Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
м. Харків
24 травня 2024 року Справа № 520/4176/24
Харківський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Супрун Ю.О. розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) у приміщенні Департаменту патрульної поліції (вул. Федора Ернеста, 3, м. Київ, 03048, код ЄДРПОУ 40108646) до ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , рнокпп НОМЕР_1 ) про відшкодування матеріальної шкоди, -
В С Т А Н О В И В:
Департамент патрульної поліції (надалі за текстом - ДПП, позивач) звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до ОСОБА_1 , в якому просить суд:
- стягнути з ОСОБА_1 на користь ДПП суму надмірно нарахованого грошового забезпечення за період не виходу на службу, у розмірі 29148.23 (двадцять дев`ять тисяч сто сорок вісім) гри. 23 (двадцять три копійки) та суму відшкодування вартості предметів однострою особистого користування, строк носіння яких не закінчився 2403.94 (дві тисячі чотириста три ) гри. 94 (дев`яносто чотири) коп.
В обґрунтування позову зазначено, що відповідачем не було повернуто після звільнення зі служби в лавах Департаменту патрульної поліції майно, яке видавалась задля виконання функцій поліцейського. Відповідачу направлено лист-претензію, яким вимагалось повернути відповідне майно, проте останній дій щодо повернення такого майна вчинено не було. Зазначені обставини зумовили звернення позивача до Харківського окружного адміністративного суду з даним позовом.
Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 20.02.2024 вказаний адміністративний позов залишено без руху та надано позивачу строк на усунення недоліків. У передбачений ухвалою строк недоліки позовної заяви були усунуті.
Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 28.02.2024 відкрито спрощене провадження по справі в порядку, передбаченому статтею 262 Кодексу адміністративного судочинства України (надалі за текстом - КАС України) та запропоновано відповідачу надати відзив на позов.
В зв`язку із здійсненням діяльності Харківським окружним адміністративним судом з відправлення правосуддя в умовах ведення бойових дій на території Харківської міської територіальної громади, яка віднесена до переліку територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточені (блокуванні) згідно Наказу Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій від 25.04.2022 № 75 (із змінами), розгляд справи було відтерміновано.
Згідно з положеннями ч. 4 ст. 229 КАС України, у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
Відповідно до положень ст. 258 КАС України, суд розглядає справи за правилами спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі.
Згідно з положеннями ч.ч. 2, 3, 4, 5 ст. 262 КАС України, розгляд справи по суті за правилами спрощеного позовного провадження починається з відкриття першого судового засідання. Якщо судове засідання не проводиться, розгляд справи по суті розпочинається через тридцять днів, а у випадках, визначених статтею 263 цього Кодексу, - через п`ятнадцять днів з дня відкриття провадження у справі. Підготовче засідання при розгляді справи за правилами спрощеного позовного провадження не проводиться. Якщо для розгляду справи у порядку спрощеного позовного провадження відповідно до цього Кодексу судове засідання не проводиться, процесуальні дії, строк вчинення яких відповідно до цього Кодексу обмежений першим судовим засіданням у справі, можуть вчинятися протягом тридцяти днів, а у випадках, визначених статтею 263 цього Кодексу, - протягом п`ятнадцяти днів з дня відкриття провадження у справі. Перше судове засідання у справі проводиться не пізніше тридцяти днів із дня відкриття провадження у справі. За клопотанням сторони суд може відкласти розгляд справи з метою надання додаткового часу для подання відповіді на відзив та (або) заперечення, якщо вони не подані до першого судового засідання з поважних причин. Суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.
Окремо суд звертає увагу, що копія ухвали про відкриття спрощеного провадження надіслана і вручена відповідачу, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення Ф.119.
Відповідно до ч. 2 ст. 175 КАС України, у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд має право вирішити спір за наявними матеріалами справи.
Суд, дослідивши матеріали справи, проаналізувавши докази у їх сукупності, вивчивши норми матеріального та процесуального права, якими врегульовані спірні правовідносини вважає, що позов підлягає задоволенню з наступних підстав та мотивів.
Судом встановлено, що на підставі наказу Департаменту патрульної поліції по особовому складу від 28.09.2020 № 718 о/с ОСОБА_1 проходив службу на посаді інспектора взводу №2 роти №6 батальйону №3 в управлінні патрульної поліції в Харківській області Департаменту патрульної поліції (надалі за текстом УПП в Харківській області ДПП).
Відповідно до наказу УПП в Харківській області ДПП від 06.10.2023 № 524 «Про призначення службового розслідування та утворення дисциплінарної комісії» проведено службове розслідування з метою повної, усебічної та об`єктивної перевірки причин та обставин можливого порушення службової дисципліни окремими працівниками УПП в Харківській області ДПП, що виразилось зокрема у невиході Відповідача на службу без поважних причин 05.10.2023 та 06.10.2023.
За результатами проведеного службового розслідування встановлено факт грубого порушення службової дисципліни в діях інспектора взводу № 2 роти № 6 батальйону № З УПП в Харківській області ДПП старшим лейтенантом поліції ОСОБА_1 , що виразилось в порушенні вимог пунктів 1, 2 частини першої статті 18, частини першої статті 64 Закону України «Про Національну поліцію», пункту 7 частини першої статті 9 Закону України «Про забезпечення функціонування української мови як державної», пунктів 1, 2. 4 частини третьої статті 1 Дисциплінарного статуту, абзацу 10 пункту 7 розділу III Положення про організацію службової підготовки працівників Національної поліції України, затвердженого наказом Міністерства внутрішніх справ України від 26 січня 2016 року № 50, пунктів 5, 6 розділу II, підпункту 2 пункту 1 розділу VII Інструкції із застосування органами та підрозділами поліції технічних приладів і технічних засобів, що мають функції фото і кінозйомки, відеозапису, засобів фото і кінозйомки, відеозапису, затвердженої наказом Міністерства внутрішніх справ України від 18 грудня 2018 року № 1026, підпункту 3.1 розділу III посадової інструкції інспектора УПП в харківській області ДПП, затвердженої наказом Департаменту патрульної поліції від 22 листопада 2018 року № 5217, відповідно до пункту 7 частини третьої статті 13 Дисциплінарного статуту до інспектора взводу № 2 роти № 6 батальйону № З УПП в Харківській області ДПП старшого лейтенанта поліції ОСОБА_1 застосовано дисциплінарне стягнення у вигляді звільнення зі служби в поліції.
Дні не виходу відповідача на службу 05.10.2023 та 06.10.2023 визнані позивачем прогулами.
Наказом ДПП по особовому складу від 12.01.2024 № 63 о/с ОСОБА_1 звільнено із служби в поліції з 12.01.2024 відповідно до пункту 6 частини 1 статті 77 Закону України «Про Національну поліцію» у зв`язку із реалізацією дисциплінарного стягнення у вигляді звільнення зі служби, накладеного відповідно до Дисциплінарного статуту Національної поліції України.
Зазначений наказ ДПП відповідачем не був оскаржений, окреслене підтверджено позивачем, а судом в ході розгляду справи окресленого не встановлено.
З доповідної записки від 30.01.2024 т.в.о. начальника УФЗБО № 1175/41/5-2024 ДПП з`ясовано, що відповідно до розрахунку надмірно нарахованого грошового забезпечення на виконання вимог пункту 2 наказу ДПП від 13.12.2023 № 678 за період не виходу на службу 05.10.2023 та 06.10.2023 та у зв`язку з припиненням виплати грошового забезпечення з 15.11.2023 по 31.12.2023 сума заборгованості складає 29148,23 грн...
Відповідно до розрахунку надмірно нарахованого грошового забезпечення за період не виходу на службу сума становить 29148,23 грн..
Відповідно до арматурної картки № АД-888 та довідки-розрахунку № 54 про суму коштів, яка має бути сплачена для відшкодування вартості предметів однострою особистого користування, строк носіння (експлуатації) яких не закінчився отримані поліцейським предмети однострою особистого користування, ОСОБА_1 на день звільнення видано наступні предмети однострою: шапка зимова трикотажна; кашкет типу А; кепі типу А; куртка зимова типу А; куртка зимова типу В з плащової тканини темно-синього кольору; напівкомбінезон зимовий з плащової тканини темно-синього кольору; костюм (сорочка, брюки) типу А; поло Поліція; сорочка трикотажна темно-синього кольору з короткими рукавами типу Б; фуфайка з короткими рукавами; термобілизна типу А. Обсяг коштів, який має бути сплачений для відшкодування вартості предметів однострою особистого користування, строк носіння (експлуатації), яких не закінчився 2403,94 грн..
Загальний обсяг коштів який має бути сплачений відповідачем за період невиходу на службу та за відшкодування вартості предметів однострою особистого користування, строк носіння (експлуатації), яких не закінчився в сумі складає 31552,17 грн..
Жодних відрахувань з остаточного розрахунку на день звільнення із служби в поліції Департаментом патрульної поліції не здійснювалось.
З боку позивача відповідачеві направлено лист - претензію № 1355/41/14/01-2024 від 05.02.2024, в якому зазначено про необхідність сплатити заборгованість за надмірно нараховані кошти за період не виходу на службу та за відшкодування вартості предметів однострою особистого користування, строк носіння (експлуатації), яких не закінчився в сумі 31552 грн..
Станом на день подання позову кошти від ОСОБА_1 на рахунок Департаменту патрульної поліції не надходили.
Суд, надаючи оцінку спірним правовідносинам, зазначає наступне.
Відповідно до п. 17 ч. 1 ст. 4 КАС України публічною службою є - діяльність на державних політичних посадах, у державних колегіальних органах, професійна діяльність суддів, прокурорів, військова служба, альтернативна (невійськова) служба, інша державна служба, патронатна служба в державних органах, служба в органах влади Автономної Республіки Крим, органах місцевого самоврядування.
При цьому, суд зазначає, що положеннями ч.1 ст.1 Закону України "Про Національну поліцію" (надалі за текстом - Закон №580-VIII) передбачено, що Національна поліція України - це центральний орган виконавчої влади, який служить суспільству шляхом забезпечення охорони прав і свобод людини, протидії злочинності, підтримання публічної безпеки і порядку.
Відповідно до ст. 20 Закону №580-VIII поліцейські мають єдиний однострій. Поліцейський отримує однострій безоплатно. Зразки предметів однострою поліцейських затверджує Кабінет Міністрів України.
Відповідно до п. 59 Положення про Національну поліцію, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28 жовтня 2015 року № 877, організовує і здійснює в установленому порядку матеріально-технічне та ресурсне забезпечення діяльності органів Національної поліції, підприємств, установ та організацій, що належать до сфери її управління, зокрема приміщеннями, полігонами, засобами зв`язку, транспортними засобами, озброєнням, спеціальними засобами, пально-мастильними матеріалами, одностроєм, іншими видами матеріально-технічних ресурсів, необхідних для виконання покладених на них завдань.
Постановою Кабінету Міністрів України від 30 вересня 2015 року №823 Про однострій поліцейських затверджено опис і зразки предметів однострою поліцейських.
Пунктом 1 розділу І Порядку забезпечення поліцейських одностроєм (у мирний час), затвердженого наказом Міністерства внутрішніх справ України 12 вересня 2017 року № 772, визначено, що Порядок визначає механізм забезпечення поліцейських одностроєм згідно з нормами належності однострою поліцейських (у мирний час), організацію його використання та обліку.
Згідно із положеннями п.2 розділу І Порядку забезпечення поліцейських одностроєм (у мирний час) однострій - загальна назва форменого одягу поліцейського, що складається з предметів, які видаються в тимчасове користування для виконання службових завдань, тренувань, навчань, занять тощо (інвентарне майно), та предметів особистого користування, які видаються в постійне користування і не використовуються як інвентарне майно; строк носіння (експлуатації) предметів однострою - час, установлений нормами належності, протягом якого предмет має носитися або перебувати в експлуатації.
Відповідно до п.3 розділу І Порядку забезпечення поліцейських одностроєм (у мирний час) одностроєм згідно із цим Порядком забезпечуються поліцейські, які: проходять службу на відповідних посадах у Національній поліції України; перебувають у розпорядженні органів поліції без зайняття відповідних посад із залишенням на службі в поліції; прикомандировані до Верховної Ради України, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, інших органів державної влади (закладів, установ) або органів місцевого самоврядування на час виконання відповідних повноважень на постійній основі із залишенням їх на службі в поліції; здобувають освіту на денній формі навчання за державним замовленням у закладах вищої освіти із специфічними умовами навчання, які здійснюють підготовку поліцейських (далі - ЗВО); відряджені відповідно до статті 71 Закону України Про Національну поліцію (далі - Закон) до органів державної влади, установ та організацій із залишенням на службі в поліції, з подальшим призначенням на посади відповідно до переліку посад, які можуть бути заміщені поліцейськими в державних органах, установах та організаціях, що затверджується Президентом України.
Пунктами 1, 2 та 3 розділу IV Порядку забезпечення поліцейських одностроєм (у мирний час) визначено, що строк носіння (експлуатації) предметів однострою починає обчислюватися з дня фактичної видачі їх у користування (експлуатацію).
Час зберігання предметів однострою на складі не зараховується до строку їх носіння (експлуатації).
На кожного поліцейського для здійснення контролю за станом використання ним предметів однострою згідно з нормами належності та за строками їх носіння (експлуатації) оформлюється арматурна картка. Облік предметів однострою в арматурній картці ведеться з дати призначення поліцейського на відповідну посаду або зарахування на навчання до ЗВО згідно з наказом по особовому складу.
Як передбачено п.п.1-3 розділу V Порядку забезпечення поліцейських одностроєм (у мирний час), предмети однострою особистого користування передаються поліцейським безоплатно.
Предметами однострою особистого користування забезпечуються поліцейські, визначені в пункті 3 розділу I цього Порядку, із дня призначення на посаду або зарахування на навчання до ЗВО.
Предмети однострою особистого користування видаються поліцейським на майбутній термін служби або з урахуванням навчання у ЗВО та на строк, що передбачений нормами належності.
Згідно із п. 10 розділу V Порядку забезпечення поліцейських одностроєм (у мирний час) відшкодування вартості предметів однострою особистого користування, строк експлуатації яких не закінчився, здійснюється з урахуванням термінів його експлуатації та у випадку втрати, пошкодження та/або звільнення поліцейського зі служби з таких підстав: за власним бажанням.
Керівник відповідного органу поліції не пізніше ніж за 5 робочих днів до звільнення поліцейського зі служби видає наказ про відшкодування особою вартості предметів однострою особистого користування, строк експлуатації яких не закінчився.
Поліцейському видається під розписку належно завірена копія наказу про відшкодування вартості предметів однострою особистого користування.
Відрахування з грошового забезпечення поліцейського здійснюються виключно за його письмової згоди або в судовому порядку.
З наявних в матеріалах справи доказів вбачається, що відповідачем було отримано відповідні предмети однострою відповідно до строків їх експлуатації та на час звільнення відповідача строк експлуатації цих предметів не закінчився. Доказів протилежного до суду під час розгляду справи надано не було та судом самостійно в рамках офіційного з`ясування обставин у справі не встановлено.
Судом з автоматизованої системи "Діловодство спеціалізованого суду" встановлено, що відповідачем наказ, яким визначено вартість предметів однострою особистого користування, строк експлуатації яких не закінчився, не оскаржений, в судовому порядку не скасований.
Відтак, суд приходить до висновку про те, що оскільки матеріали справи не містять доказів того, що відповідачем добровільно відшкодовано вартість предметів однострою особистого користування, строк експлуатації яких не закінчився, то наявні підстави для стягнення їх вартості з відповідача в судовому порядку.
Щодо зайво нарахованого грошового забезпечення за період невиходу на службу Відповідача, суд зазначає.
Стаття 94 Закону № 580-УІІІ визначає, що поліцейські отримують грошове забезпечення, розмір якого визначається залежно від посади, спеціального звання, строку служби в поліції, інтенсивності та умов служби, кваліфікації, наявності наукового ступеня або вченого звання.
Порядок та умови виплати грошового забезпечення поліцейським визначено наказом Міністра внутрішніх справ України від 06.04.2016 № 260 (далі - Порядок). Відповідно до пункту 8 розділу 1 за час відсутності поліцейського на службі без поважних причин грошове забезпечення не виплачується. Підставою припинення виплати грошового забезпечення поліцейському є наказ керівника (начальника) органу поліції, у якому вказується, за який період припиняється виплата грошового забезпечення.
Відповідно до частини першої статті 1166 Цивільного кодексу (надалі за текстом - ЦК) України майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.
Згідно з частиною першою статті 1212 ЦК України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала.
Пунктом 1 частини першої статті 1215 ЦК України передбачено, що не підлягають поверненню безпідставно набуті: заробітна плата і платежі, що прирівнюються до неї, пенсії, допомоги, стипендії, відшкодування шкоди, завданої каліцтвом, іншим ушкодженням здоров`я або смертю, аліменти та інші грошові суми, надані фізичній особі як засіб до існування, якщо їх виплата проведена фізичною або юридичною особою добровільно, за відсутності рахункової помилки з її боку і недобросовісності з боку позивача.
Відповідно до пункту 5 частини першої статті 1 Закону України «Про матеріальну відповідальність військовослужбовців та прирівняних до них осіб за шкоду, завдану державі» пряма дійсна шкода (далі - шкода) це збитки, завдані військовій частині, установі, організації, закладу шляхом знищення, пошкодження, створення нестачі, розкрадання або незаконного використання військового та іншого майна, погіршення або зниження його цінності, а також витрати на відновлення чи придбання військового та іншого державного майна, замість пошкодженого або втраченого, надлишкові виплати під час виконання обов`язків військової служби або службових обов`язків.
За вимогами пункту 1 частини першої статті 6 Закону України «Про матеріальну відповідальність військовослужбовців та прирівняних до них осіб за шкоду, завдану державі» особа несе матеріальну відповідальність у повному розмірі завданої з її вини шкоди в разі здійснення надлишкових виплат грошових коштів чи вчинення інших умисних протиправних дій.
Згідно зі статтею 12 Закону України «Про матеріальну відповідальність військовослужбовців та прирівняних до них осіб за шкоду, завдану державі» у разі звільнення особи, притягнутої до матеріальної відповідальності, зі служби або у разі, якщо рішення про притягнення до матеріальної відповідальності особи не прийнято до її звільнення зі служби, відшкодування завданої шкоди здійснюється в судовому порядку в разі відмови особи від її добровільного відшкодування або в іншому встановленому законом порядку.
На підставі вищенаведеного, суд приходить до висновку про стягнення з Відповідача на користь Департаменту патрульної поліції суму зайво нарахованого грошового забезпечення за період невиходу на службу та за невідпрацьований час у місяці звільнення в розмірі 29148,23 грн..
За правилами ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Отже, розглянувши подані сторонами документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до висновку про те, що позовні вимоги підлягають задоволенню.
Відповідно до положень ч. 2 ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз. Оскільки в даному випадку Департамент патрульної поліції виступав в якості суб`єкта владних повноважень, судові витрати зі сплати судового збору з відповідача стягненню не підлягають.
Керуючись ст.ст. 13, 14, 139, 241, 243, 246, 250, 255, 293, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Департаменту патрульної поліції (вул. Федора Ернеста, 3, м. Київ, 03048, код ЄДРПОУ 40108646) до ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , рнокпп НОМЕР_1 ) про відшкодування матеріальної шкоди - задовольнити в повному обсязі.
Стягнути з ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , рнокпп НОМЕР_1 ) на користь Департаменту патрульної поліції (вул. Федора Ернеста, 3, м. Київ, 03048, код ЄДРПОУ 40108646) суму надмірно нарахованого грошового забезпечення за період не виходу на службу, у розмірі 29148 (двадцять дев`ять тисяч сто сорок вісім) гривень 23 (двадцять три) копійки та суму відшкодування вартості предметів однострою особистого користування, строк носіння яких не закінчився 2403.94 (дві тисячі чотириста три) гривень 94 (дев`яносто чотири) копійки.
Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Текст рішення складено та підписано 24.05.2024.
Суддя Супрун Ю.О.