ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
06 листопада 2024 рокуЛьвівСправа № 300/6529/23 пров. № А/857/21846/24
Восьмий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючий-суддя Довга О.І.,
суддя Глушко І.В.,
суддя Запотічний І.І.
розглянувши у порядку письмового провадження в м. Львові апеляційну скаргу Головного управління ДПС в Івано-Франківській області на рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 31 липня 2024 року (головуючий суддя Панікар І.В., м.Івано-Франківськ) у справі №300/6529/23 за адміністративним позовом Благодійної організації "Благодійний фонд "ПЕРЕМОГА ЖИТТЯ" до Головного управління ДПС в Івано-Франківській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення, -
В С Т А Н О В И В:
22.09.2023 позивач звернувся в суд першої інстанції з адміністративним позовом до Головного управління ДПС в Івано-Франківській області, в якому просив визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 21.08.2023 за № 008623/0707 про застосування штрафної санкції у розмірі 234859,00 грн.
Позов обґрунтовує тим, що оскаржуване податкове повідомлення-рішення від 21.08.2023 № 008623/0707, ґрунтується на висновках акту перевірки від 24.07.2023 № 8648/09-19-07/44740349, які, на думку позивача, не відповідають дійсності та суперечать нормам податкового законодавства. Зокрема, позивач не погоджується з висновками викладеними в Акті перевірки, оскільки зафіксовані в ньому порушення, позивачем насправді не були допущені, а оскаржуване податкове повідомлення-рішення винесено з порушенням норм Податкового кодексу України № 2755-VI від 02.12.2010 та Закону України «Про валюту і валютні операції» № 2473-VIII від 21.06.2018. Податкове повідомлення-рішення № 008623/0707 від 21.08.2023 прийняте відповідачем без належного дослідження та встановлення дійсних обставин справи, які мають для неї значення та є безпідставним.
Рішенням Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 31 липня 2024 року адміністративним позов задоволено. Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення Головного управління Державної податкової служби в Івано-Франківській області від 21.08.2023 № 008623/0707.
Не погоджуючись з прийнятим судовим рішенням, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій, покликаючись на порушенням норм матеріального права зазначив, що за результатами перевірки складено акт від 24.07.2023 № 8648/09-19-07-07/44740349 та встановлено порушення статті 13 Закону України від 21.06 № 2473-VIII «Про валюту і валютні операції», зокрема, здійснення розрахунків по імпортному контракту № 1 від 31.05.2022 з нерезидентом BIOMEDICO (Польща) та донараховано пеню у сфері ЗЕД суму 234859,00 грн. Представник відповідача вказала, що БО «БФ «ПЕРЕМОГА ЖИТТЯ» відповідно до контракту № 1 від 31.03.2022, отримавши гуманітарну допомогу, не виконала вимоги п. 147 Постанови Національного банку від 24.02.2022 № 18 «Про роботу банківської системи в період запровадження воєнного стану», а саме передано аптечки першої допомоги (код УКТЗЕД 33196000) суб`єктам, які не підпадають під визначення Постанови Кабінету Міністрів України від 01.03.2022 за № 174 «Деякі питання пропуску гуманітарної допомоги через митний кордон України в умовах воєнного стану». Водночас, «БФ «ПЕРЕМОГА ЖИТТЯ» не надала обґрунтованих пояснень чи додаткових документів, в тому числі Акти приймання - передачі гуманітарної допомоги, одержаної відповідно до контракту № 1 від 31.03.2023 з нерезидентом BIOMEDICO (Польща) для правоохоронних органів, Міністерства оборони України, військовим частинам Збройних Сил України, іншим військовим формуванням. Просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нове, яким в задоволенні позову відмовити.
16.09.2024 позивачем до суду подано відзив на апеляційну скаргу. Доводи відзиву аналогічні доводам адміністративного позову. Крім того, зазначає, що доводи апеляційної скарги в цілому не є суттєвими і не дають підстав для висновку про неповне з`ясування Львівським окружним адміністративним судом обставин, що мають значення для даної справи чи щодо порушення норм матеріального та процесуального права. Вказує, що апеляційна скарга є необґрунтованою і такою, що не підлягає до задоволення. Наголошує, що суд першої інстанції правильно застосував норми діючого законодавства та ухвалив законне і справедливе судове рішення. Просить відмовити в задоволенні апеляційної скарги.
У відповідності до частини першої статті 311 Кодексу адміністративного судочинства України (КАС) суд апеляційної інстанції вважає за можливе розглянути справу в порядку письмового провадження, так як апеляційну скаргу подано на рішення суду першої інстанції, що ухвалене в порядку письмового провадження (без повідомлення сторін) за наявними у справі матеріалами.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, суд приходить до висновку, що апеляційну скаргу слід залишити без задоволення з огляду на наступні підстави.
Судом встановлені наступні обставини.
Відповідно до виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань вид діяльності Благодійної організації "Благодійний фонд "ПЕРЕМОГА ЖИТТЯ" визначений як: 88.99 Надання іншої соціальної допомоги без забезпечення проживання, н.в.і.у (основний).
31 березня 2022 року між БО «БФ «ПЕРЕМОГА ЖИТТЯ» (Покупець) та юридичною особою нерезидентом BIOMEDICO (Постачальник) укладено Контракт № 1 на постачання товарів, відповідно до якого купівля покупцем товару, за цим Контрактом, здійснюється з метою виконання завдань та цілей, які передбачені статутом покупця, а саме: надання допомоги Збройним Силам України, іншим військовим формуванням, з метою підтримання їх боєздатності у зв`язку з збройною агресією росії проти України».
Відповідно до п.1. 1 Контракту постачальник (BIOMEDICO) зобов`язується поставити передати у власність покупця (БО «БФ «ПЕРЕМОГА ЖИТТЯ») товар в асортименті, кількості та за ціною, що визначені у спецу зобов`язується прийняти або рахунках-фактурах (інвойсах) до Контракту, а покупець зобов`язується прийняти та оплатити поставлений товар.
Пунктом 2.3.1 Контракту визначено, що оплата за товар проводиться шляхом 100% передоплати, яка здійснюється Покупцем впродовж 150 банківських днів з моменту отримання проформи інвойсу від Постачальника.
Товар імпортовано згідно декларацій, що визнаються як гуманітарна допомога у відповідності до Постанови Кабінету Міністрів України від 01 березня 2022 року № 174 "Деякі питання пропуску гуманітарної допомоги через митний кордон України в умовах воєнного стану".
На виконання Контракту № 1 від 31.03.2022 БО "БФ ПЕРЕМОГА ЖИТТЯ" здійснено передоплату нерезиденту BIOMEDICO (Польща). Для закупівлі 4840 штук - (військової індивідуальної пов`язки ізраїльського типу, невідкладна пов`язка, військові ножиці, рятувальні жилети, аптечка першої допомоги, джгути тактичні 95 см, тефлон, розмір 18см/7 з нерезидентом BIOMEDICO (Продавець) аптечки першої допомоги (код УКТЗЕД 33196000), що підтверджується банківськими виписки від 04.10.2022 в сумі 114950,00 польських злотих, від 07.11.2022 в сумі 29645,00 польських злотих та від 10.11.2022 в сумі 51497,60 польських злотих.
На підставі направлення на перевірку від 11.07.2023 № 1923, виданого Головним управлінням ДПС в Івано-Франківській області ОСОБА_1 , головним державним інспектором відділу перевірок фінансових операцій управління податкового аудиту Головного управління ДПС в Івано-Франківській області, відповідно до п.п. 19 1.1.4. п. 19.1 ст.19, п.п. 20.1.4. п.20.1 ст. 20 розділу 1, підпункту 69.2 пункту 69 підрозділу 10 «Інші перехідні положення» розділу ХХ Податкового кодексу України від 02 грудня 2010 року № 2755-VI (зі змінами та доповненнями) та на підставі наказу Головного управління ДПС в Івано-Франківській області від 07.07.2023 № 1174-п, проведена документальна позапланова виїзна перевірка Благодійної організації «Благодійний фонд ПЕРЕМОГА ЖИТТЯ» з питань дотримання вимог валютного законодавства України при здійсненні зовнішньоекономічної діяльності за період з 24.03.2022 по 30.06.2023, відповідно до затвердженого переліку питань документальної перевірки.
За результатами перевірки складено акт від 24.07.2023 за № 8648/09-19-07-07/44740349, відповідно до змісту якого констатовано порушення позивачем, зокрема, порушення статті 13 Закону України від 21.06.2018 за № 2473-VIII «Про валюту і валютні операції» при здійсненні розрахунків по імпортному контракту № 1 від 31.05.2022 з нерезидентом BIOMEDICO (Польща).
01.08.2023 Благодійна організація «Благодійний фонд ПЕРЕМОГА ЖИТТЯ» подала до ГУ ДПС в Івано-Франківській області заперечення на акт документальної позапланової перевірки від 24.07.2023 № 8648/09-19-07-07/44740349.
Податковий орган, згідно листа за № 1246/6/09-19-07-07-06 від 17.08.2023 повідомив позивача про те, що за результатами розгляду заперечення від 01.08.2023 висновок Акту 24.07.2023 № 8648/09-19-07-07/44740349 залишено без змін. На підставі акту перевірки від 24.07.2023 № 8648/09-19-07-07/44740349, відповідачем прийнято податкове повідомлення-рішення від 21.08.2023 № 008623/0707, яким до позивача застосовано штрафні (фінансові) санкції в розмірі 234859,00 грн.
Не погоджуючись з оскаржуваним податковим повідомленням-рішенням, позивач звернувся в суд першої інстанції з позовом.
Приймаючи оскаржуване рішення, суд першої інстанції дійшов висновку, що відповідач, як суб`єкт владних повноважень, не довів ті обставини, на яких ґрунтуються його заперечення.
Суд апеляційної інстанції погоджується з таким висновком з огляду на наступне.
Згідно із положеннями ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів регулює Податковий кодекс України (ПК України), який, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.
Відповідно до підпункту 62.1.3. пункту 62.1 статті 62 ПК України податковий контроль здійснюється шляхом перевірок та звірок відповідно до вимог цього Кодексу, а також перевірок щодо дотримання законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, у порядку, встановленому законами України, що регулюють відповідну сферу правовідносин.
Відповідно до статті 75 ПК України контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки. Камеральні та документальні перевірки проводяться контролюючими органами в межах їх повноважень виключно у випадках та у порядку, встановлених цим Кодексом, а фактичні перевірки - цим Кодексом та іншими законами України, контроль за дотриманням яких покладено на контролюючі органи. Документальною перевіркою вважається перевірка, предметом якої є своєчасність, достовірність, повнота нарахування та сплати усіх передбачених цим Кодексом податків та зборів, а також дотримання валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами) та яка проводиться на підставі податкових декларацій (розрахунків), фінансової, статистичної та іншої звітності, регістрів податкового та бухгалтерського обліку, ведення яких передбачено законом, первинних документів, які використовуються в бухгалтерському та податковому обліку і пов`язані з нарахуванням і сплатою податків та зборів, виконанням вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також отриманих в установленому законодавством порядку контролюючим органом документів та податкової інформації, у тому числі за результатами перевірок інших платників податків. Документальна позапланова перевірка не передбачається у плані роботи контролюючого органу і проводиться за наявності хоча б однієї з підстав, визначених цим Кодексом. Документальною виїзною перевіркою вважається перевірка, яка проводиться за місцезнаходженням платника податків чи місцем розташування об`єкта права власності, стосовно якого проводиться така перевірка.
Відповідно до змісту акту перевірки від 24.07.2023 за № 8648/09-19-07-07/44740349, відповідач констатував наявність порушення статті 13 Закону України від 21.06.2018 за № 2473-VIII «Про валюту та валютні операції» при здійсненні розрахунку по імпортованому контракту № 1 від 31.05.2022 з нерезидентом щодо купівлі товару визначеного, як гуманітарна допомога.
На підставі статті 1 Закону України «Про гуманітарну допомогу» № 1192 від 22.10.1999 (Закон № 1192) гуманітарна допомога це цільова адресна безоплатна допомога в грошовій або натуральній формі, у вигляді безповоротної фінансової допомоги або добровільних пожертвувань, або допомога у вигляді виконання робіт, надання послуг, що надається іноземними та вітчизняними донорами із гуманних мотивів отримувачам гуманітарної допомоги в Україні або за кордоном, які потребують її у зв`язку з соціальною незахищеністю, матеріальною незабезпеченістю, важким фінансовим становищем, виникненням надзвичайного стану.
Гуманітарна допомога є різновидом благодійництва і має спрямовуватися відповідно до обставин, об`єктивних потреб, згоди її отримувачів та за умови дотримання вимог статті 3 Закону України «Про благодійну діяльність та благодійні організації» № 5073-VI від 05.07.2012.
Абзацом 6 статті 1 Закону № 1192 передбачено, що отримувачі гуманітарної допомоги - такі юридичні особи, яких зареєстровано в установленому Кабінетом Міністрів України порядку в Єдиному реєстрі отримувачів гуманітарної допомоги: а) підприємства громадських організацій осіб з інвалідністю, ветеранів війни та праці, а також підприємства, установи та організації, що утримуються за рахунок бюджетів, уповноважені ними державні установи та органи місцевого самоврядування; б) благодійні організації, створені у порядку, визначеному Законом України "Про благодійну діяльність та благодійні організації"; в) громадські організації осіб з інвалідністю, ветеранів війни та праці, Товариство Червоного Хреста України та його обласні організації, творчі спілки, а також громадські організації, створені для здійснення передбаченої їх статутними документами екологічної, оздоровчої, аматорської, спортивної, культурної, освітньої та наукової діяльності; г) релігійні організації, зареєстровані у порядку, передбаченому Законом України "Про свободу совісті та релігійні організації"; ґ) реабілітаційні установи для осіб з інвалідністю та дітей з інвалідністю, які мають відповідну ліцензію на здійснення реабілітаційних послуг, незалежно від відомчого підпорядкування, типу і форм власності.
Відповідно із виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань позивач зареєстрований як благодійна організація, вид економічної діяльності 88.99. Надання іншої соціальної допомоги без забезпечення проживання, н.в.і.у. (основний).
Правові засади здійснення валютних операцій, валютного регулювання та валютного нагляду врегульовані Законом України «Про валюту і валютні операції» № 2473, Положенням про заходи захисту та визначення порядку здійснення окремих операцій в іноземній валюті, затвердженим постановою Правління НБУ від 02.01.2019 № 5 та Інструкцією про порядок валютного нагляду банків за дотриманням резидентами граничних строків розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів, затвердженою постановою Правління НБУ від 02.01.2019 № 7.
Згідно з статтею 10 Закону № 2473 уповноважені установи зобов`язані надавати Національному банку України інформацію про валютні операції, що здійснюються суб`єктами валютних операцій через ці установи, а також про власні валютні операції. Суб`єкти валютних операцій - резиденти зобов`язані надавати інформацію про їхні валютні операції уповноваженим установам, через які здійснюються такі валютні операції. Національний банк України визначає зміст, форму, періодичність, строки, спосіб та порядок надання інформації про валютні операції відповідно до цієї статті та зобов`язань України щодо обміну інформацією, передбачених міжнародними угодами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України.
Згідно з частиною 1 статті 13 Закону України «Про валюту і валютні операції» НБУ має право встановлювати граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів та встановлювати мінімальні граничні суми операцій з експорту та імпорту товарів, на які поширюються встановлені відповідно до Закону граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів.
Відповідно до частини 3 статті 13 Закону України «Про валюту і валютні операції» у разі встановлення НБУ граничного строку розрахунків за операціями резидентів з імпорту товарів їх поставка має здійснюватися у строки, зазначені в договорах, але не пізніше, встановленого НБУ граничного строку розрахунків з дня здійснення авансового платежу (попередньої оплати). У разі встановлення НБУ граничного строку розрахунків за операціями резидентів з імпорту товарів їх поставка має здійснюватися у строки, зазначені в договорах, але не пізніше встановленого НБУ граничного строку розрахунків з дня здійснення авансового платежу (попередньої оплати). За окремими операціями з експорту та імпорту товарів граничні строки розрахунків, встановлені НБУ, можуть бути подовжені центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері економічного розвитку, шляхом видачі висновку.
Відповідно до частини 8 статті 13 Закону України «Про валюту і валютні операції» центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику, за результатами перевірки стягує у встановленому законом порядку з резидентів пеню, передбачену частиною п`ятою цієї статті. Органами валютного нагляду відповідно до цього Закону, є НБУ та центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику. Органи валютного нагляду в межах своєї компетенції здійснюють нагляд за дотриманням резидентами та нерезидентами з валютного законодавства.
Відповідно до частини 2 та 7 статті 11 Закону України «Про валюту і валютні операції» валютний нагляд здійснюється агентами валютного нагляду з метою встановлення відповідності здійснюваних валютних операцій валютному законодавству з урахуванням ризик-орієнтованого підходу. Банки як уповноважені установи - агенти валютного нагляду під час проведення ними валютних операцій здійснюють безпосередній нагляд за виконанням вимог валютного законодавства резидентами (крім інших уповноважених установ) та нерезидентами, що здійснюють валютні операції через ці уповноважені установи.
Відповідно до частини 11 статті 11 Закону України «Про валюту та валютні операції» у разі виявлення агентом валютного нагляду порушення суб`єктом валютної операції валютного законодавства агент валютного нагляду запобігає проведенню такої валютної операції та інформує про таку валютну операцію орган валютного нагляду у порядку, встановленому НБУ.
Банк надає НБУ інформацію про виявлені факти ненадходження, в установлені НБУ граничні строки розрахунків валютних цінностей (п. п. 1 п. 25 Інструкції № 7).
Відповідно до пункту 21 Розділу II Положення про заходи захисту та визначення порядку здійснення окремих операцій в іноземній валюті, затвердженого постановою Правління НБУ № 5, граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів становлять 365 календарних днів.
Пунктом 14-2 постанови правління Національного Банку України від 24 лютого 2022 року № 18 «Про роботу банківської системи в період запровадження воєнного стану» (Постанова № 18) визначено, що граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів становлять 180 календарних днів та застосовуються до операцій, здійснених з 05 квітня 2022 року.
Разом з тим, відповідно до пункту 14 прим. 6 постанови Правління НБУ № 18 в період запровадження воєнного стану банк не має права завершити здійснення валютного нагляду за дотриманням резидентами граничних строків розрахунків за операцією з експорту/імпорту товарів на підставі документів про припинення зобов`язань зарахуванням зустрічних однорідних вимог.
Вимоги абзацу першого п. 14 прим. 6 Постанови № 18 не поширюються на випадки завершення здійснення валютного нагляду за дотриманням резидентами граничних строків розрахунків у разі припинення зобов`язань зарахуванням зустрічних однорідних вимог за операціями: 1) операторів телекомунікацій з оплати міжнародних телекомунікаційних послуг (міжнародного роумінгу та пропуску міжнародного трафіка); 2) з оплати страхових платежів (страхових внесків, страхових премій) за договорами перестрахування (включаючи сертифікати, поліси, ковер-ноти, сліпи, бордеро премій, бордеро збитків), укладеними з перестраховиками-нерезидентами, зазначеними в підпунктах 16 - 19 прим. 1 п. 14 Постанови № 18.
Відповідно до пункту 14 прим. 19 Постанови № 18 банк не має права завершити здійснення валютного нагляду за дотриманням резидентами граничних строків розрахунків за операцією з імпорту товарів, якщо відбувається повне або часткове повернення імпортеру коштів з рахунку нерезидента, відкритого в банку в Україні.
Відповідно до пункту 6 розділу ІІ Постанови НБУ від 02.01.2019 № 7 "Про затвердження Інструкції про порядок валютного нагляду банків за дотриманням резидентами граничних строків розрахунків операціями з експорту та імпорту товарів" банк згідно здійснює валютний нагляд за дотриманням резидентом граничних строків розрахунків за: 1) операцією резидента з експорту товарів, якщо на дату митного оформлення продукції або виконання резидентом робіт, надання послуг, експорту прав інтелектуальної власності, інших немайнових прав, призначених для продажу (оплатної передачі), розрахунки за такою операцією не завершені (кошти від продажу нерезиденту товару на поточний рахунок резидента не надійшли або надійшли не в повному обсязі) або в банку немає інформації про завершення розрахунків за такою операцією; 2) операцією резидента з імпорту товарів, якщо на дату оплати резидентом товару [а в разі застосування розрахунків у формі документарного акредитива - на дату здійснення банком платежу на користь нерезидента (дату списання коштів з рахунку банку)] нерезидентом не була здійснена поставка за операцією з імпорту товару з оформленням типів МД, зазначених у підпункті 3 пункту 9 розділу III цієї Інструкції, та відображенням інформації про таке оформлення у реєстрі МД, або документів, зазначених у підпунктах 3, 4 пункту 9 розділу III цієї Інструкції, або в банку немає інформації про здійснення поставки за такою операцією; 3) імпортною операцією резидента, якщо на дату оплати резидентом продукції [а в разі застосування розрахунків у формі документарного акредитива - на дату здійснення банком платежу на користь нерезидента (дату списання коштів з рахунку банку)] імпортна операція без увезення продукції на територію України не була завершена або в банку немає інформації про завершення імпортної операції без увезення продукції на територію України. Банк перевіряє операції, не зазначені в підпунктах 1 - 3 пункту 6 розділу II цієї Інструкції, під час настання події (переказу резидентом коштів на користь нерезидента, надходження від нерезидента коштів на користь резидента, отримання реєстру МД за відповідною операцією) і надалі банк не здійснює за ними валютний нагляд щодо дотримання резидентом граничного строку розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів згідно з вимогами цієї Інструкції.
Згідно пункту 7 розділу ІІ Постанови НБУ від 02.01.2019 № 7 банк розпочинає відлік установлених Національним банком граничних строків розрахунків з дати: 1) оформлення МД типу ЕК-10 Експорт, ЕК-11 Реекспорт на продукцію, що експортується (якщо продукція згідно із законодавством України підлягає митному оформленню), або підписання акта або іншого документа, що засвідчує поставку нерезиденту товару відповідно до умов експортного договору (якщо товар згідно із законодавством України не підлягає митному оформленню), - за операціями з експорту товарів; 2) здійснення платежу (списання коштів з рахунку клієнта), а в разі застосування розрахунків у формі документарного акредитива - здійснення банком платежу на користь нерезидента (списання коштів з рахунку банку) - за операціями з імпорту товарів. Датою здійснення платежу на користь нерезидента - постачальника товару вважається дата здійснення банком платежу на користь нерезидента - постачальника товару, якщо оплата зобов`язань резидента за операцією з імпорту товару здійснюється за рахунок коштів, отриманих від банку на підставі кредитного договору без зарахування цих коштів на поточний рахунок такого резидента в банку.
Відповідно до пункту 9 Інструкції № 7 банк завершує здійснення валютного нагляду за дотриманням резидентами граничних строків розрахунків, зокрема: 1) якщо сума незавершених розрахунків за операцією з експорту, імпорту товарів не перевищує незначної суми. У разі здійснення розрахунків за експорт, імпорт товарів в іноземній валюті сума незавершених розрахунків за операцією з експорту, імпорту товарів визначається за офіційним курсом гривні до іноземних валют, установленим Національним банком на дату останньої події за відповідною операцією (остання дата платежу/надходження грошових коштів, дата поставки товару, дата зарахування зустрічних однорідних вимог); 2) у разі експорту товару - після зарахування на поточний рахунок резидента в банку грошових коштів, що надійшли від нерезидента за товар (уключаючи кошти, переказані резидентом із власного рахунку, відкритого за кордоном, якщо розрахунки за експорт товару здійснювалися через рахунок резидента, відкритий за кордоном, та резидентом подано документи іноземного банку, які підтверджують зарахування коштів від нерезидента за товар), або від банку (резидента або нерезидента) за документарним акредитивом, відкритим на користь резидента за операцією з експорту товару, або в порядку, визначеному пунктом 16-2 розділу IV цієї Інструкції; 3) у разі імпорту продукції, яка ввозиться в Україну, - після отримання інформації з реєстру МД про здійснення поставки за імпортною операцією з оформленням МД типу IM-40 Імпорт, IM-41 Реімпорт, ІМ-51 Переробка на митній території, IM-72 Безмитна торгівля, IM-75 Відмова на користь держави, IM-76 Знищення або руйнування (якщо продукція згідно із законодавством України підлягає митному оформленню) або після пред`явлення резидентом документа (крім МД), який використовується для митного оформлення продукції (якщо на продукцію, що імпортується, згідно із законодавством України не оформляється МД); 4) у разі імпорту робіт, послуг, прав інтелектуальної власності та інших немайнових прав, призначених для продажу (оплатної передачі), - після пред`явлення резидентом акта, рахунку (інвойсу) або іншого документа, який згідно з умовами договору засвідчує виконання нерезидентом робіт, надання послуг, передавання прав інтелектуальної власності та інших немайнових прав, призначених для продажу (оплатної передачі); 5) у разі імпорту продукції без її увезення на територію України - після зарахування грошових коштів від нерезидента на поточний рахунок резидента в банку в разі продажу нерезиденту продукції в повному обсязі за межами України (уключаючи кошти, переказані резидентом із власного рахунку, відкритого за кордоном, якщо розрахунки за продаж нерезиденту продукції за межами України здійснювалися через рахунок резидента, відкритий за кордоном, та резидентом подано документи іноземного банку, які підтверджують зарахування коштів від нерезидента за продукцію) або подання документів, що підтверджують використання резидентом продукції за межами України на підставі договорів (контрактів, угод), інших форм документів, що застосовуються в міжнародній практиці та можуть уважатися договором; 6) у разі заміни кредитора в зобов`язанні за операцією з експорту товарів - після зарахування на поточний рахунок резидента - нового кредитора в банку грошових коштів, що надійшли від нерезидента-боржника за поставлений резидентом - первісним кредитором товар, та за наявності документів про заміну кредитора в зобов`язанні за операцією з експорту товарів.
Разом із тим, відповідно до п. 14 прим. 7 Постанови № 18 банк, крім підстав, передбачених в Інструкції № 7, має право завершити здійснення валютного нагляду за дотриманням резидентами граничних строків розрахунків за операціями з імпорту продукції, яка ввозиться в Україну як гуманітарна допомога, на підставі одного з таких пакетів документів (оригіналів або їх копій), що підтверджують: 1) пропуск через митний кордон України гуманітарної допомоги в порядку, передбаченому постановою Кабінету Міністрів України від 01 березня 2022 року № 174 «Деякі питання пропуску гуманітарної допомоги через митний кордон України в умовах воєнного стану» (зі змінами), якими можуть бути декларація про перелік товарів, що визнаються гуманітарною допомогою, або витяг з автоматизованої системи митного оформлення, або інші видані митними органами документи, що підтверджують ввезення гуманітарної допомоги на територію України. Також мають бути надані документи (оригінали або їх копії), що підтверджують передавання/одержання ввезеної гуманітарної допомоги її отримувачу(ем). Датою завершення здійснення валютного нагляду за дотриманням резидентами граничних строків розрахунків за операціями з імпорту продукції, яка ввозиться (надходить) в Україну як гуманітарна допомога, є дата пропуску через митний кордон України гуманітарної допомоги; 2) отримання ввезеної гуманітарної допомоги правоохоронними органами, Міністерством оборони України, військовими частинами Збройних Сил України, іншими військовими формуваннями та суб`єктами, що здійснюють боротьбу з тероризмом відповідно до закону та/або беруть участь у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації, іншими органами державної влади, органами місцевого самоврядування, а також установами або організаціями, що створені цими органами та утримуються за рахунок коштів державного або місцевого бюджету. Датою завершення здійснення валютного нагляду за дотриманням резидентами граничних строків розрахунків за операціями з імпорту продукції, яка ввозиться (надходить в Україну як гуманітарна допомога, може бути дата отримання ввезеної гуманітарної допомоги особами, зазначеними в п.п. 2 п. 14 прим. 7 Постанови № 18, за відсутності документів, що підтверджують дату пропуску через митний кордон України гуманітарної допомоги.
Отже, пункт 14.7 Постанови Правління НБУ № 18 регулює на основі яких саме документів та коли банк завершує валютний нагляд, але не встановлює термінів передачі одержувачам допомоги. Банк має право прийняти рішення про необхідність подання резидентами додаткових документів, пов`язаних зі здійсненням імпорту продукції, що ввозиться в Україну як гуманітарна допомога, для здійснення валютного нагляду за дотриманням резидентами граничних строків розрахунків. Водночас, порушення резидентами строку розрахунків, встановленого згідно з статтею 13 Закону № 2473, тягне за собою нарахування пені за кожний день прострочення в розмірі 0,3 відсотка суми неодержаних грошових коштів за договором (вартості недопоставленого товару) у національній валюті (у разі здійснення розрахунків за зовнішньоекономічним договором (контрактом) у національній валюті) або в іноземній валюті, перерахованій у національну валюту за курсом НБУ, встановленим на день виникнення заборгованості. Загальний розмір нарахованої пені не може перевищувати суми неодержаних грошових коштів за договором (вартості недопоставленого товару).
Відповідно до пункту 13 статті 16 Закону № 2473 відповідальність, передбачена частиною п`ятою статті 13 Закону № 2473, не застосовується до резидентів суб`єктів господарювання, що вчинили відповідне правопорушення, якщо імпортні операції не можуть бути завершені внаслідок дії постанови Кабінету Міністрів України «Про застосування заборони ввезення товарів з Російської Федерації» від 09 квітня 2022 року № 426.
Оглядаючи матеріали справи, колегія суддів зазначає наступне.
Між БО «БФ «ПЕРЕМОГА ЖИТТЯ» (Покупець) та юридичною особою нерезидент BIOMEDICO (Постачальник) укладено контракт № 1 від 31.03.2022 щодо постачання товарів, відповідно до якого купівля покупцем товару, за цим Контрактом, здійснюється з метою виконання завдань та цілей, які передбачені статутом покупця, а саме: надання допомоги Збройним Силам України, іншим військовим формуванням, з метою підтримання їх боєздатності у зв`язку з збройною агресією росії проти України». Умови платежу - оплата за товар проводиться шляхом 100% передоплати, яка здійснюється Покупцем впродовж 150 банківських днів з моменту отримання проформи інвойсу від Постачальника. Умови поставки - згідно правил Інкотермс-2010.
Станом на початок перевіряємого періоду (30.06.2023) заборгованість по балансу рахунку 632 «Розрахунки з іноземними постачальниками» відсутня. При цьому, під час перевірки встановлено, що позивачем за період з 24.03.2022 по 30.06.2023 здійснювалися імпортні операції з нерезидентами Польщі.
Так, нерезидентом BIOMEDICO для здійснення оплати надав покупцю Інвойс проформи, а саме Інвойс проформа № PROF 241/2022 від 31.03.2022 на суму 114 950,00 польських злотих, для закупівлі 1 210 штук - Аптечок першої допомоги 40 елементів; Інвойс проформа № BOK/2595/10/2022 від 31.10.2022 на суму 29 645,00 польських злотих, для закупівлі 1210 штук «Джгут тактичний, 95см»; Інвойс проформа № BOK/2683/11/2022 від 09.11.2022 на суму 51 497,60 польських злотих, для закупівлі 1 210 штук - Ножиці військові, рятувальні, тефлон, розмір 18см/7 та Військова індивідуальна пов`язка ізраїльського типу. Екстрений бандаж.
В свою чергу БО «БФ «ПЕРЕМОГА ЖИТТЯ» на виконання умов Контракту здійснило на користь Постачальника платежі відповідно до вказаних вище інвойс проформ, що підтверджуються документами, а саме платіжною інструкцією № 3JBKLMA від 04.10.2022 з протоколом підписання від 04.10.2022 на суму 114 950,00 польських злотих; платіжної інструкції № 4JBKLMB від 07.11.2022 з протоколом підписання від 07.11.2022 на суму 29 645,00 польських злотих; платіжної інструкції № 5JBKLMB від 10.11.2022 з протоколом підписання від 10.11.2022 на суму 51 497,60 польських злотих.
Так, товар (платіжний документ від 04.10.2022 на суму 114950, польських злотих) надійшов 24.12.2022 (митна декларація від 24.12.2022), строк поставки товару з дати авансового платежу становить 82 календарних дні.
Товар на суму 29 645,00 польських злотих (платіжний документ від 07.11.2022 на суму 29 645,00 польських злотих) надійшов 24.12.2022 (митна декларація від 24.12.2022).
Товар на суму 51 497,60 польських злотих (платіжний документ від 10.11.2022 на суму 51 497,60 польських злотих) надійшов 24.12.2022 (митна декларація від 24.12.2022).
Наявність складу валютного правопорушення, передбаченого частиною 3 статті 13 Закону № 2473-VІІІ, законодавець пов`язує, в першу чергу, з фактом вчинення резидентом дій або допущення бездіяльності, що зумовили недотримання граничних строків поставки за імпортними операціями. При цьому, значення має не лише сам факт допущення вчинення відповідних дій чи допущення бездіяльності, а й також можливість резидента вплинути на перебіг таких строків. Валютне правопорушення фактично є правовою підставою юридичної відповідальності, а відтак, як і будь-яке інше правопорушення, характеризується сукупністю об`єктивних і суб`єктивних ознак, що утворюють його склад. Об`єктивна сторона становить собою сукупність зовнішніх ознак, що характеризують дане правопорушення, таких як: протиправне діяння (дія чи бездіяльність) суб`єкта права, його шкідливі наслідки, причинно-наслідковий зв`язок між діянням і його результатом. У свою чергу, суб`єктивна сторона правопорушення визначається ставленням до наслідків і характеризується наявністю вини у формі прямого або непрямого умислу.
Нормами статті 109 ПК України чітко визначено випадки, коли необхідною умовою є встановлення вини. Відтак, спірні обставини у даній адміністративній справі не входить до вказаного переліку. Тобто, відповідальність за податкове правопорушення має бути передбачена саме ПК України, проте за порушення вимог, встановлених іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи (п. 109.2 статті 109 ПК України), відповідальність передбачена Законом України «Про валюту і валютні операції».
У даному ж випадку, позивач протягом визначеного законом строку вжив дієвих заходів з метою виконання зобов`язання з нерезидентом, а також, спонукання контрагента на користь якого придбавався товар до виконання умов договору.
Колегія суддів наголошує, що діючи на власний ризик в межах умов контракту, позивач не був позбавлений можливості врегулювати договірні відносини з урахуванням загальнодоступних правил валютного контролю, врахувавши ризики їх недодержання контрагентом в Україні.
Таким чином, позивачем не було порушено граничних строків розрахунків за імпортним контрактом від 31.05.2022 № 1, а нарахована пеня за податковим повідомленням-рішенням від 21.08.2023 № 008623/0707, є незаконною.
Враховуючи викладене, апеляційний суд вважає, що податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС в Івано-Франківській області від 21.08.2023 № 008623/0707 винесено необґрунтовано.
Щодо доводів апелянта про те, що БО «БФ «ПЕРЕМОГА ЖИТТЯ» не виконано вимоги п.14.7 Постанови Національного банку від 24.02.2022, № 18 "Про роботу банківської системи в період запровадження воєнного стану" із змінами та доповненнями, а саме передано (аптечки першої допомоги, код УКТЗЕД 33196000) згідно актів приймання-передачі (зазначення сум, в яких передано благодійну допомогу) та передано товар суб`єктам, які не підпадають під визначення Постанови Кабінету Міністрів України, від 01.03.2022 № 174 "Деякі питання пропуску гуманітарної допомоги через митний кордон України в умовах воєнного стану", колегія суддів зазначає, що вищевказаною постановою встановлено, що на період воєнного стану пропуск через митний кордон України гуманітарної допомоги (у тому числі таких товарів гуманітарної допомоги, як спеціальні засоби індивідуального захисту (каски, виготовлені відповідно до військових стандартів або технічних умов, чи їх еквіваленти та спеціально призначені для них компоненти (тобто підшоломи, амортизатори), що класифікуються у товарній підкатегорії згідно з УКТЗЕД 6506 10 80 00; бронежилети, що класифікуються у товарній підкатегорії згідно з УКТЗЕД 6211 43 90 00), виготовлені відповідно до військових стандартів, зокрема стандартів НАТО, або військових умов для потреб правоохоронних органів, Збройних Сил та інших військових формувань, утворених відповідно до законів України, Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації, інших суб`єктів, що здійснюють боротьбу з тероризмом відповідно до закону; нитки для виготовлення бронежилетів, що класифікуються у товарних підкатегоріях згідно з УКТЗЕД 5402 11 00 00 та 5407 10 00 00; тканини (матеріали) для виготовлення бронежилетів, що класифікуються у товарних підкатегоріях згідно з УКТЗЕД 3920 10 89 90, 3921 90 60 00, 5603 14 10 00, 6914 90 00 00), безпілотні літальні апарати та їх частини цивільного призначення та подвійного використання від донорів (у значенні Закону України Про гуманітарну допомогу) здійснюється за місцем перетину митного кордону України шляхом подання в паперовій або електронній формі декларації, заповненої особою, що перевозить відповідний товар, за формою згідно з додатком 1 без застосування заходів нетарифного регулювання зовнішньоекономічної діяльності та без оформлення гарантійних листів, зазначених у абзаці п`ятому цього пункту. Товари, пропуск яких здійснюється відповідно до абзацу першого цього пункту, визнаються гуманітарною допомогою за декларативним принципом без прийняття відповідного рішення спеціально уповноважених державних органів з питань гуманітарної допомоги. Пропуск через митний кордон України товарів гуманітарної допомоги, наведених у додатку 2, здійснюється відповідно до абзацу першого цього пункту за умови подання до митних органів гарантійного листа кінцевого користувача товарів за формою, наведеною в додатку 3.
Відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України, від 01.03.2022 № 174 зазначений лист оформлюється кінцевим користувачем товарів гуманітарної допомоги, яким є орган військового управління, визначений Міністерством оборони, правоохоронний орган, інше військове формування, утворене відповідно до закону, Адміністрація Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації чи підпорядкований підрозділ, визначений нею, військові адміністрації, утворені відповідно до законодавства або інший суб`єкт, що здійснює боротьбу з тероризмом відповідно до закону, та засвідчується його печаткою.
Однак, апеляційний суд звертає увагу, що до переліку товарів до яких застосовується окремих порядок пропуску через митний кордон, які передбачені додатком 2 Постанови № 174, зокрема, є: пластини для бронежилетів, код згідно з УКТЗЕД 6914; переносні радіостанції військового призначення, код згідно з УКТЗЕД 8517; безпілотні літальні апарати (квадрокоптери) військового призначення, код згідно з УКТЗЕД 8525, 8806; біноклі, монокуляри та інші оптичні труби, магніфери (збільшувачі) військового призначення, код згідно з УКТЗЕД 9005; коліматорні приціли, оптичні приціли військового призначення, код згідно з УКТЗЕД 9013; тепловізори, прилади нічного бачення, код згідно з УКТЗЕД 9025, 9027.
Водночас, у ввезеній БО «БФ «ПЕРЕМОГА ЖИТТЯ» гуманітарній допомозі відсутні товари, які наведені у вищевказаному додатку 2.
Таким чином, суд першої інстанції дійшов вірного висновку про скасування податкового повідомлення-рішення Головного управління ДПС в Івано-Франківській області від 21.08.2023 № 008623/0707.
Відповідно до пункту 30 рішення Європейського Суду з прав людини у справі «Hirvisaari v. Finland» від 27.09.2001, рішення судів повинні достатнім чином містити мотиви, на яких вони базуються для того, щоб засвідчити, що сторони були заслухані, та для того, щоб забезпечити нагляд громадськості за здійсненням правосуддя.
Згідно пункту 29 рішення Європейського Суду з прав людини у справі «Ruiz Torija v. Spain» від 09.12.1994, статтю 6 не можна розуміти як таку, що вимагає пояснень детальної відповіді на кожний аргумент сторін. Відповідно, питання, чи дотримався суд свого обов`язку обґрунтовувати рішення може розглядатися лише в світлі обставин кожної справи.
Згідно пункту 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення.
Враховуючи вищенаведене, апеляційний суд визнає, що суд першої інстанції, вирішуючи даний публічно-правовий спір, правильно встановив обставини справи та ухвалив законне рішення з дотриманням норм матеріального і процесуального права, рішення суду першої інстанції ґрунтується на повно, об`єктивно і всебічно з`ясованих обставинах, доводи апеляційної скарги їх не спростовують, а тому підстав для скасування рішення суду першої інстанції немає.
Згідно з ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Зазначене положення поширюється на доказування правомірності оскаржуваного рішення (дії чи бездіяльності). Окрім доказування правових підстав для рішення (тобто правомірності), суб`єкт владних повноважень повинен доказувати фактичну підставу, тобто наявність фактів, з якими закон пов`язує можливість прийняття рішення, вчинення дії чи утримання від неї.
В розумінні ст. 242 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним, обґрунтованим та відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.
Відповідно до ст. 316 Кодексу адміністративного судочинства України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Керуючись ст. ст. 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328 КАС України, суд, -
П О С Т А Н О В И В:
апеляційну скаргу Головного управління ДПС в Івано-Франківській області залишити без задоволення, а рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 31 липня 2024 року у справі № 300/6529/23 без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та касаційному оскарженню не підлягає, крім випадків, передбачених пунктом другим частини п`ятої статті 328 КАС України.
Головуючий суддя О. І. Довга судді І. В. Глушко І. І. Запотічний