ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"13" лютого 2019 р. справа № 809/133/18
м. Івано-Франківськ
Суддя Івано-Франківського окружного адміністративного суду Григорук О.Б., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Ліквідаційної комісії Управління Міністерства внутрішніх справ України в Івано-Франківській області про визнання дій неправомірними та зобов'язання до вчинення дій, -
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА _1 звернулася до суду з адміністративним позовом до Ліквідаційної комісії Управління Міністерства внутрішніх справ України в Івано-Франківській області про визнання дій щодо надання довідки про грошове забезпечення для перерахунку пенсії без надбавки за особливо важливі завдання, надбавки за оперативно-розшукову діяльність та зменшенням премії неправомірними та зобов'язання надати довідку про розмір грошового забезпечення відповідно до постанов Кабінету Міністрів України №988 від 11.11.2015 та №1294 від 07.11.2007 із врахуванням: посадового окладу - 2850 гривень, окладу за військовим (спеціальним) званням - 2000 гривень, надбавки за стаж служби 45% - 2182 гривень, надбавки за особливо важливі завдання - 43%, надбавки за оперативно-розшукову діяльність - 9%, премії - 15%, та скерування нової довідки про грошове забезпечення позивача до Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області для проведення перерахунку та виплати різниці між фактично отримуваною та належною до сплати сумою пенсії з 01.01.2016.
Позовні вимоги мотивовано тим, що позивач під час проходження служби отримував надбавку за особливо важливі завдання, надбавку за оперативно-розшукову діяльність та премію - 15 відсотків, тому вказані виплати повинні бути включені до довідки про грошове забезпечення позивача з підстав, що постановою Кабінету Міністрів України №988 від 11.11.2015 затверджені посадові оклади та надбавки працівникам поліції, а надбавки та премія, які отримував позивач, як особа складу органів внутрішніх справ, встановлені постановою Кабінету Міністрів України №1294 від 07.11.2007 яка є чинною і повинна враховуватися при перерахунку пенсії.
Ухвалою від 30.01.2018 Івано-Франківським окружним адміністративним судом відкрито провадження в даній справі, ухвалено розгляд справи здійснювати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.
Ухвалою суду від 09.02.2018 зупинено провадження в даній адміністративній справі до набрання чинності рішенням Верховного Суду у зразковій справі №802/2196/17 (провадження №Пз/9901/1/18).
30.01.2019 Івано-Франківським окружним адміністративним судом поновлено провадження у справі, оскільки згідно з відомостями Єдиного державного реєстру судових рішень, рішення Верховного Суду від 12.03.2018 у справі №802/2196/17 (провадження №Пз/9901/1/18) набрало законної сили - 12.12.2018.
Відповідач правом на подання відзиву у встановлений судом строк не скористався. Ухвала про відкриття провадження 01.02.2018 вручена відповідачу, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення (а.с.17). Однак відповідачем у встановлений ухвалою суду строк відзив не подано.
Згідно частини 2 статті 175 Кодексу адміністративного судочинства України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.
За таких обставин, керуючись частиною 2 статті 175 Кодексу адміністративного судочинства України, справа підлягає вирішенню за наявними в ній матеріалами.
Розглянувши матеріали адміністративної справи в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін, дослідивши письмові докази, судом встановлено наступне.
ОСОБА_1 є пенсіонером МВС, перебуває на обліку в Головному управлінні ПФУ в Івано-Франківській області та отримує пенсію по інвалідності відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" з 30.04.2005 (а.с.14-15).
Згідно з положеннями пунктів 1-3 Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 №45 (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) перерахунок раніше призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб" пенсій проводиться у разі прийняття рішення Кабінетом Міністрів України про зміну розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення для відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за Законом, або у зв'язку із введенням для них нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, установлених законодавством.
На підставі зазначеного в пункті 1 цього Порядку рішення Кабінету Міністрів України державні органи повідомляють у п'ятиденний строк ПФУ про підстави перерахунку пенсій військовослужбовцям. ПФУ повідомляє у п'ятиденний строк з моменту надходження інформації від державних органів своїм головним управлінням про підстави для проведення перерахунку пенсій та про необхідність підготовки списків осіб, пенсії яких підлягають перерахунку (далі - списки). Головні управління ПФУ складають у десятиденний строк з моменту надходження зазначеної інформації списки за формою згідно із додатком 1 та подають їх органам, які уповноважені рішеннями керівників державних органів видавати довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії.
На підставі списків уповноважені органи готують для перерахунку пенсії довідки про розмір грошового забезпечення кожної особи, зазначеної в списку, за формою згідно із додатком 2 (далі - довідка) та у місячний строк подають їх головним управлінням ПФУ. Довідки видаються державним органом, з якого особи були звільнені із служби, якщо інше не передбачено цим Порядком. У разі ліквідації таких органів, установ, організацій чи підприємств довідки видаються правонаступниками.
Ліквідаційна комісія Управління МВС України в Івано-Франківській області направила на адресу Головного управління ПФУ в Івано-Франківській області довідку №292/108/05/8-17 від 16.05.2017 про розмір грошового забезпечення за формою згідно із додатком 2 до Порядку проведення перерахунку пенсій, про те, що відповідно до частини 3 статті 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб", постанови Кабінету Міністрів України від 11.11.2015 №988 "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції", наказу МВС від 06.04.2016 №260 розмір грошового забезпечення за нормами, чинними станом на 01.01.2016 за посадою помічник заступника начальника відділу по РП (з організації виховних робіт) Добропільського МРВ УМВС прирівняно до посади заступник начальника відділення, що не входить до складу відділу становить: посадовий оклад - 2850 гривень, оклад за військовим (спеціальним званням) майор міліції - 2000 гривень, надбавка за стаж служби 45% - 2182 гривні, премія (0,65%) - 45,71 гривень (а.с.13).
Позивач звернувся до Ліквідаційної комісії Управління МВС України в Івано-Франківській області із заявою від 10.01.2018, в якій просив надіслати йому довідку про грошове забезпечення із врахуванням премії - 15 відсотків, надбавки за особливо важливі завдання - 43 відсотки, надбавки за оперативно-розшукову діяльність - 9 відсотків (а.с.9-10).
Відповіддю від 24.01.2018 №Д-12/05/108/29-18 Ліквідаційна комісія Управління МВС України в Івано-Франківській області повідомила позивача про те, що оформлено та подано до Головного управління ПФУ в Івано-Франківській області довідку №2099/108/05/8-17 від 15.06.2017. Зазначено, що надбавка за виконання особливо важливих завдань та надбавка за оперативно-розшукову діяльність не включені до довідки про грошове забезпечення позивача №292/108/05/8-17 від 16.05.2017, оскільки постановою Кабінету Міністрів України від 11.11.2015 №988 "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції" вказані надбавки не передбачені. Також, з посиланням на вимоги пункту 5 Порядку проведення перерахунку пенсій від 13.02.2008 №45 зазначено, що відповідно до листа МВСУ від 20.04.2017 №5551/05/02-2017 за посадою "заступник начальника відділення, що не входить до складу відділу" встановлена середня по Україні премія за грудень 2015 року в розмірі 0,65 відсотків - 45,71 гривень. Враховуючи вказане, грошове забезпечення для перерахунку пенсії визначено відповідно до норм чинного законодавства, підстави для його перегляду відсутні (а.с.11-12).
Предметом спору в даній справі є визнання протиправною бездіяльності відповідача щодо нездійснення направлення до Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області довідки про розмір грошового забезпечення із включенням премії в розмірі 15 відсотків, надбавки за особливо важливі завдання та надбавки за оперативно-розшукову діяльність та зобов'язання до вчинення дій.
Дослідивши спірні правовідносини, суд зазначає наступне.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно із частиною першою статті 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.
Закон України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб" визначає умови, норми і порядок пенсійного забезпечення громадян України із числа осіб, серед визначеного, які перебували на службі в органах внутрішніх справ, які мають право на пенсію за цим Законом.
Законом України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб" держава гарантує гідне пенсійне забезпечення осіб, які мають право на пенсію, шляхом встановлення їм пенсій не нижче прожиткового мінімуму, визначеного законом, перерахунок призначених пенсій у зв'язку із збільшенням рівня грошового забезпечення, надання передбачених законодавством державних соціальних гарантій, вжиття на державному рівні заходів, спрямованих на їх соціальний захист.
Відповідно до частини четвертої статті 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб" (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв'язку зі зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, або у зв'язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством. Перерахунок пенсій здійснюється на момент виникнення права на перерахунок пенсій і провадиться у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, у строки, передбачені частиною другою статті 51 цього Закону. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим зі служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій.
Частиною другою статті 51 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб" передбачено, що перерахунок пенсій, призначених особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей, провадиться з першого числа місяця, що йде за місяцем, в якому настали обставини, що тягнуть за собою зміну розміру пенсії. Якщо при цьому пенсіонер набув права на підвищення пенсії, різницю в пенсії за минулий час може бути виплачено йому не більш як за 12 місяців.
07 листопада 2015 року набрав чинності Закон України "Про Національну поліцію", крім окремих положень, визначених у пункті 1 розділу XI "Прикінцеві та перехідні положення" цього Закону.
29 грудня 2015 року набрав чинності Закон України від 23.12.2015 №900-VIII "Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення гарантій соціального захисту колишніх працівників органів внутрішніх справ України та членів їх сімей".
Цим Законом статтю 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб" доповнено новою частиною третьою, згідно з якою перерахунок пенсій особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ України (міліції), які мають право на пенсійне забезпечення або одержують пенсію на умовах цього Закону, здійснюється з урахуванням видів грошового забезпечення, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством для поліцейських.
Законом №900-VIII доповнено також пункт 12 розділу ХІ "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про Національну поліцію" абзацом другим, відповідно до якого за колишніми працівниками міліції, у тому числі пенсіонерами, а також членами їхніх сімей, іншими особами зберігаються пільги, компенсації і гарантії, передбачені цим Законом для колишніх поліцейських, членів їхніх сімей, інших осіб.
Статтею 102 Закону України "Про Національну поліцію" передбачено, що пенсійне забезпечення поліцейських та виплата одноразової грошової допомоги після звільнення їх зі служби в поліції здійснюються в порядку та на умовах, визначених Законом України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб".
Кабінет Міністрів України постановою №988, яка набрала чинності 02.12.2015, встановив розміри грошового забезпечення працівникам поліції за посадовими окладами і спеціальними званнями, що значно перевищують посадові оклади та оклади за спеціальні звання колишніх працівників міліції.
Таким чином, у зв'язку із змінами в грошовому забезпеченні поліцейських, передбаченими постановою №988, та враховуючи зазначені вище положення частини другої статті 51 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб", у колишніх працівників міліції виникло право на перерахунок пенсії з 01 січня 2016 року.
Позивач вважає, що в довідці про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії від 16.05.2017 відповідно до постанови Кабінету Міністрів України "Про упорядкування структури та умов грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб" №1294 від 07.11.2007 повинні бути включені надбавка за особливо важливі завдання та надбавка за оперативно-розшукову діяльність, які отримував позивач на момент звільнення з органів внутрішніх справ, та які на час виникнення у нього права на перерахунок пенсії не були встановлені законодавством для поліцейських та не виплачувалися поліцейським.
Відповідно до пункту 2 постанови Кабінету Міністрів України №988 від 11.11.2018 виплата грошового забезпечення поліцейським Національної поліції та курсантам вищих навчальних закладів Міністерства внутрішніх справ (надалі МВС) із специфічними умовами навчання здійснюється в порядку, що затверджується МВС.
На виконання вимог статті 94 Закону України "Про Національну поліцію", постанови Кабінету Міністрів України від 11.11.2015 №988 "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції", МВС видано наказ №260, яким затверджено Порядок та умови виплати грошового забезпечення поліцейським Національної поліції та курсантам вищих навчальних закладів МВС із специфічними умовами навчання (далі - Порядок та умови виплати грошового забезпечення поліцейським).
Пунктом 2 наказу №260 визначено, що цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування (27.05.2016) та застосовується з дня набрання чинності Законом України "Про Національну поліцію", тобто з 07 листопада 2015 року.
Зокрема, до змін в грошовому забезпеченні поліцейських, встановлених постановою №988 та наказом №260, чинним законодавством України, а саме постановою №1294 та наказом №499, було передбачено, що особам рядового і начальницького складу органів внутрішніх справ, серед іншого встановлюється надбавка за виконання особливо важливих завдань під час проходження служби та надбавка за проведення оперативно-розшукової діяльності.
Постановою Кабінету Міністрів України №988 не передбачено виплати надбавки за особливо важливі завдання та за оперативно-розшукову діяльність, натомість відповідно до положень пункту 4 вказаної постанови №988 надано право керівникам органів, закладів та установ Національної поліції в межах затверджених для них асигнувань на грошове забезпечення: 1) установлювати, зокрема, надбавку за специфічні умови проходження служби в поліції в розмірі до 100 відсотків посадового окладу з урахуванням окладу за спеціальним званням та надбавки за стаж служби; 2) здійснювати преміювання поліцейських відповідно до їх особистого внеску в загальний результат служби.
Враховуючи наведене, Кабінет Міністрів України вказаною постановою делегував своє право керівникам органів, закладів та установ Національної поліції, зокрема, установлювати надбавку за специфічні умови проходження служби в поліції та здійснювати преміювання поліцейських відповідно до їх особистого внеску в загальний результат служби в межах затверджених для них асигнувань на грошове забезпечення.
Так, положеннями пункту 4 розділу ІІ Порядку та умов виплати грошового забезпечення поліцейським, затвердженого наказом МВС №260, передбачено, що розмір надбавки за специфічні умови проходження служби в поліції встановлюється кожному поліцейському індивідуально залежно від специфіки умов проходження служби (успішне виконання повноважень, якість, складність, обсяг та важливість виконуваних завдань, залучення до розробки проектів нормативно-правових актів тощо) на підставі мотивованого подання керівника структурного підрозділу відповідного органу поліції та оголошується наказом по особовому складу; виплата надбавки проводиться на підставі наказу про її встановлення з дня, зазначеного в наказі, у разі відсутності дати - з дня підписання наказу.
Велика Палата Верховного Суду в рішенні від 12 грудня 2018 року у справі №802/2196/17-а встановила, що виплата надбавки за специфічні умови проходження служби в поліції регламентується постановою Кабінету Міністрів України "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції" №988 від 11.11.2015. В січні 2016 року виплата поліцейським таких надбавок не проводилася, оскільки згідно листа Сектору з питань пенсійного забезпечення Національної поліції України від 09.07.2018 №142зі/48-2018 встановлено, що виплата надбавки за специфічні умови проходження служби в поліції поліцейським здійснюється з урахуванням вимог наказу №260 в межах доведених бюджетних асигнувань з 01.08.2016.
Отже, поліцейським в січні 2016 року надбавка за виконання особливо важливих завдань під час проходження служби та надбавка за проведення оперативно-розшукової діяльності не виплачувалася та не була передбачена.
Крім цього, позивач вважає, що в довідці про грошове забезпечення для перерахунку пенсії відповідно до постанови Кабінету Міністрів України №1294 від 07.11.2007 повинна бути включена премія в розмірі 15 відсотків, яку позивач отримував на момент звільнення з органів внутрішніх справ.
Відповідно до положень пункту 12 розділу ІІ Порядку та умов виплати грошового забезпечення поліцейським, затвердженого наказом №260, розміри премії встановлюються за рішенням керівників органів поліції відповідно до затверджених ними положень про преміювання та наявного фонду грошового забезпечення. Виплата премій поліцейським здійснюється за наказами керівників органів поліції. Накази про преміювання поліцейських видаються до 25 числа кожного місяця на підставі списків начальників структурних підрозділів органу поліції, погоджених з фінансовим підрозділом у частині розміру фонду преміювання. Виплата премії проводиться щомісяця в останній день місяця за поточний місяць разом з виплатою грошового забезпечення.
Верховний Суд у вищевказаній зразковій справі зазначив, що відповідно до листа МВС від 20.04.2017 №5551/05/22-2017 "Про окремі питання підготовки та подання до органів Пенсійного фонду України довідок про грошове забезпечення для перерахунку пенсій" головам ліквідаційних комісій ГУМВС, УМВС України в АРК, областях, містах Києві та Севастополі доведено до відома інформацію про середні розміри надбавок та премії, що фактично сплачені за грудень 2015 року.
Зокрема середній розмір премії поліцейського за прирівняною посадою "заступник начальника відділення, що не входить до складу відділу" до посади, яку обіймав позивач, за грудень 2015 року становить 0,65 відсотків - 45,71 грн.
Відповідно до частини четвертої статті 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" Кабінет Міністрів України постановив затвердити Порядок проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб".
У відповідності до абзаців першого-шостого пункту 5 вказаного Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 №45, для перерахунку пенсій грошове забезпечення враховується у розмірі, встановленому за відповідною посадою (посадами), в межах визначеної законодавством максимальної величини бази нарахування єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування з урахуванням таких його видів:
- посадовий оклад, оклад за військовим (спеціальним) званням та відсоткова надбавка за вислугу років - у розмірах, установлених Кабінетом Міністрів України або керівником державного органу у межах його повноважень на момент виникнення права на перерахунок за відповідною посадою та військовим (спеціальним) званням;
- надбавки за знання та використання в роботі іноземної мови, почесне звання "заслужений" чи "народний", службу в умовах режимних обмежень, спортивні звання, доплата за науковий ступінь кандидата або доктора наук та вчене звання - у розмірах, установлених Кабінетом Міністрів України на момент виникнення права на перерахунок, якщо вони були фактично встановлені особі;
- щомісячні надбавки, доплати та підвищення, конкретні розміри яких за відповідними посадами (категоріями) установлені Кабінетом Міністрів України - у зазначених розмірах на момент виникнення права на перерахунок;
- інші щомісячні надбавки, доплати (крім доплати, розмір якої визначається як різниця між розміром грошового забезпечення до і після запровадження нових умов його виплати), підвищення та щомісячна премія - у середніх розмірах, що фактично виплачені за місяць, у якому виникло право на перерахунок пенсії за відповідною посадою (посадами) у тому державному органі, звідки особа звільнилася на пенсію;
- щомісячні надбавки за особливі умови служби (крім надбавки за службу у віддаленій місцевості) особам, звільненим з військової служби, які проходили службу та обслуговували ядерну зброю на об'єктах "С", у складальних бригадах ремонтно-технічних баз, у складі екіпажів атомних підводних човнів, на території військових полігонів, де проводилися випробування ядерної зброї або навчання із застосуванням такої зброї, та у військових частинах, що обслуговували космодром "Байконур", якщо такі надбавки виплачувалися їм на день звільнення зі служби у відсотках посадового окладу, що встановлювалися до 1 січня 2008 р. для обчислення розміру пенсії, але не більше розміру надбавок за особливі умови служби відповідно до законодавства.
Абзацом сьомим пункту 5 Порядку № 45 встановлено, що додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії, скасовані чи такі, що не виплачуються на момент виникнення права на перерахунок пенсії за відповідною посадою (посадами), крім зазначених у абзаці шостому цього пункту, для перерахунку пенсії не враховуються.
Таким чином, з огляду на закріплене в статті 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" правило про те, що перерахунок пенсій особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ України (міліції) здійснюється з урахуванням видів грошового забезпечення, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством для поліцейських, а також вимог абзаців п'ятого та сьомого пункту 5 Порядку №45, у довідці про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії не належить вказувати надбавку за виконання особливо важливих завдань, надбавку за оперативно-розшукову діяльність та премію, які отримував позивач під час проходження служби та які були включені до грошового забезпечення при обрахунку пенсії, оскільки такі виплати не були встановлені законодавством для поліцейських та не виплачувались.
При цьому, згідно наведених вище норм законодавства у довідці вказується середній розмір премії, що фактично виплачено поліцейському на відповідній посаді за місяць, у якому виникло право на перерахунок пенсії.
Як зазначено у рішенні Конституційного Суду України від 26 грудня 2011 року № 20-рп/2011, одним з визначальних елементів у регулюванні суспільних відносин у соціальній сфері є додержання принципу пропорційності між соціальним захистом громадян та фінансовими можливостями держави, а також гарантування права кожного на достатній життєвий рівень. Передбачені законами соціально-економічні права не є абсолютними. Механізм реалізації цих прав може бути змінений державою, зокрема, через неможливість їх фінансового забезпечення шляхом пропорційного перерозподілу коштів з метою збереження балансу інтересів усього суспільства. Крім того, такі заходи можуть бути обумовлені необхідністю запобігання чи усунення реальних загроз економічній безпеці України, що згідно з частиною першою статті 17 Конституції України є найважливішою функцією держави. Водночас зміст основного права не може бути порушений, що є загальновизнаним правилом. Неприпустимим також є встановлення такого правового регулювання, відповідно до якого розмір пенсій, інших соціальних виплат та допомоги буде нижчим від рівня, визначеного в частині третій статті 46 Конституції України, і не дозволить забезпечувати належні умови життя особи в суспільстві та зберігати її людську гідність, що суперечитиме статті 21 Конституції України.
Конституційний Суд України в рішенні від 25 січня 2012 року № 3-рп/2012 визначив, що суди під час вирішення справ про соціальний захист громадян керуються, зокрема, принципом законності. Цей принцип передбачає застосування судами законів України, а також нормативно-правових актів відповідних органів державної влади, виданих на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України та законами України, в тому числі нормативно-правових актів Кабінету Міністрів України, виданих у межах його компетенції, на основі і на виконання Бюджетного кодексу України, закону про Державний бюджет України на відповідний рік та інших законів України. Однією з ознак України як соціальної держави є забезпечення загальносуспільних потреб у сфері соціального захисту за рахунок коштів Державного бюджету України, виходячи з фінансових можливостей держави, яка зобов'язана справедливо і неупереджено розподіляти суспільне багатство між громадянами і територіальними громадами та прагнути до збалансованості бюджету України. При цьому рівень державних гарантій права на соціальний захист має відповідати Конституції України, а мета і засоби зміни механізму нарахування соціальних виплат та допомоги - принципам пропорційності і справедливості.
Конституційний Суд України у рішенні від 07 листопада 2018 року № 9-р/2018 зазначив, що право громадян на соціальний захист є комплексним, його зміст визначають як Конституція, так і закони України. Згідно з частиною першою статті 46 Конституції України складовими права громадян на соціальний захист є право на забезпечення їх у разі: 1) повної, часткової або тимчасової втрати працездатності; 2) втрати годувальника; 3) безробіття з незалежних від них обставин; 4) старості; 5) в інших випадках, передбачених законом. Конституційний Суд України вважає, що складові конституційного права громадян на соціальний захист, зазначені у пунктах 1-4 цього абзацу, не можуть бути скасовані законом.
Не може бути скасоване законом також право на пенсійне забезпечення, яке, як зазначив Конституційний Суд України, "є складовою конституційного права на соціальний захист. Згідно зі статтею 46 Конституції України це право гарантується загальнообов'язковим державним соціальним страхуванням за рахунок страхових внесків громадян, підприємств, установ і організацій, а також бюджетних та інших джерел соціального забезпечення" (абзац перший пункту 5 мотивувальної частини Рішення від 11 жовтня 2005 року № 8-рп/2005).
Водночас інші складові права на соціальний захист, не конкретизовані в частині першій статті 46 Основного Закону України або в інших його статтях, визначає Верховна Рада України шляхом ухвалення законів, тому вона може змінити, скасувати або поновити їх при формуванні соціальної політики держави за умови дотримання конституційних норм та принципів.
Крім цього, у відповідності до статті 5 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб" особам, звільненим з військової служби, іншим особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей може призначатися (за їх бажанням) пенсія на умовах і в порядку, передбачених Законом України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування". При цьому для обчислення пенсій враховуються всі види грошового забезпечення, що отримували зазначені особи, які мають право на пенсію за цим Законом, перед звільненням зі служби.
Тобто, лише у випадку призначення пенсії на підставах, установлених Законом України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" для обчислення пенсій враховуються всі види грошового забезпечення, що отримували зазначені особи, які мають право на пенсію за цим Законом, перед звільненням зі служби.
Згідно частин 1-2 статті 6 Кодексу адміністративного судочинства України суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого, зокрема, людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини.
Відповідно рішення Європейського суду з прав людини у "Великода проти України" законодавчі норми щодо пенсійного забезпечення можуть змінюватися.
Наведеними вище положеннями частини четвертої статті 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб" (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) визначено, що перерахунок пенсій особам, які отримують пенсії за цим Законом, провадиться в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
При цьому довідку про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії позивача складено Ліквідаційною комісією Управління Міністерства внутрішніх справ України в Івано-Франківській області та направлено Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області відповідно до вимог Порядку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 №45.
Крім цього, не зазначення відповідачем в довідці про розмір грошового забезпечення позивача за формою згідно із додатком 2 до вказаного Порядку №45 графи "надбавка за виконання особливо важливих завдань" в частині включення такої виплати до довідки в даних правовідносинах не спростовує встановленого абзацом сьомим пункту 5 Порядку № 45.
Положення абзаців п'ятого та сьомого вказаного пункту 5 Порядку №45 щодо врахування для перерахунку пенсії щомісячної премії у середніх розмірах, що фактично виплачені за місяць, у якому виникло право на перерахунок пенсії за відповідною посадою (посадами) у тому державному органі, звідки особа звільнилася на пенсію, а також неврахування для перерахунку пенсії додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій, скасованих чи таких, що не виплачуються на момент виникнення права на перерахунок пенсії за відповідною посадою (посадами), відповідають висновкам Європейського суду з прав людини.
Встановлений Кабінетом Міністрів України порядок проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закон України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб", є обов'язковим для виконання органами державної влади, зокрема відповідачем у справі.
Таким чином, враховуючи вищенаведене, суд дійшов до висновку, що слід відмовити в задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 до Ліквідаційної комісії Управління Міністерства внутрішніх справ України в Івано-Франківській області про визнання дій щодо надання довідки про грошове забезпечення для перерахунку пенсії без надбавки за особливо важливі завдання, надбавки за оперативно-розшукову діяльність та зменшенням премії неправомірними та зобов'язання надати довідку про розмір грошового забезпечення з врахуванням: посадового окладу - 2850 гривень, окладу за військовим (спеціальним) званням - 2000 гривень, надбавки за стаж служби 45 відсотків - 2182 гривень, надбавки за особливо важливі завдання - 43 відсотки, надбавки за оперативно-розшукову діяльність - 9 відсотків, премії - 15 відсотків, та скерування нової довідки про грошове забезпечення позивача до Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області для проведення перерахунку та виплати різниці між фактично отримуваною та належною до сплати сумою пенсії з 01.01.2016.
На підставі статті 129-1 Конституції України, керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
В задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 (код НОМЕР_1, АДРЕСА_1) до Ліквідаційної комісії Управління Міністерства внутрішніх справ України в Івано-Франківській області (код 08592193, вул. Сахарова, 15, м. Івано-Франківськ, 76018) про визнання дій неправомірними та зобов'язання до вчинення дій - відмовити.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку. Відповідно до статтей 255, 295, 297, підпункту 15.5 пункту 15 частини 1 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на рішення суду подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції або через Івано-Франківський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення рішення в повному обсязі.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Суддя Григорук О.Б.