СВЯТОШИНСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД М. КИЄВА
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
ун. № 759/21504/23
пр. № 2/759/716/24
22 березня 2024 року м.Київ
Суддя Святошинського районного суду м. Києва Твердохліб Ю.О., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін справу за позовом ОСОБА_1 до Комунального некомерційного підприємства "Консультативно-діагностичний центр" Святошинського району м.Києва про визнання протиправними та скасування наказів,
В С Т А Н О В И В:
В листопаді 2023 року ОСОБА_1 звернулась до суду з позовом до Комунального некомерційного підприємства "Консультативно-діагностичний центр" Святошинського району м.Києва (далі - КНП "КДЦ"), у якому просить визнати протиправним та скасувати наказ Комунального некомерційного підприємства "Консультативно-діагностичний центр" Святошинського району м.Києва від 05.10.2023 року № 146та стягнути судові витрати.
В обгрунтування позову ОСОБА_1 зазначає, що вона по теперішній час працює в КНП "КДЦ" та з 01.10.2022 року по 20.08.2023 року обіймала посаду завідувача відділу, лікаря-стоматолога стоматологічного відділення № 5 на 0,5 ставки, однак з 21.08.2023 року її було переведено до спеціального фонду на 0,5 ставки на посаду лікаря-стоматолога стоматологічного віділення філії № 5 згідно наказу № 360-к від 18.08.2023 року. 19.05.2023 року відповідачем було видано наказ № 98 «Про внесення змін до штатного розпису» в якому зазначено, що у зв`язку з неефективною роботою стоматологічних відділень та неможливістю утримання працівників відділень за кошти підприємства, з метою оптимізації фінансових витрат, на підставі довідки (рапорту) від 05.05.2023 про результати діяльності відділень, рівня виконання фінансових планів та аналізу витрат на заробітну плату працівників стоматологічних відділень підприємства прийнято рішення внести зміни до організаційної структури та штатного розпису КНП «КДЦ» Святошинського району м. Києва з 19.08.2023 та вивести з організаційної структури стоматологічні відділення - в тому числі філії № 5, в якій вона працює, а також вивести зі штатного розпису посади стоматологічного відділення № 5: завідувач відділення, лікар- стоматолог вищої категорії - 0,50 шт.од.; лікар-стоматолог - 0,25 шт.од.; лікар-стоматолог- терапевт - 0,50 шт.од.; старша сестра медична/старший брат медичний - 1,00 шт.од. та ін. Не зважаючи на винесений наказ від 19.05.2023 № 98, 05.10.2023 року відповідач виносить новий наказ № 144 «Про зміну в організації виробництва і праці у КНП «КДЦ» Святошинського району м. Києва», в якому зазначено наступне: "Провести зміни в організації виробництва і праці центру шляхом раціоналізації робочих місць та удосконалення організаційної структури, зміни системи оплати праці, приведення трудових функцій медичних працівників у відповідність до фактично виконуваних ними завдань та трудових функцій, перерозподілу обов`язків між працівниками, виключення дублюючих функцій на певних посадах. Заступнику директора з економічних питань ОСОБА_2 надати організаційну структуру та штатний розпис, визначити загальну чисельність штатних одиниць працівників спеціального фонду. Термін: до 18:00 06.10.2023 року. Начальнику відділу кадрів ОСОБА_3 : Підготувати списки працівників та посад структурних підрозділів спеціального фонду, термін: до 18:00 06.10.2023 року. У разі зміни істотних умови праці, переведення або переміщення, повідомити працівників відповідно до чинного законодавства. Внести зміни в кадрові документи, привести кадрову документацію у відповідність до чинного законодавства. В. о. заступника директора з медичної частини ОСОБА_4 проаналізувати посадові обов`язки медичних працівників спеціального фонду, оновити/розробити посадові інструкції, затвердити їх та/або внести зміни. Заступнику директора з економічних питань ОСОБА_2 , начальнику відділу кадрів ОСОБА_3 у разі необхідності змінити організаційну структуру, розробити нову організаційну структуру та штатний розпис, визначити загальну чисельність штатних одиниць, скоротити чисельність та/або штат працівників, змінити істотні умови праці працівникам, в тому числі змінити систему оплати праці працівникам у відповідності до займаних посад і виконуваних обов`язків, перевести або перемістити працівників тощо.
Так, вказаним Наказом № 144 відповідач визначив терміни підготовки списків працівників спеціального фонду до 06.10.2023 року та в подальшому змінити систему та умови оплати праці. При цьому того ж дня - 05.10.2023 року відповідач виносить ще один Наказ № 146, з наступним змістом:"Змінити істотні умови праці медичним працівникам спеціального фонду Центру зазначеним у додатку до цього наказу, встановивши відрядно-преміальну систему оплати праці, при якій для вказаних працівників розмір заробітної плати визначається від фактично виконаних обсягів робіт з 01 листопада 2023 року. Начальнику відділу кадрів Біленко Н.В. роз`яснити медичним працівникам спеціального фонду Центру, зазначеним у додатку до цього наказу, про їх право згідно зі ст. 32 КЗпП на свій розсуд погодитись на змінені умови праці або відмовитись від продовження роботи на нових умовах праці. У разі відмови від роботи в нових умовах праці, трудовий договір може бути припинений згідно з п. 6 ст. 36 КЗпП України із виплатою вихідної допомоги відповідно до ст. 44 КЗпП України".
Вона у період з 16.10.2023 року по 02.11.2023 року знаходилась у щорічній відпустці, а до цього часу відповідач не ознайомив її ані з Наказом № 144, ані з Наказом № 146. При тому у телефонному режимі вимагали від неї відповідь до 01.11.2023 року, щодо прийняття або неприйняття нових умов праці. Вважає, що наказ від 05.10.2023 року № 146 є протиправним та таким, що підлягає скасуванню. В наказах № 144 та № 146 не зазначено відрядні розцінки, місячна норма праці, порядок преміювання та показники праці, що є порушенням її прав, адже погодившись з умовами наказу від 05.10.2023 року № 146 вона не розуміє на які саме умови оплати праці має погодитись, яке буде заробітна плата, в чому саме полягає підстава зміни сіттєвих умов праці в частині зміни системи оплати та які саме норми праці/виробітку впливатимуть на її обсяг, у зв`язку з чим просить позов задовольнити.
Протоколом автоматизованого розподілу судових справ між суддями від 02.11.2023 року головуючим суддею було визначено ОСОБА_5 (а.с. 24-25).
Ухвалою судді Святошинського районного суду м. Києва від 21.11.2023 року відкрито провадження у справі та призначено розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін, відповідачу надано встановлений законом строк для подання заяви із запереченнями щодо розгляду справи в порядку спрощеного позовного провадження, надано строк для направлення відзиву на позовну заяву та пояснень (а.с. 27).
27.11.2023 року від представника відповідача ОСОБА_6 надійшов відзив на позовну заяву, у якому просить відмовити повністю у задоволенні позовних вимог, оскільки позивачем не доведено протиправність наказу № 146 від 05.10.2023 року та не вказано чим саме порушено права позивача. 01.04.2020 року наказом № 87-к лікаря-стоматолога-хірурга стоматологічного відділення філії № 5 КДЦ ОСОБА_1 , було прийнято на підставі її заяви за сумісництвом на 0,25 ставки посаду лікаря-стоматолога Спеціального фонду стоматологічного відділення філії №5. 01.07.2020 року наказом № 249-к від 30.06.2020 року ОСОБА_1 було прийнято по сумісництву на 0.5 ставки лікаря-стоматолога Спеціального фонду стоматологічного відділення філії №5 на підставі поданої нею заяви, з відрядно-преміальною формою оплати праці, згідно Положення про спеціальний фонд. 09.05.2022 року наказом № 148-к від 10.05.2022 року ОСОБА_1 , було прийнято по сумісництву на 0,25 ставки лікаря-стоматолога Спеціального фонду стоматологічного відділення філії №5 на підставі поданої нею заяви, з відрядно-преміальною формою оплати праці, згідно Положення про спеціальний фонд. 15.03.2023 року наказом № 123-к від 14.03.2023 року ОСОБА_1 було прийнято по сумісництву на 0,25 ставки лікаря-стоматолога Спеціального фонду стоматологічного відділення філії №5 на підставі поданої нею заяви, з відрядно-преміальною формою оплати праці, згідно Положення про спеціальний фонд, заява та наказ додаються. 21.08.2023 року наказом № 360-к від 18.08.2023 року ОСОБА_1 було переведено з сумісництва на основне місце роботи на 0,5 ставки лікаря-стоматолога Спеціального фонду стоматологічного відділення філії №5 на підставі поданої нею заяви.
Тарифи на послуги, які надаються у КНП «КДЦ» Святошинського району м. Києва розраховані ТОВ «МЕДИЦИНА ВМ» 09.09.2022 року, в яких враховані заробітна плата персоналу, норми витрат часу, норми витрат матеріалів та вартість лікарських засобів. Тарифи на медичні послуги затверджені директором ОСОБА_7 Наказ № 54 від 14.02.2023 року «Про введення в дію тарифів на платні послуги з медичного обслуговування» надісланий на всі структурні підрозділи КНП «КДЦ» Святошинського району та позивач з даним наказом ознайомлена. З Наказом №55 від 14.02.2023 року «Про затвердження надходжень від надання платних стоматологічних послуг, які надаються поза договорами про медичне обслуговування населення, укладеними з Національною службою здоров`я України» позивач також ознайомлена. Спеціальний фонд створений у КНП «КДЦ» Святошинського району м. Києва відповідно до п.9 та п.11 ч. 1 Постанови КМУ від 17.09.1996 року №1138 «Про затвердження переліку платних послуг, які надаються в державних і комунальних закладах охорони здоров`я та вищих медичних навчальних закладах». В КНП «КДЦ» Святошинського району м. Києва затверджено Положення про спеціальний фонд у 2014 році. Згідно пункту 4.2. розділу 4 положення про спеціальний фонд 2014 року: оплата праці працівників структурних підрозділів спеціального фонду проводиться помісячно в межах коштів, які надійшли від їх діяльності, виходячи з вартості послуги, згідно затверджених тарифів, з врахуванням коефіцієнта співвідношення зарплати до вартості послуги. 18.08.2023 року наказом № 126 було затверджено нову редакцію положення про спеціальний фонд КНП «Консультативно-діагностичний центр» Святошинського району м. Києва, і визнано таким, що втратило чинність положення про спеціальний фонд КНП «Консультативно-діагностичний центр» Святошинського району м.Києва від 2014 року. Відповідно до пункту 5.1. розділу 5 положення, оплата праці працівників структурних підрозділів спеціального фонду проводиться за відрядно-преміальною оплатою праці. Відповідно до пункту 5.2. розділу 5 положення, підставою для нарахування заробітної плати працівникам за підсумками роботи за місяць є штатний розпис. Оплата праці працівників структурних підрозділів спеціального фонду проводиться помісячно в межах коштів від їх діяльності, виходячи з вартості послуги, відповідно до затверджених тарифів, з врахуванням коефіцієнта співвідношення зарплати до вартості послуг. Позивач з наказом № 126 і з положенням від 18.08.2021 року ознайомлена, і станом на момент подачі позовної заяви продовжує працювати в КНП «КДЦ» Святошинського району м. Києва. Позивач продовжує працювати на посаді лікаря-стоматолога спеціального фонду стоматологічного віділення філії № 5, з наказом № 146 ознайомлена, не подала заяву про відмову від запропонованих умов праці, тому вважається такою, що погодилась на змінені умови праці. Наказа № 146 погоджений головою профспілкового комітету ОСОБА_8 . Позивач за власною добровільною згодою написала заяву про переведення, вона власноручно писала про прийняття її на посаду з відрядно-приміальною оплатою праці, згідно з положенням про спеціальний фонд.
Вважають, що не є належним способом захисту оскарження працівником рішення про визначення структури підприємства чи установи, про зміну в організації виробництва і праці, скорочення чисельності або штату працівників, оскільки прийняття такого рішення є виключною компетенцією власника такого підприємства чи установи або уповноваженого ними органу та є складовою права на управління діяльністю підприємством чи установою.
За змістом ст. 279 ЦПК України розгляд справи у порядку спрощеного позовного провадження здійснюється судом за правилами, встановленими цим Кодексом для розгляду справи в порядку загального позовного провадження, з особливостями, визначеними у цій главі.
Суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.
За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін. При розгляді справи у порядку спрощеного провадження суд досліджує докази і письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи.
Відповідно до ч. 2 ст. 247 ЦПК України, у разі неявки в судове засідання всіх учасників справи чи в разі якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється судом за відсутності учасників справи, фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
За таких обставин, суд вважає за можливе розглянути справу в порядку спрощеного позовного провадження без участі сторін за наявними у справі матеріалами.
Дослідивши матеріали справи у їх сукупності, суд приходить до висновку про те, що позовні вимоги підлягають задоволенню з наступних підстав.
За загальним правилом статей 15, 16 ЦК України кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання.
Кожна особа за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу має право звернутися до суду, який може захистити цивільне право або інтерес у один із способів, визначених частиною першою статті 16 ЦК України, або й іншим способом, що встановлений договором або законом.
З матеріалів справи вбачається, що згідно довідки від 30.10.2023 року Комунального некомерційного підприємства "Консультативно-діагностичний центр" Святошинського району м.Києва" Гурдзинська О.І. дійсно працює в КНП ""Консультативно-діагностичний центр" Святошинського району м.Києва" на посаді лікаря-стоматолога стоматологічного відділення філії № 5 спеціального фонду (а.с. 11).
Наказом Комунального некомерційного підприємства "Консультативно-діагностичний центр" Святошинського району м.Києва" від 05.10.2023 року № 144 проведено зміни в організації виробництва і прації Центру шляхом раціоналізації робочих місць та удосконалення організаційної структури, зміни системи оплати праці, приведення трудових функцій медичних працівників у відповідність до фактично виконуваних ними завдань та трудових функцій, перерозподілу обов`язків між працівниками, виключення дублюючих функцій на певних посадах (а.с. 12-14).
Наказом Комунального некомерційного підприємства "Консультативно-діагностичний центр" Святошинського району м.Києва" від 05.10.2023 року № 146 змінено істотні умови пмраці медичних працівників спеціального фонду Центру, зазначених у додатку до наказу, встановивши відрядно-преміальну систему оплати праці, при якій для вказаних працівників розмір заробітної плати визначається від фактичного виконання обсягів робіт з 01.11.2023 року (а.с. 15-16).
Статтею 43 Конституції України визначено, що кожен має право на працю, що включає можливість заробляти собі на життя працею, яку він вільно обирає або на яку вільно погоджується.
Однією із гарантій забезпечення права громадян на працю є передбачений устатті 5-1 КЗпП України правовий захист від необґрунтованої відмови у прийнятті на роботу і незаконного звільнення, а також сприяння у збереженні роботи.
Згідно ч. 3ст. 32 КЗпП Україниу зв`язку із змінами в організації виробництва і праці допускається зміна істотних умов праці при продовженні роботи за тією ж спеціальністю, кваліфікацією чи посадою. Про зміну істотних умов праці - систем та розмірів оплати праці, пільг, режиму роботи, встановлення або скасування неповного робочого часу, суміщення професій, зміну розрядів і найменування посад та інших - працівник повинен бути повідомлений не пізніше ніж за два місяці.
Разом з тим, з 24 лютого 2022 року відповідно до Закону України «Про правовий режим воєнного стану» в Україні введено режим воєнного стану.
15 березня 2022 року прийнято Закон України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» (далі- Закон), відповідно до якого на період дії воєнного стану вводяться обмеження конституційних прав і свобод людини і громадянина відповідно до статей 43, 44 Конституції України.
Відповідно до ч. 2 ст. 3 цього Закону період дії воєнного стану повідомлення працівника про зміну істотних умов праці та зміну умов оплати праці, передбачених частиною третьою статті 32 та статтею 103 Кодексу законів про працю України, здійснюється не пізніш як до запровадження таких умов.
Слід зауважити, що зміна істотних умов праці може бути визнана законною тільки в тому випадку, якщо буде доведена наявність змін в організації виробництва і праці. Якщо такі зміни не вводяться, власник не має права змінити істотні умови праці.
Вказаний висновок викладено в постанові Верховного Суду від 05.08.2020 у справі № 205/1312/17.
Пленум Верховного Суду України у пункті 10 постанови від 6 листопада 1992 року № 9 «Про практику розгляду судами трудових спорів» навів приклади можливих змін. Так, під змінами в організації виробництва і праці варто розуміти об`єктивно необхідні дії власника або уповноваженого ним органу, обумовлені, за загальним правилом, впровадженням нової техніки, нових технологій, вдосконаленням структури підприємства, установи, організації, режиму робочого часу, управлінської діяльності, що спрямовані на підвищення продуктивності праці, поліпшення економічних та соціальних показників, запобігання банкрутству і масовому вивільненню працівників та збереження кадрового потенціалу в період тимчасових зупинок у роботі, створення безпечних умов праці, поліпшення її санітарно-гігієнічних умов. Змінами в організації виробництва і праці слід вважати також удосконалення систем заробітної праці, нормування праці, ліквідацію шкідливих робіт, раціоналізацію робочих місць після їх атестації тощо. У зв`язку зі змінами в організації виробництва і праці допускається зміна істотних умов праці при продовженні роботи за тією ж спеціальністю, кваліфікацією чи посадою.
Проведення власником заходів щодо зміни організації виробництва і праці - це виключне повноваження власника, про що наголошував Верховний Суд у постановах від 13 березня 2019 року у справі № 761/8658/16-ц, від 22 квітня 2019 року у справі № 176/3792/14-ц.
Відповідно до матеріалів справи Пунктом 3.11.3. Статуту КНП «КДЦ» Святошинського району м. Києва затвердженого розпорядженням Київського міського голови від 08.05.2023 № 364 визначено, що підприємство має право організовувати свою діяльність щодо виконання договору про медичне обслуговування населення. Відповідно до п. 3.11.8 Статуту Центру: підприємство має право самостійно встановлювати плату за послуги з медичного обслуговування, які не покриваються програмою державних гарантій медичного обслуговування населення, а також в інших випадках, перелік яких затверджується Кабінетом Міністрів України.
Пунктом 4.5.8. Статуту зазначено, що директор підприємства має право визначати та затверджувати організаційну структуру Підприємства, граничну чисельність працівників і штатний розпис.
Тарифи на послуги, які надаються у КНП «КДЦ» Святошинського району м. Києва розраховані ТОВ «МЕДИЦИНА ВМ» 09 вересня 2022 року, в яких враховані заробітна плата персоналу, норми витрат часу, норми витрат матеріалів та вартість лікарських засобів. Тарифи на медичні послуги затверджені директором Є.О. Поляковим.
Наказ № 54 від 14.02.2023 року «Про введення в дію тарифів на платні послуги з медичного обслуговування» надісланий на всі структурні підрозділи КНП «КДЦ» Святошинського району.
З Наказом №55 від 14.02.2023 року «Про затвердження надходжень від надання платних стоматологічних послуг, які надаються поза договорами про медичне обслуговування населення, укладеними з Національною службою здоров`я України».
Спеціальний фонд створений у КНП «КДЦ» Святошинського району м. Києва відповідно до п.9 та п.11 ч. 1 Постанови КМУ від 17.09.1996 р. №1138 «Про затвердження переліку платних послуг, які надаються в державних і комунальних закладах охорони здоров`я та вищих медичних навчальних закладах».
В КНП «КДЦ» Святошинського району м. Києва затверджено Положення про спеціальний фонд у 2014 році.
Згідно пункту 4.2. розділу 4. положення про спеціальний фонд 2014 року:оплата праці працівників структурних підрозділів спеціального фонду проводиться помісячно в межах коштів, які надійшли від їх діяльності, виходячи з вартості послуги, згідно затверджених тарифів, з врахуванням коефіцієнта співвідношення зарплати до вартості послуги.
18.08.2023 року наказом № 126 було затверджено нову редакцію Положення про спеціальний фонд КНП «Консультативно-діагностичний центр» Святошинського району м.Києва і визнано таким, що втратило чинність Положення про спеціальний фонд КНП «Консультативно-діагностичний центр» Святошинського району м. Києва від 2014 року. Відповідно до пункту 5.1. розділу 5 Положення, оплата праці працівників структурних підрозділів спеціального фонду проводиться за відрядно-преміальною оплатою праці. Відповідно до пункту 5.2. розділу 5 Положення, підставою для нарахування заробітної плати працівникам за підсумками роботи за місяць є штатний розпис. Оплата праці працівників структурних підрозділів спеціального фонду проводиться помісячно в межах коштів від їх діяльності, виходячи з вартості послуги , відповідно до затверджених тарифів, з врахуванням коефіцієнта співвідношення зарплати до вартості послуг.
Позивачка з наказом № 126 і з Положенням від 18.08.2021 року ознайомлена і продовжує працювати в КНП «КДЦ» Святошинського району м. Києва
Отже, дії роботодавця були обґрунтованими та документально оформленими. Роботодавець дотримав установленого законом порядку проведення зміни істотних умов праці.
При цьому, доводи позивача, щодо неповідомлення її у визначений строк про зміну істотних умов праці, є також необгрунтованими, оскільки в силу приписів ч. 2 ст. 3 Закону у період дії воєнного стану повідомлення працівника про зміну істотних умов праці здійснюється не пізніш як до запровадження таких умов. Таких вимог відповідач дотримався, попередив позивача про зміну істотних умов праці, позивач і надалі продовжує працювати на посаді лікаря-стоматолога в нових умовах, будучи попередженою про зміну істотних умов праці, при цьому не подала заяву про відмову від запропонованих умов праці.
Підсумовуючи викладене, враховуючи, що зміна істотних умов праці позивача відбулась у зв`язку зі змінами в штатному розписі, беручи до уваги дотримання відповідачем порядку повідомлення про такі зміни, суд дійшов висновку про відсутність підстав для скасування оскаржуваного наказу, відтак у задоволенні позову слід відмовити.
Керуючись ст. ст.12,13,81,82,141,223,259 ЦПК України, суд,-
УХВАЛИВ:
Позов ОСОБА_1 до Комунального некомерційного підприємства "Консультативно-діагностичний центр" Святошинського району м.Києва про визнання протиправними та скасування наказів залишити без задоволення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Рішення може бути оскаржено шляхом подачі апеляційної скарги безпосередньо до Київського апеляційного суду протягом тридцяти днів.
Текст рішення виготовлено 22.03.2024 року.
Суддя Ю.О. Твердохліб