УХВАЛА
18 квітня 2024 року
м. Київ
справа №440/14265/23
адміністративне провадження № К/990/14835/24
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Ханової Р. Ф.,
суддів - Олендера І. Я., Хохуляка В. В.,
перевіривши касаційну скаргу Державної податкової служби України
на рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 21 листопада 2023 року
та постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 22 березня 2024 року
у справі №440/14265/23
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Агрофірма "Труд.Земля.Капітал"
до Державної податкової служби України
про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,-
УСТАНОВИВ:
До Верховного Суду надійшла касаційна скарга Державної податкової служби України на рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 21 листопада 2023 року та постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 22 березня 2024 року у справі №440/14265/23, предметом спору у якій є визнання протиправними дії Державної податкової служби України щодо відмови у прийнятті до реєстрації податкових накладних №1 від 18.10.2022 року, №4 від 18.10.2022 року, №7 від 18.10.2022 року, №8 від 18.10.2022 року, №9 від 18.10.2022 року, №10 від 18.10.2022 року, №11 від 18.10.2022 року, №12 від 18.10.2022 року, №13 від 18.10.2022 року, №5 від 18.07.2022 року, №6 від 18.07.2022 року, №7 від 19.07.2022 року, №8 від 19.07.2022 року, №9 від 20.07.2022 року, №10 від 21.07.2022 року в Єдиному реєстрі податкових накладних; зобов`язання Державну податкову службу України прийняти на реєстрацію і зареєструвати податкові накладні №1 від 18.10.2022 року, №4 від 18.10.2022 року, №7 від 18.10.2022 року, №8 від 18.10.2022 року, №9 від 18.10.2022 року, №10 від 18.10.2022 року, №11 від 18.10.2022 року, №12 від 18.10.2022 року, №13 від 18.10.2022 року, №5 від 18.07.2022 року, №6 від 18.07.2022 року, №7 від 19.07.2022 року, №8 від 19.07.2022 року, №9 від 20.07.2022 року, №10 від 21.07.2022 року датою її фактичного отримання.
Рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 21 листопада 2023 року, ухваленим за наслідками розгляду справи в порядку спрощеного провадження, залишеним без змін постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 22 березня 2024 року, позов задоволено частково.
У касаційній скарзі скаржник, посилаючись на неправильне застосування норм матеріального права та порушення норм процесуального права, просить скасувати рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 21 листопада 2023 року та постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 22 березня 2024 року у справі №440/14265/23, та ухвалити нове рішення, яким в задоволенні позову відмовити в повному обсязі.
При вирішенні питання про відкриття касаційного провадження за зазначеною касаційною скаргою Суд виходить з наступного.
Відповідно до частини третьої статті 3 Кодексу адміністративного судочинства України провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.
Згідно з частиною першою статті 13 Кодексу адміністративного судочинства України учасники справи, а також особи, які не брали участі у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, свободи, інтереси та (або) обов`язки, мають право на апеляційний перегляд справи та у визначених законом випадках - на касаційне оскарження судового рішення.
Відповідно до частини першої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України учасники справи, а також особи, які не брали участі у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, свободи, інтереси та (або) обов`язки, мають право оскаржити в касаційному порядку рішення суду першої інстанції після апеляційного перегляду справи, а також постанову суду апеляційної інстанції повністю або частково у випадках, визначених цим Кодексом.
Аналіз наведених норм дає підстави для висновку про те, що особи, які беруть участь у справі, у разі, якщо не погоджуються із ухваленими судовими рішеннями після їх перегляду в апеляційному порядку, можуть скористатися правом їх оскарження у касаційному порядку лише у визначених законом випадках.
В свою чергу, відповідно до пункту другого частини п`ятої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України не підлягають касаційному оскарженню судові рішення у справах незначної складності та інших справах розглянутих за правилами спрощеного позовного провадження (крім справ, які відповідно до цього Кодексу розглядаються за правилами загального позовного провадження), крім випадків, якщо: а) касаційна скарга стосується питання права, яке має фундаментальне значення для формування єдиної правозастосовної практики; б) особа, яка подає касаційну скаргу, відповідно до цього Кодексу позбавлена можливості спростувати обставини, встановлені оскарженим судовим рішенням, при розгляді іншої справи; в) справа становить значний суспільний інтерес або має виняткове значення для учасника справи, який подає касаційну скаргу; г) суд першої інстанції відніс справу до категорії справ незначної складності помилково.
Згідно з положеннями частини четвертої статті 12 Кодексу адміністративного судочинства України виключно за правилами загального позовного провадження розглядаються справи у спорах: 1) щодо оскарження нормативно-правових актів, за винятком випадків, визначених цим Кодексом; 2) щодо оскарження рішень, дій та бездіяльності суб`єкта владних повноважень, якщо позивачем також заявлено вимоги про відшкодування шкоди, заподіяної такими рішеннями, діями чи бездіяльністю, у сумі, що перевищує п`ятсот розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб; 3) про примусове відчуження земельної ділянки, інших об`єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, з мотивів суспільної необхідності; 4) щодо оскарження рішення суб`єкта владних повноважень, на підставі якого ним може бути заявлено вимогу про стягнення грошових коштів у сумі, що перевищує п`ятсот розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
Положення вказаної правової норми процесуального закону узгоджуються з приписами частини четвертої статті 257 Кодексу адміністративного судочинства України, яка відносить справи в аналогічних спорах до переліку справ, які не можуть бути розглянуті за правилами спрощеного позовного провадження.
У цій справі, суд першої інстанції, врахувавши вимоги частин третьої та четвертої статті 257 Кодексу адміністративного судочинства України, розглянув справу за правилами спрощеного позовного провадження. Предмет спору цієї справи не містить ознак, за яких її не можна було розглядати за правилами спрощеного провадження.
Так, у касаційній скарзі заявник посилався на те, що подана ним касаційна скарга стосується питання права, яке має фундаментальне значення для формування єдиної правозастосовної практики та має виняткове значення для скаржника.
Однак, в чому саме полягає фундаментальне значення саме даної справи для формування єдиної правозастосовчої практики із зазначенням новітніх, проблемних, засадничих, раніше ґрунтовано не досліджуваних питань права, відповідь касаційного суду на які мала б надати нового, уніфікованого розуміння та застосування права як для сторін спору, так і для невизначеного, але широкого кола суб`єктів правовідносин, скаржником не обґрунтовано.
Винятковість значення справи для учасника справи можна оцінити тільки з урахуванням особистої оцінки справи таким учасником. Відтак, особа, яка подає касаційну скаргу, має обґрунтувати наявність відповідних обставин у касаційний скарзі.
Оцінивши доводи касаційної скарги, колегія суддів вважає, що посилання скаржника на положення підпункту «а» і «в» пункту 2 частини п`ятої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України є необґрунтованими, оскільки предмет спору не містить обґрунтованих фактичних передумов для віднесення справи до категорії винятково значимих. Крім того, наведені скаржником в касаційній скарзі обставини не дають підстав для висновку, що справа має фундаментальне значення для формування єдиної правозастосовчої практики.
Згідно з пунктом першим частини першої статті 333 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції відмовляє у відкритті касаційного оскарження у справі, якщо касаційну скаргу подано на судове рішення, що не підлягає касаційному оскарженню.
Враховуючи викладене, суд дійшов висновку про необхідність відмови у відкритті касаційного провадження.
Керуючись статтями 328, 333, 359 Кодексу адміністративного судочинства України, Суд, -
УХВАЛИВ:
Відмовити у відкритті касаційного провадження за касаційною скаргою Державної податкової служби України на рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 21 листопада 2023 року та постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 22 березня 2024 року у справі №440/14265/23 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Агрофірма "Труд.Земля.Капітал" до Державної податкової служби України про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії.
Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання та оскарженню не підлягає.
СуддіР.Ф. Ханова І.Я.Олендер В.В. Хохуляк