Провадження № 1-кс/234/6205/17
У Х В А Л А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
22 листопада 2017 року Слідчий суддя Краматорського міського суду-Лутай А.М.
при секретарі - Пагуліч Д.Г.
за участю - слідчого Левандовського О.В.
розглянувши у судовому засіданні клопотання слідчого в особливо важливих справах першого слідчого відділу слідчого управління прокуратури Донецької області радника юстиції Левандовського О.В. про надання дозволу на проведення вимірювання земельної ділянки по кримінальному провадженню, внесеному в ЄРДР за №42017050000000333 від 05.04.2017 року, за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч.2 ст.364 КК України, -
ВСТАНОВИВ:
21 листопада 2017 року слідчий в особливо важливих справах першого слідчого відділу слідчого управління прокуратури Донецької області радник юстиції Левандовський О.В. звернувся до суду з клопотанням, в якому просить надати дозвіл посадовим особам Донецької регіональної філії центру Державного земельного кадастру на проведення вимірювань земельної ділянки, розташованої за адресою: обл. Донецька, Лиманський район, географічні координати 48.909560, 38.009782, якій заподіяна шкода внаслідок її самовільного зайняття, розрахунку розміру шкоди, заподіяної внаслідок її самовільного зайняття, з використанням матеріалів вказаного кримінального провадження.
Своє клопотання мотивує тим, що першим слідчим відділом слідчого управління прокуратури Донецької області здійснюється досудове розслідування у кримінальному провадженні № 42017050000000333 від 05.04.2017, за ознаками складу кримінального правопорушення, передбаченого ч.2 ст. 364 КК України, щодо протиправних дій посадових осіб державних підприємств лісового господарства Донецької області.
Під час досудового розслідування встановлено, що у 2008 році між ДП «Лиманське лісове господарство» в особі ОСОБА_2 та ПП «Донпромсервіс», керівником якого є - ОСОБА_3 був укладений договір про взаємні послуги по здійсненню охорони, розвитку та відтворенню ресурсів природного світу дільниці Ямпільського лісництва загальною площею 703 га., який діяв до 2016 року.
Даний договір був погоджений начальником Донецького обласного управління лісового та мисливського господарства ОСОБА_4, яке здійснює на теперішній час свою діяльність в адміністративній будівлі ДП «Лиманське лісове господарство».
З метою встановлення виконання умов даного договору, в частині прогресивного відтворення та охорони ресурсів природного світу на території мисливських угідь ДП «Лиманський лісгосп», слідчим надано доручення оперативним працівникам УЗЕ в Донецькій області ДЗЕ НПУ, яким був здійснений виїзд на місце розташування мисливських угідь, де на теперішній час здійснює господарську діяльність ПП «Мисливець слов'янщини». Під час якого, виявлена нежитлова споруда з цегли невстановленого призначення, поруч з якою виявлена ще одна споруда у вигляді двоповерхового дерев'яного зрубу, візуально схожого на будівлю для розважання та відпочинку зі супутниковою антеною.
Під час досудового розслідування встановлено, що зазначені споруди побудовані ПП «Донпромсервіс» під час дії вказаного вище договору та без оформлення відповідних дозвільних документів з порушенням вимог земельного, екологічного, будівельного та лісного законодавства. Дані споруди розміщені у лісах ДП «Лиманське лісове господарство» за наступними географічними координатами: 48.909560, 38.009782 та не мають ніякої адреси.
З метою виявлення та документування протиправної діяльності посадових осіб ДП «Лиманське лісове господарство», Донецького обласного управління лісового та мисливського господарства, а також посадових осіб ПП «Донпромсервіс», проведено обшук у вказаних вище спорудах та на прилеглій до них території, побудованих ПП «Донпромсервіс» на території лісу ДП «Лиманський лісгосп» за адресою: обл. Донецька, Лиманський район, географічні координати 48.909560, 38.009782.
Під час обшуку 29.03.2017 за адресою: обл. Донецька, Лиманський район, географічні координати 48.909560, 38.009782 виявлено та вилучено дерев'яну споруду під банний комплекс, яка складається з трьох кімнат, що встановлена на дерев'яних опорах та цеглову споруду поруч під житловий комплекс, яка складається з трьох кімнат, що встановлена на бетонних опорах посеред лісу в межах національного парку «Святі гори».
Під час обшуку вказані споруди вилучені слідчим, які визнані речовими доказами та на них ухвалою слідчого судді Краматорського міського суду Донецької області від 03.04.2017 накладено арешт.
Допитані в якості свідків посадові особи ПП «Донпромсервіс», а саме ОСОБА_5 та ОСОБА_3 показали, що вказані будівлі побудовані ними самовільно з метою виконання умов вказаного вище договору від 2008 року строк дії якого закінчився у 2016 році, будь-які дозвільні документи на дані будови та землю під ними у них відсутні.
Під час досудового розслідування отримано ухвали слідчого судді Краматорського міського суду від 21.07.2017 та 26.07.2017 про проведення перевірок з питань додержання вимог ПП «Донпромсервіс» архітектурно-будівельного та земельного законодавства при будівництві вказаних вище споруд, проведення яких доручено Департаменту ДАБІ у Донецькій області та ГУ Держгеокадастру у Донецькій області відповідно.
На теперішній час Департаментом ДАБІ у Донецькій області вже проведено позапланову перевірку з питань дотримання ПП «Донпромсервіс» вимог законодавства в сфері містобудівної діяльності по нежитловій будівлі, що знаходиться на території лісу Ямпільського лісництва ДП «Лиманський лісгосп». За результатами перевірки складено акт від 15.09.2017 № 27, припис № 41 та протокол про адміністративне правопорушення.
Однак, перевірка ГУ Держгеокадастром у Донецькій області ще не закінчена, у зв'язку з тим, що на теперішній час не проведено вимірювання земельної ділянки, розташованої за адресою: обл. Донецька, Лиманський район, географічні координати 48.909560, 38.009782, якій заподіяна шкода внаслідок її самовільного зайняття, розрахунку розміру шкоди, заподіяної внаслідок її самовільного зайняття тощо.
У зв'язку з вищенаведеним у сторони обвинувачення на теперішній час виникла необхідність в залученні спеціалістів для проведення вимірювання вказаної самовільно-зайнятої земельної ділянки.
Відповідно до ст. 1 Закону України «Про державний земельний кадастр», Державний земельний кадастр - єдина державна геоінформаційна система відомостей про землі, розташовані в межах державного кордону України, їх цільове призначення, обмеження у їх використанні, а також дані про кількісну і якісну характеристику земель, їх оцінку, про розподіл земель між власниками і користувачами.
Статтею 6 вказаного Закону визначено, що адміністратором Державного земельного кадастру є державне підприємство, що належить до сфери управління центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, і здійснює заходи із створення та супроводження програмного забезпечення Державного земельного кадастру, відповідає за технічне і технологічне забезпечення, збереження та захист відомостей, що містяться у Державному земельному кадастрі.
Статтею 7 Закону встановлено, що до повноважень центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, належать: ведення та адміністрування Державного земельного кадастру; погодження надання висновків за результатами проведення державної експертизи програм і проектів з питань ведення та адміністрування Державного земельного кадастру, матеріалів і документації Державного земельного кадастру; здійснення підготовки земельно-кадастрової документації; внесення до Державного земельного кадастру та надання відомостей про землі, розташовані у межах державного кордону України, територій Автономної Республіки Крим, областей, міст Києва та Севастополя, районів, сіл, селищ, міст; здійснення державної реєстрації земельних ділянок, обмежень у їх використанні; ведення поземельних книг та надання витягів із Державного земельного кадастру про земельні ділянки; організація здійснення на відповідній території робіт із землеустрою та оцінки земель, що проводяться з метою внесення відомостей до Державного земельного кадастру; розроблення стандартів і технічних регламентів у сфері Державного земельного кадастру відповідно до закону, а також порядків створення та актуалізації картографічних матеріалів, кадастрових класифікаторів, довідників та баз даних; розроблення форм витягів, інформаційних довідок із Державного земельного кадастру, повідомлень про відмову у наданні відомостей, порядку обліку заяв і запитів про отримання відомостей із Державного земельного кадастру; створення документів Державного земельного кадастру; участь у погодженні матеріалів і документації Державного земельного кадастру та в установленому порядку надання відповідних висновків; затвердження статуту Адміністратора Державного земельного кадастру, здійснення контролю за його діяльністю, призначення його керівника; організація взаємодії з органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, міжнародними організаціями з питань ведення Державного земельного кадастру; організація робіт з підготовки та підвищення кваліфікації державних кадастрових реєстраторів; здійснення інших повноважень згідно з цим Законом.
Згідно до ст.ст. 4, 5 Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 № 1051, Ведення Державного земельного кадастру здійснює Держгеокадастр та його територіальні органи. Держателем Державного земельного кадастру є Держгеокадастр. Функції адміністратора Державного земельного кадастру виконує визначене Держгеокадастром за погодженням з Мінрегіоном державне підприємство, яке належить до сфери управління Держгеокадастру. До складу Держгеокадастру та його територіальних органів входять державні кадастрові реєстратори, які здійснюють внесення відомостей до Державного земельного кадастру і надання таких відомостей в межах повноважень, визначених Законом України «Про Державний земельний кадастр» та цим Порядком.
Згідно до ст.ст. 4, 8 Закону України «Про топографо-геодезичну і картографічну діяльність», об'єктами топографо-геодезичної і картографічної діяльності є: територія України, в тому числі водні об'єкти, міста та інші населені пункти, системи промислових, гідротехнічних та інших інженерних споруд і комунікацій, континентальний шельф і виключна (морська) економічна зона України. До компетенції центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у галузі топографо-геодезичної і картографічної діяльності, належить: виконання астрономо-геодезичних, гравіметричних, інженерно-геодезичних, топографічних, картографічних, картовидавничих робіт, проведення супутникових радіонавігаційних спостережень, аеро- та космічних зйомок для дистанційного зондування Землі.
Відповідно до ст. 16 зазначеного Закону, нормативно-технічна документація в сфері топографо-геодезичної та картографічної діяльності встановлює порядок організації топографо-геодезичних і картографічних робіт, технічні вимоги до них, норми та правила їх виконання. Нормативно-технічна документація затверджується спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин. Нормативно-технічна документація в сфері топографо-геодезичної та картографічної діяльності обов'язкова для виконання всіма суб'єктами топографо-геодезичної та картографічної діяльності. Нормативно-технічна документація є основою для проведення державних та інших експертиз, здійснення державного геодезичного нагляду за топографо-геодезичною та картографічною діяльністю, а також для вирішення спорів.
Статтею 2 Закону України «Про землеустрій» встановлено, що землеустрій забезпечує встановлення і закріплення на місцевості меж адміністративно-територіальних одиниць, територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення, меж земельних ділянок власників і землекористувачів.
Статтею 4 вказаного Закону встановлено, що суб'єктами землеустрою є юридичні та фізичні особи, які здійснюють землеустрій, землевласники та землекористувачі. Статтею 5 закріплено, що об'єктами землеустрою є: територія України; території адміністративно-територіальних одиниць або їх частин; території землеволодінь та землекористувань чи окремі земельні ділянки. Стаття 8 Закону передбачає, що регулювання у сфері землеустрою здійснюють Верховна Рада України, Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Кабінет Міністрів України, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, органи місцевого самоврядування, місцеві державні адміністрації, а також центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері земельних відносин, центральні органи виконавчої влади, що реалізують державну політику у сфері земельних відносин та у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі у межах повноважень, встановлених законом. До повноважень центрального органу виконавчої влади, що забезпечує реалізує державну політику у сфері земельних відносин, відповідно до ст. 14 вказаного закону, у сфері землеустрою належать: здійснення землеустрою, у тому числі забезпечення проведення державної інвентаризації земель; розроблення в установленому законодавством порядку нормативно-технічних документів, державних стандартів, норм і правил; створення інформаційної бази даних з питань землеустрою; проведення державної експертизи документації із землеустрою у випадках та порядку, передбачених законом; організація, у тому числі за участю іноземних наукових установ та організацій, наукових досліджень з питань землеустрою; забезпечення створення, формування і ведення Державного фонду документації із землеустрою; здійснення державного нагляду у сфері землеустрою;вирішення інших питань у сфері землеустрою відповідно до закону.
У зв'язку з викладеним, з метою встановлення меж земельної ділянки, якій заподіяна шкода внаслідок її самовільного зайняття та розрахунку розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття, виникла необхідність в ініціюванні проведення вимірювання земельної ділянки, розташованої за адресою: обл. Донецька, Лиманський район, географічні координати 48.909560, 38.009782.
Слідчий зазначає, що згідно до ст. 93 КПК України сторона обвинувачення здійснює збирання доказів шляхом проведення витребування та отримання від органів державної влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій, службових та фізичних осіб речей, документів, відомостей, висновків експертів, висновків ревізій та актів перевірок, проведення інших процесуальних дій, передбачених цим Кодексом.
Отже, вимірювання, в кримінальному провадженні не захід забезпечення кримінального провадження, в розумінні визначеному в розділі ІІ КПК України, а відповідно до ч.2 ст. 93 КПК України є законним способом збирання стороною обвинувачення доказів.
Згідно положень чинного законодавства України слідчий або прокурор у кримінальному провадженні, не можуть самостійно ініціювати питання про призначення відповідної перевірки або вимірювання.
Так, відповідно до пп.б, п. 12 Прикінцевих положень Закону України «Про Прокуратуру» від 14.10.2014 № 1697-VII у Кримінально процесуальному кодексі України виключено положення п.6 ч.2 ст. 36 КПК України, відповідно до якого прокурор був уповноваженим призначати ревізії та перевірки в порядку, передбаченому законом.
Відповідно до пп.в, п. 12 Прикінцевих положень Закону України «Про Прокуратуру» від 14.10.2014 № 1697-VII у Кримінальному процесуальному кодексі України виключено пункт 4 частини другої статті 40, відповідно до якого слідчий уповноважений призначати ревізії та перевірки в порядку, передбаченому законом.
Згідно з п.2 ч.1 Постанови КМУ «Про питання запровадження обмеження на проведення перевірок державними інспекціями та іншими контролюючими органами» № 408 від 13.08.2014, надання дозволу на проведення перевірок підприємств, установ, організацій, фізичних осіб - підприємців не потребується у разі, коли такі перевірки проводяться за рішенням суду, на вимогу службових осіб у випадках, передбачених Кримінальним процесуальним кодексом України.
Таким чином, законом встановлено судовий контроль за дотриманням законності та обґрунтованості втручання у господарську діяльність, зумовлену потребами досудового розслідування задля досягнення його дієвості.
Відповідно до п.1.2 Інструкції встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) та їх закріплення межовими знаками, затвердженої Наказом Державного комітету України із земельних ресурсів № 376 від 18.05.2010, встановлення (відновлення) меж земельної ділянки здійснюється з метою визначення в натурі (на місцевості) метричних даних земельної ділянки, у тому числі місцеположення поворотних точок її меж та їх закріплення межовими знаками.
Згідно до п.1.3 виконавець - юридична особа, що володіє необхідним технічним і технологічним забезпеченням та у складі якої працює не менше двох сертифікованих інженерів-землевпорядників або фізична особа-підприємець, яка володіє необхідним технічним і технологічним забезпеченням та є сертифікованим інженером-землевпорядником.
Відповідно до п.2.1 тієї ж інструкції становлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) здійснюється на підставі розробленої та затвердженої технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), технічної документації із землеустрою щодо поділу та об'єднання земельних ділянок або проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.
Матеріали проведення вимірювання земельної ділянки, розташованої за адресою: обл. Донецька, Лиманський район, географічні координати 48.909560, 38.009782, якій заподіяна шкода внаслідок її самовільного зайняття та розрахунку розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття матимуть суттєве доказове значення в рамках досудового розслідування. Можливість провести вказаного обстеження без дозволу слідчого судді відсутня та призведе до істотного порушення прав людини і основоположних свобод.
Враховуючи вищевикладене, для швидкого розслідування кримінального провадження, досягнення повноти, всебічності та неупередженості досудового розслідування вищезазначеного факту, зокрема для отримання відомостей, котрі є необхідними для належної кваліфікації вчиненого діяння, з метою виявлення та фіксації відомостей про обставини вчинення кримінального правопорушення необхідно отримати результати вимірювання вказаної земельної ділянки.
Слідчий в судовому засіданні підтримав клопотання та просив його задовольнити.
Вислухавши слідчого, який підтримав своє клопотання, дослідивши матеріали кримінального провадження, слідчий суддя приходить до наступного.
Відповідно до ст.8 КПК України, кримінальне провадження здійснюється з додержанням принципу верховенства права, відповідно до якого людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Одним з елементів цього засадничого принципу є доступ до правосуддя, забезпечений незалежними та неупередженими судами. Також, відповідно до вимог ч.1 ст.9 КПК України, під час кримінального провадження суд, слідчий суддя, прокурор, керівник органу досудового розслідування, слідчий, інші службові особи органів державної влади зобов'язані неухильно додержуватися вимог Конституції України, КПК України, міжнародних договорів, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України, вимог інших актів законодавства.
В свою чергу відповідно до вимог п.18 ст.3 КПК України, слідчий суддя - це суддя суду першої інстанції, до повноважень якого належить здійснення у порядку, передбаченому КПК, судового контролю за дотриманням прав, свобод та інтересів осіб у кримінальному провадженні. Тобто, за змістом вказаної норми однією з головних функцій слідчого судді є насамперед здійснення судового контролю за дотриманням прав, свобод та інтересів учасників кримінального провадження під час досудового розслідування. Наступне, відповідно до вимог ч.3 ст.26 КПК України, слідчий суддя, суд у кримінальному провадженні вирішують лише ті питання, що винесені на їх розгляд сторонами та віднесені до їх повноважень цим Кодексом (КПК України). Тобто, враховуючи сферу дії принципу диспозитивності, процесуальний закон чітко зазначає у який спосіб суд, слідчий суддя вирішують питання. Таким чином, слідчий суддя має вирішувати питання, які віднесені до його повноважень процесуальним законом і саме в спосіб, передбачений процесуальними нормами.
Діючий КПК України не передбачає права слідчого, прокурора на звернення до слідчого судді з клопотанням про надання дозволу на проведення вимірювання земельної ділянки, більше того, в КПК відсутня процесуальна процедура розгляду такого виду клопотань. Положеннями ч.2 ст. 93 КПК України, на які слідчий посилається в обґрунтування свого клопотання, передбачено, що сторона обвинувачення здійснює збирання доказів шляхом проведення слідчих ( розщукових ) дій, та негласних слідчих ( розшукових ) дій, витребування та отримання документів, відомостей, висновків експертів, висновків ревізій та актів перевірок, проведення інших процесуальних дій, передбачених КПК і не містить окремого права прокурора, слідчого звертатися до слідчого судді з даними клопотаннями.
Зважаючи на викладене, суд вважає необхідним відмовити слідчому в задоволенні його клопотання про надання дозволу на проведення вимірювання земельної ділянки.
Керуючись ст.ст.8,9,18,26,93, 303-307 КПК України, -
УХВАЛИВ:
Відмовити слідчому в особливо важливих справах першого слідчого відділу слідчого управління прокуратури Донецької області раднику юстиції Левандовському О.В. в задоволенні його клопотання про надання дозволу на проведення вимірювання земельної ділянки по кримінальному провадженню, внесеному в ЄРДР за №42017050000000333 від 05.04.2017 року, за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч.2 ст.364 КК УкраїниУхвала оскарженню не підлягає.
Слідчий суддя А.М.Лутай