Справа № 420/15011/22
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
17 серпня 2023 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді Завальнюка І.В., розглянувши в порядку письмового провадження справу за адміністративним позовом Керівника Ізмаїльської окружної прокуратури до Департаменту освіти і науки Одеської обласної державної адміністрації, Міністерства освіти і науки України, третя особа - Державний навчальний заклад «Кілійський професійний ліцей», про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
Позивач звернувся до суду із вказаним позовом, в якому просить суд визнати протиправною бездіяльність Департаменту освіти і науки Одеської обласної державної адміністрації щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку площею 1819 м2, яка знаходиться на території Державного навчального закладу «Кілійський професійний ліцей» за адресою: вул. Миру, 76, м. Кілія, Ізмаїльський район Одеська область; визнати протиправною бездіяльність Міністерства освіти і науки України щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку площею 1819 м2, яка знаходиться у користування Державного навчального закладу «Кілійський професійний ліцей» за адресою: вул. Миру, 76, м. Кілія, Ізмаїльський район Одеська область; зобов`язати Департамент освіти і науки Одеської обласної державної адміністрації та Міністерство освіти і науки України вчинити дії, спрямовані на оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, яка розташована за адресою: вул. Миру, 76, м. Кілія, Ізмаїльський район, Одеська область та використовується Державним навчальним закладом «Кілійський професійний ліцей».
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що за Державним навчальним закладом «Кілійський професійний ліцей» наказами Міністерства освіти і науки України № 1524 від 22.12.2017 та № 398 від 29.04.2022 закріплені об`єкти нерухомого майна. З метою оформлення майнових прав на нерухоме майно директор Ліцею 19.11.2017 звернувся до Кілійської міської ради із заявою про надання дозволу на розробку проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 1819 м2 для будівництва обслуговування будівель закладів освіти в постійне користування. Однак міська рада відмовила в наданні дозволу через невідповідність заяви вимогам ст. 122, ч. 2 ст. 123, ч. 2 ст. 134 ЗКУ. Наразі земельну ділянку площею 1819 м2, що знаходиться за адресою: м. Кілія, вул. Миру, 76, у встановленому порядку не оформлено. Згідно з висновком ПП «Проект» від 27.05.2020 № 27-05/20-1 за підсумками технічного обстеження та оцінки існуючих нежитлових будівель встановлено, що вищевказані об`єкти знаходяться у непридатному стані (елементи будівель повністю зруйновані). Встановлено, що з метою державної реєстрації речових прав на нерухоме майно адміністрацією ДНЗ «Кілійський професійний ліцей» 29.10.2020 до державного реєстратора направлена заява про проведення державної реєстрації права власності на нежитлові будівлі, які розташовані по вул. Миру, 79, у м. Кілія Ізмаїльського району Одеської області. За результатами розгляду заяви ДНЗ «Кілійський професійний ліцей», 04.11.2020 державним реєстратором прийнято рішення про відмову у державній реєстрації права власності за Міністерством освіти і науки України на вказані нежитлові будівлі, оскільки подані документи не відповідають вимогам законодавства України, не дають змоги встановити набуття права власності на заявлене нерухоме майно, а також заяву про державну реєстрацію права власності подано не належною особою. Крім цього, з листопада 2017 року по вересень 2022 року Міністерством освіти і науки України та Департаментом освіти і науки Одеської обласної державної адміністрації, як органом, до сфери управління якого належить заклад освіти, належним чином не організовано роботу спрямовану на оформлення правовстановлюючих документів на об`єкти нерухомого майна, у тому числі спірну земельну ділянку площею 1819 м2. Лише під час встановлення Ізмаїльською окружною прокуратурою підстав для вжиття заходів для представництва інтересів держави, 20.09.2022 Державним навчальним закладом «Кілійський професійний ліцей» до Кілійської міської ради Ізмаїльського району направлено повторну заяву № 628/1 «Про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, площею 1819 м2, для будівництва та обслуговування будівель закладів освіти в постійне користування, по вул. Миру, 76, у м. Кілія Ізмаїльського району Одеської області». При цьому, адміністрація Державного навчального закладу «Кілійський професійний ліцей» та Департамент освіти і науки Одеської обласної державної адміністрації усвідомлюючи те, що ними не усунуто недоліки наведені у рішенні Кілійської міської ради № 606-VII-28 від 22.12.2017, повторно звернулись до орану місцевого самоврядування із заявою № 628/1 від 20.09.2022, передбачаючи прийняття негативного рішення. Враховуючи вищевказане, в порушення вимог Закону України «Про освіту», правовстановлюючі документи на земельну ділянку, яку використовує вказаний навчальний заклад загальною площею 1819 м2 Міністерством освіти і науки України та Департаментом освіти і науки Одеської обласної державної адміністрації не оформлено, державну реєстрацію права постійного користування не проведено. Таким чином, відсутність правовстановлюючих документів на земельну ділянку під об`єктами навчального закладу створює передумови для зловживань щодо розпорядження зазначеною земельною ділянкою, ризики для нормального функціонування ліцею та учбового процесу, що може призвести до негативних наслідків та порушення прав дітей. Міністерство освіти і науки України та Департамент освіти і науки Одеської обласної державної адміністрації щодо оформлення документів на земельну ділянку площею 1819 мІ, яку використовує Державний навчальний заклад «Кілійський професійний ліцей», не вчиняє жодних дій, спрямованих на оформлення, чим допущено протиправну бездіяльність.
Ухвалою судді від 04.11.2022 відкрито провадження та призначено розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без виклику сторін. Залучено в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, Державний навчальний заклад «Кілійський професійний ліцей».
28.11.2022 до суду від Департаменту освіти і науки Одеської обласної державної адміністрації надійшов відзив на позовну заяву, відповідно до якого відповідач позовні вимоги не визнав у повному обсязі, в задоволенні позову просив відмовити, зазначивши, що Департамент освіти і науки Одеської обласної державної адміністрації участі в процесі списання державного майна, відповідно до законодавства, не приймає. Позивач у своїй позовній заяві стверджує, що Департаментом освіти і науки Одеської обласної державної адміністрації протягом 2022 року не виділялися кошти на виготовлення відповідних документів на земельну ділянку, яка перебуває в користуванні ДНЗ «Кілійський професійний ліцей» та не проводилися заходи спрямовані на оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку (у тому числі звернення до відповідних підприємств, установ, організацій, що виготовляють проектно-технічну документацію, укладення договорів на їх розробку не здійснювалися. Проте, між директором ДНЗ «Кілійський професійний ліцей» та Державним підприємством «Одеський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою» укладено договір від 21.09.2017 № 1246 про складання технічного звіту по виконанню топографо-геодезичних робіт за адресою: вул. Миру, 76, м. Кілія, Ізмаїльський район. Видатки на оплату послуг згідно договору у сумі 8271,59 профінансовано за рахунок коштів обласного бюджету. У зв`язку з відсутністю дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, ДНЗ «Кілійський професійний ліцей» не має можливості здійснювати наступні дії щодо оформлення правовстановлюючої документації. Враховуючи те, що ДНЗ «Кілійський професійний ліцей» є окремою юридичною особою, безпосередньо управління яким здійснює керівник закладу та відповідно до частини 1 статті 26 Закону України «Про освіту» несе відповідальність за освітню, фінансово- господарську та іншу діяльність закладу освіти. Разом з цим, оформлення правовстановлюючих документів на майно та земельні ділянки перебуває на постійному контролі Департаменту освіти і науки Одеської обласної державної адміністрації. З керівниками закладів професійної (професійно-технічної) освіти систематично проводяться наради з зазначених питань та здійснюється постійний супровід процесу оформлення правовстановлюючих документів.
29.11.2022 до суду від третьої особи - Державного навчального закладу «Кілійський професійний ліцей» надійшли пояснення щодо адміністративного позову, згідно з якими Наказом Міністерства освіти і науки №1524 від 22.11.2017 року «Про закріплення державного майна за «Державним навчальним закладом «Кілійський професійний ліцей» п.2 було зобов`язано директора ДНЗ «Кілійський професійний ліцей» провести в установленому законодавством порядку державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно. З метою оформлення правовстановлюючих документів на державне майно та земельні ділянки ДНЗ «Кілійський професійний ліцей» з обласного бюджету протягом 2017-2021 років профінансовано 295 509,41 грн. За кошти спеціального рахунку протягом 2020-2021 років профінансовано видатки на зазначені цілі у розмірі 24 006,13 грн. Департамент освіти і науки Одеської обласної державної адміністрації виділяє необхідні кошти на оформлення правовстановлюючих документів. Керівництво Департаменту всіляко сприяло у разі необхідності у наданні послуг відповідних установ та своєчасному фінансуванню. Питання оформлення правовстановлюючих документів знаходиться на постійному контролі директора Департаменту освіти і науки, проводяться наради, присвячені зазначеному питанню. На нарадах директори звітують щодо освоєння коштів та виготовлення документації. На сьогодні здійснено роботу щодо виготовлення технічних паспортів на будівлі за 8 адресами та внесено їх до Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва. Нерухоме майно, що розташоване за адресою, м. Кілія, вул. Миру, 76 згідно з висновком ПП «Проект» від 27.05.2022 № 27-05/20-1: «об`єкт фактично не існує і не може бути придатним до функціонування внаслідок зруйнування». У зв`язку з чим триває процедура списання фактично відсутньої будівлі. Відповідно до пункту 5 Порядку списання об`єктів державної власності, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 8 листопада 2007 року № 1314 списання вищезазначеного майна здійснюється суб`єктом господарювання, на балансі ЯКОГО воно перебуває (ДНЗ «Кілійський професійний ліцей», на підставі прийнятого суб`єктом управління рішення про надання згоди на його списання (Міністерство освіти і науки України). Департамент освіти і науки Одеської обласної державної адміністрації не залучається до процесу списання зазначеного державного майна. Разом з цим, відповідно до витягів з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 15.09.2022 № 64810475 (м. Кілія, вул. Миру, 86); 15.09.2022 № 64809437 (м. Кілія, вул. Осипенко П.,35); 21.07.2022 № 64245966 (м. Кілія, вул. Миру, 27); 15.09.2022 № 64812135 (м. Кілія, вул. Миру, 6); від 15.09.2022 № 64812791 (м. Кілія, вул. Миру, 13), 15.09.2022 № 64813280 (м. Кілія, вул. Суворова, 21), 21.07.2022 № 64247596 (с. Приморське, вул. Курортна, 56) право власності на майно зареєстровано за Міністерством освіти і науки України. Щодо оформлення нерухомого майна, що розташоване за адресою: Одеська область, Ізмаїльський р-н, Кілійська міська територіальна громада, комплекс будівель та споруд № 20 (будівля № 10) повідомляє наступне. Рішенням сесії Кілійської міської ради від 05.06.2018 № 18 об`єкту нерухомого майна будівлі, що знаходиться за межами м. Кілія на території Кілійської міської ради присвоєно адресу: Одеська область, м. Кілія, будівля № 10 (територія Кілійської міської ради), яка фактично не була внесена до Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва. З метою внесення зазначеного об`єкту до Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва, листом від 19.09.2022 ДНЗ «Кілійський професійний ліцей» звернувся до Кілійської міської ради. Враховуючи, що відповідно пункту 1.11 Порядку ведення словників Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 06.07.2012 № 1014/5, словник іменованих об`єктів містить інформацію про іменовані об`єкти, які є ідентифікаторами об`єктів будівництва (закінчених будівництвом об`єктів) на певній території: найменування юридичних осіб/об`єднань громадян у разі, якщо юридичні особи не були утворені (гаражних кооперативів, садових товариств тощо). автомобільних доріг, урочищ, полонин, лісництв, масивів, залізниць (перегонів, станцій, роз`їздів, пікетів, дільниць, їх кілометрів), комплексів будівель та споруд, комплексів гідротехнічних електротехнічних споруд, заповідників, парків тощо. Кілійська міська рада листом від 13.10.2022 № 5262/12/22 рекомендувала закладу присвоїти зазначеному об`єкту наступну адресу: Україна, Одеська область, Кілійська міська територіальна громада. комплекс будівель та споруд № 20. Рішенням сесії Кілійської міської ради від 31 жовтня 2022 року № 290 об`єкту нерухомого майна - комплексу будівель та споруд, який значиться за адресою: Одеська область, м. Кілія, будівля № 10 (територія Кілійської міської ради) присвоєно наступну адресу: Україна, Одеська область, Ізмаїльський район, Кілійська міська територіальна громада, комплекс будівель та споруд № 20. Після внесення зазначеної адреси до Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва, ДНЗ «Кілійський професійний ліцей» розпочне процедуру реєстрації права власності за Міністерством освіти і науки України. У зв`язку з невідповідністю адреси земельної ділянки, вказаної у клопотанні (вул. Миру, 27) адресі земельної ділянки у проекті (вул. Миру, 25-27), листом від 02.11.2022 № 1101101-21/2842/4227 Ізмаїльська районна державна адміністрація повідомила про необхідність привести документацію щодо об`єкту нерухомого майна та земельної ділянки у відповідність. З метою вирішення зазначеного питання ДНЗ «Кілійський професійний ліцей» листом від 31.10.2022 № 812 звернувся до Кілійської міської ради. Щодо отримання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки за адресою: Одеська область, Ізмаїльський р-н, м.Кілія, вул. Миру, 76 (об`єкт фактично не існує і не може бути придатним до функціонування, внаслідок зруйнування) ДНЗ «Кілійський професійний ліцей» листом від 19.11.2017 № 968 до Кілійської міської ради. Рішенням сесії Кілійської міської ради від 12.12.2017 № 606- ІІ-28 закладу відмовлено, у зв`язку з невідповідністю вимогам статті 122, ч.2 статті 123, ч.2 статті 134 Земельного кодексу України. Листом від 20.09.2022 № 628/1 заклад повторно звернувся до Кілійської міської ради 3 метою отримання дозволу на розробку проекту землеустрою. Листом від 10.10.2022 № 5158/12/22 Кілійська міська рада повідомила заклад про те, що зазначене звернення буде розглянуто на черговій сесії Кілійської міської ради. У зв`язку з рішенням про відмову у державній реєстрації №54943920 від 04.11.2020 стосовно об`єкту, що пропонується до списання за адресою м. Кілія, вул. Миру, 76 - даний об`єкт не може бути відчужений або безоплатно переданий іншим суб`єктам господарювання, так як повністю зруйнований. В наявності, згідно експертного висновку, є одна стіна, з якої на тротуар обрушується цегла, що несе загрозу життю та здоров`ю мешканців міста, про що неодноразово адміністрація ДНЗ «Кілійський професійний ліцей» отримувала приписи від Кілійської міської ради з вимогою вжити необхідних заходів (припис Виконавчого комітету Кілійської міської ради від 27.05.19 р. №1726/12, припис Виконавчого комітету Кілійської міської ради від 22.06.20 р. №2322/12). На сьогоднішній день Ліцеєм здійснюється робота щодо оформлення земельної ділянки, на які розташована база відпочинку «Сонік». Земельна ділянка включає в себе також базу відпочинку закладу професійної освіти «Дунайський центр професійної освіти» «Янтар». Обидві бази розташовані на одній земельній ділянці. База відпочинку «Сонік» ДНЗ «Кілійський професійний ліцей», розташована за адресою: Одеська область, Ізмаїльський район, Вилківська ОТГ, с. Приморське, вул. Курортна, 56. База відпочинку «Янтар» закладу професійної освіти «Дунайський центр професійної освіти» має адресу: Курортна, 58. З метою отримання дозволу на розробку проекту землеустрою ДНЗ «Кілійський професійний ліцей» починаючи з 2017 року (листи закладу від 14.11.2017, 03.04.2018, 27.07.2022, 06.10.2022) звертався до Вилківської міської ради з проханням надати дозвіл на розробку проекту землеустрою, однак навчальному закладу в чергове відмовлено. Згідно витягу з Єдиного реєстру об`єктів державної власності щодо державного майна від 13.06.2022 за № 10-15-6994 та наказу Міністерства освіти і науки України від 22.11.2017 № 1524 (зі змінами наказ МОН №398 від 29.04.2022) за ДНЗ «Кілійський професійний ліцей» закріплено корпус для відпочинку під літ. «А», загальною площею 63,2 кв. м., їдальня під літ. «Б», загальною площею 60,9 кв. м., душової під літ. «В», за адресою: Одеська область, Ізмаїльський район, с. Приморське, вул. Курортна, 56. У користуванні закладу професійної (професійно-технічної) освіти «Дунайський центр професійної освіти» знаходяться: корпус для відпочинку під літ. «Г», загальною площею 85,1 кв. м., адміністративна будівля під літ. «Д», загальною площею 34,6 кв. м., вбиральня під літ. «Е», що в цілому складає 49/100 часток бази відпочинку «Янтар» за адресою: Одеська область, Ізмаїльський район, с. Приморське, Узбережжя Чорного моря. Рішенням сесії Вилківської міської ради Ізмаїльського району Одеської області від 27 жовтня 2022 року № 1851 в черговий раз ДНЗ «Кілійський професійний ліцей» та з П(ПТ)О «Дунайський центр професійної освіти» відмовлено у наданні дозволу на виготовлення проекту землеустрою. Причину відмови пояснюють невідповідністю вимогам статті 123 Земельного кодексу України, у зв`язку з неможливістю визначення бажаного місця розташування земельної ділянки. Департамент освіти і науки обласної державної адміністрації здійснює постійний супровід процесу оформлення правовстановлюючих документів на все майно та земельні ділянки, що обліковуються на балансі Державного навчального закладу Кілійський професійний ліцей» по праву оперативного управління.
14.12.2022 до суду від Міністерства освіти і науки України надійшли пояснення щодо позову (відзив на адміністративний позов), згідно з якими Міністерство повністю заперечує проти задоволення позовних вимог та вважає їх необґрунтованими. Державний навчальний заклад «Кілійський професійний ліцей» є окремим та самостійним суб`єктом права із статусом юридичної особи (код ЄДРПОУ: 02546335); центральним органом виконавчої влади, до сфери управління якого належить Державний навчальний заклад «Кілійський професійний ліцей» є Міністерство освіти і науки України, яке одночасно є єдиним засновником. Звертає увагу суду на те, що відповідно до статті 1 Закону України «Про освіту» автономія це право суб`єкта освітньої діяльності на самоврядування, яке полягає в його самостійності, незалежності та відповідальності у прийнятті рішень щодо академічних (освітніх), організаційних, фінансових, кадрових та інших питань діяльності, що провадиться в порядку та межах, визначених законом. Відповідно до частини першої статті 26 Закону України «Про освіту» керівник закладу освіти здійснює безпосереднє управління закладом і несе відповідальність за освітню, фінансово-господарську та іншу діяльність закладу освіти. Повноваження (права і обов`язки) та відповідальність керівника закладу освіти визначаються законом та установчими документами закладу освіти. Наголошує, що повноваження, пов`язані з організаційними, фінансовими, кадровими та іншими питаннями діяльності є автономією навчального закладу, гарантованою Законом України «Про освіту», у яку Міністерство не має права втручатись, а усі правовстановлюючі документи навчального закладу перебувають безпосередньо у директора Державного навчального закладу «Кілійський професійний ліцей». А тому, Міністерство є неналежним відповідачем у вказаній справі. Пунктом 2 наказу МОН України від 22.11.2017 № 1524 визначено директору ДНЗ «КПЛ» протягом 2017-2018 забезпечити проведення в установленому законодавством порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно. ДНЗ «Кілійський професійний ліцей» с фактичним користувачем земельної ділянки, що розташована за адресою: вул. Миру, 76, м. Кілія, Ізмаїльський район, Одеська область, та зацікавленою особою у приведенні у відповідність правовстановлюючих документів. Звертає увагу на те, що ДНЗ «Кілійський професійний ліцей», як окремий та самостійний суб`єкт суспільних відносин із статусом юридичної особи, с особою, зацікавленою у приведенні у відповідність правовстановлюючих документів земельної ділянки, якій надано право передбачене статтею 123 Земельного кодексу України: 1) звернутись з відповідним клопотанням про надання дозволу на розробку; 2) після одержання згаданого дозволу звернутись з відповідним клопотанням про надання асигнувань на оплату робіт з виготовлення проекту землеустрою, але згідно із законом не обтяжена обов`язком на вчинення таких дій.
Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 03 січня 2023 року (ухваленою в порядку письмового провадження) адміністративний позов керівника Ізмаїльської окружної прокуратури - залишити без розгляду на підставі п.2 ч.1 ст.240 КАС України, оскільки прокуратурою подано позов без достатніх на те правових підстав та за відсутності належного обґрунтування необхідності такого представництва.
Постановою 5ААС від 28.06.2023 ухвалу Одеського окружного адміністративного суду від 03 січня 2023 року скасовано та направлено справу № 420/15011/22 до суду першої інстанції для продовження розгляду.
27.07.2023 справа надійшла до Одеського окружного адміністративного суду після апеляційного розгляду (передана судді 31.07.2023 після виходу судді з відпустки).
Ухвалою суду від 01.08.2023 справу прийнято до провадження та продовжено її розгляд; постановлено справу розглядати за правилами спрощеного позовного провадження без виклику сторін.
Розгляд справи здійснюється без проведення судового засідання та по суті розпочатий через тридцять днів з дня відкриття провадження у справі відповідно до ч. 2 ст. 262 КАС України.
Дослідивши матеріали справи, суд дійшов висновку про обґрунтованість адміністративного позову та наявність підстав для його задоволення, з огляду на наступне.
Судом встановлено, що Державний навчальний заклад «Кілійський професійний ліцей», скорочена найменування ДНЗ «КПЛ» (вул. Миру, 6, м. Кілія, Ізмаїльський район, Одеська область; ЄДРПОУ 02546335) зареєстрований як юридична особа 31.05.1995, організаційно-правова форма: державна організація (установа, заклад), види діяльності: 85.32 професійно-технічна освіта. Засновник юридичної особи: Міністерство освіти і науки України.
Відповідно до пункту 6.1. розділу 6 Статуту ДНЗ «Кілійський професійний ліцей» зазначений заклад належить до сфери управління Міністерства освіти і науки України, місцевого органу управління професійно-технічною освітою відповідно до повноважень, визначеними нормативно-правовими актами.
Пунктом 7.9 розділу 7 Статуту визначено, що майно Кілійського ліцею, у тому числі: навчально-виробничі, побутові, культурно-освітні, оздоровчі, спортивні будівлі та споруди, комунікації, обладнання, засоби навчання, транспорті засоби, земельні ділянки виділені під навчальне господарство та земельні ділянки під державними будівлями та спорудами, інші об`єкти є об`єктами державної власності, що закріплюються за Кілійським ліцеєм на праві оперативного управління.
Функції управління майном, яке закріплюється за Кілійським ліцеєм, здійснює Міністерство освіти і науки України.
Пунктом 2 наказу Міністерства освіти і науки України від 22.11.2017 № 1524 «Про закріплення державного майна за Державним навчальним закладом «Кілійський професійний ліцей» (зі змінами) визначено директору ДНЗ «КПЛ» протягом 2017-2018 років забезпечити проведення в установленому законодавством порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно.
Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 25 жовтня 2017 р. № 831-р «Питання управління державними закладами професійної (професійно-технічної) освіти, підпорядкованими Міністерству освіти і науки» обласним та Київській міській держадміністраціям, міським радам міст обласного значення обласних центрів передано - для тимчасового виконання деякі повноваження щодо управління закладами.
Пунктом 1 цього розпорядження встановлено, що до завершення процедури передачі 3 державної у комунальну власність підпорядкованих Міністерству освіти і науки державних закладів професійної (професійно-технічної) освіти передати для тимчасового виконання обласним і Київській міській держадміністраціям зокрема такі повноваження: оперативне управління майном закладів освіти; здійснення матеріально-технічного і фінансового забезпечення закладів освіти, аналізу та контролю за провадженням їх фінансово-господарської діяльності.
Крім того, відповідно до пункту 3 вищезазначеного Розпорядження обласним і Київській міській держадміністраціям, міським радам міст обласного значення обласних - центрів дозволено за рахунок коштів відповідних місцевих бюджетів забезпечувати виготовлення правовстановлюючої документації на будівлі та земельні ділянки.
Станом на жовтень 2017 року ДНЗ «Кілійський професійний ліцей» не мав жодного правовстановлюючого документу на майно та земельні ділянки.
З метою реєстрації права власності на нерухоме майно, що розташоване за адресою, м. Кілія, вул. Миру, 76, 29.10.2020 директор ДНЗ «Кілійський професійний ліцей» звернувся до Державного реєстратора.
Рішенням від 04.11.2020 № 54943920 закладу відмовлено у державній реєстрації прав та їх обтяжень. Зокрема підставою для відмови відповідно до пункту 2 зазначеного рішення став висновок ПП «Проект» від 25.05.2019 № 27-05/19-1 де зазначено, що об`єкт фізично не існує і не може бути придатним для функціонування внаслідок зруйнування.
Балансоутримувач звернувся з листом від 29.12.2021 № 1146 до Регіонального відділення Фонду Державного майна України по Одеській та Миколаївській областях для отримання погодження на списання нерухомого майна за адресою: м. Кілія, вул. Миру, 76 Ізмаїльський район Одеська область.
На підставі висновку об`єднаної комісії з питань управління об`єктами державної власності Регіонального відділення Фонду Державного майна України по Одеській та Миколаївській областях прийнято рішення про погодження списання майна за адресою: м. Кілія, вул. Миру, 76 Ізмаїльський район Одеська область (лист від 16.01.2022 № 16-10- 00640).
Однак рішення про надання згоди на списання нерухомого майна за адресою: м. Кілія, вул. Миру, 76 Ізмаїльський район Одеська область Міністерством освіти і науки України, станом на теперішній час, не прийнято.
Відповідно до витягів з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 15.09.2022 № 64810475 (м. Кілія, вул. Миру, 86); 15.09.2022 № 64809437 (м. Кілія, вул. Осипенко П.,35); 21.07.2022 № 64245966 (м. Кілія, вул. Миру, 27); 15.09.2022 № 64812135 (м. Кілія, вул. Миру, 6); від 15.09.2022 № 64812791 (м. Кілія, вул. Миру, 13), 15.09.2022 № 64813280 (м. Кілія, вул. Суворова, 21), 21.07.2022 № 64247596 (с. Приморське, вул. Курортна, 56) право власності на майно зареєстровано за Міністерством освіти і науки України.
Рішенням сесії Кілійської міської ради від 05.06.2018 № 18 об`єкту нерухомого майна - будівлі, що знаходиться за межами м. Кілія на території Кілійської міської ради присвоєно адресу: Одеська область, м. Кілія, будівля № 10 (територія Кілійської міської ради).
З метою внесення зазначеного об`єкту до Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва, листом від 19.09.2022 ДНЗ «Кілійський професійний ліцей» звернувся до Кілійської міської ради.
Враховуючи, ведення словників Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 06.07.2012 № 1014/5, словник іменованих об`єктів містить інформацію про іменовані об`єкти, які є ідентифікаторами об`єктів будівництва (закінчених будівництвом об`єктів) на певній території: найменування юридичних осіб/об`єднань громадян у разі, якщо юридичні особи не були утворені (гаражних кооперативів, садових товариств тощо), автомобільних доріг, урочищ, полонин, лісництв, масивів, залізниць (перегонів, станцій, роз`їздів, пікетів, дільниць, їх кілометрів), комплексів будівель та споруд, комплексів гідротехнічних/електротехнічних споруд, заповідників, парків тощо, Кілійська міська рада листом від 13.10.2022 № 5262/12/22 рекомендувала закладу присвоїти зазначеному об`єкту наступну адресу: Україна, Одеська область, Кілійська міська територіальна громада, комплекс будівель та споруд № 20.
Рішенням сесії Кілійської міської ради від 31 жовтня 2022 року № 290 об`єкту нерухомого майна комплексу будівель та споруд, який знаходиться за адресою: Одеська область, м. Кілія, будівля № 10 (територія Кілійської міської ради) присвоєно наступну адресу: Україна, Одеська область, Ізмаїльський район, Кілійська міська територіальна громада, комплекс будівель та споруд № 20.
Після внесення зазначеної адреси до Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва, ДНЗ «Кілійський професійний ліцей» розпочне процедуру реєстрації права власності за Міністерством освіти і науки України
Для оформлення майнових прав на нерухоме майно за адресою: вул. Миру, 76, м. Кілія Ізмаїльський район Одеська область, директор ДНЗ «Кілійський професійний ліцей» звернувся до Кілійської міської ради з заявою від 19.11.2017 № про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки ДНЗ «Кілійський професійний ліцей» для будівництва та обслуговування будівель закладів освіти в постійне користування.
Рішенням від 22.12.2017 № 606-УП-28 Кілійська міська рада відмовила ДНЗ «Кілійський професійний ліцей» у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 1819 м2 на підставі статті 122, частини 2 статті 123, частини 2 статті 134 Земельного кодексу України.
Листом від 20.09.2022 № 628/1 заклад повторно звернувся до Кілійської міської ради з метою отримання дозволу на розробку проекту землеустрою. Листом від 10.10.2022 № 5158/12/22 Кілійська міська рада повідомила заклад про те, що зазначене звернення буде розглянуто на черговій сесії Кілійської міської ради.
У зв`язку з відсутністю дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, ДНЗ «Кілійський професійний ліцей» не має можливості здійснювати подальші дії щодо оформлення правовстановлюючої документації.
У зв`язку з невідповідністю адреси земельної ділянки, вказаної у клопотанні (вул. Миру, 27) адресі земельної ділянки у проекті (вул. Миру, 25-27), листом від 02.11.2022 № 1101101-21/2842/4227 Ізмаїльська районна державна адміністрація повідомила про необхідність привести документацію щодо об`єкту нерухомого майна та земельної ділянки у відповідність
З метою вирішення зазначеного питання ДНЗ «Кілійський професійний ліцей» листом від 31.10.2022 № 812 звернувся до Кілійської міської ради.
Також з матеріалів справи вбачається, що з метою отримання дозволу на розробку проекту землеустрою ДНЗ «Кілійський професійний ліцей», починаючи з 2017 року (листи закладу від 14.11.2017, 03.04.2018, 16.06.2021, 27.07.2022, 06.10.2022) звертався до Вилківської міської ради з проханням надати дозвіл на розробку проекту землеустрою, однак закладу вчергове відмовлено.
Майновий комплекс, що розташований за адресою: Одеська область, Ізмаїльський р-н, Вилківська ОТГ, с. Приморське, вул. Курортна, 56, в цілому складається з: корпусу для відпочинку під літ. «А», загальною площею 57,2 кв. м., їдальні під літ. 2Б», загальною площею 68,7 кв. м, душової під літ. «В», корпусу для відпочинку під літ. «Г», загальною площею 85,1 кв. м., адміністративної будівлі під літ. «Д», загальною площею 34,6 кв. м., вбиральні під літ. «Е».
Згідно рішення суду у справі №3/156-08-3151/28.08.2008/, виданого господарським судом Одеської області та витягу про реєстрацію права власності на нерухоме майно за № від 19.03.2010, Державний професійно-технічний навчальний 25624441 від навчальний заклад «Суворовське професійно-технічне аграрне училище» є власником 49/100 часток вище вказаного об`єкту нерухомого майна.
Відповідно наказу Міністерства освіти і науки України від 03.12.2019 № 1512 «Про реорганізацію закладів професійної (професійно-технічної) освіти м. Ізмаїл, Одеської області, зміну типу і назви Державного професійно-технічного навчального закладу «Ізмаїльське вище професійне училище» припинено Державний навчальний заклад «Суворовське професійно-технічне аграрне училище» (код ЄДРПОУ 03071874) шляхом приєднання до Державного професійно-технічного навчального закладу «Ізмаїльське вище професійне училище» (код ЄДРПОУ 42177109).
На сьогодні Державний професійно-технічний навчальний заклад «Ізмаїльське вище професійне училище» перейменовано в заклад професійної (професійно-технічної) освіти «Дунайський центр професійної освіти».
Згідно витягу з Єдиного реєстру об`єктів державної власності щодо державного майна від 12.04.2019., за № 10-15-7373 та наказу Міністерства освіти і науки України від 22.11.2017р № 1524 (зі змінами) за ДНЗ «Кілійський професійний ліцей» закріплено корпус для відпочинку під літ. «А», загальною площею 57,2 кв. м., їдальня під літ. «Б», загальною площею 68,7 кв. м., душової під літ. «В», за адресою: Одеська область, Кілійський район, селищна рада Приморська, Узбережжя Чорного моря.
У користуванні закладу професійної (професійно-технічної) освіти «Дунайський центр професійної освіти» знаходяться: корпус для відпочинку під літ. «Г», загальною площею 85,1 кв. м., адміністративна будівля під літ. «Д», загальною площею 34,6 кв. м., вбиральня під літ. «Е», що в цілому складає 49/100 часток бази відпочинку «Янтар» за адресою: Одеська область, Кілійський район, селищна рада Приморська, Узбережжя
Згідно акту фактичного користування об`єкта нерухомого майна від 26.03.2020 № 26.03.2020, у користуванні ДНЗ «Кілійський професійний ліцей» знаходяться: корпус для відпочинку під літ. «А», загальною площею 57,2 кв. м., їдальня під літ. «Б», загальною площею 68,7 кв. м., душової під літ. «В», що в цілому складає 51/100 часток бази відпочинку за адресою: Одеська область, Кілійський район, селищна рада Приморська, Узбережжя Чорного моря.
Рішенням сесії Вилківської міської ради Ізмаїльського району Одеської області від 27 жовтня 2022 року № 1851 в черговий раз ДНЗ «Кілійський професійний ліцей» та ЗП(ПТ)О «Дунайський центр професійної освіти» відмовлено у наданні дозволу на виготовлення проекту землеустрою. Причину відмови пояснюють не відповідністю вимогам статті 123 Земельного кодексу України, у зв`язку з неможливістю визначення бажаного місця розташування земельної ділянки. Однак до комплекту документів закладом було надано витяг з містобудівної документації, що підтверджує місце розташування земельної ділянки.
Оцінивши належність, допустимість, достовірність наданих сторонами доказів, а також достатність та взаємний зв`язок у їх сукупності, суд вважає позовні вимоги підлягаючими задоволенню у зв`язку з наступним.
Підставою для представництва інтересів держави прокурором у даному позові вказано загрозу порушень інтересів держави, яка виражається у невжитті МОН України та Департаментом освіти і науки Одеської ОДА, у порушення вимог Законів України «Про освіту», «Про охорону дитинства» та ЗК України, заходів, спрямованих на оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, на якій знаходиться майно Державного навчального закладу «Кілійський професійний ліцей», що створює передумови для зловживань стосовно розпорядження зазначеними земельними ділянками, ризики для нормального функціонування закладів та безпечного навчального процесу i перебування дітей.
Враховуючи викладене вище, Ізмаїльська окружна прокуратура, реалізуючи надані законом представницькі повноваження, з метою захисту інтересів держави у сфері охорони дитинства та з питань земельних відносин, звернулася до суду із даною позовною заявою про зобов`язання МОН України та Департамент освіти і науки Одеської ОДА вчинити відповідні дії.
Так, як вбачається з матеріалів справи, за Державним навчальним закладом «Кілійський професійний ліцей» закріплені об`єкти нерухомого майна: будівля столярного цеху літ. «А», інв. №10310020, площею - 494 кв.м. на земельній ділянці - 1819 кв.м. будівля теслярського цеху літ. «Е», інв. №10320021, площею - 143 кв.м., на земельній ділянці - 1819 кв.м., які розташовані по вул. Миру, 76, м.Кілія, Ізмаїльського району, Одеської області.
Як свідчать матеріали справи, з метою оформлення майнових прав на нерухоме майно (земельну ділянку) 19.11.2017р. директор навчального закладу звернувся до Кілійської міської ради із заявою №968 про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки навчальному закладу для будівництва та обслуговування будівель закладів освіти в постійне користування, по вул. Миру, 76, м.Кілія, Ізмаїльського району, Одеської області.
Далі, за результатами розгляду вказаної заяви, рішенням від 22.12.2017р. за №606-VII-28 Кілійська міська рада відмовила навчальному закладу у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, площею - 1819 кв.м., у зв`язку з її невідповідністю вимогам ст.122, ч.2 ст.123, ч.2 ст.134 ЗК України.
Відповідно до інформації Державного навчального закладу «Кілійський професійний ліцей» від 05.10.2022р. №679, земельну ділянку площею - 1819 кв.м. в м.Кілія по вул. Миру, 76 у встановленому законодавством порядку не оформлено.
Моніторингом офіційного сайту Фонду державного майна України встановлено, що органами приватизації за перший квартал 2022р. було затверджено перелік нерухомого майна та об`єктів незавершеного будівництва, які підлягають списанню, а саме: будівля столярного цеху літ. «А», інв. №10310020, площею - 494 кв.м., на земельній ділянці - 1819 кв.м. та будівля теслярського цеху літ. «Е», інв. №10320021, площею - 143 кв.м., на земельній ділянці площею - 1819 кв.м., які розташовані по вул. Миру, 76, м.Кілія, Ізмаїльського району, Одеської області.
Згідно з актами технічного стану майна від 18.06.2021р., підставою для списання зазначеного вище майна є повне руйнування об`єктів державно власності інв. №10310020, площею - 494 кв.м. «Столярний цех» та інв. №10320021, площею - 143 кв.м. «Теслярський цех».
За висновком ПП «Проект» від 27.05.2020р. №27-05/20-1 (підсумки технічного обстеження та оцінки існуючих нежитлових будівель), вищевказані об`єкти знаходяться у непридатному стані (елементи будівель повністю зруйновані).
З метою державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, адміністрацією Державного навчального закладу «Кілійський професійний ліцей» 29.10.2020р. до державного реєстратора була направлена заява про проведення державної реєстрації права власності на нежитлові будівлі, які розташовані по вул. Миру, 79, м.Кілія, Ізмаїльського району, Одеської області.
Однак, 04.11.2020 державним реєстратором теж було прийнято рішення про відмову у державній реєстрації права власності за МОН України на вказані нежитлові будівлі, оскільки подані документи нібито не відповідають вимогам законодавства України, не дають змоги встановити набуття права власності на заявлене нерухоме майно, а також заяву про державну реєстрацію права власності подано неналежною особою.
В подальшому, 20.09.2022, Державним навчальним закладом «Кілійський професійний ліцей» до Кілійської міської ради Ізмаїльського району було повторно направлено заяву №628/1 про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, площею - 1819 кв.м., для будівництва та обслуговування будівель закладів освіти в постійне користування, по вул. Миру, 76, м.Кілія, Ізмаїльського району, Одеської області. При цьому, адміністрація Державного навчального закладу «Кілійський i професійний ліцей» та Департамент освіти і науки Одеської ОДА, усвідомлюючи те, що ними не усунуто недоліки, наведені у рішенні Кілійської міської ради від 22.12.2017 №606-VII-28, повторно звернулись до органу місцевого самоврядування із заявою від 20.09.2022 №628/1, передбачаючи прийняття негативного рішення.
Таким чином, на погляд прокурора, з листопада 2017р. по вересень 2022р. МОН України та Департаментом освіти і науки Одеської ОДА, як органом, до сфери управління якого належить вказаний вище заклад освіти, належним чином не організовано роботу спрямовану на оформлення правовстановлюючих документів на об`єкти нерухомого майна, у тому числі спірну земельну ділянку площею - 1819 кв.м. Зокрема, МОН України та Департамент освіти і науки Одеської ОДА відносно оформлення документів на земельну ділянку, яку використовує Державний навчальний заклад «Кілійський професійний ліцей», не вчиняє жодних дій, спрямованих на оформлення, чим допущено протиправну бездіяльність.
Протиправна бездіяльність полягає в тому, що МОН України та Департамент освіти і науки Одеської ОДА грошові кошти на виготовлення відповідних документів на земельну ділянку, яка перебуває у користуванні Державного навчального закладу «Кілійський професійний ліцей» протягом 2022р. не виділялися, заходи, спрямовані на оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, у тому числі звернення до відповідних підприємств, установ, організацій, що виготовляють проектно-технічну документацію, укладення договорів на їх розробку не здійснювалися. Право постійного користування земельними ділянками не оформлено, відомості про право постійного користування земельними ділянками до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень не внесено.
Відтак, оскаржувана бездіяльність відповідачів порушує інтереси держави у сфері охорони дитинства, освіти та земельних відносин в тому, що суперечить та не відповідає законам України.
У Преамбулі Конвенції про права дитини від 20.11.1989р. (у редакції зі змінами, схваленими резолюцією 50/155 Генеральної Асамблеї ООН від 21.12.1995р.), яку ратифіковано Постановою Верховної Ради України від 27.02.1991р. №789-XII, зазначено, що дитина, внаслідок її фізичної і розумової незрілості, потребує спеціальної охорони і піклування, включаючи належний правовий захист як до, так і після народження. Статтею 3 Конвенції визначено, що в усіх діях щодо дітей, незалежно від того, здійснюються вони державними чи приватними установами, що займаються питаннями соціального забезпечення, судами, адміністративними чи законодавчими органами, першочергова увага приділяється якнайкращому забезпеченню інтересів дитини.
Крім того, відповідно до ст.28 Конвенції про права дитини, держави-учасниці визнають право дитини на освіту, і з метою поступового досягнення здійснення цього права на підставі рівних можливостей вони, зокрема: сприяють розвиткові різних форм середньої освіти, як загальної, так і професійної, забезпечують її доступність для всіх дітей.
Верховний Суд неодноразово наголошував на пріоритетності положень цього Міжнародного договору у постановах від 20.03.2018р. у справі №337/3087/17 (2-а/337/236/2017), від 25.04.2019р. у справі №226/1056/17, від 24.10.2019р. у справі №815/1729/16, від 25.03.2020р. у справі №387/168/17 (2-а/387/8/17) та від 26.05.2020р. у справі №303/5848/16-а.
За змістом ст.1 Закону України «Про охорону дитинства», забезпечення найкращих інтересів дитини - дії та рішення, що спрямовані на задоволення індивідуальних потреб дитини відповідно до її віку, статі, стану здоров`я, особливостей розвитку, життєвого досвіду, родинної, культурної та етнічної належності та враховують думку дитини, якщо вона досягла такого віку і рівня розвитку, що може її висловити.
Охорона дитинства - система державних та громадських заходів, спрямованих на забезпечення повноцінного життя, всебічного виховання і розвитку дитини та захисту її прав.
Забезпечення якнайкращих інтересів дитини є одним із базових міжнародних принципів, який закріплений, зокрема, у ст.24 Хартії основних прав Європейського Союзу. Зміст цього принципу полягає у тому, що при здійсненні будь-яких дій по відношенню до дітей, як з боку органів державної влади, так і з боку приватних установ, вищі інтереси дитини повинні розглядатися як пріоритетні.
Згідно з ч.2 ст.4 Закону України «Про освіту», право на безоплатну освіту забезпечується: для здобувачів дошкільної та повної загальної середньої освіти - за рахунок розвитку мережі закладів освіти всіх форм власності та їх фінансового забезпечення у порядку, встановленому законом, і в обсязі, достатньому для забезпечення права на освіту всіх громадян України, іноземних громадян та осіб без громадянства, які постійно або тимчасово проживають на території України.
Отже, обов`язок органів державної влади та місцевого самоврядування полягає у створенні, у межах визначених законом повноважень, умов для отримання дитиною освіти, забезпечення її доступності шляхом, серед іншого, належного функціонування розгалуженої мережі навчальних закладів.
Вказаний висновок узгоджується з правовою позицією, що міститься у постанові Верховного Суду від 18.10.2018р. у справі №822/3692/17, від 05.11.2019р. у справі №804/4585/18, а також від 01.06.2021р. у справі №0440/6514/18.
З огляду на зазначене вище, у даній справі подання керівником Ізмаїльської окружної прокуратури позову мало на меті захист «інтересів держави».
Як визначено ч.ч.1,2 ст.92 ЗК України, право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку. Права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають, зокрема, заклади освіти незалежно від форми власності.
Згідно з ч.1 ст.116 ЗК України, громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
Сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб згідно з ч.1 ст.122 ЗК України.
У відповідності до п.34 ч.1 ст.26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання регулювання земельних відносин.
За правилами ч.1 ст.32 цього Закону, до власних повноважень виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать, зокрема: управління закладами освіти, забезпечення здобуття повної загальної середньої, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти у державних і комунальних закладах освіти, створення необхідних умов для виховання дітей та молоді, розвитку їхніх здібностей, трудового навчання, професійної орієнтації, продуктивної праці учнів, сприяння діяльності дошкільних та позашкільних закладів освіти, дитячих, молодіжних та науково-просвітницьких громадських об`єднань, молодіжних центрів.
Частиною 6 ст.25 Закону України «Про освіту» регламентовано, що засновник закладу освіти зобов`язаний, зокрема, забезпечити утримання та розвиток матеріально-технічної бази заснованого ним закладу освіти на рівні, достатньому для виконання вимог стандартів освіти та ліцензійних умов, у разі реорганізації чи ліквідації закладу освіти забезпечити здобувачам освіти можливість продовжити навчання на відповідному рівні освіти, забезпечити відповідно до законодавства створення в закладі освіти безперешкодного середовища для учасників освітнього процесу, зокрема для осіб з особливими освітніми потребами.
За приписами ч.ч.1,2 ст.80 Закону України «Про освіту», до майна закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належать: нерухоме та рухоме майно, включаючи будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло тощо; майнові права, включаючи майнові права інтелектуальної власності на об`єкти права інтелектуальної власності, зокрема інформаційні системи, об`єкти авторського права та/або суміжних прав; інші активи, передбачені законом.
Майно закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належить їм на правах, визначених законодавством.
Порядок, умови та форми набуття закладами освіти прав на землю визначаються ЗК України.
Судом встановлено, що центральним органом виконавчої влади, до сфери управління якого належить Державний навчальний заклад «Кілійський професійний ліцей» є МОН України, яке одночасно є єдиним засновником.
За змістом п.6.1 розділу 6 Статуту Державного навчального закладу «Кілійський професійний ліцей», даний навчальний заклад належить до сфери управління МОН України, місцевого органу управління професійно-технічною освітою відповідно до повноважень, визначеними нормативно-правовими актами.
Розпорядженням Кабінету Міністрів України «Питання управління державними закладами професійної (професійно технічної) освіти, підпорядкованими МОН України» від 25.10.2017р. за №831-р, обласним і Київській міській держадміністраціям, міським радам міст обласного значення - обласних центрів передано для тимчасового виконання деякі повноваження щодо управління закладами.
Пунктом 1 зазначеного Розпорядження передбачено те, що до завершення процедури передачі з державної у комунальну власність підпорядкованих МОН державних закладів професійної (професійно-технічної) освіти передати для тимчасового виконання обласним і Київській міській держадміністраціям зокрема такі повноваження: оперативне управління майном закладів освіти; здійснення матеріально-технічного і фінансового забезпечення закладів освіти, аналізу та контролю за провадженням їх фінансово-господарської діяльності.
Відповідно до п.3 Розпорядження №831-р, обласним і Київській міській держадміністраціям, міським радам міст обласного значення - обласних центрів дозволено за рахунок коштів відповідних місцевих бюджетів забезпечувати виготовлення правовстановлюючої документації на будівлі та земельні ділянки.
Згідно з ст.20 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», державний контроль за діяльністю органів і посадових осіб місцевого самоврядування може здійснюватися лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, і не повинен призводити до втручання органів державної влади чи їх посадових осіб у здійснення органами місцевого самоврядування наданих їм власних повноважень.
За змістом ч.2 ст.71 цього ж Закону, органи виконавчої влади, їх посадові особи не мають права втручатися в законну діяльність органів та посадових осіб місцевого самоврядування, а також вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до повноважень органів та посадових осіб місцевого самоврядування, окрім випадків виконання делегованих їм радами повноважень, та в інших випадках, передбачених законом.
Повертаючись до обставин справи, суд підкреслює, що адміністрація Державного навчального закладу «Кілійський професійний ліцей» та Департамент освіти і науки Одеської обласної державної адміністрації усвідомлюючи те, що ними не усунуто недоліки наведені у рішенні Кілійської міської ради № 606-VII-28 від 22.12.2017, і повторно звернулись до орану місцевого самоврядування із заявою № 628/1 від 20.09.2022, передбачаючи прийняття негативного рішення.
Враховуючи вищевказане, в порушення вимог земельного законодавства та Закону України «Про освіту», правовстановлюючі документи на земельну ділянку, яку використовує вказаний навчальний заклад загальною площею 1819 м2 Міністерством освіти і науки України та Департаментом освіти і науки Одеської обласної державної адміністрації не оформлено, державну реєстрацію права постійного користування не проведено.
Таким чином, відсутність правовстановлюючих документів на земельну ділянку під об`єктами навчального закладу створює передумови для зловживань щодо розпорядження зазначеною земельною ділянкою, ризики для нормального функціонування Ліцею та учбового процесу, що може призвести до негативних наслідків та порушення прав дітей.
Разом з тим, відповідно до приписів п. 21 Порядку списання об`єктів державної власності, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1314 від 08.11.0207, після прийняття суб`єктом управління рішення про надання згоди на списання майна проводиться розбирання та демонтаж майна, що пропонується до списання. Тобто після фактичного здійснення механізму списання майна воно, у тому числі й земельна ділянка, перестає існувати як об`єкт права державної власності.
Міністерство освіти і науки України та Департамент освіти і науки Одеської обласної державної адміністрації щодо оформлення документів на земельну ділянку площею 1819 м2, яку використовує Державний навчальний заклад «Кілійський професійний ліцей», не вчиняє жодних дій, спрямованих на оформлення, чим допущено протиправну бездіяльність.
Відповідно до ст. 61 Закону України «Про освіту» фінансування державних навчальних закладів та установ, організацій, підприємств системи освіти здійснюється за рахунок коштів відповідних бюджетів, коштів галузей народного господарства, державних підприємств і організацій, а додаткових джерел фінансування.
Відповідно до ст. 50 Закону України «Про професійну (професійно-технічну) освіту» заклади професійної (професійно-технічної) освіти та установи професійної (професійно-технічної) освіти здійснюють фінансову діяльність відповідно до Закону України «Про освіту», цього Закону, а також інших нормативно-правових актів.
Фінансування професійної підготовки кваліфікованих робітників (первинної професійної підготовки, професійного (професійно-технічного) навчання, у тому числі перепідготовки чи підвищення кваліфікації робітників), соціальний захист здобувачів освіти та педагогічних працівників у державних або комунальних закладах професійної (професійно-технічної) освіти, у межах обсягів державного та/або регіонального замовлення, здійснюються на нормативній основі за рахунок коштів державного або місцевих бюджетів.
Відповідно до Положення про Міністерство освіти і науки України, затвердженого постановою КМУ № 630 від 16.10.2014 Міністерство освіти і науки України є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сферах освіти і науки, а також забезпечує формування та реалізацію державної політики у сфері здійснення державного нагляду (контролю) за діяльністю навчальних закладів незалежно від їх підпорядкування і форми власності, та є головним розпорядником бюджетних коштів в даній сфері.
Відповідно до інформації Державного навчального закладу «Кілійський професійний ліцей» № 697 від 10.10.2022 встановлено, що фінансування навчального закладу на заходи, спрямовані на державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно. у тому числі земельні ділянки, протягом 2022 року не проводилось.
Протиправна бездіяльність полягає в тому, що Міністерство освіти і науки України та Департамент освіти і науки Одеської обласної державної адміністрації грошові кошти на виготовлення відповідних документів на земельну ділянку, яка перебуває у користуванні Державного навчального закладу «Кілійський професійний ліцей» протягом 2022 року не виділялися, заходи, спрямовані на оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, у тому числі звернення до відповідних підприємств, установ, організацій, що виготовляють проектно-технічну документацію, укладення договорів на їх розробку не здійснювалися. Право постійного користування земельними ділянками не оформлено, відомості про право постійного користування земельними ділянками до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень не внесено.
Оскаржувана бездіяльність відповідачів порушує інтереси держави у сфері охорони дитинства, освіти та земельних відносин в тому, що суперечить та не відповідає законам України.
Статтею 92 Земельного кодексу України визначено, що право постійного користування земельною ділянкою це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку. Права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають підприємства, установи та організації, що належать до державної та комунальної власності.
У відповідності до ч. ч. 1, 2 ст. 116 Земельного кодексу України, юридичні особи набувають права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
Набуття права на землю юридичними особами здійснюється шляхом надання їх у користування.
Порядок надання земельних ділянок комунальної власності у користування визначений ст.ст. 122, 123 Земельного кодексу України.
Порядок надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування визначено ст. 123 Земельного кодексу України, відповідно до ч. 2 якої, особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених ст. 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки.
Згідно з положеннями ст. 125 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування земельною ділянкою виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Статтею 123 Земельного кодексу України передбачено, що право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».
За визначенням статті 2 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Відповідно до частин 1, 2 ст. 3 цього Закону загальними засадами державної реєстрації прав є гарантування державою об`єктивності, достовірності та повноти відомостей про зареєстровані права на нерухоме майно та їх обтяження; обов`язковість державної реєстрації прав у Державному реєстрі прав; публічність державної реєстрації прав; внесення відомостей до Державного реєстру прав виключно на підставах та в порядку, визначених цим Законом.
Так, відповідно до ст. 4 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», право постійного користування земельною ділянкою підлягає обов`язковій державній реєстрації. Інформація про права на нерухоме майно та їх обтяження підлягає внесенню до Державного реєстру прав.
Речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що підлягають державній реєстрації відповідно до ч. 2 ст. 3 цього Закону виникають з моменту такої реєстрації.
Відповідно до ст. 5 вказаного Закону у Державному реєстрі прав реєструються речові права та їх обтяження на земельні ділянки, а також на об`єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких не можливо без їх знецінення та зміни призначення, зокрема будівлі, споруди, а також їх окремі частини, житлові та нежитлові приміщення.
Відтак, що обов`язковою умовою фактичного використання земельної ділянки є наявність правовстановлюючих документів на земельну ділянку, оформлених у відповідності до вимог закону. При цьому, відсутність правовстановлюючих документів порушує передбачені державою принципи раціонального й ефективного використання та охорони земель і призводить до неефективного управління земельними ресурсами та землекористуванням. Права на нерухоме майно та їх обтяження, які підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації.
Таким чином, Міністерство освіти і науки України та Департамент освіти і науки Одеської обласної державної адміністрації, які здійснюють управління навчальними закладами, розташованими на території Кілійської об`єднаної територіальної громади, відповідають за їх матеріально-технічне забезпечення, не виконали покладені на них вищезазначеними нормами повноваження, не вжили необхідних дій для оформлення права постійного користування земельною ділянкою, на якій розташовані об`єкти нерухомого майна Державного навчального закладу «Кілійський професійний ліцей».
Згідно ст. 20 Закону України «Про забезпечення санітарного та епідеміологічного благополуччя населення» органи влади, які організовують або забезпечують навчальний та виховний процеси, зобов`язані забезпечити при цьому умови, які відповідають вимогам санітарних норм.
Положеннями Державних санітарних правил і норм влаштування, утримання загальноосвітніх навчальних закладів та організації навчально-виховного процесу ДСанПіН 5.5.2.008-01 (затверджених постановою Головного державного санітарного лікаря України № 63 від 14.08.2001) встановлені основні вимоги щодо утримання приміщень загальноосвітніх навчальних закладів.
Пунктом 2.3 Державних санітарних правил передбачені вимоги щодо дотриманням санітарних норм щодо відстані земельних ділянок під навчальними закладами від джерел викидів шкідливих речовин, шуму, вібрації, електромагнітних та іонізуючих випромінювань. Не допускається їх розміщення в санітарно-захисних зонах промислових підприємств та інших об`єктів, що є джерелами забруднення довкілля небезпечними факторами, тощо. Отже, правилами передбачені вимоги щодо розміщення земельної ділянки, її характеристик, тощо.
Вказані Державні санітарні правила і норми поширюються на загальноосвітні навчальні заклади І, І-ІІ, І-ІІІ ступенів, спеціалізовані школи І, ІІ, ІІІ ступенів, гімназії, ліцеї, колегіуми, які проектуються, будуються, реконструюються та ті, що функціонують незалежно від типу, форм власності та підпорядкованості.
Отже, вищевказані норми вказують на те, що земельні ділянки під навчальними закладами мають бути належним чином оформлені та використовуватися у порядку, встановленому законодавством, в іншому випадку це призведе до негативних наслідків та порушення прав дітей.
У зв`язку із цим, діяльність навчальних закладів підлягає приведенню у відповідність до законодавства.
З наведеного слідує, що обов`язковою умовою фактичного використання земельної ділянки є наявність правовстановлюючих документів на земельну ділянку, оформлених у відповідності до вимог закону.
Однак, правовстановлюючі документи на земельну ділянку, яка використовується Державним навчальним закладом «Кілійський професійний ліцей», не оформлено, державну реєстрацію права постійного користування не проведено.
Натомість Ліцеєм вчинено завідомо безперспективні спроби отримання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 1819 м2 по вул. Миру, 76 у м. Кілія Ізмаїльського району Одеської області та державної реєстрації права власності на нежитлові будівлі, які розташовані по вул. Миру, 79 у м. Кілія Ізмаїльського району Одеської області.
Таким чином, з листопада 2017 року по вересень 2022 року Міністерством освіти і науки України та Департаментом освіти і науки Одеської обласної державної адміністрації, як органом, до сфери управління якого належить заклад освіти, належним чином не організовано роботу спрямовану на оформлення правовстановлюючих документів на об`єкти нерухомого майна, у тому числі спірну земельну ділянку площею 1819 м2.
Відсутність правовстановлюючих документів порушує передбачені державою принципи раціонального й ефективного використання та охорони земель, що призводить до неефективного управління земельними ресурсами та землекористування.
Натомість, Міністерство освіти і науки України та Департамент освіти і науки Одеської обласної державної адміністрації, які здійснюють управління закладами освіти на території громади, відповідає за їх матеріально технічне забезпечення, виконує повноваження у сфері освіти, не виконали покладені на них вищезазначеними нормами повноваження, не вжили жодних заходів, спрямованих на належне оформлення права постійного користування земельною ділянкою, на якій знаходяться навчальний заклад.
Суд також враховує встановлений ст.3 Конституції України, ст. 6 КАС України принцип верховенства права, який в адміністративному судочинстві зобов`язує суд надавати законам та іншим нормативно-правовим актам тлумачення у спосіб, який забезпечує пріоритет прав людини при вирішенні справи. Тлумачення законів та нормативно-правових актів не може спричиняти несправедливих обмежень прав людини.
Суд акцентує увагу на приписах ч. 2 ст. 77 КАС України, відповідно до якої в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Зважаючи на встановлені у справі обставини та з огляду на приписи норм чинного законодавства, які регулюють спірні правовідносини, суд дійшов висновку про обґрунтованість адміністративного позову та наявність підстав для його задоволення.
Відповідно до ч. 2 ст. 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Таким чином, у суду відсутні підстави для стягнення на користь позивача суб`єкта владних повноважень судових витрат, які пов`язані виключно зі сплатою судового збору.
Керуючись ст.ст. 139, 242-246, 262 КАС України, суд
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов Керівника Ізмаїльської окружної прокуратури (вул. Дмитрівська, 64, м. Ізмаїл, Одеська область, 68600; ЄДРПОУ 03528552) до Департаменту освіти і науки Одеської обласної державної адміністрації (вул. Канатна, 83, м. Одеса, 65107; ЄДРПОУ 33722647), Міністерства освіти і науки України (пр. Перемоги, 10, м. Київ, 01135; ЄДРПОУ 38621185), третя особа - Державний навчальний заклад «Кілійський професійний ліцей» (вул. Миру, 6, Кілія, Кілійський район, Одеська область; РНОКПП 02546335), про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити.
Визнати протиправною бездіяльність Департаменту освіти і науки Одеської обласної державної адміністрації щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку площею 1819 м2, яка знаходиться на території Державного навчального закладу «Кілійський професійний ліцей» за адресою: вул. Миру, 76, м. Кілія, Ізмаїльський район Одеська область.
Визнати протиправною бездіяльність Міністерства освіти і науки України щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку площею 1819 м2, яка знаходиться у користування Державного навчального закладу «Кілійський професійний ліцей» за адресою: вул. Миру, 76, м. Кілія, Ізмаїльський район Одеська область.
Зобов`язати Департамент освіти і науки Одеської обласної державної адміністрації та Міністерство освіти і науки України вчинити дії, спрямовані на оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, яка розташована за адресою: вул. Миру, 76, м. Кілія, Ізмаїльський район, Одеська область та використовується Державним навчальним закладом «Кілійський професійний ліцей».
Рішення суду набирає законної сили в порядку, передбаченому ст.255 КАС України.
Рішення може бути оскаржене до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складання повного судового рішення.
СуддяІ.В. Завальнюк