ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУДСправа № 620/3793/19 Суддя (судді) першої інстанції: Ткаченко О.Є.
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
05 червня 2020 року м. Київ
Шостий апеляційний адміністративний суд в складі: головуючого судді Лічевецького І.О., суддів Мельничука В.П., Оксененка О.М., при секретарі Рейтаровській О.С., розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Міністерства внутрішніх справ України на рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 13 лютого 2020 року у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Міністерства внутрішніх справ України, комісії Міністерства внутрішніх справ України з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій, учасниками війни в особі Міністерства внутрішніх справ України про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 звернулась до суду з адміністративним позовом, в якому просила:
- визнати протиправною бездіяльність Міністерства внутрішніх справ України в особі комісії Міністерства внутрішніх справ з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій, учасниками війни щодо розгляду документів стосовно надання ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , статусу учасника бойових дій відповідно до поданої ОСОБА_1 заяви від 06.11.2019;
- зобов`язати Міністерство внутрішніх справ України в особі комісії Міністерства внутрішніх справ з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій, учасниками війни розглянути документи стосовно надання ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , статусу учасника бойових дій відповідно до поданої ОСОБА_1 заяви від 06.11.2019.
На обґрунтування своїх вимог позивач послалася на те, що вона звернулася до Комісії МВС України з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій, учасниками війни із заявою та відповідним пакетом документів про надання статусу учасника бойових дій її померлому сину ОСОБА_2 , проте листом Департаменту персоналу, організації освітньої та наукової діяльності МВС України №15535/22-2019 від 18.11.2019 відмовлено у задоволенні її заяви. Фактично, будь-якого рішення комісія не ухвалювала, надані позивачем документи та заява відповідно до чинного законодавства не розглядалися Комісією МВС України, що свідчить про грубу бездіяльність сторони відповідача.
Рішенням Чернігівського окружного адміністративного суду від 13 лютого 2020 року позов задоволено. Визнано протиправною бездіяльність Міністерства внутрішніх справ України в особі комісії Міністерства внутрішніх справ з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій, учасниками війни щодо не розгляду документів стосовно надання ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , статусу учасника бойових дій відповідно до поданої ОСОБА_1 заяви від 06.11.2019. Зобов`язано Міністерство внутрішніх справ України в особі комісії Міністерства внутрішніх справ з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій, учасниками війни розглянути заяву ОСОБА_1 від 06.11.2019 про надання ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , статусу учасника бойових дій.
В апеляційній скарзі Міністерство внутрішніх справ України, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи, просить скасувати вказане судове рішення та прийняти нове, яким у задоволенні позову відмовити у повному обсязі.
Зокрема апелянт зазначає, що чинним законодавством не передбачено надання померлій особі статусу учасника бойових дій, а Положення про комісію Міністерства внутрішніх справ України з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій, учасниками війни не наділяє повноваженнями Комісією розглядати документи стосовно померлої особи та приймати по ній рішення.
Перевіривши повноту встановлення окружним адміністративним судом фактичних обставин справи та правильність застосування ним норм матеріального і процесуального права, Шостий апеляційний адміністративний суд дійшов наступного.
Судом першої інстанції встановлено, що ОСОБА_1 є матір`ю ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , що підтверджується копією свідоцтва про народження серія НОМЕР_1 від 11.06.1981.
У період з 04.07.2014 по 08.08.2014 ОСОБА_2 проходив службу в органах внутрішніх справ на посаді міліціонера взводу №3 роти №2 батальйону патрульної міліції особливого призначення «Чернігів» УМВС України в Чернігівській області про що свідчить записи трудової книжки останнього та довідка видана Ліквідаційної комісії УМВС України в Чернігівській області №111 від 19.09.2019.
Відповідно до свідоцтва про смерть від 11.08.2019 серії НОМЕР_2 ОСОБА_2 помер ІНФОРМАЦІЯ_2 .
Як вбачається з Довідки про безпосередню участь особи в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення і захисті незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України від 23.10.2019 № 399 рядовий міліції ОСОБА_2 у період з 23.07.2014 по 21.08.2014 безпосередньо брав участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення і захисті незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України на території Донецької та Луганської областей на підставі наказу Антитерористичного центру при СБУ від 25.10.2014 №47 та УМВС України в Чернігівській області від 21.07.2014 № 945.
Крім того, факт участі ОСОБА_2 в антитерористичній операції також підтверджується листом Ліквідаційної комісії УМВС України в Чернігівській області № 356 від 19.09.2019; витягом із наказу Ліквідаційної комісії УМВС України в Чернігівській області № 945 від 21.07.2014; листом Ліквідаційної комісії УМВС України в Чернігівській області від 23.10.2019; довідкою Ліквідаційної комісії УМВС України в Чернігівській області № 399 від 23.10.2019 про безпосередню участь особи в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення і захисті незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України.
В свою чергу, листом від 19.09.2019 №356 ліквідаційна комісія УМВС України в Чернігівській області повідомила адвоката Кравченко В. про те, що УМВС України в Чернігівській області не направляло матеріали на розгляд Комісії МВС України з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій, учасниками війни працівників органів внутрішніх справ України, так як ОСОБА_2 жодного разу не звертався з приводу даного питання та не надав необхідних документів для отримання статусу учасника бойових дій. Працівники, які перебували разом із ОСОБА_2 у службовому відрядженні у складі сил та засобів і безпосередньо брали участь в антитерористичній операції на території Донецької та Луганської областей, отримували статус УБД за вищевказаний період.
В результаті чого, позивач 06.11.2019 звернулася до Комісії МВС України з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій, учасниками війни із заявою та відповідним пакетом документів про надання статусу учасника бойових дій її померлому сину ОСОБА_2 .
Розглянувши звернення ОСОБА_1 . Департамент персоналу, організації освітньої та наукової діяльності МВС України листом від 18.11.2019 №15535/22-2019 повідомив позивача про те, що відсутні підстави для прийняття рішення про надання статусу учасника бойових дій померлому сину ОСОБА_2 .
Разом з тим, будь-якого рішення Комісія МВС України з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій, учасниками війни не приймала, надані позивачем документи та заява відповідно до чинного законодавства не розглядалися.
Не погоджуюсь з такими діями відповідача, позивач звернулася до суду з даним позовом.
Надаючи правову оцінку вказаним обставинам справи, колегія суддів зазначає наступне.
Спеціальним законом, який визначає правовий статус ветеранів війни, забезпечує створення належних умов для їх життєзабезпечення, сприяє формуванню в суспільстві шанобливого ставлення до них є Закон України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» від 22.10.1993 № 3551-XII (далі Закон № 3551-XII).
За приписами частини першої статті 5 Закону № 3551-XII передбачено, що учасниками бойових дій є особи, які брали участь у виконанні бойових завдань по захисту Батьківщини у складі військових підрозділів, з`єднань, об`єднань всіх видів і родів військ Збройних Сил діючої армії (флоту), у партизанських загонах і підпіллі та інших формуваннях як у воєнний, так і у мирний час.
Відповідно до пункту 19 частини 1 статті 6 Закону № 3551-XII військовослужбовці (резервісти, військовозобов`язані) Збройних Сил України, Національної гвардії України, Служби безпеки України, Служби зовнішньої розвідки України, Державної прикордонної служби України, Державної спеціальної служби транспорту, військовослужбовці військових прокуратур, особи рядового та начальницького складу підрозділів оперативного забезпечення зон проведення антитерористичної операції центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, державну політику у сфері державної митної справи, поліцейські, особи рядового, начальницького складу, військовослужбовці Міністерства внутрішніх справ України, Управління державної охорони України, Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України, Державної служби України з надзвичайних ситуацій, Державної пенітенціарної служби України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення, у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, забезпеченні їх здійснення, перебуваючи безпосередньо в районах та у період здійснення зазначених заходів.
Порядок надання статусу учасника бойових дій особам, зазначеним в абзаці першому цього пункту, категорії таких осіб та терміни їх участі (забезпечення проведення) в антитерористичній операції, у заходах із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, а також райони антитерористичної операції визначаються Кабінетом Міністрів України.
Так, відповідний Порядок визначено постановою Кабінету Міністрів України від 20.08.2014 № 413 «Про затвердження Порядку надання та позбавлення статусу учасника бойових дій осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення чи у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації в Донецькій та Луганській областях, забезпеченні їх здійснення» (надалі - Порядок № 413).
Згідно пункту 2-1 Порядку № 413 статус учасника бойових дій надається особам, в разі залучення їх до проведення антитерористичної операції чи здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації в Донецькій та Луганській областях на строк не менше ніж ЗО календарних днів, у тому числі за сукупністю днів перебування в районах її проведення.
Особам, які брали участь у виконанні бойових (службових) завдань в умовах безпосереднього зіткнення та вогневого контакту з противником, у проведенні розвідувальних заходів, що підтверджено оперативним штабом з управління антитерористичною операцією чи Об`єднаним оперативним штабом Збройних Сил України (об`єднаним командним пунктом об`єднаних сил), а також які отримали поранення, контузії, каліцтва, що унеможливило подальше виконання ними відповідних завдань (крім випадків необережного поводження із зброєю та ухилення від військової служби шляхом самокалічення або шляхом симуляції хвороби), статус учасника бойових дій надається незалежно від кількості днів залучення їх до проведення антитерористичної операції чи здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації в Донецькій та Луганській областях.
Як зазначено в пункті 4 Порядку № 413 підставою для надання особам статусу учасника бойових дій є такі документи про безпосереднє залучення до виконання завдань антитерористичної операції чи здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації в Донецькій та Луганській областях в районах її проведення: для осіб, які брали участь в антитерористичній операції, - витяги з наказів керівника Антитерористичного центру при СБУ або особи, яка його заміщує, першого заступника чи заступника керівника Антитерористичного центру при СБУ про залучення до проведення антитерористичної операції, витяги з наказів керівника оперативного штабу з управління антитерористичною операцією чи його заступників або керівників секторів (командирів оперативно-тактичних угруповань) про підпорядкування керівнику оперативного штабу з управління антитерористичною операцією в районах її проведення та про прибуття (вибуття) до (з) районів проведення антитерористичної операції, документи про направлення у відрядження до районів проведення антитерористичної операції або інші офіційні документи, видані державними органами, що містять достатні докази про безпосередню участь особи у виконанні завдань антитерористичної операції в районах її проведення; для осіб, які залучалися до проведення антитерористичної операції на строк менше ніж ЗО календарних днів, - документи, зазначені в абзаці другому цього пункту, витяги з бойових наказів, бойових розпоряджень, бойових донесень (журналів бойових дій, оперативних завдань), які підтверджують факт безпосереднього зіткнення та вогневого контакту з противником, проведення розвідувальних заходів; для осіб, які отримали поранення, контузії, каліцтва (крім випадків необережного поводження із зброєю та ухилення від військової служби шляхом самокалічення або шляхом симуляції хвороби), - документи, зазначені в абзаці другому цього пункту, матеріали спеціальних (службових) розслідувань за фактами отримання поранень, контузій, каліцтв.
Пункт 6 Порядку № 413 передбачає, що для надання статусу учасника бойових дій особам, зазначеним в абзаці другому пункту 2 вказаного Порядку, командири (начальники) військових частин (органів, підрозділів) або інші керівники установ, закладів у місячний строк після завершення особами виконання завдань антитерористичної операції в районах її проведення зобов`язані подати на розгляд комісії, утвореної міністерством, центральним органом виконавчої влади чи іншим державним органом, у підпорядкуванні яких перебували військові частини (органи, підрозділи), установи та заклади, у складі яких проходили службу чи працювали особи, довідки за формою згідно з додатком 1 та документи із зазначених у пункті 4 вказаного Порядку, які є підставою для надання особам статусу учасника бойових дій.
В свою чергу, пунктом 8 Порядку № 413 встановлено, що у разі неподання командиром (начальником) військової частини (органу, підрозділу) або іншим керівником установи, закладу до комісії документів, необхідних для надання статусу учасника бойових дій, особи, зазначені в абзаці другому пункту 2 вказаного Порядку, можуть самостійно звернутися до відповідної комісії.
Отже, виходячи з аналізу вказаних норм прийняття рішення з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій віднесено, зокрема, до повноважень Комісії МВС.
Наказом МВС України від 23.05.2019 № 395 затверджено Положення про комісію Міністерства внутрішніх справ України з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій, учасниками війни (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 07.06.2019 за № 588/33559).
Основними завданнями Комісії є вивчення документів та прийняття рішення щодо надання (позбавлення) статусу учасника бойових дій, статусу учасника війни особам (осіб), що зазначені у пункті 2 розділу I цього Положення, відповідно до Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" (п.1 розділу II Положення №395).
Пунктом 2 розділу II Положення №395 передбачено, що з метою забезпечення виконання покладених на неї завдань Комісія має право, зокрема:
заслуховувати в разі потреби пояснення працівників МВС, щодо яких подано документи, свідків, представників органів державної влади, громадських організацій, рад ветеранів;
подавати на розгляд міжвідомчої комісії з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій та виплати одноразової грошової допомоги в разі загибелі (смерті) або інвалідності волонтера і деяких інших категорій осіб відповідно до Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» (далі - міжвідомча комісія) документи зі спірних питань, які потребують міжвідомчого врегулювання;
повертати документи суб`єктам звернення з метою подальшого їх доопрацювання в разі виявлення недоліків (помилок), що унеможливлюють прийняття рішення;
відкладати розгляд документів у межах строків їх розгляду для встановлення додаткових обставин, що мають істотне значення для прийняття рішення.
У місячний строк із дня надходження документів (уточненої інформації) за наявності передбачених законодавством України підстав приймається рішення комісії Міністерства внутрішніх справ України з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій, учасниками війни (далі - рішення Комісії) за формою, наведеною в додатку до цього Положення.
Таким чином, Закон № 3551-XII, Порядок № 413 та Положення № 395 визначає умови та порядок надання статусу учасника бойових дій особам, зокрема і особам рядового, начальницького складу Міністерства внутрішніх справ України, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення.
Отже саме на комісію Міністерства внутрішніх справ України з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій, учасниками війни покладено обов`язок прийняти рішення, при цьому ні Департамент персоналу, організаційної, освітньої та наукової діяльності МВС ні Головне управління МВС України у Чернігівській області в особі ліквідаційної комісії не наділені повноваженнями вивчати документи та приймати рішення щодо надання працівникам МВС України статусу учасника бойових дій.
Натомість відповідачем усупереч вищевказаних норм не було розглянуто заяву позивача щодо надання її сину ОСОБА_2 статусу учасника бойових дій та не прийнято відповідного рішення за наслідками розгляду, що свідчить про протиправну відповідача.
З огляду на наведені правові норми та фактичні обставини справи слід погодитись з висновком суду попередньої інстанції про протиправну бездіяльність комісії Міністерства внутрішніх справ України з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій, учасниками війни в особі Міністерства внутрішніх справ України та наявності підстав для задоволення позову.
Доводи апеляційної скарги зазначених вище висновків суду попередньої інстанції не спростовують і не дають підстав для висновку, що судом першої інстанції при розгляді справи неправильно застосовано норми матеріального права, які регулюють спірні правовідносини, чи порушено норми процесуального права.
За правилами ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Керуючись статтями 315, 316, 321, 322, 325 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Міністерства внутрішніх справ України залишити без задоволення, а рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 13 лютого 2020 року без змін.
Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття.
Касаційна скарга на постанову суду може бути подана безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
ГоловуючийсуддяІ.О. Лічевецький
суддя В.П. Мельничук
суддя О.М. Оксененко