ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
17 липня 2024 року
м. Київ
справа № 600/548/23-а
адміністративне провадження № К/990/12279/24
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Єзерова А.А.,
суддів Кравчука В.М., Стародуба О.П.,
розглянув у порядку письмового провадження адміністративну справу за касаційною скаргою ОСОБА_1 на постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 16.01.2024 у справі №600/548/23-а за позовом ОСОБА_1 до Міністерства оборони України, третя особа - ІНФОРМАЦІЯ_1 , про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити дії,
I. РУХ СПРАВИ
1. У лютому 2023 року ОСОБА_1 звернулася до Чернівецького окружного адміністративного суду з позовом до Міністерства оборони України, третя особа - ІНФОРМАЦІЯ_1 , у якому просила:
- визнати протиправним та скасувати пункт 6 рішення Міністерства оборони України, оформленого протоколом засідання комісії Міністерства оборони України з розгляду питань, пов`язаних із призначенням і виплатою одноразової грошової допомоги та компенсаційних сум від 21.11.2022 №277 про призначення ОСОБА_1 одноразової грошової допомоги як члену сім`ї загиблого ІНФОРМАЦІЯ_3 солдата ОСОБА_2 - її сина, внаслідок захворювання, пов`язаного із захистом Батьківщини у сумі 1 860 750 гривень;
- зобов`язати Міністерство оборони України призначити ОСОБА_1 одноразову грошову допомогу як члену сім`ї загиблого ІНФОРМАЦІЯ_3 солдата ОСОБА_2 - її сина, внаслідок захворювання та причини смерті, пов`язаних із захистом Батьківщини, відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 28.02.2022 №168 та Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» у розмірі 15 000 000 грн та здійснити доплату одноразової грошової допомоги у розмірі 13 139 250 гривень.
2. Рішенням Чернівецького окружного адміністративного суду від 08.09.2023 позов задоволено, визнано протиправним та скасовано пункт 6 рішення Міністерства оборони України, оформленого протоколом засідання комісії Міністерства оборони України з розгляду питань, пов`язаних із призначенням і виплатою одноразової грошової допомоги та компенсаційних сум від 21.11.2022 №277, про призначення ОСОБА_1 одноразової грошової допомоги як члену сім`ї загиблого ІНФОРМАЦІЯ_3 солдата ОСОБА_2 - її сина, внаслідок захворювання, пов`язаного із захистом Батьківщини в сумі 1860750 грн, зобов`язано Міністерство оборони України призначити ОСОБА_1 одноразову грошову допомогу як члену сім`ї загиблого ІНФОРМАЦІЯ_3 солдата ОСОБА_2 - її сина, внаслідок захворювання та причини смерті, пов`язаних із захистом Батьківщини, відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 28.02.2022 № 168 та Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" в розмірі 15 000 000,00 грн та здійснити виплату одноразової грошової допомоги, з урахуванням проведених виплат.
3. Постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 16.01.2024 апеляційну скаргу відповідача задоволено, скасовано рішення суду першої інстанції та прийнято нову постанову, якою у задоволенні позову відмовлено.
4. Не погодившись з рішенням суду апеляційної інстанції, позивач звернулась до Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій просить скасувати рішення суду апеляційної інстанції та залишити в силі рішення суду першої інстанції.
II. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
5. Судами попередніх інстанцій встановлено, що ОСОБА_1 є матір`ю загиблого солдата ОСОБА_2 , що підтверджується свідоцтвом про народження серії НОМЕР_1 , свідоцтвом про розірвання шлюбу серії НОМЕР_2 та свідоцтвом про укладення шлюбу серії НОМЕР_3 .
6. Згідно записів у військовому квитку серії НОМЕР_4 вбачається, що ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , 03.03.2022 мобілізований та призваний у Збройні Сили України.
7. 12.03.2022 ОСОБА_2 було направлено на навчання та підготовку у Львівську область.
8. Згідно з наказом командира військової частини НОМЕР_5 № 95 від 15.03.2022 солдата ОСОБА_2 зараховано до списків особового складу.
9. З 15.03.2022 ОСОБА_2 вважається таким, що прийняв і приступив до виконання службових обов`язків за посадою "стрілець 2 стрілецького відділення 1 стрілецького взводу 4 стрілецької роти військової частини НОМЕР_6 ".
10. З 14.04.2022 по день смерті (ІНФОРМАЦІЯ_3) ОСОБА_2 брав безпосередню участь у бойових діях або забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, що підтверджується довідками від 14.06.2022, виданими військовою частиною НОМЕР_7 .
11. ІНФОРМАЦІЯ_3 солдат ОСОБА_2 під час проходження служби в селищі Близнюки Лозівського району Харківської області загинув (помер), що підтверджується лікарським свідоцтвом про смерть № НОМЕР_8 та свідоцтвом про смерть серії НОМЕР_9 .
12. 13.05.2022 до позивачки надійшло сповіщення про смерть її сина, ОСОБА_2 , де зазначено, що ОСОБА_2 помер при епілептичному нападі від механічної асфіксії.
13. 21.05.2022 наказом командира військової частини НОМЕР_6 (по стройовій частині) від 21.05.2022 №36 солдата ОСОБА_2 - стрільця 2 стрілецького відділення 1 стрілецького взводу 4 стрілецької роти військової частини НОМЕР_6 , який помер ІНФОРМАЦІЯ_3 в результаті гострої серцево-судинної недостатності, кардіоміопатія, виключено зі списків особового складу та всіх видів забезпечення.
14. Відповідно до витягу з протоколу засідання 16 Регіональної військово-лікарської комісії по встановленню причинного зв`язку захворювань, поранень, контузій, травм, каліцтв у колишнього військовослужбовця від 08.07.2022 №493 підтверджено, що захворювання і причина смерті ОСОБА_2 , пов`язані із захистом Батьківщини.
15. Згідно картки обстеження та медичного огляду №53 щодо визначення придатності до військової служби за призовом по загальній мобілізації ОСОБА_2 зазначено про діагноз як короткозорість. В результаті медичного обстеження спеціалістами жодних захворювань, окрім короткозорості, у ОСОБА_2 не виявлено.
16. На підставі відповідної заяви та інших документів ІНФОРМАЦІЯ_1 згідно з пунктом 2 постанови Кабінету Міністрів України від 28.02.2022 №168 "Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану" було подано до Департаменту соціального забезпечення Міністерства оборони України висновок щодо можливості виплати позивачці одноразової грошової допомоги. У висновку зазначено, що на підставі поданих документів мати - ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , що проживає за адресою: АДРЕСА_1 , має право на одержання зазначеної грошової допомоги у розмірі 15 000 000,00 грн.
17. 26.08.2022 Департаментом соціального забезпечення Міністерства оборони України документи щодо призначення одноразової грошової допомоги сім`ї солдата ОСОБА_2 повернуті до ІНФОРМАЦІЯ_5 на доопрацювання. У листі зазначено, що відповідно до пункту 2 постанови Кабінету Міністрів України від 28.02.2022 №168 "Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану" виплата одноразової грошової допомоги здійснюється сім`ям загиблих військовослужбовців та сім`ям військовослужбовців, які померли внаслідок поранення (контузії, травми, каліцтва), отриманого у період дії воєнного стану під час захисту Батьківщини, участі в бойових діях або здійсненні заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах їх ведення (здійснення), зокрема на тимчасово окупованій Російською Федерацією території України, на території між позиціями сил оборони та позиціями військ держави-агресора, у період здійснення зазначених заходів.
18. Відповідно до лікарського свідоцтва про смерть від 13.05.2022 №236, виданого Лозівським відділенням Харківського обласного бюро судово-медичної експертизи, військовослужбовець ОСОБА_2 помер внаслідок гострої серцево-судинної недостатності. Тому, підстав для виплати одноразової грошової допомоги, передбаченої постановою Кабінету Міністрів України від 08.02.2022 №168, членам родини вищезазначеного військовослужбовця немає.
19. 30.08.2022 ІНФОРМАЦІЯ_1 було змінено висновок щодо доцільності виплати одноразової грошової допомоги, в якому вже було зазначено про право ОСОБА_1 на отримання грошової допомоги, передбаченої постановою Кабінету Міністрів України "Про затвердження Порядку призначення і виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без встановлення інвалідності військовослужбовців, військовозобов`язаних та резервістів, які призвані на навчальні (або перевірочні) та спеціальні збори чи для проходження служби у військовому резерві" від 25.12.2013 №975 в розмірі 750 прожиткових мінімумів, що становить 1 860 750,00 грн.
20. 18.11.2022 Комісією Міністерства оборони з розгляду питань, пов`язаних із призначенням і виплатою одноразової грошової допомоги та компенсаційних сум прийнято рішення, яке оформлено протоколом №277, про призначення одноразової грошової допомоги відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 25.12.2013 №975 матері померлого ІНФОРМАЦІЯ_3 внаслідок захворювання, пов`язаного із захистом Батьківщини, солдата ОСОБА_2 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 ) на підставі свідоцтва про смерть від 13.05.2022 серії НОМЕР_9 - в розмірі 750-кратного прожиткового мінімуму, встановленого законом для працездатних осіб на 1 січня календарного року, в якому настала смерть (2022), в сумі 1 860 750,00 грн.
21. 12.12.2022 ІНФОРМАЦІЯ_1 повідомлено позивача про прийняте рішення та зазначено, що кошти в розмірі 1 860 750,00 грн надійшли і перераховані на її картковий рахунок, що і стало підставою для звернення позивача до суду з позовом.
III. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
22. Задовольняючи позов, суд першої інстанції виходив з того, що позивачка має право на отримання одноразової грошової допомоги у зв`язку із загибеллю (смертю) її сина, військовослужбовця, і починаючи з 24.02.2022 така допомога виплачується у розмірі, визначеному пунктом 2 постанови Кабінету Міністрів України №168 «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану», а не у розмірах, передбачених підпунктом «а» пункту 1 статті 16-2 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» від 20.12.1991 №2011-XII (далі - Закон №2011-XII, у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин), пунктом 5 Порядку призначення і виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без встановлення інвалідності військовослужбовців, військовозобов`язаних та резервістів, призваних на навчальні (або перевірочні) та спеціальні збори чи для проходження служби у військовому резерві, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2013 №975 (далі - Порядок №975, у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин).
Суд зазначив, що після введення правового режиму воєнного стану законодавець визначив єдиний розмір одноразової грошової допомоги, яка вплачується членам сім`ї у разі загибелі (смерті) військовослужбовця під час дії воєнного стану 15 000 000,00 грн, тому позивачка має право на отримання одноразової грошової допомоги внаслідок загибелі її сина, військовослужбовця, солдата ОСОБА_2 під час дії воєнного стану відповідно до пункту 2 постанови Кабінету Міністрів України №168.
23. Суд апеляційної інстанції, скасовуючи рішення суду першої інстанції та відмовляючи у задоволенні позову, дійшов до висновку, що позивачка як мати військовослужбовця, який помер внаслідок захворювання, пов`язаного із захистом Батьківщини, відповідно до частини 1 статті 16-1 Закону №2011-XII, має право на отримання одноразової грошової допомоги, передбаченої статтею 16 Закону №2011-XII, у 750-кратному розмірі прожиткового мінімуму, встановленого законом для працездатних осіб на 1 січня календарного року. Міністерство оборони України повністю виконало зобов`язання перед позивачкою, прийняло відповідне рішення про виплату позивачці допомоги у визначеному законодавством розмірі у сумі 1 860750,00 грн, що еквівалентно 750-кратному розмірі прожиткового мінімуму, встановленому законом для працездатних осіб на 1 січня календарного року, в якому помер син позивачки.
IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ
24. Підставами касаційного оскарження судових рішень попередніх інстанцій скаржник визначає положення пункту 3 частини четвертої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), відповідно до якого підставами касаційного оскарження судових рішень, зазначених у частині першій цієї статті, є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права виключно у випадку, якщо відсутній висновок Верховного Суду щодо питання застосування норми права у подібних правовідносинах.
25. Як на підставу касаційного оскарження скаржник покликається на те, що відсутній висновок Верховного Суду щодо застосування норм права у подібних правовідносинах, зокрема, щодо визначення розміру допомоги особам, які мають право на отримання одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті) військовослужбовця, починаючи з 24.02.2022, які регулюються різними законодавчими актами, а саме: у розмірі визначеному частиною третьою статті 16-2 Закону №2011-XII та пунктом 2 постанови Кабінету Міністрів України №168 чи пунктом «а» частини першої статті 16-2 Закону №2011-XII та пунктом 5 Порядку №975.
26. Скаржник вважає необґрунтованими висновок суду апеляційної інстанції, що загибель сина позивачки, військовослужбовця ОСОБА_2 , який помер внаслідок гострої серцево-судинної недостатності не пов`язана із захистом Батьківщини, тому не має підстав для виплати членам родини військовослужбовця одноразової грошової допомоги, передбаченої постановою Кабінету Міністрів України від 08.02.2022 №168.
27. Позивач доводить, що смерть її сина настала внаслідок захисту Батьківщини та пов`язана з виконанням ним обов`язків військової служби, в період воєнного стану в Україні, що підтверджується витягом з протоколу 16 Регіональної військово-лікарської комісії від 08.07.2022 №493 та витягом з наказу командира військової частини НОМЕР_10 від 21.05.2022 №36.
28. Відповідач у відзиві на касаційну скаргу посилаючись на правомірність висновків суду апеляційної інстанції, просить залишити без змін рішення суду апеляційної інстанції.
29. Відповідач вважає, що смерть сина позивачки наступила внаслідок гострої серцево-судинної недостатності і не пов`язана із захистом Батьківщини.
V. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ
30. Перевіряючи у межах повноважень, визначених частинами першою, другою статті 341 КАС України, правильність застосування судом апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права, а також надаючи оцінку аргументам, висловленим у касаційній скарзі, Верховний Суд виходить з такого.
31. Відповідно до статті 41 Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу» від 25.03.1992 №2232-XII (далі - Закон №2232-XII, у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) виплата одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без встановлення інвалідності військовослужбовців, військовозобов`язаних, які призвані на навчальні (або перевірочні) та спеціальні збори, та резервістів під час виконання ними обов`язків служби у військовому резерві здійснюється в порядку і на умовах, встановлених Законом України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей».
32. Згідно із частинами першою, другою статті 16 Закону №2011-XII одноразова грошова допомога у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без встановлення інвалідності військовослужбовців, військовозобов`язаних та резервістів, які призвані на навчальні (або перевірочні) та спеціальні збори чи для проходження служби у військовому резерві (далі - одноразова грошова допомога), - гарантована державою виплата, що здійснюється особам, які згідно з цим Законом мають право на її отримання.
Одноразова грошова допомога призначається і виплачується у разі смерті військовослужбовця, що настала в період проходження ним військової служби або внаслідок захворювання чи нещасного випадку, що мали місце в період проходження ним військової служби, або смерті особи, звільненої з військової служби, протягом року після звільнення її з військової служби, якщо смерть настала внаслідок поранення, контузії, каліцтва, захворювання, нещасного випадку, пов`язаних з проходженням військової служби.
33. Статтею 16-1 Закону №2011-XII передбачено, що у випадках, зазначених у підпунктах 1-3 пункту 2 статті 16 цього Закону, право на призначення та отримання одноразової грошової допомоги мають члени сім`ї, батьки та утриманці загиблого (померлого) військовослужбовця, військовозобов`язаного або резервіста.
Члени сім`ї та батьки загиблого (померлого) військовослужбовця, військовозобов`язаного або резервіста визначаються відповідно до Сімейного кодексу України, а утриманці - відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб».
34. Статтею 16-1 Закону №2011-XII передбачено, що у випадках, зазначених у підпунктах 1-3 пункту 2 статті 16 цього Закону, право на призначення та отримання одноразової грошової допомоги мають батьки, один із подружжя, який не одружився вдруге, діти, які не досягли повноліття, утриманці загиблого (померлого). Утриманцями вважаються члени сім`ї, які мають право на пенсію у разі втрати годувальника відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» за загиблого (померлого) військовослужбовця, військовозобов`язаного або резервіста (особу, звільнену з військової служби, смерть якої настала протягом року після звільнення).
35. Відповідно до частини третьої статті 16-2 Закону №2011-XII розмір одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті) військовослужбовця в період дії воєнного стану визначається Кабінетом Міністрів України.
36. Згідно з частинами першою, восьмою, дев`ятою статті 16-3 Закону №2011-XII одноразова грошова допомога у випадках, передбачених підпунктами 1-3 пункту 2 статті 16 цього Закону, призначається і виплачується рівними частками всім особам, які мають право на її призначення та отримання, за їх особистою заявою чи заявою їх законних представників. У разі відмови якоїсь з осіб, зазначених у статті 16-1 цього Закону, від призначення та отримання одноразової грошової допомоги, або якщо одна із зазначених осіб у строк, встановлений пунктом 8 цієї статті, не реалізувала своє право на призначення та отримання такої допомоги, її частка розподіляється між іншими особами, які мають право на призначення та отримання одноразової грошової допомоги. Особам, які мають право на призначення та отримання одноразової грошової допомоги, її виплата здійснюється незалежно від реалізації права на призначення та отримання такої допомоги будь-якою з осіб, зазначених у статті 16-1 цього Закону.
Особи, які мають право на отримання одноразової грошової допомоги, передбаченої цим Законом, можуть реалізувати його протягом трьох років з дня виникнення у них такого права.
Порядок призначення і виплати одноразової грошової допомоги визначається Кабінетом Міністрів України.
37. На виконання Указів Президента України від 24.02.2022 №64 «Про введення воєнного стану в Україні», №69 «Про загальну мобілізацію» Кабінетом Міністрів України 28.02.2022 прийнято постанову №168 «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану».
38. Пунктом 2 Постанови №168 установлено, що сім`ям загиблих осіб, зазначених у пункті 1 цієї постанови, виплачується одноразова грошова допомога в розмірі 15000000 гривень, яка розподіляється рівними частками на всіх отримувачів, передбачених у статті 16-1 Закону №2011-XII, крім громадян Російської Федерації або Республіки Білорусь та осіб, які постійно проживають на територіях цих країн, осіб, які засуджені за державну зраду, колабораційну діяльність, пособництво державі-агресору (абзац 1 пункту 2).
39. Абзацами 2 - 4 пункту 2 Постанови №168 передбачено, що особи, які мають право на отримання одноразової грошової допомоги, передбаченої цією постановою, можуть реалізувати це право з дня його виникнення. Днем виникнення такого права є дата загибелі особи, зазначеної у пункті 1 цієї постанови, в період дії воєнного стану, що зазначена у свідоцтві про смерть.
У разі відмови однієї або кількох осіб, які мають право на отримання одноразової грошової допомоги, передбаченої цією постановою, від її отримання або якщо зазначені особи протягом трьох років з дня виникнення у них такого права його не реалізували, їх частки розподіляються між іншими особами, які мають право на одноразову грошову допомогу. Особам, які мають право на одноразову грошову допомогу, виплата їх частки здійснюється незалежно від реалізації такого права іншими особами.
Якщо після призначення та виплати одноразової грошової допомоги у повному розмірі, зазначеному в абзаці першому цього пункту, за її отриманням звертаються інші особи, які мають на неї право, питання щодо перерозподілу суми такої допомоги вирішується за взаємною згодою осіб або в судовому порядку.
40. На виконання вимог Закону №2011-XII постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2013 №975 затверджено Порядок призначення і виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без встановлення інвалідності військовослужбовців, військовозобов`язаних та резервістів, які призвані на навчальні (або перевірочні) та спеціальні збори чи для проходження служби у військовому резерві.
41. Згідно з пунктом 3 Порядку № 975 днем виникнення права на отримання одноразової грошової допомоги є у разі загибелі (смерті) військовослужбовця, військовозобов`язаного та резервіста - дата смерті, що зазначена у свідоцтві про смерть.
42. Відповідно до пункту 5 Порядку №975 одноразова грошова допомога призначається і виплачується рівними частинами членам сім`ї, батькам та утриманцям загиблого (померлого) військовослужбовця, військовозобов`язаного та резервіста.
Якщо одна із зазначених осіб відмовляється від отримання одноразової грошової допомоги, її частка розподіляється між іншими особами, які мають право на її отримання.
Заява про відмову від отримання одноразової грошової допомоги повинна бути нотаріально посвідчена в установленому законодавством порядку.
Члени сім`ї та батьки загиблого (померлого) військовослужбовця, військовозобов`язаного та резервіста визначаються відповідно до Сімейного кодексу України, а утриманці - відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб».
43. За своєю природою одноразова грошова допомога у разі загибелі (смерті) військовослужбовця має компенсаторний характер, яка спрямована матеріально підтримати, наскільки це можливо, членів сім`ї (батьків, дітей, дружину) та утриманців загиблого військовослужбовця після втрати близької людини (годувальника), а тому виключення із кола осіб, які мають право на отримання допомоги, дитини військовослужбовця з підстав дати її народження не відповідає змісту і меті закону.
44. Спірним у цій справі є правомірність виплати одноразової грошової допомоги матері загиблого (померлого) військовослужбовця і пов`язаність його смерті із захистом Батьківщини.
45. Військовослужбовці вважаються такими, що виконують обов`язки військової служби, за умов, визначених Законом України «Про військовий обов`язок і військову службу».
Військовозобов`язані та резервісти вважаються такими, що виконують обов`язки військової служби, служби у військовому резерві, за умов, визначених Законом України «Про військовий обов`язок і військову службу», указами Президента України (частина 3 статті 16 Закону №2011-XII).
46. Як установлено судами, військовослужбовець солдат ОСОБА_2 під час проходження служби в селищі Близнюки Лозівського району Харківської області ІНФОРМАЦІЯ_3 загинув (помер), що підтверджується лікарським свідоцтвом про смерть № НОМЕР_8 та свідоцтвом про смерть серії НОМЕР_9 .
Відповідно до лікарського свідоцтва про смерть від 13.05.2022 №236, виданого Лозівським відділенням Харківського обласного бюро судово-медичної експертизи, військовослужбовець ОСОБА_2 помер внаслідок гострої серцево-судинної недостатності.
Відповідно до витягу з протоколу 16 Регіональної військово-лікарської комісії від 08.07.2022 №493 захворювання солдата ОСОБА_2 , 1980 року народження, "гостра серцево-судинна недостатність. Кардіопатія неуточнена", яке згідно з витягом з наказу командира військової частини НОМЕР_10 від 21.05.2022 №36, довідкою від 14.06.2022 №2019 про безпосередню участь у бойових діях, виданої командиром військової частини НОМЕР_7 , лікарського свідоцтва про смерть від 13.05.2022 №236, виданого Лозівським відділенням Харківського обласного бюро судово-медичної експертизи, свідоцтва про смерть серії НОМЕР_9 від 13.05.2022, виданого Путильським відділом державної реєстрації актів цивільного стану у Вижницькому районі Чернівецької області Південно-Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Івано - Франківськ), стало причиною смерті ІНФОРМАЦІЯ_3, пов`язаною із захистом Батьківщини.
Зі змісту довідок Військової частини НОМЕР_7 від 14.06.2022 №2941, №2019 встановлено, що солдат ОСОБА_2 , який проходив військову службу у військовій частині НОМЕР_6 , приймав безпосередню участь у бойових діях (забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії) з 14.04.2022 по 30.04.2022 та з 01.05.2022 по ІНФОРМАЦІЯ_3.
Судом першої інстанції установлено, що ОСОБА_2 помер під час виконання заходів необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України, перебуваючи в Харківській області під час дії воєнного стану.
16 Регіональною військово-лікарською комісією встановленню, що захворювання солдата ОСОБА_2 і причина смерті пов`язані із захистом Батьківщини.
47. В контексті встановлених обставин у цій справі, колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції, помилково скасованими судом апеляційної інстанції, що позивачка має право на отримання одноразової грошової допомоги внаслідок загибелі сина, військовослужбовця солдата ОСОБА_2 під час дії воєнного стану відповідно до пункту 2 Постанови №168 у розмірі 15000000,00 грн з підстав того, що його смерть пов`язана із захистом Батьківщини.
48. Суд першої інстанції дійшов правильного висновку про протиправність дій відповідача щодо призначення позивачеві одноразової грошової допомоги як члену сім`ї загиблого солдата ОСОБА_2 , її сина, внаслідок захворювання, пов`язаного із захистом Батьківщини в сумі 1860750,00 грн та як наслідок скасування спірного рішення.
49. Однак, суд апеляційної інстанції безпідставно дійшов висновку про те, що син позивачки, який помер внаслідок захворювання, пов`язаного із захистом Батьківщини, не має право на одноразової грошової допомоги як члену сім`ї загиблого солдата, оскільки він не є загиблим військовослужбовцем або померлим, внаслідок поранення (контузії, травми, каліцтва), отриманого під час захисту Батьківщини, з тих підстав, що в матеріалах справи міститься витяг з протоколу засідання 16 Регіональної військово-лікарської комісії по встановленню причинного зв`язку захворювань, поранень, контузій, травм, каліцтв у колишнього військовослужбовця від 08.07.2022, в якому чітко визначено, що захворювання і причина смерті ІНФОРМАЦІЯ_3 солдата ОСОБА_2 , 1980 року народження, пов`язані із захистом Батьківщини.
Також, у витягу з наказу командира військової частини НОМЕР_6 від 21.05.2022 №36 чітко зазначено, що смерть солдата ОСОБА_2 , стрільця 2 стрілецького відділення 1 стрілецького взводу 4 стрілецької роти військової частини НОМЕР_6 , який помер ІНФОРМАЦІЯ_3 в результаті гострої серцево-судинної недостатності, кардіоміопатії, пов`язана з виконанням обов`язків військової служби.
50. Відтак колегія суддів не може погодитись із висновками суду апеляційної інстанції про те, що позивачка має право лише на отримання одноразової грошової допомоги, передбаченої статтею 16 Закону №2011-XII, у 750-кратному розмірі прожиткового мінімуму, встановленого законом для працездатних осіб на 1 січня календарного року, у сумі 1860750,00 грн, що було повністю виконано Міністерством оборони України.
51. Висновки суду першої інстанції зроблені на підставі повного та всебічного дослідження матеріалів справи, правильного застосування норм матеріального права та при дотриманні норм процесуального права, тоді як судом апеляційної інстанції під час апеляційного перегляду справи невірно застосовано норми матеріального права, що призвело до необґрунтованого скасування законного рішення суду першої інстанції.
52. Відповідно до статті 352 КАС України суд касаційної інстанції скасовує постанову суду апеляційної інстанції повністю або частково і залишає в силі судове рішення суду першої інстанції у відповідній частині, якщо встановив, що судом апеляційної інстанції скасовано судове рішення, яке відповідає закону.
53. За вказаних обставин, Верховний Суд дійшов висновку про наявність підстав для скасування оскаржуваної постанови суду апеляційної інстанції та залишення в силі рішення суду першої інстанції.
54. З огляду на результат касаційного розгляду та відсутність документально підтверджених судових витрат, понесених учасниками справи у зв`язку з переглядом справи в суді касаційної інстанції, судові витрати розподілу не підлягають.
Керуючись статтями 341, 345, 352, 355, 356 КАС України, Суд -
ПОСТАНОВИВ:
Касаційну скаргу ОСОБА_1 задовольнити.
Постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 16.01.2024 у справі №600/548/23-а - скасувати.
Рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 08.09.2023 - залишити в силі.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною та оскарженню не підлягає.
Суддя-доповідач А.А. Єзеров
Суддя В.М. Кравчук
Суддя О.П. Стародуб