СВЯТОШИНСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД М. КИЄВА
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
ун. № 127/40194/23
пр. № 2/759/2146/24
04 квітня 2024 року Святошинський районний суд м. Києва в складі: головуючого судді Ключника А.С., за участю секретаря судового засідання Марченко В.В., розглянувши у порядку спрощеного провадження (без виклику) сторін цивільну справу за позовом Департаменту соціальної політики Вінницької міської ради до ОСОБА_1 , третя особа: Міністерство соціальної політики України про стягнення надміру виплачених коштів допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам,
ВСТАНОВИВ:
Позивач звернувся до суду з позовом до ОСОБА_1 , третя особа: Міністерство соціальної політики України про стягнення надміру виплачених коштів допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам.
Позовні вимоги обґрунтовано тим, що в департаменті соціальної політики Вінницької міської ради в період з 01.03. по 30.04.2022 року перебувала на обліку гр. ОСОБА_1 за фактичним місцем проживання/перебування у Вінницькій міській територіальній громаді - Вінницька обл., м. Вінниця, с. Вінницькі Хутори, вул. Івасюка В., 17 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , зареєстроване місце проживання : АДРЕСА_1 ), як внутрішньо переміщена особа та отримувала допомогу на проживання внутрішньо переміщена особа та отримував допомогу на проживання внутрішньо переміщеним особам.
20.04.2022 року гр. ОСОБА_2 самостійно сформувала заяву про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи та заяву про надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам в електронній формі чрез Єдиний державний веб-портал електронних послуг, зокрема з використанням мобільного додатку Портал Дія.
04.05.2022 Управлінням соціального захисту населення (Лівобережне) департаменту соціальної політики Вінницької міської ради було опрацьовано електронну заяву відповідача про надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам та рішенням від 06.05.2022 по номеру особового рахунку № НОМЕР_1 призначено відповідну допомогу 01.03.2022 по зі.05.2022 в розмірі 2000,00 грн.
Згідно з відомостями з Єдиної інформаційної системи соціальної сфери по номеру особового рахунку № НОМЕР_1 відповідача допомога за березень та квітень 2022 була виплачена у квітні 2022 року у розмірі 4000,00 грн.
У червні 2022 державним підприємством «Інформаційно-обчислювальний центр Міністерства соціальної політики» також була опрацьована заява відповідача про надання допомоги на проживання подана через Портал дія, сформовано особистий рахунок № НОМЕР_2 по заяві та виконано повторне призначення допомоги за березень, квітень 2022.
Згідно з відомостями з Єдиної інформаційної системи соціальної сфери по номеру особового рахунку № НОМЕР_2 відповідача допомога за березень та квітень 2022 була повторно їй виплачена у червні 2022 на загальну суму 4 000,00 грн.
Враховуючи зазначене вище, виникла надмірну виплачена сума коштів допомоги внутрішньо переміщеним особам за період з березня по квітень включно 2022 в розмірі 4000 грн.
Згідно з довідкою управління соціального захисту населення (Лівобережне) департаменту соціальної політики Вінницької міської ради від 26.10.2023; 2929 відповідач по номеру особистого рахунку № НОМЕР_1 отримала допомогу за березень, квітень 2022 на загальну суму 4000,00 та по номеру особистого рахунку № НОМЕР_1 повторно отримала допомогу за березень, квітень 2022 за загальну суму 4000 грн.
Згідно з розрахунку переплати сума переплати відповідача по причині подвійна виплата допомоги, знятий з обліку та переплата становить 4000,00 грн., за березень, квітень 2022.
Ухвалою суду від 05.02.2024 року відкрито провадження за правилами спрощеного позовного провадження повідомлення сторін. (а.с. 40-41).
Відповідачу запропоновано надати відзив.
ОСОБА_1 відзив на позовну заяву у встановлений строк не надала.
Верховний Суд у постанові від 18 березня 2021 року у справі №911/3142/19 сформував правовий висновок про те, що направлення листа рекомендованою кореспонденцією на дійсну адресу є достатнім для того, щоб вважати повідомлення належним, оскільки отримання зазначеного листа адресатом перебуває поза межами контролю відправника, а, у даному випадку, суду (близька за змістом правова позиція викладена у постанові Великої Палати Верховного Суду від 25 квітня 2018 року у справі № 800/547/17 (П/9901/87/18) (провадження № 11-268заі18), постановах Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 27 листопада 2019 року у справі № 913/879/17, від 21 травня 2020 року у справі № 10/249-10/19, від 15 червня 2020 року у справі № 24/260-23/52-б).
Отже, зважаючи на те, що судом вжито всіх можливих та розумних заходів щодо повідомлення відповідача про розгляд справи, та неподання у встановлений судом строк заяви із запереченнями щодо розгляду справи в порядку спрощеного позовного провадження та/або клопотання про розгляд справи в судовому засіданні з повідомленням сторін та/або письмового відзиву на позов, справа вирішується за наявними матеріалами у відповідності з нормою частини п`ятої статті 279 та частини 8 статті 178 ЦПК України.
22.02.2024 року через систему «Електронний суд» надійшли пояснення від третьої особи в якому останні просять задовольнити позовні вимоги у повному обсязі.
При розгляді справи судом встановлено наступні факти та відповідні їм правовідносини.
Суд, дослідивши матеріали цивільної справи, оцінивши докази в їх сукупності, дійшов висновку про те, що позов слід задовольнити з таких підстав.
Відповідно до ст. 13 ЦПК України, суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках.
Правилами ст. 12 ЦПК України визначено, що кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.
Судом встановлено, що в департаменті соціальної політики Вінницької міської ради в період з 01.03. по 30.04.2022 року перебувала на обліку гр. ОСОБА_1 за фактичним місцем проживання/перебування у Вінницькій міській територіальній громаді - Вінницька обл., м. Вінниця, с. Вінницькі Хутори, вул. Івасюка В., 17 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , зареєстроване місце проживання : АДРЕСА_1 ), як внутрішньо переміщена особа та отримувала допомогу на проживання внутрішньо переміщена особа та отримував допомогу на проживання внутрішньо переміщеним особам.
20.04.2022 року гр. ОСОБА_2 самостійно сформувала заяву про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи та заяву про надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам в електронній формі чрез Єдиний державний веб-портал електронних послуг, зокрема з використанням мобільного додатку Портал Дія.
04.05.2022 Управлінням соціального захисту населення (Лівобережне) департаменту соціальної політики Вінницької міської ради було опрацьовано електронну заяву відповідача про надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам та рішенням від 06.05.2022 по номеру особового рахунку № НОМЕР_1 призначено відповідну допомогу 01.03.2022 по зі.05.2022 в розмірі 2000,00 грн.
Згідно з відомостями з Єдиної інформаційної системи соціальної сфери по номеру особового рахунку № НОМЕР_1 відповідача допомога за березень та квітень 2022 була виплачена у квітні 2022 року у розмірі 4000,00 грн.
У червні 2022 державним підприємством «Інформаційно-обчислювальний центр Міністерства соціальної політики» також була опрацьована заява відповідача про надання допомоги на проживання подана через Портал дія, сформовано особистий рахунок № НОМЕР_2 по заяві та виконано повторне призначення допомоги за березень, квітень 2022.
Згідно з відомостями з Єдиної інформаційної системи соціальної сфери по номеру особового рахунку № НОМЕР_2 відповідача допомога за березень та квітень 2022 була повторно їй виплачена у червні 2022 на загальну суму 4 000,00 грн.
Враховуючи зазначене вище, виникла надмірну виплачена сума коштів допомоги внутрішньо переміщеним особам за період з березня по квітень включно 2022 в розмірі 4000 грн.
Згідно з довідкою управління соціального захисту населення (Лівобережне) департаменту соціальної політики Вінницької міської ради від 26.10.2023 ;2929 відповідач по номеру особистого рахунку № НОМЕР_1 отримала допомогу за березень, квітень 2022 на загальну суму 4000,00 та по номеру особистого рахунку №687647 повторно отримала допомогу за березень, квітень 2022 за загальну суму 4000 грн.
Згідно з розрахунку переплати сума переплати відповідача по причині подвійна виплата допомоги, знятий з обліку та переплата становить 4000,00 грн., за березень, квітень 2022.
Для досудового врегулювання спору, позивач повідомив відповідача про суму переплати. 04.04.2023 року Управління соціального захисту населення (Лівобережне) департаменту соціальної політики Вінницької міської ради надіслало відповідачу через АТ Укрпошта повідомлення №08/00/008/18938 про суму та спосіб добровільного повернення коштів переплати. Повторне повідомлення про суму переплати було надіслано 26.06.2023 за №08/00/008/36039, 30.09.2022 за №08/00/019152205.
Станом на 20.12.2023 року жодних повернень від отримувача допомоги не здійснювались.
Орган соціального захисту населення з моменту виявлення факту надміру перерахованої (виплаченої) допомоги визначає обсяг неправомірно або повторно отриманих коштів та протягом 30 робочих днів повідомляє про це уповноваженій особі або отримувачу шляхом надсилання повідомлення з використанням засобів поштового/ електронного зв`язку (із застосуванням засобів електронного сповіщення Єдиної системи (за технічної можливості)/засобами мобільного зв`язку, які забезпечують фіксацію повідомлення або виклику.
Орган соціального захисту населення має право здійснити перерахунок надміру виплачених коштів допомоги отримувачу за рахунок наступних виплат.
У разі неповернення надміру виплачених коштів добровільно в установлені строки орган соціального захисту населення вирішує питання про їх стягнення в судовому порядку.
Кошти надміру перерахованої (виплаченої) допомоги повертаються отримувачами на небюджетні рахунки органів соціального захисту населення, відкриті в Казначействі.
Повернуті кошти, перерахування (виплату) яких проводило Мінсоцполітики, протягом 15 робочих днів місяця, що настає за місяцем, в якому були повернуті кошти, але не пізніше ніж 26 грудня поточного року, орган соціального захисту населення перераховує на рахунок Мінсоцполітики, відкритий в Казначействі, з розподілом коштів за місяцями та роками, в яких проводилася відповідна виплата.
Призначення допомоги здійснюється відповідно до Порядку надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 березня 2022 року № 332 (далі - Порядок).
За змістом п. 2 Порядку, допомога надається особам, які перемістилися з тимчасово окупованої території російською федерацією території України, а також території адміністративно-територіальних одиниць, де проводяться бойові дії та що визначені в переліку адміністративно-територіальних одиниць, на території яких платникам єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, які перебувають на обліку на відповідній території, може надаватися допомога в рамках Програми «єПідтримка», затвердженому розпорядженням Кабінету Міністрів України від 6 березня 2022 р. № 204.
Відповідно до п. 3 Порядку (в редакції, яка діяла на момент призначення і виплати допомоги) допомога надається щомісячно з місяця звернення на період введення воєнного стану та одного місяця після його припинення чи скасування на кожну внутрішньо переміщену особу, відомості про яку включено до Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб, у таких розмірах: для осіб з інвалідністю та дітей - 3000 гривень; для інших осіб - 2000 гривень. Допомога виплачується за повний місяць незалежно від дати звернення за її наданням та дати припинення чи скасування воєнного стану. Допомога внутрішньо переміщеним особам, які звернулися за її наданням до 14 квітня 2022 року, надається починаючи з березня 2022 року.
Внутрішньо переміщені особи несуть відповідальність за достовірність інформації, наданої для отримання допомоги (п. 5 Порядку №332).
Пунктом першим постанови Кабінету Міністрів України від 16.04 2022 №457 «Про підтримку окремих категорій населення, яке постраждало у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України установлено, що для підтримки окремих категорій населення, яке постраждало у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України, надається внутрішньо переміщеним особам, відомості про яких включено до Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб, - допомога на проживання внутрішньо переміщеним особам відповідно до Порядку надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 березня 2022 р. № 332 «Деякі питання виплати допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам».
Згідно з п. 3 ч. 2 ст. 19 Закону №1706-VII, у разі добровільного повернення до покинутого постійного місця проживання внутрішньо переміщена особа зобов`язана повідомити про це структурний підрозділ з питань соціального захисту населення районних, районних у місті Києві державних адміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі утворення) рад за місцем отримання довідки не пізніш як за три дні до дня від`їзду.
Згідно з п. 3 ч. І ст. 12 Закону підставою для скасування дії довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи та внесення відомостей про це в Єдину інформаційну базу даних про внутрішньо переміщених осіб є обставини, за яких внутрішньо переміщена особа: повернулася до покинутого місця постійного проживання.
Відповідно до п.9-1 Порядку №509 (в редакції на момент подання Відповідачем повідомлення 19.12.2022 через Портал Дія), заявник має право подати до уповноваженого органу повідомлення про зміну фактичного місця проживання/перебування або про добровільне повернення до покинутого постійного місця проживання (далі - повідомлення) через Портал Дія.
Повідомлення може бути подано через Портал Дія заявником, який пройшов автентифікацію з використанням інтегрованої системи автентифікації, електронного підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису, відповідно до вимог Закону України "Про електронні довірчі послуги" або інших засобів електронної ідентифікації, які дають змогу однозначно встановити особу заявника.
Повідомлення в електронній формі формується автоматично засобами Порталу Дія у довільній формі, придатній для сприйняття його змісту.
У повідомленні зазначаються такі відомості про заявника: прізвище, ім`я, по батькові (за наявності); дата народження; серія (за наявності) та номер паспорта громадянина України або документа, що посвідчує особу та підтверджує її спеціальний статус; найменування органу, який видав паспорт громадянина України або документ, що посвідчує особу та підтверджує її спеціальний статус, дата видачі та строк дії (за наявності) паспорта/документа; реєстраційний номер облікової картки платника податків; відомості про нове фактичне місця проживання/перебування; актуалізовані раніше подані відомості, зазначені в абзацах одинадцятому - чотирнадцятому пункту 3 цього Порядку; електронна адреса для офіційного листування, контактний номер телефону. Формування повідомлення в електронній формі завершується після накладення електронного підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису заявника.
Сформоване повідомлення передається засобами Порталу Дія через інформаційні системи Мінсоцполітики до уповноважених органів за попереднім і новим фактичним місцем проживання/перебування заявника.
Уповноважений орган за новим фактичним місцем проживання/перебування заявника розглядає отримане повідомлення відповідно до положень цього Порядку та протягом одного робочого дня вносить відповідні зміни до Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб.
Взяття на облік заявника за новим фактичним місцем проживання/перебування здійснюється відповідно до пункту 9 цього Порядку.
Інформація про зміну фактичного місця проживання/перебування відображається з використанням інформаційних систем Мінсоцполітики в Єдиній інформаційній базі даних про внутрішньо переміщених осіб та передається через інформаційні системи Мінсоцполітики до Порталу Дія.
Засобами Порталу Дія в автоматичному режимі повідомляється заявнику про результат розгляду повідомлення. Замовлення та формування електронної довідки разом з унікальним електронним ідентифікатором (С)К.-кодом, штрих-кодом, цифровим кодом) із зазначенням нового фактичного місця проживання/перебування заявника здійснюється відповідно до положень цього Порядку.
Загальні підстави для виникнення зобов`язання у зв`язку з набуттям, збереженням майна без достатньої правової підстави визначені нормами глави 83 ЦК України.
Відповідно до частини першої статті 1212 ЦК України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала.
Окремо слід зазначити, що з травня 2022 року мешканцям Київської області виплата допомоги як внутрішньо переміщеним особам взагалі не здійснюється, оскільки не входить до переліку територіальних громад, що розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточені (блокуванні) станом на 30 квітня 2022 року, затвердженого наказом Міністерства з питань реінтеграції тичсасово окупованих територій України 25 квітня 2022 року №75.
Статтею 15 ЦК України визначено, що кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа має право на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства.
Згідно ч. 1, 6 ст. 81 ЦПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, крім випадків встановлених ЦПК України. Докази не можуть ґрунтуватися на припущеннях.
Враховуючи, вищезазначене суд приходить до висновку, що з відповідача на користь позивача слід стягнути надмірно виплачених коштів допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам за березень, квітень 2022 року у розмірі 4 000,00 грн.
При подачі позову до суду позивачем було сплачено судовий збір в розмірі 2684,00 грн, тому відповідно до ст. 141 ЦПК України, сума сплаченого судового збору підлягає стягненню з відповідача на користь позивача.
На підставі викладеного та керуючись п.п. 2, 3, 5, 11 Порядку надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам, ст. 15, 1212, ЦК України, ст. 12, 13, 76, 78, 81, 89, 141, 229, 235, 259, 263, 264, 265, 268, 353, 355, 356 ЦПК України, суд,
УХВАЛИВ :
Позов Департаменту соціальної політики Вінницької міської ради до ОСОБА_1 , третя особа: Міністерство соціальної політики України про стягнення надміру виплачених коштів допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам - задовольнити.
Стягнути з ОСОБА_1 на користь Департаменту соціальної політики Вінницької міської ради надміру виплачені кошти допомоги на проживання внутрішньої переміщеним особам за березень та квітень 2022 року в розмірі 4000,00 грн.
Стягнути з ОСОБА_1 на користь Департаменту соціальної політики Вінницької міської ради витрати на оплату судового збору в сумі 2684,00 грн.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржено до Київського апеляційного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня його складення.
Суддя: Ключник А.С.