природного газу/інші дані, за якими було сформовано (станом на 30 вересня поточного року) розмір річної замовленої потужності (за замовчуванням) на наступний календарний рік (для побутових споживачів).
Така інформація надається споживачеві шляхом розміщення її у платіжних документах (для побутових споживачів), особистих кабінетах споживача (за наявності), актах приймання-передачі природного газу (для споживачів, що не є побутовими).
Підписаним та скріпленим печатками обох сторін актом приймання-передачі природного газу №МКП0037785 від 30.09.2020 сторони погодили величину річної замовленої потужності на 2021 рік у розмірі 6297,21 куб.м, або 524,77 куб.м на місяць.
Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, №2777 від 30.12.2020 на період з 01.01.2021 встановлено тариф на послуги розподілу природного газу в розмірі 1,95 грн за 1 куб.м (без урахування ПДВ), відповідно, місячна вартість оплаченої річної замовленої потужності розподілу газу починаючи з 01.01.2021 складала 1227,96 грн (524,77 куб.м х 1,95 х 1,2 грн).
Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг №128 від 30.01.2021 на період з 01.02.2021 встановлено тариф на послуги з розподілу природного газу в розмірі 1,79 грн за 1 куб.м (без урахування ПДВ), відповідно місячна вартість оплаченої річної замовленої потужності розподілу газу починаючи з 01.02.2021 складала 1127,18 грн (524,76 куб.м х 1,79 х 1,2 грн).
За період січень - лютий 2021 року включно вартість замовленої відповідачем потужності 1049,54 куб.м (524,77 куб.м х 2 місяця) склала 2355,17 грн, що підтверджується підписаними та скріпленим печатками обох сторін без жодних зауважень актами наданих послуг з розподілу природного газу за січень та лютий 2021 року, а саме: №МКП81000245 від 31.01.2021 на суму 1227,96 грн та №МКП81003264 від 28.02.2021 на суму 1127,18 грн.
09.02.2021 на адресу позивача від Врадіївської райдержадміністрації надійшов лист №06/06-1 від 09.01.2021, в якому остання повідомила про розірвання договору розподілу природного газу у зв`язку з її реорганізацією.
Відповідно до абзацу 3 пункту 9 глави 6 розділу VI Кодексу ГРМ, якщо на дату розірвання договору розподілу природного газу фактичний обсяг споживання сумарно по всіх об`єктах цього споживача буде перевищувати оплачену річну замовлену потужність поточного календарного року з урахуванням місяця, у якому розірваний договір, споживач зобов`язаний у десятиденний строк з дня виставлення рахунку сплатити Оператору ГРМ різницю між вартістю фактично використаної потужності та вартістю оплаченої річної замовленої потужності.
Згідно з п. 6.5. Договору у випадку якщо споживач, що не є побутовим, в установленому Кодексом ГРМ порядку, самостійно здійснив замовлення величини річної потужності по всіх його об`єктах (об`єкту) в газорозподільній зоні відповідного Оператора ГРМ на розрахунковий календарний рік та фактичний обсяг використання потужності (протягом календарного року) буде перевищувати замовлену споживачем річну потужність, споживач, що не є побутовим, зобов`язаний з моменту перевищення фактичного обсягу над заявленим здійснювати оплату вартості перевищення річної замовленої потужності.
3а підсумками місяця, за умови перевищення фактичного обсягу використання потужності над обсягом замовленої споживачем річної потужності Оператор ГРМ до 12 числа місяця, наступного за місяцем надання послуг розподілу, здійснює нарахування вартості перевищення та разом з рахунком про сплату вартості перевищення (або рахунку) надає споживачеві, що не є побутовим, звіт про фактичне використання потужності та розрахунок вартості перевищення річної замовленої потужності
Споживач, що не є побутовим, зобов`язаний здійснити оплату вартості перевищення річної замовленої потужності протягом 10 робочих днів з дня надання Оператором ГРМ рахунку на оплату.
На дату розірвання договору розподілу природного газу 28.02.2021, фактичний обсяг споживання сумарно по всіх об`єктах Врадіївської райдержадміністрації склав 2838,20 куб.м:
- 1523,60 куб.м за січень 2021 року, що підтверджується актом приймання-передачі природного газу № МКП0046787 від 31.01.2021;
- 1314,60 куб.м за лютий 2021 року, що підтверджується актом приймання-передачі природного газу № МКП0049055 від 28.02.2021.
Позивач стверджує, що різниця між фактично використаною потужністю та оплаченою річною замовленою потужністю Врадіївської райдержадміністрації складає 3842,06 грн, із розрахунку: 2838,20 куб. м 1049,54 куб. м = 1788,66 куб. м.
За такого, суд погоджується з доводами позивача про те, що різниця між фактично використаною потужністю та оплаченою річною замовленою потужністю Врадіївської райдержадміністрації складає 3842,06 грн, із розрахунку: 2838,20 куб.м 1049,54 куб.м = 1788,66 куб.м.
Листом-претензією №540-СЛ-5284-0321 від 15.03.2021 АТ Миколаївгаз направило Врадіївській райдержадміністрації для підписання акт наданих послуг щодо перевищення між фактично використаною потужністю та вартістю оплаченої річної замовленої потужності на суму 3842,06 грн з ПДВ та рахунок, які Врадіївською райдержадміністрацією отриманні 01.04.2021, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення, проте заборгованість Врадіївською райдержадміністрацією не сплачена.
На надісланий позивачем лист № 54003.1-СЛ-12067-0822 від 17.08.2022 на адресу відповідача, як правонаступника Врадіївської райдержадміністрації, про наявність заборгованості та необхідності її погашення, отримана відповідь про відмову в погашенні заборгованості з підстав відсутності заборгованість у передавальному акті при реорганізації Врадіївської райдержадміністрації.
Згідно ст. 11 ЦК України, цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки, і серед підстав виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, передбачає договори та інші правочини.
Як зазначено в ст. 174 Господарського кодексу України (далі ГК України), господарські зобов`язання можуть виникати, зокрема, із господарського договору та інших угод, передбачених законом, а також з угод, не передбачених законом, але таких, які йому не суперечать.
Відповідно до ст. 509 ЦК України зобов`язанням є правовідносини, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку.
Таке ж положення містить і ст. 173 ГК України, в якій зазначено, що господарським визнається зобов`язання, що виникає між суб`єктом господарювання та іншим учасником (учасниками) відносин у сфері господарювання з підстав, передбачених цим Кодексом, в силу якого один суб`єкт (зобов`язана сторона, у тому числі боржник) зобов`язаний вчинити певну дію господарського характеру на користь іншого суб`єкта (виконати роботу, передати майно, сплатити гроші, тощо), або утриматися від певних дій, а інший суб`єкт (управнена сторона у тому числі кредитор) має право вимагати від зобов`язаної сторони виконання її обов`язку.
Згідно з ч. 1 ст. 193 ГК України суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться. До виконання господарських договорів застосовуються відповідні положення Цивільного кодексу України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом.
Не допускаються одностороння відмова від виконання зобов`язань, крім випадків, передбачених законом, а також відмова від виконання або відстрочка виконання з мотиву, що зобов`язання другої сторони за іншим договором не було виконано належним чином (ч. 7 ст. 193 ГК України).
Частиною 1 ст. 202 ГК України встановлено, що господарське зобов`язання припиняється, зокрема, виконанням, проведеним належним чином.
При цьому, суд зауважує, що розірвання договору розподілу природного газу (для споживача, що не є побутовим), не є підставою для припинення визначених ним зобов`язань в частині погашення заборгованості за перевищення річної замовленої потужності, оскільки згідно ст. 599 ЦК України та ч.1 ст. 202 ГК України такою умовою є виконання, проведене належним чином.
При цьому, слід розрізняти припинення безпосередньо дії договору та припинення зобов`язань, визначених ним.
Відповідно до ст. 73 ГПК України, доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: письмовими, речовими і електронними доказами; висновками експертів; показаннями свідків.
Згідно ч. 1 ст. 74 ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. За змістом ст.76 ГПК України належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення. Водночас обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування (ст. 77 ГПК України).
Відповідно до ст. 86 ГПК України, суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).
З матеріалів справи вбачається та не спростовано відповідачем, що останній, всупереч умовам договору та приписів чинного законодавства, своєчасно та в повному обсязі не сплатив заборгованість з різниці між вартістю фактично використаної потужності та вартістю оплаченої річної замовленої потужності розподілу природного газу в розмірі 3842,06 грн.
Враховуючи наведене вище, суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню у повному обсязі.
Відповідно до ст. 129 ГПК України, у разі задоволення позову, судовий збір підлягає покладенню на відповідача.
Керуючись ст. 129, 233, 236-238, 240, 241, 252 Господарського процесуального кодексу України, суд
В И Р І Ш И В:
1. Позовні вимоги задовольнити в повному обсязі.
2. Стягнути з Первомайської районної державної адміністрації (55213, Миколаївська обл., Первомайський р-н, м. Первомайськ, вул. Чкалова, 12, ідентифікаційний код 04056546) на користь Акціонерного товариства Оператор газорозподільної системи Миколаївгаз (54003, м. Миколаїв, вул. Погранична, 159; ідентифікаційний код 05410263) різницю між вартістю фактично використаної потужності та вартістю оплаченої річної замовленої потужності в сумі 3842,06 грн, а також витрати по сплаті судового збору в сумі 2684,00 грн.
3. Наказ видати після набрання рішенням законної сили.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення двадцятиденного строку з дати складення повного судового рішення.
Рішення може бути оскаржене в порядку та у строки, визначені статтями 253, 254, 256-259 Господарського процесуального кодексу України.
Суддя В.С. Адаховська