open
Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Це рішення містить правові висновки Справа № 916/214/20
Це рішення містить правові висновки

Правова позиція

Великої Палати Верховного Суду

згідно з Постановою

від 02 листопада 2021 року

у справі № 916/214/20

Господарська юрисдикція

Щодо повноважень органів місцевого самоврядування з приводу складання приписів та демонтажу рекламних конструкцій, вивісок

Фабула справи: Комунальна установа «Одесреклама» міської ради (далі - КУ «Одесреклама») звернулась з позовом до ОСББ про зобов`язання вчинити певні дії, а саме: зобов'язати усунути перешкоди в здійсненні демонтажу протиправно розміщеної дахової рекламної конструкції, зазначеної в акті фіксації та приписі про усунення порушень, шляхом надання доступу на дах будівлі.

До господарського суду надійшла зустрічна позовна заява ОСББ до КУ «Одесреклама» про стягнення завданої матеріальної шкоди в розмірі 44 292 грн.

Ухвалою господарського суду клопотання КУ «Одесреклама» про закриття провадження у справі задоволено частково, закрито провадження у справі за первісним позовом КУ «Одесреклама» до ОСББ про зобов'язання вчинити певні дії, а розгляд зустрічного позову призначено у підготовчому судовому засіданні.

Рішенням господарського суду, залишене без змін постановою апеляційного господарського суду, позов ОСББ до КУ «Одесреклама» задоволено, стягнуто завдану матеріальну шкоду в розмірі 44 292 грн та витрати зі сплати судового збору в розмірі 2 102 грн.

Мотивація касаційної скарги: КУ «Одесреклама» вказала, що суди, вирішуючи спір, помилково поставили під сумнів компетенцію відповідача щодо демонтажу протиправно розміщених рекламних засобів та неправильно посилались на правову позицію Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду в постанові від 20 листопада 2019 року у справі № 522/19532/14а.

Правова позиція Верховного Суду: за ч. 1 ст. 26 Закону України «Про рекламу» (тут і надалі - у редакції, чинній на час здійснення демонтажу) контроль за дотриманням законодавства України про рекламу здійснюють у межах своїх повноважень: центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного контролю за додержанням законодавства про захист прав споживачів - щодо захисту прав споживачів реклами.

За ч. 2 цієї ж статті на вимогу органів державної влади, на які згідно із законом покладено контроль за дотриманням вимог законодавства про рекламу, рекламодавці, виробники та розповсюджувачі реклами зобов'язані надавати документи, усні та/або письмові пояснення, відео- та звукозаписи, а також іншу інформацію, необхідну для здійснення ними повноважень щодо контролю.

Крім того, відповідний орган державної влади має право:

  1. вимагати від рекламодавців, виробників та розповсюджувачів реклами усунення виявлених порушень вимог законодавства;
  2. вимагати припинення дій, що перешкоджають здійсненню державного контролю;
  3. надавати (надсилати) рекламодавцям, виробникам та розповсюджувачам реклами обов'язкові для виконання приписи про усунення порушень;
  4. приймати рішення про визнання реклами недобросовісною, прихованою, про визнання порівняння в рекламі неправомірним з одночасним зупиненням її розповсюдження;
  5. приймати рішення про зупинення розповсюдження відповідної реклами.

За п. 1 Положення про Державну службу України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 2 вересня 2015 року № 667 (далі - Положення), Державна служба України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів (Держпродспоживслужба) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Першого віце-прем`єр-міністра України - Міністра економіки та який реалізує державну політику у галузі ветеринарної медицини, сферах безпечності та окремих показників якості харчових продуктів, карантину та захисту рослин, ідентифікації та реєстрації тварин, санітарного законодавства, санітарного та епідемічного благополуччя населення (крім виконання функцій з реалізації державної політики у сфері епідеміологічного нагляду (спостереження) та у сфері гігієни праці та функцій зі здійснення дозиметричного контролю робочих місць і доз опромінення працівників), з контролю за цінами, попередження та зменшення вживання тютюнових виробів та їх шкідливого впливу на здоров`я населення, метрологічного нагляду, ринкового нагляду в межах сфери своєї відповідальності, насінництва та розсадництва (в частині сертифікації насіння і садивного матеріалу), реєстрації та обліку машин в агропромисловому комплексі, державного нагляду (контролю) у сфері агропромислового комплексу, державного нагляду (контролю) у сферах охорони прав на сорти рослин, насінництва та розсадництва, державного контролю за додержанням законодавства про захист прав споживачів і рекламу в цій сфері, за якістю зерна та продуктів його переробки, державного нагляду (контролю) за додержанням заходів біологічної і генетичної безпеки щодо сільськогосподарських рослин під час створення, дослідження та практичного використання генетично модифікованого організму у відкритих системах на підприємствах, в установах та організаціях агропромислового комплексу незалежно від їх підпорядкування і форми власності, здійснення радіаційного контролю за рівнем радіоактивного забруднення сільськогосподарської продукції і продуктів харчування.

Держпродспоживслужба для виконання своїх завдань здійснює контроль за дотриманням законодавства про рекламу в частині захисту прав споживачів реклами, приймає рішення про визнання реклами недобросовісною, прихованою, про визнання порівняння в рекламі неправомірним з одночасним зупиненням її розповсюдження (пп. 9 пу. 4 Положення).

Разом з тим центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного контролю за додержанням законодавства про захист прав споживачів, за поданням державних органів або самостійно, крім випадків, які віднесено виключно до компетенції Антимонопольного комітету України та які регулюються законодавством з питань авторського права та суміжних прав, накладає штрафи за порушення законодавства про рекламу (зокрема, за порушення встановленого законодавством порядку розповсюдження та розміщення реклами) відповідно до Порядку накладення штрафів за порушення законодавства про рекламу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 травня 2004 року № 693 (ч. 4 ст. 27 Закону України «Про рекламу).

Вирішення питання щодо демонтажу рекламних конструкцій, встановлених з порушенням передбаченого законодавством порядку розміщення реклами, до повноважень, наданих законодавством Держпродспоживслужбі та відповідно її територіальному органу - Головному управлінню Держпродспоживслужби в Одеській області, не віднесено.

Правилами розміщення зовнішньої реклами в місті Одесі № 434 чітко передбачені повноваження робочих органів здійснювати контроль за додержанням цих Правил (у тому числі контроль щодо самовільного розміщення реклами) та звертатися до розповсюджувача зовнішньої реклами з вимогою усунення порушень у визначений строк, а видача відповідних приписів про демонтаж самовільно розміщених конструкцій є формою реалізації повноважень з контролю за дотриманням законодавства щодо порядку розміщення реклами, які належать до компетенції місцевого самоврядування.

Висновки: управління реклами міської ради у правовідносинах з контролю за розміщенням зовнішньої реклами наділене повноваженнями щодо складання приписів та демонтажу рекламних конструкцій, вивісок.

Ключові слова: розмежування повноважень органів влади, спори за участі ОМС, порушення правил розміщення реклами

Повний текст рішення
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено: