КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
27 березня 2024 року справа № 340/1566/24
Кіровоградський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Брегея Р.І., розглянувши у м.Кропивницький в порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін (у порядку письмового провадження) адміністративний позов ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Кіровоградській області (далі Управління) про визнання протиправними дій і зобов`язання вчинити певні дії,
В С Т А Н О В И В:
Позивач звернулася до суду зі заявою до відповідача про визнання протиправними дій стосовно відмови у перерахунку пенсії за втратою годувальника на підставі довідки Державної установи Територіальне медичне об`єднання МВС України по Кіровоградській області (далі Установа) від 17 січня 2024 року.
Водночас просила суд зобов`язати Управління перерахувати пенсію з 01 грудня 2019 року.
У заяві зазначає, що Установа на підставі рішення Окружного адміністративного суду м.Києва, яким визнано протиправним нормативно-правовий акт Уряду України, видала довідку про грошове забезпечення станом на листопад 2019 року для перерахунку пенсії.
Стверджує, що відповідач безпідставно відмовив у перерахунку пенсії.
Управління заперечило щодо задоволення позову, подавши відзив на нього (а.с.23-28).
Стверджує, що до частини позовних вимог має бути застосовано 6-ти місячний строк звернення до суду.
Зазначає, що відсутній нормативно-правовий акт Уряду України, на підставі якого можна перерахувати пенсію.
Звертає увагу, що на час видачі довідки грошове забезпечення працівників поліції не збільшувалось.
Ухвалою суду від 19 березня 2024 року відкрито спрощене позовне провадження без виклику сторін (а.с.19-20).
Суд, дослідивши матеріали справи, зробив висновок про задоволення позову з таких підстав.
Встановлені судом обставини і факти, що стали підставами звернення.
Так, ОСОБА_1 отримує пенсію за втратою годувальника, яким був ОСОБА_2 (працівник органів внутрішніх справ).
Пенсія по втраті годувальника обчислюється у відсотковому співвідношенні від грошового забезпечення ОСОБА_2
ОСОБА_2 пенсія призначена з 09 січня 2001 року (а.с.23-28).
ОСОБА_2 помер ІНФОРМАЦІЯ_1 (а.с.10).
Позивач перебуває на обліку Управління як пенсіонер по лінії Міністерства внутрішніх справ України та отримує пенсію за втратою годувальника на підставі Закону України Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб (далі Закон) з 19 січня 2015 року (а.с.23-28).
17 січня 2024 року Установа видала довідку про розмір грошового забезпечення (розрахунок грошового забезпечення ОСОБА_2 ) №7076 станом на листопад 2019 року для перерахунку пенсії (а.с.12).
У довідці зазначено, що складена на підставі рішення Окружного адміністративного суду м.Києва від 14 травня 2019 року у справі №826/12704/18, яке набрало законної сили 19 листопада 2019 року.
15 лютого 2024 року Управління відмовило у перерахунку пенсії (а.с.14).
Підстава відсутній нормативно-правовий акт Уряду України, на підставі якого можна провести перерахунок пенсії, та на час видачі довідки грошове забезпечення працівників поліції не збільшувалось.
Юридична оцінка, встановлених судом, обставин і фактів справи.
Перш за все, несвоєчасність перерахунку пенсії позивач обумовлює протиправними діями Установи стосовно видачі довідки для перерахунку пенсії.
Довідка видана 17 січня 2024 року, а підстави виготовлення виникли 19 листопада 2019 року.
Приписами частини 3 статті 51 Закону встановлено, що перерахунок пенсій у зв`язку із зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на такий перерахунок згідно з цим Законом, або у зв`язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством, не проведений з вини органів Пенсійного фонду України та/або державних органів, які видають довідки для перерахунку пенсії, провадиться з дати виникнення права на нього без обмеження строком.
Перерахунок пенсії не проведений вчасно з вини органу, який видає довідку для перерахунку.
Отже, до спірних правовідносин не застосовується строк звернення до суду.
Управління заперечує існування законних підстав видачі довідки, тому суд має дати відповідь з цього питання.
Так, приписами частини 4 статті 63 Закону встановлено, що усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим із служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій.
Приписами абзацу 1 пункту 3 постанови Уряду України 21 лютого 2018 року №103 Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб (далі Постанова) (в редакції на час видачі довідки від 2018 року (перша редакція)) визначено про перерахунок з 01 січня 2016 р. пенсії, призначені згідно із Законом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції) за прирівняною посадою з розміру грошового забезпечення поліцейського, враховуючи відповідні оклади за посадою, спеціальним званням, відсоткову надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, за січень 2016 р. відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 11 листопада 2015 р. №988 Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції. Розмір премії визначається у середніх розмірах, що фактично виплачені за відповідною посадою (посадами) поліцейського за січень 2016 року.
Водночас, приписами пункту 6 Постанови викладено у новій редакції припис пункту 5 Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб, та внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 17 липня 1992 р. №393 (далі Порядок), який затверджено постановою Уряду України від 13 лютого 2008 року №45.
Під час перерахунку пенсій використовуються такі види грошового забезпечення, як посадовий оклад, оклад за військовим (спеціальним) званням та відсоткова надбавка за вислугу років на момент виникнення права на перерахунок пенсії за відповідною або аналогічною посадою та військовим (спеціальним) званням.
Особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції) перерахунок пенсії з 1 січня 2016 р. проводиться з розміру грошового забезпечення за прирівняною посадою поліцейського, враховуючи оклади за посадою, спеціальним званням, відсоткову надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, за січень 2016 р. відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 11 листопада 2015 р. №988 Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції Розмір премії визначається у середніх розмірах, що фактично виплачені за відповідною посадою (посадами) поліцейського за січень 2016 року. Подальші перерахунки здійснюються з урахуванням складових грошового забезпечення, передбачених абзацом першим цього пункту.
Керуючись приписами Постанови, Порядку і постанови Уряду України від 11 листопада 2015 року №988 Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції (далі Постанова 2), структурний підрозділ МВС України сформував довідку, в котру не включив частину надбавок і зменшило розмір премії.
Не включив надбавки, виплата яких не передбачалась приписами Постанови 2.
Рішенням Окружного адміністративного суду м.Києва від 12 грудня 2018 року у справі №826/3858/18, яке залишено без змін постановою суду апеляційної інстанції від 05 березня 2019 року, визнано протиправними і нечинними зміни до пункту 5 Порядку (всі зміни), що внесені приписом пункту 6 Постанови.
Згідно рішення суду предметом аналізу став лише абзац 1 пункту 5 Порядку.
Рішенням Окружного адміністративного суду м.Києва від 14 травня 2019 року у справі №826/12704/18, яке залишено без змін постановою суду апеляційної інстанції від 19 листопада того ж року, визнано протиправними і нечинними положення пункту 3 Постанови.
Припис абзацу 1 пункту 3 Постанови за змістом аналогічний припису абзацу 2 пункту 5 Порядку, котрий викладено в новій редакції на підставі припису пункту 6 Постанови.
Отже, правовий висновок Окружного адміністративного суду м.Києва від 14 травня 2019 року поширює дію (відноситься) і на припис абзацу 2 пункту 5 Порядку, котрий викладено в новій редакції на підставі припису пункту 6 Постанови та визнано нечинним рішенням Окружного адміністративного суду м.Києва від 12 грудня 2018 року.
Приймаючи рішення, суди зробили такі правові висновки: підзаконним нормативно-правовим актом звужено існуючі конституційні права пенсіонерів органів внутрішніх справ; Уряд України не наділений повноваженнями визначати види грошового забезпечення для обчислення та перерахунку пенсії.
Приписами частини 2 статі 265 КАС України (наслідки визнання нормативно-правового акту протиправним та нечинним) встановлено, що нормативно-правовий акт втрачає чинність повністю або в окремій його частині з моменту набрання законної сили відповідним рішенням суду.
Таким чином, приписи Постанови, якими керувався структурний підрозділ МВС України, виготовляючи довідку відносно позивача у 2018 році, втратили чинність 19 листопада 2019 року.
Оскільки суд визнав нечинними зміни до пункту 5 Порядку (в редакції Постанови від 24 лютого 2018 року), то відновлено дію попередньої редакції норми права.
Приписами пункту 5 Порядку (в редакції станом на 01 січня 2016 року) встановлено, що для перерахунку пенсій грошове забезпечення враховується у розмірі, встановленому за відповідною посадою (посадами), в межах визначеної законодавством максимальної величини бази нарахування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування з урахуванням таких його видів:
посадовий оклад, оклад за військовим (спеціальним) званням та відсоткова надбавка за вислугу років - у розмірах, установлених Кабінетом Міністрів України або керівником державного органу у межах його повноважень на момент виникнення права на перерахунок за відповідною посадою та військовим (спеціальним) званням;
надбавки за знання та використання в роботі іноземної мови, почесне звання заслужений чи народний, службу в умовах режимних обмежень, спортивні звання, доплата за науковий ступінь кандидата або доктора наук та вчене звання у розмірах, установлених Кабінетом Міністрів України на момент виникнення права на перерахунок, якщо вони були фактично встановлені особі;
щомісячні надбавки, доплати та підвищення, конкретні розміри яких за відповідними посадами (категоріями) установлені Кабінетом Міністрів України у зазначених розмірах на момент виникнення права на перерахунок;
інші щомісячні надбавки, доплати (крім доплати, розмір якої визначається як різниця між розміром грошового забезпечення до і після запровадження нових умов його виплати), підвищення та щомісячна премія у середніх розмірах, що фактично виплачені за місяць, у якому виникло право на перерахунок пенсії за відповідною посадою (посадами) у тому державному органі, звідки особа звільнилася на пенсію;
щомісячні надбавки за особливі умови служби (крім надбавки за службу у віддаленій місцевості) особам, звільненим з військової служби, які проходили службу та обслуговували ядерну зброю на об`єктах С, у складальних бригадах ремонтно-технічних баз, у складі екіпажів атомних підводних човнів, на території військових полігонів, де проводилися випробування ядерної зброї або навчання із застосуванням такої зброї, та у військових частинах, що обслуговували космодром Байконур, якщо такі надбавки виплачувалися їм на день звільнення із служби у відсотках посадового окладу, що встановлювалися до 1 січня 2008 р. для обчислення розміру пенсії, але не більше розміру надбавок за особливі умови служби відповідно до законодавства.
Додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії, скасовані чи такі, що не виплачуються на момент виникнення права на перерахунок пенсії за відповідною посадою (посадами), крім зазначених у абзаці шостому цього пункту, для перерахунку пенсії не враховуються.
Припис пункту 5 Порядку визначає види грошового забезпечення для обчислення та перерахунку пенсії, звужуючи права пенсіонерів.
Частина надбавок, доплат, підвищень може не враховуватись під час перерахунку (скасовані чи такі, що не виплачуються) та може зменшуватись відсоткова складова надбавок, доплат, підвищень, котрі врахують під час перерахунку (врахують розмір на час виникнення права на перерахунок, а не на час призначення пенсії).
Це суперечить положенням пункту 6 частини 1 статті 92 Конституції України.
Так, цією нормою права встановлено, що виключно законами України визначаються форми і види пенсійного забезпечення.
Конституційний Суд України у рішенні від 13 травня 2015 року у справі №1-9/2015 зробив такий висновок.
Конституційний Суд України наголошує, що виключно Верховна Рада України шляхом прийняття законів визначає види грошового забезпечення для обчислення та перерахунку пенсій військовослужбовців та осіб, які мають право на пенсію за Законом, а Кабінет Міністрів України вживає заходів щодо забезпечення права осіб на пенсійне забезпечення, керуючись Конституцією та законами України.
Отже, перелік щомісячних додаткових видів грошового забезпечення, введення яких є підставою для перерахунку пенсій зазначених категорій осіб, визначається виключно законами України.
У процесі перерахунку пенсії роль Уряду України суто технічна, а нормотворча діяльність має бути спрямована на виконання такої функції, щоб не вступити у конфлікт з вимогами закону.
Спірні правовідносини врегульовані приписами частини 4 статті 63 Закону, якою встановлено, що усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, на умовах, у порядку і розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим із служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій.
Словосполучення і розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України суперечить приписам пункту 6 частини 1 статті 92 Основного Закону та згаданому правовому висновку Конституційного Суду України.
Тому, не враховується судом при прийнятті рішення разом з приписами пункту 5 Порядку (в редакції від 01 січня 2016 року) відповідно до приписів частини 3 статті 7 КАС України.
Цією нормою права встановлено, що у разі невідповідності правового акту Конституції України, закону України, міжнародному договору, згода на обов`язковість якого надана Верховною Радою України, або іншому правовому акту суд застосовує правовий акт, який має вищу юридичну силу, або положення відповідного міжнародного договору України.
Суд переходить до тлумачення згаданої норми Закону, не враховуючи словосполучення і розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України.
Так, підставою підвищення грошового забезпечення є Постанова 2, бо під відповідною категорією військовослужбовців треба розуміти поліцейських, які стали виконувати ті ж повноваження, що і працівники органів внутрішніх справ (міліціонери), що слідує і з приписів частини 3 статті 63 Закону.
Грошове забезпечення міліціонерів, яке враховувалось при призначені пенсії, включало посадовий оклад, оклад за спеціальне звання, надбавка за вислугу років, інші надбавки, доплати, підвищення та премію.
Під підвищенням грошового забезпечення треба розуміти зміну в бік збільшення складових, які враховувались при призначені пенсії.
Мова йде про збільшення: посадового окладу за посадою, яку обіймав, чи рівнозначною; окладу за спеціальне звання чи рівнозначне; надбавки за вислугу років, розмір якої не залежить від волі керівника, а тільки від кількості років служби.
Що стосується інших надбавок, доплат, підвищень та премії, то суд зазначає наступне.
Всі вони, які враховувались при призначенні пенсії, мають бути зазначені у довідці, незалежно від того, чи виплачуються поліцейським на підставі приписів Постанови 2.
Це пояснюється тим, що Закон дозволяє під час перерахунку пенсії збільшувати складові грошового забезпечення, а не зменшувати чи виключати їх.
Таке правило узгоджується з приписами частини 2 статті 22 Конституції України, оскільки право на пенсію відноситься до конституційного права, яке не може бути звужено у разі, коли набуто.
Їх розмір носив персональний (індивідуальний) характер та залежав від волі керівника і якості роботи працівника.
Відсоткове співвідношення інших надбавок, доплат, підвищень та премії може бути збільшено під час перерахунку пенсії у випадку, коли є меншим від мінімального розміру, що виплачується поліцейським.
У такому разі їх розмір має відповідати новій мінімальній величині.
Такий висновок охоплюється змістом збільшення грошового забезпечення поліцейських, який закладено у приписи частини 4 статті 63 Закону.
Складаючи довідку треба враховувати відповідність інших надбавок, доплат, підвищень, що виплачувались працівнику органів внутрішніх справ, по відношенню до тих, котрі виплачують поліцейським.
Зміна їх назви не доводить відмінність, котра встановлюється тільки за сутнісним змістом виплати, що визначає характер виконаної роботи.
Підсумовуючи, суд зробив висновок, що з 19 листопада 2019 року у Міністерства внутрішніх справ України (в особі відповідних структурних підрозділів) виник обов`язок видати позивачу довідку у зв`язку з втратою чинності припису пункту 3 Постанови, в якій мали бути відображені усі складові грошового забезпечення, з котрих призначалась пенсія вперше.
Щодо строку, з якого проводиться перерахунок пенсії.
Так, підставою видачі нової довідки відповідно до приписів частини 4 статті 63 Закону є підвищення грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців.
Така подія пов`язана з набуттям чинності Постановою 2, якою керувались, складаючи довідку у березні 2018 року.
Відповідно до приписів пункту 8 Постанови 2 остання набирає чинності з дня її опублікування та застосовується з дня набрання чинності Законом України Про Національну поліцію (далі Закон 2).
Закон 2 набрав чинності 07 листопада 2015 року.
Приписами частини 2 статті 51 Закону встановлено, що перерахунок пенсій, призначених особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом та членам їх сімей, провадиться з першого числа місяця, що йде за місяцем, в якому настали обставини, що тягнуть за собою зміну розміру пенсії.
Системний аналіз приписів частини 4 статті 63 та частини 2 статті 51 Закону вказує, що єдиною підставою перерахунку пенсії є підвищення грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців.
Якби не існувало Постанови, приписи якої визнані судом протиправними і нечинними, то перерахунок пенсії мав відбутися за період з 01 грудня 2015 року на підставі приписів Постанови 2.
Оскільки у Міністерства внутрішніх справ України виник обов`язок видати позивачу довідку у зв`язку з втратою чинності припису пункту 3 Постанови, то мова йде про відновлення порушеного права на перерахунок пенсії, котре виникло з 01 грудня 2015 року.
Тому, максимальний місячний строк, який встановлено приписами частини 2 статті 51 Закону, між підставою перерахунку пенсії і перерахунком не може бути застосований вдруге.
Таким чином, пенсія має бути перерахована з 19 листопада 2019 року.
Правовий висновок суду узгоджується з правовим висновком Верховного Суду у зразковій справі №560/2120/20 (справа про перерахунок пенсії працівників прокуратури).
У рішенні від 14 вересня 2020 року Верховний Суд зазначив, що перерахунок пенсії проводиться не з наступного місяця після прийняття Конституційним Судом рішення, яке відновило право на перерахунок пенсії, а з дня набрання ним чинності.
Отримавши довідку Установи про грошове забезпечення для перерахунку пенсії, у відповідача виник обов`язок перевірити на правильність складання і здійснити перерахунок.
Обов`язок перевірити довідку на правильність складання встановлено приписами пункту 9 Порядку.
Цією нормою права встановлено, що Пенсійний фонд України та його головні управління мають право перевіряти правильність складення довідок.
Приписами частини 4 статті 63 Закону визначено, що усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до приписів частини 1 статті 13 Закону розмір пенсії визначається у відсотковому відношенні до грошового забезпечення.
В Управління такі дані були.
Так, згідно довідки Установи від 17 січня 2024 року №7076 грошове забезпечення ОСОБА_2 станом на листопад 2019 року склало 21114,89 грн (а.с.12).
Підсумовуючи, суд зробив висновок, що Управління безпідставно відмовило у перерахунку пенсії.
Захист порушеного права полягає у зобов`язанні Управління перерахувати пенсію позивача по втраті годувальника з 19 листопада 2019 року.
Під час перерахунку має право перевірити довідку про розмір грошового забезпечення на правильність складання.
За таких обставин позов належить задовільнити.
Суд вийшов за межі позовних вимог в частині дати початку перерахунку, що дозволено відповідно до приписів частини 2 статті 9 КАС України.
Судові витрати складаються зі сплати судового збору в сумі 1211,20 грн (а.с.10).
Суд розподіляє їх відповідно до приписів статті 139 КАС України.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст.139, 243-246, 263, 371 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
Задовільнити позов.
Визнати протиправною бездіяльність Головного управління Пенсійного фонду України в Кіровоградській області щодо перерахунку пенсії за втратою годувальника ОСОБА_1 .
Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Кіровоградській області перерахувати пенсію за втратою годувальника ОСОБА_1 , починаючи з 19 листопада 2019 року, на підставі довідки Державної установи Територіальне медичне об`єднання МВС України по Кіровоградській області від 17 січня 2024 року №7076 і виплатити додаткові кошти.
Допустити до негайного виконання рішення суду в частині перерахунку і виплати пенсії за один місяць.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України в Кіровоградській області на користь ОСОБА_1 судові витрати у сумі 1211,20 грн.
Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Третього апеляційного адміністративного суду в апеляційному окрузі, що включає Дніпропетровську, Запорізьку та Кіровоградську області, протягом тридцяти днів з дня його складення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя Кіровоградського
окружного адміністративного суду Р.І. БРЕГЕЙ